- عضویت
- 2018/02/17
- ارسالی ها
- 23,992
- امتیاز واکنش
- 29,350
- امتیاز
- 1,104
فرانک لوید رایت
فرانك لوید رایت به تحقیق یكی از مهمترین وخلاق ترین معماران ونظریه پردازان قرن بیستم می باشد. این معمار در طی ۹۰ سال عمر پر بار خود (۱۹۵۹-۱۸۶۹) بیش از ۶۰ سال فعالیت مستمر معماری داشته وحدود ۵۶۰ ساختمان اجرا نموده است.
تاثیر رایت در معماری مدرن چندان است که نمی توان معماری او را در یک بخش مورد مطالعه قرار داد. یکی از ویژگیها واحتمالاً مهمترین آنها کیفیتی است که رایت آن را معماری ارگانیک می نامید.
مراد رایت از معماری ارگانیک چه بود؟ به اعتقاد گیدیون که قدر آثار رایت را نیک می دانست، این معمار توفیق نیافت با زبان و کلمات به توصیف و توضیح این اصطلاح ساخته و پرداخته خویش موفق شود. پاره ای از اروپائیان نیز تعبیری خاص از معماری ارگانیک دارند که احتمالاً منبع آن همان اندیشه ها و گفتارهای رایت است، ولی آن را بیشتر به معماری عملکردی یا معماری توجیهی تعبیر کردند. اما اگر رایت در تعریف ارگانیک به زبان کلمات توفیق نیافت، تعریف و تعبیر وی از این واژه، یا دقیقتر بگوییم از این کیفیت، در زبان معماری کاملاً موفقیت آمیز و به راستی ستودنی است. این کیفیت در پاره ای از آثار رایت بیشتر متجلی می شود و درخانه آبشار به اوج اعتلا می رسد آن نوع معماری را به عرصه وجـود می آورد که چـون عوامـل طـبیعی مانند سنگ و درخت و گیاه و گـل از درون طبیعـت می شکفد و اصالت و قوت آن نیز در همین از درون شکفتگی و طبیعی بودن آن است. از این رو، در این نوع معماری هیچ تصنعی وجود ندارد و معماری واقعا معماری است. این تعریف و یا به تعبیر اروپایی آن کیفیت، که در سطور بالا به آن اشاره کردیم نزدیک میکند، زیرا عدم تصنع، در این متن معنایش میتواند این باشد که هیچ فرمی بدون توجیح و دلیل پدید نیامده است و همان گونه که مظاهر طبیعت توجیح پذیرند، برای هر فرم از این نوع معماری، توضیحی میتوان فرض کرد.
از مشخصههای بارز ساختمان های طراحی شده توسط رایت میتوان به پنجره های سرتاسری، كنسول نمودن بام ونمایش افقی آن به موازات سطح زمین مسطح ونشان دادن مصالح در ساختمان اشاره كرد. از جمله شاخصترین نمونههای این ساختمانها می توان به خانه روبی در حومه شیكاگو نام برد.
در اوایل قرن بیستم كه به تدریج ایدههای رایت در ساختمانهایش شكل میگرفت، دراروپا و امریكا تكنولوژی به سرعت در حال گسترش و پیشرفت بود. این پیشرفت در زمینه های معماری، از نظر تئوری واجرایی بسیار مشهود و بارز بود.
اگر چه رایت با تكنولوژی مدرن مخالفتی نداشت،ولی وی آن را به عنوان غایت وهدف تلقی نمیکرد. به اعتقاد رایت ، تكنولوژی وسیلهای است برای رسیدن به یك معماری والاتر كه از نظر وی همانا معماری ارگانیك بود.
او در ۲۰ می ۱۹۵۳ در تلیسین معماری ارگانیك را با عبارت ذیل تعریف كرد:
۱-طبیعت: فقط شامل محیط خارج مانند ابرها،درختان وحیوانات نمی شود بلكه شامل داخل بنا واجزا ومصالح آن نیز می باشد
۲-ارگانیك: به معنای همگونی وتلفیق اجزا نسبت به كل وكل نسبت به اجزا می باشد.
