»»نظریه پردازان معماری««

☾♔TALAYEH_A♔☽

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2017/05/18
ارسالی ها
35,488
امتیاز واکنش
104,218
امتیاز
1,376

  • آلدو روسی
    آلدو روسی
    200px-Bonnefantenmuseum.jpg

    موزه بونفانتن
    اطلاعات شخصی
    نام
    آلدو روسی
    زادروز
    ۳ مهٔ ۱۹۳۱
    زادگاه میلان، ایتالیا
    درگذشت ۴ سپتامبر ۱۹۹۷ (۶۶ سال)
    جایگاه خاکسپاری میلان، ایتالیا
    ملیت
    23px-Flag_of_Italy.svg.png
    ایتالیایی
    فعالیت
    جوایز
    جایزه معماری پریتزکر (۱۹۹۰)
    آلدو روسی (Aldo Rossi) یک معمار برجستهٔ اهل ایتالیا بود. وی دانش‌آموخته دانشگاه پلی‌تکنیک میلان بود. روسی در سال ۱۹۹۰ برنده جایزه معماری پریتزکر شد

    نگارخانه
  • 120px-Bonnefantenmuseum.jpg


  • 120px-Carlofelice.JPG


  • 120px-Quartier_Sch%C3%BCtzenstrasse_Berlin.jpg


  • 120px-Mojiko_Hotel.jpg
 
  • پیشنهادات
  • ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    کالین روو

    کالین روو
    زاده
    ۲۷ مارس ۱۹۲۰
    درگذشت ۵ نوامبر ۱۹۹۹
    ملیت آمریکایی
    کالین روو (انگلیسی: Colin Rowe؛ ۲۷ مارس 1920 – ۵ نوامبر ۱۹۹۹) مورخ معماری، منتقد، نظریه‌پرداز و معلم طبعهٔ آمریکای بریتانیایی‌تبار بود.
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    دنیس اسکات براون

    دنیس اسکات براون
    220px-Denise_Scott_Brown.jpg

    دنیس اسکات براون در جشن تولد ۸۱سالگی‌اش
    زاده Denise Lakofski
    ۳ اکتبر ۱۹۳۱ ‏(۸۷ سال)
    انکانا، رودزیای شمالی
    ملیت آمریکایی
    محل تحصیل دانشگاه ویتواترزرند
    مدرسه معماری انجمن معماری
    دانشگاه پنسیلوانیا
    آثار
    فعالیت ونچوری، اسکات براون و همکاران
    ونچوری و روش
    ونچوری، روش و اسکات براون

    دنیس اسکات براون (انگلیسی: Denise Scott Brown؛ زادهٔ ۳ اکتبر ۱۹۳۱) یک معمار اهل ایالات متحده آمریکا است. دنیس اسکات براون همسر و شریک رابرت ونتوری است که هر دو از معماران و نظریه‌پردازان تأثیرگذار قرن بیستم محسوب می‌شوند.

    جنجال پریتزکر
    هنگامی که رابرت ونچوری به عنوان برندهٔ جایزه معماری پریتزکر ۱۹۹۱[۱] انتخاب شد، اسکات براون به نشانهٔ اعتراض در مراسم شرکت نکرد.[۲]

    «بنیاد هایِت» در سال ۱۹۹۱ اعلام کرد جایزه تنها به یک معمار تعلق می‌گیرد، عملی که در سال ۲۰۰۱ با انتخاب ژاک هرزوگ و پیر د مورون تغییر کرد. ضمناً در سال ۱۹۸۸ جایزه به دو دریافت‌کننده داده شد.[۲]

    در سال ۲۰۱۳، زنان در طراحی، یک سازمان دانشجویی که توسط کارولین اموری جیمز و اریل اسولین-لیشتن[۳] در مدرسه عالی طراحی هاروارد رهبری می‌شود دادخواستی را برای اسکات براون آغاز کرد تا سهم او در کار با شریک‌اش رابرت ونتوری به رسمیت شناخته شود.[۴] زمانی که جایزه جین درو در سال ۲۰۱۷ به او اعطا شد، اسکات براون به جنجال پریتزکر و دادخواست بعدی اشاره کرد و گفت: "من بسیار تحت تأثیر دادخواست پریتزکر قرار گرفتم - و در نهایت این جایزه من است. ۲۰۰۰۰ نفر از سراسر جهان نوشتند و هر یک از آن‌ها من را دنیس صدا کردند.
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    ریچارد سنت

