رنگ شناسی راهنمای رنگ پنتون

وضعیت
موضوع بسته شده است.

mah.s.a

۰•● ملکه الیزابت ●•۰
مترجم انجمن
عضویت
2019/08/24
ارسالی ها
4,490
امتیاز واکنش
10,641
امتیاز
921
مفاهیم ارتباطی و همنشینی رنگ ها
راهنمای رنگ پنتون
اختصاصی نگاه دانلود
برگرفته از کتاب آشنایی با مفاهیم رنگ شناسی

تألیف: لیاتریس ایزمن، تینا ساتن
.
.
ما بر آنیم تا با اشکال، رنگ ها و سایر عناصر ی که همچون کلیدهای طلایی هستند به یک ترکیب بندی برسیم که طرح کامل و محیطی از هارمونی رنگ ها ارایه دهد.

(برگرفته از کتاب دید خلاقانه در نقاشی)
 
آخرین ویرایش:
  • پیشنهادات
  • mah.s.a

    ۰•● ملکه الیزابت ●•۰
    مترجم انجمن
    عضویت
    2019/08/24
    ارسالی ها
    4,490
    امتیاز واکنش
    10,641
    امتیاز
    921
    رنگ سخنگو:

    اصطلاحات فنی مربوط به رنگ‌های اصلی رنگ‌مایع
    ته رنگ: رنگ و ته رنگ به یک معنی به کار می روند و می توان از آنها به جای یکدیگر استفاده کرد قرمز، زرد و آبی رنگ های اصلی هستند. سبز، زرد و نارنجی رنگ های فرعی؛ و ترکیب دو رنگ فرعی رنگهای درجه سوم را تشکیل می‌دهند.
    اشباع رنگ: شدت یکرنگ اشباع نامیده می‌شود اشباع به واسطه کم یا زیاد شدن میزان خاکستری در یک رنگ تعیین می‌شود در بالاترین حد فام یک رنگ خالص ترین درجه را داراست بالاترین درجه خلوص رنگ به معنای نداشتن کمترین میزان از خاکستری هاست.
    این رنگ ها را می توان یا چنین صفاتی توصیف کرد: شفاف، خالص، درخشان، روشن، سیر، براق، زنده و یا کامل.
    هرچه یک رنگ خاکستری‌تر یا طبیعی تر باشد رنگ مایه آن کمتر است. رنگ هایی که دارای رنگ مایه کمتر هستند اینگونه توصیف می‌شوند: ملایم، رنگ پریده، کمرنگ، مبهم، کدر، چرک یا تار.
    درجه روشنی و تیرگی یک رنگ درجه رنگ نامیده می شود. درجه های روشن ته رنگ، درجه های تیره رنگ سایه، و رنگ ها با درجه متوسط midtone نام دارند.

    نوسان نور رنگ از روشن به تیره طیف‌رنگ نامیده میشود. طیف رنگ در حداقل میزان و در یک دامنه محدود موجب ایجاد نمایم بهم کم رنگ و رنگ پریده می شود که به صورت سرد و ملایم دیده می‌شود بین رنگ هایی که درجه نزدیک به هم دارند مرز کمرنگی وجود دارد در حالی که تغییر ناگهانی در درجه رنگ هیجان و برانگیختگی را به بیننده القا می‌کند.
    در اطراف کانون رنگ تضاد بیشینه و کمینه رنگ نگاه را فوراً به کانون توجه هدایت می‌کند.
    بلکه یک رنگ تا حد زیادی تاثیر درجه یا رنگمایه آن است؛ در طراحی ترکیب یک رنگ درجه و رنگ مایع اهمیتی به میزان در جهان رنگ دارد مثلاً در خانواده، رنگ قرمز، یک درجه تیرگی در رنگ کبود، قدرت بیشتری را نسبت به درجه روشنی صورت انتقال می‌دهد.

    IMG_20200916_032841.jpg
     
    آخرین ویرایش:

