∂حوزه علمیه|نگاه دانلودջ

☾♔TALAYEH_A♔☽

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2017/05/18
ارسالی ها
35,488
امتیاز واکنش
104,218
امتیاز
1,376
سؤالات رایج در خصوص تحصیل در حوزه علمیه خواهران


1. نظام آموزشی حوزه‌های علمیه خواهران چه ویژگی‌هایی دارد؟


نظام آموزشي ـ تربيتي حوزه‌هاي علميه خواهران با حفظ اصول اساسي حوزه‌هاي علمية تشيّع، متناسب با ويژگي‌هاي اختصاصي بانوان و نيازهاي جامعه طراحي شده است. يكي از ويژگي‌هاي اين نظام، طراحي آن در قالب مقاطع تحصيلي چهارگانه زیر است؛ به‌طوری که دانش‌آموختگان هر مقطع با کسب دانش و توانایی‌های مورد انتظار می‌توانند وظایف و مسئولیت‌های محوله را عهده‌دار شوند.


مقاطع تحصیلی حوزه‌های علمیه خواهران عبارت است از:


ü مقطع اول: دوره عمومي (كارشناسي)


ü مقطع دوم: دوره عالي (كارشناسي ارشد)


ü مقطع سوم: دوره تخصصّي (دكترا)


ü مقطع چهارم: دوره فوق تخصّص- اجتهاد (فوق دكترا)


2. اهداف اصلی حوزه های علمیه خواهران چیست؟


تربيت خواهران دين‌شناس، صاحب‌نظر، متخلِّق به اخلاقِ اسلامي، توانمند در تبليغ و ترويج آموزه‌هاي ديني، تدريس، تحقيق، تأليف، مديريت فرهنگي، پاسخ‌گو به نيازهاي علمي ـ معرفتي و اخلاقي بانوان، دفاع از مرزهای اعتقادی اسلام و مکتب تشیع، و تأمین نیروهای مورد نیاز حوزه و نظام اسلامی.


3. ضرورت تحصیل بانوان در حوزه های علمیه چیست؟


Ø با توجه به این که نیمی از جمعیت موثرکشور بانوان هستند، با تکیه بر استعدادهای خدادای و همت و پشتکار، میتوانند نقش ممتازی در تعالی و دینی سازی جامعه ایفا کنند. همانطوری که در پیروزی انقلاب اسلامی و شکوهمندی دوران دفاع مقدس توانستند نقش بیبدیلی از خود به یادگار بگذارند.


Ø در حال حاضر حدود 000/500/2 دانشجوی دختر و قریب به 000/000/7 دانش آموز دختر در کشور عزیز ما مشغول تحصیلند. این مهم ضرورت جذب و پرورش دین شناسان و مبلغان دینی خواهر را مضاعف مینماید؛ تا ضمن فراگیری علوم اسلامی و حوزوی و کسب معنویت و فضیلت، با شناخت بهتر از نیازهای علمی و فرهنگی بانوان، به ترویج معارف الهی در این قشر تأثیر گذار همت گماشته و از این مسیر حرکت پرشتابی را بسوی رشد و کمال جامعه فراهم نمایند.


Ø از سوی دیگر دشمنان اسلام و اهل بیت علیهمالسلام برای انحراف جامعه، سرمایهگذاری زیادی در قشر بانوان انجام دادهاند که میتوان با جذب استعدادهای برتر در حوزههای علمیه خواهران و تربیت الهی ایشان نقشه دشمنان آنان را خنثی نمود.


4. نشانی و شماره تماس واحدهای آموزشی- تربیتی خواهران از چه طریق قابل دسترسی است؟


د راین قسمت لینک دفترچه اطلاعات مدارس قرار داده شود.


5. دانش‌آموختگان مقطع اول حوزه‌های علمیه، عهده‌دار چه مسئولیت‌هایی می‌شوند؟


دانشآموختگان این مقطع میتوانند در نقشها و مسئولیتهای ذیل ایفای وظیفه نمایند:


مبلغ دینی در جلسات و اجتماعات بانوان، معلم دروس دینی، عربی، علوم اجتماعی و مربی پرورشی در مدارس آموزش و پرورش، مشاور مذهبی نوجوانان، جوانان و بانوان.


6. دانش‌آموختگان مقطع دوم حوزه‌های علمیه، عهده‌دار چه مسئولیت‌هایی می‌شوند؟


دانشآموختگان این مقطع میتوانند در نقشها و مسئولیتهای زیر فعالیت نمایند:


تبلیغ در مجامع علمی و آموزش عالی، مدرسی سطح دو در حوزه‌های علمیه، مدرسی دروس معارف اسلامی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، مشاوره مذهبی در مراکز علمی و دانشگاهی و ایفای نقش‌های مدیریتی در مراکز آموزشی و فرهنگی و ورود به عرصه تألیف و نویسندگی و...


7. تعداد واحدهای درسی مقطع اول(سطح دو- کارشناسی) چندتاست؟


تعداد واحدهای درسی این مقطع 190 واحد است که در گروه های درسی زیر ارائه می‌گردد:


قرآن و حدیث، اعتقادات دین مبین اسلام و مکتب تشیع، احکام، فقه و اصول، اخلاق و تربیت اسلامی ادبیات عربی، تاریخ اسلام و سیره معصومینعلیهمالسلام ، منطق و فلسفه، مباحث زن و خانواده در اسلام، روشها و مهارت‌ها مانند: روش تبلیغ، روش تحقیق، روش تدریس.


8. چرا واحدهای درسی حوزه از دانشگاه‌ها بیشتر است؟


هر مرکز علمی برای اهداف خاصی به جذب دانش پژوه اقدام می‌کند. برای دستیابی به اهدافی که در سوالات قبلی بیان شد با تعداد واحد درسی که دانشجویان می‌گذرانند قابل تحقق نیست! چراکه یک دانش‌آموخته حوزوی که وارد عرصه فعالیت اجتماعی و تبلیغ دین می‌شود حداقل باید توانایی پاسخگویی به مردم را در موضوعات شش گانه اصلی دین داشته باشد؛ یعنی بتواند به سوالات احکام مورد نیاز(نه همه احکام)، سوالات اعتقادی(اصول دین) سوالات مربوط به تاریخ و سیره اهل بیتعلیهم‌السلام و سوالات مربوط به اخلاق اسلامی را بداند، به روانخوانی و تجوید قرآن تسلط داشته باشد و نسبت به مفاهیم قرآن نیز اطلاعات لازمی داشته باشد. به علاوه ابزار اصلی عالم دین توانایی فهم متون اصلی دینی است که به زبان عربی است؛ لذا یک طلبه باید به صرف و نحو و علوم بلاغی نیز آگاهی کافی داشته باشد.


در حالی که مردم از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی صرفا در حیطه تحصیلی خودشان انتظار دارند. بطور مثال از فارغ التحصیل پرستاری انتظار پاسخگویی به مباحث تاریخ اسلام یا حل مسائل ریاضیات و یا نقشه ساختمان را ندارند. ولی از دانش‌آموخته حوزوی انتظار پاسخ‌گویی به محورهای ششگانه را دارند! پس طلبه قبل از احاطه بر موضوعات فوق نمی‌تواند فارغ‌التحصیل شود.


9. آیا مدرک علمی دانش‌آموختگان حوزوی معتبر است؟


در پایان هر مقطع تحصیلی به دانش آموختگان گرامی، مدرک علمی رسمی اعطا میگردد. علاوه بر آن که امکان ادامه تحصیل خواهران طلبه در مقاطع بالاتر حوزوی فراهم شده است؛ طبق مصوبه 368 شورای عالی انقلاب فرهنگی، دانش آموختگان حوزوی با مدارک علمی صادره از مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران میتوانند در مقاطع تحصیلی بالاتر در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی داخل کشور و خارج از کشور شرکت نمایند.


10.شیوههای تحصيل در مقطع اول (دوره عمومی ـ کارشناسی) چگونه است؟


بانوان طلبه در مقطع اول تحصیلی بر اساس علاقه و اقتضاء شرایط زندگی میتوانند یکی از شیوههای تحصیل حضوریِ تمام‌وقت، پاره‌وقت و نیمه حضوری را انتخاب کنند و در یکی از مدارس علمیه خواهران سراسر کشور تحصیل نمایند.


دوره حضوري تمام‌وقت


ü طول دوره حداقل 10 نيمسال و حداكثر 14 نيمسال تحصيلي است.


ü تمامي برنامههاي آموزشي به صورت حضوري در مدارس علميه برگزار میگردد.


دوره حضوری پاره‌وقت


تفاوت این دوره با دوره تمام وقت، انعطاف بیشتر در روزهای هفته برای ارائه درس و طول دوره تحصیلی است؛ به طوریکه طلاب میتوانند در یک دوره طولانیتر تحصیلات حوزوی را سپری کنند؛ این شیوه تحصیل با شرایط بانوان متأهل و یا شاغل تناسب بیشتری دارد. طول این دوره حداقل 14 نيمسال و حداكثر 18 نيمسال تحصيلي استو غالباً در نوبت عصر برگزار می‌گردد.


