اخبار سینما و تلوزیون فیلم های بسیار تاثیر گذار و پرمعنی که قبل از مرگ باید حتما ببینید

  • شروع کننده موضوع Behtina
  • بازدیدها 532
  • پاسخ ها 1
  • تاریخ شروع

Behtina

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2015/11/08
ارسالی ها
22,523
امتیاز واکنش
65,135
امتیاز
1,290
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]برخی از فیلم ها را باید حتما دید زیرا نقش مهم و غیر قابل انکاری در ذهنیت و نوع تفکر انسان و یا دیدگاه او نسبت به اطرافش اعم از زندگی، مرگ، سرنوشت و غیره خواهند داشت به عبارت دیگر تماشای برخی از فیلم ها چنان تاثیری بر روی شما می گذارد که می توان زندگیتان را به دو دوره قبل و بعد از تماشای فیلم تقسیم کرد. این فیلم ها درس هایی به ما می دهند که به این راحتی فراموش نخواهیم کرد، چشم هایمان را به روی حقایقی شگرف باز خواهند نمود و بعد از دیدنشان دیگر افراد سهل انگار و الکی خوش سابق نخواهیم بود.[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]شاید فیلم ها تصویری تخیلی از آن چه که ممکن است رخ دهد باشند اما برخی فیلم ها زندگی بشری را به طور واقعی به تصویر می کشند به همین دلیل با تماشای آن ها تغییر خواهید کرد، به فکر فرو خواهید رفت، شوکه خواهید شد، تفکراتتان دستخوش تغییر شده و در یک جمله «دیگر انسان سابق نخواهید بود».[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]۱-قبل از طلوع آفتاب[/BCOLOR]

[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
MV5BNGNhYzc0ZTktMmQ0Ny00ZDk3LTk5NzItOTA1ZmE1ZWY4ZTJjXkEyXkFqcGdeQXVyNjQ2NDA2ODM@._V1_-w700.jpg

بدون توجه به این که سابقه ی شکست عشقی و یا هر نوع رابـ ـطه ی رمانتیکی در گذشته داشته و یا نداشته اید بهتر است قبل از این که عطای این دنیا را به لقایش ببخشید حتما فیلم درام عاشقانه ی «قبل از طلوع آفتاب» (Before Sunrise) ساخته ریچارد لینکلیتر در سال ۱۹۹۵ را تماشا کنید. شاید این فیلم واقعی ترین تصویر از عشق بین دو جوان را در تاریخ سینما به نمایش گذاشته باشد این فیلم با هر فیلم عاشقانه ای که دیده اید متفاوت است، فیلمی بسیار زیبا، بدون زمان و تاثیر گذار در مورد عشق و علاقه به دیگری.
[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]۲- زاخاری عزیز[/BCOLOR]

[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
dear-zachary-header-w700.jpg

این را بدانید که بر شما واجب است قبل از مرگ دستکم یک بار مستند «زاخاری عزیز» (Dear Zachary) ساخته ی کرت کوئن در سال ۲۰۰۸ را تماشا کنید. بیشتر از هر چیز تصویری که این فیلم از خانواده نشان می دهد قلب شما را به درد خواهد آورد. برای یک فیلم تکان دهنده آماد باشید. فیلم داستان بهترین دوست کارگردان را نقل می کند که عاشق زنی بزرگ تر از خود می شود و از ازدواج آنها پسری به نام زاخاری متولد می شود. تا اینجای داستان را می توانید با کسی که عشقتان است تماشا کنید اما از این به بعد داستان را باید با کسی تماشا کنید که تاکنون بلندترین گریه ها و زجه های شما را شنیده است.
[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]۳- دندان سگ[/BCOLOR]

[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
dogtooth-2-w700.jpg

والدین و کسانی که قرار است به زودی پدر یا مادر شوند باید حتماً فیلم درام/کمدی یورگوس لانتیموس در سال ۲۰۰۹ با عنوان «دندان سگ» (Dogtooth) را تماشا کنند. این کمدی سیاه فشار دیوانه کننده ای که والدین برای تبدیل کردن فرزندانشان به انسان های مفید و نجیب تحمل می کنند. همچنین فیلم به شما نشان می دهد که اگر والدین در این کار زیاده روی کرده و سعی کنند فضا را برای فرزندان خود محدود سازند چه عواقب دردناکی در انتظارشان خواهد بود. این فیلم حاوی صحنه های دردناکی است که شما را تکان خواهد داد. بهتر است آن را در تنهایی تماشا کنید. بعد از تماشای این فیلم از این که والدین شما مانند والدین فیلم نبوده و یا نیستند نفسی به راحتی خواهید کشید.
[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]۴- او. جی.: ساخت آمریکا[/BCOLOR]

[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
dm_160513_30fro30OJMIATrailer2964-w700.jpg

