خوزستان پل سفید اهواز، نخستین پل معلق ایران

O_Q

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2017/07/10
ارسالی ها
2,641
امتیاز واکنش
25,428
امتیاز
856
سن
20
محل سکونت
شهرفرنگ:)
هواز در موقعیت جغرافیایی ۳۱ درجه و ۲۰ دقیقه عرض شمالی و ۴۸ درجه و ۴۰ دقیقه طول شرقی واقع شده است؛ مرکز استان خوزستان و شهری جلگه‌ای است با ارتفاع ۱۲ متر از سطح دریا. مساحت اهواز ۳۱٫۸۰۰ هکتار است و از کلان‌شهرهای ایران به‌شمار می‌رود. فاصله‌ی زمینی اهواز تا تهران ۸۸۱ کیلومتر است.

%D9%BE%D9%84-%D9%BE%D9%86%D8%AC%D9%85-%D8%A7%D9%87%D9%88%D8%A7%D8%B2.jpg


در دل اهواز، رودخانه کارون جریان دارد که بزرگ‌ترین و پرآب‌ترین رودخانه‌ی کشور است و تنها رودی به‌شمار می‌رود که بخشی از آن قابل کشتیرانی است. در حاشیه این رود تمدن‌های بزرگی از ایران شکل گرفته است. از زمانی که در کارون کشتیرانی می‌شد، چندین سال می‌گذرد. کارون از کوه‌های بختیاری سرچشمه می‌گیرد و آب آشامیدنی شهر را تامین می‌کند. رودخانه‌ی کارون اهواز را به دو بخش شرقی و غربی تقسیم کرده است. پل سفید، چهارمین پل معلق دنیا و نخستین پل معلق ایران، یکی از ۸ پلی است که از روی کارون می‌گذرد و دو پاره‌ی شهر را به‌هم وصل می‌کند.

%D9%BE%D9%84-%D9%85%D8%B9%D9%84%D9%82-.jpg


عکاس: محمدرضا دهداری

تاریخچه‌ی ساخت پل معلق اهواز
پروژه‌ی ساخت پل معلق یا پل سفید اهواز از سال ۱۳۱۲ کلید خورد. آن موقع تنها پلی که روی رودخانه‌ی کارون ساخته شده بود، پل فلزی راه‌آهن مشهور به پل سیاه بود که راه‌آهن سراسری را به بندر امام خمینی (بندر شاپور آن زمان) وصل می‌کرد. ۱۷ خرداد ۱۳۱۲ قرارداد ساخت این پل بین میرزا علی‌خان منصور، وزیر طرق و شوارع ایران و اسکار لیندال، نماینده یک شرکت سوئدی سونسکاانتر پرناداکتی پولاکت منعقد بسته شد. هزینه‌ی ساخت پل معلق ۵ میلیون و ۷۸۰ هزار ریال برآورد شده بود که پرداخت آن به‌عهده‌ی بانک ملی ایران بود. مصالح و لوازم ساختمان پل از طرف شرکت سنتاب پس از تایید رسمی سفارت ایران در استکلهم به کشور سوئد داده شد.

%D9%BE%D9%84-%D8%B3%D9%81%DB%8C%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D9%84%D8%A7.jpg


اوایل مهر ماه سال ۱۳۱۳ بود که موقعیت مکانی پل روی کارون تعیین شد. یک مهندس آلمانی همراه با همسرش مسوولیت اجرایی ساخت پل را برعهده گرفتند.

%D9%BE%D9%84-%D8%A7%D9%87%D9%88%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%D8%B1%D8%AD%D8%A7%D9%84-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA.jpg

%D8%BA%D8%B1%D9%88%D8%A8-%D9%BE%D9%84-%D8%B3%D9%81%DB%8C%D8%AF.jpg


عکاس: مهران همراهی

تا تیر ماه سال ۱۳۱۴ ساخت پایه‌های پل معلق به پایان رسیده بود. کار به‌خوبی پیش می‌رفت تا نوبت به سوار کردن هلالی‌ دوم پل رسید. انگلیسی‌هایی که در شرکت نفت آن زمان کار می‌کردند، لوازمی دراختیار سازنده‌ی پل قرار داده بودند که برای نصب قوس‌های پل استفاده می‌شد. درست در همین مرحله از کار، انگلیسی‌ها جرثقیل و لوازم را پس گرفتند. شرایط به ترتیبی شد که مهندس آلمانی در اثر ناراحتی نیمه‌تمام ماندن پل دق کرد و از دنیا رفت.

