دانستنی ها ❃❁همه چیز راجع به سفر و صنعت گردشگری❃❁

ATENA_A

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2018/02/17
ارسالی ها
23,992
امتیاز واکنش
29,350
امتیاز
1,104
ویژگی های بازار یابی گردشگری
محصولات صنعت گردشگری از نوع خدمات هستند و جز تولیدات ملموس سایر صنایع به حساب نمی آیند. بین بازاریابی یک کالا و یک خدمت تقاوت عمده ای وجود دارد و این از ویژگی های منحصر به فرد این صنعت است. در ادامه ویژگی هایی که باعث تمایز بازاریابی در گردشگری می شوند را بررسی می کنیم:

* در صنعت گردشگری مشتری در تولید خدمت مشارکت می کند. تماشای منظره و رفتن به تفریح سازمان یافته نمونه ای بسیار خوب از این مقوله است. تدارک دیدن خدماتی که باید به گردشگر ارائه داد و مصرف کردن این خدمات به صورت همزمان انجام می شود. هر قدر رابـ ـطه ی متقابل بین راهنمای گروه و سرپرست آنها، از یک شو و بازدیدکنندگان از سوی دیگر بیشتر و قوی تر باشد، خدمت بهتری ارائه خواهد شد و آنها از این گردش لـ*ـذت بیشتری خواهند برد.

* محصولات صنعت گردشگری قابلیت ذخیره سازی و انبار کردن را ندارند. هواپیمایی که با چند صندلی خالی فرودگاه را ترک می کند هر گز نمی تواند بلیط های فروش نرفته را ذخیره کند و بعدا به فروش برساند.

* در گردشگری، محصولات، درست در جایی که به آنها نیاز است و باید مصرف شوند، قابل ارائه هستند. مثلا یک خانواده با کودک گرسنه نخستین رستورانی که قیمت مناسبی دارد برای صرف غذا انتخاب می کند و نمی تواند منتظر باز شدن یک رستوران خاص بمانند.

* نیاز به نیروی کار فراوان یکی از ویژگی های مهم و موثر در بازاریابی گردشگری است. به دلیل اینکه بین ارائه کننده ی خدمت و مشتری رابـ ـطه ی متقابل وجود دارد باید تعداد بیشتری کارمند و یا کارگز به کار گرفته شوند.

* محصولات گردشگری، نامحسوس و ناملموس هستند. خدمت همانند ماده نیست که بتوان آن را سنجید یا اندازه گیری و مشاهده کرد که آیا طبق استاندارد هست یا خیر؟ تنها راه سنجش، بررسی انتظارات و نظرات مشتری در مورد خدمات است. اگر دو نفر با انتظارات متفاوت با یک کارمند رو به رو شوند، درباره ی خدمتی که به آنها ارائه می شود قضاوت های متفاوتی را خواهند کرد. به عنوان مثال تاجری که به دلیل پر شدن صندلی های یک پرواز مجبور است در بخش معمولی سفر کند مسلما دچار خستگی و کسالت می شود در حالی که کسی که برای گذراندن چند روز تعطیلات در کنار او نشسته است این سفر را هیجان انگیز توصیف کند.
 
  • لایک
واکنش ها: Diba
  • پیشنهادات
  • ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    شهر ساختار اصلی شکل دهنده بسیاری از گونه های گردشگری می باشد و بسیاری از گردشگری ها را نمی توان بدون حضور در شهر در نظر گرفت.

    اما گونه ای از گردشگری وجود دارد که از دیرباز در مجامع گردشگری مطرح بوده است و هدف اصلی آن خود شهر ها می باشد !

    امروز در کارناوال به بررسی مفاهیم گردشگری شهری می پردازیم.

    kdna3.jpg

    گردشگری شهری چیست؟
    گردشگری شهری بازدید از شهرهاست و هدف آن دیدار از مکان های دیدنی، خرید کردن، انجام کسب و کار یا لـ*ـذت بردن از سرگرمی ها است.