شاید این که از شما بخواهیم هشت ساعت از وقتتان را برای تماشای مستندی که در مورد دادگاه او. جی و سیمپسون بازیکن سرشناس فوتبال آمریکایی است درخواست زیادی باشد. اما نباید عنوان فیلم شما را گول بزند زیرا مستند «او جی سیمپسون: ساخت آمریکا» (O.J.: Made in America) داستان سلبریتی ها، زن ستیزی، لس آنجلس، هویت، عدالت، نژادپرستی و البته رویای آمریکا است. بعد از این که دورویی ها و تظاهرهای نقش اول فیلم را ببینید دیگر سعی می کنید خیلی چیزها را با دقت بیشتری مورد بررسی قرار دهید.
[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]۵- روز گراندهاگ[/BCOLOR]

[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
1-ZfU5NprWyFWzJnH9f_2xiA-w700.jpeg

فیلم کمدی فانتزی «روز گراندهاگ» (Groundhog Day) ساخته هارولد رامیس در سال ۱۹۹۳ را باید حتما دید اما نه به این دلیل که اکثر کارشناسان حوزه سینما آن را یک شاهکار کمدی دانسته اند بلکه به این دلیل که تماشای این فیلم نقش مهمی در خودشناسی و بهبود شخصیت شما دارد. با هر دیدی که فیلم را تماشا کنید نخواهید توانست از پیام اصلی و جهان شمول فیلم فرار کنید این فیلم را باید راهی به سمت روشنفکری و انسانیت نام گذاشت.
[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]۶- اسپات لایت[/BCOLOR]

[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
2015-11_LT-Spotlight-w700.jpg

اگر حتی برای یک دقیقه با خود فکر کرده اید که نیاز به رسانه های آزاد و و فعال تا چه حد ضروری است یا این که روزنامه نگار و روزنامه نگاری چه عملکرد مفیدی دارند بدون شک با دیدن فیلم «اسپات لایت» (Spotlight) به جواب دست پیدا خواهید کرد. درام تام مک کارتی در سال ۲۰۱۵ یک موضوع حساس و سرپوش گذاشته شده برای مدتی طولانی را برای فیلم انتخاب کرده و آن را برای بیننده در بوته ی بررسی از نزدیک قرار می دهد. فیلم شبیه یک تریلر جنایی است اما بیشتر شامل گفتگوهای گروهی روزنامه نگار است که در اتاق های خبر تاریک، دفترهای کار یا آپارتمان های کثیف در مورد موضوعی حساس صحبت می کنند.
[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]نقش آفرینی بازیگران بی نقص و فیلم نامه نیز کاملاً منسجم و بی نظیر است. چیزی که باعث شده فیلم «اسپات لایت» در این فهرست قرار بگیرد این است که اگر چه از همان ابتدا نتیجه را می دانید اما فیلم طوری ساخته شده که می توانید بارها و بارها آن را تماشا کرده و از آن یاد بگیرید. فرآیند تحقیقی دوست داشتنی فیلم خود کافی است که بارها و بارها برای تماشای دوباره آن اقدام کنید.[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]۷- انتخاب[/BCOLOR]

[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
election-1-w700.jpg

فیلم کمدی سیاه «انتخاب» (Election) ساخته الکساندر پاین در سال ۱۹۹۹ فیلمی بی نقص در مورد دبیرستان، سیاست، مدرسه و خــ ـیانـت است که داستان غم یک مرد سفید پوست را در قالب رنج عاشقانه ی او به تصویر می کشد. داستان تاریک فیلم رقابت های کثیفی که در آن هر کسی برای منافع خود هر کاری می کند و دست به هر خیانتی می زند را به تصویر می کشد. فیلم در به تصویر کشیدن شخصیت های کاملاً منفی داستان ثابت قدم بوده و هیچ بهانه ای برای اعمال زشت آنان قایل نمی شود. در نهایت همه چیز با تباهی، انتقام و زشتی به پایان می رسد.
[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]۸- روشن سازی: ساینتولوژی و زندان عقاید[/BCOLOR]

[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
going-clear-documentary-blasts-scientology-blames-religion-for-tom-cruise-divorce-1102645-twobyone-w700.jpg

فیلم «روشن سازی: ساینتولوژی و زندان عقاید» (Going Clear: Scientology and the Prison of Belief) ساخته ی الکس گیبنی دنیای کلیسای سانینتولوژی را در برابر چشمان شما به تصویر خواهد کشید. اما این فیلم تنها کلیسانی ساینتولوژی را ناک اوت نمی کند بلکه ایمان کورکورانه، شستشوی مغزی، تمایل توده ها برای تبعیت از رهبران کاریزماتیک را علی رغم این که مدارک بسیاری وجود دارد که آن ها مشغول کار دیگری هستند را به شما نشان داده و به باد انتقاد می گیرد.
[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]۹- همشهری کین[/BCOLOR]

[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
citizen_kane_hearst_1050x700-w700.jpg

