افزایش سرعت یادگیری تا دو برابر!

  • شروع کننده موضوع dr.javaheri
  • بازدیدها 350
  • پاسخ ها 2
  • تاریخ شروع

dr.javaheri

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2015/11/27
ارسالی ها
2,378
امتیاز واکنش
6,458
امتیاز
636
محل سکونت
TEHRAN
brain.jpg


تکرار کردن همیشه راه حل ما برای آموختن یک درس یا یک تکنیک بوده است.

به گزارش دویچه وله، محققان در روشی جدید توصیه بهتری به جای تکرار صرف دارند که می‌تواند راندمان یادگیری‌تان را دو برابر کند.

یادگیری مهارت‌های حرکتی در اساس، ایجاد یک “حافظه ماهیچه‌ای” (Muscle Memory) برای اجرای اعمال مکانیکی مانند نواختن ساز یا رشته‌های ورزشی است. آشناترین راه یادگیری استمرار در تمرین است. می‌خواهید بک‌هندتان در تنیس بهتر شود: صد بار در روز بک‌هند بزنید یا گام “فا ماژور” را آنقدر بنوازید تا از سر انگشتانتان خون جاری شود.

یافته‌های جدید نیز این روش را اشتباه تشخیص نداده‌اند ولی پژوهش‌گران دانشگاه جانز هاپکینز معتقدند که این روش ناقص است. به ‌جای تکرار یک تمرین مشخص شاید بتوانید با ایجاد تغییرات کوچکی در رویه تمرین به یادگیری خود تا دو برابر سرعت ببخشید.

می‌خواهید بک‌هند خود را تقویت کنید پس تنها با یک راکت تنیس تمرین نکنید. راکت‌های مختلف در سایزها و وزن‌های متفاوت را در دست بگیرید. می‌خواهید در نواختن دستگاه ماهور در گام “دو” ورزیده شوید، ماهور را در گام “سل” هم تمرین کنید.

پابلو سلنیک (Pablo Celnik)، یکی از پژوهشگران این تیم تحقیقاتی در بیانیه‌ای نوشت: «بر اساس یافته‌های ما اگر فردی که می‌خواهد در کاری مهارت کسب کند، باید به جای تکرار یک تمرین واحد، تمرین‌های خود را با تغییراتی کوچک انجام دهد؛ با این کار هم بیشتر و هم سریع‌تر فن مورد نظر را یاد می‌گیرد.»

برای این تحقیق دانشمندان از ۸۶ شرکت‌کننده داوطلب خواستند که یاد بگیرند با تنظیم فشار دادن گویی نرم در دستشان که به یک کامپیوتر متصل است مکان‌نما را بر روی نمایشگر کامپیوترشان حرکت دهند.

بر صفحه نمایشگر هر شرکت‌کننده بخشی به اسم “خانه” تعریف شده بود که در آغاز مکان‌نما بر روی آن قرار داشت. بقیه صفحه به ۵ بخش مختلف تقسیم شده بود. در توضیح شیوه تحقیق این پروژه آمده است: «شرکت‌کنندگان می‌بایست هرچه سریع‌تر و دقیق‌تر بر اساس مسیری از پیش تعیین شده مکان‌نما را از “خانه” به بخش‌های مشخص دیگر بر صفحه نمایش‌گر حرکت دهند.»

افراد در سه گروه مختلف قرار داده شدند. هر سه گروه در اولین جلسه سنجش مهارت شرکت کردند. سپس دو گروه با فاصله زمانی ۶ ساعت تمرین دیگری را انجام دادند. وظیفه گروه اول این‌بار تکرار اولین تمرین بود. برای گروه دوم اما پژوهش‌گران میزان حساسیت گوی کوچک به فشار را تغییر دادند. گروه سوم تنها شاهد تمرینات دو گروه دیگر بود.

۲۴ ساعت پس از اولین تمرین از هر سه گروه خواسته شد تمرین نخست را تکرار کنند. پژوهشگران با این کار قصد داشتند بدانند کدام گروه در جریان تمرینات به کار با گوی تسلط بیشتری پیدا کرده است.

کارشناسان در نتیجه‌گیری خود در پایان گفته‌اند: «برای یادگیری مهارتی جدید فرد باید آنچه را به یاد دارد با اطلاعات جدید به روز کند.» اگر هر بار دقیقا همان تمرین پیشین با همان روش تکرار شود لایه‌ی جدیدی به آموخته‌های قبلی اضافه نخواهد شد.

بر پایه این تئوری تغییرات کوچک در تمرین و افزودن بخش‌های جدید به آنچه بدنتان پیش از این آموخته است به یادگیری بهتر و سریع‌تر کمک می‌کند.

البته پژوهشگران تاکید دارند که تغییرات ایجاد شده باید جزئی باشند. برگردیم به همان مثال قبلی در ارتباط با تقویت بک‌هند یک تنیس‌باز: افزایش تمرینات این فرد به ۲۰ دقیقه در روز تاثیر مثبتی بر مهارت وی در اجرای حرکت نخواهد گذاشت. پابلو سلنیک دراین‌باره می‌گوید: «اگر تمرین جدید از تمرینات قبلی خیلی زیاد متفاوت باشد، از بازدهی یادگیری کاسته خواهد شد. تفاوت میان تمرینات می‌بایست جزئی باقی بماند.»
 
