یك دكترای فقه و مبانی حقوق اسلامی گفت: اظهار نظر پزشكی قانونی در موارد خشونتهای جنـ*ـسی باید آنقدر كامل باشد كه قاضی در مقام صدور حكم دچار تردید نشود.
دكتر مهران خوش سلوك كه در كنفرانس"خشونت جنـ*ـسی، اورژانس پزشكی قانونی" درباره ابعاد فقهی و حقوقی تجاوزات جنـ*ـسی گفت: گزارش پزشكی قانونی برای قضات حیاتی است. اظهار نظر پزشكی قانونی كشور در پروندههای خشونتهای جنـ*ـسی باید مستدل، روشن و متضمن شرح مشهود باشد. معاینات باید مبتنی بر مدارك و ملاحظات علمی و آزمایشگاهی و با استفاده از روشهای جدید و نتیجه گیری كافی باشد. یعنی باید آنقدر كامل باشد كه قاضی در مقام صدور حكم دچار تردید نشود.
وی درباره مفهوم تجـ*ـاوز گفت: هرجا قانونی وجود داشته باشد و از آن تخطی شود از واژه تجـ*ـاوز استفاده میشود. یكی از موارد تجـ*ـاوز، تجـ*ـاوز جنـ*ـسی است.
وی بااشاره به معنای واژه عنف كه دربرگیرنده اجبار و خشونت است گفت: "اكراه" نیز به معنی واداشتن كسی به زور و ستم به كاری است. اكراه را در سایر موارد به جز تجاوزات جنـ*ـسی به كررات در حقوق مشاهده میكنیم مثلا در معامله، جنایت و... تعریف زنـ*ـا در فقه و قانون مجازات، رابـ ـطه جنـ*ـسی دو فرد غیر محرم است.
این دكترای فقه و مبانی حقوق اسلام با قرائت مواد 1-221 لایحه قانون مجازات اسلامی و 63 قانون مجازات اسلامی فعلی، درباره اثبات زنـ*ـا در فقه به مواردی همچون بالغ بودن، عاقل بودن، عالم بودن به موضوع و حكم قضیه و مختار بودن افراد به زنـ*ـا اشاره كرد.
خوش سلوك گفت: براساس ماده 18-221 لایحه قانون مجازات اسلامی چنانچه زنـ*ـا یا لواط دارای شرایط كامل باشد مستوجب حد شرعی خواهد بود. درصد زیادی از پروندههای كه در دادگاهها مطرح میشود به اثبات حد نمیرسد و فقط در مقام تعزیر است.
اگر فرد نابالغ مورد تجـ*ـاوز جنـ*ـسی واقع شد نزدیكی فرد بالغ با افراد كم سن و سال حتی اگر با رضایت او باشد تجـ*ـاوز محسوب میشود
خوش سلوك درباره تجـ*ـاوز به عنف توضیح داد: تجاوزبه عنف شدیدترین نوع خشونت جنـ*ـسی است كه طی آن مردی به عنف و بدون رضایت زن با او نزدیكی كند. در جرمشناسی تعریف آن به این صورت است كه "نزدیكی جنـ*ـسی با فرد، بدون رضایت او" كه به نظر میرسد مفهوم اختیار نیز باید به این تعریف اضافه كرد.
وی توضیح داد: اگر فرد نابالغ مورد تجـ*ـاوز جنـ*ـسی واقع شد نزدیكی فرد بالغ با افراد كم سن و سال حتی اگر با رضایت او باشد تجـ*ـاوز محسوب میشود.
وی گفت: اثبات زنـ*ـا درفقه و قانون مجازات اسلامی از سه طریق اقرار، شهادت شهود (بینه) و علم قاضی صورت میگیرد به جز موارد قتل كه بحث قسامه نیز اضافه میشود.
خوش سلوك گفت: حدشرعی زنـ*ـا با 4 بار اقرار كه به صورت صریح رو روشن بیان شود محقق میشود و زنـ*ـا صرفا در حق اقرار كننده تحقق مییابد.
وی درباره دومین راه اثبات زنـ*ـا كه شهادت شهود است عنوان كرد: قانونگذار در بحث آبرویی سخت گیری كرده زیرا مجازات مرتكبین زنـ*ـا مجازات شدیدی است. شهادت باید روشن بدون ابهام و مستند به مشاهده عمل باشد در غیر این صورت مجازات حد ثابت نخواهد شد.
وی سومین راه اثبات زنـ*ـا را علم قاضی دانست و گفت: قاضی برای صدور حكم باید به علم، قطعیت و یقین برسد.
وی در ادامه موارد پذیرش ادعای اكراه در دستگاه قضایی در بحث زنـ*ـا را نام برد و برخی موارد آن را وجود بینه كافی و شاهد در خصوص ادعا، داشتن دلایل كافی برای ارایه به دادگاه، حزم و قطعیت داشتن در ادعای اكراه، بیان ادعای یكسان در طور مراحل دادرسی، عدم اشتهار به فساد اخلاقی، عدم وجود سابقه دوستی طولانی بین زن و مرد، عدم وجود اصرار بر ازدواج، سابقه خواستگاری، نامزدی و ..، دانست.