شاید قبل از این نیز بارها به شما گفته شده باشد که فیلم «همشهری کین» (Citizen Kane) ساخته اورسون ولز در سال ۱۹۴۱ را تماشا کنید و دیگر از این پیشنهاد خسته شده اید. اما دلایل زیادی برای این پیشنهاد وجود داشته و شاید هیچ چیزی به اندازه ی یادداشت راجر ایبرت فقید بر این فیلم نتواند شما را به تماشای این شاهکار سینمایی ترغیب نماید. همانطور که ایبرت می گوید، این فیلم تکنیک هایی سینمایی را به کار گرفته و مرسوم کرد که همه ما امروزه با آن ها آشنایی کامل داریم برای مثال استفاده از فوکوس های عمیق. اما تنها تکنیک های نوگرایانه ی این فیلم نیست که آن را شایسته ی تماشا کردن حتمی می کند بلکه خیره کنندگی داستان فیلم و شیوه ی روایی آن از یک داستان کاملاً آمریکایی است که رویای آمریکایی را به شدت به نقد می کشد.
[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]داستان تاجری سرشناس که به دنبال قدرت است از این رو وارد دنیای خطرناک و پر از فساد سیاست می شود در حالی که در این عرصه هیچ تجربه ای ندارد. اگر چه نزدیک به هشت دهه از ساخت این فیلم می گذرد اما می توان آن را فیلمی مدرن در قالب کلاسیک دانست که هر زمان آن را نگاه کنید برای شما تازگی خواهد داشت.[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]۱۰- زودیاک[/BCOLOR]

[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
zodiac_1.0-w700.jpg

طبیعت انسان است که به دنبال حل کردن پازل های پیچیده و سر درآوردن از رازهای سر به مهر باشد. اما گاهی اوقات سوالاتی وجود دارد که پاسخی برای آن ها وجود ندارد. برای مثال این که در دهه ی ۶۰ میلادی و اوایل دهه ی ۷۰ چه کسی ۵ نفر را در شمال کالیفرنیا به قتل رساند. قاتل خود را زودیاک معرفی می کرد و هیچ کس هویت واقعی او را شناسایی نکرد اگر چه این موضوع به دلیل تلاش نکردن برای دستیابی به حقیقت نبوده است. این پرونده رازآلود باعث شد که کارآگاهان حرفه ای و آماتور زیادی برای پیدا کردن قاتل دست به کار شوند اما تمامی آن ها با شکست مواجه شدند. برخی دیگر نیز تا زمانی که با قاتل چشم در چشم شدند از جستجو باز نماندند و اینجاست که فیلم «زودیاک» (Zodiac) ساخته دیوید فینچر وارد می شود. این فیلم شرحی است از سماجت و وسواس فکری، در مورد این که برای شخصی که کنجکاوی ذهن او را رها نمی کند چه اتفاقی خواهد افتاد.
[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]همانطور که می توانید حدس بزنید عاقبت خوشی در انتظار وی نخواهد بود. فیلم داستان سه قهرمان- یک کارآگاه (با بازی مارک روفالو)، یک روزنامه نگار (با بازی رابرت داونی جونیور) و یک کارتونیست (با بازی جیک جیلنهال) را روایت می کند که در تعقیب یک قاتل سریالی کلاه به سر هستند و همه می دانیم که آن ها در این راه شکست می خورند. اما داستان فیلم در مورد پیدا کردن حقیقت نیست بلکه فیلم می خواهد جستجوی بی پایان و این که چطور چنین موضوعی می تواند از یک انجام وظیفه و از خود گذشتگی به یک وسواس فکری تبدیل شود را به تصویر بکشد. این موضوع دستکم در مورد شخصیت رابرت گری اسمیت صدق می کند، مردی که در این پرونده از جان خود می گذرد تنها به این دلیل که نمی تواند با شک و تردید زندگی کند. این فیلم در مورد جستجوی سایه ها و کنار آمدن با این موضوع است که شاید شما هیچ وقت نتوانید به جواب تمامی سوال هایتان دست پیدا کنید.[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]۱۱- لوپر[/BCOLOR]

[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
Looper-i2-w700.jpg

سفر در زمان یکی از داستان های معمول در فیلم های علمی تخیلی است و آن قدر به این موضوع پرداخته شده که دیگر کلیشه ای و نخ نما به نظر می رسد. اما تماشای فیلم «لوپر» (Looper) به کارگردانی و نویسندگی رایان جانسون برای بیننده تازگی داشته و جانسون در این فیلم از عرف بازی با زمان برای تمرکز بر روی این که خشونت تنها خشونت تولید کرده و این که چطور اعمال خشونت بار ما می توانند تبعات ویرانگری در نسل های آینده داشته باشند استفاده می کند. در این دنیا، خلافکاران سال ۲۰۷۴ قربانیانشان را به سال ۲۰۴۴ می فرستند، جایی که توسط قاتلانی سنگدل مانند یانگ جو (با بازی جوزف گوردون لویت) کشته و محو می شوند. کار جالبی است اما به عنوان یک قرارداد جو باید در نهایت نسخه ی پیر شده ی خودش را نیز به قتل برساند تا به «حلقه» نزدیک تر شود.
[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]اما نسخه ی پیری او (با بازی بروس ویلیس) دوست ندارد دست روی دست گذاشته و بگذارد که خودِ جوانی اش خودکشی کند. وقتی که وی در زمان به عقب سفر می کند تازه داستان برایمان جالب می شود و اینجاست که تلاش های برخی برای جلوگیری از مرگ عزیزانشان باعث خشونت هایی بی پایان می شود.[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]۱۲- اطلس ابر[/BCOLOR]