    ریچارد سنت
    220px-Richard_Sennett_2010.jpg

    زاده ۱ ژانویهٔ ۱۹۴۳
    شناخته‌شده برای Studies of social ties in cities
    همسر(ها) ساسکیا ساسن
    موقعیت‌های علمی
    موضوع‌ها
    جامعه‌شناسی
    مشاوران علمی دیوید رایزمن, اریک اریکسون, Oscar Handlin
    تأثیرگذاری‌ها هانا آرنت
    تأثیرگرفتگان زیگمونت باومن
    ریچارد سنت (انگلیسی: Richard Sennett؛ زادهٔ ۱ ژانویهٔ ۱۹۴۳) یک دانشمند اهل ایالات متحده آمریکا است.
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    رابرت ونچوری

    رابرت ونچوری
    200px-Robert_Venturi_2008_Rome.jpg

    اطلاعات شخصی
    نام
    رابرت چارلز ونچوری جونیور
    زادروز
    ۲۵ ژوئن ۱۹۲۵
    زادگاه فیلادلفیا، پنسیلوانیا
    ملیت
    23px-Flag_of_the_United_States.svg.png
    آمریکایی
    فعالیت
    سبک(ها)
    معماری پست مدرن
    پروژه‌های سرشناس خانه مادر ونچوری
    کتاب‌ها پیچیدگی و تضاد در معماری، یادگیری از ل*ـاس وگاس
    جملهٔ معروف Less is a bore کمتر خسته کننده است
    جوایز جایزه معماری پریتزکر (۱۹۹۱)
    رابرت چارلز ونچوری جونیور (Robert Charles Venturi, Jr.) معمار برجستهٔ آمریکایی بود. او در سال ۲۰۱۸ بر اثر ابتلا به آلزایمر درگذشت.[۱]

    نگارخانه
    250px-National_Gallery_London_Sainsbury_Wing_2006-04-17.jpg

    شاخه سینسبوری نگارخانهٔ ملی لندن
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    پل ویریلیو
    پل ویریلیو
    زاده ۴ ژانویه ۱۹۳۲
    پاریس، فرانسه
    درگذشته ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۸ (۸۶ سال)
    دوره فلسفه معاصر
    منطقه فلسفه غرب
    مکتب فلسفه قاره‌ای
    مهمترین علایق زیبایی‌شناسی
    ایده‌های اصلی The "war model" of the modern city, the integral accident, dromology, logistics of perception, war of movement
    متأثر از[نمایش]
    دانشگاه دانشگاه پاریس
    پل ویریلیو(فرانسوی: [viʁiljo]؛ ۴ ژانویه ۱۹۳۲ – ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۸)[۳] فیلسوف، و برنامه‌ریز شهری فرانسوی بود. او در سال ۱۹۳۲ در پاریس به دنیا آمد و در سواحل شمالی منطقه بیتانی در فرانسه بزرگ شد. هرچند در هنگام جنگ جهانی دوم ویریلیو جوان تر از آن بود که درگیر جنگ شود، اما جنگ و باقیمانده‌های آن تأثیر عمیقی بر او گذاشت و بخشی از نظریه‌های بعدی او به جنگ اختصاص یافت.[۴] او کودکی خود را در شهر نانت و زیر بمباران آلمانی‌ها گذراند و بخشی از زندگی او ه[۵] م در شرایطی سپری شده که ارتش آلمان فرانسه را در اشغال داشت. او پیش از روی آوردن به تحصیلات آکادمیک در سوربون به عکاسی و نقاشی علاقه داشت و در دهه ۱۹۶۰ استاد معماری در فرانسه در اکول اسپشیال دآرکیتکچر در پاریس شد[۶] عمده نوشتارهای او در مورد سرعت، معماری، جنگ و تکنولوژی است.[۷] ویریلیو برای تبیین چگونگی آشکار شدن جهان بر ما، یا همان پدیدارشناسی بر وجهه‌ای از امور تأکید می‌کند که تا کنون ناشناخته مانده‌است و در این مسیر دچار افراط شده‌است. عمده تمرکز ویریلیو بر سرعت است و او معتقد است که سرعت نقش مهمی در درک ما از جهان دارد و تا جایی پیش می‌رود که معتقد است این سرعت است که جهان را روشن می‌کند. همچنین، سوکال و بریکمون معتقدند او عمداً از مفاهیم فیزیکی به غلط استفاده کرده تا نظریه‌های خود را اثبات کند.
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    سارا وایتینگ

