آسیا معرفی کشور ایران و مناطق دیدنی آن

ATENA_A

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2018/02/17
ارسالی ها
23,992
امتیاز واکنش
29,350
امتیاز
1,104
افتتاح مرتفع ترین هتل ایران!
۷اردیبهشت۱۳۹۵
7324_699.jpg



اگر این هتل پروانه بهره برداری نداشته، باید خوشحال بود که در طول ۱۰ سال اخیر که از شروع فعالیت آن می گذرد، اتفاق تلخ و ناگواری روی نداده تا پشیمانی و حسرت به بار بیاورد.

مرتفع ترین هتل از سطح دریا در ایران بعد از ۱۰ سال فعالیت موفق به کسب پروانه بهره برداری شد. هتل توچال با پیگیریهای مدیرعامل توچال موفق به اخذ پروانه بهره برداری از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شد.

این هتل که فعالیت خود را از سال ۱۳۸۰ آغاز کرده، بر فراز کوههای شمال تهران واقع شده و با قرار داشتن در ارتفاع سه هزار و ۵۵۵ متری از سطح دریا، عنوان یکی از مرتفع ترین هتلهای جهان را از آن خود کرده است.
 
  • پیشنهادات
  • ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    تخت جمشید، بنایی که هیچگاه کامل نشد
    ۷اردیبهشت۱۳۹۵
    6720_750.jpg



    سال ۵۱۸ پیش از میلاد داریوش فرمان به ساخت کوشک شاهانه‌ای در سرزمین فارس داد تا ایرانیان اولین بنایی را برپا سازند که بتواند هزاران سال نمادی از صلح و برابری و وحدت جهانی باشد. بناهای باشکوه و شگفت انگیز تخت جمشید بر صخره بزرگی در کوه مهر در دشت مرودشت ساخته شد.



    6720_750.jpg

    ایرانیان در قرن ششم پیش از میلاد در زمان پادشاهی کورش و در دوران حکومت داریوش موفق به تشکیل یک دولت جهانی شدند که از رود دانوب در اروپا تا دریای آرال در آسیای مرکزی و از اقیانوس هند و رود سند تا حبشه و لیبی گسترش داشت. در واقع آنان بر نیمی از دنیای آن روز فرمان می راندند و آن را اداره می کردند. در سال ۵۱۸ پیش از میلاد داریوش فرمان به ساخت کوشک شاهانه‌ای در سرزمین فارس داد.

    در این زمان تعداد زیادی از با تجربه ترین مهندسان، معماران و هنرمندان از چهار گوشه عالم فرا خوانده شدند تا با مشارکت و هم اندیشی، اولین بنایی را برپا سازند که بتواند هزاران سال نمادی از صلح و برابری و وحدت جهانی باشد و سرانجام بناهای باشکوه و شگفت انگیز تخت جمشید بر صخره بزرگی در کوه مهر، در دشت مرودشت ساخته شد.

    6724_957.jpg

    ساخت تخت جمشید در دوران حکومت داریوش، پسرش خشایارشاه و پسرزاده‌اش اردشیر یکم ادامه داشت و هر یک از آنان بخش هایی را به مجموعه افزودند. اما در واقع ساخت و ساز تخت جمشید تا ۱۸۸ سال، یعنی پایان حکومت هخامنشیان در ۳۳۰ پیش از میلاد ادامه داشت و هیچگاه به پایان نرسید. از آن دوران کاخ نیمه تمامی در تخت جمشید وجود دارد که مشخص است فرصت نکرده اند به پایان برسانند.

    تخت جمشید مملو از شگفتی و فرهنگ درخشان مردمانی است که حتی ویرانه های آن امروز پس از گذشت ۲۵۰۰ سال مورد تحسین هر بیننده ایرانی و غیر ایرانی قرار می گیرد. به راستی راز این جاودانگی در چیست؟

    ۱٫ تا کنون بیش از ۳۰ هزار گل نبشته از کاوش های تخت جمشید به دست آمده که از نظر ابعاد و متن کوچک هستند اما به لحاظ محتوا از با ارزش ترین اسناد دوران هخامنشی به شمار می روند. بر اساس این گل نبشته ها که اکنون بیشترشان در آمریکا نگهداری می شوند مشخص شده که در این دوران، به کارگران دستمزد پرداخت می شد، حقوق زن و مرد برابر بود، زنان می توانستند کار کنند و یا کار نیمه وقت داشته باشند، زنان از حق ارث برابر برخورداربودند، مادران از حقوق زایمان و کودکان از حمایت های اجتماعی بهره مند می شدند.

    این تامین اجتماعی که به قول خانم پروفسور کخ حتی امروزه در کشوری مانند آلمان هم به صورت کامل انجام نمی شود، برای ۵۰۰ سال پیش از میلاد به معجزه شبیه است. بی شک گل نبشته های اداری، سندی قطعی و بی چون و چرا از نظام اداری و اجتماعی دوران هخامنشان هستند.

    6723_823.jpg

    ۲٫ آپادانا یا تالار ستون دار کاخی است که بیش از ده هزار متر مربع وسعت دارد و در زمان باستان دارای ۷۲ ستون بوده است. این کاخ به دلیل ارتفاع حدود ۲۰ متری ستون ها و فاصله غیر معمول آنها از یکدیگر، جز شاهکارهای هنر معماری دوران باستان است که دیگر نظیرش ساخته نشد. وزن هریک از ستون ها ۹۰ تن بوده و بر فراز آنها سر ستون های گاو دو سر و یا شیر دو سر که هر کدام بیش از ۱٫۵ تن وزن داشت قرار می گرفت.

    ۳٫ آپادانا دارای دو جفت پلکان دو طرفه در سمت شمال و شرق است که طول هر یک از دیواره های آن ۸۱ متر است. روی این دیواره های سنگی، صفی از سربازان، بزرگان کشوری و ۲۳ قوم هدیه آور از ایران بزرگ را حک کرده اند. در مرکز این پلکان ها نقشی از پادشاه قرار داشته که در یک دست عصایی به نشانه پادشاهی دارد و در دست دیگر گل نیلوفری را به نشانه صلح و دوستی و دانش تقدیم هدیه آوران می کند.

    ۴٫ در تخت جمشید بیش از سه هزار نقش برجسته و تندیس وجود دارد که بی شک بسیاری از آنها الهام گرفته از هنر میان رودان و آشور است اما بر خلاف آنها حتی یک مورد یافت نمی شود که به صحنه جنگ، صف اسیران، از بین بردن دشمنان و یا قدرت نمایی پادشاه پرداخته شده باشد بلکه همواره به اتحاد و دوستی اقوام اشاره دارند.

