خراسان رضوی معرفی شهر نیشابور

Tilan

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2016/06/06
ارسالی ها
210
امتیاز واکنش
458
امتیاز
0
محل سکونت
البرز کرج
نام نیشابور به سبب وجود معادن غنی با فیروزه قرین بوده و تراشیدن و شکل دادن به این سنگ قیمتی از امروزه نیز حرفه های قدیمی و سودمند آن دیار به شمار می رود.
در حال حاضر معادن فیروزه در شمال غرب نیشابور و دامنه های بینالود قرار دارند . فیروزه انواع گوناگونی دارد که از جمله می توان به فیروزه عربی، شجری، شروام، عجمی (بهترین نوع فیروزه) تو خال و چاغوله اشاره کرد . فیروزه بیشتر به عنوان نگین و ترصیع در انگشتر ، گردن بند و ظروف نقره استفاده می گردد . فیروزه مشهورترین سوغات شهرستان نیشابور است که شهرتی جهانی دارد. از سایر صنایع دستی می توان به قالی بافی ، سفال گری و لعاب کاری و از دیگر سوغات این شهر می توان به ساقه های ترد گیاه اساطیری ریواس و گلهای در فصل بهار اشاره کرد.

Firozetarashi-.jpg


قلمدان ها و حدیث سلسله الذهب

به نقل از اقوال شفاهی و برخی مکتوبات مشهور است که حضرت رضا (ع) در هجرت تاریخی خویش از مدینه به مرو در مسیر خود به شهر نیشابور وارد شده است و حدیث بلند مرتبه سلسله الذهب که چکیده تاریخ شیعه را در خود جای داده در جمع نیشابوریان بر زبان مبارک حضرت جاری گشته است. معروف است که نیشابوریان برای کتابت حدیث قلمدان ها را باز نموده و فرمایشات حضرت را نگاشته اند . می گویند تعداد قلمدان ها متجاوز ار ۳۰ هزار عدد بوده و در قولی دیگر ۱۲ هزار عدد ذکر گشته است که این خود حکایت از رواج هنر قلمدان سازی و میزان ادیبان ، دانایان و باسوادان این شهر فرهنگی می کند.
اگرچه امروزه این هنر در نیشابور از رواج پیشینی برخوردار نیست . اما جای تأمل است که به یاری سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان در جهت احیای آن اقدامات عاجلی انجام گیرد.

180-.jpg
 
  • پیشنهادات
  • آدم برفی

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2016/11/28
    ارسالی ها
    4,013
    امتیاز واکنش
    9,544
    امتیاز
    746
    نگاهی به تاریخ نشان می‌دهد که هنرهای سنتی بخشی از سبک زندگی ایرانی و جزو ملحقات روحیه ایرانی‌هاست.
    بخش گردشگری تبیان

    17020917168209761891963152241922897139109.jpg

    کافی است عبارت «فهرست صنایع‌دستی ایران» را در نوار جست‌وجوی گوگل بزنید تا با فهرست بلندبالایی از نام صنایع‌دستی ایران روبه‌رو شوید؛ فهرستی که شاید نام بیشترشان را نشنیده باشید، در عین حال احتمال آن‌كه به شهر مولد آن صنایع بارها سفر کرده باشید، بسیار است. ما اغلب عادت داریم برای خرید سوغات به چیزهای تزیینی رو می‌آوریم؛ چیزهایی كه كوچك و سبك و چشم‌پركن است و البته قیمت مناسبی دارد. حال چه بهتر که ره‌آورد یا سوغات سفر امسالمان به نواحی مختلف كشور، كالایی باارزش چون صنایع‌دستی باشد كه روح تاریخی و فرهنگی جغرافیایی كه به آن سفر كردید را با خود به همراه دارد. برای آشنایی با این کالاها تا آخر اسفند در این ستون، صنایع‌دستی شهرهای مختلف کشور را که می‌تواند حکم سوغاتی و حتی عیدی داشته باشد، به شما معرفی می‌کنیم

    فیروزه، سوغاتی ماندگار از مشهد
    شهر زیارتی مشهد همیشه جزو مقاصد سفرهای نوروزی ایرانیان بوده است و شاید اغلب ما خاطرات نوستالژیکی از سفر‌های کودکی به این شهر زیارتی داشته باشیم. اما اگر مسافر مشهد و یا نیشابور بودید، چه سوغاتی بهتر از فیروزه اصیل و گران‌بهای مشهد می‌توانید بیاورید؛ چراکه هیچ شهری در كشور به اندازه این شهر دارای ظرفیت در حوزه سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی نیست. همچنین مشهد یکی از شهرهایی است که هنر سنگ‌تراشی آن زبانزد خاص و عام است و هم‌اکنون نیز کارگاه‌های زیادی به این امر اشتغال دارند. گرچه می‌توانید از این شهر انواع سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی را که به دست استادکاران ماهر تراش خورده، بخرید اما فیروزه یکی از قدیمی‌ترین سنگ‌های شناخته‌شده در دنیاست و زیبایی‌اش در طول تاریخ آن را در زمره سنگ‌های پررمز و راز قرار داده و افسانه‌ها در مورد آن نسل به نسل و سـ*ـینه به سـ*ـینه ساخته شده است. فیروزه‌تراشی نیز یکی از پیشه‌های قدیمی ‌در استان خراسان محسوب می‌شود و با شهرتی که معادن نیشابور در تولید این کانی ارزشمند دارند، شاید بهتر باشد چشم سنگ‌های قیمتی خراسان که همان فیروزه باشد را انتخاب کنید. استادکاران مشهدی و نیشابوری نقش‌های مختلفی را بر روی اشیای سنگی می‌اندازند که معروف‌ترین آنها عبارتند از: گل شاه‌عباسی، گل مرغی، گل ریز، ترنج، خطی، کاروان، چهره، شکارگاه، نقوش اسلیمی ‌و نقش رورو که بیشتر در حاشیه استفاده می‌شود. البته از آنجا که فیروزه خود زیبایی منحصربه‌فردی دارد، آن را با اشکال ساده‌تری چون اشکال پیکانی، مسطح و دانه تسبیحی تراش‌ می‌دهند که طرفداران زیادی دارد.

    چه نوع فیروزه‌ای می‌توانیم انتخاب کنیم؟
    شاید با شنیدن اسم فیروزه، ویترینی را که با انگشتر و زیورآلات ساخته شده و با این سنگ گرانبها مزین شده، به یاد بیاورید. گرچه فیروزه‌ای که در نیشابور تراش می‌خورد، وقتی به دست استاد فلزکاری سوار بر رکاب انگشتر می‌شود و یا در قاب مدال می‌نشیند، بسیار زیباتر و چشمگیرتر خواهد بود، اما چون سنگ باارزش فیروزه را اغلب بر رکاب نقره یا طلا می‌نشانند و انگشتر و مدال و گوشواره می‌سازند و این کار با دست انجام می‌شود، طبیعتا قیمتش تا حد زیادی گران خواهد شد، از این رو می‌توانید نگین فیروزه تراش‌خورده موردنظرتان را بدون آن‌که رکابی داشته باشد، انتخاب کنید.

    این‌طور قیمتش ارزان‌تر خواهد شد و عزیزانتان خودشان می‌توانند بر حسب سلیقه برایش رکاب یا قاب درست کنند.

