نکته ای که همواره در مورد وب سرورها می بایست مد نظر قرار داده شود این است که به هیچ وجه وب سرور را با وب هاست اشتباه نگیریم. همان طور که در آموزش گذشته گفته شد، منظور از وب سرور برنامه ای است که مسئول برقراری ارتباط مابین مرورگر کاربران و سرور می باشد اما این در حالی است که هر وقت به Web Host (وب هاست یا هاست) اشاره می کنیم، منظورمان چیز دیگری است. به عبارت دیگر هر وب سایتی -چه شخصی و چه تجاری- روی یکسری سیستم های سخت افزاری ذخیره می شود و آن سخت افزاری که وب سایت ما روی حافظه آن ذخیره شده است از طریق اینترنت به کل دنیا متصل است:
همان طورکه در تصویر فوق می بینیم، سخت افزارهایی مدرن در محیطی امن و محافظت شده که تحت عنوان Web Host شناخته می شوند مسئول ذخیره سازی وب سایت های مختلفی می باشند. نکته جالبی که در مورد وب هاست ها وجود دارد این است که ما به عنوان کسی که دارای یک وب سایت است قادر خواهیم بود تا برای خود یک وب هاست ایجاد کنیم به این صورت که اطلاعات وب سایت خود را روی کامپیوتری شخصی مان انتقال داده و کامپیوترمان را به شبکه جهانی اینترنت متصل نماییم اما این در حالی است که این کار نیاز به دانش فنی نسبتا زیادی است و در عین حال می بایست هزینه های بیشتری نسبت به خرید فضای هاست از شرکتی که خدمات هاستینگ ارائه می دهد بپردازیم.
چه نکاتی در مورد انتخاب شرکت های هاستینگ می بایست مد نظر داشته باشیم؟
هرچه سایتی که راه اندازی میکنیم بزرگتر و مهمتر بوده و تعداد کاربرانی که هر روز به آن سر میزنند بیشتر باشد، اهمیت نوع انتخاب شرکت هاستینگ دو چندان می گردد. در انتخاب شرکت هاستینگ، همواره می بایست نکات زیر را مد نظر داشته باشیم:
آپ تایم: یکی از مهمترین چیزها در انتخاب وب هاست، Uptime آن شرکت است. به عبارت دیگر، می بایست ببینیم که احتمال از دسترس خارج شدن سایتهایی که در شرکت مد نظر هاستینگ میشوند چقدر است؛ هرچه این درصد کمتر باشد، این نشان از بهتر بودن شرکت هاستینگ است (البته توجه داشته باشیم که هیچ شرکتی نمیتواند ادعا کند که Uptime اش صد درصد است. حتی شرکت های بزرگی همچون آمازون نیز گاهی اوقات با مشکلات سروری مواجه می شوند.) درصد 99.5 امتیاز خوبی است و اگر Uptime شرکتی زیر 99 بود، بایستی احتیاط کرد!
حال ممکن است این سؤال برای شما پیش بیاید که از کجا میتوان به درصد Uptime یک شرکت هاستینگ پی برد؟ یکی از راه کارهای موثر، نظرات کاربرانی است که از یک شرکت استفاده می کنند؛ معمولا کاربران ناراضی این عدم رضایتمندی خود را در اکثر شبکه های اجتماعی و تالارهای گفتگو مطرح می کنند. علاوه بر این، یکسری بنچمارک ها هم وجود دارند که شرکت های هاستینگ را رتبه بندی می کنند.
پشتیبانی 24/7 ساعته: زمانی که ما برای میزبانی سایت خود به یک شرکت دیگر اعتماد می کنیم، حتماً می بایست اطمینان حاصل کنیم که در مواقع مورد نیاز و زمان هایی که با مشکل مواجه می شویم، کارشناسان شرکت مد نظر به خوبی از ما پشتیبانی خواهند کرد و آن شرکت پشتیبانی 24/7 دارد. به عبارت دیگر، 7 روز هفته به صورت 24 ساعته پاسخگوی مشتریان خود هستند. در برخی شرکت ها این پشتیبانی به صورت تلفنی است و در برخی دیگر به صورت تیکتینگ و حتی چت آنلاین. روش پشتیبانی هرچه که باشد، مهم آن است که شما به عنوان مشتری به حال خود رها نشوید و به سرعت به جواب خود برسید.