دوره نیمه‌حضوری


محتوا و برنامههای دوره نیمه حضوری همانند دوره حضوری است با این تفاوت که حدود دو سال اول تحصیلی الزاماً حضوری و بقیه به صورت غیر حضوری (بصورت مکاتبهای و مجازی) برگزار می‌شود.
 
  • پیشنهادات
  • ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376

    11.چرا در مقطع اول شیوه تحصیلی کاملا غیرحضوری طراحی نشده است؟


    فلسفه اصلی حضوری بودن دو سال اول تحصیل در این شیوه آموزشی، کسب معنویت و فضیلت از اساتید معزز و بهره‌مندی از فضای موثر حوزه علمیه است. برای این هدف، بزرگان حوزه حداقل حضور دوساله در محیط حوزوی لازم شمرده اند.


    12.در حال حاضر چه رشته‌هایی در حوزه علمیه خواهران اجرا می‌شود؟


    رشته‌های در حال اجرا در سطح سه عبارتند از: تفسیر و علوم قرآن، فقه و اصول، فلسفه اسلامی، کلام اسلامی، کلام با گرایش امامت، کلام با گرایش مهدویت، تبلیغ با گرایش حج، تاریخ اسلام، اخلاق و تربیت اسلامی، مطالعات اسلامی زنان، مدرسی ادبیات عرب و در سطح چهار(دکتری) عبارت است از: فقه و اصول با گرایش فقه خانواده و تفسیر تطبیقی


    13.آیا تنوع و تعداد رشته‌های تحصیلی قابل افزایش است؟


    رشته‌های تحصیلی زیادی در حال طراحی است که انشاالله پس از تصویب اطلاع رسانی خواهد شد.





    14.شیوههای تحصيل در مقطع دوم (دوره عالی ـ کارشناسی ارشد) به چه صورت است؟


    بانوان طلبه در مقطع دوم تحصیلی بر اساس علاقه و شرایط زندگی میتوانند یکی از شیوههای تحصیل حضوری، نیمه حضوری و غیرحضوری را انتخاب کنند.


    دوره حضوری


    تمامی برنامههای آموزشی به صورت حضوری انجام می‌شود. طول دوره حداقل 7 نيمسال و حداكثر 11 نيمسال تحصيلي است.


    دوره نیمه‌حضوری


    · در این شیوه آموزشی 50 درصد از واحدهای درسی به صورت حضوري در مراکز تخصصی و موسسات آموزش عالی حوزوی ارائه می‌شود. و مابقی واحد های درسی به شیوه «آموزش مجازی» «e-learning»، ارائه می‌گردد.


    · در حال حاضر رشته‌هاي «تفسير و علوم قرآنی»، «فقه و اصول» و «تاريخ اسلام» به صورت نیمه‌حضوری ارائه می‌شود.


    · انتخاب این شیوه آموزشی برای تمامی داوطلبان در صورت داشتن شرایط پذیرش، مجاز می باشد.


    · طول دوره مانند دوره حضوری حداقل 7 نيمسال و حداكثر 11 نيمسال تحصيلي است.





    دوره غیرحضوری


    · برنامه درسي غيرحضوري سطح سه، همان برنامه درسي حضوري مصوّب شوراي عالي حوزه‌هاي علميه مي‌باشد.


    · دوره غيرحضوري از ميان رشته هاي مصوب سطح سه در حال حاضر، منحصر در رشته‌هاي «تفسير و علوم قرآنی»، «فقه واصول» و «تاريخ اسلام» می‌باشد.


    · طلاب غیرحضوری می توانند دروس خود را به دو شیوه مجازی یا مکاتبه ای انتخاب نمایند.


    · طلاب در صورت انتخاب شیوه مجازی، می‌بایست دروس الکترونیکی که در میز کار طلبه به آدرس اینترنتی:
    Please, ورود or عضویت to view URLs content!
    گرفته است را مطالعه نموده و در کلاس‌های آنلاین هفتگی شرکت نمایند.



    · طلاب در صورت انتخاب شیوه مكاتبه‌اي، مي‌بايست منابع آموزشی ارسالی از سوی مرکز را مطالعه نموده و در کلاس‌های رفع اشکال حضوری موسسه مربوطه یا آنلاین سامانه آموزش مجازی شرکت نمایند.


    · مرکز آموزش‌های غیرحضوری برخی از منابع آموزشی را در قالب لوح فشرده (پس از دریافت هزینه) به آدرس طلاب ارسال می گردد.


    15.من طلبه سطح سه هستم، چگونه می توانم تغییر رشته دهم؟


    جهت تغییر رشته، طلاب می‌توانند تا تاریخ 20 خرداد هر سال درخواست خود را به واحد آموزشی تربیتی مربوطه تحویل نمایند و پس از شرکت و قبولی در مصاحبه ورودی رشته مقصد، در رشته مورد نظر ادامه تحصیل دهند.پس از تغییر رشته، واحدهای مشترک دو رشته تطبیق زده خواهد شد.


    16.محل سکونت من به یکی از شهرهای استان خراسان منتقل شده است، مایل نیستم تحصیل خود را به صورت غیرحضوری ادامه دهم، لطفا راهنمایی فرمایید؟


    شما می‌توانید درخواست انتقال به یکی از مدارس استان خراسان را به مدرسه علمیه خود تحویل داده و پس از طی مراحل اداری، تحصیل خود را در استان خراسان ادامه دهید.


    17.آیا دارندگان مدارک دانشگاهی برای ورود به حوزه از امتیازی برخوردارند؟


    بله ضمن اینکه مدت تحصیل در دانشگاه آنان به حداکثر سن پذیرش اضافه می شود ، دروس عمومی دانشگاه نیز با شرائطی معادل سازی و پذیرفته می شود .


    18.آیا مدارک تحصیلی حضوری ، نیمه حضوری و غیر حضوری از جهت اعتبار و رسمیت با یکدیگر متفاوتند ؟


    خیر. در حال حاضر ارزش علمی و استخدامی تمامی آنها یکسان است.


    19.در راستای حمایت از فرزندآوری و... آیا مرکز شما قدم خاصی را برداشته است ؟


    بله اخیرا برای هر فرزندی مدت دو نیمسال مرخصی زایمان بدون محاسبه در سنوات دیده شده است


    20.چه اموری باعث جلوگیری از ادامه تحصیل طلبه در سطح دو می شود ؟ در صورت محرومیت از ادامه تحصیل چگونه می توان مجدد وارد حوزه شد ؟


    چند چیز باعث محرومیت از ادامه تحصیل می شود :


    ü مشروطی در چهار نیمسال (معدل مشروطی در نظام آموزشی حوزه 14 می باشد)


    ü اتمام سنوات مجاز تحصیل


    ü راه ورود مجدد، از طریق شرکت در آزمون بازپذیری است.
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376

    21.نظام آموزشی حوزه های علمیه خواهران متن محور است یا سرفصل محور؟


    در سطح دو متن محور است ولی در سطح سه و چهار غالباً سرفصل محور است ضمن اینکه تحصیل در مقاطع سطح سه و خصوصاً سطح چهار پژوهش محور بوده است و مقداری از نمره ارزشابی دروس به این امر اختصاص دارد.


    22.آیادرمحتوای دروس حوزوی مباحث اختصاصی زنان دیده شده است ؟


    بله علاوه بر اینکه در سطح سه رشته مطالعات زنان دیده شده ، در دروس سطح دو نیز 4 واحد زن در اسلام، 2 واحد مباحث خانواده در اسلام، مباحث احکام اختصاصی بانوان، حتی المقدور مباحث تفسیری و اخلاقی مرتبط دیده شده و....


    23.آیا حوزه برای ایجاد رقابت علمی سالم در بین طلاب ، اقدامی داشته است ؟


    بله از جمله این امور برگزاری المپیاد علمی است که همه ساله برگزار می گردد تاکنون8 دوره آن برگزار گردیده در این دوره ها ضمن شناسائی طلاب مستعد به نحوشایسته ای از آنان تقدیر به عمل می آید.


    24.آیا تحصیل در حوزه علمیه خواهران هزینه دارد؟


    خیر ؛ تحصیل در تمامی مقاطع تحصیلی حوزه‌های علمیه خواهران رایگان است.


    25.طول دوره و سنوات مجاز تحصیلی در حوزه علمیه خواهران چه میزان است؟


    - طول مدت تحصیل در مقطع اول(عمومی)، بدون احتساب دو ترم مرخصی‌، برای ورودی‌های دیپلم، بین 5 تا 7 سال و برای ورودی‌های سیکل، بین 7 تا 9 سال می‌باشد. حداکثر مدت تحصیل در مقطع دوم (سطح سه) با احتساب مرخصی و پايان‌نامه 12 نيمسال خواهد بود.


    سوالات در خصوص خدمات آموزش


    26.آیا طلابی که قبلاً مانند برادران طلبه درس خوانده‌اند، در حال حاضر می‌توانند مدرک تحصیلی دریافت کنند؟


    خواهران طلبه‌ای که در نظام قدیم حوزه‌های علمیه درس خوانده‌اند، می‌توانند با شرکت و قبولی در آزمون بازپذیری، وارد مدارس علمیه شده و نسبت به تکمیل دروس حوزوی و اخذ مدرک علمی سطح دو اقدام نمایند.