    ولی بدانید که اگر فروشنده‌ای نگین فیروزه تراش‌خورده‌ای به دستتان داد که قیمتش 40 تا 50 هزار تومان بود، باید به اصل‌بودن آن شک کنید.

    کجا فیروزه بخریم؟
    اگر مسافر مشهد هستید، می‌توانید برای سیاحت و گردشی فرهنگی هم که شده، سری به طوس و نیشابور بزنید و هم آرامگاه بزرگان ادبیات ایران چون فردوسی و خیام را زیارت کنید و هم از شهر بی‌نظیر نیشابور که معدن فیروزه است و استادکاران چیره‌دستی در تراش فیروزه دارد، خرید کنید. در طبقه دوم بازار امام‌رضا(ع) نیز كارگاه‌های كوچك صنایع‌دستی، طلاكاری و فیروزه‌تراشی ایجاد شده است.

    البته بازارچه‌های موقت صنایع‌دستی هم که ویژه ایام نوروز است، در دسترس شما قرار دارد. در مجتمع تجاری زیست خاور نیز با دقتی بیشتر در مرغوبیت فیروزه می‌توانید از انواع سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی و زیورآلات خرید کنید.

    همچنین در نیشابور می‌توانید با کمک راهنمایان گردشگری، هم از کارگاه‌های تراش فیروزه دیدن کنید و هم فیروزه اصیل بخرید.





    منبع : توریسم آنلاین
     

    آدم برفی

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2016/11/28
    ارسالی ها
    4,013
    امتیاز واکنش
    9,544
    امتیاز
    746
    نیشابور ‌شهری‎است‌که گل آن خوردنی،‎ ‎‎بوته‎های ‎آن ریواس و سنگهای آن فیروزه‎ ‎است‎ ‎سفر‎ ‎به‎ نیشابور‌‌‌‌ و‎ كوه بینالود،‌ دومین قله بلند شهرستان نیشابور با ارتفاع 3231‏‎ ‎متر،‎‎ از‎ ‎آن‎ ‎نوع سفرها‌یست ‌كه راز هاو زیبای های بسیار با خود دارد.‏‎

    وقتی پای درسفر می‌گذاری این ناشناسی و ناشناختگی است كه تو را به سوی خود می‌كشند.گویی چون بی خبری یا خواب رویی در عالم رویا به سوی ناشناخته‌های عالمی دیگر ،روانی.

    Please, ورود or عضویت to view URLs content!

    ‎دیدار‎ ‎با خود، خودی در محیطی دیگر، در لباس، نقش و یا حتی به هیاتی متفاوت‏‎.‎ متفاوت‎ ‎با‎ ‎ آنچه می‌پنداشتی یا می‌پنداری. دیداری که می‌تواند تجربه‌ای جذاب،‎ حیرت‌‎آور‎ ‎ و حتی تکان دهنده باشد‏‎.

    ‎استادی گفت: "‎بنویس" ‎به‎ ‎هرکجا‎ ‎که سفر کردی و با هر آنچه که دیدار کرده‌ای‎.

    "‎بنویس" این کار می‌تواند، "خود‎ ‎مردم‎ ‎نگاری" (Auto-Ethnography) هم باشد. یعنی آن نوع از مردم‌نگاری که تو،‎ خود‎ ‎سوژه‎ ‎ تحقیق مردم نگارانه خود می‌شوی. ‎‎امید‎ است، نوشتن و ثبت سفرها یا به نوعی دیدارها، کمکی به شناساندن‏‎ و‎ ‎معرفی مناطق دیدنی و بکر شود و در نهایت به مکاشفه و شناخت خود‏‎ ‎بیانجامد‎.

    Please, ورود or عضویت to view URLs content!

    سفر‎ ‎به‎ ناشناخته‌ها شاید پر از لـ*ـذت، هیجان و پر جاذبه باشد‏‎. ولی‎ ‎می‌تواند در نوع خودش بسیار ترسناک و حزن آلود هم باشد. بزرگی می‌گفت؛‏‎ یکی‎ ‎از‎ ‎دلایل این ترس و حزن می‌تواند‏‎ ‎ناشی‎ از "آگاهی" و "اشراق" به "نا آگاهی" و‎" ‎ناتوانی" ‎ آدمی از خود باشد‎.

    این‎ ‎حس‌ها و دریافت‌ها بسی فراتر از حس ترسی است که هنگام مواجه با سگ‌های چابك‎گله یا نگهبانان چادرهای عشایر ارتفاعات بینالود‎ واقع‎ ‎در‎ ‎نیشابور به آدمی دست می‌دهد‏‎.

    سفری‎ ‎که‎ ‎ در آن با خودی تازه دیدار خواهی کرد. خودی که به تعداد بار‌هایی که‏‎ ‎بسوی‎ ‎ ناشناخته‌ها راهی می‌شوی و یا سفر می‌کنی،‎ ‎تازه‎ خواهد شد‏‎.‎و‎ ‎این‎ بار این تازگی و دیدار را در منطقه کوهستانی "بینالود" ‎جایی‎ ‎که عشایر بومی در دل آسمان، روی ابرها چادر‏‎ ‎یا‎ ابه های خود را‏‎‌‎‎گسترده‎ ‎اند،‎‎ ‎تجربه‎ ‎خواهی‎ کرد‎.

    Please, ورود or عضویت to view URLs content!

    ‎از‎ ‎نیشابور‎ ‎ به سمت روستای خوشـی‌ آباد حدود 7 کیلومتر را در جاده‏‎ خاکی‎ ‎زیبا‎‎ که گاهی پیچش حرکت رودخانه آن را پوشانده است، طی می‌کنی‎ ‎ از‎ ‎آن‎ به بعد مسیر پر پیچ و خم رودخانه‌ای است، یعنی برای رسیدن به‏‎ ‎پناهگاه‎ ‎دو‎ شهید که در ارتفاع 2400 متری قرار دارد، باید‎ ‎بارها‎ ‎پاهایت را در دل رودخانه فرو كنی‎. در‎ ‎همین‎ مسیر است که می‌توانی عشایر منطقه را در حال کار و فعالیت روزانه بی‌قید و رها ببینی‎.

    آنها‎ ‎پیاده در کنار گله‌ی گوسفندان و بره‌های زیبای زنگوله‎ ‎دار بازیگوش گام بر می‌داشتند.‎ ‎

    بانگ بلند واق واق‎ ‎گاه و بی‌گاه سگ‌های گله پیچیده در صدای زنگوله ها همراه با وزش باد‏‎ ‎بهاری،‎ ‎تو‎ ‎گویی‎ ‎همگی می‌خواهند، هم آهنگی موسیقی طبیعت را به اجرا گذارند‏‎.

    Please, ورود or عضویت to view URLs content!

    عده‌ای را ‎‎با‎ باری سنگین بر دوش می‌بینی و‏‎ ‎کمی‎ ‎پیش‌تر سواری با استر پر بار‏. تمامی‎ ‎و‎ ‎ به تنهایی در فراز و نشیب‌های تند کو هستان نقشی از خود‏‎ و‎ ‎شاید‎ از خود تو بر جای می‌گذارند‏‎.

    "لبخندی‌بی‌ریا"،"سلام و خسته نباشید"با لهجه خاص محلی،‌‎ارتباط برقرارشد.

