- عضویت
- 2016/09/09
- ارسالی ها
- 2,059
- امتیاز واکنش
- 16,497
- امتیاز
- 696
کوپههای آلمانی بر بخش لوکس بازار تسلط دارند؛ بنابراین تصمیم گرفتهایم این سه تفنگدار آلمانی را رودرروی یکدیگر قرار دهیم. البته هر سهٔ این خودروها از نوع دیزلی هستند و برای اولین بار است که آئودی A5 2.0 TDI، بامو 420d و مرسدس بنز C250d کوپه در برابر یکدیگر قرار میگیرند؛ بنابراین در ادامه خواهیم فهمید که نسل دوم آئودی A5 در برابر رقبای اشتوتگارتی و مونیخی چهکار خواهد کرد.
تبدیل یک سدان متوسط به کوپهٔ دودری زیبا کاری است که این سه برند لوکس آلمانی برای چندین دهه انجام دادهاند. نسخههای کوپه معمولاً طراحی مجزا، تجهیزات بهتر و قیمت بالاتری نسبت به نمونههای سدان دارند؛ بنابراین آئودی و بامو به ترتیب 2300 یورو و 2850 یورو بیشتر از یک A4 و سری 3 قیمت دارند درحالیکه مرسدس بنز تنها 774 یورو قیمت بیشتری از نسخهٔ سدان خود دارد.
A5 با پیشرانهٔ 2 لیتری دیزلی قانعکننده
A5 در بخش زیبایی ظاهری میراث سنگینی را از سلف خود به ارث بـرده است. در حال حاضر نسل دوم A5 کمی بزرگتر و جادارتر از قبل شده اما بهطور قابلتوجهی سبکتر از قبل است. کابین آن نیز همان طرح و عملکرد A4 را دارد با تمام مزایا و معایبش. نکات مثبت این کابین کیفیت قابلتوجه و طرز کار آن است درحالیکه صفحهنمایش آن بسیار واضح بوده و سیستم صفحه آمپر دیجیتالی مجازی آئودی هم کاملاً مناسب است؛ اما سیستم اطلاعاتی-سرگرمی MMI آئودی کارکردی پیچیده دارد.
ورود به صندلیهای عقب به لطف صندلیهای جلوی کشویی خودکار، آسان است اما به دلیل فضای سر و پای تنگ کسی علاقهای به نشستن در آنها ندارد؛ اما صندوق بار خودرو بزرگ بوده و با تا کردن صندلیهای عقب حجم بیشتری هم پیدا میکند. همچنین امکان تنظیم تهویهٔ سرنشینان عقب بهصورت مجزا نیز با استفاده از تهویهٔ سه منطقهای وجود دارد.
بسیاری تجهیزات سفارشی عالی، کاربردی و البته گرانقیمتی در A5 مورد آزمایش ما وجود دارد ازجمله چراغهای جلوی LED ماتریس، نمایشگر سربالا، شاسی تطبیقی و فرمان پویا. این سیستمها بسیار همگن و با دقت کار میکنند. در حالت رانندگی پویا، خودرو قدرتمندتر شده و کمکفنرها اسپرت میشوند؛ اما در حالت کامفورت هرچند این کوپهٔ آلمانی راحتتر میشود اما ماهیت خشکی که توسط رینگهای 18 اینچی اعمال میشود همچنان وجود دارد.
آئودی در هر دو بخش سروصدای باد و موتور، کاملاً آرام است. نمونهٔ مورد آزمایش ما مجهز به یک پیشرانهٔ 2 لیتری TDI با 190 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور است که بههیچعنوان سروصدای طبیعی موتورهای دیزلی را ندارد. این موتور همچنین پالایششده و کممصرف است بهگونهای که در هر صد کیلومتر 6.5 لیتر گازوئیل مصرف میکند؛ اما استفاده از پیشرانهٔ دیزل در یک کوپه؟ چراکه نه! این موتور کاملاً متناسب با A5 و است و غیر از گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه که گاهی اوقات تأخیر دارد، همهچیز بهترین است. از استانداردهای ایمنی و مسافت ترمز گیری عالی گرفته تا هندلینگ خوب و بهترین ارزش در برابر قیمت همگی عملکردی قانعکننده در A5 فراهم کردهاند.
بامو قهرمان دینامیک
بامو سهساله همچنان با شجاعت در برابر رقبای جدیدتر خود قرار میگیرد. هرچند 420d چند امتیاز در بخش تجهیزات کمکی و ترمز از دست میدهد اما جذابترین خودروی این جمع است. همچنین اگرچه 420d مورد آزمایش ما با سیستم تعلیق تطبیقی خود روح دیگر مدلهای سری 4 را ندارد اما خودرویی چالاک و گوشبهفرمان است. فرمان متغیر این ماشین با قیمت 250 یورو، بازخورد کاملاً مناسبی دارد. همچنین این کوپهٔ باواریایی در آزمون تغییر لاین هم بهترین زمان را به ثبت رساند.
