VIP خبرنامه «معماری»

☾♔TALAYEH_A♔☽

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2017/05/18
ارسالی ها
35,488
امتیاز واکنش
104,218
امتیاز
1,376
در انتظار بهترین پروژه های معماری 2019
دسته : اخبار معماری جهان
تاریخ : چهارشنبه , ۱۳۹۷/۱۰/۱۲ ۱۱:۲۹
Project2019(14).jpg

تحریریه معماری آرل
از آنجایی که به پایان سال 2018 رسیدیدم، هیجان انتظار برای تکمیل و افتتاح پروژه های مهم معماری در سال 2019 افزایش می یابد. بسیاری از پروژه هایی که سالهای گذشته توسط معماران بنام و مشهوری طراحی شده، در یک بایگانی بلند مدت قرار داشتند. به همین دلیل شروع یا مدت اجرای برخی از پروژه هایی که در ادامه معرفی کرده ایم، سال ها به طول انجامیده یا شروعی نا امیدکننده داشته اند. معماری رشته ای است که گاهی مواقع به سرمایه گذاری بلندمدت و قابل توجهی وابسته است. تمام این موارد بدون ذکر موانع سیاست گذاری در این شغل می باشد. لذا در ادامه ما مهم ترین عناوینی که در سال 2019 افتتاح خواهند می شوند را معرفی کرده ایم.

با توجه به بی ثباتی که در ذهن ما جریان دارد، شباهت و هماهنگ بین آثار زیر فراتر از تصادف می باشد. برخی از پروژه های زیر در کشور قطر به اجرا در خواهند آمد که خود این امر به خاطر زیرساخت های مهمی است که در آینده در این کشور به اجرا در می آید. رویداد های جهانی مانند: جام جهانی 2022 و نمایشگاه جهانی اکسپو 2020 بسیار در شکل گیری پروژه های بزرگ دیگر تاثیرگذار بوده اند. یا کشور چین که در یک سونامی بزرگ از سبک گرایی افتاده است. همچنین در نیویورک مجتمع بزرگ هادوسون یارد میزبان دو معماری بزرگ از قرن 21 خواهد بود. شمار زیادی از پروژه های زیر با کاربری فرهنگی هستند که طراحی آنها بر روی نقاط میراث ملی و فرهنگی تمرکز داشته است. ساختمان های زیر دلیل مهمی برای پیشرفت معنوی، سیـاس*ـی، اقتصادی و فرهنگی این کشورها خواهد بود.
در ادامه به بررسی پروژه های مهم 2019 خواهیم پرداخت.
1. مرکز هنرهای نمایشی تایپه-رم کولهاس
Project2019(1).jpg

مرکز هنرهای نمایشی تایپه یک مسابقه معماری بود که پس از بررسی های وسواس گونه طرح ارائه شده توسط استودیو معماری رم کولهاس (OMA) به عنوان تیم برگزیده انتخاب گردید.طرح روی یک فروشگاه مواد غذایی ساخته شده و شامل یک تئاتر ۱۵۰۰ صندلی و دو تئاتر با صندلی ۸۰۰ تایی که به درون یک مکعب مرکزی منتهی می شوند، است.همچنین ملبس با شیشه مشجر که مکان های سن هر سه تئاتر را در یک کلیت منفرد ترکیب می کند. هر تئاتر می تواند مستقل یا بصورت ترکیبی بکار بـرده شود. هزینه ساختمان تقریبا با ۱۲۰ میلیون USD برآورد می شود و تکمیل آن در سال ۲۰۱۳ تخمین زده شده بود. اما به دلیل محدودیت های اجرایی و تکنولوژی معماری تا 2019 اجرای آن به طول انجامید.
2. مرکز موسیقی پاپ تایپه
سرمایه گذاری های تایپه بر روی موسیقی و مراکز در مجموعه Reiser Umemoto ادامه خواهد داشت. این مجموعه به خاطر علاقه مفرط مردم و دانشجویان موسیقی به موزیک پاپ طراحی شد و در سال 2019 افتتاح می گردد. پروژه فوق شامل فضاهای عملکردی گسترده برای جابجایی چندین هزار نفر را داراست و بیش از 62 هزار متر مربع را پوشش می دهد. پس از اتمام ساخت این مجموه چهارمین موزه مستقل دنیا خواهد بود.
Project2019(2).jpg