    کوتاه‎ و به نوعی بسنده. ارتباط در هر نوع دیگر معنایی نداشت،‎ ‎یا‎ ‎نمی‎توانست در آن كوتاه معنا پیدا کند. ولی‎ ‎در نوع ارتباط بی نظیری محسوب می شود. ارتباطی که‌نماینگر عرف و معنای‌زندگی آنها‏‎ ‎بود‎.

    ‎هرگز‎ ‎نمی‌توانی چهره آفتاب سوخته و پر چین و چروک زنان کهن سالی را که‏‎ از‎ ‎بار‎ ‎سنگین هیزم ها و سبزهای کوهستانی مورد نیازشان خمیده راه می‌پیمودند‎ ‎از‎ ‎یاد‎ ‎ببری. کوله و بارشان سنگین، ولی گام‌ها‌یشان استوار و مطمئن ‎بودند‎.

    Please, ورود or عضویت to view URLs content!

    اینجا بین تو و طبیعت نشینان ارتباطی دیگرصورت می‌گیرد؛ بی هیچ دعوتی، لبخند‏‎ زنان‎ ‎به‎جمع‌حاضر پیوستند. آنچه بر دوش می كشیدند را به چالاکی‎ ‎بر‎ زمین گذاشتند. بسادگی دستی‎ ‎به‎ ‎سر‎ ‎و روسری خود کشیده و لباسهای خاک آلودشان را مرتب کردند، نشستند‏‎.

    ‎با‎ ‎لهجه‎ محلی شروع به صحبت کردند. سوالی و پاسخی‎ ... بعد‎ ‎هم‎ ‎ بی هیچ درخواستی یکی از آن دو بانو، آوازی خوش سر داد‏‎.

    عشایر‎ ‎ارتفاعات‎ ‎بینالود، نیشابور، شهری با تاریخ کهن‏‎ كه از نیاكانمان به جا‎ ‎مانده است. بار‎سنگین هیزمی که به دوش می کشیدند پر بود از طبیعت‎. ‎طبیعتی که به‏‎ ‎ او‎ ‎رسم زندگی این‎ ‎چنینی آموخته بود. طبیعتی که چهره و صدای او‏‎ را‎ ‎ نقشی بهین زده‏‎ ‎بود‎.

    Please, ورود or عضویت to view URLs content!

    با تماشای زندگی او‌ فاصله‎ ها، تفاوت‏‎ ‎ها محسوس می‌شود. ‎شاید خواب می بینی‎.خواب او را که‎ ‎به‌رویایت ‏مهمان‎شده است. نه، شاید این تو ی‌ كه‌به خواب او دعوت شده‏‎ ‎ای‎.

    Please, ورود or عضویت to view URLs content!

    ‎گون یك نوع از پوشش گیاهی منطقه


    ارتباطی‎ دیگر... ‎از نوع بده‎ ‎ بستان... دسترنج اش را که به سفیدی شیر و ماست است. نعمتی كه سرشار‎ از‏‎ ‎طبیعت است را تنها با‏‎ اسکناس سبز رنگی كه ره آورد شهر ماشینی ست، به معامله می‌بری‎.

    ‎گونه‎‎های‎گیاهی این منطقه هم بسیار متنوع است. تو می توانی،‎ ‎زیره‎ ‎سیاه، ‏ کنگر، پیاز کوهی، نسترن وحشی، پونه کبود، ریواس و‏‎... . را‎ ‎ در را ه ببینی و شاید گاهی هم بچینی. شربت‎ ‎ریواس‎ ‎این منطقه به عنوان‏‎ ‎محصول‎ ‎کشاورزی‎ ‎ و سوغات نیشابور در دل تپه های بینالود برگ، پهن کرده‏‎ ‎است‎. ما هم خود را مهمان كردیم.‎زمان‎ ‎راهی‎ ‎ شدن بود. به سمت ارتفاعات اوج می گیری و آنان برای تو دعای خیرو سلامتی‎ می‌کنند‏‎.

    Please, ورود or عضویت to view URLs content!

    کشک عشایری


    هر‎ ‎چقدر‎ ‎ که ارتفاع می‌گیری، گام های پشت سرت کوچک وکوچکتر می‌شوند‏. ‎و‎ ‎کم‎ ‎کم از‏‎ منظر‎ ‎نگاهت محو می‌شوند. بسان‎ ‎چادرها‎، گله ها ‎و آتش های روشن آنان. چادر هایی ‎که در آن کوهستان به تو احساسی از امنیت و اطمینان ارزانی می‌دارند‏. چادر‎ ‎هایی از جنس زندگی ‎که درون خود چیز هایی متفاوت با آنچه تو می‌پنداری جای داده اند‏‎.

    Please, ورود or عضویت to view URLs content!

    سبزی های كوهستانی



    حتی مفاهیمی چون؛ ‎رنج‎ ‎و‎ ‎ درد، عشق و نفرت، ثروت و فقر، آزادی و اسارت، مرگ و زندگی‎ ‎و‎ ‎نیازهای‎ ‎زندگی روزمره آنها معنایی متفاوت با آنچه تو می پنداری،‎ ‎دارند‎.

    در نیاز های بهداشتی شان؛ حب‎ ‎دندان‎ درد، سر درد ، سرماخوردگی و تب بر ... اولین چیزی است که در این دیدار،‎ ‎از‎ ‎تو‎ ‎ سراغش را می‌گیرند. و تو شرمنده از اندک توشه ای که همراه داری،‎ می‎ ‎توانی‎ با آن همه صفا معاوضه کنی‎.

    آهسته و با نفس های سنگین راه می روی. قله " زرگران" را که سمت چپ مسیر‎ ‎از‎ ‎پناهگاه‎ ‎دو شهید به سمت قله بینالود قرار دارد، می بینی و در جوار آن چشم‏‎ به‎ ‎اندازه‎ ‎ ارتفاعات هزار مسجد خیره می‌نگری. همه چیز به نهایت زیباست‎.حیات وحش اینجا هم به نوعی خاص است. البته، آنچه را كه ما دیدم، با آنچه كه در دل طبیعت زیبای نیشابور خود را از ما پنهان كرده بودند، ناچیز بود.

    Please, ورود or عضویت to view URLs content!

    قله زرگران


    تو‎ از كنار این موجودات خدا می‌گذری و ‎همچنان‎ ‎ به سوی آسمان گام بر می‌داری. بخشی از مسیری که‏‎ ‎طی‎ ‎می‌کنی، سنگی است‏‎. ‎نفس‎ ‎ها‎ ‎کم کم به شماره می‌افتد‏‎.

    ‎قله‎ ‎بینالود‎ ‎نزدیک است. برف های اطراف تو نشان از ارتفاع بالای 3000 متر را می‎دهند‎.

    Please, ورود or عضویت to view URLs content!

    بزمچه یا Lizard





    ‎هوای‎ ‎لطیف‎ ‎بهاری گونه های آفتاب سوخته تو را نوازش می‌دهند‏‎.

    ‎رسیدی... روی‎قله بینالود می‌ایستی. میله لرزان و نا استوار مکان نما به تو می‎ ‎گوید‎: عکس می گیری.‎آبی‎ ‎و‎ ‎اندك خرمایی که به همراه داری، می‌خوری.تمام.

    ‎ ‎سفر‎ ‎نیشابور‌ کوتاه‎ ‎بود و‌ خاطراتش بسیار. می‌دانی؟ نیشابور در گذر زمان چه‌ها کشیده و چگونه‏‎ چون‎ ‎سیمرغ‎ ‎بارها و بارها از خاکستر خود به پا خواسته است‏‎. وقتی‎ ‎کتاب‌ابو‎ ‎عبدالله الحاکم نویسنده تاریخ نیشابور را ورق می‌زنی، می‌خوانی‌كه او تولد نیشابور و بشر را همزمان می ‎داند‎.

