- عضویت
- 2017/02/07
- ارسالی ها
- 5,830
- امتیاز واکنش
- 35,457
- امتیاز
- 1,120
- سن
- 20
پرواز فضایی و به ویژه موضوع گردشگری فضایی جدا از تمام جذابیت های آشکار و نهانش برای پیشکش کردن عصر جدیدی از ماجراجویی های بشر هزاره سوم, هنوز هم فصلی شگفت و هیجان انگیز با صفحات ورق نخورده بسیار از کتاب آرزوهای بزرگ انسان به حساب می آید
پرواز فضایی و به ویژه موضوع گردشگری فضایی جدا از تمام جذابیتهای آشکار و نهانش برای پیشکش کردن عصر جدیدی از ماجراجوییهای بشر هزاره سوم، هنوز هم فصلی شگفت و هیجانانگیز با صفحات ورق نخورده بسیار از کتاب آرزوهای بزرگ انسان به حساب میآید، اما جای امیدواری است که پررنگ شدن ماجرای فضای خصوصی و تکاپوی شرکتها برای به نام زدن نخستین برنامههای ارسال فضاگردها به مدار پایین با دهه دوم هزاره سوم همراه شده است؛ دههای که به باور بسیاری از صاحبنظران، سررسید برخی از فناوریهای برتر و دستاوردهای دگرگونکننده حیات آینده انسان معاصر طی آن رقم خواهد خورد.
در این میان، گردشگری فضایی نیز برای همراهی با این قافله پرشتاب ناگزیر از تدارک توشه و لوازمی است که راه سفر را هموار و دسترسی به منزل را میسر سازد. ازجمله زیرساختهایی که در راس کار گردشگری فضایی قرار دارد فرودگاه فضایی است که از قضا محل آن در راس نقشه دنیا انتخاب شده و قرار است سرزمینهای شمالی را از انزوا و خاموشی سردش خارج کرده و جان و هویت تازهای به افق این منطقه یخزده از دنیا ببخشد، اما چطور شهر کوچک و دورافتادهای در اروپای شمالی امیدوار است به یک قطب و جاذبه اصلی گردشگری فضایی بدل شود؟
شهر سوئدی کرونا واقع در ۱۵۰ کیلومتری بالای مدار شمالگان و حدود ۱۰۰۰ کیلومتری استکهلم، به لحاظ تئوری و روی کاغذ مکان ایدهآلی برای برپایی نخستین فرودگاه فضایی تجاری اروپا نیست. در واقع، مجموعه حیرتآوری از نقطه ضعفها و شرایط نامساعد، بضاعتی است که این شهر به آن میبالد. با این اوصاف دولت سوئد سال ۱۳۸۶ از تفاهمنامهای با شرکت ویرجین گلکتیک خبر داد که نخستین سایت روانهسازی خارج از آمریکای این شرکت را در شهر کرونا برقرار سازد. اگر همه چیز طبق جدول زمانبندی پیش برود، این شرکت تا اوایل سال آینده گردشگران فضایی را از نیو مکزیکو به کرانه جو زمین خواهد فرستاد. به این ترتیب شهر کرونا باید تا یک سال بعد از آن آماده پذیرایی از چند پرواز هفتگی برای سفر صدها گردشگر فضایی به بالای جو زمین شود. پروازهای فضایی زیرمداری که شرکت ویرجین گلکتیک نویدش را داده است میتواند گردشگران را با تجربه منحصر به فردی که تنها ۲۰ دقیقه طول خواهد کشید برای سفر به ورای مرز فضا روبهرو کند. در حالی که رویدادهای فضایی این شهر برای بسیاری از گردشگران رنگ و بوی تازهای خواهد داشت، ولی واقعیت این است که فرودگاه فضایی سوئد موضوع غریب و ناشناختهای به حساب نمیآید. تقریبا نیم قرنی میشود که شهر کرونا به واسطه موقعیت مکانی دورافتاده و ترافیک هوایی حداقلاش، ماوا و خاستگاه مجموعهای از فعالیتهای هوافضا بوده است. پژوهشگاه فضایی اسرنگ که دولت سوئد در سال ۱۳۴۳ در این شهر تاسیس کرد، امروز شامل یک پایگاه آزمایش موشک ۵۵۰۰ کیلومتر مربعی برای پرتاب راکتهای کاوش است. راکتهای کاوش در یک مسیر رفت و برگشت محمولههای علمی خود را به بالای مرز فضا بـرده، دادهبرداری انجام میشود و سپس محموله علمی با چتر نجات روی سطح زمین فرود میآید.