![2331311741224562425072179168471671397480.jpg](http://img1.tebyan.net/big/1392/06/2331311741224562425072179168471671397480.jpg)
دكتر مهران خوش سلوك كه در كنفرانس"خشونت جنـ*ـسی، اورژانس پزشكی قانونی" درباره ابعاد فقهی و حقوقی تجاوزات جنـ*ـسی گفت: گزارش پزشكی قانونی برای قضات حیاتی است. اظهار نظر پزشكی قانونی كشور در پروندههای خشونتهای جنـ*ـسی باید مستدل، روشن و متضمن شرح مشهود باشد. معاینات باید مبتنی بر مدارك و ملاحظات علمی و آزمایشگاهی و با استفاده از روشهای جدید و نتیجه گیری كافی باشد. یعنی باید آنقدر كامل باشد كه قاضی در مقام صدور حكم دچار تردید نشود.
وی درباره مفهوم تجـ*ـاوز گفت: هرجا قانونی وجود داشته باشد و از آن تخطی شود از واژه تجـ*ـاوز استفاده میشود. یكی از موارد تجـ*ـاوز، تجـ*ـاوز جنـ*ـسی است.
وی بااشاره به معنای واژه عنف كه دربرگیرنده اجبار و خشونت است گفت: "اكراه" نیز به معنی واداشتن كسی به زور و ستم به كاری است. اكراه را در سایر موارد به جز تجاوزات جنـ*ـسی به كررات در حقوق مشاهده میكنیم مثلا در معامله، جنایت و... تعریف زنـ*ـا در فقه و قانون مجازات، رابـ ـطه جنـ*ـسی دو فرد غیر محرم است.
این دكترای فقه و مبانی حقوق اسلام با قرائت مواد 1-221 لایحه قانون مجازات اسلامی و 63 قانون مجازات اسلامی فعلی، درباره اثبات زنـ*ـا در فقه به مواردی همچون بالغ بودن، عاقل بودن، عالم بودن به موضوع و حكم قضیه و مختار بودن افراد به زنـ*ـا اشاره كرد.
خوش سلوك گفت: براساس ماده 18-221 لایحه قانون مجازات اسلامی چنانچه زنـ*ـا یا لواط دارای شرایط كامل باشد مستوجب حد شرعی خواهد بود. درصد زیادی از پروندههای كه در دادگاهها مطرح میشود به اثبات حد نمیرسد و فقط در مقام تعزیر است.
اگر فرد نابالغ مورد تجـ*ـاوز جنـ*ـسی واقع شد نزدیكی فرد بالغ با افراد كم سن و سال حتی اگر با رضایت او باشد تجـ*ـاوز محسوب میشود
خوش سلوك درباره تجـ*ـاوز به عنف توضیح داد: تجاوزبه عنف شدیدترین نوع خشونت جنـ*ـسی است كه طی آن مردی به عنف و بدون رضایت زن با او نزدیكی كند. در جرمشناسی تعریف آن به این صورت است كه "نزدیكی جنـ*ـسی با فرد، بدون رضایت او" كه به نظر میرسد مفهوم اختیار نیز باید به این تعریف اضافه كرد.
وی توضیح داد: اگر فرد نابالغ مورد تجـ*ـاوز جنـ*ـسی واقع شد نزدیكی فرد بالغ با افراد كم سن و سال حتی اگر با رضایت او باشد تجـ*ـاوز محسوب میشود.
وی گفت: اثبات زنـ*ـا درفقه و قانون مجازات اسلامی از سه طریق اقرار، شهادت شهود (بینه) و علم قاضی صورت میگیرد به جز موارد قتل كه بحث قسامه نیز اضافه میشود.
![14024516023413122517098204189322437125120582.jpg](http://img1.tebyan.net/big/1391/04/14024516023413122517098204189322437125120582.jpg)
وی درباره دومین راه اثبات زنـ*ـا كه شهادت شهود است عنوان كرد: قانونگذار در بحث آبرویی سخت گیری كرده زیرا مجازات مرتكبین زنـ*ـا مجازات شدیدی است. شهادت باید روشن بدون ابهام و مستند به مشاهده عمل باشد در غیر این صورت مجازات حد ثابت نخواهد شد.
وی سومین راه اثبات زنـ*ـا را علم قاضی دانست و گفت: قاضی برای صدور حكم باید به علم، قطعیت و یقین برسد.
وی در ادامه موارد پذیرش ادعای اكراه در دستگاه قضایی در بحث زنـ*ـا را نام برد و برخی موارد آن را وجود بینه كافی و شاهد در خصوص ادعا، داشتن دلایل كافی برای ارایه به دادگاه، حزم و قطعیت داشتن در ادعای اكراه، بیان ادعای یكسان در طور مراحل دادرسی، عدم اشتهار به فساد اخلاقی، عدم وجود سابقه دوستی طولانی بین زن و مرد، عدم وجود اصرار بر ازدواج، سابقه خواستگاری، نامزدی و ..، دانست.