    ‎و‎ ‎می‎نویسد: "نیشابور را انوش بن شیث بن آدم بنا نهاده است‏‎". نام‎ ‎نیشابور‎ ‎ در کهن ترین دفتر ایرانی یعنی اوستا به گونه رئونت آمده است‏‎. یعنی‎ ‎دارنده‎ ‎جلال و شکوه که امروز بخش ریوند نیشابور از تغییر آن نام باقی مانده‏‎ ‎است‎و ‎احتمالا‎ ‎نیشابور در زمان هخامنشیان و اشکانیان چنین نامی داشته که در جنگ‏‎ ‎ ایرانیان‎ ‎و‎ ‎ تورانیان به کلی تخریب شده است.‏‎ ‎‎آتشکده‎ ‎آذر‎ برزین مهر در بلخ و ادهر برزین مهر یکی از چهار آتشکده معروف ساسانیان‎ ‎در‎ ‎نیشابور‎ ‎ بوده است.‏‎

    می خوانی که نیشابور در دامنه حاصلخیز سلسله جبال بینالود‎ ‎قرار‎ ‎گرفته‎ ‎است و همواره از آن شاهرگهای حیات آفرین برای خاکی مستعد کشت و کار در‏‎ ‎جریان‎ ‎بوده‎ ‎است‎.‎

    ‎عمرولیث‎ ‎صفار هم‌ هنگام فتح نیشابور جمله ای گفت که در سـ*ـینه تاریخ به جای‎ ‎ماند:‎:

    "‎شهری‎ ‎ را گرفته ام که گل آن خوردنی،‎ ‎‎بوته‎ های‌ ‎آن ریواس و سنگهای آن فیروزه‎ ‎است‎."

    و‎ تو لبخند می زنی چرا كه ‎همه آنها را‎ ‎با‎ وجودت‌‏‎ ‎دیده‎ ‎و لمس کرده ای‎.

    ‎برای‎ ‎نام‎ ‎ نیشابور معانی زیادی ارائه داده‌اند. از جمله نیوه شاهپور یعنی کار خوب شاهپور‏‎ و‎ ‎منظور‎ ‎ دومین پادشاه سلسله ساسانی است که ساختن این شهر را به وی نسبت میدهند.‎) ‎البته‎ ‎ بعد از تخریب ) در بن دهشن، نام نیشابور را قبل از شاهپور اول "ابر‎ ‎شهر‎" ‎نوشته‎اند. این نام را هم در سر دروازه ورودی شهر ‎‎دیدی‎.

    ‎در‎ ‎صفحه‎های دیگر می‌خوانی که نیشابور در زمان مامون خلیفه عباسی شاهد بزرگترین‎ ‎استقبال‎ ‎تاریخ بشریت از موکب مبارک امام‏‎ ‎هشتم‎ ‎بود‎ ‎ که‎ ‎شرح‎ ‎حدیث‎ ‎ سلسله الذهب می‌باشد. و بعد از آن عبدالله بن طاهر نیشابور را پایتخت خود‏‎ ‎کرد ‎و تحولی‎ ‎ بزرگ در این شهر بوجود آورد‏‎.

    ‎نیشابور‎ ‎را کعبه آمال دانش پژوهان سراسر جهان می‌دانند. و می‌گویند‎ ‎در تاریخ اسلام‏‎ ‎ تنها نام سی و سه مدرسه ذکر شده است که بیست وهفت مدرسه آن در نیشابور‎ ‎و ‎شش ‏مدرسه‎ ‎دیگر نیز در سایر نقاط جهان اسلامی قرار داشت‏‎.

    ‎در‎ ‎فصلی‎از کتاب می‌خوانی‌،‌ نیشابور به دست طغرل سلجوقی به صلح تصرف شد‏‎.‎او‎ ‎در این شهر تاج گذاری کرد. و نیشابور محل حکومت سلجوقیان تا زمان الب‏‎ ‎ارسلان‎ ‎گردید‎.‎ الب ارسلان دختر قاآن خان ترکستان را برای پسرش ملک شاه سلجوقی به زنی‎ گرفت‎ ‎و‎ ‎کاخ شادیاخ را بساخت که امروزه به صورت تپه ای در کنار آرامگاه عطار وجود‏‎ ‎دارد‎.

    Please, ورود or عضویت to view URLs content!

    آثار باقی مانده از شادیاخ

    Please, ورود or عضویت to view URLs content!


    فسیل های انسانی-كشف شده در شادیاخ



    گفته می شود كه شادیاخ نام یکی از بخش‌های باستانی نیشابور و بقایای شهر کهن نیشابور است‌و محل زندگی عطار نیشابوری‎‌ و‎ ‎تو‎ ‎این‎ ‎منطقه را از نزدیک دیدی‎.‎نیشابور در‏‎ ‎ دوره‎ ‎های گوناگون‏‎ ‎ زادگاه، مهد و پرورش بزرگانی فعال در زمینه شعر‏‎ ‎و‎ ‎ عرفان و فلسفه‏‎ ‎و هنر از‎ ‎ جمله‎ ‎خیام‎‎،‎ ‎عطار‎‎،‎ ‎کمال‎ ‎الملک، ‏ یغما شاعر خشتمال نیشابوری‎.

    Please, ورود or عضویت to view URLs content!

    آرامگاه عطار نیشابوری


    ‎در‎ ‎آخرین‎ ‎بخش انتخابی از کتاب تاریخ به نوشته های مورخان خارجی می‌رسی و چنین می‌خوانی‎؛ ‎لارنس‎ ‎لکهارت‎تاریخ شناس ایران‌معروف می‌نویسد: شاید در دنیا شهری را نتوان یافت که به‏‎‌ اندازه‎ ‎نیشابور‎ ‎ویران گشته و و از نو ساخته شده باشد و علت آن‏‎ ‎نیز این است که‏‎ ‎نیشابور‎ ‎چهار‎ راه تاریخ و بار انداز اقوام مختلف و کلید فتح ایران آن زمان‏‎ ‎بود‎.

    Please, ورود or عضویت to view URLs content!

    آرامگاه خیام


    آخرین جایی كه دیدیم "دهكده چوبین" نیشابور بود. این دهكده را نمی توان به زبان توصیف كرد بلكه باید برایت به تصویر كشید. این دهکده چوبی کم نظیر و بی‌ همتا در ایران به‌وسیله مهندس مجتهدی ساخته شده و یکی از دیدنی ‌ها و تفرجگاه‌ های نیشابور است.

    Please, ورود or عضویت to view URLs content!

    ‎سفر ‎به‎ ‎نیشابور و صفحه های بی‌شمار تاریخ آن را اینگونه می‌توانی نقطه‏‎ ‎گذاری كنی‎‎؛‎

    ‎نیشابوری‎ ‎که‎ ‎به قول لارنس لکهارت و ادوارد براون بیش از همه شهر های دنیا مصیبت دیده‎ ‎ است‎ ‎امروزه‎ ‎وجود دارد با جمعیت بالغ بر چهارصد هزار نفر و مردمی بسیار فرهنگ دوست و‏‎ ‎ ادب‎ ‎پرور‎ ‎ و میهمان نواز‏‎.