    گردشگری شهری از نخستین گونه های صنعت گردشگری می باشد که تقریبا در بازه سال های ۱۹۵۰ تا ۱۹۸۰ جای خود را به گردشگری روستایی ، ساحلی و کوهستان داد.

    بنابراین این گونه گردشگری، گونه ای نوین نیست بلکه در حال اوج گیری مجدد می باشد.

    گردشگری شهری از بزرگترین و مهمترین اشکال گردشگری است و یکی از پیچیده ترین انواع گردشگری از نظر مدیریتی می باشد. با وجود این، هر روز بر شمار شهر هایی که خواستار جذب گردشگر هستند، افزوده می شود. حتی شهر های صنعتی پیشین نیز در حال بازساخت و جایگاه یابی مجدد خود به عنوان مقصد های گردشگری هستند.

    kdna8.jpg

    مقاصد گردشگری شهری
    هر چند تفکیک انگیزه های گردشگران شهری دشوار است ولی مقصد های گردشگری شهری از ویژگی های خاص خود به عنوان وعده های منحصر به فرد فروش استفاده می کنند تا نسبت به سایر شهر ها، مزیت رقابتی پیدا کنند. در ادامه با گونه شناسی مقصد های گردشگری آشنا خواهیم شد.

    شهر های جهانی
    شهر های جهانی همان پساشهر هایی می باشند که بسیاری از نظریه پردازان در رابـ ـطه با آن صحبت کرده اند. این شهر ها از لحاظ اقتصادی، سیـاس*ـی و فرهنگی ناهمگن هستند و مرزهایشان بی پایان به نظر می رسد. شهر های جهانی چشم اندازی ترکیبی هستند که در آن ها اشکال بنا شده ی متعلق به دوره های مختلف تاریخ شهر بر روی یکدیگر قرار گرفته اند به معنای دیگر اشکال نوین زندگی معاصر با شکل های کاملا تاریخی در کنار هم قرار گرفته اند. شاید بهترین توصیف برای این شهر ها به اینگونه باشد.
     
    • لایک
    واکنش ها: Diba

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    پایتخت ها
    اخیرا در پژوهش های فراوانی اهمیت "پایتخت بودن" برای بسیاری از شهر ها بررسی شده است. پایتخت ها نقش بسیار مهمی در گردشگری بازی می کنند زیرا کارکرد های سیـاس*ـی، اقتصادی، اداری، فرهنگی و نمادین دارند. پژوهش های گردشگری به خصوص برای پایتخت هایی جذاب هستند که جایگاه پایتخت بودن آن ها نسبتا ناشناخته است یا از حیث آگاهی و بازدید گردشگران زیر سایه سنگین یک شهر ملی دیگر قرار دارند مانند: مادرید و بارسلون، کانبرا و سیدنی، آنکارا و استانبول

    نمونه ای از پایتخت ها : آنکارا، بخارست

    kdna1.jpg

    پایتخت های فرهنگی
    پایتخت های فرهنگی آن دسته از پایتخت هایی هستند که دارای جاذبه های فراوان هنری و میراث هستند و معمولا از نظر زیبایی شناختی، دلپذیر یا زیبا می باشند. با این حال آن ها معمولا محبوبیت بسیار زیادی در بین گردشگران دارند و می توانند با ازدحام فراوانی روبرو شوند.

    نمونه ای از پایتخت های فرهنگی : بوداپست، پراگ، وین

    kdna0.jpg

    شهرهای میراث
    شهرهای میراث معمولا دارای مراکز تاریخی هستند که از آن ها بازدید فراوانی صورت می گیرد. در این گونه شهر ها در دومین مرحله از توسعه یک شهر میراث احتمالا با یک مرکز قدیمی و یک حاشیه جدیدتر مواجه می شویم.

    نمونه هایی از شهر های میراث : ونیز، آکسفورد

    kdna12.jpg

    شهرهای هنری
    شهرهای هنری معمولا شهر هایی هستند که دارای نگارخانه ها، موزه ها و مکان های هنری فراوانی می باشند. برای مثال وین، محله موزه ها را دارد. بسیاری از شهر ها مانند فلورانس و رم به علت برخورداری از مجموعه های تاریخیِ هنری، مشهور هستند.

