دلیل اصلی وجود وینگ لت جلو گیری از نفوذ باد از سطح زیرین بال به بالای بال هست
Wing let
به دلیل وجود angle of attack بین بال و هوای عبوری از سطوح بال ، فشار هوا در بالای بال به شدت کم میشه و حالت مکندگی یا ساکشن ایجاد میشه و بالعکس در زیر بال فشار به شدت زیاد میشه...همین عامل باعث میشه هوای فشرده ی زیر بال میل کنه به سمت بالای بال که از ته بال اتفاق میوفته....به همین علت پدیده ای به نام wing tip vortex به وجود میاد که در عکس زیر اثراتش رو بر هوا میبینید که باعث درگ بیشتر و مصرف سوخت تا حدی کم هست....ولی بیشترین تاثیر مخرب و منفی که به جا میگذاره *ناپایداری هوا برای هواپیمای بعدی* هست که خطرات خیلی قابل توجهی میتونه داشته باشه
در واقع این پدیده به اسم down wash شناخته می شود و در هنگام ترافیک کنترلر ترافیک با توجه به ابعاد هواپیما آنها را پشت سر هم با یک فاصله زمانی حداقل 3 دقیقه یا جدایی ارتفاع 1500 متری از هم قرار می دهد
Wing let
به دلیل وجود angle of attack بین بال و هوای عبوری از سطوح بال ، فشار هوا در بالای بال به شدت کم میشه و حالت مکندگی یا ساکشن ایجاد میشه و بالعکس در زیر بال فشار به شدت زیاد میشه...همین عامل باعث میشه هوای فشرده ی زیر بال میل کنه به سمت بالای بال که از ته بال اتفاق میوفته....به همین علت پدیده ای به نام wing tip vortex به وجود میاد که در عکس زیر اثراتش رو بر هوا میبینید که باعث درگ بیشتر و مصرف سوخت تا حدی کم هست....ولی بیشترین تاثیر مخرب و منفی که به جا میگذاره *ناپایداری هوا برای هواپیمای بعدی* هست که خطرات خیلی قابل توجهی میتونه داشته باشه
در واقع این پدیده به اسم down wash شناخته می شود و در هنگام ترافیک کنترلر ترافیک با توجه به ابعاد هواپیما آنها را پشت سر هم با یک فاصله زمانی حداقل 3 دقیقه یا جدایی ارتفاع 1500 متری از هم قرار می دهد