3. مرکز عمومی در نیویورک توسط توماس الکساندر
Project2019(3).jpg

توماس الکساندر Heatherwick، با هدف ایجاد نقطه عطف عمومی در نیویورک، از طرح جذاب خود رونمایی کرد که در واقع این فضای عمومی با 16 طبقه، دارای 154 ردیف پله و 2500 واحد پله می باشد. همانطور که در تصاویر پیداست، نوعی بازی، هیجان و تعامل فیزیکی در فضا برقرار شده که پذیرای بسیاری از بازدیدکنندگان و شهروندان نیویورک خواهد بود.
در ادامه می توان به نمای ساختمان اشاره نمود که دارای نمای هندسی و به شکل لانه زنبوری بوده و توسط ورق فولادی به رنگ مس پوشیده شده است.
4. پردیس فرهنگی The Shed با سازه ای انعطاف پذیر
این پروژه که توسط Diller Scofidio + Renfro با همکاری گروه Rockwell طراحی شده است، یک مرکز فرهنگی 200000 فوت مربعی می باشد که سازه ای انعطاف پذیر داشته و می تواند پذیرای انواع رویدادهای مختلف در خود باشد. طرح این فضا به گونه ای، نمونه موفق و تحقق یافته پروژه “Fun Palace” یا قصر شادی اثر Cedric Price، معمار انگلیسی، است که به صورت یک طرح ناتمام و فقط یک ایده در دهه 60 مطرح شده بود.

Project2019(4).jpg

5. مخزن شانگهای
Project2019(5).jpg

چین با سالها خیره شدن به جهان ساختارهای ذهنی خود را بروز کرده و چشم خود را نسبت به ساخت ساز های صنعتی سال های گذشته بسته است. یکی از مهم ترین نمونه های این تغییر تفکر به پروژه مخزن یا همان Tank در شانگهای مربوط می شود که توسط گروه معماری OPEN صورت گرفته، و مجموعه ای از مخازن نفتی کشور چین را به گالری هنری و چشم اندازهای عمومی تغییر کاربری داده است.
این یک پروژه برجسته است که بدون شک در سال های آتی به عنوان یک نمونه مطالعاتی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. طبق پیش بینی های صورت گرفته این پروژه در ماه مارس 2019 تکمیل خواهد شد و فقط نیاز است به ایستگاه مترو 11 در شانگهای بروید تا این پروژه را مشاهده نمایید.
6. استادیوم الوکره، ورزشگاه جام جهانی 2022 قطر-زاها حدید
برنامه ریزی برای شروع و ساخت و ساز این پروژه در سال 2014، شروع به کار می کند و محل برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال با گنجایش 40000 هزار تماشاگر است. طرح این ورزشگاه با الهام از قایق های ماهی گیری و دکل کشتی های عربی به وجود آمده است. یکی از مهم ترین جنبه های زیبای این ورزشگاه نحوه چیدمان مدولار صندلی ها می باشد که عمدتاً از چوب و مهندسی طراحی شدخ است که می توان آن را پس از اتمام رقابت ها جا به جا کرد و در مکان دیگری نصب و مورد استفاده قرار داد.

Project2019(6).jpg

7. موزه ملی قطر، ژان نوول
Project2019(7).jpg

موزه ملی قطر جزء پروژه های شاخص شهر دوحه می باشد که توسط معمار مشهور فرانسوی، ژان نوول طراحی شده است. تصاویر جدیدی که از مراحل پایان ساخت این موزه منتشر شده بیانگر یک فرم مفهومی پیوسته از یک مجموعه ای عظیم می باشد. طبق برنامه این مجموعه زیبا در دسامبر 2018 افتتاح می گردد.
8. رستوران زیر آب، Snohetta
جدید ترین طرح اسنوهتا (snøhetta) پس از گذر از طراحی پروژه های بزرگ فرهنگی و هنری، یک رستوران منحصریه فرد زیر آب می باشد. پروژهی ای جدید که خصوصیات برجسته این گروه معماری را به تصویر می کشد.
Project2019(8).jpg

9.پروژه هزار درخت
Project2019(9).jpg

پروژه هزار درخت استودیو معماری Heatherwick هنوز تا تکمیل شدن فاصله دارد، اما طبق پیش بینی ها تا آخر سال 2019 می توانیم باغ های معلق بابل را در شانگهای چین مشاهده کنیم. این پروژه 300 هزار متر مربعی یک قطعه بزرگ از توپوگرافی شهر شانگهای می باشد که مانند دو کوه بزرگ پوشیده از درختان رشد کرده و بیش از 400 تراس و هزار ستون ساختاری خواهد داشت.
10. برج Leeza SOHO، زاها حدید
گروه طراحی و معماری شرکت زاها حدید تصاویر جدیدی از برج Leeza SOHO در منطقه امور مالی پکن به نمایش گذاشته است. یکی از ویژگی های مهم این پروژه آتریوم 190 متری آن بوده که به صورت خط مارپیچی بین دو ساختمان قرار گرفته است. به غیر از آتریوم، 172 هزار متر فضای اداری و مسکونی تعبیه شده که از امکانات رفاهی کاملی برخوردار می باشد.