%D9%BE%D9%84-%D8%B3%D9%81%DB%8C%D8%AF-%D8%AF%D8%B1%D8%AD%D8%A7%D9%84-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA.jpg


%D9%BE%D9%84-%D8%A7%D9%87%D9%88%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%D8%B1%D8%AD%D8%A7%D9%84-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA-1.jpg


خوشبختانه همسر او ناامید نشد و کار ساخت پل را ادامه داد. او با وسایل ابتدایی که آن زمان دراختیار داشت، و با استفاده از چند دوبه به جای جرثقیل، قوس دوم را هم بر اسکلت پل سوار کرد. و این‌گونه بود که پل معلق آماده‌ی بهره‌برداری شد. خوب بود اگر از سرنوشت کنونی همسر مهندس اطلاعاتی داشتیم.
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • پیشنهادات
  • O_Q

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/07/10
    ارسالی ها
    2,641
    امتیاز واکنش
    25,428
    امتیاز
    856
    سن
    20
    محل سکونت
    شهرفرنگ:)
    اولین آزمایش پل
    آزمایش پل چهار ساعت و نیم به درازا کشید و سرانجام پس از ده و نیم روز در ۳۰ شهریور ۱۳۱۵ با بیش از هفت ماه تاخیر با ضمانت بیست و چهار ماهه و عمر مفید پنجاه ساله به ناحیه راه آهن جنوب تحویل داده شد. سپس در تاریخ پانزده آبان‌ماه ۱۳۱۵ افتتاح شد و شروط زیر برای آن وضع شدند:

    • در موقع عبور، بیش از یک ماشین روی پل در حرکت نباشد؛
    • چند درشکه پشت سرهم روی پل در حرکت نباشد؛
    • حداکثر سرعت اتومبیل روی پل ۵ کیلومتر در ساعت باشد.
    مشخصات پل سفید
    پل معلق اهواز تمام فلزی و روی پایه‌ی بتنی قرار گرفته است. درازای پل ۲۰٫۵۰۱ متر، پهنای آن ۸٫۹ متر و ارتفاعش ۱۳ متر است. پل سفید دو قوس بتنی ۱۲ و ۲۰ متری دارد و دارای دو پیاده‌رو است. دو دهانه‌ی بزرگ به طول‌های ۱۳۶ و ۱۳۰ متر، سه دهانه‌ی میانی ۴۹ متری، و دو دهانه کناری ۱۲ و ۲۰ متری دارد. تمام قطعات پل سفید با پیچ و مهره به‌هم وصل شده است. در زمان ساخت، عمر مفید این پل ۵۰ سال اعلام شد.

    کاربرد پل سفید
    پل سفید در گذشته برای عبور عابرپیاده، درشکه و ماشین مورداستفاده قرار می‌گرفت. اکنون مدت‌ها است که این پل برای عبور مردم و ماشین‌ها به‌صورت یک‌طرفه استفاده می‌شود.

    %D9%BE%D9%84-%D8%B3%D9%81%DB%8C%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%DA%A9%D9%86%D8%A7%D8%B1.jpg


    عکاس: مهران همراهی

    بازسازی پل سفید
    از آنجا که عمر مفید پل ۵۰ سال بود، سال ۱۳۸۹ عملیات مرمت پل معلق در دستور کار قرار گرفت. جوش‌کاری اتصالات و قطعه‌های فرسوده، بتن‌ریزی، کف‌سازی، سند بلاست، ساخت نرده و رنگ‌آمیزی پل از برنامه‌های سازمان زیباسازی شهرداری اهواز بود. پل معلق در سال ۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی ایران به‌ثبت رسید.

