دریافت مقالات نشریه علمی-پژوهشی «نامه معماری و شهرسازی»، شماره ۲۱، پاییز و زمستان ۹۷
نشریه «نامه معماری و شهرسازی»
دوفصلنامه علمی–پژوهشی (هنر و معماری)
دوره ۱۰، شماره ۲۱
پاییز و زمستان ۱۳۹۷
۱۴۳ صفحه
صاحب امتیاز: دانشگاه هنر
سردبیر: ناصر برک پور
• آنچه در این نشریه می خوانید به شرح زیر است:
۱. تعامل ساختار مرکز پایتخت و جلفای نو در توسعه اصفهان در دوره شاهعباس اول
ارغوان پورنادری، محمود قلعهنویی، محمد سعید ایزدی، حسین پورنادری
۲. تعیین اولویت حواس در ادراک ساکنان مجتمعهای مسکونی؛ بررسی موردی: ساکنان بیش از دو سال چند مجتمع مسکونی در زنجان
یاشار اصلانیان، حسین ذبیحی، کمال رهبریمنش
۳. بازشناسی دلالتهای معنایی انواع نما در انطباق با پاسخ عاطفی ناظران؛ نمونۀ خیابان شریعتیِ تهران
مریم محمدی
۴. ارزیابی آسیبپذیری ریختهای شهری در برابر حملات هوایی با رویکرد پدافند غیرعامل؛ بررسی موردی: منطقه ۶ شهر تهران
حامد محمدی، سیدبهشید حسینی
۵. دستیابی به آسایش حرارتی شبیهسازی در فضاهای همگانی با بهرهگیری از روش گامبهگام؛ بررسی موردی: یک واحد همسایگی در شهرک امام خمینی لار
غلامرضا حقیقت نائینی، ریما فیاض، بهروز بیغرض
۶. کاربست مدلهای ارزش نسبی در انتخاب و اولویتبندی پروژههای شهری با رویکرد مدیریت سبد پروژه؛ بررسی موردی: معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران
مجید پرچمی جلال، اسفندیار زبردست، حمید فصیحی
دریافت مقالات نشریه علمی-پژوهشی «نامه معماری و شهرسازی»، شماره ۲۰، بهار و تابستان ۹۷
نشریه «نامه معماری و شهرسازی»
دوفصلنامه علمی–پژوهشی (هنر و معماری)
دوره ۱۰، شماره ۲۰
بهار و تابستان ۱۳۹۷
۱۷۷ صفحه
صاحب امتیاز: دانشگاه هنر
سردبیر: ناصر برک پور
• آنچه در این نشریه می خوانید به شرح زیر است:
۱. چهارچوب ردیابی مشکل در شهرهای جدید: برنامهریزی مشکلسو در شهر جدید هشتگرد
زهره عبدی دانشپور، سیامک بدر
۲. کاربست روششناسی آیندهنگاری راهبردی در برنامهریزی توسعه فضایی؛ موردپژوهی سناریونگاری منطقۀ کلانشهری کرج
سحر ندایی طوسی
۳. تفاوت نظام مسکن در کشورهای درحال توسعه با تجارب اروپایی، با تأکید بر بازتعریف مفهوم و نقش مسکن اجتماعی در برآوردن نیاز مسکن اقشار کم درآمد
علیرضا وزیریزاده
۴. تحلیل تجارب احیای میراث معماری بر مبنای سنجش میزان رضایتمندی مخاطب مطالعه موردی: تجارب احیا با کاربری اقامتی- گردشگری در بافت تاریخی شهر یزد
علیرضا رازقی، بهاره هوراندی
۵. بررسی زمینهها و ساختار تزیینات هندسی در آثار هنری ایران دوره سلجوقی
مهدی بهشتینژاد، صمد سامانیان، امیر مازیار
۶. معماری مدرسۀ دارالفنون و دگرگونیهای آن در دورۀ قاجاریان
مهرداد قیومی بیدهندی، سیدهبشری موسوی
۷. تأثیر درس هندسه کاربردی بر تواناییِ فضایی دانشجویان معماری بررسی میزان تأثیر روشهای آموزشِ مرسومِ هندسه ترسیمی در معماری
سعید علیتاجر، سیدایمان سجادی هزاوه
۸. بررسی تحلیلی تأثیر نوع و ضخامت عایقکاری جدارههای خارجی در بناهای بلندمرتبه اداری در کلانشهر تهران
مجتبی مهدوینیا، ایمان خیاط
۹. بررسی مؤلفههای کیفی و بصری طراحی فضای بستری کودکان با تحلیل نگرش گرافیکی و نقاشی کودکان
علیرضا خاتمبلوری، فریبا البرزی
بخش دوم گفتگو پیرامون «معماری: دیسیپلینی فرا رشته ای»؛ در برنامه خشت و خیال رادیو فرهنگ – امروز
اختصاصی، معمارنیوز- برنامه خشت و خیال این هفته مورخ ۲۵ بهمن ماه ۹۷ (امروز) بخش دوم و ادامه ی گفتگوی برنامه هفته گذشته می باشد. در این قسمت نیز، رضا نجفیان، میهمان سید احسان مسعود، کارشناس مجری برنامه خواهد بود.
