پیشنمایشی بر Dying Light: The Following
"به قلم Adam Smith از Rock Paper Shotgun"
من از سردسته طرفداران Dying Light هستم. عنوان زامبی محور استدیو Techland یکی از بازیهای اکشن محبوب من در سال 2015 بود و چند ساعتی که با افزونه The Following گذراندم مرا متقاعد کرد که تمام بازی بسیار هوشمندانهتر از چیزی که پوستهی آن نشان میدهد، است. بیشتر از منحرف کردن بازی از دویدن آزاد (free-running) و دنبال خرت و پرت گشتن، اضافه شدن یک وسیله نقلیه و یک نقشه روستایی، بهترینها را در سیستم موجود به ارمغان میآورد.
Dying Light یک بازی با سیستمهای تودرتو و در سادهترین حالت، یک شبیهساز کشتار زامبی است. آنها تکهتکه میشوند و نسبت به انواع مختلف حملهها واکنش نشان میدهند - آتش، شمشیر، چوب، چماق و الکتریسیته – و تا جایی که این چیزها هستند بازی رضایتبخش است. این زامبیها رفتارهای جالبی دارند، از تلوتلو خوردنهای جمعیت گیج و خسته از زندگی گرفته تا حملههای سهمگین دوربرد و نزدیکبرد گروهی که به ویروسهای خاص دچارند.
تغییرات روز و شب آبها را تیره میکند. موجودات وحشتناک و پرنده شبهنگام به دنبال شکار شما خواهند آمد. آنها در نقشه کوچک شما به همراه دامنه دیدشان به نمایش درمیآیند و این نشاندهنده این است که یک بازی مخفیکاری در پس پارکورهای روزانه شما وجود دارد.
علاوه بر این گشتن به دنبال منابع شمارا به گشتوگذار و سفرهای شوم در داروخانهها و رستورانهای متروک تشویق میکند. چنانچه وسایل را بهخوبی بشناسید میتوانید سلاحهای بسیار قدرتمندی بسازید. پناهگاههایی برای در امان ماندن، مأموریتهایی برای انتخاب و دشمنانی از نوع انسان برای مبارزه وجود دارد.
البته همهچیز به همان زامبیها ختم میشود، که اگر وجود نداشتند تمام بازی از هم میپاشید. اگر حمله زامبیهای شب آینده خیلی جدی نباشد، پناهگاهها خیلی مهم نیستند و اگر کشیدن گروههای بزرگی اززامبیها به طرف راهزنان نبود دنیای بازی بهجای یک صحنه بزرگ ضرب و شتم مثل بستههای گسستهای از مبارزه و کارهای دیگر به نظر میرسید. با توجه به اینکه له کردن زامبیها قسمت کلیدی تجربه این بازی هست، به نظر عجیب میرسد اگر بگوییم Dying Light بدون حرکت کردن یک تجربه دلپذیر است.
گرچه تمام سیستمهای بازی با یکدیگر در ارتباط هستند و اضافه کردن یک وسیله نقلیه میتواند مکانیزم دویدن آزاد بازی را از بین ببرد، اما از کی تا حالا پیاده راه رفتن تمام دنیابخش بنیادی بازی شما بوده ؟ چرا از چرخها استفاده نکنیم؟
اتومبیل باگی (Buggy) به همان اندازهی اعضای بدن، ضعیف و غیرقابلاعتماد است. هر چیزی که درست انجام میدهد با یک نقطه ضعف همراه است، چه پایین آمدن سرعت و کنترل آن بعد از له کردن انبوهی از گوشت و استخوان زامبیها باشد و چه نیاز به سوختگیری مجدد بعد از یک سفر طولانی به ناکجاآباد. نکته مهم این است که سوختگیری یک حرکت هدفمند و معنادار است و توجه شمارا به جزئیات جهان جلب میکند. برای پیدا کردن سوخت مجبور به پارک کردن اتومبیلتان و جستجوی اتومبیلهای رها شده هستید و در مدت کوتاهی که من بازی میکردم و به دنبال سوخت میگشتم چند برخورد نزدیک و بهیادماندنی با زامبیها داشتم.
بخش درست و واقعی دنیا این است که با سوارشدن روی صندلی راننده و خارج شدن از آن هیچچیز تغییر نمیکند. همچنان اجساد مشغول کار خودشان و منتظر شما هستند و حتی یک زامبی که مواد منفجره به پشتش بسته بود، خودش را جلوی اتومبیلم انداخت. ضربه سپر اتومبیل من باعث ترک خوردن نارنجکها شد، زامبی نقش زمین شد، بعد از آن منفجر شد و اتومبیلم را که کله معلق میزد از جاده پایین انداخت. بعد از سـ*ـینه خیز رفتن توانستم از گل و لای و اتومبیل واژگون شدهام نجات پیدا کنم.
اتومبیلها علاوه بر سلاح، برای حواس پرت کردن هم به کار میروند. میتوان به آسانی یک جمعیت بزرگ از زامبیها را از محل مهمات موردنظر، با گاز دادن و ایجاد صدای موتور اتومبیل صدها متر به دنبال خود کشید و پس از آن به محل مورد نظر بازگشت و چیزهایی را که به دنبالشان بودیم، قبل از برگشتنشان برداشت. برای به تقویت کردن اتومبیلتان مثل همیشه بحث انتخاب پیش میآید، باید انتخاب کنید که سرعت و کنترل اتومبیلتان را میخواهید افزایش دهید یا اینکه آن را به یک آتش افکن یا مین انداز مجهز کنید. درخت آپگرید به همان شکل سه درخت تواناییهای کارکترتان در بازی اصلی ارائه میشود اما تعداد زیادی بخش تکی وجود دارد که میتواند جایگزین، تعمیر یا تقویت شود.