    %D9%BE%D9%84-%D8%B3%D9%81%DB%8C%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D8%A2%D8%A8.jpg


    عکاس: مهران همراهی

    موقعیت پل سفید در شهر
    اهواز یک بخش شرقی دارد که مرکز شهر، بافت قدیمی‌‌تر شهر و بیشتر کارخانه‌ها و اداره‌های وابسته به نفت و فولاد را در خودش جا داده است. بخش غربی کمی مسکونی‌تر است. پل معلق دو بخش شرقی و غربی اهواز را به‌هم وصل می‌کند. امتداد خیابان طالقانی و میدان شهدا در شرق اهواز با وجود پل سفید به امانیه، فلکه فرمانداری و بیمارستان رازی در غرب رودخانه کارون وصل می‌شوند. سال آینده می‌توانیم شاهد ۸۰ سالگی پل سفید اهواز باشیم، ۳۰ سال زندگی بعد از عمر مفیدِ پیش‌بینی‌شده است. عمرش دراز باد!

    %D9%BE%D9%84-%D8%B3%D9%81%DB%8C%D8%AF-%D8%AF%D8%B1-%D8%B4%D8%A8-1.jpg


    عکاس: محمدرضا دهداری
     
    آخرین ویرایش توسط مدیر:

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    [HIDE-THANKS]
    سفر و بازدید از جاذبه ها دریچه ای تازه را برای شناخت جای جای این کره خاکی به روی مان باز می کند. ایران عزیزمان، میزبان دیدنی های بسیاری‌ست؛ از طبیعت رنگارنگ و بی مثالش گرفته تا سازه های تاریخی و حتا مردمان مهمان نواز و مهربانش. اینها همه می توانند بهانه ای برای به جاده زدن و رفتن به شهر و دیاری دیگر باشند و دنیایی تازه را پیش روی مان قرار دهند.

    انتخاب از میان شهرهای گوناگون این سرزمین کهن، دشوار است چرا که هر یک جلوه ای تازه و تماشایی دارند. این بار اهواز را برگزیده ایم که بیشتر نامش را در کنار پدیده گرد و غبار و مشکلاتش شنیده ایم؛ اما شاید کمتر در مورد زیبایی هایش بدانیم. می خواهیم به سراغ جاذبه ای دیدنی در این شهر برویم که از دوران پهلوی به یادگار مانده و بر روی رود کارون سرپا ایستاده است و امروزه با عنوان نماد شهر اهواز از آن یاد می شود. کمتر کسی است که به این دیار سفر کند و به سراغ پل سفید نرود. همه اهوازی ها این پل را مامن خاطره های تلخ و شیرین شان می دانند؛ جایی که هم به هنگام شادی در کنارش حضور داشته اند و هم غصه های شان را در کنار آن به آب کارون سپرده اند.


    Please, ورود or عضویت to view URLs content!

    [/HIDE-THANKS]
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    [HIDE-THANKS]
    چرا پل سفید اهواز؟

    • نماد شهر اهواز است.
    • از نظر قدمت چهارمین پل معلق دنیا به شمار می رود.
    • بر روی پرآب ترین رودخانه ایران یعنی رود کارون است و چشم اندازی به این رود دارد.
    Please, ورود or عضویت to view URLs content!

    Photo by : Unknown
    آشنایی با پل سفید اهواز | عنصر نمادین شهر
    با قدم گذاشتن به شهر اهواز و پرس و جو از اهالی شهر به راحتی می توان به پل سفید رسید که قدیمی ترها آن را با عنوان پل معلق یا پل هلالی نیز می شناسند. این پل از سال ۱۳۱۵ خورشیدی بر روی رودخانه کارون قد علم کرده و تا به امروز پا بر جای مانده است. پل سفید عنصر نمادین اهواز است و هر کسی در سفر به این شهر محال است به آن سر نزند.

    رنگ سپید این پل آن را به عروس شهر تبدیل کرده که بیش از 80 سال است که دلبری می کند و یکی از ۸ پلی است که بر روی رود کارون احداث شده و دو قسمت شرقی و غربی شهر را به ‌هم می رساند. از زیبایی های پل که بگذریم، جوش و خروش کارون از دیگر دلایل محبوبیت پل سفید است که مردم را به حاشیه خود می کشاند و لحظاتی به یاد ماندنی را به آنها هدیه می دهد.