    27.صدور مدرک تحصیلی(مدارج علمی)‌چگونه انجام می‌شود؟


    پس از آنکه طلبه، کلیه واحدهای درسی را با موفقیت و کسب حداقل معدل کل 14 به اتمام رساند، در صورت احراز صلاحیت‌های اخلاقی و فکری برای وی گواهی موقت پایان تحصیلات صادر خواهد شد و سپس ظرف 3 تا 6 ماه نسبت به صدور مدرک علمی وی اقدام می‌شود.


    28.معدل کل دوره تحصیلی من کمتر از 14 شده، برای دریافت مدرک راهنمایی نمایید؟


    طلبه پس از اتمام واحدهای درسی،‌ در صورت کمبود معدل می‌تواند در سنوات مجاز تحصیل، با شرکت در امتحان برخی از دروس و با راهنمایی مشاورین تحصیلی مدرسه، نسبت به ارتقاء معدل اقدام نماید.


    29.مراحل ترجمه مدرک تحصیلی برای استفاده در مراکز علمی خارج از کشور به چه صورت می باشد؟


    طی هماهنگی های انجام شده با اداره کل امور مترجمین رسمی قوه قضائیه، طلاب محترم می توانند با مراجعه به آن اداره کل، درخواست ترجمه مدرک تحصیلی خود را به زبان مورد نظر، ارائه نمایند. مدارک لازم برای ترجمه، اصل مدرک تحصیلی و مدرک شناسائی مانند شناسنامه و کارت ملی می باشد. طلاب گرامی پس از دریافت ترجمه مدرک تحصیلی و تأییدهای لازم از آن اداره کل، می توانند از امتیازات مدرک علمی خود در خارج از کشور برای ادامه تحصیل یا اشتغال استفاده نمایند.(آدرس: تهران، ضلع شرقی پارک شهر تهران، ساختمان دادگستری)





    سوالات در خصوص پذیرش


    30.آیا ورود به حوزه های علمیه خواهران شرط سنی دارد؟


    داوطلبان مقطع دیپلم با هر سِنّی می توانند در حوزه های علمیه ثبت نام کنند.


    دوره حضوری:حداکثر 30 سال(مدارک بالاتر از دیپلم به شرط سنی اضافه می شود)


    دوره نیمه حضوری و پاره وقت:شرط سنی ندارد


    31.آیا با مدرک سیکل هم می توان در حوزه های علمیه خواهران ثبت نام کرد؟


    بله. حوزه های علمیه خواهران بصورت محدود در برخی از واحدهای آموزشی از دارندگان مدرک سیکل با شرط سنی حداکثر 17 سال و معدل کل سیکل حداقل 15 ثبت نام به عمل می آورد.


    32.آیا برنامهای برای بازپذیری طلابی که برای مقطعی از ادامه تحصیل انصراف داده اند وجود دارد؟


    بله. این داوطلبان به سه قسمت تقسیم شدهاند:


    بازپذیری نوع اول:به طلابي اختصاص دارد که بصورت رسمي در يکي از مدارس علميه تحت پوشش مرکز تحصيل کرده؛ ولي از ادامه تحصيل انصراف داده يا مطابق آيين نامه آموزشي از ادامه تحصيل محروم شده اند.


    بازپذیری نوع دوم:ويژه طلابي است كه در آزمون مدارج نظام قديم مركز شركت نموده و موفق به اخذ مدرك تحصيلي سطح يك شدهاند.


    بازپذيري نوع سوم:ويژه داوطلباني است كه در يكي از مدارس غير تابعه مركز ويا دوره غير حضوري جامعه الزهرا(س) تحصيل نموده و در حال حاضر متقاضي ورود به يکي از مدارس علميه تحت پوشش مرکز مي باشند.





    33.چگونه و با چه شرایطی می‌توانیم در حوزه‌های علمیه خواهران ثبت‌نام کنیم؟


    تمامی ضوابط و شرایط ثبت‌نام در مقاطع مختلف در دفترچه راهنمای پذیرش ذکر شده است. این دفترچه در صفحه پذیرش در اختیار شماست. دانلود دفترچه راهنمای پذیرش


    34.سطح چهار حوزه‌های علمیه خواهران چه زمانی راه‌اندازی می‌شود؟


    سطح چهار حوزه (دکتری) در دو رشته فقه و اصول با گرایش فقه خانواده و تفسیر و علوم قرآنی با گرایش تفسیر تطبیقی در چهار استان قم، تهران ، یزد واصفهان درحال برگزاری است.


    35.عنوان رشته مقطع سطح دو حوزه، چیست؟


    دروس مقطع سطح دو (کارشناسی) حوزه‌های علمیه، منحصر در رشته خاصی نیست؛ بلکه در بردارنده مجموعه‌ای ازمعارف دینی در زمینه های فقه، اصول، عقاید، تفسیر، اخلاق و تربیت و ادبیات عرب می‌باشد. لذا در مدارک تحصیلی فارغ التحصیلان این مقطع، عنوان: "دوره عمومی حوزه های علمیه خواهران" قید می‌شود.


    در مقاطع بالاتر (عالی و تخصصی) طلاب بنا به مقتضیات و علاقه‌مندی، رشته و گرایش مورد نظر خود را انتخاب نموده و به ادامه تحصیل می‌پردازند.


    36.آیا دانشجویان دارای مدرک کارشناسی دانشگاه مجوز ورود در آزمون سطح سه را دارا می باشند ؟


    تنها داوطلبانی که از دانشگاه شهید مطهری (ره)‌، دانشگاه امام صادق(ع)، و فارغ التحصیلان ایرانی جامعه المصطفی العالمیه ،دارای مدرک کارشناسی هستند، می توانند در آزمون ورودی سطح سه شرکت نمایند


    37.آیا دانشجویان دارای مدرک کارشناسی ارشد می توانند در آزمون ورودی سطح چهار شرکت نمایند؟


    خیر شرط اول حضور در آزمون ورودی سطح چهار، دارا بودن مدرک فارغ التحصیلی سطح سه می باشد لذا دانشجویان بزرگوار شرط حضور در این آزمون را دارا نمی باشند .





    38.آیا فارغ التحصیلان کارشناسی جامعه الزهرا (س)، امکان حضور در آزمون ورودی سطح سه مرکز مدیریت را دارا می باشند ؟‌


    این دوطلبان با ارائه مدرک معتبر فارغ التحصیلی از جامعه الزهر(ع) می توانند در آزمون ورودی مدارس تابعه مرکز شرکت نمایند.


    39.حافظان قرآن در چه صورتی معاف از آزمون ورودی سطح سه می باشند ؟‌


    تنها حافظان قرآنی که دارای مدرک حفظ کل قرآن از مراکز معتبر می باشند، معاف از آزمون کتبی می باشند لذا در صورت عدم ارائه گواهی معتبر، شامل معافیت نمی باشند. در ضمن متذکر می شویم که این معافیت فقط از آزمون کتبی می باشد، یعنی این داوطلبین می بایست در آزمون مصاحبه اخلاقی علمی شرکت کرده و امتیاز قبولی را کسب نمایند .
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376

    40.آیا مرکز تربیت مدرس قم از بین طلاب قمی (ساکن قم) نیز ثبت نام می نماید؟


    این مرکز با هدف برطرف کردن نیاز شهرها و استانهای کشور در زمینه جذب استاد، برپا شده است و لذا جذب از بین داوطلبان قمی را در دستور کار خود ندارد .


    41.درچه صورتی مدیران یا همکاران مناطق یا مرکز مشمول امتیاز ویژه همکاری می باشند؟‌


    استفاده از این امتیاز در صورتی است که از زمان همکاری حداقل دو سال گذشته باشد و در غیر اینصورت مشمول امتیاز نمی باشند .


    42.آیا حضور در سطح چهار می بایست حتما متناسب با رشته فارغ التحصیلی سطح سه باشد؟


    هر داوطلب با گذراندن دروس پیش نیاز در هر رشته قادر می باشد در رشته ای ثبت نام نماید که مغایر با رشته فارغ التحصیلی سطح سه او می باشد.


    43.آیا در زمان آزمون ورودی سطح سه داوطلب می تواند دو رشته تحصیلی را انتخاب کرده و امتحان دهد ؟‌


    خیر هر داوطلبی تنها می تواند یک رشته تحصیلی را انتخاب و درآزمون شرکت نماید، مگر صورتی که داوطلبی علاوه بر یک رشته تحصیلی مثلا علوم قرآن استان محل سکونت، در آزمون ورودی، یکی از رشته های مرکز تربیت مدرس را انتخاب نماید. البته باید دقت داشت که هر دو رشته انتخابی باید با هم مغایرت داشته باشند زیرا زمانی می تواند در مرکز تربیت مدرس شرکت نماید که آن رشته تحصیلی در استان و مرکز مربطه داوطلب موجود نباشد و برای تشکیل این رشته در استان نیاز به استاد این رشته باشد و داوطلب به درخواست مرکز استان مربوطه مرکز تربیت مدرس را انتخاب کرده است .





