کافه سینما-محسن شرف الدین: دو روز گذشته در جشنواره، چهره های مطرح زیادی برای دیدن آثار سینمایی در برج میلاد حاضر شده اند. و البته اکثر آنها با عینک های آفتابی!
[h=2]چهره ها و حواشی-۴/ تصاویر از حضور چهره ها در کاخ جشنواره فیلم فجر/از زوج حاتمی-مصفا تا جشنواره عینک آفتابی![/h]
مصطفی کیایی کارگردان،منصور لشکری قوچانی تهیه کننده،بهرام رادان،مهتاب کرامتی،سحر دولتشاهی و آنا نعمتی بازیگران این فیلم بودند که در نشست رسانه ای حاضر شدند.
به گزارش خبرنگار سینما خبر؛ مصطفی کیایی اظهار داشت: من به فیلم کمدی هم علاقمند هستم ولی فیلمنامه این فیلم مرا به سمت لحن تلخ می برد،با این حال نمی دانم چرا گاهی در سالن همه می خندیدند!البته فکر می کنم این بخاطر محسن کیایی است،چون قیافه اش در حالت معمولی هم خنده دار است(می خندد).
وی ادامه داد:فرمی را برای فیلمنامه انتخاب کرده بودیم که مجبورمان می کرد گاهی برگشتی به روایت های اول داشته باشیم،البته این فرم به تکمیل شدن فیلمنامه کمک می کرد و من هم سعی داشتم به فیلمنامه وفادار باشم.
کارگردان"ضد گلوله" تصریح کرد:روایت غیر خطی در بسیاری از فیلم های دنیا وجود دارد و ما هم تلاش کردیم تا بهترین کیفیت را ارئه دهیم.
کیایی افزود:یکی از نمایندگان سازمان ملل که به تماشای این فیلم نشست،از بازی مهتاب کرامتی به طرز عجیبی خوشش آمده بود به طوری که عنوان کرد این یکی از بهترین نقش های شیشه ای بود که تا به این لحظه دیده ام.
در این لحظه مهتاب کرامتی صحبت های کیایی را قطع کرد و گفت: قول می دهم که پاک هستم و اعتیاد ندارم(می خندد)
فرهاد اصلانی اظهار داشت:این فیلم برای ما بازیگران درست مثل مسابقه ی دوی امدادی بود و تنها راه موفقیت این بود که همه ما انگیزه مشترکی داشته باشیم و در نهایت کار تیمی فوق العاده ای انجام دادیم.
وی ادامه داد: به اعتقاد من برگ برنده «عصر یخبندان»،فیلمنامه عالی و البته کارگردانی فوق العاده مصطفی کیایی است.
بهرام رادان نیز عنوان کرد: وقتی که یک تیم فوق العاده ویک کارگردان حرفه ای در پروژه حضور داشته باشند،ما مجبوریم که یک کار خوب ارائه دهیم.
وی افزود:برای ما قابل پیش بینی بود که در جشنواره، «عصر یخبندان» با اسقبال خوبی روبه رو می شود.
در ادامه نشست مهتاب کرامتی گفت: همانطور که فرهاد اصلانی گفت مهم این بود که ما کارها را به یکدیگر پاس دهیم و مهم ادامه پلان ها بود.
بازیگر "ارغوان" اافزود: فکر می کنم کار من و سحر دولتشاهی خیلی سخت بود چون مجبور بودیم نقش دو زن معتاد را بازی کنیم.
آنا نعمتی تصریح کرد: «عصر یخبندان» یکی از بهترین فیلم هایی بود که در این 17-18 سال کار سینمایی ام،تجربه کردم. حاشیه ها
- پیش از اکران این فیلم،در پشت درب های اصلی سالن نمایش، صف های طویلی از علاقمندان به هنر هفتم تشکیل شده بود که باعث بی نظمی هایی شده بود.در جشنواره امسال، «عصر یخبندان» از معدود فیلم هایی بود که با چنین استقبالی از آن رونمایی می شد.
- مصطفی کیایی که بسیاری از عوامل فیلم را به همراه خود به نشست رسانه ای آورده بود،گفت:همیشه دوست داشتم 15-10 فرزند داشته باشم،در عوض آن اکنون این تعداد بازیگر را با خودم به اینجا آوردم.
- محسن کیایی گفت من در کار بعدی مصطفی کیایی نیز حضور خواهم داشت که مهتاب کرامتی اینگونه واکنش نشان داد: از کجا انقدر مطمئنی؟ که محسن کیایی ادامه داد:چون من با مصطفی فامیل هستم و اگر او به من نقش ندهد مادرم با او تماس خواهد گرفت و برایم نقش می گیرد چون مادرم مدیر برنامه هایم است(می خندند).
اصحاب رسانه در برج میلاد به تماشای فیلم «شکاف» نشستند.
به گزارش سینماخبر، این فیلم داستان تنهایی یک کودک در میان خودخواهیها و بیتوجهیهای پدر و مادر. ایده فیلم شکاف ساختهی کیارش اسدیزاده، از نگرانی یک پدر جوان شروع شده که دلواپس آینده فرزند خود است.
کارگردان جوان فیلم شکاف در دومین ساختهاش، دغدغهای را برای مخاطبان به تصویر کشیده که خود به آن فکر کرده است.