    ۵٫ یکی از شگفت انگیز ترین بخش های تخت جمشید که معمولا هیچوقت دیده نمی شود، آبراهه های زیر زمینی آن است که بیش از دو کیلومتر طول دارند. هخامنشیان در برخی از قسمت ها صخره را تا نه متر تراش داده و پائین رفته اند و در بخش هایی نیز با افزودن سنگ های غول پیکر توانسته اند به شیب مورد نظر دست یابند. آنان با روش های خاص و مهندسی خود تدابیری اندیشیده بودند که آب بدون گل و لای از کانال خارج شود.

    6721_815.jpg

    ۶٫ تمام تندیس ها و نقوش حجاری شده در تخت جمشید مزین به رنگ های متنوع بوده است. برای نمونه می توان به نقش داریوش در کاخ تچر اشاره کرد. تاج داریوش از طلا، ریش وی از سنگ لاجورد، دستبند و گوشواره ها از سنگ های قیمتی بودند ولی امروز فقط سوراخ های محل نصب این زیورآلات بر نقش باقی مانده اند اما هنوز در حاشیه لباس وی می توان آثار نقوش بسیار ریزی را یافت که با رنگ های زیبا برجسته می شده اند.

    6725_894.jpg

    ۷٫ از دیگر شگفتی های بنای تخت جمشید می توان به معادن سنگ آن اشاره کرد. مهندسان و معدنکاران می توانستند با ابزارهای ساده خود سنگ هایی حتی به وزن ۲۵۰ تن را از معدن استخراج و سالم به پائین کوه منتقل و پس از ایجاد طرح اولیه آن را به تخت جمشید انتقال دهند.

    ۸٫ به نظر می رسد بزرگی و یا کوچکی سنگ برای سنگ تراشان ماهر هخامنشی تفاوتی نداشته است. آنان عطردان و گلدان هایی تراشیده اند که قطر دهانه آنها بسیار کمتر از قطر داخلی بدنه است و گویای آن است که می توانستند سنگ را به صورت دورانی به گردش درآورده و با ابزار های خاص داخل آنرا تراش دهند.

    ۹٫ برای برهم نهادن پایه ستون، قلمه ستون، گل ستون، سر ستون و یا جرزهای درگاه ها هیچ نوع ملاتی به کار نمی بردند و تنها با روش خاصی دو سطح تحتانی و فوقانی سنگ را پاک تراش می کردند. این روش باعث می شد تا ستون و درگاه ها در مقابل نیروی زلزله پایدار بمانند.

    ۱۰٫ بر اساس متون تاریخی و کتیبه های موجود، در پیرامون تخت جمشید شهری به نام پارسه وجود داشته که هزاران نفر در آن زندگی می کردند. امروز نشانه های کمی از شهر پارسه بر سطح دشت باقی مانده است ولی کاوش گران به دنبال آن هستند تا این شهر را از زیر خاک های کشاورزی بیرون آورند.

    ۱۱٫ به نظر می رسد که انتخاب کوه مهر یا رحمت برای ساخت بنای تخت جمشید، به دلیل تقدس آن بوده است. از جمله نشانه های تقدس می توان به تدفین های بسیار متنوع از ادوار گوناگون در دامنه این کوه اشاره کرد که به شکل گورهای مخروطی لاشه سنگی، گورهای حفر شده در سنگ های مکعبی و یا حفره های محل نگهداری استخوان خود نمایی می کنند.

    ۱۲٫ امروز هیچ اثری از سقف چوبی کاخ های تخت جمشید بر جای نمانده است اما خوشبختانه باستان شناسان و پژوهشگران به درستی دریافتند که نقش حجاری شده بر سـ*ـینه آرامگاه های پادشاهان هخامنشی، در واقع همان نقش کاخ داریوش است و بدین ترتیب موفق شدند بر اساس آن، سقف بخشی از کاخ ملکه را که امروز به موزه تخت جمشید تبدیل شده بازسازی کنند.

    ۱۳٫ بی شک از همان آغاز برپا کردن تخت جمشید، یکی از دغدغه های مهم معماران، حفاظت مجموعه در مقابل عوامل طبیعی و به ویژه بارش باران بوده است. ناودان های آجری و قیر اندود، تنبوشه ای، پرشی، کانال های روباز و چاه سنگی از جمله تدابیری هستند که مجموعه را از گزند سیلاب ها محفوظ می کردند.

    ۱۴٫ روش های مرمت و نگهداری از بناهای تخت جمشید در دوران باستان، به نوبه خود بسیار شگفت انگیز است. از آنجا که هیچگاه ساخت و ساز تخت جمشید به پایان نرسید می توان نتیجه گرفت که همواره بناها و نقوش آن می توانستند در اثر کوچک ترین ضربه ای دچار آسیب شوند ولی معماران با پیش بینی های بسیار ماهرانه خود از این احتمالات جلو گیری و در صورت نیاز با ابتکارات خاصی به ترمیم قطعه سنگ آسیب دیده پرداخته اند.

    6722_251.jpg

    ۱۵٫ از دیگر شگفتی های تخت جمشید می توان به اهمیت پیام رسانی آن برای آیندگان اشاره کرد. داریوش فرمان داد تا چهار لوح زرین را به همراه چهار لوح سیمین و تعدادی سکه در زیر پی چهار گوشه آپادانا قرار دهند تا بدین شکل بتواند پیامش را شاید در ۲۵۰۰ سال بعد به گوش ما و آیندگان برساند. همچنین وی در بخشی از چهار کتیبه حک شده بر دیوار جنوبی تخت جمشید چنین می گوید: این سرزمین را اهورامزدا از دشمن، از سال بد، از دروغ بپایاد. بدین سرزمین دشمن، بدسالی، دروغ میاد. این را من از اهورامزدا با ایزدان خاندان شاهی به نماز خواستارم.
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    بیتوته گردشگران در خانه تاریخی عامری‌ها
    ۷اردیبهشت۱۳۹۵
    5964_833.jpg



    خانه تاریخی عامری‌ها در کاشان تا پیش از پایان امسال تبدیل به هتلی برای اقامت گردشگران می‌شود. خانه عامری‌ها با ۹ هزار متر مربع عرصه و ۱۲ هزار متر مربع اعیانی، ۸۰ تا ۸۵ اتاق و ۷ حیاط، بزرگترین خانه تاریخی ایران به شمار می‌رود.

    5964_833.jpg




    صندوق احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی قرار است "زنجیره پردیس " شامل بیش از ۱۴۰ بنای تاریخی در محورهای اصلی کشور را جهت ساماندهی، مرمت، احیاء و بهره برداری مناسب از آن، مطابق با استانداردهای بین المللی، برای مشارکت با بخش خصوصی، معرفی کند که یکی از این پردیس‌های واگذار شده به بخش خصوصی"خانه تاریخی عامری‌ها " است.



    طبق ماده ۱۱۴ قانون برنامه چهارم توسعه به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اجازه داده می‌شود به منظور اعطای مجوز کاربری و بهره‌برداری مناسب از بناها و اماکن تاریخی قابل احیاء با هدف سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی صندوق احیاء و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی را ایجاد کند. بناها و اماکن تاریخی قابل احیاء به استثنای نفایس (املاک و اموال) ملی به تشخیص سازمان میراث فرهنگی از این قانون خارج است.