    mah.s.a

    ۰•● ملکه الیزابت ●•۰
    مترجم انجمن
    عضویت
    2019/08/24
    ارسالی ها
    4,490
    امتیاز واکنش
    10,641
    امتیاز
    921
    فیروزه ای روشن هیجان انگیز تر از آبی روشن مایل به خاکستری است یکی از یک ابزار گرافیکی مهم برای خلق یک ترکیب و گردونه رنگ نمودار دایره ای رنگ ها اصلی فرعی و درجه سوم است.
    این نمودار دمای بصری رنگ سرد و گرم و مولفه های روانشناسی در انتقال پیام یک رنگ خاص را نشان می‌دهد در که گرم یا سرد بودن رنگ ها به دلیل وجود پیوندها و وابستگی‌های دیرینه و جهانی آنها با این دماها ست قرمز نارنجی و زرد دارای ارتباط نزدیک به آتش و خورشید هستند در حالی که پیوند آبی سبز و بنفش در ذهن بیننده با سرده دریا و آسمان برگ درختان و فضای بیرون گره می‌خورد.
    اما تغییر در یک طرح می‌تواند به نوعی دمای رنگ را تغییر دهد ترکیب زرد قرمز گرم تر از ترکیب آبی قرمز است هرچه سرخی رنگ بنفش بیشتر باشد گرمای آن بیشتر است ترکیب آبی سبز زرد یک سایه آبگونه را القا می‌کند اما سبز خاکی مایل به زرد قطعاً گرمتر است ترکیب رنگهای گرم پیغامی پر انرژی تر و گرم تر و موثرتر را ارسال می‌کند که توجه بیننده را جلب می‌کند در حالی که رنگ‌های سرد ملایم‌تر خاموش تر و آرام تر هستند که بیشتر از جسم قوای فکری را تحـریـ*ک می‌کنند اما رنگهای سرد هنگامی که از تیرگیش آن کاسته می‌شود ملایمت کمتری نشان می دهند باز بازنده تر شدن رنگ های سبز ویژگی این رنگ‌ها نیز زنده تر می شود.
    IMG_20200916_034105.jpg
    در واقع رنگهای گرم زودتر از رنگ‌های سرد به چشم می آید البته مسیر نگاه هر فردی از روشنی به تیرگی است.
    موقعیت موفقیت هارمونی رنگ بیشتر از هر عنصری بر ارزش نور بستگی دارد نورپردازی و سایه روشن خوب به کار شفافیت و جذابیت ویژه ای می بخشد یادمان باشد رنگ ها از روشن به تیره تضاد چشمگیری به ما ارائه می‌دهد
     

    mah.s.a

    ۰•● ملکه الیزابت ●•۰
    مترجم انجمن
    عضویت
    2019/08/24
    ارسالی ها
    4,490
    امتیاز واکنش
    10,641
    امتیاز
    921
    ته رنگ: استفاده از یک رنگ خنثی،یک سیستم تک رنگ را نشان می‌دهد. این سیستم شامل طیف رنگی خاکستری، خاکی، بژ و کرم از متوسط به روشن است که کیفیتی آرام و ساکن یا نمای کلاسیک را نشان می‌دهد. این ظرافت می‌تواند برای استفاده در محصولات گرانبهاتر جذاب باشد اما در بسته‌بندی، علامت مشخصه تبلیغات یا هرگونه ابزار گرافیکی دیگر سیستم تک رنگ می تواند آنقدر قوی باشد که قابل تشخیص نباشد. از این رو برخی تضادها در رنگ یا بافت رنگ امری ضروری است.
    تک‌فام: استفاده از یک خانواده رنگ در درجات و با شدت‌های مختلف یک سیستم رنگی تک‌فام نامیده می‌شود.
    این ترکیبات می‌توانند در تفاوت‌های مختصر و ظریف خود را نشان دهند مانند کیفیت طراوت در زمینه رنگ سبز شاخ و برگ های خوشمزه گی رنگ قهوه ای شکلات غلیظی که در رنگ کرم قهوه موکا می‌شود
    رنگهای مشابه: رنگهای مشابه خانواده رنگ های نزدیک به هم در گردونه رنگ هاست اگر این ترکیب فقط می‌نگرد و نیرنگ را در برگیرد این رنگ ها همواره با یکدیگر هماهنگی داشته و رنگهایش آن مشابه با یکدیگر است مثلاً آبی سبز آبی و سبز با هماهنگی کلی لزوماً یک هدف نیست زیرا استفاده بسیار دقیق از رنگ ممکن است بازهم اثربخشی لازم را نداشته باشد گسترش گروه رنگها مشاور رنگهای مشابه با افزودن اندکی از یک رنگ مجاور مجاور دیگر سبز آبی آبی و ترکیب بنفش آبی توجه بیشتری را جلب می‌کند.
    IMG_20200916_035318.jpg