شکاف قصه دو زوج جوان با دو موقعیت متفاوت است، اما این تفاوت در عین یک همزمانی اتفاق میافتد. کودکی که موجودیتش به تصمیم والدینش بستگی دارد در مقابل پسر بچهای که بدون در نظر گرفتن او، تصمیم به جدایی میگیرند. شکاف مخاطب خود را به چالش دعوت میکند و با روایت یک ماجرای به ظاهر ساده، تماشاگران خود را وادار به سکوت و تعقل میکند.
فیلم شکاف زاییده همکاری بین چند نسل از سینمای ایران است. تهیهکنندگان پرفروشترین فیلم تاریخ سینما، یعنی منیژه حکمت و علی سرتیپی بعد از ساختن یک فیلم نوستالژیک از قهرمانهای دیروز دهه 60 با نام «شهر موشهای 2» در جدیدترین ساخته خود با نام شکاف به سراغ امروز مخاطب دهه 60 میروند.
اگر با شهر موشها خاطرات گذشته را زنده کردند با شکاف تلنگری به آینده بر مبنای تصمیم امروز میزنند. کارگردان جوان شکاف گرچه در فیلم قبلی خود (گس) با بیمهری مواجه شد، اما پرامیدتر از گذشته دست به قلم و ثابت قدم با انگیزه و مشتاقتر، داستانی را به همت تصویربردارش، مجید گرجیان، روایت کرد که سعید راد در یک جمله، گروه سازندگان فیلم شکاف را یکی از بهترینهای جشنواره امسال میداند. رییس سازمان سینمایی، حجتالله ایوبی هم در کاخ جشنواره به تماشای این فیلم نشست.
[h=1]پرکارترین چهره ها در جشنواره امسال +تصاویر[/h]
پرکارترين چهره هاي سينماي ايران الزاما همين افرادي نيستند که اين صفحه به آنها پرداخته ايم. اينها سينماگراني هستند که بيشترين حضور را در جشنواره فيلم فجر دارند.
به گزارش سینما خبر؛ پرکارترين چهره هاي سينماي ايران الزاما همين افرادي نيستند که اين صفحه به آنها پرداخته ايم. اينها سينماگراني هستند که بيشترين حضور را در جشنواره فيلم فجر دارند. اگر فيلمهاي ديگر به جشنواره راه مييافت و شاهد ترکيب ديگري در فجر سي و سوم مي شديم فهرست پرکارها هم دچار تحول ميشد. نکته جالب پرکارهاي امسال جوان بودن اغلب سينماگراني است که بيشتر از ديگر همکارانشان در جشنواره فيلم دارند.
جشنواره سي و سوم با حضور قاطع نسل جوان فيلمسازي رنگآميزي شده و امسال براي اولين بار شاهد حضور مقدرانه نسل جوان فيلمسازي در جشنواره فجر هستيم. اما نکته قابل توجه اين است که علاوه بر کارگردانان جوان شاهد حضور پرنگ جوانان در جلو و پشت دوربين اغلب فيلمهاي امسال هستيم به گونه اي که رکورد داران جشنواره امسال در صنوف مختلف عموما از نسل جوان هستند. در مطلب پيش رو بررسي اجمالي داشتيم روي هشت صنف فعال سينماي ايران که آثارشان در بخش هاي سوداي سيمرغ، هنر و تجربه و نگاه نو پذيرفته شده است و به بررسي کارنامه رکوردداران صنوف مختلف پرداختيم.
بازيگر مرد: بابک حميديان
بعد از درخشش سال گذشته اش در جشنواره فجر و دريافت سيمرغ بلورين طبيعي بود که پيشنهادهايش افزايش پيدا کند. نکته اين است که حميديان تن به هر انتخابي نداده و سعي کرده تا بهترين پيشنهادها را انتخاب کند. اين را هم بدانيد که او مي توانست با فيلم هاي بيشتري در جشنواره حاضر باشد. اگر «استراحت مطلق» کاهاني کنار گذاشته نمي شد و «دلم مي خواد» به درخواست فرمان آرا از جشنواره بيرون نمي رفت. حميديان در سال هاي اخير علاوه بر توانمندي حرفه اي نشان داده که بازيگر باهوشي هم هست و خوب مي داند چطور از موقعيت هر نقش بهترين بهره را ببرد.
برنده سيمرغ بهترين بازيگر نقش مکمل مرد از جشنواره سي و دوم به روال سال گذشته پر کار ترين بازيگر جشنواره امسال است . بابک حميديان با فيلمهاي : شکاف ( کيارش اسدي زاده) ، روباه ( بهروز افخمي) ، اعترافات ذهن خطرناک من ( هومن سيدي) ، من ديگو مارادونا هستم ( بهرام توکلي) و مرگ ماهي ( روح الله حجازي) در جشن سي و سوم حاضر است. از فيلم هاي شاخص اين بازيگر جوان مي توان به : چ (ابراهيم حاتمي کيا) ، رستاخيز ( احمد رضا درويش) ، بغض ( رضا درميشيان) و خاک آشنا (بهمن فرمان آرا) اشاره کرد.