Project2019(10).jpg

11. شهر روبی از استودیو معماریAdjaye
Project2019(11).jpg

پروژه بعدی الهام بخش دیوید آجایه، به مانند تفکری رویایی در لیندا پایس در حال شکل گیری است. با گذر زمانی بیش از 10 سال، چشم انداز بدوی و انسان دوستانه لیندا پایس به اتمام خود نزدیک می شود. در حالی که هندسه تاشو یک المان جذاب محسوب می شود، رنگ متضاد ان بر جسارت و برجسته سازی آن نقش عمده ای ایفا می کند. رنگ قرمز یک توناژ بسیاری پیچیده و سخت برای تزریق در متریال بتن می باشد که استودیو معماریAdjaye با متخصصان رنگ Pretesca در طول سالیان گذشته مشغول ساخت آن بودند.
12. سیاحت در مسیر مروارید نشان
مرکز بازدید Olgiati نقطه پایانی پروژه Pearling قرار دارد که سایت حفاظت شده پادشاهی بحرین به شمار می رود. این سایت تاریخ فرهنگ و اقتصاد منطقه صنعت مروارید را بررسی می کند. این مسیر بیش از 15 سایت مجزا (و 17 عنصر معماری) میباشد که شامل مسیرهای عجیب و غریب درون شهر است که بازدیدکننده را به درون استخر عمیق و پرآبی تاریخ و سنت بحرین غوطه ور می کند. این پروژه در سال 2019 به اتمام خواهد رسید و بازدیدکنندگان می توانند ساختارهای Olgiati را مشاهده نمایند.
Project2019(12).jpg

13. موزه بزرگ مصر، Heneghan Peng Architects
Project2019(13).jpg

تقریبا پس از 100 سال شیدایی مصر برای غرب، سایت تاریخی اهرام ثلاثه به محلی برای نمایش و گنجینه های باستانی مصر اختصاص یافته است. رقابت برای طراحی این پروژه در سال 2003 برگزار گردید و تقریبا 2 هزار اثر از 83 کشور را به خود جذب نمود. طراحی هِنگ پِن به دلیل پیشنهادش برای ایجاد یک صفحه دیجیتال نمایشی این موزه را منحصربه فرد ساخت. این صفحات دیجیتال قرار بود در تعامل با موزه های بزرگ دنیا، آثار آنها را در این موزه هم به نمایش بگذارد.
 
  • پیشنهادات
  • ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    تسخیر جایزه معماری آسیا توسط معماران ایرانی
    دسته : اخبار معماری جهان
    تاریخ : دوشنبه , ۱۳۹۷/۰۸/۰۷ ۱۴:۵۳
    top.jpg

    تحریریه معماری آرل
    گزارش زیر خلاصه ای از ساختار جایزه معماری 2A با موضوع جوایز معماری قاره های آسیا و اروپاست که در 26 اکتبر 2018 برگزار شده است. ویژگی مسابقه جایزه معماری (Architectural Award) ، فرایند و ملاحظات انتخاب پروژه های برتر را بیان می کند. مجله معماری 2A، سازماندهی رویداد برجسته جایزه معماری برای بخش اروپا و آسیا را بر عهده داشت. دستاوردهایی که در زمینه مدرن رقابت کسب شدند شامل: خلاصه ای از ایده ها روش های طراحی، تکنولوژی پیشرفته، ارتباطات و رسانه دیجیتال، حساسیت های اجتماعی مدرن، فناوری های جدید پایدار، و کاهش هزینه های اقتصادی بودند.
    جایزه بین المللی معماری هر ساله به منظور تشویق دستاوردهای منطقه ای می باشد که این بار پروژه معماری در آسیا و طراحان آسیایی را بررسی نموده است. هدف از برگزاری این رقابت این می باشد که یک مشارکت در میان معماران، و هنرمندان آسیایی و اروپایی ار طریق رسانه برگزار گردد. در سال جاری جوایز معماری 2A با موضوع طراحی محتوای نوآورانه (که در بارسلونا برگزار می شود) می باشد و سهم قابل توجهی در گسترش معماری امروزی دارد. این رقابت عوامل مهمی همچون تنوع فرهنگی، هویت منطقه ای، تِم ها، ایده ها و تجربیات گوناگون را مورد بررسی قرار می دهد و انتخاب پروژه ها بر حسب این معیارها می باشد.
    جوایز اهدا شده توسط احمد زاهدی، سردبیر مجله ، 2A و کمیته سازمان 2ACAA که شامل معماران مشهوری همچون: یوکو اوکویاما، عباس غریب، کارمه پینوس، ویللی مولر و علی بابوس ارزیابی شده است. در هفت دسته مختلف، 162 پروژه می توانند حداقل امتیاز را کسب کرده و برای بررسی در مرحله دوم درخواست دهند. با توجه به قوانین ذکر شده در این مسابقه، 18 اکتبر 2017 نامزدهای نهایی توسط هیات داوران به ریاست نادر اردلان، شیریش بری و وارو کیشی مورد بررسی قرار گرفته اند. به عنوان حکم نهایی، جوایز اصلی با رای گیری معرفی می شوند.
    در ادامه طراحان و شرکت های منتخب در دسته بندی های مختلف با موضوعات متنوع معرفی شده اند.