    [/HIDE-THANKS]
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    [HIDE-THANKS]
    کارون، پرآب ترین و طولانی ترین رود ایران

    محال است که تا به حال نام کارون به گوش تان نخورده باشد و قصه و افسانه ای از آن نشنیده باشید. حاشیه این رود خاستگاه نخستین تمدن های بشری است و نامش در سنگ نوشته های باستانی با عنوان کرن، کرنک و کوهرنگ به چشم می خورد. طول این رود ۹۵۰ کیلومتر است و طولانی ترین رود ایران به شمار می رود. کارون تنها رود ایران است که در بخشی از آن، کشتیرانی صورت می گیرد و آب آشامیدنی کلان‌شهر اهواز نیز از آن تامین می شود. این رود صد و هفدهمین اثر طبیعی است که توسط سازمان میراث فرهنگی در ۲۰ بهمن ۱۳۸۹ در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفته است.

    Please, ورود or عضویت to view URLs content!


    [/HIDE-THANKS]
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    [HIDE-THANKS]
    کاربرد پل سفید و اهمیت آن در اهواز

    اهواز دو بخش شرقی و غربی دارد؛ مرکز شهر، بافت قدیمی و بیشتر کارخانه‌ها و اداره‌ های وابسته به نفت و فولاد در بخش شرقی واقع شده اند و بخش غربی بیشتر شامل مناطق مسکونی می شود. پل معلق عامل اتصال این دو بخش به یکدیگر است و امتداد خیابان طالقانی و میدان شهدا در شرق شهر را به امانیه، فلکه فرمانداری و بیمارستان رازی در غرب رودخانه کارون متصل می کند.

    در گذشته عبور و مرور درشکه و وسایل نقلیه سبک، انسان و احشام و … از طریق این پل انجام می شد و امروزه عبور عابران و وسایل نقلیه به صورت یک طرفه بر روی آن صورت می گیرد.
    JpkaTxzCvsRBgkQf-1518980776983.jpg

    [/HIDE-THANKS]
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    [HIDE-THANKS]
    تاریخچه پل سفید اهواز
    در سال 1308 پل فلزی راه آهن (پل سیاه) به عنوان تنها پل معلق بر روی رودخانه کارون احداث شد که راه‌آهن سراسری را به بندر شاپور متصل می کرد. پل سیاه اولین پل شهر اهواز است و به دلیل رنگ سیاه بدنه و پایه‌ های آن به این نام خوانده می شود. این پل امروزه نیز در شهر قرار دارد و دارای 1150 متر طول و 6 متر عرض است.

    در ۱۰ خرداد ۱۳۱۲ بود که اریک کسوندسن، ریاست اداره بهره‌برداری راه‌آهن ناحیه جنوب اهواز و معاونت فنی و مهندسی این اداره سیف‌الله‌خان، مشاور پروژه ساختمان، طرح ایجاد یک پل جدید بر روی کارون را در یازده صفحه به وزارت کل طرق و شوارع ارایه کردند. در آن زمان کمتر از پنجاه سال از احداث و افتتاح پل بروكلین، نخستین پل فلزی جهان گذشته بود. این طرح برای سهولت عبور و مرور اهالی شهر اهواز بود و سه محل برای اجرای آن پیشنهاد شد. این پل اولین پل ماشین‌رو و عابر پیاده به شمار می رفت که اهواز قدیم و جدید را به هم مربوط می کرد.

    در پی ارایه این طرح قراردادی در ۱۲ ماده تنظیم و در ۱۷ خرداد ۱۳۱۳ بین میرزا علی‌خان منصور -وزیر طرق و شوارع ایران- و اسکارلیندال -نماینده شرکت سوئدی سونسکاانتر پرناداکتی پولاکت- منعقد شد. بر اساس این قرارداد شرکت مذکور -که به سنتاب شهرت داشت- مسوولیت ساخت پل کارون اهواز و امتحان زمین و تهیه نقشه‌های اصلی را بر عهده گرفت. کل هزینه عملیات را پنج‌ میلیون و هفتصد و هشت هزار ریال (5.807.000 ریال) برآورد کردند و بانک ملی ایران موظف شد آن را طی ۱۲ فقره چک بپردازد. شرکت سنتاب، کشور سوئد را به عنوان منبع تهیه فولاد مورد نیاز و سایر مصالح و لوازم ساختمان پل در نظر گرفت و پس از تایید رسمی سفارت ایران در استکلهم این امر به این کشور سپرده شد.