بازيگر زن: مهتاب کرامتي
يکي از بازيگران متين و موفق سينماي ايران در سال هاي اخير که همواره کوشيده تا حضوري موجه در سينماي ايران داشته باشد و در سال هاي اخير تسليم بازي در فيلم هاي نازل نشده است. مهتاب کرامتي با چنين ديدگاه و خط مش اي يکي از پرکارترين بازيگران سينماي ايران بوده است. او به همراه پگاه آهنگراني پرکارترين بازيگر زن جشنواره امسال نيز هست.
کرامتي با «ارغوان»، «جامه دران»، «عصر يخبندان» و «مزارشريف» در فجر 33 حضور دارد. بازيگري که شايد امسال درخششي تازه را تجربه کند.
فيلمبرداري: عليرضا برازنده
خالق قاب هاي «جيب بر خيابان جنوبي» و «پله آخر» سال پر مشغله اي را پشت سر گذاشت و با فيلمبرداري پنج فيلم سينمايي توانست رکورد پرکار ترين فيلمبردار جشنواره فيلم فجر را از آن خود کند . عليرضا برازنده امسال با فيلمهاي : دوران عاشقي ( عليرضا رئيسيان) ، شيفت شب ( نيکي کريمي) ، بوفالو ( کاوه سجادي حسيني) ، تگرگ و آفتاب (رضا کريمي) و مبارک (محمد رضا نجفي امامي) در جشنواره سي و سوم فيلم فجر حضور دارد.
برازنده پيش از اين براي فيلمبرداري جيب بر خيابان جنوبي نامزد دريافت تنديس از پنجمين جشن انجمن منتقدين سينماي ايران شده بود. از کارهاي شاخص اين فيلمبردار جوان مي توان به : پله آخر ( علي مصفا) ، هفت دقيقه تا پاييز ( عليرضا اميني) ، آرايش غليظ (حميد نعمت الله) و فيلمبرداري فيلم سينمايي رستاخيز به کارگرداني احمد رضا درويش اشاره کرد.
طراح چهره پردازي: مهرداد ميرکياني
چهره پرداز شناخته شده سينماي ايران امسال با فيلمهاي : بهمن ( مرتضي فرشباف) ، اعترافات ذهن خطرناک من ( هومن سيدي) ، ماهي سياه کوچولو (مجيد اسماعيلي) ، دلم مي خواد (بهمن فرمان آرا) و مرگ ماهي ( روح الله حجازي) در جشنواره حاضر است . ميرکياني جز معدود طراحان چهره پردازي سينماي ايران است که با اغلب کارگردان هاي به نام سينماي ايران همکاري داشته ، از کارهاي شاخص اين طراح مي توان به : گيلانه ( رخشان بني اعتماد) ، جدايي نادر از سيمين ( اصغر فرهادي)، چ (ابراهيم حاتمي کيا) و جهان پهلوان تختي ( بهروز افخمي) اشاره کرد .
ميرکياني در بيست و چهارمين و بيست و پنجمين جشنواره فيلم فجر براي فيلمهاي به نام پدر(ابراهيم حاتمي کيا) و خون بازي(رخشان بني اعتماد) برنده سيمرغ بهترين چهره پردازي شده است.
تدوين : هايده صفي ياري و بهرام دهقاني
در حيطه تدوين دو تن از شناخته شده ترين تدوينگران سينماي ايران جز رکوردداران هستند، بهرام دهقاني که در جشنواره سي و يکم براي فيلم آسمان زرد کم عمق برنده سيمرغ بهترين تدوين شده بود امسال با فيلم هاي : نزديکتر ( مصطفي احمدي)، رخ ديوانه ( ابوالحسن داودي) ، من ديگو مارادونا هستم (بهرام توکلي) و طعم شيرين خيال ( کمال تبريزي) حضور دارد و هايده صفي ياري که سال گذشته براي عصباني نيستم ( رضا درميشيان) نامزد دريافت سيمرغ بلورين بود امسال با فيلم هاي شيفت شب (نيکي کريمي) ، دو (سهيلا گلستاني) ، دوران عاشقي ( عليرضا رئيسيان) و مرگ ماهي (روح الله حجازي) حضور دارد از کارهاي شاخص اين دو تدوينگر برجسته مي توان به جدايي نادر از سيمين ( اصغر فرهادي ) ، درباره الي ( اصغر فرهادي) ، بغض ( رضا درميشيان) ، پذيرايي ساده (ماني حقيقي)، آژانس شيشه اي ( ابراهيم حاتمي کيا)، قارچ سمي (رسول ملاقلي پور)، اينجا بدون من ( بهرام توکلي) ، تقاطع ( ابوالحسن داودي) و من مادر هستم ( فريدون جيراني ) اشاره کرد.
موسيقي متن: کارن همايونفر
آهنگساز به نام سينماي ايران پس از دو سال کم کاري امسال يکي از رکورد داران و مدعيان دريافت سيمرغ بلورين است . کارن همايونفر با فيلم هاي رخ ديوانه (ابوالحسن داودي)، مردي که اسب شد ( امير ثقفي)، شيفت شب (نيکي کريمي) و چهارشنبه 19 ارديبهشت (وحيد جليلوند) در جشنواره سي و سوم حاضر است . او همچنين فيلمهاي دلم مي خواد (بهمن فرمان آرا) و اين سيب هم براي تو ( سيروس الوند) را در بخش خارج از مسابقه دارد.