فناوری های مدرن: همانطور که یک کامپیوتر یا لپ تاپ قدیمی آن طور که باید و شاید راندمان ندارد، سرورهایی هم که در وب هاست ها مورد استفاده قرار میگیرند هم میتوانند مدرن باشند و هم قدیمی! در انتخاب شرکت هاستینگ می بایست از این موضوع اطمینان حاصل کنیم که فناوری های به کار گرفته شده برای میزبانی سایت مشتریان مدرن و به روز هستند.
هاست داخل ایران: یکی از چیزهایی که هم از دید موتورهای جستجویی مثل گوگل و هم از دید کاربران بسیار مهم انگاشته می شوند، سرعت لود شدن سایت است. یکی از چیزهایی که منجر به افزایش سرعت لود سایت می شود، میزبانی کردن سایت خود روی سرورهای قرار گرفته در داخل ایران است (البته به شرط آن که اکثر مخاطبین سایت شما از داخل ایران باشند.) اگرچه که قیمت سرورهای داخل ایران نسبت به سرورهای خارجی -مثلا آلمانی یا کانادایی- تاحدودی بیشتر است، این افزایش رضایتمندی کاربران در دراز مدت میتواند این اختلاف هزینه را به مراتب بهتر جبران کند.
پشتیبانی از زبان سمت سرور مد نظر شما: یکی از مهمترین نکات، این است که شرکت هاستینگ انتخابی شما از فناوری هایی که قصد دارید در طراحی وب اپلیکیشن خود مورد استفاده قرار دهید پشتیبانی کند. به طور مثال، خیلی از وب هاست ها زبان روبی را ساپورت نمیکنند و یا از نسخه ی PHP 5.3 پشتیبانی میکنند و این در حالی است که وب اپلیکیشن شما بر پایه ی پی اچ پی نسخه ی 5.6 است.
شرکت هاستینگ چه نوع سرویس هایی ارائه می دهد: بررسی انواع سرویس های هاستینگ خارج از بحث این آموزش است اما به طور کلی می بایست ببینیم که ما به چه نوع سروری نیاز داریم؛ هاست اشتراکی، هاست اختصاصی، وی پی اس، هاست دانلود، هاست ابری و … پس از مشخص شدن نیاز خود، حال می بایست ببینیم که شرکت انتخابی ما سرویس مد نظر ما را ارائه میدهد یا خیر.
علاوه بر این، این نکته را هم مد نظر داشته باشید که برخی شرکت های هاستینگ در یک زمینه ی خاص میتوانند سرویس خوب ارائه دهند و برخی شرکت های دیگر در سایر زمینهها. به طور مثال، ممکن است شرکتی بهترین شرکت داخلی برای ارائه ی هاست اشتراکی باشد و شرکت دیگری بهترین سرویس را برای هاست ویندوزی ارائه دهد؛ پس نیاز ما تعیین کننده خواهد بود که به دنبال چه شرکتی برویم.
قابلیت آپدیت: یکی دیگر از مسائل مهم در انتخاب وب هاست، قابلیت آپدیت سرور است. به عبارت دیگر، بایستی بررسی کرده و ببینید که آیا در صورت نیاز، شرکت مد نظر به راحتی امکان ارتقاء سرویس را به شما میدهد یا خیر. فرض کنید در ابتدای راه اندازی سایت، شما به فضایی معادل با یک گیگابایت، سی پی یو چهار هسته یی و دو گیگابایت حافظه ی رم نیاز دارید اما به مرور زمان و با افزایش تعداد کاربران سایتتان، نیاز به ارتقاء سرویس خود دارید. این مسأله یی است که به سادگی و در کمترین زمان ممکن می بایست توسط شرکت هاستینگ صورت پذیرد.