[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
at-w700.jpg

فیلم «اطلس ابر» (Cloud Atlas) که بر اساس رمانی با همین عنوان نوشته دیوید میچل ساخته شده یک فیلم بزرگ، پیچیده و شلوغ است که فهم تمام آن بسیار مشکل است. اگر چه نمی توان فیلم «اطلس ابر» را فیلمی بی نقص دانست اما باید جاه طلبی های فیلم را تماشا کنید، فیلمی با ایده هایی بزرگ به درازای هزاران سال از قرن نوزدهم تا دوران پس از آخرالزمان. این فیلم با حضور بازیگرانی ممتاز داستان گروه کوچکی از افراد را دنبال می کند در حالی که آن ها زندگی می کنند، می میرند و در تمام تاریخ زندگی هایشان را تکرار می کنند. در هر فصل از فیلم همان بازیگر قبلی حضور دارد اما با ظاهر، جنسیت و نژادی متفاوت. اما در حالی که ظاهر شخصیت و صحنه ها تغییر پیدا می کنند اما در هر بخش همان موضوع و مشکل قبلی به روشی جدید مورد بررسی قرار می گیرد.
[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]«اطلس ابر» فیلمی است در مورد سرکوب- این که چطور در طول زمان افراد قدرتمند سعی کرده اند اراده ی خود را به ضعفا تحمیل کنند. در واقع «روزهای خوب گذشته» وجود خارجی ندارند زیرا تاریخ پر از بـرده داران، قاتلان، پرستاران تشنه ی قدرت و جنگ سالاران آدمخوار است. اما در حالی که قدرتمندان در حال اجرای فلسفه «ضعفا گوشت هستند و قوی ترها باید گوشت بخورند» هستند، تعدادی انسان خوب نیز وجود دارد که سعی می کنند بدون توجه به زمان و مکان در برابر آن ها بایستند.[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]۱۳-برف شکن[/BCOLOR]

[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
qdb0lpeziftf2pyc1zwd-w700.jpg
[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]اگر دنبال واقعیت هستید مطمئناً فیلم «برف شکن» (Snowpiercer) فیلمی نیست که مورد پسند شما واقع شود. با این وجود اولین فیلم انگلیسی زبان بونگ جون هو بسیار شبیه یک داستان افسانه ای ساخته شده، پر از جلوه های تصویری خیره کننده، صحنه های اکشن بی نقص و یک پیام افراطی در مورد ماهیت جامعه. داستان فیلم در یک آینده ی پساآخرالزمانی رخ می دهد، جایی که دنیا به یک قالب یخ بزرگ تبدیل شده است. تنها بازماندگان این فاجعه آخرالزمانی در یک قطار بزرگ پناه گرفته اند که توسط یک مهندس مرموز هدایت می شود. اما زندگی در این قطار برای کسانی که در انتهای قطار حضور دارند بسیار سخت و طاقت فرساست. افراد خوش گذرانی که در قسمت جلوی قطار حضور دارند با این مسافران نگون بخت مانند بـرده رفتار می کنند به همین دلیل گروهی از این بـرده ها به رهبری یکی از خودشان دست به شورش می زنند.[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]آن ها رفته رفته با مبارزه خود را به قسمت های جلو قطار می رسانند و اما فرمانده این گروه ناگهان با واقعیتی دردناک و جانکاه روبرو می شود. فیلم «برف شکن» نه تنها سیستم طبقاتی جامعه را مورد انتقاد قرار می دهد بلکه واژه ی «انقلاب» را نیز به زیبایی بررسی می کند. کافی است به تاریخ نگاه کنید و ببینیدکه چطور انقلابی های آرمان گرا به دیکتاتورهایی تبدیل شده اند که از همان ابتدا با شعار براندازی امثال آن ها کار خود را آغاز کرده بودند. فیلم می گوید که علت رخ دادن چنین موضوعی این است که سیستم قابلیت نجات را ندارد و افراد نمی خواهند که به جامعه ای بدون طبقه دست یابند. شاید با تفسیر فیلم از سیاست موافق نباشید اما در نهایت غذای ذهن شما را فراهم خواهد کرد. دستکم برای دیدن بازی خارق العاده ی تیلدا سوینتون در نقش یک سیاستمدار دیوانه و شرور باید این فیلم را تماشا کنید.[/BCOLOR]
 
  • پیشنهادات
  • Behtina

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2015/11/08
    ارسالی ها
    22,523
    امتیاز واکنش
    65,135
    امتیاز
    1,290
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]۱۴- ویپلش[/BCOLOR]