۳- شكل تابع عملكرد: عملكرد صرف صحیح نمی باشد بلكه تلفیق فرم وعملكرد واستفاده از ابداع وقدرت تفكر انسان در رابـ ـطه با عملكرد ضروری است. فرم و عملكرد یكی هستند.
۴- لطافت: تفكر وتخیل انسان باید مصالح وسازه سخت ساختمان را به صورت فرمهای دلپذیر و انسانی شكل دهد.همانگونه كه پوشش درخت وگلهای بوتهها،شاخههای آنها را تكمیل میكند. مكانیك ساختمان باید در اختیار انسان باشد ونه با العكس .
۵- سنت: تبعیت ونه تقلید از سنت اساس معماری ارگانیك است.
۶- تزئینات: بخشی جدایی ناپذیر از معماری است.رابـ ـطه تزییات به معماری همانند گلها به شاخه های بوته می باشد.
۷- روح: روح چیزی نیست كه به ساختمان القا شود بلكه باید در درون آن باشد واز داخل به خارج گسترش یاید.
۸-بعد سوم: بر خلاف اعتقاد عمومی، بعد سوم عرض نیست، بلكه ضخامت وعمق است.
۹-فضا: عنصری است كه دائما باید در حال گسترش باشد. فضا یك شالوده پنهانی است كه تمام ریتمهای ساختمان باید از آن منبعث شوند و در آن جریان داشته باشند.
رایت معتقد بود که ماهیت مصالح در ساختمان میبایست نشان داده شود به گونه ای که شیشه به عنوان شیشه، سنگ به عنوان سنگ و چوب به عنوان چوب به کار برود.
خانه اولیه رایت به نام خانه های دشتهای مسطح معروف بودند، زیرا این خانه ها كه غالبا در حومه شهر شیكاگو ساخته شده بودند، در تلفیق وهماهنگی با دشتهای مسطح و سرسبز این نواحی طراحی شده بودند.
فرانك لوید رایت به تحقیق یكی از مهمترین وخلاق ترین معماران ونظریه پردازان قرن بیستم می باشد. این معمار در طی ۹۰ سال عمر پر بار خود (۱۹۵۹-۱۸۶۹) بیش از ۶۰ سال فعالیت مستمر معماری داشته وحدود ۵۶۰ ساختمان اجرا نموده است.
تاثیر رایت در معماری مدرن چندان است که نمی توان معماری او را در یک بخش مورد مطالعه قرار داد. یکی از ویژگیها واحتمالاً مهمترین آنها کیفیتی است که رایت آن را معماری ارگانیک می نامید.
مراد رایت از معماری ارگانیک چه بود؟ به اعتقاد گیدیون که قدر آثار رایت را نیک می دانست، این معمار توفیق نیافت با زبان و کلمات به توصیف و توضیح این اصطلاح ساخته و پرداخته خویش موفق شود. پاره ای از اروپائیان نیز تعبیری خاص از معماری ارگانیک دارند که احتمالاً منبع آن همان اندیشه ها و گفتارهای رایت است، ولی آن را بیشتر به معماری عملکردی یا معماری توجیهی تعبیر کردند. اما اگر رایت در تعریف ارگانیک به زبان کلمات توفیق نیافت، تعریف و تعبیر وی از این واژه، یا دقیقتر بگوییم از این کیفیت، در زبان معماری کاملاً موفقیت آمیز و به راستی ستودنی است. این کیفیت در پاره ای از آثار رایت بیشتر متجلی می شود و درخانه آبشار به اوج اعتلا می رسد آن نوع معماری را به عرصه وجـود می آورد که چـون عوامـل طـبیعی مانند سنگ و درخت و گیاه و گـل از درون طبیعـت می شکفد و اصالت و قوت آن نیز در همین از درون شکفتگی و طبیعی بودن آن است. از این رو، در این نوع معماری هیچ تصنعی وجود ندارد و معماری واقعا معماری است. این تعریف و یا به تعبیر اروپایی آن کیفیت، که در سطور بالا به آن اشاره کردیم نزدیک میکند، زیرا عدم تصنع، در این متن معنایش میتواند این باشد که هیچ فرمی بدون توجیح و دلیل پدید نیامده است و همان گونه که مظاهر طبیعت توجیح پذیرند، برای هر فرم از این نوع معماری، توضیحی میتوان فرض کرد.