پرواز فضایی و به ویژه موضوع گردشگری فضایی جدا از تمام جذابیتهای آشکار و نهانش برای پیشکش کردن عصر جدیدی از ماجراجوییهای بشر هزاره سوم، هنوز هم فصلی شگفت و هیجانانگیز با صفحات ورق نخورده بسیار از کتاب آرزوهای بزرگ انسان به حساب میآید، اما جای امیدواری است که پررنگ شدن ماجرای فضای خصوصی و تکاپوی شرکتها برای به نام زدن نخستین برنامههای ارسال فضاگردها به مدار پایین با دهه دوم هزاره سوم همراه شده است؛ دههای که به باور بسیاری از صاحبنظران، سررسید برخی از فناوریهای برتر و دستاوردهای دگرگونکننده حیات آینده انسان معاصر طی آن رقم خواهد خورد.
در این میان، گردشگری فضایی نیز برای همراهی با این قافله پرشتاب ناگزیر از تدارک توشه و لوازمی است که راه سفر را هموار و دسترسی به منزل را میسر سازد. ازجمله زیرساختهایی که در راس کار گردشگری فضایی قرار دارد فرودگاه فضایی است که از قضا محل آن در راس نقشه دنیا انتخاب شده و قرار است سرزمینهای شمالی را از انزوا و خاموشی سردش خارج کرده و جان و هویت تازهای به افق این منطقه یخزده از دنیا ببخشد، اما چطور شهر کوچک و دورافتادهای در اروپای شمالی امیدوار است به یک قطب و جاذبه اصلی گردشگری فضایی بدل شود؟
شهر سوئدی کرونا واقع در ۱۵۰ کیلومتری بالای مدار شمالگان و حدود ۱۰۰۰ کیلومتری استکهلم، به لحاظ تئوری و روی کاغذ مکان ایدهآلی برای برپایی نخستین فرودگاه فضایی تجاری اروپا نیست. در واقع، مجموعه حیرتآوری از نقطه ضعفها و شرایط نامساعد، بضاعتی است که این شهر به آن میبالد. با این اوصاف دولت سوئد سال ۱۳۸۶ از تفاهمنامهای با شرکت ویرجین گلکتیک خبر داد که نخستین سایت روانهسازی خارج از آمریکای این شرکت را در شهر کرونا برقرار سازد. اگر همه چیز طبق جدول زمانبندی پیش برود، این شرکت تا اوایل سال آینده گردشگران فضایی را از نیو مکزیکو به کرانه جو زمین خواهد فرستاد. به این ترتیب شهر کرونا باید تا یک سال بعد از آن آماده پذیرایی از چند پرواز هفتگی برای سفر صدها گردشگر فضایی به بالای جو زمین شود. پروازهای فضایی زیرمداری که شرکت ویرجین گلکتیک نویدش را داده است میتواند گردشگران را با تجربه منحصر به فردی که تنها ۲۰ دقیقه طول خواهد کشید برای سفر به ورای مرز فضا روبهرو کند. در حالی که رویدادهای فضایی این شهر برای بسیاری از گردشگران رنگ و بوی تازهای خواهد داشت، ولی واقعیت این است که فرودگاه فضایی سوئد موضوع غریب و ناشناختهای به حساب نمیآید. تقریبا نیم قرنی میشود که شهر کرونا به واسطه موقعیت مکانی دورافتاده و ترافیک هوایی حداقلاش، ماوا و خاستگاه مجموعهای از فعالیتهای هوافضا بوده است. پژوهشگاه فضایی اسرنگ که دولت سوئد در سال ۱۳۴۳ در این شهر تاسیس کرد، امروز شامل یک پایگاه آزمایش موشک ۵۵۰۰ کیلومتر مربعی برای پرتاب راکتهای کاوش است. راکتهای کاوش در یک مسیر رفت و برگشت محمولههای علمی خود را به بالای مرز فضا بـرده، دادهبرداری انجام میشود و سپس محموله علمی با چتر نجات روی سطح زمین فرود میآید.
دانلود رمان و کتاب های جدید