هزینه: قیمت سرویس هاستینگ هم به نوعی مهم است؛ اگر شما صاحب یک استارتاپ هستید که هنوز به درآمدزایی نرسیده است، پس می بایست تمام تلاش خود را به کار بندید تا هزینههای خود را کاهش دهید. برخی شرکت های هاستینگ هستند که در ابتدای کار هزینه ی معقولی دریافت میکنند اما برای تمدید سرویس، هزینه ی نسبتاً قابل توجه دریافت می کنند. علاوه بر این، می بایست بررسی کرد و دید که سیاستهای عودت وجه شرکت هاستینگ به چه شکل است. فرض کنید سرویسی را خریداری کرده اما پس از مدت زمان کوتاهی تصمیمتان عوض میشود و قصد دارید سرویس خود را پس دهید!
نکته ی دیگری که در ارتباط با قیمت می بایست مد نظر داشت این است که هر گرانی بی علت نیست و هر چقدر که پول دهی، همان قدر هم آش می خوری! پس هرگز در این دام نیفتید که ارزان ترین قیمت ممکن را بیابید. اگر شرکت بخواهد از آخرین فناوری های روز، پرسنل ساپورت حرفه یی و … استفاده کند، همه ی اینها مستلزم صرف هزینه اند و مشتری هم می بایست در این افزایش هزینه سهیم گردد؛ لذا قیمت تمام شده ی سرویس بالا خواهد رفت.
پنل کاربرپسند: کنترل پنلی هم که شرکت هاستینگ در اختیار ما قرار میدهد می بایست راحت و کاربرپسند باشد. امروزه اکثر شرکت های هاستینگ از کنترل پنل های cPanel, Plesk و یا DirectAdmin استفاده می کنند. خیلی فرقی نمیکند که چه کنترل پنلی در اختیار ما قرار گیرد مادامی که کار با آن راحت بوده و تا حد ممکن ما را از نیاز به کارشناسان پشتیبانی بینیاز سازد.
مدت قرارداد و دوره ی تعلیق: این نکته را می بایست بررسی کرد که مدت قراردادهای شرکت هاستینگ به چه صورت است. به طور معمول، قراردادها به صورت سالانه تنظیم می شوند. علاوه بر این، بایستی ببینید که در صورت تمدید نکردن قرارداد چه اتفاقی برای سایت شما خواهد افتاد؛ آیا بلافاصله اطلاعات شما پاک میشوند و یا یک بازه ی مثلاً یکی دو ماهه اطلاعات شما نگاه داشته می شوند.
بکاپ سایت: وقتی که شما صاحب یک سایت می شوید، زمان هایی پیش میآید که همه چیز به خوبی پیش نمیرود و اصطلاحاً سایت Crash میکند که در چنین مواقعی نیاز به Backup (بکاپ یا نسخه ی پشتیبان سایت) داریم. وب هاست انتخابی می بایست به طور روزانه و دائم از سایت بکاپ تهیه کند و حتی این امکان را در اختیار مشتری قرار دهد تا به بکاپ های گذشته -مثل یک ماه پیش- نیز دسترسی پیدا کند. در ارتباط با بکاپ سایت همواره می بایست این مسائل را مد نظر قرار داد:
- آیا وب هاست بکاپ کامل از سایت در اختیارمان قرار میدهد یا خیر؟
- آیا جایگزین کردن بکاپ سایت به سادگی از طریق کنترل پنلی که در اختیارمان قرار میگیرد امکانپذیر است؟
- آیا خود وب مستر امکان بکاپ گرفتن از سایت را در زمان های دلخواه دارد یا خیر؟
امنیت: اگر شما واقعا به دنبال راه اندازی سایتی هستید که قرار است از آن کسب درآمد کنید، تراکنش ها مالی آنلاین انجام دهید، با اطلاعات شخصی کاربران سروکار دارید و بسیاری مسائل دیگر، امنیت وب هاست می بایست جزو اولویت های اصلی شما باشد. بایستی بررسی کنید ببینید که مدیران فنی شرکت انتخابی از چه سیاست هایی برای ارتقاء امنیت سرویس های خود بهره می برند.