    بزرگترین خانه تاریخی ایران؛ نخستین هتل طرح پردیس
    —————————————————————–

    خانه عامری‌ها با ۹ هزار متر مربع عرصه و ۱۲ هزار متر مربع اعیانی، ۸۰ تا ۸۵ اتاق و ۷ حیاط، بزرگترین خانه تاریخی ایران به شمار می‌رود که طی سال‌های گذشته با نظارت طرح پردیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور مرمت و بازسازی شد و ظاهراً‌ قرار است تبدیل به ۴۵ سوئیت شود.

    بازسازی و مرمت این مجموعه با هدف احیای آن از سوی هیئت امنای مرمت و بازسازی ابنیه تاریخی کاشان و با همکاری شهرداری و میراث فرهنگی این شهر در سال ۱۳۷۳ آغاز شد و با ادامه روند بازسازی این بنا در طرح پردیس سازمان میراث فرهنگی کشور قرار گرفت تا به عنوان پروژه اقامتگاه گردشگری مورد بهره برداری قرار گیرد.

    در میان خانه‌های تاریخی کاشان، مجموعه خانه تاریخی عامری‌ها بدون اغراق جزء با ارزش ترین نمونه‌ها به شمار می‌آید. خانه در خیابان علوی، محله سلطان میر احمد در شهر کاشان واقع است. در میانه محوری تاریخی که مسجد و مدرسه آقا بزرگ و آن سوتر بازار کاشان را به مجموعه‌ای از خانه‌های بسیار با ارزش دوره قاجار متصل می کند.

    علی‌رغم گمانه‌هایی مبنی بر وجود ریشه اصلی بنا در دوره سلجوقی و صفویه آنچه امروز بنام مجموعه خانه های تاریخی عامری شناخته می شود در اواخر دوره زندیه و ابتدای شکل گیری سلسله قاجار پدید آمده است. مالک نخستین بنا فردی بنام سهام السلطنه عرب بوده است که این بنا را به پاس حمایت از حاکم وقت کاشان و دفع محاصره آقا محمد خان از وی به هدیه می گیرد. اما بنا شهرت خود را از فرزند وی ابراهیم خلیل خان عامری از اعیان بانفوذ گرفته است که در میان دیگر برادران خود از نفوذ و اعتبار بیشتری برخوردار بوده است.

    مجموعه عامری ها تا حدود دهه ۳۰ قرن حاضر مورد استفاده مالکان اصلی بوده است اما بتدریج بعد از این تاریخ در سراشیبی فراموشی قرار می گیرد. عدم نگهداری مناسب و شیوه بهره بری غیر اصولی از بنا لطمات شدیدی به پیکره بنا بعد از این تاریخ وارد می‌کند تا اینکه به سازمان میراث فرهنگی واگذار می‌شود و در فهرست بناهای طرح"پردیس " قرار می‌گیرد و کاربری"اقامتی " برای آن تعریف می‌شود.

    ارتقاء‌ سطح کالبدی بنا؛ خواسته مسئولان میراث فرهنگی از سرمایه‌گذار
    ————————————————————————————–

    آبان‌ماه سال گذشته واگذاری خانه عامری‌های کاشان به بخش خصوصی برای تبدیل به مرکز اقامتی همزمان با واگذاری پردیس‌های تاریخی مسعودیه تهران و کاروانسرای وکیل کرمان اعلام شد.

    به گفته سید مسعود علویان صدر؛ معاون حفظ و احیای آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی، نوروز امسال به علت اینکه ارتباط این مجموعه تاریخی با گردشگران و علاقمندان به آثار تاریخی قطع نشود، درهای مجموعه به روی گردشگران باز بود.

    علویان صدر با بیان این‌که بررسی کارشناسان سازمان نشان می‌دهد که آثار فرهنگی_تاریخی بابهره‌گیری هوشمندانه از دانش‌روز مکان‌یابی شده و ارزش‌های فرهنگی، تاریخی، مردم‌شناسی و ارزش‌های برگرفته از رشته اندیشه‌‌ مردم، در آن رشد یافته و نهایتا در قالب فضاهایی ظهور پیدا کرده است، می‌گوید: نکته مهم آن است که در سیر تحول تاریخی همیشه پایه مردمی به عنوان رکن اصلی در مدیریت، ‌هدایت و کنترل موضوعات نقش داشته است.

    وی انتظارش از بخش خصوصی را ارتقاء‌ سطح کالبدی بناها، ارزش‌های فعالیتی و ارزش‌های رفتاری مردم به عنوان سه رویکرد اساسی در ارتقاء ارزش‌های فرهنگی و تاریخی اعلام می‌کند و می‌گوید: انتظار داریم فعالیتی که در شأن و منزلت بنا بوده و موجب ارتقاء سطح فرهنگی جامعه می‌شود در این پردیس‌ها انجام گیرد.

    بهره‌برداری از هتل"خانه عامری‌ها "
    ——————————————————————————

    در حالی‌که فاز نخست بهره‌برداری از خانه عامری‌ها که شامل تعدادی از حیاط‌ها و آشپزخانه و رستوران می‌شود قرار است تا نیمه‌های شهریور انجام شود، احمد میرزا کوچک خوشنویس؛ سرپرست صندوق احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی درباره زمان بهره‌برداری از هتل"خانه عامری‌ها " به خبرنگار فارس می‌گوید: این هتل تا پیش از پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

    وی می‌افزاید: گردشگران می‌توانند از زمان افتتاح هتل، در این هتل اقامت داشته باشند.

    به گفته خوشنویس، فاز نخست بهره‌برداری از مجموعه تاریخی عامری‌ها که شامل حیاط بیرونی و اندرونی ( یوسفیان )، حیاط فرهنگی، حیاط خدماتی، آشپزخانه و رستوران می‌شود نیمه شهریورماه انجام می‌شود.

    از جمله جاذبه‌های پیرامونی خانه عامری‌ها که برای گردشگران دارای جذابیت است می‌توان به کاروانسرای مرنجاب، آب سرخ فریزهند، غار نیاسر، خانه بروجردی‌ها، آرامگاه سهراب سپهری، آرامگاه بابا افضل کاشانی، آرامگاه محتشم کاشانی، آرامگاه فیض کاشانی، مدرسه آقا بزرگ کاشان، حمام عبدالرزاق خان، حمام مجموعه اردهال، مسجد میرعماد، امامزاده حبیب بن موسی، امامزاده شاهزاده عیسی و یحیی ، بقعه ابولؤلؤ ( باباشجاع الدین )، باغ و کاخ تاریخی فین، روستای ابیانه، تپه‌های سیلک و … اشاره کرد.

