یک سال دیگر به تجربیات عکاسی شما اضافه شده و به تازگی وارد سال جدیدی شده اید ! شکی نیست که در سال جدید رقابت در این حیطه هنری ، نفس گیر تر از قبل خواهد شد . اگر میخواهید عکاسی در سال 2019 را پر قدرت و کم خطا آغاز کنید از این 10 قدم غافل نمانید دوری کنید !
مطمئن باشید که شما میتوانید!
افراد خلاق معمولاً با مشکلاتی مثل سندرم ایمپاستر و کمبود اعتماد به نفس مواجهند، به گونهای که نمیتوانند موفقیتهایشان را در حرفه عکاسیبپذیرند. ما دائماً از خود میپرسیم که آیا به اندازهی کافی خوب هستیم یا نه، و در مورد اینکه ایدههای بزرگمان به واقعیت تبدیل نشوند نگرانیم. خلق چیزی از هیچ، کار سختیست و شریک کردن آثارمان با جهان رعبآور است. مغزمان تلاش میکند تا ما را از ضربههای روحی احتمالی محافظت کند، ضربههایی که از تمسخر دیگران و پذیرفته نشدن آثارمان میخوریم.
ولی وقت آن رسیده که با ترسهایمان روبرو شویم و این مکانیسم دفاعی طبیعی بدن را نادیده بگیریم. تردید را به دست فراموشی بسپارید. چرا وارد حرفه عکاسی شدید؟ هر زمان که ترس و تردید شما را از جلو رفتن بازدارد، یک قدم از هدف نهایی و تحقق استعدادهایتان دور میشوید. با جسارت یا دروننگری راه خود را باز کنید و از سد تردید عبور نمایید، تا آثاری که همیشه میخواستید را خلق کنید. این دوربین را سرنوشت در دستان شما قرار داده، پس تردید به دلتان راه ندهید و جلو بروید.
قیاس های مخرب ممنوع
در فرهنگی که با تشبیه و قیاس عجین شده، مقایسه نکردن کار دشواریست. چطور میتوان روزی دهها مرتبه به آثار اساتید و بزرگان حرفه عکاسی نگاه کنیم و بعد دستاوردهای خودمان را زیر سؤال نبریم؟ شاید عکسهای شما به صداقت آثار لیندبرگ، به جذابیت عکس های سیروتا و به رنگارنگی آثار وودمن نرسد و به اندازهی عکسهای کوتاک عاشقانه نباشد، ولی شما خودتان هستید؛ نیازی نیست که شبیه آنها باشید.
تنها خودتان میتوانید ندای درونتان را به جهانیان برسانید، اما اگر ساکت بمانید و بهخاطر آثار دیگران خودتان را محدود کنید، هیچوقت آن عکاسی که میخواستید نمیشوید و صدایتان گم میشود. بگذارید عکاسان دیگر، ممکن کردن ناممکنها را به شما یادآوری کنند؛ از آنها الهام بگیرید و مقایسه را رها کنید. در مورد آثار خود نگران نباشید و هر آنچه دوست دارید را خلق کنید.
روی جذب مشتری تمرکز کنید
طبیعیست که عکاسها هم دوست دارند دور هم جمع شده و در مورد کارشان با یکدیگر صحبت کنند. این گفتگوها احساس تنهایی را از بین میبرد. تأیید و تحسین شدن از سوی همکاران و بهویژه عکاسان برجسته هم حس خوبی دارد. اما مشکل زمانی ایجاد میشود که بهجای برقراری ارتباط با مشتریان بالقوه، وقت خود را با عکاسان بگذرانید و به دنبال آنها باشید؛ بهجای معرفی خود به مشتریان از طریق وبسایت شخصی، زمان زیادی را صرف وبلاگ تخصصی آموزش حرفه عکاسی کنید؛ بهجای بیرون رفتن و جذب مشتری، به فعالیت در گروههای مربوط به حرفه عکاسی و شبکههای اجتماعی مشغول شوید؛ یا بهجای شبکهسازی با مشتریان به مرور راهنماها و بررسیها بپردازید.
همهی این کارها ارزشمندند، اما فقط در صورتی که بخواهید از آموزش دیگر عکاسان کسب درآمد کنید. حضور در جامعه عکاسی بخش مهمی از فرایند خلق آثار بزرگ را تشکیل میدهد، اما برای تجاری باید به مشتریان نهایی توجه ویژه داشته باشید، یعنی همانها که قرار است شما را به درآمد برسانند.