راه کارهای جلوگیری از اسپم شدن ایمیل: شاید بسیاری از وب مسترها در بدو امر به این نکته توجه نکنند اما راه کارهایی که شرکت های هاستینگ برای جلوگیری از اسپم شدن ایمیلهای مرتبط با دامین مشتریان به کار می گیرند بسیار حائز اهمیت است. فرض کنید که شما دامنه یی دارید به آدرس و ایمیلی هم دارید به آدرس [email protected]. شرکت هاستینگ شما این تضمین را می بایست بدهد که ایمیلهای ارسالی از این ایمیل سازمانی شما هرگز اسپم نخواهند شد (البته بخشی از این ماجرا در دست شرکت هاستینگ است.)
ادب، شخصیت و مشتری مداری پرسنل شرکت وب هاست: شاید این نکته در ظاهر خیلی مهم انگاشته نشود، اما در دراز مدت می تواند تاثیر بسزایی در یک همکاری بلند مدت مابین شما و شرکت هاستینگ ایجاد کند. پیش از خرید سرویس از شرکت انتخابی، حتما از باادب بودن پرسنل شرکت و مشتری مداری ایشان اطمینان حاصل کنید چرا که اگر پس از مدتی کاشف به عمل آید که ایشان از شخصیتی درخور شما برخوردار نیستند، مجبور خواهید بود که سرویس خود را جا به جا کنید حتی اگر سرویس خوبی به شما ارائه دهند.
بگردید و ببینید که سایت های حرفه یی از خدمات چه شرکتی استفاده می کنند: یکی دیگر از راه های نسبتا خوب برای انتخاب یک شرکت هاستینگ این است که چند سایت حرفه یی در وب فارسی را نشان کنید، سپس ببینید که این سایت ها از خدمات کدام شرکت هاستینگ بهره می برند. سایتی که حرفه یی عمل کرده و توانسته مخاطبین زیادی به خود جذب کند، به طور حتم در مورد انتخاب وب هاست خود نیز وسواس به خرج داده است.
همان طورکه در تصویر فوق می بینیم، سخت افزارهایی مدرن در محیطی امن و محافظت شده که تحت عنوان Web Host شناخته می شوند مسئول ذخیره سازی وب سایت های مختلفی می باشند. نکته جالبی که در مورد وب هاست ها وجود دارد این است که ما به عنوان کسی که دارای یک وب سایت است قادر خواهیم بود تا برای خود یک وب هاست ایجاد کنیم به این صورت که اطلاعات وب سایت خود را روی کامپیوتری شخصی مان انتقال داده و کامپیوترمان را به شبکه جهانی اینترنت متصل نماییم اما این در حالی است که این کار نیاز به دانش فنی نسبتا زیادی است و در عین حال می بایست هزینه های بیشتری نسبت به خرید فضای هاست از شرکتی که خدمات هاستینگ ارائه می دهد بپردازیم.
چه نکاتی در مورد انتخاب شرکت های هاستینگ می بایست مد نظر داشته باشیم؟
هرچه سایتی که راه اندازی میکنیم بزرگتر و مهمتر بوده و تعداد کاربرانی که هر روز به آن سر میزنند بیشتر باشد، اهمیت نوع انتخاب شرکت هاستینگ دو چندان می گردد. در انتخاب شرکت هاستینگ، همواره می بایست نکات زیر را مد نظر داشته باشیم:
آپ تایم: یکی از مهمترین چیزها در انتخاب وب هاست، Uptime آن شرکت است. به عبارت دیگر، می بایست ببینیم که احتمال از دسترس خارج شدن سایتهایی که در شرکت مد نظر هاستینگ میشوند چقدر است؛ هرچه این درصد کمتر باشد، این نشان از بهتر بودن شرکت هاستینگ است (البته توجه داشته باشیم که هیچ شرکتی نمیتواند ادعا کند که Uptime اش صد درصد است. حتی شرکت های بزرگی همچون آمازون نیز گاهی اوقات با مشکلات سروری مواجه می شوند.) درصد 99.5 امتیاز خوبی است و اگر Uptime شرکتی زیر 99 بود، بایستی احتیاط کرد!