    سارا وایتینگ
    220px-Sara_Whiting_01.jpg

    ملیت آمریکایی‌ها
    محل تحصیل دانشگاه پرینستون، دانشگاه ییل، مؤسسه فناوری ماساچوست
    آثار
    فعالیت WW Architecture

    سارا وایتینگ مدیر طراحی دفتر معماری WW و رئیس دانشکده معماری دانشگاه رایس[۱] است. او در موسساتی مانند مدرسه عالی طراحی دانشگاه هاروارد، دانشکده معماری دانشگاه پرینستون، موسسه فناوری ایلینوی، دانشگاه کنتاکی و دانشگاه فلوریدا تدریس کرده‌است.[۲]

    او دارای لیسانس هنر از دانشگاه ییل، کارشناسی ارشد معماری از دانشگاه پرینستون و پی‌اچ‌دی از موسسه فناوری ماساچوست است. او پیش از این در دفاتر پیتر آیزنمن، مایکل گریوز و دفتر معماری کلانشهر مشغول به کار بوده، جایی که به عنوان طراح اصلی طرح جامع اورالیل و پروژه‌هایی دیگر کار کرده‌است.[۱][۳]

    سارا وایتینگ در هیئت تحریریه نشریه معماری اسمبلج بود و یکی از شخصیت‌های اصلی لاگ است.[۴]

    وایتینگ در دوره‌های کارشناسی و تحصیلات تکمیلی شهرسازی مدرن و تئوری معاصر در پرینستون تدریس کرده و در بسیاری از کنفرانس‌ها در موسسات معتبری مانند مؤسسه برلاخه، دانشگاه کلمبیا و انجمن معماری،[۵] سی‌سی‌ای[۶] شرکت و سخنرانی کرده‌است.

    گزیده کتابشناسی
    • وایتینگ، سارا. "Superblockism: Chicago's Elastic Grid," Histories of Cities: Design and Context، ویراستهٔ رودولف ال-خوری و ادوارد رابینز (لندن: Spon/راتلج، ۲۰۰۴): ۵۷–۷۶.
    • وایتینگ، سارا. "Bas-Relief Urbanism: Chicago's Figured Field"، ویرایش فیلیس لمبر، میس در آمریکا (سی‌سی‌ای + موزهٔ ویتنی، ۲۰۰۱): ۶۴۲–۶۹۱.
    • سومول، رابرت. و وایتینگ، سارا. "Notes around the Doppler Effect and Other Moods of Modernism" پرسپکتا ۳3 (2002): ۷۲–۷۷.
    • کولهاس، رم و وایتینگ، سارا. "Spot Check: A Conversation between Rem Koolhaas and Sarah Whiting." اسمبلج, No. 40، ۳۶–۵۵. دسامبر ۱۹۹۹.
    • وایتینگ، سارا. "Bellyache". لاگ ۴، ۵–۸.
    • وایتینگ، سارا. "Critical Reflections." اسمبلج شماره ۴۱، ۸۸–۸۹. آوریل ۲۰۰۰.
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    گرگ لین
    گرگ لین
    220px-Greg_Lynn.jpg

    زاده ۱۹۶۴
    اولمستد شمالی، اوهایو، ایالات متحده آمریکا
    ملیت آمریکایی
    محل تحصیل دانشگاه میامی، دانشگاه پرینستون
    آثار
    فعالیت Greg Lynn FORM
    پروژه‌ها خانه‌ی جنینی

    گرگ لین (به انگلیسی: Greg Lynn) متولد ۱۹۶۴، معمار و نظریه‌پرداز آمریکایی است. او مایل است آثاری خلق کند که همچون موجود زنده دارای گونه‌های متمایز و انعطاف‌پذیری همزیستی با شرایط محیطی از لحاظ فرم با رنگ باشند. یکی ار مشهورترین آثار این معمار خانه‌ی جنینی است که در سال ۲۰۰۰ طراحی کرد. خانه‌ی جنینی در مسیر تکامل خود نه تنها متأثر از داده‌های اولیه است، بلکه مهم‌تر از آن در روند ایجاد خود را با محل بنا، سبک‌های رایج محلی، شرایط اقلیمی، مصالح ساختمانی و برداشت محلی از زیبایی وفق می‌دهد.