موضوع گفتگو:
«معماری: دیسیپلینی فرا رشته ای»
(بخش دوم)
با حضور:
• رضا نجفیان؛ معمار و معمار داخلی، برنده جوایز متعدد ملی و بین المللی
• سید احسان مسعود؛ معمار و مدرس دانشکده معماری دانشگاه تهران (کارشناس مجری برنامه)
زمان پخش: (در دو قسمت)
بخش دوم: پنج شنبه ۲۵ بهمن ماه ۱۳۹۷، ساعت ۱۸:۳۰ – رادیو فرهنگ
برنامه خشت و خیال به تهیه کنندگی فرامرز علیخانی، روزهای (مجددا از این پس) پنج شنبه روی موج اف ام، فرکانس ۱۰۶ و یا به صورت آنلاین از سایت رادیو فرهنگ پخش می گردد.
مقدمه مترجمان:
پیتر زومتور ازجمله معمارانی قلمداد میشود که آثارش بازتاب احساسات عمیق انسانی است. به قول یوهانی پالاسما، آثار او تشعشعی مقتدرانه از عمق احساس است و معتقد است که اگرچه پروژههای او پرداخت زیباییشناختی نشده است اما احساسات مخاطب را درگیر میکند و او را به تعمق وامیدارد و پرسشهایی بیپاسخ را در ذهن مردم مطرح میکند. تأکید زومتور بر جنبههای احساسی تجربه معمارانه از طریق توجه به مادیت مصالح رخ میدهد که میتواند تجارب و افقهای ساختهشده مکان را از طریق خاطره احضار کند. ساختمانهای زومتور دارای یک قدرت و حضور بیانتها و حاوی یک استعداد ناب در ترکیب اندیشههای منطبق با فضاهایی شاعرانه و الهامبخش هست. از نگاه زومتور، معماری زندگی را به نمایش میگذارد. پیتر زومتور در کتاب متفکر (معماری اندیشی) از نحوه ارتباط خود با معماری صحبت میکند و خواستههای مطلوب خود را در طراحی و معماری بیان میکند و خواننده را متوجه یک حضور ناب و محض مینماید. او در مورد ساختمانهایی که دارای یک حس سکوت هستند و حائز ویژگیهایی همچون آرامش حضور، کمال و مبتنی بر لذات جسمانی هستند، سخنوری میکند. البته در کتاب معماری متفکر او کمتر درباره پروژههای خود صحبت میکند و ترجیح میدهد که تجربیات حس حضور خود در مکانهای مختلف را بیان کند. او در کتاب اتمسفر به حرکات و اتفاقاتی که یک اتمسفر لـ*ـذتبخش در او ایجاد میکند دقت نموده و منطبق با دیدگاههای پدیدار شناختی، به جنبههای مهم طراحی و نحوه ایجاد یک اتمسفر موزون و هماهنگ با بهرهگیری از تمامی ادراکات حسی و بدنمند انسان میپردازد. سهگانه زومتور اکنون با کتاب احساسی از تاریخ تکمیل میگردد. او در این کتاب، متدولوژی طراحی خود را پیرامون تعدادی از پروژه هاش و خصوصاً پروژه موزه معدن روی در نروژ تشریح میکند و راهکارها و ایدههایی را که در دو کتاب قبلی بهصورت نظری به آنها اشارهکرده بود، تجلی آنها در حوزه پراکتیس معماری در این کتاب درجشده است. ارجاعاتی که او به هنر و ادبیات میداد در این کتاب بهوضوح جایگاه خود را در تولیدات معماری زومتور منعکس کرده است. محور اصلی کتاب که مصاحبهای است مابین پیترزومتور و ماری لندینگ، استاد تاریخ معماری هست، حول پروژه موزه معدن روی که یک موزه تاریخ صنعت آن منطقه هست، استوار است. این موزه که در سال ۲۰۱۶ برای بازدید عموم افتتاحشده است دارای ساختمانهای