نقد و بررسی فیلم خارجی درباره‌ی «مردی که آن‌جا نبود» ساخته‌ی برادران کوئن - THE MAN WHO WASN'T THERE

  • شروع کننده موضوع Behtina
  • بازدیدها 127
  • پاسخ ها 0
  • تاریخ شروع

Behtina

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2015/11/08
ارسالی ها
22,523
امتیاز واکنش
65,135
امتیاز
1,290
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
درباره‌ی «مردی که آن‌جا نبود» ساخته‌ی برادران کوئن - THE MAN WHO WASN'T THERE
[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
THE%20MAN%20WHO%20WASNT%20THERE.jpg
امتياز فيلم در (I MDB (7.6/10
«نمی‌دونم به کجا بـرده خواهم شد؟
نمی‌دونم اون سوی زمین و آسمان چه پیدا خواهم کرد؟
ولی از رفتن ناراحت نیستم. شاید چیزهایی که نمی‌فهمم اون‌جا درکشون راحت‌تر باشه»
فیلم با تصاویری از آرایشگاه و موقعیت‌های کاری اِد آغاز می‌شود. اِد شرایطش را این‌گونه شرح می دهد: «من در یک مغازه‌ی سلمانی کار می‌کنم. البته هیچ‌وقت خودم را به‌عنوان یک آرایشگر حساب نکرده‌ام. مسیر زندگی من رو درگیرش کرد. اگر بخوام واضح‌تر بگم، من با ازدواجم واردش شدم»
ادای دینی جذاب به ̎فیلم‌نوار̎های تلخ و جادوئی سال‌های دههٔ ۱۹۴۰ با داستانی تقلیدی از آثار و حال و هوای نویسندگانی مثل جیمز کین، داشیل همت و ریموند چندلر. فیلم کوئن‌ها البته نسبت به منابع کلاسیکش کاری خودآگاهانه‌تر، عبوس و سردتر، و از نظر ریتم روایت کُند و پُر مکث است. به‌عنوان برداشتی امروزی از آن ژانر و مضمون‌ها و ویژگی‌هایش، مردی که آن‌جا نبود مانند فیلم‌های دیگر سازندگانش مثلاً فارکو (۱۹۹۶) یا به نحوی دیگرای برادر، کجائی؟ (۲۰۰۰) طنز سیاه و پوچی دارد که به وقایع سبعانه و لحظات تاریک شخصیت‌هایش لحنی هجوآمیز می‌دهد. تورنتن با صورتی سنگی در قالبی ̎بوگی̎وار ـ ولی فاقد گرما و قدرت هامفری بوگارت ـ آرایش‌گر بسیار کم‌حرف و کسلی است با مغزی کوچک که برای خلاصی از کثافت و تیرگی‌های اطراف زندگی‌اش نقشه‌های ناشیانه‌ و محکوم به شکستی می‌کشد و قدم به قدم، با قیافه‌ای مات و توسری‌خور، روندی تقدیری و بی‌رحمانه از حق‌السکوت‌بگیری، خــ ـیانـت، قتل، خودکشی و تحقیر را از سر می‌گذراند تا سرانجام به اشتباه و به خاطر جنایتی که مرتکب نشده دستگیر و به صندلی الکتریکی محکوم می‌شود. از آن‌جا که ̎اِد̎ رسماً به‌ندرت حرف می‌زند، بسیاری از اطلاعاتِ شخصیت‌ها و گره‌افکنی‌های فیلم‌نامه را اطرافیان معمولاً پُر حرف او شکل می‌دهند. و گروهی از بازیگران ممتاز این نقش‌های فرعی را جان بخشیده‌اند: گاندولفینی در هیأتی هم‌زمان خبیث و ترحم‌برانگیز، جوهانسنِ جوان که شخصیت کوچک غافل‌گیرکننده‌ای دارد، و بادالوکو، پالیتو و شالهوب که تصویرهائی کاریکاتوری و خنده‌دار ساخته‌اند. از طرف دیگر صدای ذهنی بی‌حس و یخ‌زدهٔ تورنتن راوی تقریباً احمق و نکته‌سنجی است که با لحنی از خودمتشکر و بی‌تفاوت داستان سقوطش را شمرده شمرده بازگو می‌کند. فیلم‌برداری استیلیزهٔ سیاه و سفید دیکینز با سایه‌روشن‌های عمیق و ضد نورها و زوایای اکسپرسیونیستی عالی، هم‌راه با تدوین دقیق و فاصله‌گذارانهٔ برادران کوئن و تریشا کوک، و حاشیهٔ صوتی خلوت و پُر ظرافت، حس اضطراب و تباهی تکان‌دهنده‌ای ایجاد کرده است. نوعی ستایش و هجو هم‌زمان، با دیدی تلخ و پوچ و تصاویری بدیع و زیبا، که به‌رغم جدائی و تفاوت‌های فرمی و روائی با فیلم‌های قدیمی ژانر، به روشنی عاشقانه با صدائی مردد و زهرخندی به لب خاطرهٔ آن فیلم‌ها را زنده می‌کند و در عین حال با کلیشه‌ها و آئین‌های ژانر بازی درمی‌آورد.
سال تولید : ۲۰۰۱
کشور تولیدکننده : انگلستان و آمریکا
محصول : ایتان کوئن
کارگردان : جوئل کوئن
فیلمنامه‌نویس : ایتان کوئن و جوئل کوئن
فیلمبردار : راجر دیکینز
آهنگساز(موسیقی متن) : کارتر برول
هنرپیشگان : بیلی باب تورنتن، فرانسس مک دورمند ،مایکل بادالوکو، جیمز گاندولفینی، کاترین بوروویتس، جان پالیتو، اسکارلت جوهانسن، ریچارد جنکینز و تونی شالهوب
نوع فیلم : سیاه و سفید، ۱۱۶ دقیقه

خلاصه داستان فيلم:
̎اد کوین̎ (تورنتن) آرایش‌گر باوقاری است که شک بـرده همسر بی‌تفاوت و الکلی‌اش، ̎دوریس̎ (مک‌ دورمند) با رئیس‌اش (گاندولفینی) رابـ ـطه دارد. وقتی غریبهٔ خوش‌مشربی (پالیتو) وارد شهر می‌شود و به این مسئله اشاره می‌کند که با سرمایه‌گذاری روی اختراع جدیدی به نام ̎خشک‌شوئی̎، می‌توان ثروت هنگفتی به‌هم زد، ̎اد̎ نقشهٔ حق‌السکوتی را می‌کشد که امیدوار است به کمک آن، هم پول زیادی به جیب بزند و هم انتقامش را بگیرد. اما وقتی به‌طور تصادفی جنایتی مرتکب می‌شود که به خاطرش ̎دوریس̎ را مقصر می‌شمارند و به زندانش می‌اندازند، حساب و کتاب‌هایش نقش بر آب می‌شوند و خودش هم در چنگال ̎فردی̎ (شالهوب) اسیر می‌شود که یک وکیل زیروزرنگ شهری است...
[/BCOLOR]
 

برخی موضوعات مشابه

پاسخ ها
1
بازدیدها
305
پاسخ ها
0
بازدیدها
98
پاسخ ها
0
بازدیدها
159
بالا