    بخش عمومی اروپا
    رتبه سوم- پدرو گارلدس- POC Ermida
    pic001.jpg

    pic01.jpg

    رتبه دوم- لینا گوتمه، دن دورل، تویوشی تانه-موزه بین المللی استونی
    pic002.jpg

    pic02.jpg

    رتبه اول- گیِرمو واسکوئز کونسوگرا – مرکز فرهنگی CAIXAFORUM سویل
    pic003.jpg

    pic03.jpg

    رتبه پلاتینیوم - Wolf D.Prix- PANEUM - House of Bread
    pic004.jpg

    pic04.jpg

    بخش عمومی آسیا
    رتبه سوم- Chitra Vishwanath – آتلیه مدرسه
    pic005.jpg

    pic05.jpg

    رتبه دوم- یاور جیلانی و محبوب خان – بیمارستان استان بامیان
    pic006.jpg

    pic06.jpg

    رتبه دوم- هو ژانگ – موزه هنر یو کوینچنگ
    pic007.jpg

    pic07.jpg

    رتبه اول- انسیه خسمه، آرش نصیری، دبستان نورالمبین
    pic008.jpg

    pic08.jpg

    قدیمی و جدید اروپا
    رتبه دوم- Antoine COSSON - School conversion into housing units
    pic009.jpg

    pic09.jpg

    رتبه اول- Paloma Baquero Masats & Juan Serrano Garcia – La Casa Desordenada
    pic010.jpg

    pic10.jpg

    قدیمی و جدید آسیا
    رتبه سوم- رضا مفاخر - جواهرفروشی رحیم زاده
    pic011.jpg

    pic11.jpg

    رتبه سوم- سارا خطیبی - پروژه رستوارن Braim
    pic012.jpg

    pic12.jpg

    رتبه دوم- آرا علی آبادی - گالری هنری آبان
    pic013.jpg

    pic13.jpg

    رتبه اول- مانلی افشنگ، مهفام کوشش- خانه فرهنگی رایزن
    pic014.jpg

    pic14.jpg

    فضاهای تجاری اروپا
    رتبه سوم- Mireia Martínez Muñoz & Oliver Bieniussa- ESA Conference & Office Building
    pic015.jpg

    pic15.jpg

    رتبه دوم- دفتر DMAA- Miba Forum Laakirchen
    pic016.jpg

    pic16.jpg

    رتبه اول- برونو رکنر- City market
    pic017.jpg

    pic17.jpg

    تجاری-اداری و فضای کسب و کار-آسیا
    رتبه دوم- سینا مصطفوی- SOFTSTONE
    pic018.jpg

    pic18.jpg

    رتبه اول- هومن بالازاده-ساختمان ولیعهدی
    pic019.jpg

    pic19.jpg

    رتبه اول- یاور جیلانی، محبوب خان- Telenor Camus
    pic020.jpg

    pic20.jpg

    تجاری، خورده فروشی، انبار، فروشگاه-آسیا
    رتبه سوم- مهران خوش رو- System Warehouse
    pic021.jpg

    pic21.jpg

    رتبه دوم- یانک کِنگ چو- Not A Sweat Shop
    pic022.jpg

    pic22.jpg

    رتبه اول- زهرا آرمان و مصطفی امیدبخش-گالری اورنگ
    pic023.jpg

    pic23.jpg

    پروژه های شهر، پروژه های روستایی، معماری منظر و فضاهای عمومی-اروپا
    رتبه سوم- Carlos Seoane-The Pedra da Ra lookout point
    pic024.jpg

    pic24.jpg

    رتبه دوم- Paloma Baquero Masats & Juan Serrano Garcia-A journey through an orchard
    pic025.jpg