    زندگی و آثار
    گرگ لین در سال ۱۹۶۴ در اوهایو ، ایالات متحده آمریکا، به دنیا آمد و معماری و فلسفه در دانشگاه میامی اوهایو قبل از کسب تحصیلات تکمیلی در رشته معماری در دانشگاه پرینستون انجام شد.

    او در دفاتر آنتوان پریداک و پیتر آیزنمن بین ۱۹۸۷-۱۹۹۱ بوده است.

    او در سال ۱۹۹۴ دفتر مستقل گرگ لین فرم[۱] را در Hoboken ، نیوجرسی تأسیس ، جابجایی آن را به ونیز ، کالیفرنیا ، در سال ۱۹۹۸٫

    پروژه ها و نشریات توسط گرگ لین را ساخته اند نقش کلیدی در درک درست از کامپیوتر نه فقط به عنوان یک ابزار کارآمد محاسبه ، بلکه به عنوان چیزی که به آن نگه می دارد و تا حد زیادی ناشناخته بزرگ بالقوه برای پروسه طراحی خود را.

    لین استادی برای برنامه‌ریزی شهری و پژوهشی در مؤسسه فدرال سوئیس و فناوری ETH 1999-2002 برگزار شد ، و به عنوان استاد دانشگاه هنرهای کاربردی وین از سال ۲۰۰۲ خدمت کرده است. او همچنین سخنران میهمان شده است در دانشگاه ییل ‘sتحصیلات تکمیلی و معماری (نیوهیون ، سی تی) و در دانشگاه کالیفرنیا در دانشکده تحصیلات تکمیلی و معماری در لس آنجلس (UCLA).
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    ژرژ باتای
    ژرژ باتای
    200px-GeorgesBataille.jpg

    شناسنامه
    نام کامل
    ژرژ آلبر موریس ویکتور باتای
    حیطه
    فلسفه غربی
    دوره فلسفه قرن بیستم
    مکتب فلسفه قاره‌ای
    علایق اصلی مارکسیسم ، نیچه‌گرایی، قربانی‌گری، سادباوری
    ملیت فرانسوی
    زادروز ۱۰ سپتامبر ۱۸۹۷
    زادگاه Billom، فرانسه
    تاریخ مرگ ۸ ژوئیه ۱۹۶۲
    محل مرگ پاریس، فرانسه
    والدین جوزف باتای، آناتوانت تورنارد
    دین خداناباور
    دلیل شهرت The Accursed Share
    متأثر از[نمایش]
    اثرگذار بر[نمایش]

    ژرژ آلبر موریس ویکتور باتای (به فرانسوی: Georges Albert Maurice Victor Bataille) (زاده ۱۰ سپتامبر ۱۸۹۷ - درگذشته ۸ ژوئیه ۱۹۶۲) از فیلسوفان فرانسوی‌ای است که پیشگام و الهام‌بخش بسیاری از فیلسوفان پساساختارگرا و پسامدرن فرانسوی در سال‌های پس از جنگ جهانی .دوم شد

    ژرژ باتای گرایش مارکسیست ضداستالینیسم داشت(دست‌کم در سالهای ۱۹۳۱–۳۴) و مدتی همکاری فکری با سوررئالیست‌ها داشت و بعدتر از آن‌ها گسست و راهش را جدا کرد، و طیف علایق و توجهات‌اش فلسفه، اقتصاد، نظریهٔ ادبی، رمان‌نویسی، زیبایی‌شناسی و سیاست را در بر می‌گیرد. موضوع محوری کار او انهدام سوژه، مرگ خود، نابودی اگو، یا براندازی هرگونه تصوری در باب تمامیت، کلیت، یا انسجام در «من» است. متون او قطعه‌وار، هزارتوگون، شدت‌مند، هذیانی، رازآلود، غیرتعقل‌گرا، و در عین حال دشوار هستند. بسیاری فلسفه او را پاسخی در برابر فاشیسم زمانه اش تلقی می‌کنند: تلاش برای نابودی هرگونه سلسله مراتب بالا به پایین، قطع هرگونه سر، پیشوا، رهبر، رئیس، قانون، یا ایده مسلط هنجارگذار همچون خدا، و ساخت فضایی مشترک میان بیسرها، یا «دوست» ها. انتشار مکاتبات جالب توجه میان کالج سوشیولوژی در فرانسه، که زیر نظر باتای، کولاکوفسکی، لیریس، مسون، و دوستانشان فعالیت می‌کرد، و فرانکفورت اسکول در آلمان، که زیر نظر آدورنو، هورکهایمر، و بنیامین فعالیت داشت، نشانگر نقاط نزدیکی و دوری دو اندیشه انتقادی معاصر در رویارویی با یورش فاشیسم به پهنه میدان اجتماعی نیروهاست.

