VIP همه چیز درباره علوم انسانی (علوم انسانی چیست؟)

وضعیت
موضوع بسته شده است.

☾♔TALAYEH_A♔☽

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2017/05/18
ارسالی ها
35,488
امتیاز واکنش
104,218
امتیاز
1,376
۳-ادبیات فارسی
سلام

من دانشجوی زبان و ادبیات فارسی هستم و از کنکور انسانی میشه واردش شد. این رشته ۴ ساله ست و در هشت ترم تمومش می کنید.ادبیات فارسی رشته ایه که اگه بدون علاقه واردش بشی واقعا اذیت میشی.همه تصور میکنن توی کلاسای ادبیات چند نفر نشستن که شعر سهراب میخونن یا نهایت با هم راجع به یه داستان حرف میزنن‌. کلا قبلا به این رشته گل و بلبل هم میگفتن‌(اینقدر تصورات راجع به این رشته مثبت بوده) اینا درسته در بعضی کلاسا این کارا رو می کنیم ولی شاید کلش ۱۰ دقیقه باشه‌. بعدش نقدشه. چرا اینجا گفته آب؟ چرا نگفته باد؟ آب نماد چیه؟ اینجا چرا حرف اضافه را اورده؟ چرا به قبل از متمم رو حذف کرده؟پیرو چه مکتبیه؟ در اصل نقد یه اثره که مهمه. درسای شیرین مثل همین نقد و ادبیات معاصر و حافظ و سعدی و ویراستاری و… زیاد داره و در کنار اون واحد های نچسب هم مثل قصاید ناصرخسرو، عنصری، تاریخ ادبیات و… زیاده.

امتحانایی که داریم دو دسته ست. یکیش اینه که متن جلوته و مثلا میپرسه مکتب فلان چیه؟ توضیح بده.

یکیش اینه که ۵ تا متن رو میذاره جلوت و میگه متنی‌ که مربوط به فلان مکتبه رو مشخص کن. یعنی علاوه بر اینکه درس رو به صورت نظری بلدین باید کاربردی هم بلد باشین.

کسی که رشته ی ادبیات رو انتخاب میکنه نباید برای فرار از زبان عربی یا انگلیسی باشه. چون به نوعی از چاله تو چاه افتادنه. چرا؟ این رشته ۱۸ واحد عربی داره که البته جدا از متن های عربی کتابایی مثل کلیله و دمنه س. زبان هم داره ولی کمتره. شما باید ۴ واحد زبان انگلیسی تخصصی بگذرونین… این تفکر که این رشته کار نداره غلطه. شما اگه تو یکی از شاخه های ادبیات مثل ویراستاری یا نقد حرفی برای گفتن داشته باشین روی دست میبرنتون. پس همه چیز بستگی به خودتون داره. فقط حواستون باشه بی علاقه نیایین‌.

موفق باشین.

.jpg

رشته روان‌شناسی
 
  • پیشنهادات
  • ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    ۴- روان‌شناسی
    سلام

    رشته‌ی من روان شناسی هست. روان‌شناسی با گرایش «کودکان با نیازهای خاص». البته من ورودی سال ۸۹ هستم و زمان ما از همون ابتدا که انتخاب رشته می‌کردیم، رشته رو باید با گرایشش انتخاب می‌کردیم. اما الان چند سال هست که شما توی لیسانس فقط وارد رشته‌ی روان‌شناسی می‌شید. بدون هیچ گرایشی. یعنی یه سری درس‌های مشترک می‌خونید و ان‌شاالله برای مقطع ارشد تصمیم می‌گیرید که چه گرایشی برید. این رشته رو می‌تونید هم از طریق کنکور تجربی و هم از طریق کنکور انسانی واردش بشید که من با کنکور انسانی وارد این رشته شدم.

    خب من اول برای دفاع از گرایش تحصیلیم یکم حرف بزنم بعد برم سراغ روان‌شناسی. «روان‌شناسی کودکان با نیازخاص» یا «روان‌شناسی کودکان استثنائی»، چیزی نیست که عام مردم در موردش فکر می‌کنند. شما کلا با بچه‌ها سروکار دارید. اما بیشتر با بچه‌هایی که مشکلاتی دارند. از مشکلات جسمی و ذهنی گرفته تا مشکلات عاطفی و هیجانی. که الان متاسفانه الی ماشالله اکثر بچه‌ها مشکل دارند. یا بیش‌فعال‌ند یا افسرده. در کل در این گرایش شما با کودکان و نوجوانان سروکار دارید تا بزرگسالان. این از این.