    44.من تحصیلات دانشگاهی دارم، چگونه می‌توانم وارد حوزه علمیه خواهران شوم؟


    داوطلبان دارای مدرک تحصیلی دیپلم یا بالاتر(کارشناسی، کارشناسی ارشد و ...) می‌توانند در دوره سطح دو(کارشناسی) حوزه‌های علمیه خواهران، ثبت‌نام نمایند.


    دانش‌آموختگان کارشناسی و بالاتراز دانشگاه امام صادق«علیه‌السلام» و مدرسه عالی شهید مطهری«ره» و فارغ التحصیلان ایرانی جامعه المصطفی العالمیه ، می‌توانند در رشته‌های همسو در سطح سه حوزه‌های علمیه خواهران ثبت‌نام نمایند.


    45.آیا حوزه علمیه خواهران برای بانوانی که به دلیل اشتغال و ... فرصت تحصیل تمام وقت را ندارند فکری کرده‌ است؟


    بله، برای این گروه از علاقه‌مندان تحصیلات حوزوی، دوره ی پاره‌ وقت طراحی شده است. در این دوره، علاقه‌مندان بدون شرط سنی ثبت‌نام می‌کنند و پس از پذیرش، وارد حوزه علمیه می‌شوند.


    جهت کسب اطلاعات بیشتر به دفترچه راهنمای پذیرش، بخش پاره‌وقت مراجعه نمائید.


    46.من تا اول دبیرستان بیشتر درس نخوانده‌ام، آیا می‌توانم وارد حوزه شوم؟


    شما می‌توانید در مدارس علمیه‌ای که دارای پذیرش مقطع سیکل می‌باشند ثبت‌نام نمایید. (مراجعه به فهرست و ظرفیت مدارس)


    47.من در مدارس غیر رسمی چند سال تحصیل کرده‌ام، چگونه می‌توانم وارد مدارس علمیه رسمی شوم؟


    شما می‌توانید در بازپذیری نوع سوم ثبت‌نام نمائید و پس از موفقیت به صورت رسمی ادامه تحصیل دهید. جهت کسب اطلاعات بیشتر به دفترچه بازپذیری مراجعه نمائید.دانلود دفترچه راهنمای بازپذیری


    48.من یک مرتبه به دوره نیمهحضوری منتقل شدهام، آیا اکنون که مشکلاتم کمتر شده است می‌توانم به صورت حضوری ادامه تحصیل دهم؟


    هر طلبه در طول تحصیل فقط و فقط یک مرتبه می‌تواند تغییر دوره دهد.


    49.سالهای گذشته در یکی از مدارس علمیه خواهران تحصیل کرده‌ام. اما به دلیل مشکلات شخصی نتوانستم تحصیلاتم را به پایان برسانم. آیا امکان ادامه تحصیل را دارم؟


    مرکز مدیریت برای طلابی که به هر دلیل موفق به اتمام تحصیلات خود نشده باشند؛ هر ساله از طریق آزمون بازپذیری، امکان ادامه تحصیل را فراهم کرده است. جهت کسب اطلاعات بیشتر به صفحه اختصاصی پذیرش مراجعه نمایید.











    سوالات در خصوص جذب و بکار گیری اساتید در حوزه های علمیه خواهران


    50.شرایط تدریس در حوزه علمیه خواهران چیست؟


    مهم‌ترین شرایط عبارتند از:


    ـ داشتن شرایط عمومی گزینش


    ـ دارای مدرک علمی متناسب با مقطع تحصیلی(مدرک علمی استاد باید یک رتبه بالاتر از مقطع تحصیلی طلاب باشد؛ بطور مثال: مدرک سطح سه برای تدریس در سطح دو)


    ـ موفقیت در ارزیابی علمی و مهارتی


    جهت اطلاع از سایر شرایط به آئین‌نامه جذب و گزینش اساتید مراجعه نمایید.لینک آئین‌نامه جذب و گزینش اساتید


    51.آیا تدریس آقایان در حوزه علمیه خواهران مجاز است؟


    بله، به صورت حق التدریس ؛ ولیکن اولویت با اساتید خانم می‌باشد و در صورت نیاز به اساتید آقا ، مشروط به تأهل و سن بالای 28 سال بلامانع است . تشخیص این نیاز با شورای علمی مدرسه و تأیید مدیریت استانی می‌باشد.


    52.من دانش‌آموخته دانشگاه هستم، مایلم در حوزه علمیه خواهران تدریس کنم؛ آیا چنین امکانی وجود دارد؟


    مطابق آئین‌نامه، یکی از شرایط تدریس در حوزه علمیه خواهران، دارابودن تحصیلات حوزوی است.


    53.من دانش آموخته حوزوی تا مقطع سطح2 و دکتری دانشگاه هستم مایلم در حوزه علمیه خواهران تدریس کنم؛ آیا چنین امکانی وجود دارد؟


    در صورت فقدان دانش آموختگان سطح سه، دانش‌آموختگان سطح دو حوزه‌های خواهران با مدرک دکتری در دروس متناسب با رشته تحصیلی در اولویت دوم، مجاز به تدریس به عنوان حق التدریس می‌باشند.





    54.من دانش آموخته حوزوی تا مقطع سطح2 و ارشد دانشگاه هستم مایلم در حوزه علمیه خواهران تدریس کنم؛ آیا چنین امکانی وجود دارد؟


    در صورت فقدان دانش آموختگان سطح سه، دانش‌آموختگان سطح دو حوزه‌های خواهران با مدرک ارشد در دروس متناسب با رشته تحصیلی در اولویت سوم، مجاز به تدریس به عنوان حق التدریس می‌باشند.


    55.مراحل جذب استاد در حوزه علمیه خواهران چیست؟


    مراحل جذب استاد عبارت است از:


    1.اعلام نیاز به استاد توسط مدرسه و معرفی وی به مدیریت استانی


    2.بررسی شرایط عمومی و علمی متقاضی تدریس توسط مدیریت استانی


    3.انجام مصاحبه علمی از متقاضیان تدریس واجد شرایط .


    56.آیا با داشتن مجوز تدریس از سایر مراکز امکان تدریس در حوزه‌های علمیه خواهران وجود دارد؟


    فقط افرادی که مجوز تدریس از مرکز مدیریت حوزه علمیه برادران را دارا هستند به شرط دارابودن شرایط آیین نامه جذب و گزینش اساتید حوزه های علمیه خواهران ، مجاز به تدریس دروس مربوطه در مقاطع مختلف خواهند شد.


























    سوالات اساتید و مسئولین


    57.شرایط و ضوابط تمدید مجوز تدریس چیست؟


    تمدید مجوز اساتید منوط به احراز و استمرار صلاحیت های عمومی ، علمی ،اخلاقی و مهارتی اساتید و شرکت در دوره های ضمن خدمت می باشد .


    58.بیمه اساتید برچه اساسی صورت می گیرد ؟


    طبق هماهنگی مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران با مرکز خدمات ، اساتیدی که در هفته حداقل 10 ساعت اشتغال به تدریس دارند، مشمول خدمات بیمه تامین اجتماعی مرکز خدمات حوزه های علمیه می باشند .


    لازم بذکر است در مدارس علمیه ای که دارای 1یا 2 پایه تحصیلی هستند، میزان تدریس به6 ساعت در هفته تقلیل می یابد.


    البته در سال 95 با توجه به آمار بیمه شدگان و هزینه های بالای آن ، برای اساتید جدید الورود علاوه بر شرط حد اقل 10 ساعت تدریس در هفته ،شرط سرپرست خانوار بودن توسط مرکز خدمات نیز اضافه شده است . امید است با رایزنی مرکز این شرط ملقی و کلیه اساتید جدید با حد اقل 10 ساعت تدریس نیز بیمه شوند.





    59.معیار پرداخت حق التدریس چیست و هر سال چگونه تعیین می شود؟


    بخش اعظم حق التدریس اساتید توسط مرکز و با توجه به اعتبار مصوب هر سال ، محاسبه و ابلاغ می شود . به عنوان مثال سهم مرکزدر سال 95 ، به ازای هر ساعت تدریس در مدارس سطح2 مبلغ: 95.000 ریال، در سطح3 مبلغ: 120000 ریال و در سطح4 مبلغ : 180.000 ریال در نظر گرفته شده است .


    تکمیل حق الزحمه اساتید، به شرح ذیل، به عهده مؤسسان محترم و هیأت امنای محترم مدارس علمیه است و امید است با توجه به شرایط مالی مدارس این بخش از حق التدریس اساتید نیز پداخت شود ؛


    الف- به ازی هرسال سابقه تدریس رسمی" با مجوز تدریس " 2 درصد و حداکثر تا 50 درصد به مبالغ اعلام شده اضافه شود؛


    ب- علاوه بر تامین یا پرداخت هزینه ایاب و ذهای درون شهری اساتید، چنانچه فاصله محل سکونت اساتید تا مدرسه علمیه، بیش از25 کیلومتر و کمتر از 75 کیلومتر باشد، 25 درصد و در صورتی که بیش از 75 کیلومتر باشد، 50 درصد به مبلغ ایاب و ذهاب اضافه شود؛
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376

    60.نحوه پرداخت بیمه اساتید به چه صورت است؟


    مطابق قوانین و ضوابط مربوطه ، سهم کارپذیر توسط اساتید و سهم کارفرما توسط مرکز خدمات پرداخت می شود.