    منبع: همشهری آنلاین

    تهیه و تنظیم: زهره حضرتی
     

    کوثر فیض بخش

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/03/08
    ارسالی ها
    1,036
    امتیاز واکنش
    46,628
    امتیاز
    916
    سن
    21
    محل سکونت
    Tehran
    نیشابور (شهر کهن)
    از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد
    نیشابور (شهر کهن)
    نام
    نیشابور (شهر کهن)
    کشور
    23px-Flag_of_Iran.svg.png
    ایران
    اطلاعات اثر
    کاربری
    شهر تاریخی
    دیرینگی دوران‌های تاریخی پس از اسلام
    دورهٔ ساخت اثر دوران‌های تاریخی پس از اسلام
    اطلاعات ثبتی
    شمارهٔ ثبت
    ۲۸۶۹
    تاریخ ثبت ملی ۱۶ آبان ۱۳۷۹
    شهر کهن نیشابور
    250px-Kohandezh_outside_view.jpg

    نام شهر کهن نیشابور
    کشور
    23px-Flag_of_Iran.svg.png
    ایران
    استان خراسان
    شهرستان نیشابور
    اطلاعات اثر
    نوع بنا
    منطقهٔ باستان‌شناسی و شهر کهن نیشابور
    دیرینگی خلافت عباسیان
    22px-Senmurv.svg.png
    امپراتوری ساسانیان
    اطلاعات ثبتی
    شمارهٔ ثبت
    ۱۰۹۱۰–۲۸۶۹
    تاریخ ثبت ملی ۱۶ آبان ۱۳۷۹
    اطلاعات بازدید
    امکان بازدید
    برای باستان شناسان
    شهر کهن نیشابور به آثار و مانده‌هایی از شهر نیشابور در دوره تاریخی ای از ساسانیان تا حمله مغول به نیشابور اطلاق می‌شود با مساحت حدود ۳۵۰ هکتار. محدوده شهر کهن نیشابور شامل خرابه‌ها یا آثار مدفون در خاک است که طی پژوهش‌های باستان‌شناسی در نیشابور نمایان می‌شود. این محدودهٔ فرضی که دقیقاً مرزهای آن مشخص نیست با وسعتی بسیار در کنارهٔ جنوب شرقی شهر کنونی نیشابور به‌شکل تپه‌ها و خرابه‌های باستانی به نام‌های کهندژ، محوطه آلب ارسلان، تپه‌های کارجی، تپه سلطان میدان، تپه طلایی، تپه نصیرآباد، تپه کلاته محمد جان، تپه‌حصارنو، سبزپوشان، شادیاخ، تپه مدرسه، بازار، قنات تپه، تپه تاکستان نامور است.

    تعدادی از خرابه‌ها کاملاً در زیر خاک مدفون گردیده‌اند اما به وسیلهٔ پشته‌ها و فروافتادگی‌های مزارع کشاورزی و مقدار زیادی سفال و آجر شکسته و آثار مختلفی از حفاری‌های غیرقانونی معلوم و مشخص می‌گردند. نقشهٔ‌های توپوگرافی از نیشابور قدیم کاملاً دقیق نیست زیرا باستان شناسان در نیشابور هنوز موفق به تعیین دقیق محل نیشابور قدیم نشده‌اند و همگی بر پایه نیشابور تا پیش از حمله مغول است.

    شهر قدیم نیشابور مربوط به دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در حاشیه جنوبی نیشابور کنونی واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۶ آبان ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۲۸۶۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.[۱]

    محتویات
    [ویرایش][/paste:font]
    شهر نیشابور بارها توسط زلزله‌ها و جنگ‌ها در طول تاریخ نابود گشته و دوباره بنیان شد. نخست نیشابور شهری ایرانی و ساسانی بود در سده میلادی بنا به منابع تاریخی تأسیس شد. در قرن هفتم توسط مسلمانان فتح شد. سپس شهری اسلامی بود که هم از لحاظ جمعیت و هم از لحاظ مساحت رشد فوق‌العاده‌ای یافت و پس از این رشد بود که در اواسط قرن ششم/دوازدهم میلادی در نتیجه جنگ داخلی و هم در نتیجه هجوم غزها و با انهدام روبرو گردید. آن گاه نیشابور کوچکتری بازساخته شد که به وسیله مغول‌ها در سال ۶۱۸ هجری ۱۲۲۱ میلادی ویران گردید. این شهر مجدداً ساخته شد و باز زلزله سال ۶۶۶ هجری ۱۲۶۸ میلادی به ویرانی کشیده شد. زلزله مجدداً شهر را در سال ۸۰۸ هجری ۱۴۰۶ ظاهراً در محلی که از محل اصلی تا حدی متفاوت بود ویران کرد. تنها بعد از همه این ویرانی‌ها و تغییر محل‌ها بود که شهر فعلی نیشابور در محل فعلی ساخته شد. مسجد جامع شهر فعلی نیشابور در سال ۸۹۹ هجری ۱۴۹۴ ساخته شده.

    بنابر این بعد از تخریب شهر به وسیله مغول‌ها در سال ۶۱۸/۱۲۲۱ م شهر بیشتر اهمینش را از دست داد و کم شدن ارج و قدر نسبت به تاریخش شد.

    200px-Kohandezh_Panorama.jpg

    آنچه از نیشابور کهن باقی مانده‌است منطقه‌ای به نام کُهَندِژناحیه‌ای به وسعت ۳۵۰۰ هکتار، در جنوب شهر کنونی نیشابور است. کهندژ اکنون یکی از مراکز باستان‌شناسی در نیشابور است.
    شهر ساسانی (ابرشهر)[ویرایش]
    شهرساسانی نیشابور قبل از اسلام دارای یک قلعه نظامی (کهندژ=قهندز) و یک خندق اطراف آن بوده‌است و خارج کهندژ یک شهر دارای حصار با یک خندق اطراف آن قرار داشته‌است که این خندق با خندق اطراف دژ بهم متصل می‌شده‌است. هم چنین یک منطقه مسکونی وجود داشته‌است که به آن انبارده Anbar Deh و در کتب و منابع به اشتباه اینگونه گزارش شده که در اوائل قرن چهارم/دهم م به وسیله عمرو بن لیث صفاری برای توسعه یا ساختن بازار شهر ویران گردیده‌است. در حالی که تا پایان آن قرن در زمان سلطان محمود غزنوی پابرجای بوده‌است.

    یک محله در شهر و یک قبرستان در مجاورت انبار ده Anbar Deh وجود دارد که شاه عنبر Shahanbar خوانده می‌شود و نام آن چند بار در منابع ذکر شده‌است. شاه عنبر در مراحل بعدی یک نام اسلامی برای «انبار ده» بوده. چرا در فتح نیشابور این محله به دلیل کشته شدن تعداد زیادی از مسلمان به شهید انبار مشهور شد.