    .jpg

    روانشناسی یا روانپزشکی ؟
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    اما در مورد رشته‌ی روان‌شناسی:

    متاسفانه توی کشور ما درست بحث مشاور، روان‌شناس و روان‌پزشک جا نیفتاده. مشاور همینطور که از اسمش پیداست، برای کارها و مشکلاتی هست که ما نیاز داریم با یه متخصص مشورت کنیم در موردش. همین. مشاورها معمولا با آدمای عادی سروکار دارند. اما روان‌شناس‌ها با ناهنجاری‌ها سروکار دارند. ناهنجاری‌هایی که توی روح و روان آدم‌ها هست. مثلا وقتی یکی افسردگی‌یش به جایی رسیده که می‌شه اسم «افسرده» رو بدون هیچ تردیدی روش گذاشت دیگه نمی‌ره پیش مشاور. باید بره پیش روان‌شناس. و اگر که اوضاع خیلی وخیم بود و فرد نیاز به قرص و دوا داشت باید بره پیش روان‌پزشک. پس در واقع روان‌شناس حق دخل و تصرف توی دارودرمانی نداره. کار روان‌شناس‌ها رفتاردرمانی هست. یعنی باید اول از همه بیماری فرد مقابل رو کاملا شناسایی کنند. بعد با توجه به تکنیک‌هایی که یادگرفتند به اون فرد کمک کنند تا درمان بشه. که الان بحث این‌که چه نوع درمانی، هم طولانی هست و هم الان به درد نمی‌خوره.

    خب شما توی این رشته واحدهای کارورزی دارید و از نزدیک با انواع بیماری‌های روحی و روانی آشنا می‌شید. البته که واحدهای کارورزی شما خیلی بستگی به دانشگاه‌تون داره. در کل دوره‌ی تحصیل‌تون ۴ سال طول می‌کشه که جشن فارغ‌التحصیلی‌تون رو می‌تونید همزمان با ارائه‌ی پایان‌نامه‌تون بگیرید . ینی این رشته در دوره‌ی کارشناسی هم پایان‌نامه داره. اما پایان‌نامه نه به اون شدت و معنی‌ئی که در زمان کارشناسی ارشد هست.

    در آخر این‌که اگه فکر می‎‌کنید روحیه‌ی سروکار داشتن با آدم‌های بیمار رو دارید، اون هم از نوع روحی، مطمئنا این رشته می‌تونه براتون خیلی شیرین و حتی هیجان‌انگیز باشه براتون.
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    انتخاب رشته علوم انسانی نیز همانند سایر رشته ها باید با آگاهی از بازار کار رشته های دانشگاهی صورت بگیرد . برخی رشته های دانشگاهی رشته علوم انسانی جزو رشته های پردرآمد هستند.

    IMG12442605.jpg


    انتخاب رشته یکی از مراحل بسیار مهم و سرنوشت ساز هر داوطلبی است که اگر با آگاهی و اطلاعات دقیق و به روزی انجام شود ، به طور قطع می تواند در زندگی آینده دانش آموزان نقشی موفقیت آمیزی ایفا کند.

    به عنوان یک دانش آموز شما ابتدا باید هدفتان را مشخص کنید و تمام تلاش های خود را در جهت موفقیت در این مسیر به کار گیرید . اما قبل از اینکه برای ورود به دانشگاه و قبولی در رشته ای برنامه ریزی و هدف گذاری کنید معقول این است که اطلاعاتی در مورد بهترین رشته های گروه علوم انسانی داشته باشید . باید بدانید بهترین دانشگاههای علوم انسانی کدامند و براساس چه شرایطی داوطلب می پذیرند.

    دروس دبیرستان رشته علوم انسانی :
    داوطلب رشته علوم انسانی برای قبولی در رشته های تراز اول باید در دروس عربی ، ادبیات و مطالعات اجتماعی درصدهای بالایی داشته باشد .

    دروس ارائه شده در سال دوم دبیرستان:

    علوم و فنون ادبی، جامعه شناسی، تاریخ ایران و جهان ، ادبیات فارسی، جغرافیای ایران، اقتصاد، عربی، نگارش، منطق، فلسفه، منطق، ارایه های ادبی، روان شناسی، زبان فارسی، علوم اجتماعی.
    دروس اختصاصی رشته انسانی که درصدهای بالا در این مباحث باعث تضمین قبولی در بهترین رشته ها می شود که نباید از آنها غافل شوید.

    نکته: لازمه قبولی در بهترین رشته های علوم انسانی کسب درصد های بالا در دروس است .

