در نقاشی های دوران رنسانس میتوان بشقاب پرندهها یا اشیاء ناشناس پرنده عجیبی را در آسمان مشاهده کرد. آیا این تصاویر به ارتباط انسانها با موجودات فضایی اشاره میکنند؟
فرسکو یا دیوارنگاریهای دوران رنسانس در کنار جادوی زیبایی، حاوی جزئیاتی حیرتآور است؛ جزئیاتی که بسیار شبیه به بشقاب پرندهها یا تماس موجودات فضایی با انسانها هستند. معنی این تصاویر چیست و نقاشها چه پیامی را به نسلهای بعدی انتقال میدهند؟
رنسانس به دورانی از تاریخ کشورهای اروپایی بازمیگردد که شاهد پیشرفت این کشورها در زمینههای مختلف و اوج گرفتن خلاقیتها بهخصوص در زمینه هنر هستیم. آثاری که توسط هنرمندانی مانند میکلآنژ، لئوناردو داوینچی و رافائل خلق شدند هنوز هم تحسین علاقهمندان به هنر را برمیانگیزند.
آنچه بیش از هرچیز معرف دوران رنسانس است نقاشیها مخصوصا فرسکو یا دیوارنگاریها هستند. این فرسکوها بیشتر با الهام گرفتن از حوادث تاریخی و دینی نقاشی شدهاند، اما در برخی از این تصاویر جزئیاتی حیرتانگیز وجود دارد که شبیه به موجودات فضایی سال 2015 مقالهای در سایت هافپست منتشر شد که به نکتهای جالب اشاره میکرد:
اشیاء غیرطبیعی بسیاری در نقاشی های دوران رنسانس (بین قرن چهاردم تا اوایل قرن هجدهم) دیده میشود که در نگاه اول بسیار شبیه به بشقاب پرندههای زمان مدرن هستند. همین امر کنجکاوی ما را بر میانگیزد که چرا نقاشان آن دوره برای ترسیم حضرت عیسی مسیح، چه در دوران تولد و چه در دوران مرگ (به صلیب کشیده شدن) از چنین جزئیاتی استفاده میکردند.
فرسکو حضرت عیسی در کلیسای ویسوکی دکانی
برای مثال به دیوارنگاری بالا نگاه کنید. این فرسکو سال 1350 در کلیسای ویسوکی دکانی واقع در شهر کوزوو، کشور صربستان، ترسیم شد و در نگاه اول لحظه به صلیب کشیده شدن حضرت عیسی را نشان میدهد، اما در دو سمت تصویر میتوان دو شیء پرنده را مشاهده کرد که توسط دو نفر هدایت میشوند.
دنیس جرونیموس، استادیار هنر رنسانس ایتالیایی و رئیس گروه تاریخ هنر در دانشگاه نیویورک در مورد این دو شیء گفته است:
با وجود اینکه جزئیات این دو شیء برای مردمان امروزی یادآور سفینههای پرندهاست، اما این دو به خورشید و ماه اشاره میکنند. در زمانی که این فرسکو ترسیم شده است، نقاش، خورشید و ماه را به این گونه ترسیم کرده و با شخصیتپردازی به جزئیات آنها افزوده است.
نقاشی دیگری که توجهمان را به خود جلب میکند، جادوی برف (The Miracle of the Snow) اثر ماسولینو دا پانیکال است.
جادوی برف (The Miracle of the Snow) اثر ماسولینو دا پانیکال
فرسکو یا دیوارنگاریهای دوران رنسانس در کنار جادوی زیبایی، حاوی جزئیاتی حیرتآور است؛ جزئیاتی که بسیار شبیه به بشقاب پرندهها یا تماس موجودات فضایی با انسانها هستند. معنی این تصاویر چیست و نقاشها چه پیامی را به نسلهای بعدی انتقال میدهند؟
رنسانس به دورانی از تاریخ کشورهای اروپایی بازمیگردد که شاهد پیشرفت این کشورها در زمینههای مختلف و اوج گرفتن خلاقیتها بهخصوص در زمینه هنر هستیم. آثاری که توسط هنرمندانی مانند میکلآنژ، لئوناردو داوینچی و رافائل خلق شدند هنوز هم تحسین علاقهمندان به هنر را برمیانگیزند.
آنچه بیش از هرچیز معرف دوران رنسانس است نقاشیها مخصوصا فرسکو یا دیوارنگاریها هستند. این فرسکوها بیشتر با الهام گرفتن از حوادث تاریخی و دینی نقاشی شدهاند، اما در برخی از این تصاویر جزئیاتی حیرتانگیز وجود دارد که شبیه به موجودات فضایی سال 2015 مقالهای در سایت هافپست منتشر شد که به نکتهای جالب اشاره میکرد:
اشیاء غیرطبیعی بسیاری در نقاشی های دوران رنسانس (بین قرن چهاردم تا اوایل قرن هجدهم) دیده میشود که در نگاه اول بسیار شبیه به بشقاب پرندههای زمان مدرن هستند. همین امر کنجکاوی ما را بر میانگیزد که چرا نقاشان آن دوره برای ترسیم حضرت عیسی مسیح، چه در دوران تولد و چه در دوران مرگ (به صلیب کشیده شدن) از چنین جزئیاتی استفاده میکردند.
فرسکو حضرت عیسی در کلیسای ویسوکی دکانی
برای مثال به دیوارنگاری بالا نگاه کنید. این فرسکو سال 1350 در کلیسای ویسوکی دکانی واقع در شهر کوزوو، کشور صربستان، ترسیم شد و در نگاه اول لحظه به صلیب کشیده شدن حضرت عیسی را نشان میدهد، اما در دو سمت تصویر میتوان دو شیء پرنده را مشاهده کرد که توسط دو نفر هدایت میشوند.
دنیس جرونیموس، استادیار هنر رنسانس ایتالیایی و رئیس گروه تاریخ هنر در دانشگاه نیویورک در مورد این دو شیء گفته است:
با وجود اینکه جزئیات این دو شیء برای مردمان امروزی یادآور سفینههای پرندهاست، اما این دو به خورشید و ماه اشاره میکنند. در زمانی که این فرسکو ترسیم شده است، نقاش، خورشید و ماه را به این گونه ترسیم کرده و با شخصیتپردازی به جزئیات آنها افزوده است.
نقاشی دیگری که توجهمان را به خود جلب میکند، جادوی برف (The Miracle of the Snow) اثر ماسولینو دا پانیکال است.
جادوی برف (The Miracle of the Snow) اثر ماسولینو دا پانیکال
آخرین ویرایش: