تخصصی_شبکه روش های تولید محتوای الکترونیکی

  • شروع کننده موضوع fz80
  • بازدیدها 763
  • پاسخ ها 3
  • تاریخ شروع

fz80

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2015/10/19
ارسالی ها
1,389
امتیاز واکنش
1,584
امتیاز
0
محل سکونت
یه جایی تو این دنیای...


[h=3] محتوای الکترونیکی چیست؟ [/h]










محتوای الکترونیکی به مجموعه ای از تصاویر ، متون ، فیلم ها و صدا ها اطلاق می شود که هدف آن آموزش یک یا چند بخش از محتوای درسی است . البته می توان مجموعه ای تصاویر و یا متون و یا انیمیشن های مرتبط با یک موضوع درسی را جداگانه و هرکدام به تنهایی یک محتوای آموزشی به شمار آورد .


[h=3] روش های یادگیری [/h]


طبق نظریه ی هوش های چندگانه گاردنر می دانیم که همه ی مخاطبان ما از یک شیوه برای یادگیری استفاده نمی کنند.
طبق آنچه گاردنر می گوید و نظریات سایر دانشمندان، سه روش عمده ی یادگیری وجود دارد


  1. [*=right]جنبشی
    [*=right]شنیداری
    [*=right]دیداری


[h=3] روش جنبشی [/h]



استفاده از روش جنبشی برای آموزش الکترونیکی کار بسیار حرفه ای تری است که از مقوله ی مباحث سایت روش تدریس خارج است.استفاده از یادگیری جنبشی به همراه تلفیق سایر روش ها ، اکنون در دانشکده های آموزش خلبان صورت میگیرید به این صورت که یک ماکت متحرک از هواپیما با تمام جزئیات ساخته می شود و دانشجوی خلبانی درون آن، شرایط یک پرواز واقعی را تجربه می کند.
1.jpg




[h=3] روش های دیداری و شنیداری [/h]




ما در بسیاری از کلاس های امروزی می توانیم از دو روش شنیداری و دیداری به خوبی استفاده کنیم.
2.jpg

مسلما بکار گیری نرم افزار ها و فناوری های رایانه ای با توجه تنوع و گستردگی که دارند می توانند در ارائه ی بهتر و قوی تر محتوا های آموزشی بسیار موثر باشند .



محتوای الکترونیکی با چه ابزارهایی تولید می شود






ابزار های تهیه و تولید محتوای الکترونیکی بسیار متنوع هستند منتها تجربه ای که بنده در این چند سال در تهیه محتوا های الکترونیکی داشتم میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

نو ع محتوانرم افزار های مورد نیاز برای ویرایش
متن
text1.jpg
Photoshop
text21.png
Powerpoint
text3.png
word
text4.png
Adobe Indesign
text5.jpg
Adobe reader
تصاویر
text1.jpg
Photoshop
pic.jpg
photoimpact
pic2.jpg
Snipping tool
فیلم
text1.jpg
Photoshop
vid1.jpg
camtasia studio
vid2.jpg
total video converter
vid3.jpg
corel video Studio
انمیشن
text1.jpg
photoshop
text21.png
powerpoint
anm2.jpg
swish max
anm3.jpg
adobe Flash
اگر دقت کرده باشید در تمامی گزینه های ذکر شده من نامی از فتوشاپ بردم و این بدین خاطر است که شما اگر قرار هست کار محتوایی انجام بدهید دائما نیاز به فتوشاپ پیدا خواهید کرد. یکی از دلایل موفق بودن اکثر محتواهای تولیدی بنده به خاطر تعامل همیشگی من با فتوشاب بوده و هست . و شما نیز در مقالات بعدی به این واقعیت پی خواهید برد . بنابراین با ما همراه باشید
نیاز نیست حتما به صورت حرفه ای آموزش این نرم افزار رو دنبال کنید هر چند اگر این گونه باشد بسیار عالی خواهد بود ولی با دنبال کردن آموزش های ما خواهید دید چقدر فراگیری این نرم افزار راحت و آسان است چون قرار نیست تمام جزئیات ایت نرم افزار رو آموزش دهیم بلکه از هر کدام از نرم افزار های ذکر شده به قدری که برای ساخت یک محتوای الکترونیکی حرفه ای لازم است را به صورت کاربردی آموزش خواهیم داد .

