جالب و دانستنی چرا اشیا از آنچه در آیینه می بینید به شما نزدیکترند؟

  • شروع کننده موضوع CAPRICORN
  • بازدیدها 235
  • پاسخ ها 0
  • تاریخ شروع

CAPRICORN

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2014/11/24
ارسالی ها
12,639
امتیاز واکنش
28,246
امتیاز
1,051
محل سکونت
بندر انزلی
objects-in-mirror.jpg

آینه بغـ*ـل سمت شاگرد، در هر ماشین مدرن هشدار یکسانی را روی خودش دارد: اشیا ازآنچه در آینه می بینید به شما نزدیک ترند. تابه حال فکر کردید چرا اینطور است؟ این یک ایراد در طراحی نیست، بلکه واقعاً برای امنیت افراد نوشته شده.

علت پنهان پشت این نوشته فقط یک موضوع ساده فیزیک بوده و قرار دادن آینه سمت شاگرد در محل خاص برای چشمان راننده است.

وقتی نور به سطح صافی میتابد زاویه نور بازتابی با زاویه نور اصلی برابر است؛ یعنی اگر نوری به آینه ای مسطح با زاویه ۴۵ درجه بتابد چشم شما هم باید زاویه ۴۵ درجه با آینه بسازد تا بتوانید آن تصویر را ببینید. به این نقطه، نقطه کانونی میگویند. در سطوح مسطح که نور را بازتاب میکنند این نقطه دقیقاً در مکانی قرار دارد که نور به سطح برخورد میکند.

سازندگان خودرو برای مدت طولانی از این ویژگی استفاده کرده و آینه بغـ*ـل سمت راننده را صاف می سازند چراکه بازتاب دقیقی دارد اگرچه نقطه کانونی کوچکتر داشته و هرچه از آینه دورتر شوید دید کمتری خواهید داشت. ازآنجاکه چشم راننده در حدود ۳ فوت (حدود ۹۱ سانتیمتر) از آینه فاصله دارد مشکلی ایجاد نخواهد کرد ولی آینه سمت شاگرد دو برابر این فاصله را داشته و از زاویه شدیدتری دیده میشود. اگر آینه این سمت هم صاف ساخته میشد قسمت خیلی کمی از جاده را نشان میداد و نقطه کور به قدری بزرگی پیدا میکرد که بتوان یک کامیون را در آن جا داد.

در عوض برای جبران کردن این فاصله و زاویه آینه سمت شاگرد محدب یا برآمده ساخته میشود. مرکز آینه در مقایسه با حاشیه آن برجسته است شبیه عدسی چشم. شکل محدبی این آینه باعث میشود اندازه نقطه کانونی افزایش پیدا کند. نورهای تابیده شده از نوار زاویه های بیشتری به آینه تابیده در یک نقطه متمرکز میشوند و به چشم های شما میرسند. اما این هم بهایی دارد درحالیکه آینه صاف بازتاب دقیقی به بهای زاویه دید کمتر دارد آینه محدب هم زاویه دید بیشتر به بهای دقت بصری پایینتر دارد. به طورکلی هرچه نقطه کانونی تصویر بازتابی را بیشتر فشرده کند تصویر دورتر و کوچکتر دیده می شود و به همین علت روی آینه هشدار نوشته شده.

از سوی دیگر آینه های محدب کار بسیار بهتری در کمتر کردن نقاط کور نسبت به جایگزین های مسطح خود که به عنوان دووجهی هم شناخته میشوند انجام میدهند. درواقع به قدری کارشان را خوب انجام می دهند که در سال ۲۰۱۰ جلسه ای در دپارتمان حمل ونقل آمریکا انجام شد تا بررسی کند آیا بهتر است هردو آینه کناری ماشین ها مثل اروپا خمیده باشد یا خیر.

هنوز مشخص نیست که آمریکا هم از این آینه ها استفاده کند یا خیر؛ یعنی هنوز راجع به سیستم متریک تصمیم نگرفته اند چه رسد به این مسئله. پس تا آن زمان آنچه را که در کلاس رانندگی برای عوض کردن خطوط آموزش دیده اید به خاطر داشته باشید: در آینه وسط نگاه کنید، در آینه بغـ*ـل نگاه کنید و در آخر از بالای شانه تان هم نگاهی بیندازید.

منبع خبر : فارنت
car.ir
 

برخی موضوعات مشابه

بالا