- عضویت
- 2017/05/18
- ارسالی ها
- 35,488
- امتیاز واکنش
- 104,218
- امتیاز
- 1,376
سؤالات رایج در خصوص تحصیل در حوزه علمیه خواهران
1. نظام آموزشی حوزههای علمیه خواهران چه ویژگیهایی دارد؟
نظام آموزشي ـ تربيتي حوزههاي علميه خواهران با حفظ اصول اساسي حوزههاي علمية تشيّع، متناسب با ويژگيهاي اختصاصي بانوان و نيازهاي جامعه طراحي شده است. يكي از ويژگيهاي اين نظام، طراحي آن در قالب مقاطع تحصيلي چهارگانه زیر است؛ بهطوری که دانشآموختگان هر مقطع با کسب دانش و تواناییهای مورد انتظار میتوانند وظایف و مسئولیتهای محوله را عهدهدار شوند.
مقاطع تحصیلی حوزههای علمیه خواهران عبارت است از:
ü مقطع اول: دوره عمومي (كارشناسي)
ü مقطع دوم: دوره عالي (كارشناسي ارشد)
ü مقطع سوم: دوره تخصصّي (دكترا)
ü مقطع چهارم: دوره فوق تخصّص- اجتهاد (فوق دكترا)
2. اهداف اصلی حوزه های علمیه خواهران چیست؟
تربيت خواهران دينشناس، صاحبنظر، متخلِّق به اخلاقِ اسلامي، توانمند در تبليغ و ترويج آموزههاي ديني، تدريس، تحقيق، تأليف، مديريت فرهنگي، پاسخگو به نيازهاي علمي ـ معرفتي و اخلاقي بانوان، دفاع از مرزهای اعتقادی اسلام و مکتب تشیع، و تأمین نیروهای مورد نیاز حوزه و نظام اسلامی.
3. ضرورت تحصیل بانوان در حوزه های علمیه چیست؟
Ø با توجه به این که نیمی از جمعیت موثرکشور بانوان هستند، با تکیه بر استعدادهای خدادای و همت و پشتکار، میتوانند نقش ممتازی در تعالی و دینی سازی جامعه ایفا کنند. همانطوری که در پیروزی انقلاب اسلامی و شکوهمندی دوران دفاع مقدس توانستند نقش بیبدیلی از خود به یادگار بگذارند.
Ø در حال حاضر حدود 000/500/2 دانشجوی دختر و قریب به 000/000/7 دانش آموز دختر در کشور عزیز ما مشغول تحصیلند. این مهم ضرورت جذب و پرورش دین شناسان و مبلغان دینی خواهر را مضاعف مینماید؛ تا ضمن فراگیری علوم اسلامی و حوزوی و کسب معنویت و فضیلت، با شناخت بهتر از نیازهای علمی و فرهنگی بانوان، به ترویج معارف الهی در این قشر تأثیر گذار همت گماشته و از این مسیر حرکت پرشتابی را بسوی رشد و کمال جامعه فراهم نمایند.
Ø از سوی دیگر دشمنان اسلام و اهل بیت علیهمالسلام برای انحراف جامعه، سرمایهگذاری زیادی در قشر بانوان انجام دادهاند که میتوان با جذب استعدادهای برتر در حوزههای علمیه خواهران و تربیت الهی ایشان نقشه دشمنان آنان را خنثی نمود.
4. نشانی و شماره تماس واحدهای آموزشی- تربیتی خواهران از چه طریق قابل دسترسی است؟
د راین قسمت لینک دفترچه اطلاعات مدارس قرار داده شود.
5. دانشآموختگان مقطع اول حوزههای علمیه، عهدهدار چه مسئولیتهایی میشوند؟
دانشآموختگان این مقطع میتوانند در نقشها و مسئولیتهای ذیل ایفای وظیفه نمایند:
مبلغ دینی در جلسات و اجتماعات بانوان، معلم دروس دینی، عربی، علوم اجتماعی و مربی پرورشی در مدارس آموزش و پرورش، مشاور مذهبی نوجوانان، جوانان و بانوان.
6. دانشآموختگان مقطع دوم حوزههای علمیه، عهدهدار چه مسئولیتهایی میشوند؟
دانشآموختگان این مقطع میتوانند در نقشها و مسئولیتهای زیر فعالیت نمایند:
تبلیغ در مجامع علمی و آموزش عالی، مدرسی سطح دو در حوزههای علمیه، مدرسی دروس معارف اسلامی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، مشاوره مذهبی در مراکز علمی و دانشگاهی و ایفای نقشهای مدیریتی در مراکز آموزشی و فرهنگی و ورود به عرصه تألیف و نویسندگی و...