    شاخه ها و زیر گروه های رشته علوم انسانی:
    رشته علوم انسانی با داشتن ۵ زیر گروه یکی از اصلی ترین و پر جمعیت ترین رشته ها در کنکور سراسری است.
    ضریب دروس اختصاصی در رشته تجربی با هم متفاوت است لذا حتما باید بدانید که رشته یا رشته های مد نظرتان در کدام زیر گروه قرار دارد.

    توجه:

    اکثر رشته های دانشگاهی رشته علوم انسانی در مقطع کاردانی ، کارشناسی و کارشناسی ارشد پیوسته است.
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    رشته های مقطع کاردانی در رشته علوم انسانی :
    کاردانی باستان شناسی، کاردانی تربیت معلم قرآن مجید، کاردانی علمی – کاربردی اشتغال، کاردانی علمی – کاربردی اقتصاد کار و بهره وری، کاردانی علمی – کاربردی روابط کار، کاردانی مربی کودک، کاردانی امور تربیتی، کاردانی آموزش و پرورش کودکان استثنایی، کاردانی آموزش زبان و ادبیات فارسی، کاردانی آموزش دینی و عربی، کاردانی متصدی امور آموزشی، کاردانی مطالعات اجتماعی، کاردانی آموزش و پرورش ابتدایی، کاردانی مدیریت صنعت جهانگردی، کاردانی علمی – کاربردی خدمات پرورشی.

    رشته های مقطع کارشناسی:
    آمار، آموزش ابتدایی، ادیان و مذاهب، باستان شناسی، تاریخ، تاریخ اسلام، حقوق، خبرنگاری، دبیری الهیات و معارف اسلامی، دبیری تاریخ، آموزش تربیت بدنی، جغرافیا، دبیری جغرافیا، دبیری زبان و ادبیات عربی، دبیری علوم اجتماعی، روابط عمومی، روزنامه نگاری، زبان و ادبیات ترکی آذری، زبان و ادبیات فارسی، زبان و ادبیات کردی، علوم ارتباطات اجتماعی، علوم تربیتی، مطالعات ارتباطی و فناوری اطلاعات، مطالعات خانواده ، فقه و حقوق امامی، فلسفه، زبان شناسی، مترجمی زبان عربی، ایران شناسی، فرهنگ و معارف اسلامی، آموزش زبان و ادبیات فارسی، پژوهشگری اجتماعی، تعاون و رفاه اجتماعی، مردم شناسی.

    رشته های معارف اسلامی و حقوق نیز در مقطع کارشناسی ارشد پیوسته دانشجو می پذیرند.
    توجه:

    تعدادی از رشته ها مشترک بین سه گروه آزمایشی کنکور یعنی انسانی ، تجربی و ریاضی هستند و داوطلبان رشته انسانی نیز می توانند آن ها را انتخاب کنند . رشته های مشترک نیز در سه مقطع کاردانی ، کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشجو می پذیرند.

    رشته های مشترک در مقطع کاردانی:
    کاردانی خدمات مسافرتی و جهانگردی، کاردانی امور بانکی، کاردانی امور بیمه، کاردانی امور دولتی، کاردانی امور مالی و مالیاتی، کاردانی تربیت معلم قرآن مجید، کاردانی حسابداری، کاردانی علوم انتظامی، کاردانی علم اطلاعات و دانش شناسی، کاردانی مدیریت صنعتی، کاردانی مدیریت بازرگانی، کاردانی مدیریت گمرکی.

    رشته های مشترک در مقطع کارشناسی:
    اقتصاد اسلامی، اقتصاد کشاورزی، حسابداری، روانشناسی، زبان و ادبیات عربی، علم اطلاعات و دانش شناسی، علوم اقتصادی، علوم انتظامی، علوم قضایی، علوم سیـاس*ـی، مددکاری اجتماعی، مدیریت امور بانکی، مدیریت امور گمرکی، مدیریت بازرگانی، مدیریت بیمه، مدیریت جهانگردی، مدیریت دولتی، مدیریت صنعتی، مدیریت فرهنگی هنری، مدیریت کسب و کارهای کوچک، مدیریت مالی، مدیریت و بازرگانی دریایی، مدیریت هتلداری، فناوری اطلاعات و ارتباطات ، فقه و حقوق اسلامی، فلسفه و حکمت اسلامی ، فلسفه و کلام اسلامی ، تاریخ و تمدن ملل اسلامی ، ادیان و عرفان ، شیعه شناسی ، فقه و حقوق مذاهب اسلامی ، معارف اسلامی ، فقه و حقوق حنفی ، فقه و حقوق شافعی ، علوم قرآن و حدیث ، فلسفه و عرفان اسلامی ، تربیت مربی عقیدتی سیـاس*ـی، علوم ورزشی، مربیگری ورزشی، مهندسی ورزش، ضد تروریسم، امنیت نرم، علوم فنی امنیت، پژوهشگری امنیت، حفاظت اطلاعات، امنیت اطلاعات، امنیت اقتصادی، امنیت بین الملل، مطالعات امنیتی.