    باتای در اواخر دهه ۱۹۲۰ و اوایل دهه ۱۹۳۰ ماتریالیسم پایه را به عنوان تلاشی برای شکستن مادی گرایی جریان یافت. او برای مفهوم یک ماده پایه فعال استدلال می‌کند که باعث مخالفت با بالا و پایین و بی‌ثبات شدن همه پایه‌ها می‌شود. به یک معنا، این مفهوم شبیه مورمون بی نظیر اسپینوزا از ماده ای است که ذهن و ماده ای را که توسط رنه دکارت در نظر گرفته شده‌است، در بر می‌گیرد؛ با این حال، آن را از تعریف دقیق جلوگیری می‌کند و در حوزه تجربه به جای عقلانیت، باقی می‌ماند. ماتریالیسم پایه تأثیر مهمی بر دفاعی سازی دریدا داشت، و هر دو اندیشمند تلاش می‌کردند تا مخالفت‌های فلسفی را با استفاده از «اصطلاح سوم» ناممکن کنند. مفهوم ماتریالیسم بتایل نیز ممکن است به عنوان پیش‌بینی کردن مفهوم لوئی آلتوسر از ماتریالیسم عرفانی یا «ماتریالیسم روابط» را ببیند، که بر روی استعاره‌های مشابه اتمی متمرکز است تا جهان را که در آن علیت و واقعیت به نفع امکانات بی حد و حصر عمل رها شده‌اند،

    ترجمهٔ آثار
    • «کافکا»، در: «نگاه خیره منتقد: هشت تک‌نگاری ادبی»، ژرژ باتای و دیگران، ترجمهٔ امیر احمدی آریان (تهران: چشمه، ۱۳۸۸)
    • «ساختار روان‌شناختی فاشیسم» در: «ساختار روان‌شناختی فاشیسم»، ژرژ باتای، ترجمهٔ سمانه مرادیانی (تهران: رخ‌داد نو، ۱۳۹۰)
    • «اقتصاد عام»، ژرژ باتای (به انضمام یادداشتی از ژان بودریار)، ترجمهٔ زهره اکسیری، پیمان غلامی (تهران: به‌نگار، ۱۳۹۱)
    • «بی‌شکلی»، در: «نشانه‌های شر»، فرد باتینگ، ژرژ باتای، استفان اشنایدر، و دیگران، ترجمهٔ شهریار وقفی‌پور (تهران: به‌نگار، ۱۳۹۲)
    • «باتای و فاشیست‌ها» و «باتای و کمونیسم» در: «بازگشت نیچه»، ژرژ باتای و دیگران، ترجمهٔ گروهی (تهران: رخ‌داد نو، ۱۳۹۳)
    • «قهقههٔ شهریاری: مقالاتی دربارهٔ سیاست» (به انضمام دو مقاله تشریحی)، ژرژ باتای، ترجمهٔ محدثه زارع، پویا غلامی، ایمان گنجی (تهران: چشمه، ۱۳۹۳)
    • «مادام ادواردا»، ژرژ باتای، ترجمهٔ سمیرا رشیدپور
    • «ابژهٔ میل و تمامیت امر واقع»، ژرژ باتای، ترجمهٔ محمد مهدی نجفی
    • «داستان چشم» (ده بخش اول)، ژرژ باتای، ترجمهٔ امید نیک‌فرجام
    • «مصاحبه با باتای دربارهٔ ادبیات و شر»، ژرژ باتای، ترجمهٔ سمانه مرادیانی
    • «ون گوگ در مقام پرومته»، ژرژ باتای، ترجمهٔ سمانه مرادیانی
    • «ملک مقرب‌وار»، ژرژ باتای، ترجمهٔ حسین مکی زاده
    • «خود را میان مردگان می‌افکنم»، ژرژ باتای، ترجمهٔ پیمان غلامی
    • «دسیسهٔ مقدس»، ژرژ باتای، ترجمهٔ امید شمس
    • «پیش به سوی انقلاب واقعی»، ژرژ باتای، ترجمهٔ محدثه زارع، ایمان گنجی
    • «مسخ»، «دودکش»، «بی‌فرمی»، ژرژ باتای، ترجمهٔ سمانه مرادیانی
    • «مرده»، ژرژ باتای، ترجمهٔ حسین نوش‌آذر
    • «یازده شعر منتخب از آرک آنژلیک»، ژرژ باتای، ترجمهٔ سمیرا رشیدپور
    • «انگشت شست پا»، ژرژ باتای، ترجمهٔ سارا خادمی
    • «اسلام: دین فاتح»، ژرژ باتای، ترجمهٔ پروشات باغداساریان
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    گی دوبور