    دوره اسلامی[ویرایش]
    کتابخانه[ویرایش]
    نیشابور یکی از مراکز کتابخانه‌های بزرگ در تمدن اسلامی بوده‌است، از جمله کتابخانه صابونی نیشابور، کتابخانه دانشگاه دارالاسته نیشابور در قرن چهارم بسیار معروف و مشهور بوده‌است. از دیگر کتابخانه‌های معروف نیشابور قدیم کتابخانه نظامیه، کتابخانه شخصی محمد غزالی، کتابخانه مسجد عقیل با پنج هزار کتاب و کتابخانه مدرسه سعدیه نیشابور و کتابخانه مدرسه بیهقیه نیشابور که ابوالحسن بیهقی در قرن چهارم ایجاد کرده‌است، معروف و مشهور بوده‌است. از کتابخانه‌های نیشابور قدیم اثری برجای نمانده‌است. در بین آثار مکشوفه در پژوهش‌های باستان‌شناسی در نیشابور اثری از ساختمان کتابخانه‌های قدیم نیشابور یا آثار مکتوب تا کنون پیدا نشده‌است.[۲]

    مسجدها[ویرایش]
    ایرانیان برای مقابله با بغداد، نیشابور را از جنبه‌های معماری اسلامی بدان پایه رساندند که بیشترین و زیباترین مساجد را در آن ساختند.[۳] اولین مسجد را در نیشابور عیدالله بن عامر ساخت. اکنون قدیمی‌ترین مسجد بر جای مانده در نیشابور مسجد جامع (کنونی) است که در دوره تیموری سال ۱۴۹۳ م ساخته شد.[۴] مسجدها در نیشابور قدیم به نام «جامع» نیز خوانده می‌شده‌اند و هر کدام معمولاً کتابخانه‌ای بزرگ داشته‌اند مانند جامع منیعی.

    220px-Old_Nishapur.jpg

    طراحی از نیشابور کهن بر پایه پژوهش‌های باستان‌شناسی که مسجد جامع نیشابور (ابومسلم) در این طراحی نمایان است.
    مسجد عامر[ویرایش]
    نخستین مسجد را عبدالله عامر پس از فتح نیشابور ساخت. این مسجد مناره‌ای نداشت و در زمان فرمانروایی یزیدبن مهلب منارهٔ آن را ساختند.[۳]

    مسجد جامع[ویرایش]
    مسجد جامع نشابور را ابومسلم خراسانی ساخت. این مسجد بنا به گفته الحاکم نیشابوری در زمینی، به گستردگی سی جریب ساخته شد و هزار ستون داشت و یکصد خدمتگزار کارهای آن را انجام می‌دادند. حوض و یخچال بزرگی در میانهٔ سر آن داشت و شصت هزار نفر در آن در هر نوبت نماز می‌گذاردند.

    این مسجد دارای دو گلدسته بود که نسبت به دیگر ساختمان‌ها، کوچک می‌نمود و منصور پسر طلحه پسر طاهر آن‌ها را ویران کرد و بر جای ان گلدسته‌ای بلند ساخت؛ ولی پس از چندی آن گلدسته به سویی متمایل گشت و یعقوب لیث، آن را ویران کرد و گلدستهٔ بزرگتری بر جای آن ساخت؛ آن گاه معماران نیشابوری در زمان خمارتکین آن را نیز خراب کردند و گلدسته‌ای بلندتر و باشکوه تر به جای آن ساختند که هنگامی که باد می‌آمد، مانند شاخ درخت، تکان می‌خود بی آن که آجری از آن بیفتد که این گلدسته به منار جنبان نیشابور مشهور بود.[۳]

    این مسجد دارای منبری بسیار باشکوه نیز بود که بدین روی بدان، مسجد المنبر نیز می‌گفتند؛ که به فرمان عمرولیث در میدان معروف به لشگرکاه ساخته شده بود و سقف آن، بر ستون‌هایی از آجر متکی بود و پیرامون مسجد، سه رواق و دیوار مسجد با کاشی‌های زراندود آراسته بود و یازده در داشت.

    مسجد مطرز[ویرایش]
    مسجد مطرز که بسیاری از بزرگان و دانشمندان در آن تدریس می‌کردند، با چوب‌های منقش و تذهیب شده تزیین شده بود که در هنگام حملهٔ غزان آن را آتش زدند. الحاکم نیشابوریمی‌گوید «وسعت این مسجد، چنان بود که در یک نوبت دوهزار نفر در آن نماز می‌گذاردند».[۳]

    جامع منیعی[ویرایش]
    جامع منیعی که نامش از مؤسس آن، ابوعلی حسان بن سعید، که به مناسبت جد وی به او منیعی می‌گفتند، برگرفته شده بود نیز مسجدی بزرگ در نیشابور بوده‌است.[۵] در قرن پنجم در بعضی شهرهای اسلامی آن زمان رسم بود اگر عالمی بزرگ از دنیا می‌رفت شاگردان او در مقام سوگواری دوات و قلم خود را می‌شکستند. در نیشابور و در این مسجد نیز هنگامی که امام الحرمین جوینی درگذشت «چهار صد تن از شاگردان او، دوات و قلم خود را شکستند و تا یک سال بدون قلم و داوت و وسایل نوشتن گذراندند. منبر او را در مسجد جامع منیعی در نیشابور شکستند، شاگردان دور نیشابور می‌گردیدند و برای او نوحه گری می‌کردند، تا یک سال سرها برهنه بود، و هیچ‌یک از بزرگان و روسای نشابور جرئت پوشانیدن سر خود را نداشت.»[۶][۷]

    نام کامل مؤسس مسجد جامع منیعی نیشابور، ابوعلی حسان بن سعید بن حسان بن محمد بن احمد بن عبدالله بن محمد بن منیع بن خالد بن عبدالرحمن بن سیف‌الله خالد بن ولید مخزومی، است. این مسجد و کتابخانهٔ آن در پی حملهٔ غزها به نیشابور نابود شد.[۷]

    کلیساها[ویرایش]
    نوشتار اصلی: مسیحیت در نیشابور
    بنای کلیسای مسیحیان در قرون اولیهٔ اسلام، هنوز باقی بوده‌است. با حمله مغول، تمام سکنه، از جمله مسیحیان شهر کشته شدند و کلیساها تخریب شد و دیگر جایگزین و بازسازی نشدند.[۸] در کتاب اسرارالتوحید نوشته شده که «روزی شیخ ما ابوسعید در نشابور برنشسته بود (سوار بر اسب بود) و با جمع به جایی می‌رفت. به در کلیسایی رسید».[۹] روشن است که در نیشابور قدیم کلیسا فراوان بوده‌است که اینجا به یکی از آنها اشاره می‌رود، چنان‌که اگر تنها یک کلیسا در این شهر می‌بود کافی بود که محمد بن منور در اسرار التوحیدمی‌نوشت «به در کلیسا رسید».[۱۰]

    محله‌ها و کاخ‌ها[ویرایش]
    شهر کهن نیشابور پیش از حمله مغول به نیشابور بیش از چهل و هفت محله معروف و بزرگ داشته‌است.

    شادیاخ[ویرایش]
    نوشتار اصلی: شادیاخ
    220px-DiezAlbumsComplainingWoman.jpg

    نگاره‌ای ز کتاب جامع التواریخ مربوط به داستان بنیان نهادن کاخ شادیاخ در نیشابور
    شادْیاخ یا شادی کاخ یا شادی یاخ یکی از محله‌های نیشابور (شهر کهن) بوده‌است که از اوایل سده سوم هجری مسکونی شده و تا سال ۶۶۹ هجری که زمین‌لرزه آن را در هم درنوردیده، اهمیت ویژه‌ای داشته‌است. این محله به سبب کاخی که عبدالله بن طاهر به نام شادیاخ در آن بنا نهاد به این نام شهرت یافت. این محله یکی از محله‌های اشراف نشین نیشابور در گذشته و محل سکونت و زندگی امیران پادشاهان هنرمندان و نویسندگان درباری بوده. به طوری که امیران سلسله‌های طاهریان و سلجوقیان مرکزشان در نیشابور این کاخ معروف بوده‌است. ویرانی این کاخ با هم‌زمان حمله مغول به نیشابور بود و با زلزله ۱۲۸۱ دیگر کاملاً متروک و مدفون شد. شادیاخ نام کاخ محله باغ اطراف این منطقه در نیشابور نیز بوده‌است.

