- عضویت
- 2015/11/08
- ارسالی ها
- 22,523
- امتیاز واکنش
- 65,135
- امتیاز
- 1,290
محمد قاسمی کارگردان «شهادتخوانی» حاضر در سوگواره ملی از عاشورا تا اربعین در گفتوگو با ایران تئاتر
تمرکز بر اجرای عمومی نمایشها در شهرستانها بسیار ضروری است
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]تمرکز بر اجرای عمومی نمایشها در شهرستانها بسیار ضروری است
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
[/BCOLOR]
محمد قاسمی کارگردان نمایش «شهادتخوانی» معتقد است؛ تمرکز مسئولان بر اجرای عمومی کارها در شهرستانها بسیار ضروری و حساب شدهای است.
[/BCOLOR]نمایش «شهادت خوانی» نوشته نویسندگی فرهاد ارشاد با کارگردانی محمد قاسمی بعنوان یکی از تولیدات موفقی دینی که در سالهای اخیر اجرای آن در شهرهای مختلف با استقبال خوبی مواجه شده، در سوگواره ملی از عاشورا تا اربعین یک بار دیگر در چهار شهر استان همدان اجرا شد و همانطور که پیشبینی میشد در این سوگواره نیز مورد توجه مخاطبان تئاتر قرار گرفت. این نمایش با موضوع واقعه کربلا کاری از گروه هنری باران ملایر است و پیش از این در جشنواره سراسری تئاتر بسیج، لالههای سرخ و عاشورائیان رتبههای اول کارگردانی، اول طراحی صحنه، اول بازیگری زن و مرد و اول موسیقی را از آن خود کرده است.
محمد قاسمی که پیش از این آثاری همچون «یقه خرگوشی»، «خطوط خاطر»، «روایتی تازه از قصهای کهن» و «خنک مثل صبح» را روی صحنه بـرده، درباره برگزاری سوگواره ملی از عاشورا تا اربعین و کیفیت نمایشهای حاضر در این سوگواره به ایران تئاتر گفت: من در دورههای قبلی این سوگواره که تحت عنوان جشنواره صاحبدلان برگزار میشد نیز حضور داشتم و هر کدام از اینها یکسری ویژگی خاص خود را داشت. اما امسال با برگزاری سوگواره به این شکل که آثار توانستند علاوه بر تهران در شهرستانها نیز اجرای عمومی بشوند یکی از خاصیتهای خوب این رویداد بود.
قاسمی درباره هنرمندان شرکت کننده در این سوگواره نیز عنوان کرد: بر اساس نامها و اسامی کارگردانهایی که در جدول وجود دارد تا جاییکه من میبینم عموم هنرمندان حاضر در سوگواره جزو کارگردانهای صاحب سبک در این حوزه هستند و قطعا به دلیل کیفیت خوب آثارشان توسط هیات انتخاب برای اجرا در سوگواره برگزیده شدند. چراکه اصلا این سوگواره به گونهای است که باید کارهایی که برای اجرا انتخاب میشوند از جهات مختلف جذاب باشند و بتوانند با مخاطب ارتباط برقرار کنند. در واقع اینکه کاری بتواند بازخورد مخاطب را ببیند برای گروه بسیار مفید است و در مجموع این حرکت که به جای جشنواره، برگزارکنندگان و دستاندرکاران تمرکزشان را بر اجرای عمومی نمایشها گذاشتند خیلی کار درست و فکر شدهای است.
این کارگردان تئاتر که پیش از این آثار متعددی را در جشنوارههای مختلف روی صحنه بـرده و جوایز متعددی را نیز از آن خود کرده درباره بازخورد مخاطبان از اجرای نمایش «شهادت خوانی» افزود: ما در شهرهای شهرهای سامن، نهاوند، ازندریان و ملایر کار را اجرا کردیم و واقعا استقبال بسیار خوبی از کار شد به طوریکه بعضی از مخاطبان از دیدن این کار واقعا شوکه شده بودند و من هم از این بابت که هنوز این کار بعد از چند سال هنوز برای مخاطب جذاب است بسیار خوشحال هستم.
او در ادامه درباره نمایش «شهادت خوانی» که پیش از این با عنوان «شهادت خوانی شمعون و شهرزاد» در تماشاخانه سنگلج روی صحنه رفته، اظهار داشت: همانطور که می دانید متن این نمایش حدود هفت سال پیش به دست من رسید و بعد از هماهنگی با نویسنده در چند جشنواره اجرا شد. اما آنچه که به نةرم باعث شده این کار هنوز هم برای مخاطب جذاب باشد این است که در این کار جدا از محتوای جذابی که دارد به خصوص دیالوگنویسی آن، اجرای ویژه آن است که بر این جذابیت میافزاید. در واقع هنگام خوانش این متن متوجه شدم که با بهرهگیری از تمهیدات اجرایی خاصی میتوان نوع متفاوتی از نمایش مذهبی را به صحنه برد و بر همین اساس کار را به شکلی که ترکیب تعزیه و نقالی است با فرم و رنگهای خاص اجرا کردم.