مهم نیست که چقدر بد با اتومبیل باگیتان رفتار کنید، هیچوقت از کار نمیافتد. حتی اگر تمامی قطعات در وضعیت بحرانی باشند میتوانید خود را به یک پناهگاه برسانید، قطعات لازم برای مکانیکی را بخرید و دوباره به رانندگی پرسرعتتان بپردازید. میتوانید با امواج رادیویی خاصی در نقاط ثابتی از جهان، اتومبیلتان را در یک مکان نسبتاً ایمن فراخوانی کنید، حتی اگر آن را در یک منطقه خاص پرخطر رها کرده باشید.
نقشه جدید استحقاق این را دارد که زیر پای خودتان و همینطور از درون قفس پرصدای باگی دیده شود. این نقشه جدید با وجود زمینهای کشاورزی زیبا و یک روستای ساحلی از نظر بصری خیلی بیشتر از شهر گرد و خاک گرفته جذابیت دارد طوری که واقعاً دوست دارم یک روز تعطیل آخر هفته به آنجا بروم. واضح است که همچنان اجساد بوگندو همهجا وجود دارند اما شاید به همین دلیل قیمت کرایهها پایین بیاید.
تلاشهای اولیه برای بررسی حدود نقشه جدید اشاره میکند که نقشه شامل فضاهای بسیار بازی است که جمعیت زیادی از زامبیها از آن بیرون میآیند و همچنین محلهای مسکونی متراکم، ساختمانها و مزرعهها که مو را به تن سیخ میکنند. علاوه بر این تعدادی مأموریت در صحنه جدید دیدم بهطور مثال از شما خواسته میشود که یک آب را تا سرچشمهاش دنبال کنید بدین منظور باید خارج از جاده درامتداد یک لوله که بر اثر عملکرد نادرست در ایستگاه پمپ ترکیده رانندگی کرد. البته که یک داستان هم وجود دارد. اندکی پس از آنکه به محیط جدید ما رسید - که میتوانید در طول بازی هر زمان که خواستید با دنبال کردن علامت مأموریت مربوطه وارد آن شوید – با یک گروه از بازماندهها رو به رو میشوید که به نظر میرسد از زامبی شدن در امان ماندهاند.
آنها اعتقاد دارند که زنده ماندنشان را مدیون یک مادر افسانهای هستند که شما برای جلب توجهاش مجبور به انجام کارهای خوب بسیار هستید و این بهانه این افزونه برای قرار دادن شما در موقعیت اصلاح کارها، پیدا کردن افراد گمشده و انجام کارهای عجیب دیگر است. در اولین مواجه با طرح Dying Light متحیر شدم. احتمال تبانی عوامل ماوراءالطبیعه اندک به نظر میرسد اما گروه ریسک بزرگی کرده و نهایت تلاش خود را به کار گرفته است.
همانطور که کار توسعه میابد، تعهدها هم بیشتر میشود. نقشه جدید فقط یک کپی- پیست از همان شکل قدیمی نیست، بلکه یکجور نقشه جدید است و وجود باگی پایه بازی را بازنویسی کرده است. علاوه بر تمام چیزهای جدیدی که در بالا ذکر شدند، همه جور توسعه در فرآیند مرحله سازی لحاظ شده است، وسایل پیشرفته جدیدی که میتوان کشف کرد و ساخت و همچنین بازنویسی حالت بازی Be The Zombie برای افزونه The Following از این جملهاند. همچنین یک حالت بازی همکاری (co-op)، درست مانند نسخه اصلی، وجود دارد اما این بار با ماشینهای باگی. همچنین من در تعدادی مسابقهی چالشبرانگیز شرکت کردم و درنهایت مشخص شد که کاملاً به درد نخور هستم چون نمیتوانم جلوی حواس پرتیام را توسط زامبیها بگیرم.
آیا میتوانم تا جایی پیش روم که بگویم The Following را حتی اگر نسخه اصلی را دوست نداشتید تجربه کنید؟ پاسخ "نه" است. اگرچه پاسخ به نوعی وابسته به واکنش خاص شما به Dying Light است. اگر به خاطر اینکه آموزشها به نظر میرسند تا ابد ادامه داشته باشند و شمارا متقاعد کردهاند که به تغییرات شب و روز و مسابقات پویا این اجازه داده نمیشود که به کمدی و وحشت بسیار ضروری ختم شوند، باید حتماً نگاه دوبارهای به بازی بیندازید.بهطور خلاصه اگر از پرت کردن زامبیها از پشتبامها یا دزدکی دویدن در شهر وقتیکه خورشید در افق محو میشود، و مبارزه برای کنترل پناهگاهها در نیمهشبهای وحشتناک لـ*ـذت نبردید، پس اضافه شدن باگی برایتان کافی نخواهد بود.
این عنوان هنوز Dying Light است. نکته تعجبآور و البته لـ*ـذتبخش این است که باگی و فضای باز و خطوط ساحلی نقشه جدید یک جنبه جذابیت جانبی نیستند. وسیله نقلیه و تواناییهای مختلف و نیازمندیهایش یک افزونه برای سیستم پایه بازی است، و سوختگیری مجدد و تعمیر کردن بهترین بخشهای بازی را یعنی درگیری نزدیک با زامبیها و اضطراب جمعکردن وسایل مورد نیاز را از اختفا بیرون آورده است.
دلیلهای بیشتری برای شادی باقی مانده است. Dying Light: The Following در تاریخ 9 فوریه 2016 منتشر میشود.