چند راهکار برای تقویت روان خوانی و درست خوانی دانش اموزان

~●Monster●~

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2017/11/09
ارسالی ها
3,467
امتیاز واکنش
25,677
امتیاز
918
محل سکونت
●آرامگاه تاریکی●
چند راهکار برای تقویت روان خوانی و درست خوانی دانش اموزان

1- خواندن شعر و تطبیق صورت نوشتاری با صورت آوایی

معلم روی تخته شعری می نویسد که همه دانش آموزان آن را بلد هستند. و از آن ها می خواهد تا آن را با صدای بلند بخوانند معلم به واژه های شعر اشاره می کند به این ترتیب زبان آموزان می توانند صورت آوایی را به صورت نوشتاری تطبیق دهند.

2- جدول خوانی

تعداد واژه به زبان آموز می دهد و از او می خواهد واژه ها را در جدول پیدا کند و یا دور آن خط بکشد.

می توان جدولی به دانش آموز داد و و از او خواست کلمه هایی را که دوبار در جدول آمده اند پیدا کند.

می توان جدول را به دانش آموز داد و از او خواست حرف هایی که صدای خاصی((ب)) دارند یا حرفهایی بدو نقطه پیدا کنند .

3- معلم می تواند از یکی از دانش آموزان بخواهد متن را جمله به جمله با صدای بلند بخواند و بقیه دانش آموزان تکرار کنند به این ترتیب همه با تلفظ صحیح آشنا می شوند.

4- معلم متنی را در اختیار دانش آموزان می گذارد و به آنها فرصت می دهد حداقل دو بار آن را بخوانند سپس تمرین های زیر انجام دهید:

الف: پرسش های کلی می پرسد

ب: متن را با دقت بخواند و پرسش های جزئی تر و دقیق تر می پرسد.

ج: می خواهد معنی واژه های جدید را حدس بزند .

د: با توجه به متن درس معلم چند جمله می دهد و از آنها می خواهد کدام درست و کدام نادست است.

5- معلم متنی را تهیه کرده سپس دانش آموزان را به دو گروه تقسیم می کنیم به نام گروه کلمه و گروه مترادف .

سپس از متن موجود تعدادی کلمه و مترادف آن کلمه ها را انتخاب کرده روی کارت می نویسیم و به هر کدام یکی می دهیم . متن را به چند قسمت کرده که همه ی دانش آموزان از روی چند خط بخوانند هر دانش آموز باید متوجه کلمه خود در متن بشود و با شنیدن آن خود را معرفی کند و بعد دانش آموزی که مترادف آن کلمه است باید سریع از جای خود بر خیزد وخود را معرفی کند و کارت خود را نشان دهد . مثلاً در متن به کلمه زیبا رسید دانش آموزی که کارت زیبا را دارد باید برخیزد و بگوید((من زیبا هستم)) در همین موقع دانش آموزی که کارت ((قشنگ)) را دارد باید خود رانشان دهد و بگوید : ((من قشنگ هستم )) از آشنایی شما خوش حالم . برای پیدا کردن هم خانواده یا متضاد هم می شود به کار برد.

6- بازی با کلمات: مثل شعر خوانی – ترانه خوانی – کودک ضمن خواندن شعر و ترانه های کودکانه همان طور که به معنای کلمات توجه می کند و به صدا و آهنگ نیز توجه کرده.

7- تهیه مجله: دانش آموزان مطالب جالب و خواندنی روزنامه ها و مجلات را بریده و می خوانند در دفتر مخصوص یا روی مقوا می نویسند و به کلاس ارائه می دهند. مطالب طنزیا علمی یا سرگرمی را با توجه به گروه سنی خود و در برنامه صبحگاهی بخوانند. ( مجله ی رشد دانش آموز برای این بند مفید است)
 

برخی موضوعات مشابه

بالا