    pic25.jpg

    رتبه اول- Pere Buil-Born market surrounding Area
    pic026.jpg

    pic26.jpg


    پروژه های شهر، پروژه های روستایی، معماری منظر و فضاهای عمومی-آسیا
    رتبه دوم: Yang Keng Chu-More than just a library
    pic027.jpg

    pic27.jpg

    رتبه اول: مهدیه سادات هدایتی-پاویلیون دژاوو
    pic028.jpg

    pic28.jpg

    برندگان مسکونی-اروپا
    رتبه سوم- Jesus Herranz Busquiel-V18
    pic029.jpg

    pic29.jpg

    رتبه سوم- Sacha Bueso-Inchausti -Madronos 27
    pic030.jpg

    pic30.jpg

    رتبه دوم- Pere Buil-Juan s apartment
    pic031.jpg

    pic31.jpg

    رتبه اول- Benjamin Iborra Wicksteed – CasaIV
    pic032.jpg

    pic32.jpg

    برندگان مسکونی: خانه/ویلا-آسیا
    رتبه سوم- Doan Thanh Ha & Tran Ngoc Phuong
    pic033.jpg

    pic33.jpg

    رتبه سوم- Stephen Roe-Breathing Houses Taipei
    pic034.jpg

    pic34.jpg

    رتبه سوم- بهروز منصوری، ویلای ایزد شهر
    pic035.jpg

    pic35.jpg

    رتبه دوم- Naoko Horibe-House in Sugie
    pic036.jpg

    pic36.jpg

    رتبه دوم- شبنم حسینی- گلخانه ([GOL]KHANEH)
    pic037.jpg

    pic37.jpg

    رتبه اول- KNS Architects (Kanhai Gandhi)- Abhyudaya, Villa in Ahmedabad
    pic038.jpg

    pic38.jpg

    برندگان مسکونی: آپارتمانی-آسیا
    رتبه سوم- نوید امامی-آپارتمان گلستان
    pic039.jpg

    pic39.jpg

    رتبه دوم- پریسا علی محمدی-ساختمان مسکونی بیتا
    pic040.jpg

    pic40.jpg

    رتبه اول- Sharath Nayak- Residence for Hamsa
    pic041.jpg

    pic41.jpg

    طراحی داخلی-اروپا
    رتبه دوم- Paloma Baquero Masats & Juan Serrano Garcia-Horizontal showcase
    pic042.jpg

    pic42.jpg

    رتبه دوم- Carmelo Zappulla- Crep Protect Store
    pic043.jpg

    pic43.jpg

    رتبه اول- Paloma Baquero Masats/Juan Serrano Garcia-Playground
    pic044.jpg

    pic44.jpg

    رتبه اول- Carmelo Zappulla-Alkimia Restaurant
    pic045.jpg

    pic45.jpg


    طراحی داخلی-آسیا
    رتبه سوم- Binke Lenhardt/DONG Hao-Qingdao Family Box
    pic046.jpg

    pic46.jpg

    رتبه سوم- رضا نجفیان، موزه منیر
    pic047.jpg

    pic47.jpg

    رتبه دوم- Yingxi Zou-Mafengwo Travel Network , GlobalHeadquarters
    pic048.jpg

    pic48.jpg

    رتبه اول- حامد مرادی آلشتر، جعبه هوانوردی
    pic049.jpg

    pic49.jpg

    پروژه های آینده نگر-اروپا
    رتبه سوم- نیما دانش مقدم، مسابقه معماری Borovets Golden Triangle
    pic050.jpg

    pic50.jpg

    رتبه دوم- محمدرضا کهزادی، Infinity responses
    pic051.jpg

    pic51.jpg

    رتبه دوم- Alessandra Rampazzo-Mammuth
    pic052.jpg

    pic52.jpg

    پروژه های آینده نگر-معماری در مقیاس بزرگ، آسیا
    رتبه سوم- فرشاد مهدی زاده، هومن طالبی، ماندانا تنباکویی اصفهانی، آیدا سربلند، فرنوش آقامیرزا- مجتمع شبستان
    pic053.jpg

    pic53.jpg

    رتبه دوم- آرش پیرایش و مهران حق بین-هتل بیزینسی باران
    pic054.jpg

    pic54.jpg

    رتبه اول- Eva Castro- Izmir University Campus
    pic055.jpg

    pic55.jpg

    پروژه های آینده نگر-معماری در مقیاس متوسط، آسیا
    رتبه سوم- شروین حسینی-مجموعه ولیعصر
    pic056.jpg

