از کجاوه تا ماشین دودی و اتوبوس
تاریخ حمل و نقل در ایران
منشأ پیدایش چرخ و ارابه هنوز مشخص نیست، در حدود ۳۵۰۰ سال قبل از میلاد سومریها در جنگها از ارابـههایی استفاده میکردند که چرخهایشان را صفحههای مدور تشکیل میداد و بهوسیلهٔ چهارپایان کشیده میشد.
۲۴۰۰ سـال ق.م، چرخهای پرهای مورد اسـتفاده قـرار گرفت.
۱۷۰۰ سال ق.م، ارابه و اسب از بینالنهرین به مصر بـرده شد و ۱۳۰۰ سال ق.م مصریها در جنگها از ارابههایی که دارای دو چرخ بودند، استفاده میکردند.
در عرصهٔ حملونقل کمکم استفاده از ارابه به جای تخت روان متداول شد. در اروپای مرکزی در اواخـر قرن دوازدهم، ارابههایی برای حملونقل مورد استفاده قرار گرفت که با اسب کشیده میشدند.
در قرن ۱۵،۱۶ و ۱۷ میلادی در چین، انگلستان، هلند و آلمان اولین آزمایشها برای دستیابی به نوع دیگری از نیروی محرکه بجز چـهار پایـان، شروع شد. در سال ۱۸۶۷، اولین دوچرخه اختراع شد.
برای اولین بار در سال ۱۶۵۷، امتیاز حملونقل مسافر با وسیلهٔ نقلیهٔ عمومی را De Givry در پاریس بهدست آورد. این وسیله کالسکهای با دوچرخ بود و ظرفیت چهار مسافر را داشـت.
در سـال ۱۸۲۸ در پاریس، ۱۸۲۹ در لندن و ۱۸۳۷ در برلین خطوط حملونقل عمومی شهری به وسیلهٔ واگن اسبی راهاندازی گردید. این واگنها دارای ۱۵ صندلی مخصوص مسافر بودند و بر روی ریل با سه اسب کشیده مـیشدند. اسـتفاده از نیروی بخار پیشرفت بزرگی بود.
در سال ۱۷۶۹ اولین وسیلهٔ موتوری که با نیروی بخار حرکت میکرد، بهوسیلهٔ یک مهندس فرانسوی Gugnot ساخته شد. این وسیله دارای سه چرخ و یک دیگ بخار بـود کـه نـیروی لازم را برای حرکت تأمین میکرد. سـرعت ایـن وسـیلهٔ نقلیه در حدود ۴ کیلومتر در ساعت بود و در مسیر خود هر ۳۰ متر به ناچار توقف میکرد تا بخار لازم برای ادامهٔ حرکت را تأمین نماید.
در سـال ۱۸۳۰ در لنـدن، ۲۶ دسـتگاه اتوبوس که با نیروی محرکهٔ بخار حرکت مـیکردند، بـه کار گرفته شد که بعضی از این اتوبوسها تا سال ۱۹۰۰ هنوز مورد استفاده قرار میگرفت و بین ۱۶ تا ۱۹ کیلومتر در ساعت حـرکت مـیکردند.
سـرانجام دایملر در سال ۱۸۸۳ اولین اتومبیل احتراقی را به ثبت رساند. بعد از او بـنز در ۱۸۸۵ با اختراع اتومبیل سه چرخ، و دیزل در ۱۸۹۳ با اختراع موتور دیزلی راههای تولید انبوه وسیلهٔ نقلیهٔ موتوری را هموار کـردند.
تاریخ حمل و نقل در ایران
منشأ پیدایش چرخ و ارابه هنوز مشخص نیست، در حدود ۳۵۰۰ سال قبل از میلاد سومریها در جنگها از ارابـههایی استفاده میکردند که چرخهایشان را صفحههای مدور تشکیل میداد و بهوسیلهٔ چهارپایان کشیده میشد.
۲۴۰۰ سـال ق.م، چرخهای پرهای مورد اسـتفاده قـرار گرفت.
۱۷۰۰ سال ق.م، ارابه و اسب از بینالنهرین به مصر بـرده شد و ۱۳۰۰ سال ق.م مصریها در جنگها از ارابههایی که دارای دو چرخ بودند، استفاده میکردند.
در عرصهٔ حملونقل کمکم استفاده از ارابه به جای تخت روان متداول شد. در اروپای مرکزی در اواخـر قرن دوازدهم، ارابههایی برای حملونقل مورد استفاده قرار گرفت که با اسب کشیده میشدند.
در قرن ۱۵،۱۶ و ۱۷ میلادی در چین، انگلستان، هلند و آلمان اولین آزمایشها برای دستیابی به نوع دیگری از نیروی محرکه بجز چـهار پایـان، شروع شد. در سال ۱۸۶۷، اولین دوچرخه اختراع شد.
برای اولین بار در سال ۱۶۵۷، امتیاز حملونقل مسافر با وسیلهٔ نقلیهٔ عمومی را De Givry در پاریس بهدست آورد. این وسیله کالسکهای با دوچرخ بود و ظرفیت چهار مسافر را داشـت.
در سـال ۱۸۲۸ در پاریس، ۱۸۲۹ در لندن و ۱۸۳۷ در برلین خطوط حملونقل عمومی شهری به وسیلهٔ واگن اسبی راهاندازی گردید. این واگنها دارای ۱۵ صندلی مخصوص مسافر بودند و بر روی ریل با سه اسب کشیده مـیشدند. اسـتفاده از نیروی بخار پیشرفت بزرگی بود.
در سال ۱۷۶۹ اولین وسیلهٔ موتوری که با نیروی بخار حرکت میکرد، بهوسیلهٔ یک مهندس فرانسوی Gugnot ساخته شد. این وسیله دارای سه چرخ و یک دیگ بخار بـود کـه نـیروی لازم را برای حرکت تأمین میکرد. سـرعت ایـن وسـیلهٔ نقلیه در حدود ۴ کیلومتر در ساعت بود و در مسیر خود هر ۳۰ متر به ناچار توقف میکرد تا بخار لازم برای ادامهٔ حرکت را تأمین نماید.
در سـال ۱۸۳۰ در لنـدن، ۲۶ دسـتگاه اتوبوس که با نیروی محرکهٔ بخار حرکت مـیکردند، بـه کار گرفته شد که بعضی از این اتوبوسها تا سال ۱۹۰۰ هنوز مورد استفاده قرار میگرفت و بین ۱۶ تا ۱۹ کیلومتر در ساعت حـرکت مـیکردند.
سـرانجام دایملر در سال ۱۸۸۳ اولین اتومبیل احتراقی را به ثبت رساند. بعد از او بـنز در ۱۸۸۵ با اختراع اتومبیل سه چرخ، و دیزل در ۱۸۹۳ با اختراع موتور دیزلی راههای تولید انبوه وسیلهٔ نقلیهٔ موتوری را هموار کـردند.