متعددی است که بهصورت کوشکهای مکعبی شکل سیاهرنگ در آن منطقه خودنمایی میکنند. فرم نسبتاً ساده ساختمانهای زومتور در این پروژه که بیشباهت به برجهای دیدبانی نیستند، به شکلی ایده آل با مناظر چشمنواز صخرهای و جنگلهای صنوبری اطراف تلفیقشده است و درعینحال به شکلی نمادین از مشقتهای روزانه کارگران معدن که زمانی در این سایت مشغول به کار بودند حکایت میکند. کتاب احساسی از تاریخ تنها یک کتاب معماری نیست و در آن بهوفور درباره نویسندگان صاحب نامی همچون مارسل پروست، ولادیمیر نابوکوف، استاندال و غیره سخن به میان آمده است که مطالعه آن میتواند برای همگان جالبتوجه و جذاب باشد.
“مرتضی نیک فطرت”
عکس های زیبای ساختمان های ایرانی برنده جایزه معتبر عکاسی انگلیس
هر سال موسسه معتبر سی آی او بی در انگلیس از عکاسان حرفه ای و آماتور در جهان می خواهد تا در یک رقابت عکاسی از ساختمان های سراسر جهان شرکت کنند و امسال سه عکاس ایرانی در این رقابت درخشیده اند.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، علاقمندان می توانند عکس های خود را در سایت این موسسه فعال در حوزه معماری و ساختمان که بیش از ۱۵۰ سال قدمت دارند ثبت کنند تا در رقابت سالانه عکاسی از ساختمان های جهان شرکت کنند.
اگر چه برنده این رقابت عکاسی در سال ۲۰۱۸ فردی به نام چرنه جوآنگ است که با گوشی آیفون ۷ خود عکسی زیبا از مرکز تجارت جهانی وستفیلد در نیویورک امریکا گرفته است، اما سه عکس از عکاسان ایرانی در میان عکس های منتخب مجموعه مذکور وجود دارند.
یکی از این عکس های منتخب به نام ۲۱ اینچ که توسط جمشید فرجوند گرفته شده مردی را در شهر بیجار نشان می دهد که با استفاده از تلویزیون های ۲۱ اینچ قدیمی خانه ای برای خود ساخته است.
عکس ایرانی منتخب دیگر در این مجموعه مربوط به رسول بیاتی است و حفره امید نام دارد. این عکس از سقف بازار فرش قم گرفته شده است.
عکس سوم این مجموعه که زنان سفیدپوش نام دارد توسط حسین فراهانی از زنان ایرانی در حین انجام اعمال حج عمره در شهر مدینه منوره گرفته شده است.
برای مشاهده بقیه عکس های این مجموعه می توانید به نشانی The Art of Building | 2018 Winner & Finalists مراجعه کنید.
قرار است برجی با ارتفاع ۵۵۰ متر در دبی ساخته شود که یکی از مرتفع ترین آسمانخراش های جهان خواهد بود. فاز اول این پروژه در ۲۰۲۳ میلادی تکمیل می شود.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، باتوجه به طرح تازه رونمایی شده از یک آسمانخراش در دبی می توان ادعا کرد، امیران دبی نبض معماری این شهر را در اختیار دارند. برج «جمیرا» علاوه بر جزئیات عجیب یکی از بلندترین ساختمان های جهان خواهد بود.
برج جمیرا با ارتفاع ۵۵۰ متر، طرحی عجیب دارد که از شن های صحرا الهام گرفته شده است. در نمای ساختمان نمایشگرهای دیجیتالی به کار رفته که از آنها برای جشن ها و نمایش چشم انداز پانورامیک ۳۶۰ درجه دبی نیز استفاده می شود.