    رشته های مشترک در مقطع کارشناسی ارشد پیوسته:
    کارشناسی ارشد پیوسته الهیات و معارف اسلامی و ارشاد، کارشناسی ارشد پیوسته علوم قضایی.
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    بهترین رشته های علوم انسانی کدامند؟
    معیار مشخصی برای خوب بودن یا نبودن رشته ای وجود ندارد اما یک اصل مهم در انتخاب رشته ی موفق این است که شما حتما به رشته انتخابی خود علاقه داشته باشید بدون داشتن علاقه مطمئن باشید حتی در رشته های تراز اول هم نتیجه نخواهید گرفت.

    بعد از بررسی علاقه و هدف حال باید بازار کار و میزان درآمد رشته دلخواه را بررسی کنید.

    بازار کار رشته های دانشگاهی علوم انسانی:
    آگاهی یافتن از بازار کار رشته ی انتخابی یکی از نکات بسیار مهمی است که هر کنکوری باید به آن توجه کند.
    فارغ التحصیل رشته روانشناسی می تواند در کلینیک های روانشناسی به عنوان یک روانشناس کار کند.
    همچنین می توانید مشاور سازمان ها ، ارگان ها و شرکت ها شوید یا اینکه خودتان موسس مراکزی مثل :
    مهدکودک ، مرکز مشاوره، مرکز نگهداری سالمندان و … شوید.

    برخی رشته های دانشگاهی علوم انسانی نیز آموزشی هستند یعنی در مدارس و دانشگاهها می توانید مشغول به کار شوید مثل دبیری دروس مختلف.

    دیگر شغل های رشته علوم انسانی :
    وکیل، قاضی، روزنامه نگار، حسابدار، مشاور، کارشناس مالی، کارشناس جهانگردی، باستان شناس، مربی مهدکودک، مدیر مهدکودک، مربی تربیت بدنی، جامعه شناس، مردم شناس، مددکار اجتماعی، کارشناس بیمه، زبان شناس
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    علوم انسانی چیست و به چه کار می آید


    fb9e931750b36cc9569d5922eefd0e04.jpg


    معمولا در جوامع دانشگاهی ما علوم انسانی کم اهمیت تر از ریاضی و علوم تجربی دانسته می شود در حالی که در دانشگاه های غربی, اهمیت علوم انسانی روز به روز بیشتر محسوس می شود


    معمولا در جوامع دانشگاهی ما علوم انسانی کم‌اهمیت‌تر از ریاضی و علوم تجربی دانسته می‌شود در حالی که در دانشگاه‌های غربی، اهمیت علوم انسانی روز به روز بیشتر محسوس می‌شود.

    در این میان با توجه به سخنان مقام معظم رهبری در مورد لزوم بازنگری در مبانی علوم انسانی در دانشگاه‌های ما، به نظر می‌رسد به واسطه این بازنگری می‌توان اهمیت و جایگاه علوم انسانی بر ما روشن شود. در این مقاله تعریف علوم انسانی با توجه به نظرات یکی از متفکران غربی ذکر شده و اهمیت علوم انسانی مورد بررسی قرار گرفته است.در انتها نیز از اهمیت علوم انسانی برای جامع ما ذکری به میان آمده است.

    علوم انسانی چیست و به چه معناست؟ بر اساس نظام قدیم آموزشی در کشور ما، دانش‌آموزان پس از پایان دوره راهنمایی ملزم بودند که یا در دبیرستان و یا هنرستان به ادامه تحصیل بپردازند. دبیرستان که عمده دانش‌آموزان در چارچوب آن به ادامه تحصیل می‌پرداختند دارای ۳‌رشته علوم انسانی، علوم تجربی و علوم ریاضی بود.

    این ساختار در نظام جدید آموزشی دوره دبیرستان تا حد زیادی حفظ شد. دانش‌آموزان هر یک از این ۳ رشته قادرند در رشته‌های مشخصی به ادامه تحصیل در دانشگاه بپردازند. مثلا رشته‌های دانشگاهی پزشکی، علوم آزمایشگاهی و زیست‌شناسی از زیرمجموعه‌های علوم تجربی محسوب می‌شوند، مهندسی عمران و معماری از زیر مجموعه‌های رشته علوم ریاضی و تاریخ، فلسفه و حقوق از زیرمجموعه‌های رشته علوم انسانی محسوب می‌شوند.