7. تعداد واحدهای درسی مقطع اول(سطح دو- کارشناسی) چندتاست؟
تعداد واحدهای درسی این مقطع 190 واحد است که در گروه های درسی زیر ارائه میگردد:
قرآن و حدیث، اعتقادات دین مبین اسلام و مکتب تشیع، احکام، فقه و اصول، اخلاق و تربیت اسلامی ادبیات عربی، تاریخ اسلام و سیره معصومینعلیهمالسلام ، منطق و فلسفه، مباحث زن و خانواده در اسلام، روشها و مهارتها مانند: روش تبلیغ، روش تحقیق، روش تدریس.
8. چرا واحدهای درسی حوزه از دانشگاهها بیشتر است؟
هر مرکز علمی برای اهداف خاصی به جذب دانش پژوه اقدام میکند. برای دستیابی به اهدافی که در سوالات قبلی بیان شد با تعداد واحد درسی که دانشجویان میگذرانند قابل تحقق نیست! چراکه یک دانشآموخته حوزوی که وارد عرصه فعالیت اجتماعی و تبلیغ دین میشود حداقل باید توانایی پاسخگویی به مردم را در موضوعات شش گانه اصلی دین داشته باشد؛ یعنی بتواند به سوالات احکام مورد نیاز(نه همه احکام)، سوالات اعتقادی(اصول دین) سوالات مربوط به تاریخ و سیره اهل بیتعلیهمالسلام و سوالات مربوط به اخلاق اسلامی را بداند، به روانخوانی و تجوید قرآن تسلط داشته باشد و نسبت به مفاهیم قرآن نیز اطلاعات لازمی داشته باشد. به علاوه ابزار اصلی عالم دین توانایی فهم متون اصلی دینی است که به زبان عربی است؛ لذا یک طلبه باید به صرف و نحو و علوم بلاغی نیز آگاهی کافی داشته باشد.
در حالی که مردم از فارغالتحصیلان دانشگاهی صرفا در حیطه تحصیلی خودشان انتظار دارند. بطور مثال از فارغ التحصیل پرستاری انتظار پاسخگویی به مباحث تاریخ اسلام یا حل مسائل ریاضیات و یا نقشه ساختمان را ندارند. ولی از دانشآموخته حوزوی انتظار پاسخگویی به محورهای ششگانه را دارند! پس طلبه قبل از احاطه بر موضوعات فوق نمیتواند فارغالتحصیل شود.
9. آیا مدرک علمی دانشآموختگان حوزوی معتبر است؟
در پایان هر مقطع تحصیلی به دانش آموختگان گرامی، مدرک علمی رسمی اعطا میگردد. علاوه بر آن که امکان ادامه تحصیل خواهران طلبه در مقاطع بالاتر حوزوی فراهم شده است؛ طبق مصوبه 368 شورای عالی انقلاب فرهنگی، دانش آموختگان حوزوی با مدارک علمی صادره از مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران میتوانند در مقاطع تحصیلی بالاتر در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی داخل کشور و خارج از کشور شرکت نمایند.
10.شیوههای تحصيل در مقطع اول (دوره عمومی ـ کارشناسی) چگونه است؟
بانوان طلبه در مقطع اول تحصیلی بر اساس علاقه و اقتضاء شرایط زندگی میتوانند یکی از شیوههای تحصیل حضوریِ تماموقت، پارهوقت و نیمه حضوری را انتخاب کنند و در یکی از مدارس علمیه خواهران سراسر کشور تحصیل نمایند.
دوره حضوري تماموقت
ü طول دوره حداقل 10 نيمسال و حداكثر 14 نيمسال تحصيلي است.
ü تمامي برنامههاي آموزشي به صورت حضوري در مدارس علميه برگزار میگردد.
دوره حضوری پارهوقت
تفاوت این دوره با دوره تمام وقت، انعطاف بیشتر در روزهای هفته برای ارائه درس و طول دوره تحصیلی است؛ به طوریکه طلاب میتوانند در یک دوره طولانیتر تحصیلات حوزوی را سپری کنند؛ این شیوه تحصیل با شرایط بانوان متأهل و یا شاغل تناسب بیشتری دارد. طول این دوره حداقل 14 نيمسال و حداكثر 18 نيمسال تحصيلي استو غالباً در نوبت عصر برگزار میگردد.
دوره نیمهحضوری
محتوا و برنامههای دوره نیمه حضوری همانند دوره حضوری است با این تفاوت که حدود دو سال اول تحصیلی الزاماً حضوری و بقیه به صورت غیر حضوری (بصورت مکاتبهای و مجازی) برگزار میشود.