    در ماده ۳ قرارداد مدت انجام کار را بعد از تصویب نقشه‌های تفصیلی و امضای قرارداد 20 ماه تعیین کردند. شرکت سنتاب نیز می بایست یک نفر نماینده تام الاختیار را برای مذاکره و تصمیم های مربوط به امور ساختمان در محل کار مستقر می کرد. در همین بند از قرارداد اداره راه آهن جنوب نیز به عنوان نماینده وزارت طرق و شوارع معرفی شد تا در اجرای عملیات ساختمانی، طبق نقشه‌های مصوب نظارت کند.

    یک ماه بعد از ۲۰ مرداد ۱۳۱۳ شرکت سنتاب، گونتربرگ را به سمت ریاست ساختمان پل اهواز برگزید و به عنوان نماینده شرکت به اهواز اعزام کرد. وزارت طرق و شوارع نیز مهندس سیف‌الله‌خانِ مشاور را به عنوان نماینده خود در نظر گرفت.

    مرحله بعد تعیین موقعیت خط وسط پل بر روی رود کارون بود که در اوایل مهرماه ۱۳۱۳ صورت گرفت. در همان ماه از شرکت نفت درخواست وسایل حفاری شد تا پی ریزی پایه های پل برای استحکام زمین صورت گیرد. در ۲۸ مهرماه ۱۳۱۴ اولین پی‌کنی آماده شد و پی‌کنی و بتون‌ریزی پنج پایه از هفت پایه اصلی پل، بر اساس طرح ک. لوبرک -استاد فرهنگستان استکهلم- تا ۲۰ بهمن‌ماه همان سال صورت گرفت. در ماه‌های اردیبهشت و تیر ماه سال ۱۳۱۴ نیز ایجاد دو پایه باقیمانده به اتمام رسید.

    قطعات فلزی پل را در کارخانه «مولارک استاد» سوئد ساختند و پس از انتقال به اهواز، در آنجا به هم متصل کردند. قطعات را به وسیله دوبه (1) در کارون شناور کردند و در روز ۱۸ مرداد ۱۳۱۴ جرثقیل کشتی فلورستان متعلق به کمپانی استریل اولین قطعه آهن پل فلزی اهواز را بالا کشید.

    بتون‌ریزی سرتاسری پل در ۱۲ مرداد ۱۳۱۵ پایان یافت و در ۱۵ مرداد عملیات آسفالت سطح اتومبیل روی پل شروع شد. در ۲۴ مرداد همان سال نیز سیم کشی برق جهت روشنایی پل را آغاز کردند و در همان روز شرکت سنتاب اعلام کرد که می تواند پل اهواز را ۱۴ روز دیگر تحویل دهد.

    پاورقی

    1- دوبه یا بارج ( Barge) شناوری است که برای حمل و نقل اشیای بزرگ یا حجم نسبتا زیادی از کالا یا مواد بر روی آب از آن استفاده می شود. این وسیله موتور ندارد و آن را قایق یا کشتی دیگری بر روی آب حرکت می دهند.
    WnZUsUmX9DqdmYpE-1518980776760.jpg


    [/HIDE-THANKS]
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    [HIDE-THANKS]
    آزمایش پل سفید و تحویل آن

    برای آنکه از استحکام پل اطمینان حاصل کنند باید آن را مورد آزمایش قرار می دادند و نخستین آزمایش پل چهار ساعت و نیم به طول انجامید. در نهایت در ساعت 10:30 روز سی ام شهریور ۱۳۱۵ این پل با بیش از هفت ماه تاخیر به ناحیه راه‌آهن جنوب تحویل داده شد و در آن زمان کارشناسان سنتاب ضمانت بیست و چهار ماهه و عمر مفید پنجاه ساله آن را تضمین کردند. این پل در تاریخ پانزده آبان ۱۳۱۵ افتتاح و عبور و مرور اهالی از شهر قدیم اهواز به شهر جدید شروع شد. البته استفاده از این پل شرایطی نیز داشت که عبارت بودند از:

    ۱- در زمان عبور، بیش از یک ماشین روی پل حرکت نکند.

