پژوهش چیست؟

  • شروع کننده موضوع R@ha
  • بازدیدها 255
  • پاسخ ها 0
  • تاریخ شروع

R@ha

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2013/12/16
ارسالی ها
97
امتیاز واکنش
46
امتیاز
0
محل سکونت
س ر زم ی ن خ و ر ش ی د ش ه ر ب ه ش ت

پژوهش یک فعالیت منظم است که به وسیله آن برای سوالات مربوط به یک موضوع معین، پاسخ هایی به دست می آید. فعالیت پژوهشی براساس روش علمی انجام می شود. پاسخی که براساس روش علمی به سوالات پژوهش داده می شود از ارزش بیشتری برخوردار است. روش علمی چند ویژگی مهم دارد که عبارتند از:
1-روش علمی تکرار پذیراست. یعنی بارها می توان از این استفاده کرد.بنابراین اگر روشی که شما براساس آن برای سوالات خود پاسخ پیداکرده اید، قابل تکرار نباشند،روش علمی نیست. روش هایی که قابل تکرار هستند،امکان بررسی درستی یا نادرستی ادعای محقق را فراهم می کنند.
2-روش علمی همگانی است. یعنی استفاده ازآن منحصر به یک فرد خاص نیست، بلکه افراد مختلفی می توانند ازاین روش استفاده کنند. براساس این ویژگی هر کسی که در نتایج یا پاسخ های شما تردید داشته باشد، می تواند براساس روشی که شما انجام داده اید، درستی یا نادرستی پاسخ های شما را آزمایش کند.
3-روش علمی منظم است. یعنی دارای قاعده و نظم خاصی است و مراحل معینی دارد و به همین دلیل می توان پیش بینی کرد یک محقق در روش علمی چه فعالیت هایی را انجام خواهد داد. به عبارتی دیگر روش علمی، یک روش دلبخواه نیست که به میل و سلیقه شخصی افراد بستگی داشته باشد.
4- در روش علمی، از تکنیک مشاهده برای پاسخگویی به سوالات یا آزمایش فرضیات استفاده می شود.لازم است بدانید دراینجا فقط به معنای دیدن نیست بکه یک اصطلاح عام است که به معنای وزن کردن، گفتگو کردن و..نیزبه کار می رود.
مثال: محققی را در نظر بگیرید که سوالش عبارت است از: چرا در برخی از امتحانات میزان تقلب زیاد است؟ او برای پاسخ به این سوال به جلسات مختلف امتحانی مراجعه کرده و مشاهده می کند که هرچه قدر سوالات امتحانی دشوارتر و تعداد مراقبان کمتر باشد، میزان تقلب بیشتر می شود. دراینجا نیز محقق طبق تعریف از روش علمی استفاده کرده است.زیرا
1-حضور در جلسات امتحان و مشاهده نحوه امتحان دادن افراد و تعداد مراقبان، بارها قابل تکرار است.
2- این عمل را محققین مختلفی می توانند انجام دهند.
3-این عمل نظم و قاعده خاصی دارد. بدین معنا که محقق برای این کار ابتدا چند امتحان را انتخاب کرده و سپس تعداد مراقبان هر امتحان و نیز آسان یا سخت بودن سوالات را مشاهده می کند و سپس به بررسی تعداد دفعاتی که درآن امتحان تقلب شده است می پردازد.
4-در این تحقیق نیز ابزار مشاهده استفاده شده است.

منبع: راهنمای پژوهش علمی به زبان ساده؛مجید حیدری چروده-مشهد: نشر پژوهشکده تعلیم و تربیت عباس زادگان،1390.
 
بالا