کارن همايونفر با فيلم همه چيز براي فروش توانست ديپلم افتخار بهترين موسيقي متن را از جشنواره سي و دوم فيلم فجر دريافت نمايد . از کارهاي شاخص اين آهنگساز خوش قريحه مي توان به کاغذ بي خط (ناصر تقوايي)، سلطان ( مسعود کيميايي) ، خاک آشنا (بهمن فرمان آرا) ، گزارش يک جشن (ابراهيم حاتمي کيا) و سالاد فصل(فريدون جيراني) اشاره کرد.
فيلمنامه نويس: حسين مهکام
حسين مهکام فيلمنامه نويس سينماي متفاوت سينماي ايران است. فيلمنامه نويس جرياني که رويکرد به گيشه و سينماي تجاري ندارد. فيلمنامه نويس «بيست» و «هيچ» که با عبدالرضا کاهاني سناريوهايش نوشته شد. از اين فيلمنامه نويس امسال فيلم «برف» مهدي رحماني روي پرده سينماها بود. مهکام امسال با اولين فيلم بلندش در مقام کارگردان به جشنواره آمده است. «آزادي مشروط» در بخش نگاه نو حضور دارد که فيلمنامه اش را نيز خود مهکام به نگارش در آورده.
او امسال در نگارش فيلمنامه «پدر آن ديگري» ساخته يدا... صمدي نيز مشارکت داشته که در بخش خارج از مسابقه به نمايش در مي آيد. «چهارشنبه 19 ارديبهشت» را نيز به همراه وحيد جليلوند نوشته که در بخش نگاه نو حاضر است. به اين ترتيب حسين مهکام با 3 فيلمنامه پرکارترين فيلمنامه نويس حاضر در جشنواره امسال است.
صدابردار: يدالله نجفي
صدابردار پيشکسوت سينماي ايران امسال با چهار فيلم در جشنواره سي و سوم حضور دارد ، يدا... نجفي با فيلمهاي: چهارشنبه 19 ارديبهشت (وحيد جليلوند) ، شيفت شب ( نيکي کريمي) ، جامه دران ( حميد قطبي) و محمد (مجيد مجيدي) رکورد دار صنف صدابرداران سينماي ايران است . از کارهاي شاخص اين صدابردار توانا مي توان به : رستاخيز ( احمد رضا درويش) ، آواز گنجشک ها ( مجيد مجيدي) ، خون بازي ( رخشان بني اعتماد) و ميناي شهر خاموش ( امير شهاب رضويان) اشاره کرد .
نجفي در جشنواره سي و يکم فجر براي صدابرداري فيلم قاعده تصادف برنده سيمرغ بلورين بهترين صدابرداري شد.
طراحي و ترکيب صدا: عليرضا علويان
برنده سيمرغ بهترين صداگذاري جشنواره سي و دوم به سياق سه سال گذشته لقب پرکار ترين صداگذار جشنواره سي و سوم را يدک مي کشد ، عليرضا علويان امسال با فيلمهاي من ديگو مارادونا هستم ( بهرام توکلي) ، عصر يخبندان ( مصطفي کيايي)، چهارشنبه 19 ارديبهشت ( وحيد جليلوند) ، بهمن ( مرتضي فرشباف) ، طعم شيرين( کمال تبريزي) ، روباه( بهروز افخمي) و يحيي سکوت نکرد( کاوه ابراهيم پور) در جشنواره امسال حضور دارد .
از ديگر نکات قابل توجه در کارنامه امسال اين صداگذار شناخته شده و توانا فعاليت او در زمينه باريگري است ، او امسال با فيلمهاي کوچه بي نام ( هاتف علي مرداني) و شکاف ( کيارش اسدي زاده) به عنوان بازيگر حضور دارد . از کارهاي برجسته اين صداگذار جوان مي توان به : مرهم ( عليرضا داودنژاد) ، سنتوري ( داريوش مهرجويي) ، سالاد فصل (فريدون جيراني) ، چ (ابراهيم حاتمي کيا) ، امروز (رضا مير کريمي) و صد سال به اين سال ها ( سامان مقدم) اشاره کرد .علويان براي فيلمهاي چ و آناهيتا از بيست و هشتمين و سي و دومين جشنواره فيلم فجر برنده سيمرغ بلورين بهترين صداگذاري شده است
پوشش هنرمندان در جشنواره فیلم فجر/ مد در راهروی های کاخ جشنواره، از لباس های ایرانی تا بوت های چرم
[h=2]همراه با تصاویر: اولین گزارش جامع سرویس مد "کافه سینما" از پوشش هنرمندان در جشنواره فیلم فجر/ مد در راهروی های کاخ جشنواره، از لباس های ایرانی تا بوت های چرم/ انتخابهای فعلی ما: پوشش رعنا آزادیور و نوید محمدزاده[/h]
کافه سینما، سرویس مد: با گذشت، پنج روز از آغاز سی و سومین جشنواره فیلم فجر، سرویس مد کافه سینما، با نگاهی به پوشش هنرمندان در این چند روز در برج میلاد، گزارشی مصور و جذاب برای شما علاقه مندان دنیای فشن تدارک دیده است.