از مشخصههای بارز ساختمان های طراحی شده توسط رایت میتوان به پنجره های سرتاسری، كنسول نمودن بام ونمایش افقی آن به موازات سطح زمین مسطح ونشان دادن مصالح در ساختمان اشاره كرد. از جمله شاخصترین نمونههای این ساختمانها می توان به خانه روبی در حومه شیكاگو نام برد.
در اوایل قرن بیستم كه به تدریج ایدههای رایت در ساختمانهایش شكل میگرفت، دراروپا و امریكا تكنولوژی به سرعت در حال گسترش و پیشرفت بود. این پیشرفت در زمینه های معماری، از نظر تئوری واجرایی بسیار مشهود و بارز بود.
اگر چه رایت با تكنولوژی مدرن مخالفتی نداشت،ولی وی آن را به عنوان غایت وهدف تلقی نمیکرد. به اعتقاد رایت ، تكنولوژی وسیلهای است برای رسیدن به یك معماری والاتر كه از نظر وی همانا معماری ارگانیك بود.
او در ۲۰ می ۱۹۵۳ در تلیسین معماری ارگانیك را با عبارت ذیل تعریف كرد:
۱-طبیعت: فقط شامل محیط خارج مانند ابرها،درختان وحیوانات نمی شود بلكه شامل داخل بنا واجزا ومصالح آن نیز می باشد
۲-ارگانیك: به معنای همگونی وتلفیق اجزا نسبت به كل وكل نسبت به اجزا می باشد.
۳- شكل تابع عملكرد: عملكرد صرف صحیح نمی باشد بلكه تلفیق فرم وعملكرد واستفاده از ابداع وقدرت تفكر انسان در رابـ ـطه با عملكرد ضروری است. فرم و عملكرد یكی هستند.
۴- لطافت: تفكر وتخیل انسان باید مصالح وسازه سخت ساختمان را به صورت فرمهای دلپذیر و انسانی شكل دهد.همانگونه كه پوشش درخت وگلهای بوتهها،شاخههای آنها را تكمیل میكند. مكانیك ساختمان باید در اختیار انسان باشد ونه با العكس .
۵- سنت: تبعیت ونه تقلید از سنت اساس معماری ارگانیك است.
۶- تزئینات: بخشی جدایی ناپذیر از معماری است.رابـ ـطه تزییات به معماری همانند گلها به شاخه های بوته می باشد.
۷- روح: روح چیزی نیست كه به ساختمان القا شود بلكه باید در درون آن باشد واز داخل به خارج گسترش یاید.
۸-بعد سوم: بر خلاف اعتقاد عمومی، بعد سوم عرض نیست، بلكه ضخامت وعمق است.
۹-فضا: عنصری است كه دائما باید در حال گسترش باشد. فضا یك شالوده پنهانی است كه تمام ریتمهای ساختمان باید از آن منبعث شوند و در آن جریان داشته باشند.
رایت معتقد بود که ماهیت مصالح در ساختمان میبایست نشان داده شود به گونه ای که شیشه به عنوان شیشه، سنگ به عنوان سنگ و چوب به عنوان چوب به کار برود.
خانه اولیه رایت به نام خانه های دشتهای مسطح معروف بودند، زیرا این خانه ها كه غالبا در حومه شهر شیكاگو ساخته شده بودند، در تلفیق وهماهنگی با دشتهای مسطح و سرسبز این نواحی طراحی شده بودند.