مطمئن باشید که شما میتوانید!
افراد خلاق معمولاً با مشکلاتی مثل سندرم ایمپاستر و کمبود اعتماد به نفس مواجهند، به گونهای که نمیتوانند موفقیتهایشان را در حرفه عکاسیبپذیرند. ما دائماً از خود میپرسیم که آیا به اندازهی کافی خوب هستیم یا نه، و در مورد اینکه ایدههای بزرگمان به واقعیت تبدیل نشوند نگرانیم. خلق چیزی از هیچ، کار سختیست و شریک کردن آثارمان با جهان رعبآور است. مغزمان تلاش میکند تا ما را از ضربههای روحی احتمالی محافظت کند، ضربههایی که از تمسخر دیگران و پذیرفته نشدن آثارمان میخوریم.
ولی وقت آن رسیده که با ترسهایمان روبرو شویم و این مکانیسم دفاعی طبیعی بدن را نادیده بگیریم. تردید را به دست فراموشی بسپارید. چرا وارد حرفه عکاسی شدید؟ هر زمان که ترس و تردید شما را از جلو رفتن بازدارد، یک قدم از هدف نهایی و تحقق استعدادهایتان دور میشوید. با جسارت یا دروننگری راه خود را باز کنید و از سد تردید عبور نمایید، تا آثاری که همیشه میخواستید را خلق کنید. این دوربین را سرنوشت در دستان شما قرار داده، پس تردید به دلتان راه ندهید و جلو بروید.
قیاس های مخرب ممنوع
در فرهنگی که با تشبیه و قیاس عجین شده، مقایسه نکردن کار دشواریست. چطور میتوان روزی دهها مرتبه به آثار اساتید و بزرگان حرفه عکاسی نگاه کنیم و بعد دستاوردهای خودمان را زیر سؤال نبریم؟ شاید عکسهای شما به صداقت آثار لیندبرگ، به جذابیت عکس های سیروتا و به رنگارنگی آثار وودمن نرسد و به اندازهی عکسهای کوتاک عاشقانه نباشد، ولی شما خودتان هستید؛ نیازی نیست که شبیه آنها باشید.
تنها خودتان میتوانید ندای درونتان را به جهانیان برسانید، اما اگر ساکت بمانید و بهخاطر آثار دیگران خودتان را محدود کنید، هیچوقت آن عکاسی که میخواستید نمیشوید و صدایتان گم میشود. بگذارید عکاسان دیگر، ممکن کردن ناممکنها را به شما یادآوری کنند؛ از آنها الهام بگیرید و مقایسه را رها کنید. در مورد آثار خود نگران نباشید و هر آنچه دوست دارید را خلق کنید.
روی جذب مشتری تمرکز کنید
طبیعیست که عکاسها هم دوست دارند دور هم جمع شده و در مورد کارشان با یکدیگر صحبت کنند. این گفتگوها احساس تنهایی را از بین میبرد. تأیید و تحسین شدن از سوی همکاران و بهویژه عکاسان برجسته هم حس خوبی دارد. اما مشکل زمانی ایجاد میشود که بهجای برقراری ارتباط با مشتریان بالقوه، وقت خود را با عکاسان بگذرانید و به دنبال آنها باشید؛ بهجای معرفی خود به مشتریان از طریق وبسایت شخصی، زمان زیادی را صرف وبلاگ تخصصی آموزش حرفه عکاسی کنید؛ بهجای بیرون رفتن و جذب مشتری، به فعالیت در گروههای مربوط به حرفه عکاسی و شبکههای اجتماعی مشغول شوید؛ یا بهجای شبکهسازی با مشتریان به مرور راهنماها و بررسیها بپردازید.
همهی این کارها ارزشمندند، اما فقط در صورتی که بخواهید از آموزش دیگر عکاسان کسب درآمد کنید. حضور در جامعه عکاسی بخش مهمی از فرایند خلق آثار بزرگ را تشکیل میدهد، اما برای تجاری باید به مشتریان نهایی توجه ویژه داشته باشید، یعنی همانها که قرار است شما را به درآمد برسانند.