    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    p11-shoji-whiplash-a-20150416-w700.jpg
    [/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]فیلم «ویپلش» (Whiplash) اولین ساخته دیمین شازل،کارگردان جوان و صاحب سبک هالیوود است. در این فیلم مایلز تلر نقش یک نوازنده درام جوان و جاه طلب به نام اندرو نیمن که نومیدانه تلاش می کند به یک گروه موسیقی سرشناس در هنرستانی که در آن تحصیل می کند بپیوندد. اما برای رسیدن به این هدف وی باید ابتدا نظر رهبر ارکستر هنرستان که مردی بددهن و بداخلاق است را جلب کند و او نیز مردی است که به این راحتی تحت تاثیر قرار نمی گیرد. از این رو نیمن تمام روز خود را تلاش می کند که به بهترین نوازنده درام جهان تبدیل شود و آن قدر تمرین می کند که انگشت هایش زخمی می شوند. در این تلاش برای رسیدن به کمال هنری وی تمامی روابط زندگی اش را ویران کرده و پل های پشت سرش را خراب می کند.[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]اما این فیلم از آن دسته فیلم هایی نیست که شخصیت اصلی داستان در نهایت به اشتباه روش خود پی ببرد. نیمن روز به روز بیشتر از قبل در هدف خود غرق می شود و به انسانی غیرقابل تحمل تبدیل می گردد. در نهایت او به هدفش می رسد اما در ازای از دست دادن هر آن چه که در زندگی داشته است. او به شخصیتی وحشتناک تبدیل می شود و فیلم می خواهد بهای موفقیت را به بیننده نشان دهد، درست مانند فیلم «لا لا لند» که آن هم شاهکار دیگری از شازل است. فیلم به شما می گوید که اگر چه شما ممکن است به بهترین نوازنده درام تاریخ تبدیل شوید اما آن گاه فقط طرفدار خواهید داشت و نه دوست واقعی.[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]۱۵- فراماشین[/BCOLOR]

    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    Ex-Machina-Cast-Wallpapers-w700.jpg
    [/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]فیلم های علمی تخیلی همواره دوست داشته اند رابـ ـطه ی انسان و تکنولوژی را مورد بررسی قرار دهند و بدین ترتیب نگرانی های دوران خود را به تصویر بکشند. با این وجود تکنولوژی دائماً در حال تغییر و پیشرفت بوده و این توسعه روزافزون علیرغم فواید فراوان گاهی باعث پسروی هایی می شود و این موضوع در هیچ فیلمی به خوبی فیلم «فراماشین» (Ex Machina) به تصویر کشیده نشده است. فیلم داستان یک برنامه نویس جوان به نام کیلب (با بازی دومنال گلیسون) را روایت می کند که موفق می شود شانس چند روز همراهی با ابر نابغه ای ثروتمند به نام ناتان (با بازی اسکار ایزاک) که موفق شده یک موتور جستجوی آنلاین مشهور را طراحی کند همراه شود.[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]به محض این که کیلب وارد دنیای منزوی نانان می شود به سرعت به بخشی از تست پیچیده تورینک تبدیل می گردد و باید با یک ربات زیبا به نام آوا (با بازی آلیسیا وایکاندر) مصاحبه کند. کیلب به زودی شیفته ی آوا می شود اما آوا تنها آزادی اش را می خواهد و ناتان نیز خود را خدا فرض می کند. این فیلم بی نظیر با سوال هایی اخلاقی در مورد این که انسان چگونه باید با هوش مصنوعی برخورد کند به سراغ بیننده می آید و همچنین بحث نظارت و پاییدن حریم خصوصی افراد را نیز به باد انتقاد می گیرد. از جنبه ای دیگر فیلم سوء استفاده از جنس مخالف را به زیبایی به تصویر می کشد. شاید از همان ابتدا ناتان را شخصیت بد و شرور داستان بدانید اما در پایان کیلب را نیز مورد بازخواست قرار خواهید داد. بعد از تماشای این فیلم برای مدتی در فکر فرو خواهید رفت.[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]۱۶- دعوت[/BCOLOR]

    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    the-invitation-dinner-w700.jpg
    [/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]فیلم های بی نظیر زیادی تاکنون در مورد غم انسانی ساخته شده است که از آن ها می توان به «مردم معمولی» (Ordinary People) و «منچستر کنار دریا» (Manchester by the Sea) اشاره کرد اما هیچ کدام از آن ها به اندازه ی فیلم «دعوت» (The Invitation) ساخته ی کارین کوساما شما را در بهت و حیرت و البته ترس فرو نخواهد برد. این فیلم در مورد یک مهمانی شام آخر است که طبق انتظار پیش نمی رود و تماشای آن شما را در تمام مدت چنان مضطرب و هراسان می کند که هر لحظه بلند می شوید و بر سر شخصیت ها فریاد می زنید که از این خانه فرار کنند. اما متاسفانه آن ها به شما گوش نخواهند داد زیرا بیش از حد مودب هستند. این فیلم داستان پسری به نام ویل را روایت می کند که یک تراژدی غم انگیز ازدواج او را ویران کرده است.[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]اکنون او پیام دعوتی از همسر سابقش دریافت کرده که در یک مهمانی در خانه ای او حضور یابد. تمامی گروه دوستان گذشته در آن جا خواهند بود و ویل نیز با بی میلی دعوت را می پذیرد. اما وقتی که او به خانه می رسد احساس می کند که یک جای کار می لنگد و خطری سخت حاضران در خانه را تهدید می کند. ویل از این خانه تجربه ی تلخی دارد زیرا تراژدی زندگی او در همین خانه رخ داده است. بدین ترتیب زخم های قدیمی ویل بار دیگر سر باز می کنند. وی سعی می کند به دیگر مهمانان بفهماند که اتفاق بدی در شرف وقوع است. در تمام طول فیلم ناخن هایتان را خواهید جوید و در انتها با ترسناک ترین سکانس پایانی که در تاریخ فیلم های تریلر دیده اید مواجه خواهید شد.[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]۱۷- سستی[/BCOLOR]