    نمونه هایی از شهر های فرهنگی : فلورانس، مادرید

    kdna5.jpg

    شهرهای خلاق
    بسیاری ار شهرها را شاید بتوان "شهرهای خلاق" نامید. این خلاقیت ها لزوما با فرهنگ و هنر ارتباط ندارند و ممکن است نتیجه وجود شماری از ویژگی های مبتکرانه یا ماحصل جذابیت کسب و کارهایی با فناوری پیشرفته باشند. این شهرها دارای ۳ عنصر هستند که در زبان انگلیسی به آن ها ۳T می گویند : تساهل، نبوغ و فناوری (Tolerance, Talent and Technology)

    نمونه ای از شهر های خلاق : سان فرانسیسکو

    kdna11.jpg

    شهرهای ورزشی
    شهرهای ورزشی معمولا به علت تقبل میزبانی تعدادی از رویداد های مهم ورزشی مانند بازی های المپیک و جام جهانی فوتبال یا داشتن محل های ورزشی دائم و برگزاری رویداد های منظم توسعه پیدا می کنند.

    نمونه ای از شهرهای ورزشی: ملبورن، سوچی ، کاردیف

    kdna9.jpg

    شهرهای فوق مدرن
    شهرهای فوق مدرن به طور دائم در حال توسعه عناصر و ویژگی های نوین با فناوری پیشرفته هستند. این ویژگی ها شامل معماری مبتکرانه یا جاذبه های بی بدیل است برای مثال در حال حاضر کویت در حال رقابت با دبی است تا به یک مقصد فوق مدرن تبدیل شود. گردشگران، جذب ماهیت خیالی این پیشرفت ها می شوند.

    نمونه ای از شهرهای فوق مدرن: دبی، توکیو

    Please, ورود or عضویت to view URLs content!
     
    • لایک
    واکنش ها: Diba

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    مشکلات و سختی های مدیریتی گردشگری شهری
    ایجاد گردشگری شهری و توسعه آن نیازمند مدیریتی قوی و ایجاد زیرساخت های مناسب می باشد در زیر به برخی از نیاز ها و مشکلات و سختی هایی که در مدیریت شهر ها به هنگام حضور گردشگران ایجاد می گردد ، اشاره می کنیم. لازم به ذکر است که تمامی این موارد می تواند در شهر هایی که حتی گردشگران زیادی نیز ندارند مشکل ساز گردد در نتیجه گردشگری همراه با مشکلات نیست بلکه نیازمند ساختارهای مناسب برای توسعه می باشد.

    * ازدحام بیش از حد

    * حفاظت و پاسداری از محیط

    * مسائل مرتبط با حمل و نقل

    * نیار به محل های اقامت قابل دسترس و واقع در مرکز شهر

    * مدیریت همزمان نیاز های ساکنان محلی و گردشگران

    * مدیریت بازدیدکنندگان و جریان ها

    * نیاز به اقتصاد بانشاط و شب محور برای ترغیب اقامت های شبانه

    * حفظ شخصیت با آفرینش حس مکان

    * بازاریابی و پیشبرد
    انواع گردشگری | تعریف و بررسی گردشگری تجاری
    تلفیق کار و تجارت با گردشگری شاید تا چندین سال پیش از نظر پژوهشگران بی معنا و مخالف تعاریف گردشگری بود. اما در طی ۱۵ سال اخیر با رشد تجارت جهانی و سرمایه گذاری های عظیم در تسهیلات برگزاری همایش ها، سمینار ها و نمایشگاه ها شاهد ایجاد گونه ای از گردشگری به نام گردشگری تجاری هستیم.

    کارناوال قصد دارد تا مفاهیم پایه در گردشگری تجاری را مورد بررسی قرار دهد.

    hohfw1.jpg

    تجارت و گردشگری | نبردی میان پژوهشگران
    تلفیق گردشگری و تجارت بحث مدرن و تازه ای است که تقریبا با توسعه تجارت در چند دهه گذشته ایجاد شده است. سفر کردن برای اهداف سیـاس*ـی، ملاقات و تجارت از دیرباز مرسوم و رایج بوده اما اکنون زمات ایجاد تغییر در بعضی تعاریف می باشد.