    بر اساس کدام معیار و ملاک علوم را دسته‌بندی می‌کنند و بخشی از علوم را تحت عنوان «علوم انسانی» و بخش دیگر را علوم تجربی می‌دانند؟ تمایز علوم ریاضی با علوم تجربی تا حدی آشکار است. علوم تجربی از روش‌های تجربی و آزمایشگاهی بهره می‌برند و علوم ریاضی از روش‌های غیرتجربی و مقدم بر تجربه استفاده می‌کنند. اصطلاحا ریاضیات با شهود محض سروکار دارد و علوم تجربی با شهود تجربی. البته این شهود را نمی‌باید با شهود عرفانی اشتباه گرفت بلکه در اینجا شهود به معنای آشکار شدن متعلق شناخت برای انسان است و در ریاضیات متعلق شناخت از پیش در ذهن انسان نهاده شده است و هر کس می‌تواند آن را بدون مراجعه به جهان خارج از ذهن تصور کند. هرکسی در ذهن خود تصوری از دایره، مستطیل، عدد ۵ و عمل جمع و تفریق دارد و بنابراین موضوعات علوم ریاضی در ذهن هرکس به خودی خود موجودند.

    اما موضوعات علوم تجربی، موضوعاتی خارج از ذهن انسان هستند و برای شناخت آنها لزوما باید از آنها تجربه حسی و آزمایشگاهی داشت. بنابراین روش علوم تجربی لزوما روش تجربی است و علوم تجربی و علوم ریاضی از دو حیث با یکدیگر متمایز می‌شوند: الف از حیث موضوع ب (به تبع موضوع) از حیث روش

    علوم ریاضی به تبع این‌که روشی عقلی دارند، معمولا یقین‌آورتر هستند، ولی هرچند علوم تجربی کاملا یقین‌آور نیستند، اما به لحاظ اهمیت و فایده‌ای که در زندگی انسان دارند، اگر بیشتر از علوم ریاضی مورد توجه نباشند، کمتر از آن مورد توجه نیستند.

    اما در این میان تکلیف علوم انسانی چیست؟ همواره ۳ سوال مهم در مورد علوم انسانی مطرح است:


    ۱) موضوع علوم انسانی چیست؟


    ۲) روش علوم انسانی چیست؟


    ۳)‌ اهمیت علوم انسانی چیست؟

    علوم انسانی در اواخر قرن نوزدهم در میان غربیان دچار بحران شدیدی شد، چرا که در این زمان، علوم تجربی بشدت در حال پیشرفت بودند و دارای منافع بسیار زیادی تلقی می‌شدند. تا آن زمان هنوز جنگ‌های جهانی اول و دوم اتفاق نیفتاده بود و بنابراین اثرات مخرب علم و تکنولوژی جدید بر زندگی انسان، (که نمونه آن بمباران هسته‌ای دو شهر از شهرهای ژاپن توسط آمریکا بود) هنوز آشکار نشده بود و صرفا مزایای علم تجربی مدرن مورد توجه واقع می‌شد. در این میان علوم انسانی علومی بدون فایده و بدون دقت تلقی می‌شد. چرا که علوم انسانی فاقد مزایایی بود که به واسطه علم تجربی و علوم فنی مهندسی برای انسان قرن نوزدهم حاصل شده بود. در عین حال هیچ پیشرفتی در این دسته از علوم مشاهده نمی‌شد. حتی هیچ تعریف مشخصی نیز از این علوم وجود نداشت و معمولا این علوم را با مصادیق آن (فلسفه و تاریخ در راس این مصادیق بودند) می‌شناختند. نه موضوع این علوم مشخص بود و نه روش آن و نه اهمیت آن.


    بنابراین علوم انسانی دچار ۳ گونه بحران شد:


    ۱) بحران در هویت،


    ۲) بحران در روش


    ۳) بحران در غایت.

    برخی از فلاسفه غربی در پی نجات علوم انسانی از این بحران بر آمدند. برخی از آنها زیر مجموعه‌های خاصی از علوم انسانی را مورد توجه و تمرکز خود قرار دادند که ادموند هوسرل، فیلسوف شهیر آلمانی و استاد مارتین هایدگر، از آن دسته از فیلسوفان است. وی توجه خود را به بحران در فلسفه متمرکز کرد و روش پدیده شناسی خود را برای نجات فلسفه از این بحران مطرح کرد. ولی یکی از متفکران غربی به نام ویلهلم دیلتای بحران را نه صرفا متوجه فلسفه، بلکه متوجه کل علوم انسانی دانست و در پی نجات آن بر آمد. دیلتای موضوع علوم انسانی را به این شکل مشخص کرد: آثاری که انسان آن را خلق کرده است.