    ۲- حرکت چند درشکه پشت سرهم روی پل ممنوع باشد.

    ۳- سرعت اتومبیل روی پل بیش از ۵ کیلومتر در ساعت نباشد.

    Please, ورود or عضویت to view URLs content!

    [/HIDE-THANKS]
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    [HIDE-THANKS]
    ثبت ملی و اولین بازسازی پل سفید

    این اثر در تاریخ 26 آبان 1378 با شماره ثبت ۲۴۹۳ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت تا حفاظت های لازم از آن صورت گیرد. اولین عملیات بازسازی پل در تابستان سال ۱۳۸۹ در دستور کار قرار گرفت و قرار بر این شد که عملیات جوش‌کاری اتصالات و قطعات فرسوده و همچنین رنگ‌آمیزی پل صورت گیرد. انجام نورپردازی نیز بخش دیگری از این عملیات بود و تجهیزات مورد نیاز برای آن با حمایت مالی بانک ملی از کشور ایتالیا تهیه شدند.

    هدف از این بازسازی، رفع خطرهای احتمالی به دلیل گذشت چندین سال از عمر مفید پنجاه ساله پل بود و بهینه‌سازی، مرمت و احیای سمبل تاریخی شهر نیز اهداف دیگر پروژه را تشکیل می داد.

    مراحل اجرایی این پروژه نیز عبارت بودند از: تخریب بتن کف، نصب قطعات فلزی، بتن‌ریزی و کف سازی، ساخت نرده مناسب، سند بلاست و رنگ‌آمیزی مجدد کل قطعات فلزی پل و نورپردازی با استفاده از فیبر نوری.

    پروژه بازسازی پل سفید با اعتبار ۵/۷ میلیارد ریال و در سه فاز برنامه ریزی و اجرا شد که عبارتند از: فاز اول مربوط به سه دهانه وسطی، فاز دوم مربوط به دهانه بزرگ غربی و فاز سوم مربوط به دهانه بزرگ شرقی.

    Please, ورود or عضویت to view URLs content!

    [/HIDE-THANKS]
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    [HIDE-THANKS]
    ساخت پل سفید با حواشی جالبی همراه بود که در اینجا به دو مورد از آنها اشاره می کنیم.

    ساختمان پل سفید دارای دو هلالی زیباست. گفته می شود مهندسی آلمانی ساختن ساختمان این پل را به اتفاق همسر مهندسش آغاز کرد و کار را تا مرحله سوار کردن یکی از هلالی‌ها با موفقیت انجام داد. آن مهندس آلمانی بیشتر از ۸۰ سال پیش و قبل از شروع جنگ جهانی دوم در ایران ساکن شده بود و می‌خواست با اجرای این سازه فناوری آلمانی را به رخ همه بکشد.

    در آن زمان، انگلیسی‌ها حضور پررنگی در منطقه نفت خیز جنوب داشتند. انگلیسی‌های حاکم بر شرکت نفت، لوازم مورد نیاز را در اختیار سازنده پل گذاشته بودند که از جمله آنها جرثقیلی بود که با آن هلالی اول را بالا کشیده و جایگذاری کرده بودند. آنها این جرثقیل را از سازنده طلب کردند و این عمل باعث دق مرگ شدن مهندس آلمانی شد. چندی بعد زن مهندس آلمانی هلال دوم را با ابتدایی‌ترین وسایل ممکن و به کار گرفتن چند دوبه به جای جرثقیل، هلالی دوم را سر جای خود نشاند و پل را آماده تحویل و بهره‌برداری ساخت.

    بعضی از پدربزرگان اهوازی حکایت جالبی در مورد این پل نقل می کنند و می گویند تعدادی از کارگران در هنگام ساخت پل، طعمه کوسه شده اند. البته این تنها یک داستان محلی است و به صورت مکتوب چیزی از این واقعه در هیچ منبعی به چشم نمی خورد.
    HeXLuZJa9JyTXjHM-1518198642040.jpg

    [/HIDE-THANKS]
     

    برخی موضوعات مشابه

    پاسخ ها
    3
    بازدیدها
    138
    بالا