    بحث های فراوانی پیرامون اصطلاح گردشگری تجاری وجود دارد زیرا بسیاری از محققان، تجارت و گردشگری را دو مقوله متضاد می دانند! گردشگری به صورت سنتی فعالیتی فراغتی قلمداد می شد که بیانگر گسست از کار است.

    اما امروزه تفکیک و جدا کردن زمان کار و فراغت بسیار دشوار می باشد و اکنون ترکیب این دو پدیده را می توان در مقیاس وسیع تری مشاهده کرد.

    از طرفی برخی پژوهشگران و محققین بین سفر تجاری و گردشگری تجاری تمایز قائل می شوند و بیان می کنند که گردشگری تجاری به مناسبتی انجام می شود و حالت گروهی دارد اما برخی دیگر از پژوهشگران معتقدند که به هیچ عنوان تفاوت آشکاری بین سفر تجاری و گردشگری تجاری وجود ندارد!
     
    • لایک
    واکنش ها: Diba

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    گردشگری تجاری چیست؟
    گردشگری تجاری، سفر و اقامت افرادی است که به دلایل شغلی و حرفه ای سفر می کنند. به طور کلی این نوع گردشگری تمام سفر هایی که هدفشان با شغل و منافع تجاری مسافر در ارتباط باشد را در بر می گیرد.

    مقصود اصلی گردشگری تجاری ، تفریح یا استراحت نیست بلکه افراد برای انجام بخشی از حرفه و کار خود عازم سفر می‌شوند. کشورهای گردشگر پذیر شرایطی را فراهم می‌کنند تا این نوع گردشگران بتوانند در مدت اقامت خود به فعالیت‌های دیگری نیز بپردازند و فرصت‌های بیشتری برای تفریح داشته باشند. برنامه ریزان این کشورها امکانات تفریح، استراحت و بازدید از آثار و ابنیه و سایر جاذبه‌های گردشگری منطقه خود را برای این نوع از گردشگران فراهم می‌کنند.

    سفرهای بازرگانی معمولا به مراکز اقتصادی صورت می‌گیرد. بسیاری از مراکز بزرگ بازرگانی در سراسر دنیا در این امر رقابت می‌کنند تا پذیرای چنین مهمانانی باشند. کشورهایی همچون آمریکا، آلمان، ژاپن، انگلیس بیشترین مسافران تجاری را به خود جلب می‌نمایند و درصد قابل توجهی از گردشگری این کشور ها متعلق به گردشگران تجاری می باشد.

    Please, ورود or عضویت to view URLs content!
     
    • لایک
    واکنش ها: Diba

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    ویژگی های گردشگری تجاری
    مهم ترین ویژگی این نوع گردشگری نیز کیفیت و بازدهی بالاتر آن نسبت به سایر اشکال گردشگری است و می تواند پایدار تر از سایر گردشگری ها باشد زیرا غیر فصلی است و می تواند در تمام طول سال اشتغال ایجاد کند.

    گردشگری تجاری همچنین می تواند شتاب دهنده ای برای احیای مقصد باشد زیرا به جذب سرمایه ها کمک می کند و باعث بهبود زیر ساخت های مقصد می شود.

    بسیاری از گردشگران تجاری می توانند در ایام تعطیلات به همراه خانواده یا دوستان خود به مقصد هایی بازگردند که برایشان جذاب و مفرح بوده است.

    درست است که منافع بسیاری از گردشگری تجاری حاصل می شود اما به طور غیر قابل باوری این گونه گردشگری رقابتی است و به تسهیلات و خدمات بسیار باکیفیتی نیازمند است که باری دیگر به اهمیت توسعه زیرساخت ها برای جذب گردشگران اشاره می کند.

    انگیزه های اصلی سفر گردشگران تجاری
    * سفر انفرادی برای تجارت

    * ملاقات ها : شامل سفر برای شرکت در همایش ها، کارگاه های آموزشی، سمینار ها، ملاقات های سالیانه و معرفی محصول خاص.