    61.بیمه اساتید چه تسهیلاتی را شامل می شود؟


    اساتید بیمه شده از بیمه بازنشستگی مطابق با قوانین کشور برخوردار خواهند شد .


    62.آیا شرکت در دوره های آموزش ضمن خدمت اساتید الزامی است؟


    بله الزامی و شرط تمدید مجوز است.


    63.شرایط عضویت در انجمن های علمی اساتید چیست؟


    داشتن مجوز دارای اعتبار در گرایش انجمن، شرط عضویت در انجمن های علمی اساتید است.


    64.نحوه عضویت در انجمن های علمی اساتید به چه صورتی است؟


    در انجمن هر گرایش ، اساتید دارای مجوز معتبر در آن گرایش از سوی مرکز مدیریت عضو می شوند، در عین حال اگر به هر دلیلی استادی با وجود داشتن شرایط لازم برای عضویت، عضو انجمن نیست مراتب را به مدرسه علمیه خود اطلاع دهد تا به مرکز اعلام و برای عضویتشان اقدام شود.





    65.آیا شرکت در جشنواره علمی اساتید الزامی است؟


    خیر الزامی نیست ولی توصیه می شود به منظور ایجاد نشاط و رقابت سالم علمی و ارتقاء سطح علمی و مهارتی، تمام اساتید در جشنواره های علمی شرکت نمایند.

















    سوالات در خصوص سنجش تحصیلی


    66.چه فعالیت هایی در اداره سنجش صورت می‌گیرد؟


    تمرکز اصلی وفعلی فعالیت‌های اداره سنجش معاونت آموزش درطراحی وکارشناسی تمامی سؤالات آزمون‌های متمرکز در سراسر کشور می‌باشد.


    67.شاخصه اصلی تعیین امتحانات متمرکز چیست؟


    دروس پایه‌ای و اصلی در هر پایه و گرایش به عنوان دروس متمرکز انتخاب می‌شوند.


    68.هدف از برگزاری آزمون‌های متمرکز چیست؟


    ازجمله اهداف برگزاری آزمون های متمرکز عبارتند از:


    1. طراحی سوالات بر پایه استاندارد های لازم در شیوه طراحی سوال


    2. آشنایی اساتید وطلاب با شیوه های استاندارد طراحی سوال


    3. طراحی سؤالات بر اساس اهداف آموزشی تعریف شده


    4. تلاش جهت یکسان‌سازی سطح علمی طلاب در تمامی مدارس


    5. شناسائی استعدادهای برتر در هر پایه ،رشته وگرایش


    6. و... .


    69.امتحانات متمرکز چه سطوحی را در بر می‌گیرد؟


    امتحانات متمرکز شامل کلیه سطوح اعم از سطح یک، دو، سه و چهار می‌باشد.


    5- امتحانات نیم‌سال در چند دوره در طول دوره تعلیم طلاب برگزار می‌شود؟


    در هر نیم‌سال برخی از دروس به عنوان دروس متمرکز به صورت هم‌زمان در کل کشور برگزار می‌شود.


    70.مهم‏ترین ملاک طراحی سؤال امتحانات متمرکز چیست؟


    ملاک اصلی در طراحی سؤالات این است که سؤالات به صورت مفهومی و کاربردی طراحی گردد. طراحی سؤالات بر محور آشنایی وفهم متن دروس می باشد واز متن دروس تهیه وتنظیم می شود.


    71.تنوع سؤالات در امتحانات متمرکز چگونه است؟


    جهت آشنایی طلاب با آزمون های دوره ای عالی که براساس سوالات چند گزینه ای انجام می شود روال فعلی این اداره بر آن است که در هر آزمون متمرکز 6 سؤال تستی نیم‏نمره‏ای طرح گردد و ما بقی سؤالات به صورت تشریحی می باشند.


    72.میزان سطح‏بندی کیفیت سؤالات از نظر شما چگونه است؟


    غالب سئولات در حد متوسط از سطح علمی لازم برای یک درس تنظیم می گردد. بدین روش که یک‏‏سوم سؤالات آسان، یک‏‏سوم در سطح متوسط و یک‏‏سوم در سطح سؤالات دشوار طراحی گردد.





    73.امتحانات متمرکز نیمسالی چه زمانی برگزار می‏گردد؟


    امتحانات متمرکز نیمسالی مطابق با تقویم آموزشی مدیریت تحصیلات تکمیلی برگزار می‏گردد.





    74.با توجه به لزوم آشنایی طلاب با نحوه طراحی سوالات چه تمهیداتی در این زمینه اندیشیده شده است ؟


    اداره سنجش با توجه به دغدغه طلاب محترم اقدام به بارگزاری نمونه سوالات دروس وامتحانا ت مختلف در سامانه edu.whc.ir نموده است بر این اساس سعی این اداره نیز بر این بوده که تادر حد امکان آخرین امتحان برگزار شده در دسترس قرار گیرد. طلاب محترم می‌توانند با برنامه فایرفاکس (موزیلا) وارد سامانه شوند و در قسمت اداره سنجش از نمونه سؤالات مرکز استفاده نمایند.


    75.آیا تصحیح اوراق امتحانی در اداره سنجش انجام می‏شود؟


    تصحیح اوراق در مدیریت‏های استانی ومدارس انجام می گیرد و اداره سنجش در هر نیمسال برخی تصحیحات صورت گرفته‏ توسط اساتید محترم را به صورت رندمی مورد بررسی قرار می دهد.


    76.غیر از امتحانات متمرکز چه امتحاناتی در اداره سنجش طراحی سؤال می‏گردند؟


    ازجمله امتحاناتی که در اداره سنجش معاونت آموزش علاوه بر امتحانات متمرکز برگزار می گردد عبارتند از:


    1. آزمون‌های مسابقات علمی در مقطع سطح دو و سه در مرحله استانی وکشوری


    2. امتحانات ورودی سطح سه


    3. آزمون‌های بازپذیری


    4. آزمون‌های مدارج علمی


    5. آزمون تربیت مدرس


    6. آزمون آمادگی اساتید


    7. آزمون دانش‏افزایی اساتید


    8. و... .





    77.چرا بعضی از آزمون‏ها باید در قم طراحی شود ولی بعضی دیگر در مدرسه‏ها طراحی می‏شود؟


    مطابق سنوات گذشته در هر نیمسال برخی از دروس در سطح دو و سه از جانب مدیریت تحصیلات تکمیلی به عنوان دروس متمرکز به اداره سنجش معرفی می‏گردد و اداره سنجش بر مبنای همان دروس ابلاغی، اقدام به طراحی سؤالات این قبیل آزمون‏ها می‏نماید.


    78.آیا شما برای کاهش استرس طلاب و آشنایی آن‏ها با سؤالات متمرکز، نمونه سؤال هم در اختیار آن‏ها قرار می‏دهید؟


    بله، شما می‏توانید با برنامه فایرفاکس (موزیلا) وارد سامانه edu.whc.irشوید و در قسمت معاونت آموزش و سپس اداره سنجش از نمونه سؤالات آن اداره استفاده نمایید.


    79.آیا اطلاعاتی در خصوص اداره سنجش در سامانه edu.whc.irموجود هست؟


    طلاب محترم می‏توانند در سامانه مذکور در قسمت سمت راست صفحه بر روی آیکن اداره سنجش کلیک و اطلاعات زیرشاخه آن را مشاهده نمایند.


    80.در صورت بروز مشکل در رابـ ـطه با سئوالات امتحانی و یا راهنمایی از اساتید آن مجموعه چگونه می توان با اداره سنجش ارتباط برقرار نمود؟


    شماره تماس 02532144247 و 02532144246 وهمچنین سامانه پیامکی 50001717214421 آماده دریافت نظرات اساتید و طلاب گرامی در زمینه های مرتبط می‏باشد.
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    به گزارش »شیعه نیوز» به نقل از جهان نیوز، پرداخت شهریه پس از قبولی در امتحان جامع آغاز می‌شود. این امتحان پس از چند ماه از آغاز به تحصیل طلبه در حوزه علمیه برگزار می‌شود. البته برخی از مراجع پرداخت شهریه به طلبه را پس از گذراندن دوره مقدمات و قبولی در امتحان شفاهی لمعتین آغاز می‌کنند. از این رو میان شهریه طلاب مقدمات و سطح یک تفاوت زیادی موجود است.

    پایگاه روات حدیث نوشت: مقدار دریافتی شهریه طلاب به شرح زیر است:

    • مقدمات مجرد : پنجاه هزار تومان
    • مقدمات معیل : نود و پنج هزار تومان
    • سطح یک مجرد: هشتاد و پنج هزار تومان
    • سطح یک معیل: صد و پنجاه و پنج تومان
    • سطح دو مجرد : صد و ده هزارتومان
    • سطح دو معیل : دویست و ده هزار تومان
    • سطح سه مجرد : صد و پنجاه هزار تومان
    • سطح سه معیل : دویست و هشتاد هزار تومان

    از این مقدار، نزدیک سی هزار تومان بابت حق بیمه کسر می‌گردد و نیز به طلاب معیل که مسکن اجاره‌ای دارند ماهیانه سی و پنج هزار تومان کمک اجاره از طرف آیت الله خامنه‌ای پرداخت می‌گردد. هم‌چنین از طرف مرکز خدمات حوزه علمیه ماهیانه چهل هزار تومان بن کارت به طلاب معیل اهدا می‌شود. در برخی مناسبت‌های مذهبی مبلغی به عنوان عیدی به شهریه اضافه می‌گردد.

