همسرداری در محیط کار چگونه رفتار کنیم؟ نحوه برخورد با همکاران در محیط کار

شکوفه حسابی

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2017/08/02
ارسالی ها
7,854
امتیاز واکنش
29,176
امتیاز
1,001
محل سکونت
ترینیداد و توباگو
در تمامی محیط های کاری، افراد مختلفی هستند که هر کدام خصوصیات اخلاقی خاص خود را دارند. کار کردن با همکاران، مدیران، مشتریان و دوستانی که ارتباط در محیط کاری را چالش‌برانگیز می کنند، هنری است که ارزش یادگیری دارد. اما چگونه در محیط کار رفتار کنیم؟ نحوه عمل در موقعیت ‌های پیچیده کاری، درعین پرچالش بودن، تجربه ارزشمندی است. در ادامه این مقاله با نکاتی در مورد نحوه برخورد با همکاران در محیط کار آشنا خواهید شد.



co-workers-argue.jpg


برخورد با همکار بد قلق
افراد بدقلق در هر اداره و سازمانی وجود دارند. این بدقلقی می تواند در رابـ ـطه با هر موضوعی که فکرش را می کنید باشد. اما اینکه یک فرد تا چه حد چالش برانگیز است به عواملی نظیر اعتماد به نفس شما، نزدیکی ارتباط کاری که با او دارید و همچنین دل و جرات حرفه ای تان بستگی دارد.

اگر رفتار چنین فردی به جز شما، دیگران را هم تحت تاثیر قرار دهد یا دیگران هم نسبت به او نظر نامساعدی دارند، راحت تر می توانید از پس او برآیید. مثلا می توانید با دیگر همکاران تان تیمی تشکیل دهید و رفتار او را مورد بررسی قرار داده یا مدیریت را در جریان قرار دهید و به کمک او مشکل همکار مذکورتان را پیش از آنکه حادتر شود حل کنید. در صورتی که چنین فردی در جمع، اعتبار حرفه ای و کاری شما را زیر سوال می برد یا به شخصیت تان حمله می کند، کنار آمدن با او بسیار سخت تر می شود. اما می توان در این صورت هم از عهده او برآمد. بهترین روش برای برخورد با این دسته افراد، دوری از آنهاست.



angry-co-worker-yelling.jpg


برخورد با همکار زورگو
آیا فکر می کنید همکارتان زورگو یا گردن کلفت است؟ اگر مدام می ترسید نزدیک یکی از همکاران تان کار شوید و از رفتن به سر کار احساس ناراحتی می کنید، پس حتما یک همکار زورگو در اطراف تان دارید. اگر به شما زور می گوید، سرتان فریاد می کشد یا به هر طریق دیگری ناراحت تان می کند، موضوع را باید جدی بگیرید. برای برخورد با این دسته از افراد می توانید آنها را نادیده بگیرید و طوری برخورد کنید که گویی اصلا وجود خارجی ندارند. به هیچ عنوان با اینچنین افراد با ترس یا ملایمت برخورد نکنید؛ چراکه رفتار آنها می تواند از لحاظ جسمی یا روحی احساس ترس را در شما ایجاد کند.



sad-co-worker.jpg


برخورد با همکار منفی باف
بعضی همکاران در افکار منفی خود غرق هستند. شغل شان را دوست ندارند و دلشان نمی خواهد برای آن شرکت کار کنند. همیشه مدیر بدی نصیب شان می شود که با او بدرفتاری می کند. شرکت شان همیشه در شرف ورشکستگی است و مشتریانش به درد نخور و پرادعا هستند. حتما شما هم با چنین افرادی آشنا هستید؛ چراکه در هر اداره ای چند تایی از آن ها وجود دارد. بهترین و حرفه ای ترین روش برخورد با این قبیل افراد این است که سمت شان نروید و حضورشان را نادیده بگیرید. اگر رابـ ـطه نزدیکی با آنها دارید، سعی کنید همیشه بحث را به سمت صحبت های مثبت پیش ببرید. برای او از آثار مثبت اندیشی در زندگی صحبت کنید و سعی کنید روی او تاثیر بگذارید.



angry-co-worker-argue.jpg


برخورد قاطع با همکاران
داشتن برخوردی قاطعانه با همکاران، از ابتدا کار آسانی نیست؛ اما گاهی برای دفاع از حقوق تان لازم است. خواه رو در رو شدن تان به خاطر رفتار نامناسب و آزاردهنده همکارتان باشد یا عدم تحویل جنس مشتری در زمان مقرر توسط او، یا عقب انداختن یک پروژه، بعضی اوقات لازم است با همکارتان برخورد قاطعی داشته باشید. گرچه برخورد کردن با همکارتان نباید اولین انتخاب شما باشد، اما اگر لازم باشد، طمئنا با انجام این کار احساس بهتر و راحت تری خواهید داشت.