1. نظام آموزشی حوزههای علمیه خواهران چه ویژگیهایی دارد؟
نظام آموزشي ـ تربيتي حوزههاي علميه خواهران با حفظ اصول اساسي حوزههاي علمية تشيّع، متناسب با ويژگيهاي اختصاصي بانوان و نيازهاي جامعه طراحي شده است. يكي از ويژگيهاي اين نظام، طراحي آن در قالب مقاطع تحصيلي چهارگانه زیر است؛ بهطوری که دانشآموختگان هر مقطع با کسب دانش و تواناییهای مورد انتظار میتوانند وظایف و مسئولیتهای محوله را عهدهدار شوند.
مقاطع تحصیلی حوزههای علمیه خواهران عبارت است از:
ü مقطع اول: دوره عمومي (كارشناسي)
ü مقطع دوم: دوره عالي (كارشناسي ارشد)
ü مقطع سوم: دوره تخصصّي (دكترا)
ü مقطع چهارم: دوره فوق تخصّص- اجتهاد (فوق دكترا)
2. اهداف اصلی حوزه های علمیه خواهران چیست؟
تربيت خواهران دينشناس، صاحبنظر، متخلِّق به اخلاقِ اسلامي، توانمند در تبليغ و ترويج آموزههاي ديني، تدريس، تحقيق، تأليف، مديريت فرهنگي، پاسخگو به نيازهاي علمي ـ معرفتي و اخلاقي بانوان، دفاع از مرزهای اعتقادی اسلام و مکتب تشیع، و تأمین نیروهای مورد نیاز حوزه و نظام اسلامی.
3. ضرورت تحصیل بانوان در حوزه های علمیه چیست؟
Ø با توجه به این که نیمی از جمعیت موثرکشور بانوان هستند، با تکیه بر استعدادهای خدادای و همت و پشتکار، میتوانند نقش ممتازی در تعالی و دینی سازی جامعه ایفا کنند. همانطوری که در پیروزی انقلاب اسلامی و شکوهمندی دوران دفاع مقدس توانستند نقش بیبدیلی از خود به یادگار بگذارند.
Ø در حال حاضر حدود 000/500/2 دانشجوی دختر و قریب به 000/000/7 دانش آموز دختر در کشور عزیز ما مشغول تحصیلند. این مهم ضرورت جذب و پرورش دین شناسان و مبلغان دینی خواهر را مضاعف مینماید؛ تا ضمن فراگیری علوم اسلامی و حوزوی و کسب معنویت و فضیلت، با شناخت بهتر از نیازهای علمی و فرهنگی بانوان، به ترویج معارف الهی در این قشر تأثیر گذار همت گماشته و از این مسیر حرکت پرشتابی را بسوی رشد و کمال جامعه فراهم نمایند.
Ø از سوی دیگر دشمنان اسلام و اهل بیت علیهمالسلام برای انحراف جامعه، سرمایهگذاری زیادی در قشر بانوان انجام دادهاند که میتوان با جذب استعدادهای برتر در حوزههای علمیه خواهران و تربیت الهی ایشان نقشه دشمنان آنان را خنثی نمود.
4. نشانی و شماره تماس واحدهای آموزشی- تربیتی خواهران از چه طریق قابل دسترسی است؟
د راین قسمت لینک دفترچه اطلاعات مدارس قرار داده شود.
5. دانشآموختگان مقطع اول حوزههای علمیه، عهدهدار چه مسئولیتهایی میشوند؟
دانشآموختگان این مقطع میتوانند در نقشها و مسئولیتهای ذیل ایفای وظیفه نمایند:
مبلغ دینی در جلسات و اجتماعات بانوان، معلم دروس دینی، عربی، علوم اجتماعی و مربی پرورشی در مدارس آموزش و پرورش، مشاور مذهبی نوجوانان، جوانان و بانوان.
6. دانشآموختگان مقطع دوم حوزههای علمیه، عهدهدار چه مسئولیتهایی میشوند؟
دانشآموختگان این مقطع میتوانند در نقشها و مسئولیتهای زیر فعالیت نمایند:
تبلیغ در مجامع علمی و آموزش عالی، مدرسی سطح دو در حوزههای علمیه، مدرسی دروس معارف اسلامی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، مشاوره مذهبی در مراکز علمی و دانشگاهی و ایفای نقشهای مدیریتی در مراکز آموزشی و فرهنگی و ورود به عرصه تألیف و نویسندگی و...