  • پیشنهادات
  • dr.javaheri

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2015/11/27
    ارسالی ها
    2,378
    امتیاز واکنش
    6,458
    امتیاز
    636
    محل سکونت
    TEHRAN
    Four-tips-for-better-compliance-learning-results.jpg


    اگر می‌خواهید چیزی را یاد بگیرید، به دو نوع دانش نیاز دارید: دانش پیرامون موضوع (ریاضی، تاریخ یا برنامه‌نویسی) و دانش پیرامون فرآیند یادگیری تمام موضوع‌ها.

    به گزارش فرادید به نقل از بیزینس اینسایدر، نظام آموزشی اغلب کشورها یکی از این دو مورد را اغلب جا می‌اندازد که مشکل ساز است. از این رو، اطلاع از نحوه یادگیری می‌تواند زمینه‌ساز موفقیت‌های زیادی در زندگی شود.

    آنی مورفی پاول، روانشناس، می‌گوید: «اغلب افراد باهوش و موفق در دانش نوع اول بدون مشکل عمل می‌کنند. اما هدف ما پیرامون دانش نوع دوم، یعنی آگاهی بخشی از فرآیند یادگیری است تا افراد از فعالیت‌های ادراکیِ در حین یادگیری باخبر شوند.»

    به عبارت دیگر، پژوهش‌های آموزشی نشان می‌دهد که دانش‌آموزان ضعیف‌تر از فرآیندهای ادراکی یادگیری چندان آگاهی ندارند. پاول می‌گوید که همین مسئله باعث می‌شود تا این دسته از دانش‌آموزان و دانشجویان ضعیف‌تر عمل کنند.

    پژوهشگران عرصه آموزش همواره تاکید کرده‌اند که نحوه تدریس به عوامل مختلفی چون نظریه، فرهنگ و میزان دریافت دانش‌آموزان بستگی دارد. در ادامه قصد داریم استراتژی‌های یادگیری برای یادگیری بهتر هر چیزی را به شما معرفی کنیم.
     

    dr.javaheri

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2015/11/27
    ارسالی ها
    2,378
    امتیاز واکنش
    6,458
    امتیاز
    636
    محل سکونت
    TEHRAN
    1. خودتان را مجبور به یادآوری کنید
    یادگیری موثر فرآیند سختی است و این مسئله، حقیقتی است بس تلخ! اما محققان بر این باورند زمانی که یادگیری خیلی برایتان دشوار است، شما در حقیقت دارید مسیر درستی را طی می‌کنید. برای توجیه این مسئله، آن‌ها ورزش وزنه برداری را مثال می‌زنند: فکرش را کنید که می‌خواهید وزنه‌ای فراتر از نیرویتان بزنید؛ زدن آن وزنه در شروع کار بسیار دشوار خواهد بود.

    حرف ما ساده است: سعی کنید تا موارد را به خود یادآوری کنید. تکنیک استفاده از فلش کارد روشی موثر است، چرا که شما پرسش و پاسخ را بر روی آن نوشته‌اید.

    2. در دام “روان بودن” نیفتید!
    اگر چیزی را می‌خوانید و برایتان آسان است، در دام روان بودن مطلب افتاده‌اید. این امر شما را به تبع در دام خواهد انداخت.

    نمونه: در فرودگاه هستید و یادتان نمی‌آید باید از کدام گیت خارج شوید. به تابلو نگاه می‌کنیم و چشمتان به B44 می‌افتد؛ سپس یادتان می‌افتد که گیت مورد نظرتان همان است. راه حل: چشمتان به شماره گیت می‌افتد، سپس روی خود را برمی‌گردانید و کمی فکر می‌کنید. آیا همان است؟ اجازه ندهید تا جواب شما را گول بزند.

    3. ایجاد ارتباط بین چیزهای جدید و قدیمی
    هر چه ارتباط قوی‌تری بین مطالب جدید و مطالب قدیمی ایجاد کنید، آن مطلب را بهتر یاد خواهید گرفت. زمانی که مطلب جدید را به شبکه‌های پیشین دانش خود متصل می‌کنید، در واقع آن مطلب را باز کرده‌اید.

    مثلا دانش‌آموزان رده ابتدایی در حال یادگیری «انتقال گرما» هستند. مطلبی که آن‌ها می‌آموزند را می‌توانند در ذهن خود باز کنند. افراد باهوش فورا انتقال گرما از یک فنجان چای یا قهوه به دست در فصل زمستان را برای خود تداعی می‌کنند.

    4. به چیزهایی که یاد گرفته‌اید، فکر کنید
    شاید در نگاه اول بگویید که کار ساده‌ای است، اما به احتمال بسیار فراوان این کار را انجام نمی‌دهید. شما باید به اتفاقات و مطالب گذشته بیندیشید. در پژوهش انجام شده در دانشکده اقتصاد دانشگاه هاروارد مشخص شد کارکنانی که 15 دقیقه به کارها و وظایف روزانه‌ی خود در انتهای روز فکر کرده‌اند، 22.8 درصد کارایی بیشتری داشتند.

    اگر به مطالب آموخته شده بیندیشیم، می‌توانیم میزان تاثیر پذیری آن‌ها را نیز افزایش دهیم. این کار حتی اعتماد به نفس ما را نیز زیاد می‌کند. از این طریق است که ما با وقت کمتر می‌توانیم بسیار بیشتر بیاموزیم.
     

    برخی موضوعات مشابه

    پاسخ ها
    0
    بازدیدها
    102
    بالا