    pic56.jpg

    رتبه سوم- رضا مفاخر-هتل چابهار
    pic057.jpg

    pic57.jpg

    رتبه سوم- Gencer Yalcin-Diyarbakir Public and Children's Library
    pic058.jpg

    pic58.jpg

    رتبه دوم- آرش پیرایش و مهران حق بین-دهکده ویلا آپارتمان
    pic059.jpg

    pic59.jpg

    رتبه اول- لینا قُطمه-باغ سنگی
    pic060.jpg

    pic60.jpg

    پروژه های آینده نگر-معماری در مقیاس متوسط، آسیا
    رتبه سوم- محمدحسن فروزانفر-خانه پارسین
    pic061.jpg

    pic61.jpg

    رتبه سوم- سامان سیار-ویلا ونوش
    pic062.jpg

    pic62.jpg

    رتبه دوم- معین جلیلی-پالموس ویلا
    pic063.jpg

    pic63.jpg

    رتبه اول- امید محمدی، محمد ابراهیم تاجیک، بهروز نخعی-خانه کوچک
    pic064.jpg

    pic64.jpg

    پروژه های آینده نگر-طراحی شهری-آسیا
    رتبه سوم- هومن بالازاده و محمد خاوریان-باغ چیتگر
    pic065.jpg

    pic65.jpg

    رتبه دوم- امین قاسم پور، سمانه قاسم پور-پل عابر پیاده حقانی
    pic066.jpg

    pic66.jpg

    رتبه اول- مهدی کامبوزی-فضای فراموش شده/موزه باز زیر پل میرداماد
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    استعفای محسن مصطفوی از ریاست دانشکده معماری هاروارد آمریکا
    دسته : اخبار معماری جهان
    تاریخ : يکشنبه , ۱۳۹۷/۰۸/۰۶ ۱۲:۱۱
    mohsen%20mostafavi%20(1).jpg

    تحریریه معماری آرل
    محسن مصطفوی، ریاست بخش فارق التحصیلان دانشکده معماری هاروارد (GSD) را از ژانویه 2008 تا کنون به عهده داشته است. مصطفوی چند روز قبل در بیانیه ای کناره گیری خود را از این کرسی اعلام نمود، و طبق گفته خود این سِمَت را تا پایان سال تحصیلی 2018-19 بر عهده خواهد داشت. مصطفوی طی یک دهه گذشته تلاش های گسترده ای برای تقویت هیئت علمی GSD، و تنوع برنامه های تحصیلی دانشجویان معماری و افزایش سطح بین المللی هاروارد به عنوان نماینده انجام داده است.
    mohsen%20mostafavi%20(2).jpg

    محسن مصطفوی متولد ۱۹۵۴ میلادی در تهران، معمار ایرانی مقیم آمریکا است.وی یکی از معمارن و مدیران ایرانی موفق در بزرگترین و مشهورترین دانشگاه های دنیا، و داور مسابقه معماری آقاخان می باشد.
    مصطفوی سابقاً ریاست دانشکده معماری دانشگاه کرنل بود، و قبل از آن نیز در دانشگاه پنسیلوانیا تدریس می نمود. محسن مصطفوی که از سال ۱۹۹۵ ریاست مدرسه معماری AA در لندن (به قولی معتبرترین مرکز آموزش معماری در اروپا) را بر عهده داشت، چند سال پیش به ریاست دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه کرونل (یکی از ۵ معتبرترین دانشکده‌های معماری جهان) منصوب شد، و تا چند روز قبل ریاست معتبرترین دانشکده تحصیلات تکمیلی معماری یعنی هاروارد را به عهده داشت.
    محسن مصطفوی با افزایش منابع، نیروهای فیزیکی و همکاری های نوپا با دیگر بخش های دانشگاه هاروارد، سطح دانشکده معماری را ارتقا بخشید و یکی از معدود مدیرانی بود که تمرین طراحی در این دانشکده را متجلی ساخت. با حضور الکساندر و ویکتوریا رایلی به عنوان استادان طراحی، مصطفوی قصد دارد تا پس از سالیان متمادی به بخش خدمات فعال در هیئت علمی دانشگاه هاروارد بازگردد.
    mohsen%20mostafavi%20(3).jpg

    وی طبق بیانیه ای عنوان کرد: "ریاست بخش معماری دانشکده هاروارد یک افتخار و امتیاز محسوب می شود. تنوع باورنکردنی، استعداد، شور دانشجویی، استادان و کارمندان فوق العاده بودند. تعهد به آموزش و رشد دایره تحصیلی توسط همکاران و دانشجویان معماری یک منبع الهام بخش برای من به شمار می رفت. افتخار می کنم که در طول 11 سال گذشته با چنین گروه بی نظیری همکاری داشته ام و بی صبرانه منتظرم تا بخش جدیدی از ماجراجویی من در هاروارد آغاز گردد."
    mohsen%20mostafavi%20(4).jpg