    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    frailty-2001-4-w700.jpg
    [/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]سینما پر است از بنیادگرایان دیوانه ای که روزگار دیگران را سیاه کرده اند اما هیچ کدام از آن ها به اندازه ی پدر میکس در فیلم «سستی» (Frailty) که در ایران با نام «سرزمین مجازات» نیز شناخته می شود خوفناک نیست. در این فیلم بیل پکستون برخلاف دیگر فیلم ها بنیاد گراهای دینی و دیدگاه آن ها از دنیا را به زیبایی هر چه تمام تر به تصویر می کشد. فیلم به خوبی تصور این افراد از دنیا، چگونگی توجیه جنایتاشان و چگونگی تلقین کردن ایدئولوژی های بنیادگرایی مذهبی به کودکان را در برابر چشمان شما به ساده ترین شکل ممکن نمایان می سازد. شخصیت بد داستان به راستی فرزندانش را دوست دارد اما از شانس بد این نوجوانان، پدرشان بر این باور است که خدا از آن ها می خواهد که تبر برداشته و شیاطینی که خود را به شکل انسان درآورده اند نابود سازند.[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]او از فرزندانش می خواهد که دستور خداوند را اجرا کنند و جنگی بیرحمانه را علیه شیطان آغاز نمایند اما در حالی که آدام ۹ ساله به گفته های پدرش اعتقاد کامل دارد، فنتون ۱۲ ساله بر این باور است که پدرش دیوانه شده و این موضوع پسر را با سرنوشتی دردناک مواجه می سازد. پدر اما باور دارد که جنایت هایش خواست خدا بوده و این کارها به بهتر شدن جهان منتهی خواهد شد. این فیلم به ما یادآوری می کند که بسیاری از ما نیز در دوران کودکی مانند شخصیت های نوجوان فیلم زندانیان ایدئولوژی های مذهبی والدینمان بوده ایم.[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]۱۸- نیمه شب در پاریس[/BCOLOR]

    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    Owen-Wilson-Midnight-in-Paris-w700.jpg
    [/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]فیلم «نیمه شب در پاریس» (Midnight in Paris) به کارگردانی و نویسندگی وودی آلن، داستان مردی را روایت می کند که از طریق نوشتن فیلم نامه امرار معاش می کند اما علی رغم موفقیتش در نوشتن فیلم نامه های هالیوودی وی دوست دارد رمانی بنویسد که مانند آثار همینگوی و فیتزجرالد ماندگار باشد. در واقع او آرزو می کند که ای کاش وی در دهه ۱۹۲۰ به دنیا می آمد تا در محافل ادبی به بحث فلسفی می نشست. و ناگهان در طول سفری به پاریس این آرزو به واقعیت بدل می شود و قهرمان داستان خود را با بت های ادبی اش روبرو می بیند. فیلم «نیمه شب در پاریس» نامه ای فانتزی و عاشقانه به گذشته است و وودی آلن به خوبی درک کرده که نوستالژی موضوع حساس و پیچیده ای است و قهرمان داستان به زودی در می یابد که عشق وسواسانه به گذشته راهی تضمین شده برای احساس بدبختی و نکبت در زمان حال است.[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]مهم نیست که در چه زمان و دوره ای زندگی کنید، زندگی همیشه به شما احساس ناامیدی و دست نیافتن به آرزوها و خواسته ها را خواهد داد؛ به عقب گام برداشتن و به گذشته رفتن کمکی به این احساس شما نخواهد کرد. به عبارت دیگر تا زمانی که دست از زندگی در گذشته برندارید با اینجا و اکنون راضی نخواهید شد.[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]۱۹- پناه بگیر[/BCOLOR]

    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    30take-span-jumbo-w700.jpg
    [/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]در فیلم «پناه بگیر» (Take Shelter) مایکل شنون نقش یک پدر پارانویایی را بازی می کند که فکر می کند به زودی دنیا به پایان خواهد رسید و این موضوع به شدت او را می ترساند. چه حق با او باشد و چه تفکرات ناشی از بیماری اسکیزوفرنی به مغز او سرایت کرده باشد پای خانواده و امنیت و سرنوشت آن ها در میان است. این مرد که کورتیس نام دارد در ابتدا از این نگران است که مبادا دیوانه شده باشد اما رویاهای او شباهت بیشتری به پیشگویی دارند تا داستان های فانتزی. او بارانی سمی و سگ هایی درنده، ابرهایی شیطانی و پرندگانی شرور را در رویاهایش می بیند. اما به جای این که از این افکار و رویاهای وحشتناک با همسرش سخن بگوید وی تصمیم می گیرد که یک پناهگاه بسازد تا اگر رویاهایش به واقعیت بدل شدند خانواده اش جایی برای پناه گرفتن داشته باشند.[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]از فیلم می توانید خوانش های مختلفی داشته باشید اما در نهایت فیلم به شما می گوید که اگر به هر دلیلی دچار پارانویا شدید چه اتفاقی رخ خواهد داد و چگونه ترس و نگرانی زندگی شما را نابود می سازد.[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]۲۰- بازی آدمکشی[/BCOLOR]