    این‌گونه تعیین موضوع برای علوم انسانی بسیار راهگشاست و تا حد زیادی روشنگر. ما در فلسفه، اندیشه‌هایی را که انسان‌های قبلی در طول تاریخ در مورد نحوه پیدایش جهان، نحوه حصول معرفت و تعیین ارزش‌های اخلاقی ارائه دادند مورد مطالعه قرار می‌دهیم. بنابراین در فلسفه آنچه را که ساخته انسان است مورد مطالعه قرار می‌دهیم. در رشته تاریخ نیز آثار انسان‌های گذشته و شیوه‌های حکومت و جنگ و غیره را مورد مطالعه قرار می‌دهیم. بنابراین موضوع این رشته نیز چیزی است که انسان آن را خلق کرده است.

    اما معیار دیلتای در مورد موضوع علوم انسانی از جهاتی رهزن است. چرا که مثلا کامپیوتر نیز از ساخته‌های انسان است ولی رشته مهندسی سخت‌افزار کامپیوتر که این ساخته انسانی را مورد مطالعه قرار می‌دهد از زیر مجموعه‌های علوم انسانی محسوب نمی‌شود.

    این اشکال بر دیلتای وارد نیست. چرا که او در کنار موضوع علوم انسانی، روش علوم انسانی را هم مشخص کرده است. روش علوم انسانی با علوم ریاضی و علوم تجربی متفاوت است. علوم انسانی همچون ریاضیات به محاسبه و اندازه‌گیری نمی‌پردازد. همچنین علوم انسانی همچون علوم تجربی نیست که به وسیله روش تجربی و آزمایشگاهی با موضوع خود مواجه شود. به نظر دیلتای علوم تجربی به واسطه روش تجربی، به تبیین علی معلولی و در نهایت پیش بینی در مورد موضوع مورد مطالعه خود =(اعیان طبیعی) می‌پردازد. اما کارعلوم انسانی «فهم» و «توصیف» است. بنابراین علوم انسانی از دو جهت با علوم تجربی تفاوت دارد: از جهت موضوع (موضوع علوم تجربی اشیاء طبیعی است و موضوع علوم انسانی چیزهایی است که انسان آنها را ساخته است) و از جهت روش (روش علوم تجربی، تجربی و آزمایشگاهی است و روش علوم انسانی فهم و توصیف موضوع خود است.)

    بنابراین اشکالی که در مورد مهندسی سخت‌افزار کامپیوتر مطرح شد به تعریف دیلتای از علوم انسانی وارد نیست. زیرا هر چند موضوع رشته مهندسی سخت‌افزار کامپیوتر از ساخته‌های انسان است، ولی روش این رشته با روش علوم انسانی مطابقت ندارد. در عین حال فهم و توصیف کامپیوتر و به طور کلی محصولات تکنولوژی در چارچوب رشته‌هایی مثل فلسفه تکنولوژی و در زیرمجموعه علوم انسانی مطرح می‌شود.

    بنابراین علوم انسانی از بحران‌های هویت و روش نجات می‌یابد. اما بحران مربوط به اهمیت علوم انسانی در قرن بیستم از بین رفت، چرا که پس از اثرات مخرب جنگ‌های جهانی اول و دوم، علوم انسانی اهمیتی مضاعف یافت زیرا انسان غربی به این نتیجه رسید که در مورد آنچه خود ساخته (تکنولوژی) می‌باید فهم عمیق‌تری پیدا کند.

    در این میان، اهمیت علوم انسانی برای ما نیز که اکنون با دستاوردهای تکنولوژی غرب مواجهیم، مشخص است. ما در کنار اهمیت دادن به علم تجربی و تکنولوژی، نباید از فهم این پدیده‌ها غافل باشیم و آنها را بدون ملاحظه و تعمق بپذیریم و نباید راهی را که غربیان رفتند و قربانیان بسیاری به پای آن دادند، بی‌کم و کاست طی کنیم. بنابراین علوم انسانی می‌تواند رهیافت ما را به سایر علوم و موضع ما را نسبت به آنها مشخص کند. معنویت موجود در سنت ما نمی‌بایست قربانی پذیرش زندگی مدرن علمی (یا به عبارت بهتر علم زده) شود. آنچه در این میان اهمیت دارد توجه به عنصر «فهم» است که متعلق به علوم انسانی است و علوم تجربی و ریاضی، فاقد آن می‌باشند (با تعریفی که از «فهم» ارائه داده شد.)