    در حالی‌که نگرانی‌ها از تخریب بناهای تاریخی در تبدیل آن‌ها به هتل و رستوران وجود دارد، مسئولان سازمان میراث فرهنگی کشور بر این اعتقاد هستند که تبدیل بناهای تاریخی به اقامتگاه، مهمانپذیر، رستوران و… با نظارت سازمان میراث فرهنگی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام می‌شود در نتیجه آسیبی به اصل بنا وارد نخواهد شد و حتی این اقدام باعث می‌شود که زندگی به بناهای تاریخی بازگردد.
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    قدیمی‌ترین مسجد ایران کجاست؟
    ۷اردیبهشت۱۳۹۵
    7349_211.jpg



    این بنا قدیمی‌ترین مسجدی است که در ایران و شاید در دنیا با کمترین پیرایه‌ای دست نخورده باقی مانده است.

    مسجد جامع فهرج از بناهای قدیمی و کم‌نظیر فرهنگ و تمدن اسلامی است که بنا به روایاتی متعلق به نیمه اول قرن اول هجری است. این بنا قدیمی‌ترین مسجدی است که در ایران و شاید در دنیا با کمترین پیرایه‌ای دست نخورده باقی مانده است.



    7349_211.jpg

    روستای فهرج که این مسجد در آن واقع شده است، در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی یزد و کنار راه اصلی یزد-بافق قرار دارد. از آثار تاریخی این روستا علاوه بر بافت تاریخی به یک قلعه باستانی،‌ آب انبار قدیمی، مجموعه شهدا و مسجد جامع می‌توان اشاره کرد. وجود شبستانی رو به قبله با هشت ستون، مناره گلی نه چندان بلند که راه پلکان بام مسجد از از داخل این مناره به بام و سپس به بالای مناره منتهی می‌شود. ساختمان ستبر مسجد با خشت‌های بزرگ و گل، به سنت مساجد اولیه اسلامی بنا گردیده است.
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    موزه تاریخ طبیعی؛گنجینه ای درهمدان
    ۷اردیبهشت۱۳۹۵


    موزه تاریخ طبیعی همدان با وجود برخورداری از غنای بسیار هنوز ناشناخته است و حتی بسیاری از اهالی این استان نیز از وجود چنین ظرفیتی مغفول مانده اند. متاسفانه معرفی موزه ها در استان همدان کمتر مورد توجه قرار گرفته و تبلیغی شایسته در این خصوص انجام نشده است.



    پر واضح است که وجود موزه ها در شهرهای تاریخی از امکاناتی بشمار می آید که به آشنایی بیشتر دیدارکنندگان با تاریخ و سابقه مدنیت آن شهر کمک می کند.

    موزه‌ها از معدود مراکز حافظ یادگاران نسل گذشته و فرزندان هنر و تاریخ هستند به طوریکه هریک از اشیا داخل موزه در عین بی زبانی به هزار زبان سخن گفته و اسناد معتبری از هنر، فرهنگ و تاریخ را ارائه می‌دهند.

    غنای موزه های همدان در جهان زبانزد است
    استان همدان که به پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین شهرت یافته است به لحاظ بهره مندی از موزه های تاریخی حرف های بسیاری برای گفتن دارد و وجود سه موزه در مرکز این استان و در شهر همدان موید این مطلب است.

    موزه هگمتانه، موزه تاریخ طبیعی و باغ موزه بی نظیر دفاع مقدس در همدان هریک به تنهایی گنجینه ای ارزشمند از دوران های مختلفند که باید برای شناساندن آنها در کشور و حتی دنیا تلاش کرد.

    اما آنچه در این گزارش به آن پرداخته می شود گذری بر ویژگی های موزه تاریخ طبیعی همدان است تا از این باب تلاشی در راستای معرفی هر چه بیشتر آن صورت گیرد.

    موزه تاریخ طبیعی همدان در خاورمیانه حرف برای گفتن دارد
    بنا بر اظهار نظر کارشناسان موزه تاریخ طبیعی همدان با بهره گیری از الگوها و استانداردهای بین المللی طراحی و تکمیل شده و این گنجینه نه تنها در ایران بلکه در خاورمیانه و جهان نیز حرف برای گفتن دارد.

    وجود انواع ماهیان و آبزیان، خزندگان، پستانداران تاکسیدرمی شده و نمونه های کانی و فسیلی برخی جانوران، این موزه را بسیار دیدنی و جذاب ساخته است به طوری که رنگارنگی طبیعت و حیوانات و محیط پیرامون آنها را می توان در آن به نظاره نشست و لـ*ـذت برد.

    در لابه‌لای این مجموعه اعجاب‌انگیز که هم‌اینک به عنوان یکی از گرانبهاترین سرمایه‌های ملی و بستری برای مطالعات دانش پژوهان و اهل تحقیق شناخته شده است، هزاران نمونه زنده، سنگواره و تاکسی درمی شده از گونه‌های گیاهی و جانوری به شیوه‌های مدرن و علمی نگهداری می‌شود.

    تاسیس موزه در سال ۱۳۵۱شمسی و با هدف تامین اهداف علمی- آموزشی و پژوهشی دانشگاه بوعلی سینا و در محل دانشکده کشاورزی همین دانشگاه با زیربنای دو هزار متر مربع انجام شده است.

    در توضیح چگونگی شکل گیری این موزه چنین عنوان شده که در خرداد ماه سال ۱۳۵۱ این موزه در ساختمانی قدیمی که مربوط به یکی از خوانین همدان و در اجاره مدرسه عالی کشاورزی بود با زیر بنایی حدود ۶۰ متر مربع تاسیس شد.


    فضای موزه تاریخ طبیعی همدان باید گسترش یابد
    این موزه در آن زمان سومین موسسه دانشگاهی در نوع خود در ایران بود که بعد از آن با چهار بار تغییر مکان به ساختمانی با زیر بنایی دو هزار متر تبدیل شد.

    نظیر این موزه در دانشگاههای اروپا کمتر دیده می شود و اگر این موزه کمبود فضا و مکان را به صورت مدرن جبران کند پتانسیل آنرا دارد که در سطح آسیا سرآمد باشد.

    موزه تاریخ طبیعی همدان در خاورمیانه بی‌نظیراست و براساس نظر مسنولان مربوط درحال حاضر ‪ ۵۰‬ درصد از گونه‌های پستانداران و ‪ ۷۰‬ درصد از گونه‌های پرندگان بومی پهنه وسیع ایران در کنار صدها نمونه از گونه‌های حیوانی و گیاهی عرصه گیتی در این موزه جلوه‌گری می‌کند.

    پرنده های در حال انقراض در موزه همدان نگهداری می شوند
    همچنین از شناسنامه موزه که در دسترس قرار دارد چنین برمی‌آید که بیش از ۵۰۰ نمونه پرنده و ‪ ۱۴۰‬ نمونه از پستانداران متعلق به دوره‌های کهن تا عصر حاضر مختص اقلیم ایران که نسل بسیاری از آنان تاکنون منقرض شده یا در حال انقراض است را می‌توان در موزه تماشا و مطالعه کرد.