    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    ff20140411a3a-w700.jpg
    [/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]در دهه ی ۱۹۶۰ گروه های قتل عام در کشور اندونزی بیش از ۱٫۲ میلیون نفر از مردم این کشور راه به جرم کمونیست بودن قتل عام کردند. این قاتلان هیچگاه پای میز محاکمه کشیده نشدند و به جای آن بعدها به افراد عالی رتبه ای در دولت اندونزی تبدیل شدند که در مورد جنایاتشان گزافه گویی کرده اما پاسخگو نبودند تا این که جاشوا اوپنهایمر ظاهر شد. این فیلم ساز اهل تگزاس دیدگاه دیوانه واری داشت. او می خواست که این گروه های خلافکار و قاتل سهم خود در این کشتار را بازگو کنند بدون این که بیننده حس کند در حال دیدن یک فیلم مستند است. در واقع او کاری می کند که این قاتلان فیلم خود را بسازند، بازسازی جنایت هایی که همه چیز در خود دارد. اگر چه او این افراد را برای ساخت این فیلم بازی می دهد اما در واقع این اوپنهایمر است که دارد فیلم می سازد نه عاملان کشتارهای دهه ۶۰ اندونزی و نتیجه تکان دهنده ترین فیلم مستندی است که تابحال دیده اید.[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]این فیلم به عمق شرارت سفر کرده و بر هیولاهایی تمرکز دارد که نسل کشی وحشتناکی را مرتکب شده و این خونریزی های خود را با افتخار توجیه می کنند. از طریق بازسازی صحنه های کشتار توسط خود این قاتلان می توانیم نحوه ی تفکر چنین انسان هایی و دیدگاهی که آن ها نسبت به خود دارند را درک کنیم و این درسی است که اوپنهایمر با فیلم «بازی آدمکشی» (The Act of Killing) به ما می آموزد. دنباله ی این فیلم که با عنوان «چهره سکوت» (The Look of Silence) ساخته شده نیز فیلمی فراموش نشدنی است پس بهتر است این دو را بدنبال هم ببینید زیرا بدون شک ویرانگر ترین دوگانه های تاریخ سینما هستند.[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]۲۱- بابادوک[/BCOLOR]

    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    babadook_follow_up1-w700.jpg
    [/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]مادری تنها بودن و فرزند داشتن کار بسیار سختی است، چیزی که تنها شخصیت آملیا (با بازی اسی دیویس) در فیلم «بابادوک» (The Babadook) آن را به طور کامل درک می کند. او بعد از مرگ همسرش در یک حادثه رانندگی با پسر ۷ ساله اش، ساموئل، تنها می ماند. رابـ ـطه این مادر و فرزند بسیار پیچیده است و در واقع او یک بچه شیطان مطلق است. ساموئل دیگر کودکان را اذیت می کند، از مدرسه اخراج می شود و سلاح های مرگبار می سازد. او جیغ می زند، گریه می کند و مادرش را به مرز جنون می کشاند. آملیا نیز بچه اش را دوست دارد و به شکلی دیگر از او متنفر است.[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]دردناکتر این که باید بدانید شوهر او در حالی که تلاش می کرد همسرش را برای زایمان به بیمارستان برساند تصادف کرده و جانش را از دست داده است. وقتی که آملیا به آستانه ی دیوانگی می رسد ناگهان یک کتاب وحشتناک در خانه اش پیدا می شود. این کتاب کودکانه در مورد مردی شرور و شیطان صفت به نام بابادوک است که به زودی مشخص می شود برای آملیا و پسرش نقشه های شومی کشیده است. رفته رفته قهرمان داستان روح بابادوک را در تاریکی خانه می بیند و با نزدیک تر شدن این هیولا، رابـ ـطه ی آملیا و پسرش تیره تر از قبل می شود. ظاهراً بابادوک به دنبال ساموئل است و آملیا درمانده مانده که از پسرش دفاع کند یا به خواسته های این موجود شیطان صفت تن در دهد.[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]ویلیام فریدکین، کارگردان فیلم «جن گیر» گفته که فیلم «بابادوک» ترسناک ترین فیلمی است که در تمام عمرش دیده است اما فیلم شباهت بیشتری به «درخشش» استنلی کوبریک دارد. فیلم هم اوج افسردگی را بررسی می کند و هم رنج و درد پدر و مادر بودن را به تصویر می کشد. این فیلم داستان مبارزه با اهریمن های درونی و متوقف کردن آن ها در محدوده ای خاص را بیان می کند هرچند می دانید که هیچ وقت توان شکست آن ها را ندارید.[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]۲۲- تپه شنی خودوروفکسی[/BCOLOR]