    * نمایشگاه ها : سفر برای حضور و یا شرکت در یک نمایشگاه بین المللی

    * سفر های تشویقی : سفر هایی که به عنوان پاداش برای کار یا عملکرد خوب به کارکنان داده می شود.

    * ضیافت های شرکتی : سرگرمی های پر زرق و برقی که برای مشتریان یا شخصیت های مهم تدارک دیده می شوند تا بین شرکت و این گروه ها، حسن نیت و دلبستگی ایجاد گردد.
    hohfw3.jpg
     
    • لایک
    واکنش ها: Diba

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    انواع گردشگری | تعریف و بررسی گردشگری سلامت
    وقتی سخن از گردشگری به میان می آید شاید تنها ویژگی تفریحات در ذهن ها تداعی شود . اما هدف از سفر شما هر چه که باشد فرقی نمی کند ، شما در هر صورت در حال تجربه نوع یا انواع خاصی از گردشگری هستید . با رشد علم درمان ، گروهی از افراد برای بهبود وضع سلامتی خود به مقاصدی #سفر می کنند که خدمات خاصی را به آنها ارائه می دهد .

    امروز در کارناوال به بررسی گردشگری سلامت می پردازیم .

    %DA%AF%D8%B1%D8%AF%D8%B4%DA%AF%D8%B1%DB%8C-%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%AA-karnaval.ir2_.jpg

    گردشگری سلامت چیست؟
    در گرشگری سلامت (Health Tourism )، افراد با اهداف پزشکی، درمان و تندرستی به محل دیگری سفر می کنند. در این سفرها معمولا همراه یا همراهانی در کنار شخص بیمار سفر می کنند و آنها هم جزو گردشگران سلامت محسوب می شوند. گردشگران برای معالجه ، گذران دوران نقاهت، تغییر آب و هوا به توصیه پزشک ، دریافت خدمات یا انجام تمرینات خاص و همچنین استفاده از آبهای گرم و معدنی به سوی مقصدی خاص می روند. شهرهایی که دارای بیمارستان های مجهز، پزشکان متخصص و یاچشمه های آب گرم و معدنی هستند ، مقصد ایده آل این گردشگران می باشند .

    به صورت کلی این تعریف از گردشگری سلامت قابل ارائه است : گردشگری سلامت به سفر سازمان یافته از محیط معمول زندگی به منظور حفظ سلامتی یا انجام معالجه برای حصول مجدد سلامت جسم و ذهن فرد گفته می شود.

    شکل بسیار مدرن از گردشگری سلامت سفر افراد به خارج از کشور محل زندگی خود برای بهره گیری از خدمات پزشکی مؤسساتی است که در حرفه خودشان در سطح جهان مشهور و منحصر به فرد هستند. خدمات ارائه شده در بخش پزشکی گردشگری سلامتی متفاوت و بستگی به انتخاب گردشگر دارد. از خدمات اولیه و ساده دندان پزشکی تا عمل جراحی‌های پیشرفته همچون تعویض زانو، جراحی قلب و یا جراحی‌های زیبایی همه و همه در انتخاب گردشگران جای می گیرند.
     
    • لایک
    واکنش ها: Diba

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    انواع گردشگری سلامت

    گردشگری سلامت به انواع مختلفی به شرح زیر تقسیم می شود :

    گردشگری تندرستی (Wellness Tourism)
    به مسافرت افراد به دهکده های سلامت و چشمه های آب معدنی بدون دخالت پزشک اطلاق می شود . در این نوع گردشگری افراد به دهکده های سلامت و مناطق دارای چشمه های آب معدنی و آب گرم سفر و برای رهایی از تنش های زندگی روزمره و تجدید قوا بدون مداخله و نظارت پزشکی تلاش می کنند . معمولا این گردشگران ،بیماری جسمی مشخصی ندارند و بیشتر در پی بهره مندی از طبیعت شفابخش مناطق دیگر هستند.