    گی دوبور
    Guy_Debord.gif

    زاده ۲۸ دسامبر ۱۹۳۱
    پاریس، فرانسه
    درگذشته ۳۰ نوامبر ۱۹۹۴ (۶۲ سال)
    Bellevue-la-Montagne، اوت-لوآر، فرانسه
    دوره فلسفه قرن بیستم
    منطقه فلسفه غربی
    مکتب مارکسیسم، Letterist International، موقعیت‌گرای بین‌الملل
    مهمترین علایق نظریه اجتماعی
    Reification
    Commodity fetishism
    مبارزه طبقاتی
    ازخودبیگانگی
    ایده‌های اصلی Spectacle
    Détournement
    Psychogeography
    Dérive
    Recuperation
    متأثر از[نمایش]
    اثرگذار بر[نمایش]
    امضا
    128px-Debord%27s_Will.jpg

    گی ارنست دوبور (به فرانسوی: Guy Ernest Debord) (زاده ۲۸ دسامبر ۱۹۳۱ - درگذشته ۳۰ نوامبر ۱۹۹۴)، تئوریسن مارکسیست فرانسوی، نویسنده، فیلمساز و از اعضای بنیانگذار بین‌الملل موقعیت گرایانه. وی همچنین مدت کوتاهی عضو جنبش سوسیالیسم یا بربریت بود.


    زندگی
    گی دوبور در پاریس متولد شد. پدرش هنگامی که او کودک بود درگذشت و او با مادربزرگش زندگی می‌کرد. پس از پایان دوران دبیرستان در دانشگاه پاریس در رشته حقوق به تحصیل پرداخت. او یک شاعر، نویسنده و فیلمساز انقلابی شد؛ و به همراه ژیل وولمان بین‌الملل لتریتس را بنیانگذاری کرد. وی در دههٔ ۱۹۶۰ بین‌الملل موقعیت گرایانه را رهبری می‌کرد که تأثیر بسیاری بر خیزش سال ۱۹۶۸ داشت. کتاب جامعهٔ نمایش او یکی از متون مؤثر در انقلاب ۱۹۶۸ بود. در دههٔ ۱۹۷۰ از فعالیت‌های خود کاست و بیشتر به فیلمسازی پرداخت. در ۳۰ نوامبرِ ۱۹۹۴ گی دُبور در خانه‌اش در ناحیهٔ اوورنی فرانسه با شلیکِ گلوله‌ای در قلبِ خویش، خود کشی می‌کند. پیکرش سوزانده و خاکسترش به رودِ سن ریخته می‌شود.

    آثار
    معروفترین آثار دوبور جامعه نمایش و دیدگاه‌هایی دربارهٔ جامعه نمایش هستند. وی علاوه بر این‌ها چندین کتاب شرح حال گونه و نیز چندسن نمایشنامه نوشت.

    فیلم‌ها
    • سوگ ساد(۱۹۵۲)
    • گذر چند شخص از وحدت کوتاه زمان (۱۹۵۹)
    • نقد جدایی (۱۹۶۱)
    • جامعه نمایش (۱۹۷۳)
    • تکذیب همهٔ داوری‌ها، موافق یا مخالف، بر «جامعهٔ نمایش» (۱۹۷۵)
    • شب را نابود می‌کنیم، با آتش (۱۹۷۸)
    • گی دوبور:هنر و زمان او (۱۹۹۴)
     

    برخی موضوعات مشابه

    بالا