    چنانچه با نگاه پرسش گرانه و حوصله و دقت چندین ساعته موزه تاریخ طبیعی همدان را تماشا کنیم، گونه‌هایی مختلف از پرندگان و پستانداران بومی جای جای ایران و نمونه‌هایی از گونه‌های حیوانی شناخته شده در نقاط مختلف جهان را خواهی یافت که نگهداری آن مختص همین موزه است.

    در این موزه نادر نمونه‌هایی از حیوانات و گونه‌های آبزی به صورت زنده و فسیل نگهداری می‌شود که برای اولین بار در همین موزه به پژوهشگران معرفی شده است.

    در موزه تاریخ طبیعی همدان برای نمایش نمونه‌های حیوانی، گیاهی و کانی صحنه آرایی‌های متفاوتی مطابق با شرایط زیست محیطی جانوران ایجاد شده است که موزه را به محیطی کم نظیر در آسیا و قابل مقایسه با موزه‌های مشابه در اروپا و آمریکا تبدیل کرده است.

    بهترین کلکسیون صدف های ایران در موزه همدان موجود است
    سالن نخست این موزه، سالن خلیج فارس است که در آن انواع دو کفه ایها، گاستروپودها، حلزونها، سخت پوستان، مرجان ها و اسفنج های خلیج فارس نگهداری می شود و علاوه بر آن از مجموعه های خارجی بخشی نیز به نمونه های ایرانی ملحق شده که جمع این دو مجموعه خارجی و ایرانی بهترین کلکسیون صدف های ایران موجود در موزه است.

    سالن دوم نیز به سالن حشرات اختصاص دارد و در آن زیباترین پروانه های دنیا و ایران و حشرات متنوع جا داده شده است.

    سالن سوم مخصوص پستانداران و پرندگان است و مجموعه پرنده ها و پستانداران ایران که خود از ارزش و اعتبار ویژه ای برخوردارند در این سالن قرار داده شده است.

    سالن چهارم، سالن آبزیان، خزندگان و دوزیستان است که در آن مجموعه عظیمی از آبزیان که شامل ماهی های استان، ماهی های دریای خزر، ماهیان خلیج فارس و دریای عمان، انواع خزندگان، انواع دوزیستان و آکواریوم هایی جلوه های زیباست خودنمایی می کند.

    کاملترین مجموعه کانیها در موزه همدان جمع آوری شده است
    در سالن پنجم سنگها، کانیها و فسیلها قرار گرفته که این سالن نیز در نوع خود در سطح جهان از نمونه های ایرانی منحصر بفرد است و زیباترین و و کاملترین مجموعه فسیل ها و کانیها که برای حتی هر بیننده عامی جذابیت خاص خود را دارد، قرار گرفته است.

    موزه تاریخ طبیعی همدان به واقع مجموعه ای کم نظیر در دنیاست که حفظ و نگهداری آن نیازمند همت بلند مردان این دیار است.

    موزه تاریخ طبیعی همدان گنجینه کاملی از وسعت طبیعت پیدا و پنهان جهان است که با مشکلات چندی همراه است و از جمله اصلی‌ترین آن مهجوری در گوشه‌ای از شهر بزرگ همدان و بی‌توجهی متولیان و اغلب شهروندان به این گنج پنهان است.

    با این تفاسیر همیشه جای این سئوال وجود دارد که همدان به عنوان پایتخت تاریخ تمدن ایران با شخصیت‌های جهانی نظیر بوعلی سینا چرا نباید موزه‌ای درخور نام و در استانداردهای جهانی داشته باشد.

    کمبود نیروی کمکی و تخصصی، تنگی و فرسودگی مکان فعلی موزه، فشرده بودن مکان نمایش نمونه‌ها و در اوج احتیاج، برخورداری از یک ساختمان مناسب و مدرن نیازی است که هر از چندگاهی برای این موزه مطرح می شود که تامین آن نیازمند حرکتی همگانی است.
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    دستور حذف مجسمه آریوبرزن ابلاغ شد
    ۶اردیبهشت۱۳۹۵
    14540_129.jpg



    نکته قابل توجه که بیشتر به طنز تلخ تاریخ شبیه است، همزمانی جنجال بر سر حذف مجسمه آریوبرزن، سردار تاریخی ایران در یکی از میادین شهر یاسوج ایران با نصب مجسمه اسکندر مقدونی در یکی از شهرهای مقدونیه است!

    چند روز قبل سرانجام مجسمه برنزی اسکندر مقدونی، پس از کش و قوس‌های فراوان میان یونان و مقدونیه، در شهر «اسکوپیه» مقدونیه نصب شد.



    مجسمه اسکندر در حال نصب





    14540_129.jpg

    به نقل از پایگاه تحلیلی – خبری ایران بالکان (ایربا) این مجسمه که نام آن «جنگجوی اسب سوار» است و در حدود ۱۳ متر ارتفاع دارد، روز سه شنبه (۳۱ خرداد) در میدان مرکزی شهر اسکوپیه و در سکویی به ارتفاع ۱۰ متر نصب شد.

    به گفته مقامات مقدونیه، این مجسمه که در ایتالیا ساخته شده برای این کشور بیش از ۱۳ میلیون دلار هزینه داشته تا به عنوان بخشی از برنامه تبلیغاتی «اسکوپیه ۲۰۱۴» نقشی موثر در پیشبرد بخش گردشگری آن ایفا کند.

    اسکندر مقدونی





    14541_753.jpg

    این اقدام دولتمردان مقدونی، به شدت با مخالفت و خشم همسایه جنوبی آن‌ها، یونان،‌همراه بود زیرا به عقیده آن‌ها، «اسکندر مقدونی»‌ اصالتی یونانی داشته و این مجسمه می‌باید در این کشور نصب می‌شده است.

    «گرگوری دلاوکوروس» سخنگوی وزارت خارجه یونان در این باره گفت: این اقدام مقامات مقدونی، تاثیر منفی در روابط دوستانه دو کشور داشته ‌و آن را کاهش خواهد داد.

    اسکندر مقدونی
    14542_504.jpg

    گفتنی است از ۲۰ سال گذشته تا کنون، دولت‌های مقدونیه و یونان بر سر اسم کشور مقدونیه اختلافات گسترده‌ای دارند. زیرا به ادعای مقامات آتنی، این مقدونیه، نام شهری در شمال یونان است و این کشور باید نام خود را تغییر دهد.

    نکته قابل توجه که بیشتر به طنز تلخ تاریخ شبیه است، همزمانی جنجال بر سر حذف مجسمه آریوبرزن، سردار تاریخی ایران در یکی از میادین شهر یاسوج ایران با نصب مجسمه اسکندر مقدونی در یکی از شهرهای مقدونیه است!