    شهریه به مبلغی گفته می‎شود که در اول هر ماه قمری به طلاب حوزه علمیه پرداخت می‌شود. متولی پرداخت شهریه به طلاب مراجع هستند. محل درآمد شهریه‌ از وجوهات شرعی مردم که به مراجع پرداخت می‌گردد تأمین می‌شود. شهریه همانند بورس تحصیلی است. بورس تحصیلی (به فرانسوی: Bourse d’étude) کمک هزینه‌ای است که دانشگاه‌ها و مراکز علمی یا موسسات خیریه به دانشجویان مستعد اعطا می‌کنند.

    طلاب با آغاز مقدمات و صرف و نحو، پس از چند ماه با شرکت در امتحانی از دروس خوانده شده و قبول شدن در آن می‌توانند از شهریه برخوردار شوند. شهریه تا وقتی که طلاب به درس ادامه دهند و شاغل در جایی نگردند ادامه دارد.

    شهریه بر اساس میزان تحصیلات طلبه متفاوت است و به چهار سطح تقسیم می‌شود. مقدمات و سطح یک و دو و سه. مقدمات از آغاز تحصیل تا پایان لمعه –سال ششم- و قبولی در امتحان شفاهی لمعه است. سطح یک پس از گذراندن دوره مقدمات تا قبولی در امتحان شفاهی رسائل و مکاسب است.

    سطح دو از سال هشتم تا قبولی در امتحان شفاهی جلد اول کفایه و بحث شرایط العوضین کتاب مکاسب است. با قبولی در امتحان شفاهی پایه نهم که شامل جلد اول کفایه الاصول آخوند خراسانی و بخشی از مکاسب شیخ انصاری است، به طلاب مدرک سطح دو که معادل لیسانس است اعطا می‌شود. پس از این امتحان، شهریه به سطح سه ارتقا می‌یابد، مشروط بر این‌که ملبس به لباس روحانی باشند. سطح سه شهریه بالاترین سطح شهریه است.

    از مؤلفه‌های مؤثر در مقدار شهریه طلاب، تأهل و تجرد آنان است.معمولاً طلاب معیل دو برابر مجردان شهریه می‌گیرند. گاهی هم سادات مقداری بیش از غیر سادات شهریه می‌گیرند.

    در حال حاضر حضرات آیات عظام خامنه‌ای، سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، وحید خراسانی، مظاهری، نوری همدانی، موسوی اردبیلی، سید صادق روحانی، علوی گرگانی عهده‌دار شهریه طلاب هستند.

    آیت الله محفوظی پس از رحلت آیت الله بهجت پرداخت شهریه ایشان به طلاب را ادامه می‌دهد. هم‌چنین شهریه مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی زیر نظر فرزندشان پرداخت می‌شود. علمای برخی از شهرها نیز به طلاب شهرهای خود شهریه می‎دهند. گاهی نیز برخی از علما به صورت پراکنده شهریه می‎دهند که آن را تقسیمی می‎نامند. از مراجع بزرگ، حضرت آیت الله شبیری زنجانی تنها مرجعی است که شهریه نمی‎دهد.
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    به گزارش پارسینه؛ مسئله امرار معاش روحانیون همواره از بحث های داغ جامعه بوده است، بسیاری از روحانیون پس از اتمام دروس حوزه برای امرار معاش، خود به کارهای دیگری نظیر تدریس در مدارس و دانشگاه ها، دفترداری اسناد و ازدواج ، قضاوت ،وکالت و.... مشغول شده و از آن طریق زندگی خود را تأمین می کنند.

    شهریه طلبگی نیز تا زمانی که طلاب ارتباط خود را با حوزه های علمیه ادامه دهند، به آنها تعلق می گیرند که رقمی بین 100 تا 300 هزار تومان است.
    94552_984.jpg

    طلاب در حال گرفتن شهریه ماهانه
    در کنار مشاغل رسمی یادشده "مسجدداری" یکی دیگر از منابع درآمدی روحانیون و طلاب به شمار می آید.

    بسیاری از روحانیون امامت جماعت یکی از مساجد را به عهده دارند و برای همین امر نیز مبلغی به عنوان ایاب و ذهاب و یا مدیریت امور مسجد از هیات امنای مسجد دریافت می کنند.

    مسجد داری بیشتر مربوط به نمازجماعت مغرب و عشاء می شود و مبلغ متوسط دریافتی روحانیون برای یک وعده مغرب و عشاء نیز هم اکنون پانصد هزار تومان است.

    البته مسائلی همچون میزان درآمد مسجد و محل آن که در کدام بخش شهر قرار دارد و یا این که مسجد خانه امام جماعت دارد یا خیر نیز از متغیرهای این مبلغ محسوب می شود.

    رسیدگی به امور مسجد بنا بر صلاحدید هیات امنا و امام جماعت از فعالیت های جنبی امام جماعت محسوب می شود و بسیاری از روحانیون دریافت حقوق از مسجد را مرتبط با این فعالیت ها می دانند و نه اقامه نمازجماعت.

    اقامه نمازجماعت در شرکت ها و ادارات دولتی

    اقامه نمازجماعت ظهر و عصر در شرکت ها و ادارات دولتی ، یکی دیگر از منابع درآمدی روحانیون است. در حال حاضر مبلغی که به عاوینی همچون "حق القدم " و یا هزینه ایاب و الذهاب به روحانیون برای اقامه نماز ظهر و عصر پرداخت می شود نیز حدود 500 هزار تومان است.

    از عوامل تغییر نرخ این فعالیت نیز تمکن مالی شرکت ها و ادارات و یا میزان شهرت امام جماعت است. سخنرانی و بیان احکام در بین و یا پس از نماز ظهر و عصر از فعالیت های جانبی این حوزه است و مانند مسجد داری برخی از روحانیون مبلغ دریافتی خود را مربوط به این فعالیت می دانند.

    94553_331.jpg


    نماز و روزه قضا

    "نماز و روزه قضا" هم از منابع درآمدی برخی طلاب و روحانیون است. هم اکنون عرف یک سال نماز و روزه قضای یک نفر که از دنیا رفته و ورثه آن اقدام به واگذاری آن می کنند به طور متوسط یک میلیون و پانصد هزار تومان است که نهصد هزار تومان آن مربوط به نماز و ششصد هزار تومان آن برای یک ماه روزه قضا است. نماز و روزه قضا معمولا در بیوت مراجع تقلید، حوزه ها و مساجد واگذار می شود. بسیاری از مردم با توجه به این که روحانیون نماز را به صورت بهتری می خوانند تمایل دارند تا نماز قضای گذشتگان خود را به این گروه واگذار کنند.

    سخنرانی در مساجد و تکایای عزداری

    از فعالیت های درآمدی بالا برخی روحانیون یکی از آن را انتخاب می کنند و برخی تمام آن ها را انجام می دهند و به عنوان مثال صبح ها در حوزه حاضر شده و مبلغی را به عنوان شهریه دریافت کرده و در همان حوزه مسئولیتی را بر عهده می گیرند و حقوقی به عنوان مسئولیت اداری حوزه دریافت می کنند.

    به گزارش پارسینه، بسیاری از مسئولین حوزوی ظهرها این اجازه را دارند که به میزان حدود یکی دو ساعت نیز برای اقامه نماز ظهر و عصر از حوزه بیرون بروند.

    همچنین برای غروب و شب ها نیز مسجد داری یکی از مساجد را بر عهده داشته باشد و بعد از مسجد داری نیز سخنرانی در هیئات و یا مساجد دیگری را انجام دهند. مبلغی که به عنوان حق القدم و یا هزینه ایاب و الذهاب برای سخنرانی نیز به روحانیون پرداخت می شود نیز در تهران به طور متوسط 50 هزار تومان است.

    با این اوصاف،می توان نتیجه گرفت یک روحانی جوان و غیر مشهور ماهانه حدود یک میلیون تومان درآمد دارد.
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    مراحل تحصيل در حوزه‏هاي علميه
    20090911232809546_mobahese.jpg


    نحوه تدريس در حوزه با گذشت زمان تغيير كرده است. تا نميه دوم قرن چهاردهم هجري دانش‏آموز وارد مكتب‏خانه مي‏شد. و پس از آشنايي با حروف به فراگرفتن قرآن كريم مي‏پرداخت و پس از آشنايي مختصري با مقدمات صرف و نحو و غيره به حوزه داخل مي‏گرديد. ولي بعد از افتتاح مدارس جديد و انقراض مكتب‏خانه‏ها دانش‏آموزان پس از تكميل دوره اول يا دوم متوسطه به حوزه ملحق مي‏گردند.

