اخبار تئاتر و نمایش مروری بر اخبار کوتاه تأتر

  • شروع کننده موضوع >YEGANEH<
  • بازدیدها 1,371
  • پاسخ ها 104
  • تاریخ شروع

>YEGANEH<

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2017/05/13
ارسالی ها
10,634
امتیاز واکنش
74,019
امتیاز
1,171
محل سکونت
Clime of love
آغاز پیش فروش بلیت نمایش
«وقتی کبوترها ناپدید شدند»
از یکشنبه، ۸ اردیبهشت ماه

نمایش «وقتی کبوترها ناپدید شدند»

نویسنده: سوفی اُکسانِن
کارگردان: هستی حسینی

بازیگران: مهدی پاکدل، خاطره حاتمی، عباس خدا قلی زاده، شهروز دل افکار، سارا زینلی، الهه شه پرست، مهدی کوشکی، مجید نوروزی

از ۱۵ اردیبهشت ۹۸ - تئاتر مستقل تهران
 
  • پیشنهادات
  • >YEGANEH<

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/13
    ارسالی ها
    10,634
    امتیاز واکنش
    74,019
    امتیاز
    1,171
    محل سکونت
    Clime of love
    ✳️✳️استاد نوروز پینه‌دوز؛ مرمت نمایشی با سابقه ۱۰۰ ساله
    این نمایشنامه در سالن قشقایی تئاتر شهر به روی صحنه رفته


    یک گروه اجرایی به رهبری کارگردان، برای انتخاب یک نمایشنامه برای اجرا، نکاتی را در نظر می‌گیرد، از جمله برجسته بودن موضوع محوری نهفته در بطن اثر، و توانمندی‌های ساختاری، همچون شخصیت پردازی‌، دیالوگ‌نویسی و اوج و فرودهای دراماتیک، و نیز امکان به‌روز شدن در فرم و محتوا.
    در نگاه نخست، نمایشنامه «استاد نوروز پینه‌دوز» نوشته احمد خان کمال‌الوزاره محمودی که در سال ۱۲۹۸ شمسی (‌دقیقا صد سال پیش) نوشته شده است، اثری فاقد عناصر ذکر شده به نظر می‌رسد که شاید بیشتر مناسب مطالعه تاریخی و کلاس‌های تخصصی دروسی مانند تاریخ ادبیات نمایشی در ایران باشد.
    این متن در سال‌های اولیه شکل‌گیری نمایشنامه‌نویسی در ایران نوشته شده است، و طبیعی است که نباید آن را با آثار دوره‌های بعد نمایشنامه‌نویسانی چون اکبر رادی، غلامحسین ساعدی و بهرام بیضایی مقایسه کرد. این متن سخت تحت تاثیر نمایش‌ها و اصولا ادبیات فرانسوی قرار داشت که در آن دوران، بسیار مورد اقبال مردم و اهل فرهنگ و دوره مشروطه قرار داشت.
     

    >YEGANEH<

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/13
    ارسالی ها
    10,634
    امتیاز واکنش
    74,019
    امتیاز
    1,171
    محل سکونت
    Clime of love
    کاشان میزبان جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی شد


    نوزدهمین دوره از جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی به دبیری داود فتحعلی‌بیگی در حالی برگزار می‌شود که افتتاحیه رسمی آن روز ۲۰ مردادماه همزمان با شب عید سعید قربان در یکی از خانه‌های تاریخی شهر کاشان خواهد بود.

    به روال سال‌های اخیر، سمینار بین‌المللی جشنواره یک روز زودتر از بخش‌های اجرایی از روز 19 مرداد و این بار در شهر قمصر آغاز می‌شود و با پایان این سمینار دو روزه، عصر روز 20 مرداد آیین افتتاح در خانه طباطبایی‌ها در کاشان برگزار خواهد شد.

    بر این اساس با حکم داود فتحعلی بیگی، اکبر رضوانیان به عنوان مدیر اجرایی و هماهنگی بخش کاشان جشنواره منصوب شده است.
     

    >YEGANEH<

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/13
    ارسالی ها
    10,634
    امتیاز واکنش
    74,019
    امتیاز
    1,171
    محل سکونت
    Clime of love
    این رویداد در شهر کاشان با اجرای شبیه‌خوانی، آثار میدانی، صحنه‌ای، خیمه شب بازی و... در بعضی مکان‌های تاریخی این شهر مثل خانه نقلی، خانه احسان، میدان ولی سلطان و تیمچه امین‌الدوله در روزهای پس از افتتاحیه در کاشان دنبال می‌شود و جشنواره از روز ۲۱ مرداد به تهران منتقل شده و تا ۲۶ مرداد در نقاط مختلفی از پایتخت برگزار خواهد شد.
     