    مصطفوی یکی از محققان برجسته معماری و شهرسازی بود و از طریق ایجاد یک دوره آموزشی، تغییرات و نوآوری های زیادی درGSD ایجاد نمود. هدایت دانشگاه در قامت ریاست دانشکده موجب خلق برنامه های استراتژیک و توسعه برنامه های چندگانه گردید که به افرایش 50 درصدی دانشجویان انجامید. وی همچنین به خاطر باز کردن درب ها برای دانشجویان با زمینه های متنوع شهرت دارد و به واسطه افزایش مالی و کمک های زیادی که به دانشکده داشته شهرت دارد.
    mohsen%20mostafavi%20(5).jpg

    تحت رهبری مصطفوی اعضای هیات علمی معماری از 62 نفر به 90 نفر افزایش پیدا کردند. هیات علمی جدید شامل ریاست سه دانشکده اصلی اعم از: معماری، معماری منظر، و برنامه ریزی طراحی شهری می باشد. در حالی که وی طی سال ها در حال افزایش قدرت بخش معماری تلاش کرده، به دنبال انتصاب بخش های مجزایی برای شهرنشینی، فناوری، حقوق اجتماعی و سایر زمینه ها بوده است. در حال حاضر GSD اقداماتی را برای ایجاد یک سیستم مستقل جهت سرپرستی اعضای هیات علمی، بهبود نظارت، و تمرینات برای مدیران و استادان ارائه کرده است. ایده ای که شروع آن به مصطفوی بوده است.
    mohsen%20mostafavi%20(6).jpg

    برای مجموعه هاروارد مصطفوی یک فرد معتمد برای کالج اسمیت به شمار می رود و یکی از اعضای قابل احترام و بنیانگذار بنیاد نورمن فاستر در هاروارد می باشد. وی یکی از فعالان جایزه آقاخان بوده، و به عنوان عضو هیات داوران جایزه اتحادیه اروپا برای جایزه معماری معاصر میس وندرو فعالیت های عمده ای داشته است. دایره گسترده فعالیت های محسن مصطفوی خاتمه نیافته و فعالیت وی در معماری پایدار و گسترش آن در هارواد از آخرین فعالیت او در این پست محسوب می شود.
    mohsen%20mostafavi%20(7).jpg
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    واکنش نورمن فاستر نسبت به قتل روزنامه نگار عربستانی
    دسته : اخبار معماری جهان
    تاریخ : شنبه , ۱۳۹۷/۰۸/۰۵ ۱۴:۱۹
    Neom%20project%20(1).jpg

    تحریریه معماری آرل
    معماری بریتانیایی نورمن فاستر، بنیانگذار شرکت معماری Foster + Partners در واکنش به قتل خبرنگار عربستانی جمال خاشقجی، به صورت موقت خود را از گروه مشاوران پروژه نئوم عربستان سعودی خارج کرد. پروژه نئوم یک شهر تکنولوژیک با رویکرد انرژی های تجدیدپذیر و خصوصیات معماری های-تک می باشد. فاستر اعتراض خود را با تعلیق تیم خود نسبت به پروژه به برخورد این گونه مسائل با یک فرد فرهنگی به نمایش گذاشت. سخنگوی نورمن فاستر تأیید کرد که خود شخص فاستر به طور مستقیم تمام فعالیت های کمپانی را در عربستان تعطیل کرده است، و در حال حاضر هیچ گونه برنامه ای برای پیشبرد پروژه 382 میلیارد یورویی دولت عربستان ندارد. گزارش تکمیلی خبر فوق و ویدئوی طراحی شهر نئوم را می توانید در ادامه مطلب مشاهده نمایید.
    هفته گذشته، لرد فاستر به عنوان هیئت ریاست هیئت مشورتی پروژه نئوم نوشت: در حالی که وضعیت این موضوع نامشخص است، من تمام فعالیت های خود و گروه فاستر+همکاران را در رابـ ـطه پروژه نئوم و احترام به هیئت مدیره متوقف ساخته ام. در حالی که این موضوع از سوی تمام اقشار دنیا مورد تحکیم و سرزنش قرار گرفته، بخشی از جامعه معماری را هم در بر گرفته است. به طور قطع بازخورد توقف چنین پروژه ای نشان از جدیت موضوع و اهمیت زیاد آن برای جوامع دنیا به شمار می رود. از واکنش رجب طیب اردوغان گرفته تا تمام خبرنگاران دنیا و نورمن فاستر می توان به گستردگی این موضوع اشاره کرد.
    خلاصه ای از پروژه شهر روباتیک مگاسیتی
    سال گذشته دولت عربستان سعودی یک برنامه جامع برای طراحی و ساخت شهری 10 هزار متر مربعی به نام نئوم در سراسر مرزهای این کشور در نظر داشت. این شهر تا مرزهای اردن و مصر گسترش می یافت. این شهر بیشتر دارای جمعیت روباتیک به جای انسان بوده، و توسط پنل های خورشیدی و مزراع توربین های بادی طراحی شده است. این پروژه بخش مهمی از چشم انداز آینده شهری عربستان در سال 2030 خواهد بود که به جای استفاده از انرژی های فسیلی و نفت به سمت انرژی های تجدیدپذیر و پاک تغییر ماهیت خواهد داد.