 
  • پیشنهادات
  • fz80

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2015/10/19
    ارسالی ها
    1,389
    امتیاز واکنش
    1,584
    امتیاز
    0
    محل سکونت
    یه جایی تو این دنیای...
    [h=3] یک محتوای الکترونیکی خوب چه ویژگی هایی دارد [/h]




    اول اینکه باید یک الگوی طراحی خوب داشته باشد، در اینجا منظورمان از طراحی، نقش و رنگ نیست ، منظور این است که مراحل ساخت طوری طی شود که ما را به هدف برساند. الگوی های طراحی محتوای آموزشی مختلفی وجود دارد که در این جا فقط به دو مورد اشاره ی کوتاهی می کنیم.در مقالات تولید محتوای الکترونیکی که در سایت روش تدریس مطرح می شوند ما به طور مستقیم شما را درگیر این الگوها نمی کنیم. این ها مباحث جالبی هستند که در بین تکنولوژیست های آموزشی مطرح می شوند. فقط همین که یک دید کلی از محتوای خودتان داشته باشید کافی است.
    الگوی عمومی طراحی آموزشی ADDIE
    ADDIE.png

    الگوی طراحی MMS
    %D8%AA%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AF-%D9%85%D8%AD%D8%AA%D9%88%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%86%DB%8C%DA%A9%DB%8C1-e14299414777901.jpg

    دومین ملاک یک محتوای الکترونیکی خوب این است ما را به هدفمان برساند


    • گاهی هدف شما از تولید محتوا فقط این است که مخاطب بدون حضور شما به حل تمرین بپردازد و بازخورد دریافت کند. اگر مخاطب این کار را بکند پس شما به هدف خود رسیدهاید.
    • گاهی هدف شما این است که مخاطب بدون حضور شما بتواند یک مبحث را گام به گام یاد بگیرد . اگر مخاطب بتواند یاد بگیرد پس شما به هدف خودتان رسید اید.
    • و گاهی هدف شما این است که محتوای الکترونیکی آماده کنید تا در سر کلاس به جای پاورپوینت استفاده کنید. اگر این محتوای الکترونیکی بتواند به تدریس شما کمک کند پس شما به هدف خود رسیده اید.


    فرآیند اساسی در تولید محتوا


    مسیر تولید یک محتوای آموزشی شامل ۴ فرآیند اساسی است:


    1. [*=right]جمعآوری محتوای آموزشی
      [*=right]پختن و آماده سازی محتواهای گردآوریشده
      [*=right]طراحی گرافیکی صفحات و سرفصلها مطابق محتوای جمعآوریشده
      [*=right]اتوران سازی محتوا
    q.jpg




    جمع آوری محتوای آموزشی





    محتوا مهمترین بخش یک درسافزار است . که شامل فیلم ، عکس ، صدا ، متن ، پویانمایی و … بوده و هدف آن آموزش یک یا چند بخش از محتوای درسی است . شما اگر قصد تولید یک نرمافزار آموزشی را داشته باشید بایستی ۵۰% زمان و انرژی خودتان رو صرف این مرحله کنید.


    آماده سازی محتوای جمعآوریشده





    بعدازاینکه محتوای اولیه ی شما آماده شد نمیتوانید به همان صورت استفاده کنید بلکه ابتدا بایستی هرکدام از آنها را با نرم افزار های ادیت ویرایش نموده و آماده ی استفاده در نرم افزار های اتوران ساز کنید. این مرحله ۲۰% وقت و انرژی شما را خواهد گرفت.


    اتوران سازی





    شما تا به اینجای کار ۹۰% روند تولید محتوای خودتان را انجام داده اید . بسیاری از افراد تازه کار و مبتدی برعکس این فکر می کنند آنها باور دارند که بخش اعظم کار یک پروژه قسمت اتوران سازی آن است . در حالی که بیشترین وقت یک محتوا ساز تهیه ی محتوا ، رنگ آمیزی محتوا و سپس تبدیل به اتوران است.









    [h=3]روش طراحی خطی محتوای الکترونیکی[/h]
    Please, ورود or عضویت to view URLs content!
    Please, ورود or عضویت to view URLs content!
    Please, ورود or عضویت to view URLs content!



    شما در این روش که اغلب برای مقالات و نوشته های طولانی استفاده می شود فهرست و یا منوی مطالب ندارید بلکه مقاله را صفحه اول شروع کرده و تا پایان آن با زدن کلید های back و next مرور می کنید . از این شیوه همچنین برای مشاهده ی چند تصویر که هر کدام در یک اسلاید و یا صفحه جای گرفته اند استفاده می شود
    عکس زیر یک طراحی خطی محتوای الکترونیکی را نشان می دهد.
    a.png


    [h=3] روش طراحی فهرستی محتوای الکترونیکی [/h]
    Please, ورود or عضویت to view URLs content!
    Please, ورود or عضویت to view URLs content!
    Please, ورود or عضویت to view URLs content!