    آریو برزن
    14543_804.jpg

    آریو برزن یکی از سرداران بزرگ تاریخ ایران است که در سال ۳۳۱ پیش از میلاد مسیح در یکی از نقاط کهگیلویه و بویراحمد در برابر یورش اسکندر مقدونی به ایران زمین، دلیرانه از سرزمین خود پاسداری کرد و در این راه جان باخت و نموداری از شجاعت و از جان گذشتگی در راه میهن را برای آیندگان به یادگار گذاشت
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    مجسمه های تاریخی ایران درزباله دان
    ۶اردیبهشت۱۳۹۵
    14507_290.jpg



    فیلمی که اخیراً در یوتیوب منتشر شده ، برای هر ایرانی وطن دوستی بسیار رنج آور است. بر اساس آنچه در این فیلم دیده می شود ، مجسمه های اسب و اسب سواران ساری ، پس از برچیده شدن از یکی از میدان های قدیمی شهر ، تخریب شده و در مکانی مخروبه میان تلی از خاک و سنگ و آشغال و در کنار کامیون های حمل زباله ، به بدترین شکل ممکن رها شده اند.


    چندی پیش مقامات محلی ساری با این بهانه که وجود این مجسمه ها در میدان امام ، توهین به امام است(!) ، مجسمه ها را از این میدان برچیدند.
    هر چند این بهانه به هیچ عنوان دلیل عاقلانه ای برای این اقدام جنجالی نبود ، اما مردم امیدوار بودند این مجسمه ها که بخشی از هویت تاریخی ساری بودند ، در میدان دیگری نصب شوند.

    این مجسمه های برنزی شامل اسب ها و کالسکه هایی با سربازان دوره های تاریخی مختلف ایران (اشکانی ، ساسانی ، هخامنشی و سلوکی) بودند که ۵۴ سال پیش در ایتالیا ساخته و به ایران حمل شدند و یادآور رشادت های سربازان ایرانی در طول تاریخ بوده اند.

    تخریب این مجسمه های تاریخی و رها کردن آنها در شرایط بسیار نامساعد ، این گمانه را تقویت می کند که موضوع ، نه توهین آمیز بودن وجود این مجسمه ها در میدان امام ، که تقابل با تاریخ ایران است و الا چرا به جای آن که این مجسمه های گرانبها در میدان دیگری نصب شود ، تخریب و رها شده اند؟!
    امید که با تعمیر و نصب این مجسمه ها در یکی از میدان های شهر زیبای ساری ، این گمانه زنی از بین برود.

    یادآور می شود هم اکنون جنجال دیگری در شهر یاسوج بر سر مجسمه آریوبرزن ، سردار تاریخی ایران به پا شده و برغم مخالفت شورای شهر و امام جمعه ،برخی از مسوولان شهر ، اصرار دارند این مجسمه که سال گذشته نصب شده است ، از میدان آریوبرزن حذف شود!

    با این همه بی مهری در داخل نسبت به تاریخ و تمدن ایران ، عجیب است که همین مسوولان وقتی فیلمی مانند ۳۰۰ علیه ایران ساخته می شود ، علیه آن برمی آشوبند!


    ساری – قبل از تخریب

    14507_290.jpg

    رد پای تخریب
    14606_777.jpg

    اسب ها و سواران بعد از تخریب در میان خاک و سنگ و زباله رها شده اند!
    14509_450.jpg
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    بزرگترین قلعه باستانی استان تهران
    ۶اردیبهشت۱۳۹۵
    10192_581.jpg



    فکرش را نمی‌توان کرد که در استانی که همیشه با شلوغی‌های پایتخت دست به گریبان است، بتوان یک قلعه باستانی را پیدا کرد. قلعه‌ای باستانی که بزرگترین قلعه استان تهران به شمار می‌رود و در دل یک طبیعت سبز و زیبا در شهرستان ورامین واقع است.



    10192_581.jpg

    «قلعه ایرج» بزرگ‌ترین قلعه باستانی در سطح استان تهران است که در «وارنای کهن» یا همان شهرستان ورامین واقع است. در حال حاضر تنها دیوارهای پیرامونی این قلعه که با مصالحی از چینه و گل و خشت برپا شده و بخشی از فضای معماری داخل آن را می‌توان مشاهده کرد. خندق اطراف قلعه در اثر فعالیت‌های کشاورزی پر شده و کل فضای عرصه و حریم به کشاورزی اختصاص یافته شده است.

    این قلعه با یک نقشه مستطیل شکل در جهت شمالی ـ جنوبی برپا شده و دارای سه دروازه در محورها شمالی، جنوبی و شرقی است. اهمیت این قلعه تا آنجا است که در کتاب اوستا، آنجا که از سرزمین «وارنای کهن» سخن به میان می‌آید، نام «قلعه ایرج» نیز مطرح می‌شود. برخی مورخین نظیر اعتمادالسلطنه که در دوران قاجار می‌یسته‌اند، توضیح مفصلی از این اثر ارائه داده‌اند.

    با توجه به قدمت و اهمیت این قلعه، طی سال‌های اخیر، مطالعات باستان‌شناسی درباره‌ این قلعه به عمل آمده است. بنای قلعه ایرج به شماره ۹۸۳۵ و تاربخ یازدهم مرداد ماه سال ۸۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    چشمه های شگفت انگیز قصر طلایی اروست
    ۶اردیبهشت۱۳۹۵
    10332_748.jpg



    مجموعه زیبا و دیدنی چشمه های آب معدنی باداب سورت اروست که از شگفت انگیزترین شاهکارهای طبیعت و به عنوان زیباترین چشمه جهان و همچنین دومین اثر طبیعی ملی ایران پس از قله دماوند با اقدامات و پیگیری‌های انجام شده توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران، دهیاری اروست، مدیر عامل وقت شرکت تعاونی این روستا و همچنین مدیریت سایت اروست به ثبت رسید، در جنوب شرق شهر ساری٬ در ارتفاع ۱۸۴۱ متری از سطح دریا و طبق جغرافیای سیـاس*ـی وزارت محترم کشور در محدوده روستای اروست واقع شده است.



    این اثر زیبا و دیدنی که حدود سه هکتار را در بر می گیرد، از شمال به ارتفاعات و تپه‌های پوشیده ‌‌‌‌‌از جنگل‌هایی با درختان سوزنی برگ می‌رسد، از جنوب مشرف به دره‌های پایین دست و از شرق در مجاورت ارتفاعات پوشیده از گیاهان بوته‌ای و درختچه‌ها است. غرب آن را نیز روستای اروست احاطه کرده است. چشمه های اسرار آمیز باداب سورت اروست مشتمل بر سه چشمه با آب های کاملاً متفاوت از لحاظ رنگ بو مزه می باشند.