همچنین در قسمت انتهایی برج فضایی به نام «تاج»در نظرگرفته شده که در آن یک رستوران و نمایشگرهایی وسیع قرار دارد.
در کنار این موارد در برج مذکور فواره های آب، فضای خرده فروشی و یک آمفی تاتر با تراس ساخته می شوند.
برج مذکور پس از تکمیل یکی از مرتفع ترین برج های دبی و البته جهان خواهد بود. فرایند ساخت برج به زودی آغاز می شود و نخستین فاز پروژه در ۲۰۲۳ میلادی تکمیل خواهد شد.
حسین زُمرشیدی معمار سنتیکار برتر ایرانی و چهره ماندگار ایران چشم از جهان فرو بست.
به گزارش خبرگزاری مهر، حسین زُمرشیدی، معمار سنتیکار برتر ایرانی است. او در نوجوانی همراه پدرش «حاج محمد معمار» که از معماران زبردست و بهنام مشهد بود کار میکرد.
زمرشیدی در معماری و کاشیکاری آرامگاه خواجه ربیع، گنبد سبز مشهد، آرامگاه امامزاده محروق نیشابور و آرامگاه شیخ احمد جامی تربت جام نقش داشت.
او در تهران در آزمون استادکاری هنرستان صنعتی تهران (ایران و آلمان) پذیرفته شد و همزمان در رشتهٔ ساختمان درس خواند. سال ۱۳۵۰ به آلمان رفت و در رشتهٔ ساختمان و تربیت دبیر فنی دانشآموخته شد.
۱۸۰ میلیارد تومان پروژه در گناوه افتتاح یا کلنگزنی میشود
فرماندار گناوه گفت: اعتبار پروژه های دهه فجر امسال در شهرستان گناوه ۱۸۰ میلیارد تومان است که برای افتتاح یا آغاز عملیات اجرایی پروژه ها در نظر گرفته شده است.
به گزارش خبرنگار مهر، سید علی پاکنژاد فرماندار گناوه در نشست با اعضای انجمن معماری«نما» گناوه اظهار داشت: شهرستان گناوه از شهرستان های مهم استان بوشهر است و امسال در دهه فجر مانند سایر نقاط کشور برنامه ها ی مختلفی در شهرستان برگزار می شود.
وی افزود: اعتبار پروژه های دهه فجر امسال در شهرستان گناوه ۱۸۰ میلیارد تومان است که برای افتتاح یا آغاز عملیات اجرایی پروژه ها در نظر گرفته شده است.
وی گفت: در دهه فجر امسال افتتاح یا بهره برداری از ۴۰ پروژه و آغاز عملیات اجرایی حدود ۱۰ پروژه در شهرستان گناوه آنها را خواهیم داشت.
فرماندار گناوه بیان کرد: در بحث روان سازی ترافیک شهر باید فضای بازار و میدان شهر خلوت شود لذا نگاه ما بر این است که بیشتر مراکزتجاری و فرهنگی به بیرون از شهر منتقل شود.
پاکنژاد گفت: با صحبت هاو پیگیری های صورت گرفته سرمایه گذارانی وارد شهرستان شده اند و متقاضی بودند و همکاری لازم را با آنها داشته ایم و درصدد هستیم که در روز ۲۱ بهمن ماه شاهد آغاز عملیات اجرایی یک مرکز مهم و بزرگ تفریحی و گردشگری فرهنگی و تجاری در میدان بسیج شهر گناوه (میدان ورودی شهر گناوه) باشیم.
وی افزود: مقدمات کار فراهم شده و امید است که زمینه ای برای به نمایش گذاشتن هنر و خلاقیت شما معماران شهرستان باشد.
فرماندار گناوه با تقدیر از اعضای انجمن و همه دستاندرکاران برگزاری هفتمین نمایشگاه تخصصی معماری نما در گناوه تصریح کرد: انجمن معماری نما گناوه یکی از فعالترین انجمن ها در سطح شهرستان و حتی در کشور است و امسال نیز برای هفتمین سال پیاپی نمایشگاه نما به همت این انجمن در گناوه برگزار شد.
وی گفت: این نمایشگاه که به همت انجمن معماری گناوه برای هفتمین سال در گناوه برپا شده توانسته در میان مردم و مخاطبان خود به جایگاهی خوبی دست یابد.