    محیا سادات اصغری
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    تعریف، جایگاه و اهمیت رشته ی علوم انسانی
    Untitled-1.jpg


    منظور از "علوم انسانی" چیست؟

    علوم انسانی، مجموعه ای از رشته ها و شاخه های علمی است که موضوع محوری آنها، "انسان" به معنای کلی آن است. این رشته ها، گستره ی وسیعی را شامل می شوند، از حقوق و اقتصاد و جامعه شناسی گرفته تا ادبیات و زبان شناسی و روان شناسی و ...
    علوم انسانی، از ریشه ای ترین مبانی و مقدمات فکری و فلسفی آغاز شده و تا مصداقی ترین و کاربردی ترین دانش های مورد نیاز بشر امتداد دارند.
    البته باید دقت داشت که آنچه از "علوم انسانی" در فضای آکادمیک دانشگاهی مطرح است، با آنچه در فضای آموزش و پرورش مدنظر است، تفاوت دارد. در فضای آموزشی دوره ی دبیرستان، به برخی رشته های اصلی و پایه در علوم انسانی، مانند ادبیات تخصی، جامعه شناسی، روان شناسی، فلسفه و منطق و ... به صورت کلی پرداخته می شود. واقعیت این است که طبقه بندی رشته های آموزشی به "علوم انسانی" و "ریاضی و فنی" و "علوم تجربی" در فضای آموزش و پرورش امروز کشور ما، از نظر علمی چندان درست نیست. به خصوص در حوزه علوم انسانی، لازم است نگاه تخصصی تر و جامع تری داشته باشیم. تلاش ما در دبیرستان فائزون، ترسیم نگاهی کلان و اصولی به مجموعهی علوم انسانی است.



    آیا دانش آموزان رشته ی علوم انسانی، از نظر فهم استدلالی و کاربردی، نسبت به دانش آموزان رشته های فنی و تجربی، ضعیف تر هستند؟

    این نگاه نادرست در جامعه، ناشی از تفکرات آموزشی غلطی بوده است که در گذشته در این رشته رواج داشت. در صورت پرداختن درست به آموزش علوم انسانی، اتفاقاً استدلالی ترین و فعال ترین فضای فکری در رشته های مختلف علوم انسانی جریان خواهد داشت. ساختاری که از آموزش صحیح و تحلیلی علوم انسانی در ذهن دانش آموزان شکل خواهد گرفت، بسیار اصیل و بنیادین است.
    علاوه بر این، اگر آموزش ریاضیات و هندسه و یا نگاه فیزیکی به پدیده های طبیعی، تا حدی به نظام مند شدن ذهن دانش آموزان کمک می کند، حتماً پرداختن به این رشته ها باید در اولویت آموزش علوم انسانی نیز قرار گیرند. همانطور که در سنت علمی جهان و ایران وجود داشته است. نباید از آموزش ساختار تفکر ریاضی و همچنین روش تجربی رایج در علومی مانند فیزیک به دانش آموزان علوم انسانی غفلت کرد. یک دانش آموز موفق در علوم انسانی، باید علاوه بر اشراف و تسلط به روش رایج در این علوم، به سبک تفکر ریاضی و برخی اصول طبیعیات نیز احاطه داشته باشد.
    علاوه بر این، آموزش تخصصی دروسی مانند منطق و فلسفه و همچنین دروس کاربردی مانند جامعه شناسی و آمار و اقتصاد، می تواند اندیشه ی دانش آموزان را به شکلی همه جانبه، پویا و چندبعدی تربیت کرده و ذهن آنان را برای پیچیده ترین فعالیت های علمی آماده سازد.
    ما در دبیرستان فائزون، در حال پایه ریزی نظام جدیدی از آموزش تخصصی در حوزه ی علوم انسانی هستیم تا دانش آموزان را در همهی این ابعاد توانمند کنیم. آینده ی ایران اسلامی، به دانشمندان و متفکرانی در حوزه ی علوم انسانی نیازمند است که بتوانند از ابعاد مختلف با پدیده های انسانی مواجه شده و به تولید و بسط نظریات کارآمد در علوم انسانی دست یازند.