happy-co-workers-learning.jpg


برخورد مناسب با همکاران
شما می توانید با روابطی که با همکاران تان در محیط کار ایجاد می کنید، هم شغل تان و هم آینده کاری تان را ویران کنید. اگر نتوانید با همکاران خود رفتار مناسبی داشته باشید سواد، تجربه و جایگاه کاری هیچ اهمیتی ندارد. بدون ایجاد روابط مثبت با همکاران تان در محیط کار، موفق نخواهید بود. قبول کنید که هر کسی خصوصیات اخلاقی خاص خود را دارد و قرار نیست همه همکاران تان مطابق میل شما رفتار کنند. سعی کنید تا جایی که می توانید خودتان را با محیط وفق دهید.



co-workers-challenges-arguing.jpg


برخورد حرفه ای در یک گفتگوی دشوار
آیا تا به حال با همکاران خود وارد بحث و گفتگوهای دشوار و طولانی شده اید؟ اگر به هر دلیلی وارد بحثی شدید که در آن اختلاف نظر زیادی میان شما و همکاران تان به چشم می خورد، سعی نکنید تا نظر خود را به آنها تحمیل کنید. بلکه سعی کنید تا به طریقی پای خود را از این گفتگو بیرون بکشید و نظرات تان را برای خودتان نگاه دارید. البته این به معنای دوری از هر بحث و گفتگویی در محل کار نیست. بلکه گاها لازم است تا خودتان را به چالش بکشید و به قولی از لاک خود بیرون آمده و با همکاران تان وارد بحث های گوناگون شوید. اما این را بدانید که هر بحثی حد و مرزی دارد و به هیچ عنوان نباید فراتر از مرزهای محیط کارتان روید.



upset-co-worker.jpg


برخورد با عادات آزاردهنده همکار
آیا تا به حال همکاری داشته اید که عاداتی مثل آدامس جویدن با صدای بلند یا صحبت از مشکلات شخصی در اداره را داشته باشد؟ یا همکاری که به بهداشت شخصی اش رسیدگی نمی کند و بوی نامناسبی دارد؟ می دانید این قبیل همکاران و رفتارشان چقدر روی میزان بهره وری شما و دیگران اثر منفی می گذارد؟ اگر می خواهید در محل کارتان مشکلی نداشته و راحت باشید، باید این مشکلات را حل کنید. سعی کنید به طریق غیرمستقیمی به او بفهمانید که این عادات او شما را اذیت می کند.



sad-fighting-argue.jpg


برخورد حرفه ای با مدیران بدقلق
هیچ چیز در محیط کار، مخرب تر از یک مدیر بدقلق نیست. هر کارمندی مدیری دارد که او را در روند کارش هدایت می کند. آن ها نقش مهمی در روند کاری کارمندانی دارند که به طور منظم گزارشات شان را به ایشان تحویل می دهند. مدیران، افرادی هستند که می توانند روز کاری یک کارمند را تبدیل به یک روز خوب کرده یا به کلی آن را ویران کنند. در این مورد متاسفانه کار زیادی از دست شما بر نمی آید. چراکه در نهایت او مدیر شماست! اما بهترین کاری که در برخورد با این دسته افراد می توانید انجام دهید این است که سعی کنید تا به آنها انرژی مثبت دهید، بحث با آنها را کوتاه کنید و با آنها با احترام رفتار کنید. اگر کمی انسانیت در آنها زنده باشد، احترام شما را پاسخ خواهند داد.



team-work.jpg


ایجاد یک تیم با همکاران
اگر می خواهید در محیط کار خود، خوش نام باشید و همه افرادی که در اطراف تان کار می کنند دوست تان داشته باشند و به نفع تان صحبت کنند، با آن ها یک تیم تشکیل دهید. این تیم را می توانید به خارج از محیط کار نیز ببرید. مثلا بعد یا قبل از کار به پیاده روی بروید، هرروز یکی از شما برای بقیه غذا درست کنید و این قبیل کارها. اگر در محل کار، همه شما را به عنوان یک تیم بشناسند، می توانید امنیت شغلی خود را هم تضمین کنید.



sad-girl-work.jpg


برخورد با غیبت های محیط کار
غیبت در اکثر محیط های کاری رایج است. به نظر می رسد مردم، کاری بهتر از غیبت کردن راجع به هم ندارند. آن ها پشت سر همکاران هم، مدیران شان، و اهداف سازمان برای دستیابی به موفقیت حرف می زنند. آن ها یک خبر نیمه واقعی را دست آویز قرار می دهند و بدون توجه به اهمیت یا معنای واقعی اش راجع به آن هر چه می خواهند می گویند. سعی کنید از این بحث ها به دور باشید و پشت سر کسی غیبت نکنید. این را در نظر داشته باشید که محیط های کاری معمولا کوچک هستند؛ از این رو غیبت می تواند دهان به دهان ادامه پیدا کرده و به فردی که پشت سر او صحبت کرده اید برسد.
 

برخی موضوعات مشابه

بالا