    %DA%AF%D8%B1%D8%AF%D8%B4%DA%AF%D8%B1%DB%8C-%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%AA-karnaval.ir1_.jpg

    گردشگری درمانی (Curative Tourism)
    این نوع گردشگری استفاده از آب های معدنی ، نمک ، لجن های طبیعی ، مناطق آفتاب گیر و …. تحت نظارت و مداخله پزشک را شامل می شود. گردشگری درمانی به معنای مسافرت افراد به منظور استفاده از منابع درمانی طبیعی(آب های معدنی، نمک، لجن و غیره) برای درمان برخی بیماری ها یا گذران دوران نقاهت تحت نظارت و مداخله پزشکی صورت می گیرد. به عنوان نمونه می توان به لجن درمانی در ایران اشاره نمود.

    %DA%AF%D8%B1%D8%AF%D8%B4%DA%AF%D8%B1%DB%8C-%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%AA-karnaval.ir01.jpg

    گردشگری پزشکی (Medical Tourism)
    مسافرت به منظور درمان بیماری و انجام جراحی زیر نظر پزشکان در مراکز درمانی که علاوه بر معالجه پیگیری بیمار را در گردشگری پزشکی جای می گیرد.مسافرت به منظور درمان بیماری های جسمی یا انجام نوعی از عمل های جراحی تحت نظارت پزشکان در بیمارستان ها و مراکز درمانی را گردشگری پزشکی می گویند.

    در این نوع از گردشگری سلامت، بیمار ممکن است پس از درمان و معالجه نیازمند استفاده از فضاها و خدمات گردشگری درمانی(مانند آب گرم ها) باشد که در این صورت ممکن است گردشگری او با سفر به نقاطی که این امکانات را دارند تکمیل شود و انواع دیگر گردشگری را نیز تجربه کند . برای افزایش درآمد ناشی از این نوع گردشگری، بیمارستان‌ها در سراسر جهان با استفاده از پزشکان درجه یک و تکنولوژی پیشرفته و قیمت‌های ارزان به دنبال جذب بیماران جدید هستند.

    Please, ورود or عضویت to view URLs content!
     
    • لایک
    واکنش ها: Diba

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    تاریخچه گردشگری سلامت
    مفهوم گردشگری سلامت، جدید نیست ومطالعات انجام شده از فرهنگ های باستانی پیوند قوی بین دین و بهداشت و درمان، را به تصویر می کشد که قدمت آن در حدود هزاران سال است.

    اولین سابقه تاریخی گردشگری سلامت به زمانی بازمی گردد که زائرین از نقاط گوناگون از دریای مدیترانه می گذشتند و خود را به منطقه‌ای در خلیج سرونیک به ناماپیدوریا می‌رساندند. باورها بر این بود که محراب خدای شفابخش یونانی‌ها، اسقلپیوس، در آنجا وجود دارد . بیماران با روزه گرفتن و راز و نیاز به دنبال شفای بیماری‌های خود بودند.

    مردم در دوره حاکمیت امپراطوری روم هم برای مدت دو هزار سال، به زیارتگاه هایی مراجعه می کردند تا خود را در آب مقدس شستشو دهند. در قرن ۱۸ میلادی نیز ثروتمندان اروپایی و به ویژه آلمانی ها با اهداف آرامش و سلامتی به کنار رود نیل سفر می کردند .

    سومریان (حدود ۴۰۰۰ پیش از میلاد) اولین مجتمع سلامت را در اطراف چشمه های آب گرم ساخته بودند. این امکانات بهداشتی شامل معابد با شکوه با استخرهای آب معدنی روان بود .

    در هند، سابقه گردشگری پزشکی با محبوبیت یوگا و طب آیورودا به حدود ۵۰۰۰ سال پیش برمی گردد.

    در رم نیز پس از تبدیل شدن به قدرت جهانی چند حمام و چشمه های آب گرم ایجاد شد که نه تنها به عنوان مراکز درمانی ، بلکه به عنوان مهم ترین مراکز یادگیری طب پزشکی برای گردشگران تبدیل شده بود.