    این مکان اکنون یکی از مراکز باستان‌شناسی در نیشابور که بخشی از بقایای شهر کهن نیشابور در آن محل نهفته، است.

    این محوطه، در شمار آثار تاریخی ملی به شمار می‌رود و شماره ثبت آن ۱۰۹۱۰ می‌باشد.

    حیره[ویرایش]
    نوشتار اصلی: حیره (نیشابور)
    100px-Mosque_of_Ibn-Tulun-359.jpg

    مسجد ابن طولون.Wilkinson, Charles K پس ازپژوهش‌های باستان‌شناسی در نیشابور به این باور رسید که مسجد محله حیره (نیشابور) همانند مسجد ابن طولون در فسطاط، قاهرهبوده
    حیره محله‌ای بزرگ و اشراف نشین در نیشابور قدیم بوده‌است. سبب شهرت این محلهٔ بزرگ به حیره سکونت مهاجران عرب از حیره عراق در این جا بوده‌است. این محله و بازار آن با دروازه در غرب به راه‌ها متصل بوده‌است. این محله آن چنان در آن زمان بزرگ بوده‌است که به عنوان یکی از شهرهای نیشابور شناخته می‌شده‌است و متصل به شهر بوده.

    گورستان حیره نیشابور محل دفن سرشناس‌ترین اهالی نیشابور بوده‌است. از جمله عمر خیام. همچنین این محله امروزه یکی از مکان‌های باستانی شناسی در نیشابور به حساب می‌آید.Wilkinson, Charles K پس از پژوهش‌های باستان‌شناسی در نیشابور به این باور رسید که مسجد این محله همانند مسجد ابن طولون در فسطاط، قاهره بوده‌است.[۱۱]

    بوی‌آباد[ویرایش]
    نوشتار اصلی: بوی‌آباد
    بویْآباد از محله‌های نیشابور (شهر کهن) بوده‌است. نام این محله جزو چهل و هفت محله معروف نیشابور قدیم در کتاب تاریخ نیشابور (الحاکم) آمده‌است. فضای این محله به سبب درختان و گل‌های بسیاری که داشته به بوی‌های خوش معطر می‌گشته بدین سبب به بوی آباد مشهور بود. این محله محل زندگی سنباد نیز بوده و پس از واقعه‌ای به گندآباد شناخته شد. همچنین ابومسلم خراسانی در ابتدای ورود به نیشابور در کاروان‌سرای این محله فرود آمده‌است.
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    [HIDE-THANKS]
    مقاله های مرتبط:
    • دیدنی های نیشابور، از آرامگاه بزرگان ادب تا قدمگاه
    • راهنمای سفر به نیشابور
    اگر از مسیر جاده‌ای به مشهد سفر کرده باشید، در مسیر خود تابلو شهر نیشابوررا دیده‌اید. نیشابور دومین شهر بزرگ استان خراسان رضوی است که بزرگان زیادی ازجمله عطار نیشابوری و دکتر شفیعی کدکنی را به جامعه فرهنگ و ادب تحویل داده است. بازدید از نیشابور در مسیر مشهد خالی از لطف نیست.

    نیشابور در دامنه‌های بلندی‌های بینالود در شمال شرق ایران قرار دارد. این شهر در ۷۷۰ کیلومتری شرق تهران و ۱۲۷ کیلومتری غرب مشهد واقع‌شده و مسیر بین‌المللی ریلی و جاده‌ای از این شهر عبور می‌کند. نیشابور همچنین از طریق جاده‌های محلی با شهرهای کاشمر، فیروزه، قوچان، کدکن، عشق‌آباد و تربت‌حیدریه ارتباط دارد.

    932419e4-e9da-48b2-b5bd-859a127d9b05.jpg


    نیشابور از مهم‌ترین مراکز تاریخی، گردشگری، صنعتی برای کشور و منطقه است. نیشابور از عصر صفوی مورد توجه قرار گرفت و در عصر میانه و دوران سلطنت خوارزمشاهیان به‌عنوان پایتخت فرهنگی شناخته شده است. نیشابور در سده یازدهم با ۱۲۵ هزار نفر جمعیت، هشتمین شهر بزرگ جهان بود. تاریخ نیشابور از دوره ساسانیان آغاز شد. این شهر تاریخی در حدود دهه‌های میانی سده سوم میلادی به‌فرمان شاپور یکم بنیان‌گذاری یا بازسازی شده است. در سال ۶۴۳ میلادی با صلح‌نامه کنارنگ و عبدالله عامر این شهر فتح شد. از ۸۲۱ میلادی تا ۸۷۳ میلادی پایتخت امیرنشین طاهریان بود و سپس طغرل این شهر را به‌عنوان اولین پایتخت سلجوقیان انتخاب کرد.

    حوزه علمی نیشابور در دوره زرین اسلامی از بزرگ‌ترین مراکز و سرزمین بسیاری از دانشمندان، شاعران، صوفیان و دیگر بزرگان به‌شمار می‌رفته و نیشابور را از بزرگ‌ترین مراکز تمدن و فرهنگ اسلامی به‌خصوص در عصر سلجوقیان می‌دانند.

    65b6feef-09df-42c0-9922-3c92cbdd2a25.jpg

    [/HIDE-THANKS]
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    [HIDE-THANKS]
    صحبت از اهمیت تاریخی نیشابور، به دلیل اهمیت این شهر، فرصت دیگری را می‌طلبد و ما به مختصر اطلاعاتی در رابـ ـطه با این شهر باستانی بسنده می‌کنیم.

    نیشابور ویژگی‌های اقلیمی فلات مرکزی ایران را دارد، دشت‌هایی با آب و هوای نیمه صحرایی ملایم؛ زمستان‌هایی سرد و در تابستان معتدل دارد. با میانگین بالای °۱۳٫۹، پایین °۷٫۱ و بیشترین دما °۲۲٫۵ از منطقه‌های سرد استان به‌شمار می‌آید. دی سردترین و تیر گرم‌ترین ماه در شهر نیشابور است.

    زبان مردم نیشابور به‌عنوان معیاری برای سنجش زبان‌های دیگر رایج در خراسان در نظر گرفته می‌شود. در بسیاری از منابع به این موضوع اشاره‌شده که زبان مردم توس و نسا بسیار شبیه به زبان مردم نیشابور است.