    در این روش برای مرور مطالب، به صفحه ای مراجعه می کنید که لیستی از مطالب در آنجا چیده شده اند و هر کدام از آن لیست ها به صفحه ی مربوط به آن مطلب لینک داده شده است . مثال کتاب و دفترچه ی تلفن مثال خوبی برای این گزینه است. در مدل کتاب، فهرست شما به گونه ای است که در هر بار استفاده از مطلب جدید باید به فهرست مطالب برگشته و عنوان مطلب جدید را انتخاب کنید ولی در حالت دفترچه تلفن شما در هر صفحه ای مطالب محتوایتان که باشید در همان لحظه امکان انتخاب مطالب دیگر وجود دارد. به تصویر زیر توجه کنید.
    s.png



    روش ترکیبی طراحی محتوای الکترونیکی






    در این روش از ترکیب دو روش قبلی استفاده می شود فرض کنید یک محتوای الکترونیکی تولید کرده اید که شامل یک مقاله ی ۵ صفحه ای یک فیلم اموزشی و یک بازی فلش یا هر چیز دیگری است .
    شما یک فهرستی با عناوین مقاله ، فیلم و فلش می سازید که با کلیک بر روی هرکدام از آنها به صفحه مربوط به نمایش مقاله ، فیلم و یا فلش رجوع می کند . صفحات فیلم و فلش که هر کدام شامل یک صفحه است به صورت ساده طراحی شده و فقط لینک برگشت به فهرست در درون اسلاید آنها ایجاد می شود ولی صفحه ای که مقاله قرار دارد خود شامل ۵ صفحه است . بنابراین برای صفحات مقاله از روش خطی استفاده می شود .
    عکس زیر مدل فهرست ترکیبی را نشان میدهد.
    d.jpg






    [h=3]تمرین[/h]
    Please, ورود or عضویت to view URLs content!
    Please, ورود or عضویت to view URLs content!
    Please, ورود or عضویت to view URLs content!



    [h=3]یک محتوای الکترونیکی ( نوع محتوا فرقی ندارد) را بررسی کنید و به نوع فهرست هایی که در آن به کار بـرده شده است دقت کنید. با این کار ایده های خوبی برای کار خودتان می گیرید.[/h]
     

    fz80

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2015/10/19
    ارسالی ها
    1,389
    امتیاز واکنش
    1,584
    امتیاز
    0
    محل سکونت
    یه جایی تو این دنیای...
    طراحی استاندارد محتوای الکترونیکی

    [h=3] المان های لازم برای یک محتوا
    [/h]
    Please, ورود or عضویت to view URLs content!
    Please, ورود or عضویت to view URLs content!
    Please, ورود or عضویت to view URLs content!



    در دروس گذشته گفتیم که یکی از روش های طراحی ، طراحی به روش فهرستی می باشد
    یک صفحه ی فهرست نیاز به المان های زیر دارد

    1. پشت زمینه یا background
    2. عناصری که در صفحه فهرست استفاده می شود
    3. مدلها و استاندارد های چیدمان عناوین و سایر عناصر بر روی صفحه فهرست
    انتخاب پشت زمینه مناسب برای صفحه فهرست می تواند در دیده شدن راحت تر عناوین فهرست و جلب توجه مخاطب بسیار تاثیر گذار باشد.
    در دو تصویر زیر کدام یک را بیشتر می پسندید.

    bb.jpg

    در نگاه اول تصویر سمت چپ خیلی زیباتر از تصویر سمت راست به نظر می رسد . حتما شما هم با نظر من کاملا موافق هستید . ولی آیا به عنوان پشت زمینه فهرست هم می تواند جالب باشد؟ لطفا به دو تصویر زیر هم توجه کنید.
    rgee.jpg

    خب الان نظرتون چیه ؟ تصویر سمت راست یا چپ؟
    همانطور که شما هم تفاوت را در دو تصویر دیدید پشت زمینه ی ای که تصویر گل داشت با اینکه خیلی زیبا بود ولی عناصر و عناوین فهرست رو به شدت تحت تاثیر خود قرار داده و از بهتر دیده شدن آنها و مخاطب پسند بودنشان به شدت کاسته است.