این کارگردان فعال تئاتر دراینباره اضافه کرد: تفاوت اصلی این کار با آثرا دینی معمول به نوع اجرای آن بازمیگردد. به شکلی که از رنگ به واسطه هفت پارچه یکسری بازیسازیها توسط تنها دو بازیگر صورت میگیرد. در واقع ما قصد نداشتیم صرفا به محتوا بپردازیم، بلکه به یک فرم اجرایی رسیدیم که بیشتر نمایشی و تئاتری است.
قاسمی همچنین درباره حمایتهای صورت گرفته از نمایشهای حاضر در سوگواره ملی از عاشورا تا اربعین به ایران تئاتر گفت: به نظر من حضور در این کارها برای اکثر هنرمندان یک نوع تعهد دلی است و نه برای مسائل مالی. من فکر میکنم بهترین و بالاترین اجری که از اجرای این آثار نصیب گروهها میشود، صمیمیت و اشک تماشاگران هنگام دیدن نمایشها است.
محمد قاسمی که پیش از این آثاری همچون «یقه خرگوشی»، «خطوط خاطر»، «روایتی تازه از قصهای کهن» و «خنک مثل صبح» را روی صحنه بـرده، درباره برگزاری سوگواره ملی از عاشورا تا اربعین و کیفیت نمایشهای حاضر در این سوگواره به ایران تئاتر گفت: من در دورههای قبلی این سوگواره که تحت عنوان جشنواره صاحبدلان برگزار میشد نیز حضور داشتم و هر کدام از اینها یکسری ویژگی خاص خود را داشت. اما امسال با برگزاری سوگواره به این شکل که آثار توانستند علاوه بر تهران در شهرستانها نیز اجرای عمومی بشوند یکی از خاصیتهای خوب این رویداد بود.
قاسمی درباره هنرمندان شرکت کننده در این سوگواره نیز عنوان کرد: بر اساس نامها و اسامی کارگردانهایی که در جدول وجود دارد تا جاییکه من میبینم عموم هنرمندان حاضر در سوگواره جزو کارگردانهای صاحب سبک در این حوزه هستند و قطعا به دلیل کیفیت خوب آثارشان توسط هیات انتخاب برای اجرا در سوگواره برگزیده شدند. چراکه اصلا این سوگواره به گونهای است که باید کارهایی که برای اجرا انتخاب میشوند از جهات مختلف جذاب باشند و بتوانند با مخاطب ارتباط برقرار کنند. در واقع اینکه کاری بتواند بازخورد مخاطب را ببیند برای گروه بسیار مفید است و در مجموع این حرکت که به جای جشنواره، برگزارکنندگان و دستاندرکاران تمرکزشان را بر اجرای عمومی نمایشها گذاشتند خیلی کار درست و فکر شدهای است.
این کارگردان تئاتر که پیش از این آثار متعددی را در جشنوارههای مختلف روی صحنه بـرده و جوایز متعددی را نیز از آن خود کرده درباره بازخورد مخاطبان از اجرای نمایش «شهادت خوانی» افزود: ما در شهرهای شهرهای سامن، نهاوند، ازندریان و ملایر کار را اجرا کردیم و واقعا استقبال بسیار خوبی از کار شد به طوریکه بعضی از مخاطبان از دیدن این کار واقعا شوکه شده بودند و من هم از این بابت که هنوز این کار بعد از چند سال هنوز برای مخاطب جذاب است بسیار خوشحال هستم.
او در ادامه درباره نمایش «شهادت خوانی» که پیش از این با عنوان «شهادت خوانی شمعون و شهرزاد» در تماشاخانه سنگلج روی صحنه رفته، اظهار داشت: همانطور که می دانید متن این نمایش حدود هفت سال پیش به دست من رسید و بعد از هماهنگی با نویسنده در چند جشنواره اجرا شد. اما آنچه که به نةرم باعث شده این کار هنوز هم برای مخاطب جذاب باشد این است که در این کار جدا از محتوای جذابی که دارد به خصوص دیالوگنویسی آن، اجرای ویژه آن است که بر این جذابیت میافزاید. در واقع هنگام خوانش این متن متوجه شدم که با بهرهگیری از تمهیدات اجرایی خاصی میتوان نوع متفاوتی از نمایش مذهبی را به صحنه برد و بر همین اساس کار را به شکلی که ترکیب تعزیه و نقالی است با فرم و رنگهای خاص اجرا کردم.
این کارگردان فعال تئاتر دراینباره اضافه کرد: تفاوت اصلی این کار با آثرا دینی معمول به نوع اجرای آن بازمیگردد. به شکلی که از رنگ به واسطه هفت پارچه یکسری بازیسازیها توسط تنها دو بازیگر صورت میگیرد. در واقع ما قصد نداشتیم صرفا به محتوا بپردازیم، بلکه به یک فرم اجرایی رسیدیم که بیشتر نمایشی و تئاتری است.
قاسمی همچنین درباره حمایتهای صورت گرفته از نمایشهای حاضر در سوگواره ملی از عاشورا تا اربعین به ایران تئاتر گفت: به نظر من حضور در این کارها برای اکثر هنرمندان یک نوع تعهد دلی است و نه برای مسائل مالی. من فکر میکنم بهترین و بالاترین اجری که از اجرای این آثار نصیب گروهها میشود، صمیمیت و اشک تماشاگران هنگام دیدن نمایشها است.