    تاكنون چنين مرسوم و رايج بوده است كه هر طلبه‏اي با ورود به حوزه علميه در دوران تحصيل خود، مراحل مشخصي از سطوح علمي را پشت‏سر مي‏گذاشت. ابتدا، اين مراحل را به طور اجمال مد نظر قرار مي‏دهيم، تا زمينه بحث از موضوع اصلي فراهم آيد:

    1.دروس مقدماتي

    2.سطح

    3.خارج

    4. دروس تخصصي

    5. دروس جنبي

    دروس مقدماتي:

    در نظام فعلي حوزه عليمه قم، اين مرحله شامل پايه‏هاي اوّل تا سوم است و هدف اصلي در اين دوره، آموزش ادبيات عرب (صرف، نحو، معاني و بيان و...) و آشنايي با دروس پايه مثل منطق و فقه است كه به طور معمول از كتاب‏هاي جامع المقدمات، سيوطي، مغني و تلخيص‏هاي آن، المنطق و يا تلخيص المنطق و... استفاده مي‏شود.

    هدف‏هاي فرعي در اين مرحله، بالا بردن اطلاعات عمومي مثل ادبيات فارسي و مستدل شدن و تثبيت عقايد در طلاب است.

    دروس سطح

    در نظام فعلي حوزه، اين مرحله شامل پايه‏هاي چهارم تا دهم است. در اين دوره اهداف زير تعقيب مي‏شود:

    1 ـ بالا بردن قدرت فهم متون فقهي و اصولي؛

    2 ـ آشنا شدن با روش‏هاي استنباط از آيات و احاديث؛

    3 ـ خواندن يك دوره كامل فقه و اصول؛

    4 ـ تعميق عقايد و گسترش اطلاعات عمومي طلاب به وسيله دروس عمومي.

    در اين دوره به طور معمول در علم اصول كتاب‏هايي نظير: معالم الأُصول يا اصول الإستنباط، اصول الفقه، رسائل، كفاية الأصول تدريس مي‏شود.

    در علم فقه، كتاب‏هايي نظير شرح لمعه و مكاسب تدريس مي‏شود.

    اين مرحله بين چهار تا هفت سال طول مي‏كشد كه زمان آن بستگي به استعداد و تلاش طلاب دارد.

    مرحله درس خارج

    اين مرحله عالي‏ترين دوره دروس حوزوي محسوب مي‏شود كه با هدف مجتهد شدن طلاب در دو رشته فقه و اصول و توان استنباط احكام از منابع اصيل (كتاب، سنت، عقل، اجماع) برپا مي‏شود و معمولاً متن درسي خاصي ندارد. ولي براي نظم بخشيدن به مطالب، مباحث براساس كفاية الاصول در اصول فقه و جواهر الكلام، تحرير الوسيله و عروة الوثقي در فقه طرح مي‏شود و در حقيقت اين دوره تحقيقاتي حوزه محسوب مي‏شود.

    در سال‏هاي اخير، رشته‏هاي تخصّصي تفسير و كلام و تبليغ نيز در كنار فقه و اصول تشكيل شده است كه متخصصان و محقّقاني در آن رشته‏ها تربيت مي‏كنند.

    از آنجا كه رسيدن به قوه اجتهاد بستگي به استعداد و تلاش شخصي افراد دارد، لذا زمان اين دوره براي افراد متفاوت است. ولي اين دوره دست كم شش سال طول مي‏كشد.

    4) دروس تخصصي:

    هدف از اين دروس - كه تحت عنوان رشته‏هاي تفسير، كلام، تبليغ و ... شروع شده است - پرورش متخصص، در رشته‏هاي خاص مورد نياز حوزه و جامعه است. اين كار پرارزش باعث مي‏شود كه شخص علاوه بر اجتهاد در فقه و اصول، در يكي از رشته‏هاي علوم اسلامي متبحر شود، تا بتواند منشا خدمات مفيدي در حوزه و جامعه شود; نه اين كه بعد از صرف مدت زمان طولاني براي تحصيل، به نتيجه مطلوبي نرسد

    5) دروس جنبي يا عمومي:

    در حوزه علميه قم و در بعضي شهرستانها، همزمان با دوره مقدمات و سطح، درسهايي تحت عنوان عقايد، تفسير، اقتصاد، ملل و نحل، علوم قرآن، اخلاق و ... تعليم داده مي‏شود كه در رشد فكري طلاب و گسترش اطلاعات علمي آنها موثر است. اين درس‏ها هر چند لازم است، ولي مرحله مستقلي در درس‏هاي حوزه محسوب نمي‏شود

    شيوه‏هاي تدريس در درس‏هاي مقدمات و سطح

    غالب اساتيد در اين دوره از يك الگوي تدريس پيروي مي‏كنند كه شش مرحله را در بردارد:

    1 ـ مطالعه قبل از تدريس، كه شامل مطالعه كتاب درسي و حواشي و شروح آن مي‏شود.

    2 ـ روخواني درس با رعايت كامل قواعد ادبيات كه گاهي قسمتي از آن به عهده شاگردان گذاشته مي‏شود.

    3 ـ بيان مطالب درس به صورت دسته‏بندي شده و به اصطلاح «خارج درس».

    4 ـ تطبيق مطالب گفته شده با متن كتاب مورد تدريس به صورت جمله به جمله.

    5 ـ بيان مطالبي خارج از كتاب (از حواشي و شروح يا نظريات خاص استاد) كه در ضمن درس بيان مي‏شود؛ ولي برخي اساتيد براي جلوگيري از مشوش شدن ذهن طلاب، آن مطالب را در پايان درس ذكر مي‏كنند.

    6 ـ پاسخ گويي به سؤالات شاگردان در سه مرحله.

    الف) قبل از شروع درس؛ ب) در حين درس؛ پ) بعد از درس.

    بررسي: نقاط قوت و ضعف فراواني براي اين دو دوره گفته شده كه به برخي از آن‏ها اشاره مي‏كنيم.صرف و نحو زبان عربي، معاني و بيان و منطق است كه هدف اصلي از اين درس‏ها، تسلط طلاب به «زبان قرآن‏» مي‏باشد و اين مرحله در حكم كليد فهم معارف اسلام است; چرا كه احاديث و سنت پيامبر اكرم و ائمه اطهار - صلوات الله عليهم - به همين زبان است. اين دوره بين سه تا چهار سال به طول مي‏انجامد.

    .
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    معادل مدارک دانشگاهی در حوزه علمیه/ دکترای حوزه چند سال است؟
    205607_738.jpg
    مدرک کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در حوزه علمیه به چه صورت است؟ آیا طول زمان آن با مدت زمان تحصیل در دانشگاه برابر است؟ آیا مزایای مدارک دانشگاهی را دارند؟ در گزارش پیش‌رو به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهیم.

    به گزارش انتخاب، ثبت نام در آموزش غیرحضوری سال تحصیلی 96 -95 حوزه علمیه برای دوره اسفند از ماه گذشته آغاز شده و تا ۲۰ آذرماه جاری ادامه دارد. از مهمترین شرایط ثبت‌نام «تکمیل سطح یک» است. (اطلاعات بیشتر)

    اما گذراندن سطح یک چقدر طول می‌کشد و معادل کدام مدرک دانشگاهی است؟

    در پاسخ به این پرسش باید خاطرنشان کرد که نظام آموزشی حوزه‌‌های علمیه به چهار سطح تقسیم شده است:

    * مدرک فوق دیپلم در حوزه علمیه

    سطح اول حوزه، دروس مقدماتی است که به طور عادی، ۶ سال (از پایه اول تا پایه ششم) به طول می‌انجامد. در اتمام این دوره، مدرک فوق دیپلم داده می‌شود.

    * مدرک کارشناسی در حوزه علمیه

    سطح دوم حوزه، شامل دروس کارشناسی است، این دوره، معمولا سه سال طول می‌‌کشد که پایه‌های هفتم، هشتم و نهم را شامل می‌شود.

    اتمام پایه نهم، برابر است با پایان سطح دوم که مدرک کارشناسی حوزه علمیه به طلبه علوم دینی اعطا می‌شود.

    برخی از طلاب، بعد از این دوره، برای ادامه تحصیل در سطح سوم، وارد مراکز تخصصی حوزه (مانند مراکز تخصصی کلام، فلسفه، تفسیر، تاریخ و ...) می‌شوند و در آن مراکز، علاوه بر آموختن دروس تخصصی مربوطه، سطح سوم حوزه را ادامه می‌دهند.

    * مدرک کارشناسی ارشد در حوزه علمیه

    سطح سوم حوزه، شامل دروس کارشناسی ارشد است که طلبه علوم دینی بعد از اتمام پایه دهم و ارائه پایان‌نامه، سطح سه حوزه به اتمام می‌رساند و مدرک کارشناسی ارشد علوم دینی را دریافت می‌‌کند. معمولا این دوره یک سال (جدا از پایان‌نامه که حدود ۲ سال زمان می‌برد) به طول می‌انجامد.

    * مدرک دکتری در حوزه علمیه

    بعد از سطح سوم، طلبه وارد دوره سطح چهارم یا به اصطلاح «دوره دکترا» می‌شود و در آن دوره برای متخصص شدن و صاحب‌نظر شدن تلاش و کوشش می‌کند.

    دانش‌پژوه این دوره بعد از ارائه هشت مصاحبه علمی و تدوین رساله سطح چهار، مدرک سطح چهار حوزه علمیه (دکترا) را دریافت می‌کند. این دوره جدا از رساله دکتری، حداقل ۶ سال به طول می‌انجامد.