     

    mah.s.a

    ۰•● ملکه الیزابت ●•۰
    مترجم انجمن
    عضویت
    2019/08/24
    ارسالی ها
    4,490
    امتیاز واکنش
    10,641
    امتیاز
    921
    رنگ های مکمل:
    رنگ های مکمل تنها به این معناست که این رنگ‌ها در گردونه کاملا در مقابل یکدیگر قرار دارند و وقتی با هم مورد استفاده قرار گیرند، یکدیگر را بهتر نشان می دهند و به عبارتی دیگر یکدیگر را تکمیل می‌کنند.
    خانواده قرمز در برابر با سبز پررنگ تر به نظر می رسد همانطور که نارنجی در مقابل آبی یا زرد در مقابل بنفش اینگونه است. آنها به دلیل تقابل با هم بین یکدیگر تعادل برقرار می‌کنند یکی گرم و دیگری سرد است. به نظر می رسد هر بخش مکمل که تضاد همزمان نام دارد، پیرامون ناحیه ای که به رنگ مقابل میرسد در نوسان است.
    در روشن ترین حالت این دو رنگ عین جلب توجه می کنند، از این رو زمانی تاثیرگذاری خاصی دارند که بر روی بسته بندی، در تبلیغات، محل پرداخت، تابلوهای تبلیغاتی، لباسهای فرم ورزشی، یا هر جای دیگر مورد استفاده قرار می گیرند که توجه بی درنگ و فراوان اهمیت پیدا می کند‌. اگر درجات شدید تر یا ضعیف تر از این رنگهای مکمل به کار گرفته شود تاثیر آن بیشتر خواهد بود.

    درک(حس) رنگ

    رنگ هایی که می بینیم، تحت تاثیر احساسات ما قرار میگیرند. از دوران کودکی که چشممان برای اولین بار رنگ را درک می‌کند احساس خود را نسبت به این رنگها پی ریزی می کنیم و این قاعده به طور ثابت به زندگی بزرگسالی ما منتقل می‌شوند.

    برخی از کارشناسان بر این باورند که انسانها دارای یک شعور دیرینه هستند که در تمام اعصار متمادی در تاریخ کامل بشر و پیش از آن ما دارای یک حافظه تداعی فضا، فرم شکل ها و رنگ ها هستیم.
    IMG_20200916_231316.jpg
    (تغییر میزان سایه روشن در انتخاب رنگ ها نگاه را به سوی تصویر هدایت میکند بنابراین این محدوده رنگی که هم دارای تضاد و هم درجات همنشینی رنگها می‌باشد توجه بیننده را جلب میکن.)
     

    mah.s.a

    ۰•● ملکه الیزابت ●•۰
    مترجم انجمن
    عضویت
    2019/08/24
    ارسالی ها
    4,490
    امتیاز واکنش
    10,641
    امتیاز
    921
    حتی یک نوزاد دو ماهه نیز از اجسام رنگی را به اجسام و بیرنگ ترجیح می‌دهد کودکان میشه از فرم به رنگ ها گرایش دارند اما اگر چه هنگامی که به بلوغ می رسند، فرم برایشان برتری می‌یابد. بسیاری از افراد خلاق در تمام مراحل زندگی رنگ را به فرم ترجیح می‌دهند.
    با وجود آنکه کودکان اغلب به رنگ های سیاه و سفید بیشتر جذب می شوند اما این دو رنگ را ترجیح نمی دهند بلکه از این جهت جذب این دو رنگ می‌شوند که بیشترین تضاد رنگی می‌بینند. چون مغز کودکان هنگام تولد کاملاً رشد نکرده رنگ به عنوان یک محرک در افزایش قدرت رشد مغز کودک اهمیت بسیاری دارد. مطالعات انجام شده در زمینه جذابیت اشیا که کشش کودکان به یک شی را ثبت کرده‌اند نشان می‌دهد که بدون در نظر گرفتن جنسیت کودک (هر چیزی را که درباره پاسخ دهیم تفاوت پسر بچه ها و دختر بچه ها به رنگ ها شنیده اید فراموش کنید هیچ تحقیق این قضیه را به اثبات نرسانده است) ، قرمز و آبی رنگ هایی هستند که در کودکی برای آنها اولویت دارند.
    به طور خاص قرمز به پیوستگی رشته های عصبی مغز کمک می کند و می تواند علت گرایش کودکان به این رنگ ها را توجیه کند. در دوران رشد کودکان عادات و الگوهای یادگیری و انجام آنچه که بزرگترها مناسب می پندارند تفکر آنها را رنگ آمیزی می کند.
    خاطرات کودکی آنقدر آمیخته با رنگ هاست که به گونه‌ای در روان ما حک می‌شوند که هرگز پاک نمی شوند شاید حتی ندانیم که رنگ های مربوط به یک رویداد خاص را یادآوری می‌کنیم اما نوار های ظبط موجود در سرما هرگز خاموش نشده و حتی در بزرگسالی نیز در پاسخ دهی به رنگ‌های خاصی به شیوه‌ای مثبت یا منفی ادامه می‌دهیم.
    IMG_20200916_231422.jpg
    در دوران قبل و اوایل بلوغ استفاده از رنگ‌های «گرم» از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که به آنها هویت و قدرت شناخت داده و در این سنین فشار گروه همسالان بسیار شدید است.