حال ممکن است این سؤال برای شما پیش بیاید که از کجا میتوان به درصد Uptime یک شرکت هاستینگ پی برد؟ یکی از راه کارهای موثر، نظرات کاربرانی است که از یک شرکت استفاده می کنند؛ معمولا کاربران ناراضی این عدم رضایتمندی خود را در اکثر شبکه های اجتماعی و تالارهای گفتگو مطرح می کنند. علاوه بر این، یکسری بنچمارک ها هم وجود دارند که شرکت های هاستینگ را رتبه بندی می کنند.
پشتیبانی 24/7 ساعته: زمانی که ما برای میزبانی سایت خود به یک شرکت دیگر اعتماد می کنیم، حتماً می بایست اطمینان حاصل کنیم که در مواقع مورد نیاز و زمان هایی که با مشکل مواجه می شویم، کارشناسان شرکت مد نظر به خوبی از ما پشتیبانی خواهند کرد و آن شرکت پشتیبانی 24/7 دارد. به عبارت دیگر، 7 روز هفته به صورت 24 ساعته پاسخگوی مشتریان خود هستند. در برخی شرکت ها این پشتیبانی به صورت تلفنی است و در برخی دیگر به صورت تیکتینگ و حتی چت آنلاین. روش پشتیبانی هرچه که باشد، مهم آن است که شما به عنوان مشتری به حال خود رها نشوید و به سرعت به جواب خود برسید.
فناوری های مدرن: همانطور که یک کامپیوتر یا لپ تاپ قدیمی آن طور که باید و شاید راندمان ندارد، سرورهایی هم که در وب هاست ها مورد استفاده قرار میگیرند هم میتوانند مدرن باشند و هم قدیمی! در انتخاب شرکت هاستینگ می بایست از این موضوع اطمینان حاصل کنیم که فناوری های به کار گرفته شده برای میزبانی سایت مشتریان مدرن و به روز هستند.
هاست داخل ایران: یکی از چیزهایی که هم از دید موتورهای جستجویی مثل گوگل و هم از دید کاربران بسیار مهم انگاشته می شوند، سرعت لود شدن سایت است. یکی از چیزهایی که منجر به افزایش سرعت لود سایت می شود، میزبانی کردن سایت خود روی سرورهای قرار گرفته در داخل ایران است (البته به شرط آن که اکثر مخاطبین سایت شما از داخل ایران باشند.) اگرچه که قیمت سرورهای داخل ایران نسبت به سرورهای خارجی -مثلا آلمانی یا کانادایی- تاحدودی بیشتر است، این افزایش رضایتمندی کاربران در دراز مدت میتواند این اختلاف هزینه را به مراتب بهتر جبران کند.
پشتیبانی از زبان سمت سرور مد نظر شما: یکی از مهمترین نکات، این است که شرکت هاستینگ انتخابی شما از فناوری هایی که قصد دارید در طراحی وب اپلیکیشن خود مورد استفاده قرار دهید پشتیبانی کند. به طور مثال، خیلی از وب هاست ها زبان روبی را ساپورت نمیکنند و یا از نسخه ی PHP 5.3 پشتیبانی میکنند و این در حالی است که وب اپلیکیشن شما بر پایه ی پی اچ پی نسخه ی 5.6 است.