    >YEGANEH<

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/13
    ارسالی ها
    10,634
    امتیاز واکنش
    74,019
    امتیاز
    1,171
    محل سکونت
    Clime of love
    ✳️✳️آغاز پیش فروش بلیت «مارلون براندو» از ساعت ۱۲ روز پنجشنبه ۲۰ تیر در سامانه فروش تیوال

    «ما از درد و رنج مارلون براندو می‌گوییم و از جان دادن در هنگام مرگش؛ مثل برزخی که برای استیو جابز ساختیم»

    «مارلون براندو» اثری که لحظه مرگ براندو را در سال ۲۰۰۴ به تصویر می‌کشد.

    نویسنده و کارگردان: مهران رنج‌بر
    ساخت تیزر: محمدصادق زرجویان و علی غیاثوند

    بازیگران: مهران امام‌بخش، سارا رسول‌زاده، یلدا عباسی، امین میری و علی پویا قاسمی

    سرمایه‌گذار: اکتیران
    مدیرتولید: کهبد تاراج

    اجرا از ۳۰ تیر، ساعت ۲۱ در سالن شماره یک تماشاخانه سپند

    #مهران_رنج_بر
    #نمايش_مارلون_براندو
    #گروه_وندرس
    #مهران_امام_بخش
    #سارا_رسول_زاده
    #يلدا_عباسى
    #امين_ميرى
    #على_پويا_قاسمى
    #فرشاد_دهنوى
    #اكتيران
    #من_از_بازيگرى_متنفرم
    #شبنم_معصومى
    #آزاده_بخشى
    #مقدى_شاميريان
    #صادق_زرجويان
    #رضا_خضرايى
    ✳️✳️
     

    >YEGANEH<

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/13
    ارسالی ها
    10,634
    امتیاز واکنش
    74,019
    امتیاز
    1,171
    محل سکونت
    Clime of love
    ️✳️يادداشت وحيد عمراني
    تحمل نقد يا خود بزرگ بيني

    یکی از دلایل پیشرفت نکردن ما ملت شریف در این است که فقط می چسبیم به آنچه که دوست داریم بشنویم. دقیقاً مثل یک حکومت دیکتاتور عمل می کنیم. آنچه دوست می داریم درباره‌ی ما بگویند را هزار بار اشاعه می دهیم و آنچه شنیدنش برایمان سخت است را سانسور می کنیم. به عنوان مشت نمونه‌ی خروار مثالی از همین وضعیت تئاتر و هنرمندانش می زنم. در تلگرام و به خصوص اینستاگرام به صفحات نمایش های روی صحنه رجوع کنید، بررسی کنید و ببینید چه مطالبی گذاشته می شود و کدام نظرات استوری می شوند. چه صحبت هایی را فقط برجسته می کنند. آیا با هیچ نظر مخالفی که استوری شده باشد یا جداگانه در مطلبی قرار داده باشند مواجه می شوید؟ البته که نه. آیا با یک نقد درست و درمان که از کارشان شده و در صفحه‌شان قرار داده باشند مواجه می شوید؟ هرگز. فقط به به و چه چه ها را در مطالبشان می گذارند و مدام استوری می کنند، تعریف های ناشی از دوستی، قوم و خویشی یا سرشار از نفهمیدن و تنها در جو یک مصاحبه قرار گرفتن.
     

    >YEGANEH<

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/13
    ارسالی ها
    10,634
    امتیاز واکنش
    74,019
    امتیاز
    1,171
    محل سکونت
    Clime of love
    بقیه را زیر تیغ شخصی سانسور می برند. ما که خود اینچنین هستیم آیا حق داریم از سانسوری که مراجع بالاتر بر تئاتر ما روا می دارند ناراحت باشیم و نسبت به آن اعتراض کنیم؟ البته که نه، چون ما هر کدام خودمان یک سانسورچی قهاری هستیم که هیچ نظر مخالفی را درباره‌ی نمایش خودمان نمی پذیریم، از نقد علمی و فنی فرار می کنیم و از هر نهاد حکومتی و نظارتی در مقابل نظرات و نقدهایی که راجع به تئاتر ماست سختگیرانه تر عمل کرده، در حذف و نادیده گرفتن آن می کوشیم در حالی که متوجه نیستیم اصطکاک است که موجب جلو رفتن می شود. پیشرفت در گروی توجه و استفاده از نظرات مخالف، انتقادگر و آشکار کننده‌ی نواقص است. پس بپذیرید که در واقع وضعیتی که به آن دچاریم از ماست که بر ماست.
     