7. تعداد واحدهای درسی مقطع اول(سطح دو- کارشناسی) چندتاست؟
تعداد واحدهای درسی این مقطع 190 واحد است که در گروه های درسی زیر ارائه میگردد:
قرآن و حدیث، اعتقادات دین مبین اسلام و مکتب تشیع، احکام، فقه و اصول، اخلاق و تربیت اسلامی ادبیات عربی، تاریخ اسلام و سیره معصومینعلیهمالسلام ، منطق و فلسفه، مباحث زن و خانواده در اسلام، روشها و مهارتها مانند: روش تبلیغ، روش تحقیق، روش تدریس.
8. چرا واحدهای درسی حوزه از دانشگاهها بیشتر است؟
هر مرکز علمی برای اهداف خاصی به جذب دانش پژوه اقدام میکند. برای دستیابی به اهدافی که در سوالات قبلی بیان شد با تعداد واحد درسی که دانشجویان میگذرانند قابل تحقق نیست! چراکه یک دانشآموخته حوزوی که وارد عرصه فعالیت اجتماعی و تبلیغ دین میشود حداقل باید توانایی پاسخگویی به مردم را در موضوعات شش گانه اصلی دین داشته باشد؛ یعنی بتواند به سوالات احکام مورد نیاز(نه همه احکام)، سوالات اعتقادی(اصول دین) سوالات مربوط به تاریخ و سیره اهل بیتعلیهمالسلام و سوالات مربوط به اخلاق اسلامی را بداند، به روانخوانی و تجوید قرآن تسلط داشته باشد و نسبت به مفاهیم قرآن نیز اطلاعات لازمی داشته باشد. به علاوه ابزار اصلی عالم دین توانایی فهم متون اصلی دینی است که به زبان عربی است؛ لذا یک طلبه باید به صرف و نحو و علوم بلاغی نیز آگاهی کافی داشته باشد.
در حالی که مردم از فارغالتحصیلان دانشگاهی صرفا در حیطه تحصیلی خودشان انتظار دارند. بطور مثال از فارغ التحصیل پرستاری انتظار پاسخگویی به مباحث تاریخ اسلام یا حل مسائل ریاضیات و یا نقشه ساختمان را ندارند. ولی از دانشآموخته حوزوی انتظار پاسخگویی به محورهای ششگانه را دارند! پس طلبه قبل از احاطه بر موضوعات فوق نمیتواند فارغالتحصیل شود.
9. آیا مدرک علمی دانشآموختگان حوزوی معتبر است؟
در پایان هر مقطع تحصیلی به دانش آموختگان گرامی، مدرک علمی رسمی اعطا میگردد. علاوه بر آن که امکان ادامه تحصیل خواهران طلبه در مقاطع بالاتر حوزوی فراهم شده است؛ طبق مصوبه 368 شورای عالی انقلاب فرهنگی، دانش آموختگان حوزوی با مدارک علمی صادره از مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران میتوانند در مقاطع تحصیلی بالاتر در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی داخل کشور و خارج از کشور شرکت نمایند.
10.شیوههای تحصيل در مقطع اول (دوره عمومی ـ کارشناسی) چگونه است؟
بانوان طلبه در مقطع اول تحصیلی بر اساس علاقه و اقتضاء شرایط زندگی میتوانند یکی از شیوههای تحصیل حضوریِ تماموقت، پارهوقت و نیمه حضوری را انتخاب کنند و در یکی از مدارس علمیه خواهران سراسر کشور تحصیل نمایند.
دوره حضوري تماموقت
ü طول دوره حداقل 10 نيمسال و حداكثر 14 نيمسال تحصيلي است.
ü تمامي برنامههاي آموزشي به صورت حضوري در مدارس علميه برگزار میگردد.
دوره حضوری پارهوقت
تفاوت این دوره با دوره تمام وقت، انعطاف بیشتر در روزهای هفته برای ارائه درس و طول دوره تحصیلی است؛ به طوریکه طلاب میتوانند در یک دوره طولانیتر تحصیلات حوزوی را سپری کنند؛ این شیوه تحصیل با شرایط بانوان متأهل و یا شاغل تناسب بیشتری دارد. طول این دوره حداقل 14 نيمسال و حداكثر 18 نيمسال تحصيلي استو غالباً در نوبت عصر برگزار میگردد.
دوره نیمهحضوری
محتوا و برنامههای دوره نیمه حضوری همانند دوره حضوری است با این تفاوت که حدود دو سال اول تحصیلی الزاماً حضوری و بقیه به صورت غیر حضوری (بصورت مکاتبهای و مجازی) برگزار میشود.