علت مجازات شدید زنای محصنه در اسلام

  • شروع کننده موضوع mehrnoush
  • بازدیدها 218
  • پاسخ ها 0
  • تاریخ شروع

mehrnoush

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2015/05/05
ارسالی ها
842
امتیاز واکنش
1,172
امتیاز
0
محل سکونت
نا کجا آباد
سوال

دانشجویان غیر مسلمان سؤال می کنند: چرا کسی که مرتکب عمل منافی عفت زنای محصنه می شود، در اسلام او را اعدام و یا سنگسار می کنند؟ چرا مجازات او را تا روز قیامت به تاخیر نمی اندازند؟
پاسخ

در پاسخ سؤال شما مطالبی را به بیان می کنیم:
الف: ما وقتی یک مسأله دینی را بررسی می کنیم باید توجه به آن مجموعه داشته و با لحاظ کردن دیگر امور دین آن را بررسی کنیم. شریعت اسلام مجموعه و منظومه ای است که با اخلاق و جهان بینی او در هم تنیده است و نمی توان یک گزاره و یا حکم را بدون در نظر داشتن این منظومه تفسیر و تحلیل کرد. مثلاً چشم آدمی بسیار زیبا است، اما در مجموعه و منظومه بدن او . اگر چشم آدمی را از حدقه بیرون بیاوریم و بعد تحلیل کنیم که چرا زیبا نیست، تحلیل ما موضوعاً نادرست و نابجا است.

ب: مکتب اسلام اموری از قبیل آبرو، خون و ناموس مردم بسیار محترم دانسته و برای متجاوزین به این مجموعه احکام سنگین و جدی در نظر گرفته است . در مسائل جنـ*ـسی همان قدر که سختگیری در احکام نموده، در شیوه اثبات آن هم سخت گیری کرده است. مثلاً راه اثبات زنـ*ـا این است که زن یا مرد چهار مرتبه، بدون اکراه و در کمال آزادی، اعتراف به عمل خلاف خود کند و هر بار که اعتراف به زنـ*ـا کردند، قاضی نه تنها نباید آنها را برای اعتراف مرتبه بعد تحت فشار قرار دهد، بلکه حتی نباید آنها را تشویق به اعتراف نماید و بلکه باید به گونه ای این اعتراف آنان را توجیه به امور دیگر کرده و اگر امکان حمل بر عمل صحیح است بر آن حمل کند و... و یا چهار انسان عادل (که عدالت هم شرایط دشواری دارد) به طور محسوس و قطعی این مسأله را دیده باشند و هر چها نفر به آن شهادت دهند.
ج: زنای محصنه یعنی این که، کسی همسر حلال در اختیار دارد و همسر او هیچ عذری ندارد و نه او و نه همسرش در مسافرت نیستند و هم دیگر را در اختیار دارند، با این حال به ناموس دیگران تجـ*ـاوز کند، اگر زن و یا مردی با این شرایط تن به زنـ*ـا داده و عمل منافی عفت انجام دهد باید بعد از اثبات از طریق شرعی که بدان اشاره کردیم حکم خداوند را اجرا کنیم.
د: اصولاً احکام الهی دارای ملاکات و مصالح و مفاسد هستند. یعنی هر حکمی که واجب است، مصالحی عالی آن را الزامی کرده است و هر حکمی که حرام است، مفاسد خاصی آن را ممنوع کرده است. حال ممکن است ما این ملاکات را دریابیم یا در نیابیم، مهم این است که این احکام گزاف و عبث نیستند و ما را به مقصود می رسانند. حکم رجم برای زنایمحصنه هم از آن احکام است. اما این که کدام حکم در قیامت و کدام حکم در دنیا جاری شود، امری است که تنها خداوند می تواند درباره آن تصمیم بگیرد، چون مصالح و مفاسد واقعی احکام را خدا بیش از هر کس دیگری می داند. آثار زیانبار زنای محصنه که حتی غربیان هم از آن اجتناب می کنند و بسیاری از جنبه های منفی آن، در مورد این جهان است و باید در همین جهان و در ظرف همین جامعه و اجتماع آثار منفی آن زدوده شود و الا امنیت از جهات مختلف رخت خواهد بست.
 

برخی موضوعات مشابه

بالا