به گزارش سرویس مد کافه سینما، به نظر می رسد بانوان هنرمند و هنرپیشه، همچنان به مد فیلم های ایرانی عادت دارند. پوشیدن دامن و کت های ناهماهنگ، از محسوس ترین روندهایی است که در پوشش بانوان هنرمند حاضر در برج میلاد به چشم می خورد:
یکی دیگر از مدهای امسال، پوشیدن چکمه و بوت است که با توجه به فصل زمستان و اقبال عمومی زنان ایرانی و فرنگی از استفاده از بوت، مد عجیبی به شمار نمی رود:
و اما بعد از این گزارش ها، به انتخاب های ویژه سرویس مد کافه سینما از پوشش های چند روز اخیر در برج میلاد می رسیم.
برخی از هنرمندان ما، به پوشش های اسپرت علاقه بیشتری نشان می دهند. پوشش اسپرت اگرچه برای مراسیم چون فرش قرمز و افتتاحیه ها و اختتامیه ها مناسب به نظر نمی رسد، اما با کمی سلیقه و درایت می توان از آن پوششی شکیل ساخت. سرویس مد تیپ ساده قرمز و مشکی مهناز افشار و تیپ اسپرت پانته آ بهرام را که با هوشمندی، بارانی و چکمه و کیفش را از یک طیف رنگی انتخاب کرده است، را می پسندد، اما در مورد پوشش سوم نظرمان منفی است.
رعنا آزادی ور، همیشه یکی از بانوان خوش پوش مراسم سینمایی بوده است. امسال نیز با کاپ کرم رنگش و ست کردنش با شلوار، بلوز، شال و کیف سیاه، از پوشش های محبوب سرویس مد کافه سنیما شده است، اما در تصویر بعدی، نکته ای که به نظر می آيد افراط است، دو تکه رنگی در بالا و پایین لباس، حتی اگر در یک طیف رنگی باشند، از لحاظ قوانین دنیای مد، اشتباه به شمار می رود. اکر این چکمه رنگی با بالاتنه ساده و مشکی ، یا مانتو چرمی با یک پایین تنه ساده ست می شد، نتیجه بهتری به دست می آمد.
یکی دیگر از پوشش های منتخب سرویس مد کافه سینما، پالتوی مشکی مینا وحید، هنرپیشه فیلم دوران عاشقی است که همان طور که در سال های پیش گفتیم، با کمی تزیینات طلایی روی شانه ها و سـ*ـینه و یقه، از سادگی بیش از اندازه در آمده و پوششی شیک و ساده را رقم می زند.
سرویس مد کافه سینما اگرچه ست کلی لباس خانم سحر دولتشاهی را نمی پسندد، اما روسری و گل سـ*ـینه های هماهنگ با آن را تحسین می کند.
نظر سرویس مد کافه سنیما درباره پوشش ساره بیات، هنرپیشه پرکار این دوره از جشنواره فیلم فجر در این دو عکس باهم متفاوت است. مانتوی سفید جلو بازخانم بیات و ست کردنش با بقیه اجزا پوشش که سیاه است، اگرچه انتخابی بی خطر به شمار می رود، اما شیک و زیباست. اما پوشش سمت چپی را به دلیل ناهماهنگی کت و دامن نمی پسندیم.
مانتوها و پالتوهای سنتی و نیمه سنتی، با طرح های اکثرا تکراری متشکل از نقوش مینیاتور و طراحی ایرانی، از دیرباز در بین هنرمندان مرسوم بوده و حتی در بین مردم به پوشش هنری معروف است. با این همه سرویس مد کافه سنیما معتقد است، هر طرح ایرانی لزوما زیبا و چشم نواز نیست. به نظر می رسد طراحان لباس های هنری، به دلیل محدودیت نقوش و طرح و نگارهای ایرانی، که در این سال ها مکررا استفاده شده است، به دنبال خلاقیت هستند، اما باید بدانیم هر ترکیب رنگ و طرح نامربوطی، خلاقیت نام ندارد. پوشش خانم نیکی کریمی در سمت راست که از پارچه مخمل سورمه ای دوخته شده است را نسبت به پوشش سمت چپ و البته ناهماهنگی اش با کیف و کفش وشلوار جین، بیشتر می پسندیم.
این تصاویر هم نمونه دیگری از طراحی های ایرانی این سالهاست که دربین بانوان هنرمند طرفداران زیادی دارد، اما به نظر می رسد سال به سال از خلاقیت و تنوع و تازگی شان کاسته می شود. در این تصاویر، پوشش خانم مهتاب کرامتی که ترکیبی از رنگ مشکی و رنگ های قرمز، زرد و نارنجی است را بیشتر از پوشش خانم طناز طباطبایی دوست داریم که به نظر ناموزون و ناهماهنگ می آيد.
آنا نعمتی هم تا به حال چندین بار در لیست خوش پوش های سرویس مد کافه سنیما قرار گرفته است. در مورد این کاپ اما، اگرچه رنگ و ترکیب بندی بالاتنه را دوست داریم، اما به نظرمی رسد، دنباله ی بلند لباس و آستین های بسیار گشادش، آن را از شکل ایده آل خارج کرده است.
سه نمونه مناسب از سه سلیقه و تیپ متفاوت در یک تصویر.
و اما حالا به مردان خوش پوش چهار روز ابتدایی جشنواره فیلم فجر در برج میلاد می پردازیم:
همان طور که گغتیم کت های چرم نه امسال، که چندسالی است از پوشش های محبوب ستارگان و هنرمندان در سراسر جهان به شمار می رود. در تصویر راست، یک کت چرم قهوه ای به سادگی با شلوار کرم و بلوز سفید ست شده و ترکیبی زیبا به وجود آورده است.