    دریافت مدرک دکتری به معنای پایان تحصیلات نیست بلکه روحانیون برای مجتهدشدن و اخذ درجه «اجتهاد» همچنان نیازمند تحقیق و پژوهش و شرکت در کلاس‌های درس خارج هستند.

    چند نکته:

    ۱. به استناد مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، هر چهار مدرک حوزه علمیه، دقیقا همان مزایا و حقوق مدارک دانشگاهی را دارند.

    ۲. دوره تحصیل در حوزه علمیه بیشتر از دوره تحصیل در دانشگاه است.

    ۳. بر خلاف تصور برخی که گمان می‌کنند طلبه، خدمت سربازی ندارد باید دانست که خدمت سربازی برای طلبه هم وجود دارد و بعد از اتمام تحصیل باید به سربازی برود و هنگام تحصیل، همانند دانشجو از معافیت تحصیلی برخوردار است.
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    طلبه‌های خواهر چه می‌خوانند؟

    jameat-al-zahra-neveshteh.jpg



    یکی از پرسش‌های رایج از خواهران طلبه این است که آیا درس‌هایی که در حوزه می‌خوانند، تفاوتی با دروس حوزه برادران دارد یا خیر. پاسخ به این پرسش چندان سخت نیست. چنان‌که مشترکات بسیاری میان دروس حوزه‌های خواهران و برادران وجود دارد. هرچند تفاوت‌هایی نیز بسته به مدرسه علمیه مورد نظر در دروس خواهران هست.


    نظام آموزشی حوزه‌های خواهران در موضوع و محتوا چندان تفاوتی با برادران ندارد، جز اینکه اکثر قریب به اتفاق مدارس برادران، نظام پایه‌ای دارند؛ یعنی طلاب از پایه اول شروع می‌کنند و به پایه دهم می‌رسند که معادل سطح ۳ دروس حوزوی خواهران است. معمولا برادران تا پایه دهم در مدارس مختلف تحصیل می‌کنند و در ادامه، درس خارج فقه و اصول اساتید مختلف حوزه را بسته به رأی و نظر خود انتخاب می‌نمایند.


    اما در مدارس علمیه خواهران، به ویژه جامعة الزهرا (س) قم، ساختار نظام تحصیلی بیشتر به دانشگاه شباهت دارد. نام این حوزه نیز گویای همین مطلب است (جامعة به عربی به معنای دانشگاه است). در واقع دروس فصل‌بندی‌شده به صورت دو نیمسال (ترم) در هر سال ارائه می‌گردند که برخی اجباری و برخی با توجه به معدل طلبه اختیاری است. در دوره تمام وقت که ۴ سال به طول می‌انجامد، خواهران طلبه ۱۹۰ واحد درسی را می‌گذرانند (حدودا ۵۰ واحد بیشتر از عرف واحدهای مقطع کارشناسی دانشگاه‌ها) که اخیرا ۳۰ واحد آن به صورت گرایشی در رشته‌های مختلف ارائه می‌شود، از جمله تاریخ اسلام، تفسیر قرآن، فقه و اصول، تعلیم و تربیت اسلامی و… .


    اما در مدارس علمیه خواهران، به ویژه جامعة الزهرا (س) قم، ساختار نظام تحصیلی بیشتر به دانشگاه شباهت دارد. نام این حوزه نیز گویای همین مطلب است (جامعة به عربی به معنای دانشگاه است). در واقع دروس فصل‌بندی‌شده به صورت دو نیمسال (ترم) در هر سال ارائه می‌گردند که برخی اجباری و برخی با توجه به معدل طلبه اختیاری است.


    این ۱۹۰ واحد در حقیقت معادل دوره کارشناسی در دانشگاه است که سطح دو محسوب می‌شود و هم‌تراز اتمام پایه ۹ مدارس علمیه برادران است. طلابی که نصف این واحدها را بگذرانند (۹۵ واحد) مدرک معادل سطح یک حوزه یا کاردانی دانشگاه را دریافت می‌کنند که هم‌تراز اتمام پایه ۶ حوزه برادران است. سطح سه نیز معادل مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه‌ها و هم‌تراز اتمام پایه ۱۰ در مدارس علمیه برادران است.


    رشته‌های تخصصی جامعة الزهرا (س) در سطح سه، شامل تاریخ اسلام، تعلیم و تربیت اسلامی، تفسیر و علوم قرآن، فقه و اصول، فلسفه اسلامی، کلام اسلامی و مطالعات اسلامی زنان است. برنامه معارف اسلامی نیز ویژه خواهرانی است که لزوما تمایلی به طلبه شدن و طی برنامه‌های رسمی حوزه ندارند و در عین حال می‌خواهند یک آشنایی حداقلی با معارف اسلامی داشته باشند. برای این خواهران دروسی چون قرآن و تفسیر، حدیث، عقاید، اخلاق، احکام، خانواده و تربیت، تاریخ اسلام و بینش سیـاس*ـی قرار داده شده که این دوره را به صورت غیرحضوری یا نیمه‌حضوری طی می‌کنند و در پایان تنها گواهی پایان این دوره را دریافت می‌نمایند.


    در سطح چهار (معادل دوره دکترا) طلاب وارد درس خارج می‌شوند و عموما فقه و اصول را دنبال می‌کنند، اما برخی نیز به رشته‌های تخصصی سطوح دو و سه می‌پردازند؛ مانند تفسیر قرآن، عرفان، فلسفه، کلام و…


    اما دروس مشترک میان برادران و خواهران طلبه تا سطح دو:
    (البته مدارس از منابع متفاوت و گوناگونی برای این سرفصل‌ها استفاده می‌کنند)


    در سطح چهار (معادل دوره دکترا) طلاب وارد درس خارج می‌شوند و عموما فقه و اصول را دنبال می‌کنند، اما برخی نیز به رشته‌های تخصصی سطوح دو و سه می‌پردازند؛ مانند تفسیر قرآن، عرفان، فلسفه، کلام و… .


    ۱. یادگیری زبان عربی از طریق آموزش صرف و نحو (با استفاده از منابعی چون کتاب‌های صرف ساده، صرف میر، تصریف و جامع المقدمات… و در نحو نیز کتبی چون هدایه، مغنی، سیوطی و مبادی العربیه)


    ۲. کلام و عقاید استدلالی


    ۳. فلسفه اسلامی (عمدتا با رجوع به کتاب آموزش فلسفه آیت الله مصباح یزدی، کتاب‌های بدایة الحکمه و نهایة الحکمه علامه طباطبایی و در نهایت نیز اسفار اربعه ملاصدرا)


    ۴. اخلاق (دروس اخلاق اساتید مختلف)


    ۵. تفسیر قرآن (منتخب سوره‌ها و بررسی برخی تفاسیر معتبر)


    ۶. علوم حدیث


    ۷. نهج البلاغه (معمولا منتخبی از یکی دو خطبه)


    ۸. تاریخ اسلام


    ۹. روخوانی و تجوید قرآن


    ۱۰. بلاغت


    ۱۱. فقه و اصول (بر مبنای کتب منطق از جمله منطق مظفر و منطق کبری، کتاب‌های اصول الفقه، رسائل، کفایه، لمعه و مکاسب)


    درس عرفان نیز از جمله مشترکات است اما منابع و حدود آن متفاوت است. عرفان برای خواهران طلبه در حد شناختی ساده در نظر گرفته شده، در حالی که برخی مدارس برادران پیش از اتمام پایه ۱۰ آن را به صورتی تخصصی ارائه می‌کنند و عمدتا شرح کتاب عرفانی فصوص الحکم ابن عربی را می‌خوانند که متن سختی نیز هست.


    یکی از تفاوت‌های دروس حوزه خواهران و برادران این است که خواهران معمولا درس رجال ندارند، مگر در رشته تخصصی علوم قرآن و حدیث. روش درس خواندن نیز چه در حوزه‌های برادران و چه خواهران، روش مباحثه است.


    عمده دروس حوزوی بر صرف و نحو عربی، کلام و البته دروس فقه و اصول متمرکز است که برای اجتهاد مورد نیازند.


    یکی از تفاوت‌های دروس حوزه خواهران و برادران این است که خواهران معمولا درس رجال ندارند، مگر در رشته تخصصی علوم قرآن و حدیث. روش درس خواندن نیز چه در حوزه‌های برادران و چه خواهران، روش مباحثه است.


    با توجه به اینکه خواهران امکان مرجع تقلید یا قاضی شدن ندارند و در صورت اجتهاد نیز تنها خودشان می‌توانند طبق اجتهاد خود عمل نموده و از مرجع دیگری در احکام عملی اسلام تقلید ننمایند، شاید این پرسش مطرح شود که در نهایت مقصد خواهران طلبه در این مسیر چیست؟ پاسخ این است که جامعه اسلامی تنها به قاضی یا مرجع نیازمند نیست، بلکه به حضور زنان مبلغ، مدرس، مجتهد، مؤلف و محقق در علوم اسلامی، کارشناس امور حقوقی زنان و پاسخگو به شبهات و پرسش‌های دینی بانوان هم نیاز دارد.
     
    بالا