شرکت هاستینگ چه نوع سرویس هایی ارائه می دهد: بررسی انواع سرویس های هاستینگ خارج از بحث این آموزش است اما به طور کلی می بایست ببینیم که ما به چه نوع سروری نیاز داریم؛ هاست اشتراکی، هاست اختصاصی، وی پی اس، هاست دانلود، هاست ابری و … پس از مشخص شدن نیاز خود، حال می بایست ببینیم که شرکت انتخابی ما سرویس مد نظر ما را ارائه میدهد یا خیر.
علاوه بر این، این نکته را هم مد نظر داشته باشید که برخی شرکت های هاستینگ در یک زمینه ی خاص میتوانند سرویس خوب ارائه دهند و برخی شرکت های دیگر در سایر زمینهها. به طور مثال، ممکن است شرکتی بهترین شرکت داخلی برای ارائه ی هاست اشتراکی باشد و شرکت دیگری بهترین سرویس را برای هاست ویندوزی ارائه دهد؛ پس نیاز ما تعیین کننده خواهد بود که به دنبال چه شرکتی برویم.
قابلیت آپدیت: یکی دیگر از مسائل مهم در انتخاب وب هاست، قابلیت آپدیت سرور است. به عبارت دیگر، بایستی بررسی کرده و ببینید که آیا در صورت نیاز، شرکت مد نظر به راحتی امکان ارتقاء سرویس را به شما میدهد یا خیر. فرض کنید در ابتدای راه اندازی سایت، شما به فضایی معادل با یک گیگابایت، سی پی یو چهار هسته یی و دو گیگابایت حافظه ی رم نیاز دارید اما به مرور زمان و با افزایش تعداد کاربران سایتتان، نیاز به ارتقاء سرویس خود دارید. این مسأله یی است که به سادگی و در کمترین زمان ممکن می بایست توسط شرکت هاستینگ صورت پذیرد.
هزینه: قیمت سرویس هاستینگ هم به نوعی مهم است؛ اگر شما صاحب یک استارتاپ هستید که هنوز به درآمدزایی نرسیده است، پس می بایست تمام تلاش خود را به کار بندید تا هزینههای خود را کاهش دهید. برخی شرکت های هاستینگ هستند که در ابتدای کار هزینه ی معقولی دریافت میکنند اما برای تمدید سرویس، هزینه ی نسبتاً قابل توجه دریافت می کنند. علاوه بر این، می بایست بررسی کرد و دید که سیاستهای عودت وجه شرکت هاستینگ به چه شکل است. فرض کنید سرویسی را خریداری کرده اما پس از مدت زمان کوتاهی تصمیمتان عوض میشود و قصد دارید سرویس خود را پس دهید!
نکته ی دیگری که در ارتباط با قیمت می بایست مد نظر داشت این است که هر گرانی بی علت نیست و هر چقدر که پول دهی، همان قدر هم آش می خوری! پس هرگز در این دام نیفتید که ارزان ترین قیمت ممکن را بیابید. اگر شرکت بخواهد از آخرین فناوری های روز، پرسنل ساپورت حرفه یی و … استفاده کند، همه ی اینها مستلزم صرف هزینه اند و مشتری هم می بایست در این افزایش هزینه سهیم گردد؛ لذا قیمت تمام شده ی سرویس بالا خواهد رفت.
پنل کاربرپسند: کنترل پنلی هم که شرکت هاستینگ در اختیار ما قرار میدهد می بایست راحت و کاربرپسند باشد. امروزه اکثر شرکت های هاستینگ از کنترل پنل های cPanel, Plesk و یا DirectAdmin استفاده می کنند. خیلی فرقی نمیکند که چه کنترل پنلی در اختیار ما قرار گیرد مادامی که کار با آن راحت بوده و تا حد ممکن ما را از نیاز به کارشناسان پشتیبانی بینیاز سازد.