    >YEGANEH<

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/13
    ارسالی ها
    10,634
    امتیاز واکنش
    74,019
    امتیاز
    1,171
    محل سکونت
    Clime of love
    ✳️✳️نقد نمایش «خانه»
    نویسنده: نغمه ثمینی
    کارگردان: عماد قلی پور
    مکان اجرا: اصفهان، تالار فرشچیان

    نمایش «خانه» درامی اجتماعی است که به موازات پیش بردن داستان نمایش که اغلب روایت گذشته است، به آسیب شناسی معضلات خانواده های ایرانی در بحران و کوران شرایط فرهنگی و اجتماعی دوران معاصر می پردازد. مشکلات و معضلاتی که اغلب خانواده ها با آنها دست به گریبان هستند و یا دستکم در فامیل و آشنایان خود شاهد نمونه هایی از آن می باشند. فاصله گرفتن اعضای خانواده از یکدیگر، تبدیل خانه از مأمن، محل آرامش و محفل گرم و پر از محبت به مکانی که گویا افراد از بی سقفی مجبور به ماندن در آن می شوند چنانکه در یکی از دیالوگ ها از زبان هامون بیان می شود: «ما همه شب به خانه بر می گشتیم چون تنها اشتراکمان داشتن کلید یکسان ورودی آن خانه بود.»
     

    >YEGANEH<

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/13
    ارسالی ها
    10,634
    امتیاز واکنش
    74,019
    امتیاز
    1,171
    محل سکونت
    Clime of love
    وضعیت و موقعیت ناپایدار اعضای خانه در داستان نمایش موجب شده تا طراح دکور و صحنه با استفاده از داربست هایی این جدایی و انفکاک را به تصویر بکشد، به طوری که هر کدام از افراد در یک فضای داربستی مجزا شبیه یک اتاق جدای از دیگران و در تنهایی قرار داده شده اند. گر چه در یک خانه هستند اما از هم فاصله دارند. این طرح و پلان برای دکور گر چه مفهوم تنهایی و انزوا را به تماشاگر منتقل می کند اما استفاده از آن به منزلۀ یک ریسک برای موفقیت کلی این نمایش بوده است، موفقیتی که با جذب و ماندن تماشاگر در جریان داستان به دست می آید.
    علت وجود این ریسک آن است که یکی از عوامل مهم نمایشی را در این اثر، بسیار محدود بلکه ساقط نموده و دست بازیگران را تا حدود زیادی می بندد. عوامل اصلی تئاتر عبارتند از: شخص بازی، حرکت، مکالمه و ساختار نمایشی که در این اثر به دلیل طرح فعلی که برای دکور و صحنه پیاده گردیده، عامل دوم که حرکت است بسیار تضعیف شده است. بازیگران به جز نقش هامون ناچارند تا در فضایی حدوداً یک و نیم در یک و نیم متر جنبش داشته باشند و همین مسئله موجب میزانسن هایی ایستا و بی تحرک برای آنها گردیده است.
     

    >YEGANEH<

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/13
    ارسالی ها
    10,634
    امتیاز واکنش
    74,019
    امتیاز
    1,171
    محل سکونت
    Clime of love
    از طرفی متن کم کنش ثمینی که گویا تنها در ذهن ها اتفاق می افتد و تمایلی به ایجاد حرکت ندارد، در تلفیق با این طراحی صحنه موجب می شود تا شاهد ریتمی کند برای کلیت اثر باشیم. البته سعی بر این گردیده تا با حرکات و جابجایی های مداوم هامون که آن هم مانند موسیقی این نمایش تقریباً تا پایان اجرا به طوری آرام ادامه دارد این ایستایی ها تا قدری جبران شود، ولی باید گفت که حضور پیوستۀ او تا حدی زیاد و بیش از اندازه خرج شده است، در صورتی که این امکان بود تا با حضورهای کلیدی و سربزنگاه از تأثیر و حضور صحنه ای موفق تری برخوردار باشد.
    این عوامل کند کننده در همین جا خاتمه نمی یابند بلکه عامل دیگری نیز وجود دارد که به این کندی ها دامن می زند و آن موسیقی بسیار آرام و اسلوموشن واری است که از ابتدا تا انتهای اجرا به طور لاینقطع توسط نوازندۀ ارگ در سمت چپ و جلوی صحنه نواخته می شود. موسیقی بطئی و آرامی که مانند یک آمبیانس یا صدای محیطی عمل می کند و هرگز تا پایان قطع نمی شود.
     

    برخی موضوعات مشابه

    پاسخ ها
    0
    بازدیدها
    99
    بالا