تبدیل یک سدان متوسط به کوپهٔ دودری زیبا کاری است که این سه برند لوکس آلمانی برای چندین دهه انجام دادهاند. نسخههای کوپه معمولاً طراحی مجزا، تجهیزات بهتر و قیمت بالاتری نسبت به نمونههای سدان دارند؛ بنابراین آئودی و بامو به ترتیب 2300 یورو و 2850 یورو بیشتر از یک A4 و سری 3 قیمت دارند درحالیکه مرسدس بنز تنها 774 یورو قیمت بیشتری از نسخهٔ سدان خود دارد.
A5 با پیشرانهٔ 2 لیتری دیزلی قانعکننده
A5 در بخش زیبایی ظاهری میراث سنگینی را از سلف خود به ارث بـرده است. در حال حاضر نسل دوم A5 کمی بزرگتر و جادارتر از قبل شده اما بهطور قابلتوجهی سبکتر از قبل است. کابین آن نیز همان طرح و عملکرد A4 را دارد با تمام مزایا و معایبش. نکات مثبت این کابین کیفیت قابلتوجه و طرز کار آن است درحالیکه صفحهنمایش آن بسیار واضح بوده و سیستم صفحه آمپر دیجیتالی مجازی آئودی هم کاملاً مناسب است؛ اما سیستم اطلاعاتی-سرگرمی MMI آئودی کارکردی پیچیده دارد.
ورود به صندلیهای عقب به لطف صندلیهای جلوی کشویی خودکار، آسان است اما به دلیل فضای سر و پای تنگ کسی علاقهای به نشستن در آنها ندارد؛ اما صندوق بار خودرو بزرگ بوده و با تا کردن صندلیهای عقب حجم بیشتری هم پیدا میکند. همچنین امکان تنظیم تهویهٔ سرنشینان عقب بهصورت مجزا نیز با استفاده از تهویهٔ سه منطقهای وجود دارد.
بسیاری تجهیزات سفارشی عالی، کاربردی و البته گرانقیمتی در A5 مورد آزمایش ما وجود دارد ازجمله چراغهای جلوی LED ماتریس، نمایشگر سربالا، شاسی تطبیقی و فرمان پویا. این سیستمها بسیار همگن و با دقت کار میکنند. در حالت رانندگی پویا، خودرو قدرتمندتر شده و کمکفنرها اسپرت میشوند؛ اما در حالت کامفورت هرچند این کوپهٔ آلمانی راحتتر میشود اما ماهیت خشکی که توسط رینگهای 18 اینچی اعمال میشود همچنان وجود دارد.
آئودی در هر دو بخش سروصدای باد و موتور، کاملاً آرام است. نمونهٔ مورد آزمایش ما مجهز به یک پیشرانهٔ 2 لیتری TDI با 190 اسب بخار قدرت و 400 نیوتن متر گشتاور است که بههیچعنوان سروصدای طبیعی موتورهای دیزلی را ندارد. این موتور همچنین پالایششده و کممصرف است بهگونهای که در هر صد کیلومتر 6.5 لیتر گازوئیل مصرف میکند؛ اما استفاده از پیشرانهٔ دیزل در یک کوپه؟ چراکه نه! این موتور کاملاً متناسب با A5 و است و غیر از گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه که گاهی اوقات تأخیر دارد، همهچیز بهترین است. از استانداردهای ایمنی و مسافت ترمز گیری عالی گرفته تا هندلینگ خوب و بهترین ارزش در برابر قیمت همگی عملکردی قانعکننده در A5 فراهم کردهاند.
بامو قهرمان دینامیک
بامو سهساله همچنان با شجاعت در برابر رقبای جدیدتر خود قرار میگیرد. هرچند 420d چند امتیاز در بخش تجهیزات کمکی و ترمز از دست میدهد اما جذابترین خودروی این جمع است. همچنین اگرچه 420d مورد آزمایش ما با سیستم تعلیق تطبیقی خود روح دیگر مدلهای سری 4 را ندارد اما خودرویی چالاک و گوشبهفرمان است. فرمان متغیر این ماشین با قیمت 250 یورو، بازخورد کاملاً مناسبی دارد. همچنین این کوپهٔ باواریایی در آزمون تغییر لاین هم بهترین زمان را به ثبت رساند.