مدت قرارداد و دوره ی تعلیق: این نکته را می بایست بررسی کرد که مدت قراردادهای شرکت هاستینگ به چه صورت است. به طور معمول، قراردادها به صورت سالانه تنظیم می شوند. علاوه بر این، بایستی ببینید که در صورت تمدید نکردن قرارداد چه اتفاقی برای سایت شما خواهد افتاد؛ آیا بلافاصله اطلاعات شما پاک میشوند و یا یک بازه ی مثلاً یکی دو ماهه اطلاعات شما نگاه داشته می شوند.
بکاپ سایت: وقتی که شما صاحب یک سایت می شوید، زمان هایی پیش میآید که همه چیز به خوبی پیش نمیرود و اصطلاحاً سایت Crash میکند که در چنین مواقعی نیاز به Backup (بکاپ یا نسخه ی پشتیبان سایت) داریم. وب هاست انتخابی می بایست به طور روزانه و دائم از سایت بکاپ تهیه کند و حتی این امکان را در اختیار مشتری قرار دهد تا به بکاپ های گذشته -مثل یک ماه پیش- نیز دسترسی پیدا کند. در ارتباط با بکاپ سایت همواره می بایست این مسائل را مد نظر قرار داد:
- آیا وب هاست بکاپ کامل از سایت در اختیارمان قرار میدهد یا خیر؟
- آیا جایگزین کردن بکاپ سایت به سادگی از طریق کنترل پنلی که در اختیارمان قرار میگیرد امکانپذیر است؟
- آیا خود وب مستر امکان بکاپ گرفتن از سایت را در زمان های دلخواه دارد یا خیر؟
امنیت: اگر شما واقعا به دنبال راه اندازی سایتی هستید که قرار است از آن کسب درآمد کنید، تراکنش ها مالی آنلاین انجام دهید، با اطلاعات شخصی کاربران سروکار دارید و بسیاری مسائل دیگر، امنیت وب هاست می بایست جزو اولویت های اصلی شما باشد. بایستی بررسی کنید ببینید که مدیران فنی شرکت انتخابی از چه سیاست هایی برای ارتقاء امنیت سرویس های خود بهره می برند.
راه کارهای جلوگیری از اسپم شدن ایمیل: شاید بسیاری از وب مسترها در بدو امر به این نکته توجه نکنند اما راه کارهایی که شرکت های هاستینگ برای جلوگیری از اسپم شدن ایمیلهای مرتبط با دامین مشتریان به کار می گیرند بسیار حائز اهمیت است. فرض کنید که شما دامنه یی دارید به آدرس و ایمیلی هم دارید به آدرس [email protected]. شرکت هاستینگ شما این تضمین را می بایست بدهد که ایمیلهای ارسالی از این ایمیل سازمانی شما هرگز اسپم نخواهند شد (البته بخشی از این ماجرا در دست شرکت هاستینگ است.)
ادب، شخصیت و مشتری مداری پرسنل شرکت وب هاست: شاید این نکته در ظاهر خیلی مهم انگاشته نشود، اما در دراز مدت می تواند تاثیر بسزایی در یک همکاری بلند مدت مابین شما و شرکت هاستینگ ایجاد کند. پیش از خرید سرویس از شرکت انتخابی، حتما از باادب بودن پرسنل شرکت و مشتری مداری ایشان اطمینان حاصل کنید چرا که اگر پس از مدتی کاشف به عمل آید که ایشان از شخصیتی درخور شما برخوردار نیستند، مجبور خواهید بود که سرویس خود را جا به جا کنید حتی اگر سرویس خوبی به شما ارائه دهند.
بگردید و ببینید که سایت های حرفه یی از خدمات چه شرکتی استفاده می کنند: یکی دیگر از راه های نسبتا خوب برای انتخاب یک شرکت هاستینگ این است که چند سایت حرفه یی در وب فارسی را نشان کنید، سپس ببینید که این سایت ها از خدمات کدام شرکت هاستینگ بهره می برند. سایتی که حرفه یی عمل کرده و توانسته مخاطبین زیادی به خود جذب کند، به طور حتم در مورد انتخاب وب هاست خود نیز وسواس به خرج داده است.