فرماندار گناوه اضافه کرد: امسال در این نمایشگاه خلاقیت ها و تراوش ذهنی معماران این انجمن را با تلفیقی از نماهای قدیمی گناوه در کنار طرح ها ی جدید دیدیم و نقشه های زیبایی که توسط اعضای همین انجمن برای ساختمان های شهر طراحی شده و توسط مردم بهره برداری شده بود در نمایشگاه ارائه شده بود.
نتوانستیم در حوزه معماری زبان قابل فهمی ارائه دهیم
معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: متاسفانه در حوزه معماری نتوانستیم زبان قابل فهمی به مردم ارائه دهیم و به اصطلاح زبان معماری را به مردم منتقل کنیم.
به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالرضا گلپایگانی در «همایش نما با محوریت مصالح و جزئیات اجرایی» گفت: امروز نماهای شهری ویژگی هایی دارد که با گذشته متفاوت است؛ در گذشته این سرزمین نما و زیبایی معماری در کوچه و خیابان جلوه نداشت و بیشتر به سوی حیاط خانه گشوده می شد، اما امروز جلوه گاه نماهای ساختمان رو به خیابان هاست و این ویژگی باعث شد این سوال مطرح شود که این نماهای ساختمانی زمانی که در کنار هم در خیابان قرار می گیرند چه تصویری از خیابان شکل میدهند.
وی افزود: متاسفانه ما نتوانستیم مدلی از معماری خودمان متناسب با شرایط امروز جهان ایجاد کنیم. اگر در مدیریت شهری بر قاعده ۶۰ به ۴۰ تاکید شده است میبینیم که ۴۰ درصد زمین که قرار است در آن بنا ساخته نشود بخشهای به حاشیه رفته و استفاده نشده است که کارایی مورد نظر را ندارد. گاهی به شکل های مختلف این ۴۰ درصد هم به بنا اضافه می شود. تاسف بار این است که این الگو حتی به روستاهای ما هم کشیده شده است.
گلپایگانی با تاکید بر ایجاد این نظم و همسانی در معماری های سازه ساختمان ها در یک خیابان گفت: امروز ساختمان ها در کنار هم هرکدام نوعی از نما را اجرا کردهاند که متاسفانه گاه هیچ شباهت و همسانی ندارند.
وی با طرح این سوال که نما باید چه معیارهای داشته باشد، عنوان کرد: وقتی هنوز برای نما معنایی تعریف نکردهایم چگونه می توانیم به آن فکر کنیم یا کارکردی برای آن متصور شویم. در این صورت است که اوضاع نمای ساختمان در کشور آشفته می شود. ما متاسفانه در حوزه معماری نتوانستیم زبان قابل فهمی به مردم ارائه دهیم و به اصطلاح زبان معماری را به مردم منتقل کنیم.
معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران بر ایمنی نماها تأکید کرد و گفت: در یک سال گذشته همکاران من در معاونت معماری و شهرسازی آب بند در نماها را پیگیری کردند که بسیار مهم است و پیش از این کم تر مورد توجه قرار گرفته بود. به عنوان مثال در زلزله کرمانشاه با ساختمان هایی روبرو بودیم که سازه آسیب ندیده بود، اما نمای آن از بین رفته بود.
گلپایگانی ادامه داد: این مسئله به دلیل رعایت نکردن آب بند در نماست. موضوع دیگر دوام نما در ساختمان است.
به گفته معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران لایحه قانون مند کردن نما برای ارائه به شورا آماده است و اسناد هدایت سیما و منظر شهری در حال تکمیل و آماده سازی است. ما هم اکنون در محلات و مناطق در حال بررسی ارائه الگوها و سوابقی برای نما هستیم.
وی همچنین از تشکیل کمیته ای برای ساختمان های ویژه و معماری های خاص خبر داد و گفت: این نوع معماری ها را بررسی و بهترین ها را انتخاب و تشویق کنیم.
گلپایگانی در پایان با انتقاد از برخی سیاستها که در گذشته در مدیریت شهری اعمال شده است، بیان کرد: نتیجه این سیاست ها این است که شهر پر از خیابان هایی است که معماری های ناهمگون در کنار هم قرار گرفتند.