    بنابراین همیشه در طراحی های خود ، چه صفحه ی فهرست مطالب و چه صفحات جانبی دیگر، اصل ساده بودن رو حتما حتما حتما رعایت کنید. چون صفحات ساده بر خلاف تصاویر شلوغ ، هیچ وقت حس کهنگی و تکراری بودن رو در مخاطب ایجاد نمیکند. شما فرض کنید اگر صفحه ی تصویر گل را به عنوان پشت زمینه خودمان انتخاب کنیم با چند بار دیده شدن دیگرآن جذابیت اولیه رو برای مخاطب ایجاد نمیکند بلکه رفته رفته با مراجعات یشتر حس خستگی را در کاربر تشدید میکند.
    در این تصویر اصل تضاد متن با زمینه رعایت نشده است. یعنی رنگ متن باید با رنگ زمینه متفاوت باشد تا راحت تر خوانده شود.
    من همیشه پروژه های کارآموزان کلاسم و یا بساری از محتوا های تولید شده ی کاربران را که بررسی می کردم در تولیدات محتوایی اغلب کارآموزان تازه کار این نکته رو میدیدم ، که پشت زمینه های بسیار شلوغ انتخاب کرده بودند.
    در درس قبل در ارتباط با انتخاب پشت زمینه ی مناسب برای صفحات محتوای الکترونیکی صحبت کردیم در این آموزش قصد دارم درباره استانداردهای طراحی صفحه ی اصلی و یا صفحه ی فهرست را مورد بحث و بررسی قراردهیم.

     

    fz80

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2015/10/19
    ارسالی ها
    1,389
    امتیاز واکنش
    1,584
    امتیاز
    0
    محل سکونت
    یه جایی تو این دنیای...
    [h=3] عناصر راهبری محتوای الکترونیکی [/h]
    Please, ورود or عضویت to view URLs content!
    Please, ورود or عضویت to view URLs content!
    Please, ورود or عضویت to view URLs content!




    عناصر و موضوعاتی که در اولین صفحه ی یک محتوای الکترونیکی قرار می گیرند چون وظیفه ی هدایت کاربران به صفحات خاصی را برعهده دارند به عنوان عوامل راهبری یک پروژه محسوب می شوند. که شامل دو دسته ی زیر است

    1. عناصر و موضعات اصلی : شامل عناوین اصلی مربوط به سرفصل های یک پروژه الکترونیکی است.
    2. عناصر و موضوعات فرعی : شامل دکمه ی خروج و آیکن های درباره ما ، ارتباط با ما ، راهنمایی استفاده و … می باشند.
    r.jpg
    نوع چینش و هدایت این آیکن ها بایستی به گونه ای باشد که مخاطبان را دچار سردرگمی نکند چون در غیر این صورت از عملکرد و کارایی اون نرم افزار به شدت می کاهد . بنابراین اصلی ترین بخش یک صفحه از لحاظ بصری به عنوان جایگاه عناصر و موضوعات اصلی انتخاب می شود

    معمولا چینش عناصر اصلی در صفحه به ۴ صورت است.


    1. عمودی
    2. افقی
    3. آبشاری
    4. نامتقارن
    هر کدام از این مدل های چینش بسته به نوع کاربری نر م افزار و شرایط سنی می تواند تغییر کند به طور مثال اغلب نرم افزار های کودکان به صورت نامتقارن یا درهم می باشد و یا اغلب نرم افزار های رسمی به صورت عمودی چیده می شود هرچند ممکن است در همه ی شرایط از همه مدل ها استفاده نمود.
    در شکل زیر چند نمونه را می توانید مشاهده کنید.

    g.jpg

    محل قرار گیری عناصر فرعی نیز معمولا در پایین و سمت چپ صفحه و بوده و اغلب به صورت افقی است. همچنین جایگاه دکمه ی خروج ؛ بسته به پراکندگی سایر موضوعات در صفحه ، همیشه در گوشه و بالای سمت راست و یا چپ، می باشد.
    همانطور که می دانید در تمامی صفحات به جز صفحه ی فهرست ، آیکنی به نام دکمه ی بازگشت به صفحه ی اصلی قرار دارد.بنابراین باید دقت داشته باشیم که:

    1. محل قرار گیری این آیکون در تمامی صفحات جانبی ثابت باشد
    2. از یک آیکن مشخص و یکسان برای این کار استفاده شود .
     

    برخی موضوعات مشابه

    بالا