نوید محمد زاده که تصویرش را در میان عکس می بینید، از آن دست هنرمندانی است که مانند مهناز افشار تیپ و سلیقه خاص خودشان را دارند. از میان تیپ های این هنرمند با شلوارهای گشاد، کت های بلند و چکمه های ساق دار، تیپ ساده او در این تصویر را بیشتر می پسندیم. یک سادگی جالب که در عین متفاوت بودن، توی ذوق هم نمی زند.
بهرنگ علوی هم در این چند روز نشان داده، قوانین دنیای مد درباره هارمونی و ترکیب را می شناسد و به موقع از هارمونی یا تضاد رنگ ها استفاده می کند.
در آخر هم تصویری از پوشش ساده ولی شیک آقای همایون ارشادی برایتان منتشر می کنیم تا همیشه به این نکته کلیدی دنیای فشن توجه کنیم که: زیبایی در سادگی است.
[h=2]تصاویر/ حواشی و چهره های ۵ روز نخست جشنواره را ببینید: از مهتاب کرامتی تا نیکی کریمی[/h]کافه سینما-علیرضا احمدی: در سه روز نخست جشنواره فجر چهره ها و بازیگران زیادی برای تماشای فیلم ها به کاخ جشنواره آمدند. "کافه سینما" مانند سال گذشته انتشار کزارش تصویری و تحلیل استایل و پوشش این چهره ها را دنبال می کند. اولین گزارش تصویری مد "کافه سینما را در ادامه ببینید.
پرکارترين چهره هاي سينماي ايران الزاما همين افرادي نيستند که اين صفحه به آنها پرداخته ايم. اينها سينماگراني هستند که بيشترين حضور را در جشنواره فيلم فجر دارند. اگر فيلمهاي ديگر به جشنواره راه مييافت و شاهد ترکيب ديگري در فجر سي و سوم مي شديم فهرست پرکارها هم دچار تحول ميشد. نکته جالب پرکارهاي امسال جوان بودن اغلب سينماگراني است که بيشتر از ديگر همکارانشان در جشنواره فيلم دارند.
جشنواره سي و سوم با حضور قاطع نسل جوان فيلمسازي رنگآميزي شده و امسال براي اولين بار شاهد حضور مقدرانه نسل جوان فيلمسازي در جشنواره فجر هستيم. اما نکته قابل توجه اين است که علاوه بر کارگردانان جوان شاهد حضور پرنگ جوانان در جلو و پشت دوربين اغلب فيلمهاي امسال هستيم به گونه اي که رکورد داران جشنواره امسال در صنوف مختلف عموما از نسل جوان هستند. در مطلب پيش رو بررسي اجمالي داشتيم روي هشت صنف فعال سينماي ايران که آثارشان در بخش هاي سوداي سيمرغ، هنر و تجربه و نگاه نو پذيرفته شده است و به بررسي کارنامه رکوردداران صنوف مختلف پرداختيم.
بازيگر مرد: بابک حميديان
بعد از درخشش سال گذشته اش در جشنواره فجر و دريافت سيمرغ بلورين طبيعي بود که پيشنهادهايش افزايش پيدا کند. نکته اين است که حميديان تن به هر انتخابي نداده و سعي کرده تا بهترين پيشنهادها را انتخاب کند. اين را هم بدانيد که او مي توانست با فيلم هاي بيشتري در جشنواره حاضر باشد. اگر «استراحت مطلق» کاهاني کنار گذاشته نمي شد و «دلم مي خواد» به درخواست فرمان آرا از جشنواره بيرون نمي رفت. حميديان در سال هاي اخير علاوه بر توانمندي حرفه اي نشان داده که بازيگر باهوشي هم هست و خوب مي داند چطور از موقعيت هر نقش بهترين بهره را ببرد.
برنده سيمرغ بهترين بازيگر نقش مکمل مرد از جشنواره سي و دوم به روال سال گذشته پر کار ترين بازيگر جشنواره امسال است . بابک حميديان با فيلمهاي : شکاف ( کيارش اسدي زاده) ، روباه ( بهروز افخمي) ، اعترافات ذهن خطرناک من ( هومن سيدي) ، من ديگو مارادونا هستم ( بهرام توکلي) و مرگ ماهي ( روح الله حجازي) در جشن سي و سوم حاضر است. از فيلم هاي شاخص اين بازيگر جوان مي توان به : چ (ابراهيم حاتمي کيا) ، رستاخيز ( احمد رضا درويش) ، بغض ( رضا درميشيان) و خاک آشنا (بهمن فرمان آرا) اشاره کرد.
بازيگر زن: مهتاب کرامتي
يکي از بازيگران متين و موفق سينماي ايران در سال هاي اخير که همواره کوشيده تا حضوري موجه در سينماي ايران داشته باشد و در سال هاي اخير تسليم بازي در فيلم هاي نازل نشده است. مهتاب کرامتي با چنين ديدگاه و خط مش اي يکي از پرکارترين بازيگران سينماي ايران بوده است. او به همراه پگاه آهنگراني پرکارترين بازيگر زن جشنواره امسال نيز هست.