    اسلام از سال ۶۴۳ میلادی اولین دین رسمی نیشابور بود. شیعه اسماعیلی دومین مذهب رایج در نیشابور است که البته از سوی حکومت رسمی شناخته نشده است. در سده دهم میلادی، نیشابور یکی از مراکز تبلیغ اسماعیلیه در ایران و خراسان بزرگ بوده است. امروز اسماعیلیان نیشابور در دیزباد و گروهی هم در شهر نیشابور زندگی می‌کنند. جماعت خانه دیزباد مهم‌ترین مرکز اسماعیلیان در نیشابور امروز است. مهاجرت ارمنی‌ها به نیشابور در سده بیستم، به نوزایی مسیحیت در نیشابور منجر شد. ارمنی‌ها را پایه‌گذار صنعت سینما در نیشابور می‌دانند که درواقع از ارمنی‌های ایران یا از مهاجرین روسی پس از انقلاب ۱۹۱۷ بوده‌اند. تعداد ارمنی‌های نیشابور از دهه ۱۹۸۰ کم شد و امروزه اقلیتی ناچیز هستند.

    68e63152-32bd-4a57-bd1d-a6d156db8eb1.jpg

    [/HIDE-THANKS]
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    [HIDE-THANKS]
    نیشابور بزرگان زیادی را تحویل ایران‌زمین داده است، ازجمله چهره‌های برجسته نیشابور می‌توانیم به مسلم بن حجاج، عمر خیام و عطار اشاره کنیم. از چهره‌های معاصر هم می‌توانیم به دکتر شفیعی کدکنی و پرویز مشکاتیان اشاره کرد.

    e2758a83-cb91-4d38-a88c-d11539e3863e.jpg


    یکی از اماکن دیدنی نیشابور، آرامگاه خیام نیشابوری است، طراح این آرامگاه زیبا، هوشنگ سیحون است و طراحی آن برگرفته از زندگی، زمانه و اندیشه‌های عمر خیام است که بر هر سه جنبه شخصیتی عمر خیام ازجمله «ریاضی‌دان»، «اخترشناس» و «شاعر» بودن خیام استوار است.

    44505309-bdf3-4225-9d7c-075e9ee019e9.jpg



    ترکیب قومیتی نیشابور در حال حاضر به ترتیب تعداد فارس، ترک، کرد، بلوچ، عرب، ازبک و ارمن است که فارسی‌زبان مشترک همه این‌ اقوام است.

    از سده شانزدهم میلادی، فرهنگ دینی برگرفته از فقه شیعه در نیشابور قدرت گرفت؛ همچنین در دهه ۱۹۸۰ و پس از انقلاب فرهنگی ایران، به‌طور ویژه به بازسازی حدیث سلسلة الذهب و بازمانده‌های رضوی در نیشابور پرداخته شد. این فرهنگ دینی، پیشینه‌ای در تاریخ نیشابور داشته؛ در غرب ربع نیشابور، ولایت بیهق از پایگاه‌های برجسته شیعیان خراسان قرار گرفته بود. در شرق آن، ولایت توس بود که در حومه آن امام هشتم شیعیان در سال ۸۱۸ میلادی /۲۰۲ قمری، دفن شد که پیرامون آن، شهر مشهد (مرکز خراسان از صفویان) به وجود آمد.

    6210ff9a-ea21-4acb-aee2-a3e3bcad8c07.jpg

    [/HIDE-THANKS]
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    [HIDE-THANKS]
    مقاله های مرتبط:
    • آرامگاه کمال الملک؛ بزرگترین نقاش ایران در سده اخیر
    • سوغات نیشابور چیست؟
    نیشابور یکی از شهرهای بزرگ استان خراسان رضوی است که گل‌های آن خوردنی، بوته‌های آن ریواس و سنگ‌های آن فیروزه است. نیشابور بعد از مشهد دومین شهر بزرگ استان خراسان رضوی است و نماد تاریخ و فرهنگایرانیان به شمار می‌آید. سالانه گردشگران زیادی مجذوب دیدنی‌هایمنحصر‌به‌فرد این شهر تاریخی می‌شوند.

    df23bc05-1232-453e-bb81-583b513aa90d.jpg


    در این مطلب سعی داریم تا شما را با ناشناخته‌های این سرزمین تاریخی و زیبا آشنا کنیم.

    آرامگاه خیام
    4595bc3e-e89f-406b-8d3c-f0a887c48297.jpg


    آرامگاه خیام مدفن ریاضی‌دان و ستاره‌شناس بزرگ ایرانی «حکیم عمر خیام نیشابوری» است که در جنوب‌شرقی نیشابور قرار گرفته است. مجموعه خیام از باغ، کتابخانه، موزه و مهمانخانه تشکیل شده است که باغ آن از باغ‌های دیدنی در ایران معاصر به حساب می‌آید.

    بنای یادبود مزار این دانشمند بزرگ به سال ۱۳۴۱ شمسی با طرح و نقشه «مهندس هوشنگ سیحون» ساخته شد. تندیسی از حکیم عمر خیام در محوطه ورودی باغ نصب شده است.
    [/HIDE-THANKS]
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    [HIDE-THANKS]
    دهکده چوبی
    77e75919-a159-4515-9bd6-eca92310e518.jpg


    دهکده چوبی، روستایی چوبی در ایران است که توسط «مهندس حمید مجتهدی» ساخته شده است و از دیدنی‌ترین تفرجگاه‌های نیشابور به شمار می‌رود. مسجد چوبی بی‌نظیری که در این دهکده قرار دارد نه تنها در ایران بلکه در جهان منحصر‌به‌فرد است.

    e8853d64-6948-46eb-b281-5af6a3c748f1.jpg


    گفته می‌شود، این مسجد به گونه‌ای ساخته شده که تا صدها سال آسیب نمی‌پذیرد و حتی تا هشت ریشتر زلزله را می‌تواند تحمل کند. مناره‌ها در سقف به‌گونه‌ای اتصال دارند که در داخل مسجد ستونی وجود ندارد. در ساختمان و تزیینات داخلی چوب‌های مختلفی از درختان مثمر و غیر مثمر مانند انواع کاج‌ها، اشن، سپیدار، گیلاس، گلابی، زبان گنجشک، گردو و توت استفاده شده است. نورپردازی ویژه مجموعه، هارمونی ویژه‌ای از رنگ‌های شاد، در شب‌ها جلوه خاصی دارد.
    [/HIDE-THANKS]
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    [HIDE-THANKS]
    معدن فیروزه نیشابور
    d82d5df3-2c0a-41ef-a10a-4ece24f35fc8.jpg


    معدن فیروزه نیشابور در پنجاه و سه کیلومتری شمال‌غربی نیشابور قرار گرفته است و از جمله معادن عمومی شهر است. میزان ذخیره فیروزه این معدن نزدیک به هشت هزار تن است و سالانه چهل تن مجوز استخراج دارد.

    باغ قدمگاه
    2cdd006c-01e2-4d0d-a543-822beb2cca2a.jpg


    باغ قدمگاه در دامنه‌های جنوبی کوه بینالود مشرف به دشت نیشابور در فاصله ۲۴ کیلومتری شرق شهر نیشابور، در جانب شمالی جاده نیشابور به مشهد و در دامنه جنوبی ارتفاعات بینالود، بنای مذهبی موسوم به قدمگاه حضرت ابوالحسن الرضا (ع) در دل یک باغ مشجر و باصفا از دور جلب‌توجه می‌کند. دلیل این نامگذاری وجود سنگ بزرگی در این باغ است که بر روی آن دو ردپا دیده می‌شود که بیشتر مردم بر این باورند که این ردپاها متعلق به «امام رضا» است. زائران زیادی سالانه برای تماشای قدوم «امام رضا» راهی این باغ دیدنی می‌شوند.این بنا به شماره ۲۳۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
    [/HIDE-THANKS]
     

    برخی موضوعات مشابه

    بالا