    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    gallery2-w700.jpg
    [/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]اگر تاکنون فیلمی از الخاندرو خودوروفسکی ندیده اید نمی دانید که چه چیزهایی را از دست داده اید و صادقانه بگویم که توصیف فیلم های او کمی سخت است. این کارگردان شیلیایی فیلم هایی مانند «ال توپو» و «کوهستان مقدس» را ساخته که ترکیبی از مولفه های بسیاری هستند و ژانری عارفانه و روانکاوانه دارند. او پیشرو سبکی هنری است که نشان می دهد او با بقیه فرق دارد، کارگردانی که در مقابل بازار تجاری سینما سر فرود نیاورده و یا سعی ندارد بیننده را مورد بررسی قرار دهد. و بدین ترتیب به «تپه شنی» (Dune) می رسیم که به اعتقاد بسیاری بزرگ ترین فیلم ساخته نشده تاریخ سینماست. در دهه ی ۱۹۷۰ خودورفسکی سخت تلاش کرد که از روی رمان کلاسیک فرانک هربرت فیلمی با روش های فیلم سازی توهمی خود بسازد. بنابراین تیمی از قهرمانان عارف را دور هم جمع کرد که از آن ها می توان به پینک فلوید، میک چاگر و سالوادور دالی اشاره کرد.[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]به کمک این نابغه های خلاق، خودوروفسکی می خواست فیلمی بسازد که مردم را به عالم هپروت ببرد و بینندگان شاهد انقلابی عرفانی باشند. اما در نهایت همه چیز خراب شد و این فیلم ساخته نشد. اما مستند «تپه شنی خودوروفسکی» (Jodorowsky’s Dune) با استفاده از هنر انتزاعی و مصاحبه های صورت گرفته با خودوروفسکی به بررسی این فیلم ساخته نشده می پردازد. این مستند نشان می دهد که چطور خودوروفسکی با استفاده از چهره بازیگران سرشناسی مانند اورسن ولز قصد داشت دنیایی را بسازد که در هیچ فیلم علمی تخیلی دیده نشده بود و چطور این شکست به ساخت فیلم هایی مانند «بیگانه» و «جنگ ستارگان» منتهی شد.[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]۲۳- برو بیرون[/BCOLOR]

    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    2477-tp-00054r-w700.jpg
    [/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]اخطار: هر چه در مورد فیلم «برو بیرون» (Get Out) کمتر بدانید برای شما بهتر خواهد بود. فقط بدانید که جوردن پیلی، نویسنده و کارگردان فیلم، یکی از بزرگ ترین فیلم های ترسناک چند سال اخیر را ساخته است، فیلمی که در باکس آفیس بسیار فراتر از انتظارات ظاهر شده و هر منتقدی در این کره خاکی را تحت تاثیر خود قرار داد. باید بدانید که «برو بیرون» فیلمی است در مورد نژادپرستی اما با دیگر فیلم های دارای این موضوع متفاوت است. این فیلم در مورد پیشداوری هایی است که پشت دلسوزی های ظاهری و لبخندهای زیبا قایم شده اند. کریس واشنگتن یک عکاس سیاه پوست است که با یک زن سفید پوست نامزد شده است و نامزدش از کریس می خواهد که با والدین او دیدار کند اما کریس اعتقاد دارد این ایده اصلاً جالب نیست.[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]او چیزهایی در مورد معنای سیاه پوست بودن در سرزمین سفید پوست ها می داند. در نهایت وی موافقت می کند که برای دیدن پدر و مادر همسرش به محل زندگی آن ها می رود و آن ها نیز دستکم در ظاهر بسیار دوستانه رفتار می کنند و البته کمی بیش از حد دوستانه. آن ها در ظاهر افراد سیاه پوست به خصوص کریس را تشویق کرده و از آن ها تمجید می کنند اما آن ها آن طور که در ظاهر حس می شود انسان های معقولی نیستند. ادامه داستان را فاش نمی کنیم اما مطمئن باشید که لحظات ترسناک و دلهره آوری در انتظار شماست.[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]۲۴- غول پیکر[/BCOLOR]

    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    unspecified-w700.jpg
    [/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]فیلم غیرمتعارف «غول پیکر» (Colossal) داستان یک زن بیکار و الکلی به نام گلوریا را روایت می کند که به تازگی از خانه اش بیرون رانده شده است. وی که جایی برای رفتن ندارد به شهر خودش باز می گردد و در آن جا نزد یکی از دوستان قدیمی اش مشغول به کار می شود و بعد ناگهان در می یابد ه از لحاظ روانی به یک هیولای ترسناک که به کره جنوبی حمله کرده است ارتباط دارد. بله باید انتظار یک فیلم عجیب را داشته باشید. گلوریا در می یابد که هرگاه وی در زمان خاصی از روز در یک مکان خاص حضور می یابد هیولایی عظیم الجثه به نام کایجو در شهر سئول ظاهر می شود و شهر را به هم می ریزد.[/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]وی در ابتدا فکر می کند که این موضوع یک توهم است اما به زودی در می یابد که قدرتش به مردم آسیب می رساند و از ان جایی که این قدرت ویرانگر از مـسـ*ـتی و ولنگاری او نشأت گرفت تصمیم می گیرد دست از نوشیدن مشروبات الکلی بکشد و به زندگی اش سر و سامانی بدهد در این هنگام است که ناگهان فیلم به کلی دچار تغییر می شود و شما را در بهت و حیرت فرو می برد.[/BCOLOR]
     

    برخی موضوعات مشابه

    پاسخ ها
    0
    بازدیدها
    140
    پاسخ ها
    0
    بازدیدها
    152
    بالا