کرامتي با «ارغوان»، «جامه دران»، «عصر يخبندان» و «مزارشريف» در فجر 33 حضور دارد. بازيگري که شايد امسال درخششي تازه را تجربه کند.
فيلمبرداري: عليرضا برازنده
خالق قاب هاي «جيب بر خيابان جنوبي» و «پله آخر» سال پر مشغله اي را پشت سر گذاشت و با فيلمبرداري پنج فيلم سينمايي توانست رکورد پرکار ترين فيلمبردار جشنواره فيلم فجر را از آن خود کند . عليرضا برازنده امسال با فيلمهاي : دوران عاشقي ( عليرضا رئيسيان) ، شيفت شب ( نيکي کريمي) ، بوفالو ( کاوه سجادي حسيني) ، تگرگ و آفتاب (رضا کريمي) و مبارک (محمد رضا نجفي امامي) در جشنواره سي و سوم فيلم فجر حضور دارد.
برازنده پيش از اين براي فيلمبرداري جيب بر خيابان جنوبي نامزد دريافت تنديس از پنجمين جشن انجمن منتقدين سينماي ايران شده بود. از کارهاي شاخص اين فيلمبردار جوان مي توان به : پله آخر ( علي مصفا) ، هفت دقيقه تا پاييز ( عليرضا اميني) ، آرايش غليظ (حميد نعمت الله) و فيلمبرداري فيلم سينمايي رستاخيز به کارگرداني احمد رضا درويش اشاره کرد.
بازيگر زن: پگاه آهنگراني
از خانواده اي سينمايي آمد و طبيعي بود که در ابتداي راه به نظر برسد پدر و مادرش نقش موثري در ورودش به عالم بازيگري داشته اند. اغلب کساني که در نوجواني وارد عرصه بازيگري مي شوند در ادامه نمي توانند در اين حرفه بمانند. در مورد بازيگر نوجوان «دختري با کفش هاي کتاني» اما، اين اتفاق رخ نداد. پگاه آهنگراني گرچه به محبوبيت و موقعيت بازيگر فيلم بعدي صدرعاملي (ترانه عليدوستي) دست نيافت اما به مرور توانست موقعيت خود را به عنوان بازيگر تثبيت کند. آهنگراني منتظر يک فرصت مناسب براي نشان دادن توانايي هايش بود. فرصتي که پرويز شهبازي با «دربند» نصيبش کرد.
بهترين بازيگر نقش مکمل زن در جشنواره سي و يکم با فيلمهاي : نزديک تر (مصطفي احمدي) ، جامه دران ( حميد قطبي) ، موقت ( امير عزيزي) و خانه دختر ( شهرام شاه حسيني) در جشنواره امسال حاضر است. پگاه آهنگراني در دوره سي و يکم جشنواره فيلم فجر براي بازي در فيلم دربند ساخته پرويز شهبازي موفق به دريافت سيمرغ بلورين بهترين بازيگر نقش مکمل زن شد.
طراح چهره پردازي: مهرداد ميرکياني
چهره پرداز شناخته شده سينماي ايران امسال با فيلمهاي : بهمن ( مرتضي فرشباف) ، اعترافات ذهن خطرناک من ( هومن سيدي) ، ماهي سياه کوچولو (مجيد اسماعيلي) ، دلم مي خواد (بهمن فرمان آرا) و مرگ ماهي ( روح الله حجازي) در جشنواره حاضر است . ميرکياني جز معدود طراحان چهره پردازي سينماي ايران است که با اغلب کارگردان هاي به نام سينماي ايران همکاري داشته ، از کارهاي شاخص اين طراح مي توان به : گيلانه ( رخشان بني اعتماد) ، جدايي نادر از سيمين ( اصغر فرهادي)، چ (ابراهيم حاتمي کيا) و جهان پهلوان تختي ( بهروز افخمي) اشاره کرد .
ميرکياني در بيست و چهارمين و بيست و پنجمين جشنواره فيلم فجر براي فيلمهاي به نام پدر(ابراهيم حاتمي کيا) و خون بازي(رخشان بني اعتماد) برنده سيمرغ بهترين چهره پردازي شده است.
تدوين : هايده صفي ياري و بهرام دهقاني
در حيطه تدوين دو تن از شناخته شده ترين تدوينگران سينماي ايران جز رکوردداران هستند، بهرام دهقاني که در جشنواره سي و يکم براي فيلم آسمان زرد کم عمق برنده سيمرغ بهترين تدوين شده بود امسال با فيلم هاي : نزديکتر ( مصطفي احمدي)، رخ ديوانه ( ابوالحسن داودي) ، من ديگو مارادونا هستم (بهرام توکلي) و طعم شيرين خيال ( کمال تبريزي) حضور دارد و هايده صفي ياري که سال گذشته براي عصباني نيستم ( رضا درميشيان) نامزد دريافت سيمرغ بلورين بود امسال با فيلم هاي شيفت شب (نيکي کريمي) ، دو (سهيلا گلستاني) ، دوران عاشقي ( عليرضا رئيسيان) و مرگ ماهي (روح الله حجازي) حضور دارد از کارهاي شاخص اين دو تدوينگر برجسته مي توان به جدايي نادر از سيمين ( اصغر فرهادي ) ، درباره الي ( اصغر فرهادي) ، بغض ( رضا درميشيان) ، پذيرايي ساده (ماني حقيقي)، آژانس شيشه اي ( ابراهيم حاتمي کيا)، قارچ سمي (رسول ملاقلي پور)، اينجا بدون من ( بهرام توکلي) ، تقاطع ( ابوالحسن داودي) و من مادر هستم ( فريدون جيراني ) اشاره کرد.
