طرح رنگی سه تایی
در بخش قبل به طور مختصر از سه گانههای رنگی صحبتهای شد. اکنون به شما خواهیم گفت که طرح سه تایی مذکور چقدر با اهمیت است. نکته این بخش در مقایسه با توضیحات قبلی اعطای فضای برابر به هر سه رنگ است که با این حرف قانون نسبت موفقیت کنار گذاشته میشود و هر رنگی با نسبت مساوی در کنار سایر رنگها هنر خود را به نمایش در میآورد.
یکی از عالیترین مثالهای برای این سه تایی های معروف، زرد، قرمز و آبی است که جز رنگهای اصلی بوده و سازنده رنگهای مکمل. همین موضوع در کنار هم قرار گرفتنشان را هیجان انگیز تر میکند.
این رنگها و چیدمان صورت گرفته تصویری با کنتراست بالا را ارائه میدهند که شاخصه اصلی آنها جلب توجه بیش از حدشان است. خلوص رنگهای استفاده شده صد درصدی بوده و هیچ توناژ یا سایهای در آنها ترکیب نمیشود. با این الگو شما اگر بخواهید سه گانه مطرح شده را به کار ببرید مکانهای خاصی این اجازه را برای شما صادر میکنند. دلایل آن هم در سطرهای بالاتر ذکر شد. این مکانها اتاق کودک است که به شدت با رنگها مأنوس میشود و نیاز ذهنی وی نیز این موضوع را طلب میکند . بخش دیگر فضای دکوراسیون با در خانه برای به کارگیری این رنگها سرویس بهداشتی است که همین بخش هم محدودیتهای دارد. دقت کنید شما هرگز نمیتوانید دو مجموعه از سه تاییهای رنگ اصلی را یکجا به کار بگیرید. چرایی این موضوع کاملاً روانشناسانه است. خارج شدن از توازن رنگی در محیط و همین طور ایجاد یک فضای مشوش و گیج کننده از جمله این موارد است. شلوغی محیط با این ترکیب به حد بالایی میرسد، حال تصور کنید دو مجموعه از این سه تایی ها در یک فضا به کار گرفته شوند. واقعاً محیط غیر قابل تحملی پدید خواهد آمد. این مورد اثری است که در دست یابی به ترکیب رنگها در دکوراسیون منزل اثر سو می گذارد.
از آنجایی که این رنگها به شدت چشم گیر هستند در اصطلاح به آنها رنگهای زنده نیز گفته میشود. محیط مورد تست یا به کارگیری این رنگها همواره متأثر از وجود آنها بوده و شاید نتواند دیدنیهای خود را به چشم بینندگانش برساند. البته یک مزیت در این مجموعه دیده میشود که اگر فضایی توانایی ارائه خاصیتهای خود را نداشت، میتوانید با این سه گانه شاداب آنجا را نجات دهید. هر چند این سر زنده بودن و نشاط خوب است اما برای اتاقی که محل آرامش و استراحت است باید رنگهای به کار گرفته شوند تا آرامش دهنده باشند نه آزار دهنده
سه گانه چهارتایی
میخواهیم کمی ماجرا را پیچیدهتر کنیم. البته این موضوع میان طراحان و افرادی که به صورت طبیعی و طولانی مدت با آن سر و کار دارند امری عادی بوده و بر آن مسلط شدهاند، اما برای کسانی که به تازگی در حال یادگیری بوده یا تسلط کمی بر موضوع تئوری رنگها دارند ممکن است دشوار و کمی پیچیده باشد.
با انتخاب چهار رنگ در طرح رنگی سه گانه خود عملاً قوانین بخش قبلی زیر سؤال میرود، اما نکته ظریفی که در این بین است شبهات را برطرف خواهد کرد. اما نکته چیست. در حقیقت ما در حال استفاده از دو مجموعه دو تایی هستیم که رنگهای متضاد را شامل میشوند. پس حتی نزدیک سه گانه ها نشدیم. در بخشی که سایهها وارد میشوند عملاً سایه یا تونها نقش این چهار رنگ را که به یک مستطیل رنگی تبدیل شدهاند وارد فاز سه تایی ها میکند. در این حالت اهمیت دمای رنگها به شدت حائری اهمیت خواهد بود تا بتوان یک بالانس کامل و دقیق میان این رنگها ایجاد کرد. باید در ابتدا از چهار رنگ موجود دوتا را سرد و دو رنگ باقی مانده را نیز گرم مورد استفاده داد
عدم رعایت این نکات ریز ولی حیاتی ممکن است زیباترین اتاق شما را به یک اتاق چندش آوری و زشت تبدیل کرده و یا اتاق بدون توانمندی و خصوصیت را به یک فضای چشم نواز و زیبا تبدیل کند.
اکنون که در میان چهار رنگیها محاصره شده آید و از اجسام رنگی برای ایجاد توازن استفاده میکنید بهتر است این نکته را نیز در بین کار مراعات کنید. به دلیل این که اجسام رنگی در کنار دیوارهای رنگی یک دلزدگی به وجود میآورند و چشم را سریع خسته میکنند، مناسب است از پترنها در محتوای رنگی خود کمک بگیرید. این اتفاق باعث میشود هم توازن رنگها، هم چیدمان و هم ساختار کلی خانه رنگ و بوی یک طراحی حرفهای به خود بگیرد. حتماً توجه داشته باشید که از یک یا نهایتاً دو پترن ( یا الگوی طرح دار رنگی ) در طرح رنگ خود استفاده کنید. این الگو های نو می تواند شما را سریع تر به ترکیب رنگها در دکوراسیون منزل خود نزدیک کند.