    همچنین رنگ روش خوبی برای نشان دادن رفتارهای سرکش و طغیانگر است چه چیزی بهتر از موی زرد و سبز برای جلب توجه و خودنمایی این گروه سنی است که به شدت پیرو مد بوده و این موجب می شود که طراح/تولید کننده از جهت‌گیری آینده رنگ‌ها آگاه بوده و آن را پیش‌بینی کند. همزمان با رشد و بلوغ بیشتر نسبت به اهمیت نیاز خود و ابزار وجود بیشتر پی می بریم. گرایش ها هنوز هم در انتخاب رنگ نقش دارند، اما ترجیح و سلیقه شخصی هر دو به یک میزان اهمیت دارند. سنت‌ها و پیشینه فرهنگی ما بر پاسخ واکنش اکتسابی ما نسبت به رنگ اثرگذار است.

    برای مثال عرفای هندی برای این باورند که رنگ سبز هماهنگی زیادی را ایجاد می‌کند‌

    اگر شما به این باور رسیده باشید که رنگ سبز موجب هماهنگی می‌شود این خانواده از رنگ‌ها در هر جا و هر شکلی که مورد استفاده قرار گیرند موجب بروز پاسخ های مثبت می شوند.
     

    mah.s.a

    ۰•● ملکه الیزابت ●•۰
    مترجم انجمن
    عضویت
    2019/08/24
    ارسالی ها
    4,490
    امتیاز واکنش
    10,641
    امتیاز
    921
    مشاهده رنگ
    واکنش نسبت به رنگ تا حد زیادی امان کاملاً ذاتی و فطری است. آنچه مهم است درک فرآیند مشاهده رنگ جهت دریافت پیچیدگی سیستم فرضیه ماست. چشم درست مانند گوشت و امواج انرژی پاسخ می‌دهد. امواج قابل‌مشاهده نور و امواج رادیویی شغل‌های متعدد انرژی مغناطیسی و الکتریکی هستند که طیفی میان پرتوهای کیهانی در بالاترین سطح و انتقال توان الکتریکی در پایین‌ترین سطح را تشکیل می‌دهند_ این شکل های انرژی به خاطر اینکه انرژی به خاطر انتقال در طول موجهای مختلف متفاوت هستند.
    امواج خاص انرژی در یک دامنه محدود، طیف مرئی نام دارند، یعنی رنگ‌هایی که در واقعیت می بینیم، در حالی که نور ماورا بنفش و مادون قرمز قابل مشاهده نیستند. رنگ مایع به واسطه طول موج قالب ایجاد شده در حالی که روشنی و تیرگی رنگ با میزان انرژی الکترومغناطیس تعیین می‌گردد.
    درک ما از یک رنگ به واسطه طول امواج تعیین می‌گردد که به شبکیه چشم منعکس می‌شوند. غشاء حساسی که درون چشم را می پوشاند. سلول های مخروطی و استوانه ای شبکیه در یک فرآیند الکتریکی شیمیایی به نوع پاسخ داده و امواج را به مرکز دیداری مغز ارسال می‌کند گیرنده های مختلف وظایف خاصی را بر عهده دارند و نسبت به ارتعاشات خاص حساس هستند. هر رنگ دارای یک طول موج متفاوت است که مکان آن را به ترتیب طیف نور تعیین می‌کند دانشجویان هنر با ترتیب رنگهای قرمز نارنجی زرد سبز آبی نیلی درکم رنگین کمان های هفت رنگ آشنایی دیرینه ای دارند که نمونه کاملی از نظر کیفی را نشان می‌دهد بالاترین قسمت کم و بلند ترین طول موج قرمز است در حالی که پایین ترین قسمت این کمان بنفش بوده و بیرون آنها تمامی رنگ مایه های طیفی دیگر قرار دارند.