موسيقي متن: کارن همايونفر
آهنگساز به نام سينماي ايران پس از دو سال کم کاري امسال يکي از رکورد داران و مدعيان دريافت سيمرغ بلورين است . کارن همايونفر با فيلم هاي رخ ديوانه (ابوالحسن داودي)، مردي که اسب شد ( امير ثقفي)، شيفت شب (نيکي کريمي) و چهارشنبه 19 ارديبهشت (وحيد جليلوند) در جشنواره سي و سوم حاضر است . او همچنين فيلمهاي دلم مي خواد (بهمن فرمان آرا) و اين سيب هم براي تو ( سيروس الوند) را در بخش خارج از مسابقه دارد.
کارن همايونفر با فيلم همه چيز براي فروش توانست ديپلم افتخار بهترين موسيقي متن را از جشنواره سي و دوم فيلم فجر دريافت نمايد . از کارهاي شاخص اين آهنگساز خوش قريحه مي توان به کاغذ بي خط (ناصر تقوايي)، سلطان ( مسعود کيميايي) ، خاک آشنا (بهمن فرمان آرا) ، گزارش يک جشن (ابراهيم حاتمي کيا) و سالاد فصل(فريدون جيراني) اشاره کرد.
فيلمنامه نويس: حسين مهکام
حسين مهکام فيلمنامه نويس سينماي متفاوت سينماي ايران است. فيلمنامه نويس جرياني که رويکرد به گيشه و سينماي تجاري ندارد. فيلمنامه نويس «بيست» و «هيچ» که با عبدالرضا کاهاني سناريوهايش نوشته شد. از اين فيلمنامه نويس امسال فيلم «برف» مهدي رحماني روي پرده سينماها بود. مهکام امسال با اولين فيلم بلندش در مقام کارگردان به جشنواره آمده است. «آزادي مشروط» در بخش نگاه نو حضور دارد که فيلمنامه اش را نيز خود مهکام به نگارش در آورده.
او امسال در نگارش فيلمنامه «پدر آن ديگري» ساخته يدا... صمدي نيز مشارکت داشته که در بخش خارج از مسابقه به نمايش در مي آيد. «چهارشنبه 19 ارديبهشت» را نيز به همراه وحيد جليلوند نوشته که در بخش نگاه نو حاضر است. به اين ترتيب حسين مهکام با 3 فيلمنامه پرکارترين فيلمنامه نويس حاضر در جشنواره امسال است.
صدابردار: يدالله نجفي
صدابردار پيشکسوت سينماي ايران امسال با چهار فيلم در جشنواره سي و سوم حضور دارد ، يدا... نجفي با فيلمهاي: چهارشنبه 19 ارديبهشت (وحيد جليلوند) ، شيفت شب ( نيکي کريمي) ، جامه دران ( حميد قطبي) و محمد (مجيد مجيدي) رکورد دار صنف صدابرداران سينماي ايران است . از کارهاي شاخص اين صدابردار توانا مي توان به : رستاخيز ( احمد رضا درويش) ، آواز گنجشک ها ( مجيد مجيدي) ، خون بازي ( رخشان بني اعتماد) و ميناي شهر خاموش ( امير شهاب رضويان) اشاره کرد .
نجفي در جشنواره سي و يکم فجر براي صدابرداري فيلم قاعده تصادف برنده سيمرغ بلورين بهترين صدابرداري شد.
طراحي و ترکيب صدا: عليرضا علويان
برنده سيمرغ بهترين صداگذاري جشنواره سي و دوم به سياق سه سال گذشته لقب پرکار ترين صداگذار جشنواره سي و سوم را يدک مي کشد ، عليرضا علويان امسال با فيلمهاي من ديگو مارادونا هستم ( بهرام توکلي) ، عصر يخبندان ( مصطفي کيايي)، چهارشنبه 19 ارديبهشت ( وحيد جليلوند) ، بهمن ( مرتضي فرشباف) ، طعم شيرين( کمال تبريزي) ، روباه( بهروز افخمي) و يحيي سکوت نکرد( کاوه ابراهيم پور) در جشنواره امسال حضور دارد .
از ديگر نکات قابل توجه در کارنامه امسال اين صداگذار شناخته شده و توانا فعاليت او در زمينه باريگري است ، او امسال با فيلمهاي کوچه بي نام ( هاتف علي مرداني) و شکاف ( کيارش اسدي زاده) به عنوان بازيگر حضور دارد . از کارهاي برجسته اين صداگذار جوان مي توان به : مرهم ( عليرضا داودنژاد) ، سنتوري ( داريوش مهرجويي) ، سالاد فصل (فريدون جيراني) ، چ (ابراهيم حاتمي کيا) ، امروز (رضا مير کريمي) و صد سال به اين سال ها ( سامان مقدم) اشاره کرد .علويان براي فيلمهاي چ و آناهيتا از بيست و هشتمين و سي و دومين جشنواره فيلم فجر برنده سيمرغ بلورين بهترين صداگذاري شده است.