    یکی از این چشمه ها دارای آبی بسیار شور می باشد و دارای دریاچه ای کوچک است که عمدتاً در تابستان برای شنا و آب درمانی استفاده می شود. در قسمتی از کف این دریاچه حفره ای عمیق به نام برمودای اروست وجود دارد. در کناره های این دریاچه نیز رسوبات سیاه رنگی وجود دارد که همراه با آب دریاچه جهت درمان دردهای کمر و پا٬ امراض پوستی٬ روماتیسم و میگرن سودمند است. همچنین به علت شوری زیاد این دریاچه و دارا بودن املاح و مواد معدنی فراوان به هیچ عنوان در فصل زمستان یخ نمی زند و هیچ جانوری نیز در آن زیست نمی کند. دو چشمه دیگر که در مجاورت این چشمه قرار دارند، بسیار کوچکتر هستند و به اکسیر حیات معروف اند. همچنین دارای آبی به رنگ نارنجی و کمی ترش مزه اند که به صورت دائمی و نشتی همانند نوشابه ایی گاز دار از دل زمین می جوشند. همچنین در اطراف دهانه چشمه ها کمی رسوب اکسید آهن نشسته است.

    آب های رسوبی چشمه های باداب سورت در مسیر جریان خود از بالای کوه به پائین طی هزاران سال مانند آبشاری پلکانی با هنرنمایی خود دهها حوضچه کوچک بسیار زیبا در رنگ های نارنجی، زرد، قرمز و طلایی در اندازه های مختلف ایجاد کرده است که اسراری از دنیای مستور و پوشیده طبیعت بکر و دل انگیز را به نمایش گذاشته است. در یکی از این حوضچه ها که عمق نسبتا خوبی دارد و شبیه به یک جکوزی طبیعی است برخی از گردشگران وارد آن می شوند و در آن آبتنی می کنند.

    چشمه های باداب سورت اروست از نوع ژئوپارک محسوب شده و همزمان با آخرین چین خوردگی البرز در پلیوستوسن و پلیوسن که دوران چهارم زمین شناسی می باشد، شکل گرفته است. البته این چشمه ها بسیار جوان هستند چرا که اگر چشمه های باداب سورت اروست را پیاده صدها متر به سمت شمال طی مسیر کنید در ارتفاعات به باداب سورت قدیمی می رسید که به گودال زمان معروف است بطوریکه اگر وارد آن شوید به قدری مبهوت خلقت خداوند می شوید که گذر زمان را فراموش می کنید.

    البته این چشمه صدها سال است که خشک شده است، اما آثار بسیار زیبایی از آن باقی است و اگر این چشمه جوشان بود بدون شک جزو عجایب هستی به شمار می رفت. باداب سورت ها فقط به همین دو مکان ختم نمی شوند. مکان دیگری به نام باداب کوچک که به شورسر معروف است نیز وجود دارد که شامل دو چشمه می باشد. این دو چشمه از نظر وسعت بسیار کوچک هستند و در منطقه ایی در روستای اروست واقع اند و خواص درمانی بسیار خوبی نسبت به دیگر چشمه ها دارند.

    در مجموع در حریم روستای اروست سه باداب با موقعیت های جغرافیایی مختلف وجود دارد که هر کدام از چندین چشمه که دارای آب هایی با دمای معتدل می باشند، تشکیل شده است. دیدار از چشمه و حوضچه های باداب سورت خستگی را از جان گردشگران بیرون می کند و چشمان کنجکاو و حقیقت جو در کنکاش مناظر طبیعی جنگلی و کوهستانی پیرامون تا دوردست ها مبهوت و خیره می ماند. خیال انگیزترین صحنه های منطقه به هنگام طلوع و غروب خورشید است که تلالو نور خورشید در حوضچه ها و انعکاس نور آنها همراه با سایه روشن طبیعت اطراف جلوه های تحسین برانگیز از موهبت خداوندی را به جلوه گری می گذارد که این چشم اندازهای چشم نواز هیچگاه از روح و ذهن فراموش نمی شود و بارها و بارها طبیعت دوستان را به تماشای خود فرا می خواند.

    باداب سورت در همه فصول سال زیباست و در هر فصل زیبایی های خاص خودش را دارد اما پر بازدید ترین زمان، فصل بهار و تابستان است. چراکه در فصل بهار این منطقه بسیار سر سبز و خرم است و فصل تابستان نیز زمان خوبی برای آبتنی در این حوضچه های زیبا و سرشار از مواد معدنی می باشد. از آنجائیکه باداب سورت اروست در ارتفاعات اروست واقع است، تماشای سرزمین های پست اطراف به آدمی شوق پرواز می دهد و حرکت آب بر روی پلکان ها عظمت خدای یگانه را نشان می دهد و این یعنی پله پله تا ملاقات با خدا. آری اینجا اروست است، سرزمین چشمه های طلایی، اقلیم عشق و سربلندی، سرزمین پرواز تا بیکران. به اروست بیایید تا مجذوب و مبهوت خلقت خداوند شوید و رویای با هم بودن را تجربه کنید!

    پروژه بزرگ منطقه نمونه گردشگری اروست:
    در آینده امکانات رفاهی از جمله مجتمع های آبدرمانی، ماساژ درمانی (تایلندی)، مراکز اقامتی، هتل ۴ ستاره، رستوران VIP، تشریفات CIP، اجرای موسیقی زنده، دهکده سلامت٬ دریاچه مصنوعی همراه با اسکله، خانه پرندگان به صورت مولتی کالچر٬ پیست اسکی٬ تله کابین، سرویس های بهداشتی، سنگ فرش کردن جاده خاکی باداب سورت و استفاده از اسب و دروشکه جهت انتقال گردشگران و … در روستای اروست و نزدیکی چشمه ها ایجاد خواهد شد. البته هم اکنون در خود روستای اروست امکانات اقامتی با بالاترین کیفیت و نازل ترین قیمت وجود دارد که گردشگران عزیز می توانند از طریق قسمت رزرو آنلاین سایت اروست اقدام به رزرو محل اقامت کنند. توصیه می شود قبل از بازدید از قصر طلایی اروست (باداب سورت) شرایط و مقررات ورود به آن را مطالعه بفرمایید.

    توضیحات:
    – باداب [Badab] یا باد آب به معنی آب گاز دار است.

    – سورت [Soort] در لغت به معنای شدت اثر است.