    هنگامی که این امواج نور وارد چشمان ما می شوند، حس روشنایی و رنگ را ایجاد می‌کنند. اطلاعات بصری به شکل انرژی و پیوسته به شبکیه می‌رسند و تصویری را روی غشای بینایی که عملکردی شبیه به کامپیوتر دارد تشکیل می دهند. اطلاعات شبکه را پردازش کرده و آن را به داده‌های ذخیره شده در حافظه انتقال می‌دهند تمرین دادن عملکرد دقیق چشم از دریافت مغز به شکلی آشکار کاری دشوار است زیرا پاسخ روانی احساسی و زیبایی شناختی به رنگ بسیار پیچیده است. در نتیجه هرگز نمی توانیم آنچه را که حقیقت هم می‌بینیم از آنچه که می‌دانیم تفکیک کنیم. در پایان برای تکمیل مبحث باید گفت که تمام سیگنال های بصری که از چشم عبور می‌کنند وارد مرکز بینایی مغز می‌شوند تقریباً ۲۰ درصد این سیگنال‌ها وارد غده هیپوفیز که مهمترین غده درون ریز در بدن است می‌شوند رنگ قرمز بهترین نمونه برای نتایج درگیری رنگ با قدرت است.


    IMG_20200916_231144.jpg
     

    mah.s.a

    ۰•● ملکه الیزابت ●•۰
    مترجم انجمن
    عضویت
    2019/08/24
    ارسالی ها
    4,490
    امتیاز واکنش
    10,641
    امتیاز
    921
    IMG_20200917_020938.jpg
    کیفیات بیانی و روانشناسی رنگها


    قرمز:
    •جذاب
    •گرم
    •گذرا
    •پرتنش
    •زمینی

    IMG_20200917_021227.jpg
    غده هیپوفیز با دیدن رنگ قرمز به سرعت فعال میشود!
    ••••
    یک پیام شیمیایی به مغز غده فوق کلیوی ارسال شده و هورمون آدرنالین آزاد می شود. این بخش شیمیایی بدن شما را دگرگون کرده و باعث می‌شود تنفس شما تند تر شده فشار خون تپش قلب نبز جریان آدرنالین و پاسخ برقی پوست(CSR)( اصطلاحی برای تعریق و اساسی برای تست های دروغ سنجی) افزایش یابد این واکنش‌ها روانی بوده و ما هیچ کنترلی بر اثرات آنها نداریم در نتیجه قرمز در ذهن انسان برای همیشه حک می شود و با هیجان و انرژی بالا پیوند می‌خورد.
    تنهای گر مامان رنگ های محرک شناخته شدند و قرمز به طور خاص بالاترین میزان انگیزش را در انسان ایجاد می‌کند بنابراین از لباسهای زنانه گرفته تا اتومبیل های اسپرت غذاها قرمز انواع غذاها و سلیقه ها را به شوق می آورد.
    بله این رنگ است که می تواند شما را به معنی واقعی کلمه برانگیزد قرمز دارای طبیعتی خشن است که توجه را جلب کرده و تحرک ایجاد می‌کند مطالعات نشان داده خریدار، قرمز را رنگی پرحرارت محرک مهیج و پویا می بیند. این روند همچنین هیجان انگیزترین رنگ در نظر گرفته شده و اغوا کننده ترین در بازار است.
    هر طرحی با رنگ قرمز چهره‌ای قرمز پیدا می‌کند شخصی که یک اتومبیل کورسی یا موتورسیکلتی با یک رنگ قرمز زیبا خریداری می‌کند باور دارد که به شخصیتی پرتحرک دوست داشتنی و هیجان انگیز تبدیل خواهد شد‌. برهمین بر اساس اتومبیل های قرمز رنگ بیشترین جریمه سرعت را دریافت می‌کند آمار نشان می دهند که اتومبیل‌های قرمز جریمه بیشتری را برای سرعت دریافت می‌کند و این طرح این مورد تنها برای اتومبیل های با رنگ گرم زرد یا قرمز گوجه ای روی می‌دهد نه رنگ سرد و قرمز آمیخته با آبی مانند رنگ کبودی.

    از قرار معلوم گشت تیزبین بزرگراه‌ها آستانه انگیختگی بالاتری برای رنگ قرمز دارند هنگامی که رنگ های قرمز سایه کبودی به خود می‌گیرند باز هم هیجان زیادی رنگ اصلی و مادر خود را حفظ می‌کنند، اما ملایم تر هستند مشتری این رنگهای شرابی را باشکوه گران و لطیف می دانند او قدرت شکوه زیبایی و ارزش بیشتری در سایه رنگ نسبت به قرمز روشن می بیند از این رو رنگ کبود انتخاب مناسبی برای محصولات گرانقیمت مانند اتومبیل خواهد بود
     
    آخرین ویرایش:
    وضعیت
    موضوع بسته شده است.

    برخی موضوعات مشابه

    بالا