    جایگاه و آینده ی علوم انسانی در ایران:

    روند کنونی پیشرفت کشور نشان می دهد، نیاز جدی به نظریات بومی و کاربردی در حوزه ی علوم انسانی، به شدت در فضای مدیریتی جامعه احساس شده و نقطه ی تمرکز علمی کشور به زودی به رشته های علوم انسانی منتقل خواهد شد. به همین دلیل می توان پیش بینی کرد که در آینده ی نزدیک شاهد مطالبه و توجه جدی همه ی حوزه های اجرایی و مدیریتی کشور، به متخصصین و صاحب نظران رشته های مختلف علوم انسانی خواهیم بود. این امر موجب تخصصی شدن رشته های علوم انسانی و توسعه ی حوزه های میان رشته ای در فضای دانشگاهی بوده و دانش آموزانی که در چندسال آتی در این رشته ها مشغول به تحصیل خواهند شد، بار سنگینی بر دوش دارند.
    اگر کمی به فضای تحولات علمی ایران توجه کنیم و ساختار سیاست های کلانی که در فضای علمی در مراکز مدیریتی ایران در حال تصویب هستند را مورد بررسی قرار دهیم، به وضوح می توان نشان داد که کشور، به شکلی همه جانبه به سمت تمرکز بر علوم انسانی و تلاش برای جنبش و تحول علمی در این حوزه پیش می رود. بر این اساس می توان امیدوار بود که در بازه ی ده ساله ی آینده، جایگاه این علوم در فضای علمی کشور کاملاً متحول شده و طبعاً شاهد فضایی بسیار پرشور در حوزه ی علوم انسانی باشیم.
    دانش آموزی که به درستی در فضای آموزش علوم انسانی تربیت شده باشد، دارای ذهنی چندبعدی و توانمند در حوزه های مختلف خواهد بود که با ورود به هریک از رشته های دانشگاهی مرتبط با علوم انسانی، می تواند موفق و منشأ اثر باشد. به خصوص برای بانوان که حضور اجتماعی آنان در حوزه های کلان و زیربنایی بیشتر مثمر ثمر است، ورود به علوم انسانی، بسیار راهگشا خواهد بود.
    به نظر می رسد، رویکرد آموزش علوم انسانی در آموزش و پرورش نیز، باید ناظر به این چشم انداز پیش رو و متناسب با نیازهای آتی کشور، سازماندهی شود.



    طرح نوین آموزش علوم انسانی در دبیرستان فائزون:

    گروه آموزشی و مدیریتی دبیرستان فائزون، بیش از یک دهه تجربه ی منحصر به فرد آموزش تخصصی رشته ی علوم انسانی را در کارنامه دارد. موفقیت های آموزشی این گروه آموزشی در این سالها، به وضوح چندین پله از تمامی تجربیات گذشته در تاریخ آموزش و پرورش کشور بالاتر بوده است. به خصوص که این موفقیت آموزشی در میان فارغ التحصیلان این گروه در دانشگاه ها نیز امتداد داشته و بخش قابل توجهی از آنان هم اکنون در بالاترین رده های آکادمیک در حال تحصیل و اثرگذاری هستند.
    یک شورای تخصصی، متشکل از صاحب نظران و فعالان رشته های مختلف علوم انسانی، طراحی سامانه ی آموزش در دبیرستان فائزون را بر عهده داشته و به صورت منسجمی برنامه های آموزشی مرکز را مورد مطالعه و رصد قرار می دهند. در همین راستا، یک طرح کلان در حوزه ی آموزش علوم انسانی در همین گروه تدوین شده و گام های اجرایی و آموزشی متناسب با آن نیز تنظیم و مصوب شده است. این طرح از جوانب مختلف مورد مشورت اساتید مبرز و با تجربه ی دانشگاهی، بخصوص در حوزه ی فلسفه ی تعلیم و تربیت قرار گرفته و اصلاحات لازم نیز بر آن اعمال شده است. ضمن این که به صورت مستمر خروجی ها و نتایج این طرح مورد بررسی و کنکاش علمی قرار می گیرد.
    بر اساس این طرح، اولاً توصیفی همه جانبه از یک "دانش آموز در تراز علوم انسانی" تبیین شده است. به این معنا که یک دانش آموز مطلوب از حیث شاخصه های فردی- روانی و شاخصه های دانشی، از ابعاد مختلف ترسیم شده و به هریک از این شاخصه ها در یک طرح پژوهشی مستقل پرداخته شده است. سپس بر اساس یک برنامه ریزی گام به گام، برنامه ی آموزشی مرکز به نحوی تنظیم شده که در یک بازه ی 4 ساله، هر یک از دانش آموزان دبیرستان، تا حد ممکن، در تمامی این شاخص ها به "دانش آموز در تراز علوم انسانی" نزدیک شوند. بر همین اساس، کلاس های تکمیلی، فوق برنامه و برنامه های پژوهشی، فرهنگی و تفریحی مبتکرانه ای برای نیل به این هدف در مقاطع مختلف زمانی طراحی شده اند.
    البته، اجرای این طرح، با این وسعت و ساختار کلان، هنوز در گام های ابتدایی است و ما به لطف خداوند، هر سال به سطح مورد نظر نزدیک تر می شویم.
     
    وضعیت
    موضوع بسته شده است.
    بالا