    – روستای تاریخی، متمدن و زیبای اروست با وسعت زیادش از چندین محله قدیمی تشکیل شده است که سورت نیز یکی از آنها است و در گذشته های دور محله ای زرتشتی نشین بوده است. گویند که زرتشتیان بر فراز این چشمه ها با آداب و رسوم خاصی به عبادت خداوند یکتا می پرداختند. البته بعد ها این زرتشتیان که به گبری معروفند به آیین مقدس اسلام گرویدند. سورت در لغت به معنای شدت اثر است. باداب سورت [Badab Soort] نیز به معنی شدت اثر آب گاز دار است که در زبان محلی به آن اروست وائو یا بادو می گویند. البته نام برند آن چشمه های قصر طلایی اروست می باشد. همچنین ادعای روستاهای اطراف مبنی بر مالکیت باداب سورت نیز کاملا بی اساس است و در اصل نام چندین و چند هزار ساله این چشمه ها باداب اروست می باشد. متاسفانه در برخی از سایتها مشاهده شده است که از واژه جعلی روستای سورت استفاده کرده اند، چرا که اشتباه است و روستایی بدین نام وجود خارجی ندارد!

    – از آنجائیکه آب چشمه از هر مسیری حرکت کند پلکان ها و آثار زیبایی از خود بر جای می گذارد، در گذشته های خیلی دور که آب چشمه بسیار زیاد بوده است بر روی سرزمینی به مساحت حدود سه هکتار پلکان ها و آثار بسیار زیبایی ایجاد کرده است. البته در ۲۰۰ سال اخیر آب چشمه کمتر شده است و فقط آب بر روی حدود ۱۰۰۰ متر مربع از پلکان ها جریان دارد و بقیه پلکان ها که آب از روی آن جاری نیست مانند چشمه های پاموکاله ترکیه به رنگ سفید خود نمایی می کند.

    – در کشور ترکیه مشابه این چشمه ها با نام پاموکاله به صورت رسوبات سفید رنگ آهکی وجود دارد که نسبت به چشمه های اروست خواص درمانی و وسعت کمتری دارد و در زبان محلی به آن قلعه سفید یا قصر سفید می گویند که البته به علت اینکه منطقه آزاد گردشگری است و حمایت های زیادی از آن شده است، گردشگران زیادی را جذب خود می کند. ما نام برند چشمه های باداب سورت اروست را به علت طلایی رنگ بودن، قصر طلایی انتخاب کرده ایم. البته این امر به معنای وجود کاخ در کنار چشمه ها نمی باشد! در برخی از کشور ها نیز آثاری شبیه به باداب سورت وجود دارد که طبق بررسی های به عمل آمده به هیچ عنوان چشمه نیستند و حداکثر تا ۱۰ درصد شبیه این اثر هستند. در مجموع چشمه های باداب سورت اروست با توجه به ویژگی های منحصر بفردش در دنیا بی نظیر است و می توان ادعا کرد که در این کره خاکی چشمه دیگری مانند این وجود ندارد. خودتان می توانید مقایسه کنید!

    – پیگیری برای ثبت این اثر بی نظیر از سال ۱۳۸۵ توسط مسئولین اروست از جمله شورای اسلامی، دهیاری و همچنین شرکت تعاونی این روستا آغاز و سرانجام در سال ۱۳۸۷ به عنوان دومین اثر طبیعی ملی ایران به ثبت رسید و هم اکنون در انتظار ثبت جهانی و خواهر خوانده شدن با چشمه های پاموکاله ترکیه می باشد.
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    تالش، تابلویی از زیبایی های آفرینش
    ۶اردیبهشت۱۳۹۵
    11478_476.jpg



    شهرستان تالش با مساحتی حدود ۲۳۷۳ کیلومتر مربع که در شمال غرب گیلان قرار دارد.تالش در اصل نام یکی از تیره‌های آریایی است که سکونتگاه اصلی آن‌ها در البرز غربی از جنوب شرقی جمهوری آذربایجان آغاز شده و تا شمال غربی استان گیلان و استان اردبیل ادامه دارد.

    تالشی ها در استان گیلان زبان خود را حفظ کرده‌اند. منطقه شمالی تالش ولایت گشتاسفی(تالش گشتاسبی) نامیده می‌شد که امروزه در جمهوری آذربایجان قرار دارد.



    تالش ایران که نام خود را از قوم تالش گرفته و به استناد منابع و شواهد بسیار، بازمانده اقوام کادوس باستان و از همسایگان دیرین قوم گیل می‌باشد، از غرب به استان اردبیل، از شمال به آستارا و از جنوب به رضوانشهر و ماسال و از شرق به دریای خزر و انزلی محدود شده و شامل شهرهای پره سر، ماسال، رضوانشهر و عنبران می‌باشد.

    11478_476.jpg

    از محصولات تولید شده در تالش می‌توان به برنج، توتون و مرکبات اشاره کرد. این تنوع و فراوانی محصولات سبب شده که تالش بازارهای هفتگی پررونقی داشته باشد. از آن جمله می‌توان به یکشنبه بازار چوبر که اختصاص به معاملات دام دارد، پنجشنبه بازار شاندرمن که در آن انواع نهالها، دست ساخته‌های پشمی و نخی و فرآورده‌های محلی مواد غذایی عرضه می‌شود همچنین می‌توان به چهارشنبه بازار رضوانشهر و پنجشنبه بازار هشتپر اشاره کرد که در آن اغلب زنان و مردان با لباسهای محلی حاضر شده و محصولات منطقه‌ای خود شامل برنج، انواع سبزیها و میوه‌های درختی را به فروش می‌رسانند.

    11475_487.jpg

    شالیزارهای تالش با چشم انداز زیبا – کاخ سبز سردار امجد در هشتپر تالش- کاخ میر احمد خان تالشخان اف در لنکران (مرکز تالشخانات در قرن ۱۸و جدا شده از ایران)- جاده گیسوم تالش – پارک ملی هیراکانا واقع در جمهوری آذربایجان مابین آستارا و لنکران -یاناربلاق یا چشمه سوزان در منطقه آرچیوان نزدیک آستارای جمهوری اذربایجان و روستای تاریخی آق اولر و ییلاق مریان که همه ساله پذیرای ملیونها ایرانی و جهانگرد می‌باشد دیده می‌شود. جاده‌های تالش در ایران از بالاترین درصد تصادفات (طبق آمار منتشره از راهنمایی و رانندگی ایران) برخوردار است.

    11476_375.jpg

    منطقه زیبای تالش در ابعاد مختلف ظرفیتها وتوانمندی های بالایی دارد که تاکنون به اهمیت آن پی بـرده شده اما توجه چندانی به این ظرفیت ها صورت نگرفته است. یکی از موهبتهای طبیعی تالش زیبایی های سحر انگیز وطبیعت بکر آن است . اما آنچه باعث شهرت تالش شده دشت شقایق های وحشی این ناحیه است که در نوع خود بی نظیر است.

    11477_102.jpg

    از دیرباز دامنه های کوهستانی تالش در ماههای اردیبهشت و خرداد هر سال با دامنی گسترده از گلهای وحشی کوهستان و به خصوص شقایق، جاذب هزاران گردشگر بوده است. متاسفانه عدم توجه مسئولان و بی دقتی برخی از گردشگران ادامه حیات این دشت زیبا را با دشواری هایی روبرو کرده است.
     

    برخی موضوعات مشابه

    بالا