    با سقوط تمدن روم، آسیا به نخستین مقصد گردشگری پزشکی برای مسافران خدمات درمانی تبدیل شد، و در آن معابد بی شماری به صورت بیمارستان های بین راهی که خدمات پزشکی و درمانی به مسافران به همراه مراقبت های بهداشتی، ارائه می دادند . در ژاپن، در همین دوره چشمه های معدنی آب گرم آنسن که تحت مالکیت یک قبیله جنگجو بودند شروع به ارائه خدمات برای کاهش درد، بهبود زخم، و بهبود جراحات ناشی از جنگ برای جنگجویان سراسر دنیا نمود .

    قدمت گردشگری سلامت در فرهنگ اسلامی نیز قابل بررسی است . در سال ۱۲۴۸ میلادی، بیمارستان منصوری در قاهره با ظرفیت ۸۰۰۰ نفر به عنوان بزرگترین و پیشرفته ترین بیمارستان در جهان آن زمان به ارائه خدمات درمانی و مراقبت های پزشکی به مسافران بدون در نظر گرفتن نژاد و مذهب می پرداخت.
     
    • لایک
    واکنش ها: Diba

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    انواع گردشگری | تعریف طبیعت گردی و انواع آن
    به فکر آخر هفته خود هستید و از میان کلی مقصد جورواجور تصمیم می گیرید به دل طبیعت رفته و خستگی هایتان را فراموش کنید . فرقی نمی کند برای رسیدن به مقصد چه مسافتی را طی کنید مهم این است که طبیعت زیبا بهترین مکان برای لحظه ای آسایش و دوری از زندگی روزمره است . بهتر است بدانید وقتی شما به طبیعت سفر می کنید در حال تجربه طبیعت گردی هستید .

    کارناوال قصد دارد شما را با مفاهیم طبیعت گردی آشنا کند .

    طبیعت گردی چیست ؟
    طبیعت گردی که در سطح جهان با نام اکوتوریسم (Ecotourism ) شناخته می شود یکی از انواع گردشگری است که به قصد سفر به طبیعت صورت می گیرد . واژه اكوتوريسم كوتاه شده اصطلاحEcological Tourism است و پديده اي نسبتاً تازه در صنعت گردشگري است كه تنها بخشي از كل اين صنعت را تشكيل مي دهد.اين شكل از گردشگری گذراندن اوقات فراغت انسان را در طبيعت امكان پذير مي سازد و مبتنی بر مسافرت های هدفمند به همراه برداشت های فرهنگی، معنوی، ديدار از جاذبه های طبيعی و مطالعه آنها و بهره گيری و لـ*ـذت جويی از پديده های متنوع طبيعت است.
    %D8%A7%DA%A9%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1%DB%8C%D8%B3%D9%85-karnaval.ir01.jpg


    این پدیده به ظاهر ساده مطالعات گسترده ای را به خود اختصاص داده و متخصصان در صنعت گردشگری تعاریف زیادی از آن ارائه داده اند . موسسه بین‌المللی اکوتوریسم در سال ۱۹۹۱ یکی از اولین تعاریف اکوتوریسم را به این صورت ارائه داد:
    اکوتوریسم یک مسافرت مسئولانه به مناطق طبیعی است که محیط زیست را حفظ و زندگی راحت مردم محلی را تثبیت می‌نماید.

    انجمن بین المللی حفاظت از طبیعت در سال ۱۹۹۶ در نشست جهانی اکوتوریسم سازمان جهانی جهانگردی،تعریف زیر را از این پدیده ارائه داد :

    "اکوتوریسم یک مسافرت و دیدار زیست محیطی مسئولانه به مناطق طبیعی نسبتاً دست نخورده بوده، و هدف آن لـ*ـذت بردن و استفاده از طبیعت (و هر پدیده فرهنگی همراه آن- چه در گذشته و چه در حال) است که باعث تقویت منابع شده ودارای تاثیرات منفی اندکی است و باعث فعال شدن جمعیت‌های محلی می‌شود که از نظر اجتماعی- اقتصادی برای آنان مفید است. اکوتوریسم یکی از زیربخش‌های جهانگردی پایدار است"
     
    • لایک
    واکنش ها: Diba
    بالا