    پروژه نئوم شهری تجاری است که با قوانین مستقل خود مدیریت می شود، و اکثر وظایف خدماتی اعم از کارگری و رانندگی توسط روبات ها صورت می گیرد. تمام نیاز ساکنین توسط مزارع عمودی و گلخانه های خورشیدی تامین می شود.
    Neom%20project%20(2).jpg

    اعضای دیگر هیئت مدیره طبق بیانیه ای دخالت خود نسبت به این اتفاق را رد کردند.
    جزئیاتی مبنی بر 19 عضو دیگر هیئت مدیره پروژه نئوم چند روز پس از قتل جمال خاشقجی منتشر شد. در هیئت مشاوره پروژه اشخاصی همچون جاناتان آیو، مدیر ارشد طراحی کمپانی اپل، بنیانگذار کمپانی بوستون دینامیکس مارک ریبرت، کارلو راتی رئیس آزمایشگاه شهرهای حساس در MIT، رئیس هیئت مدیره آزمایشگاه Sidewalk به نام دَن دکتروف و تراویس کالانیک حضور دارند.
    Neom%20project%20(4).jpg

    کمپانی اپل در واکنش به سخنگوی دولت و اشتباه قلمداد کردن دخالت جانی آیو در پروژه، فاصله خود را نسبت به پروژه حفظ کرده است. همچنین دَن دکتروف ادعا کرده که به اشتباه اسم او در کنار اعضای هیئت مدیره پروژه ثبت شده است. اما همچنان عکس وی کنار 18 عضو دیگر در سایت پروژه نئوم وجود دارد. سخنگوی کارلو راتی به روزنامه معمار گفته: تیم معماری ایتالیایی وضعیت را ساعت به ساعت بررسی می کند، و منتظر نتایج تحقیقات ایالت متحده در مورد این اتفاق می باشند. بقیه اعضای هیئت مدیره و کمپانی ها منتظر روزهای آینده و واکنش دنیا نسبت به این حادثه می باشند تا در صورت لزوم موضع خود را نسبت به در پروژه نئوم اعلام نمایند.
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    ناهماهنگی که منجر به لغو پروژه زاها حدید شد
    دسته : اخبار
    تاریخ : شنبه , ۱۳۹۷/۰۷/۲۱ ۱۱:۱۰
    Hadid%20Rio%20(1).jpg

    تحریریه معماری آرل
    ساخت مجتمع مسکونی Casa Atlantica در ریودژانیرو، اولین پروژه زاها حدید در آمریکای جنوبی لغو شد. علت کنسل شدن پروژه، تاخیر شهرداری برای صدور مجوز و راه اندازی مقدمات اولیه برای شروع کار بود. این تاخیرها باعث شد تا برنامه زمان بندی و تاریخ افتتاح پروژه دچار اخلال شود که همین امر بر روی لغو پروژه تاثیر گذاشت. طراحی مجتمع مسکونی لوکس سال 2013 طراحی شد و می بایست برای المپیک 2016 برزیل افتتاح میشد.
    Hadid%20Rio%20(2).jpg

    ابتدا این ساختمان به عنوان یک هتل لوکس در نظر گرفته شده بود که با مشارکت های زیاد بین کارفرما و تیم طراحی به مجتمعی مسکونی با 30 آپارتمان تبدیل گردید. طبق گفته عمر پرز سرمایه گذار پروژه، ساخت مجتمع قرار بود ژانویه امسال آغاز شود و هزینه های لازم به تیم معماری پرداخت شده بود. با این حال تاخیر و عدم هماهنگی بین شهرداری ریو و تیم سازنده باعث شد تا سرمایه گذار به واسطه چنین روند بی برنامه ای عقب نشینی کند و زمین ها را در یک حراجی به فروش برساند.
    در طول پنج سال گذشته موانع اداری و بروکراسی منجر به تاخیر در ساخت پروژه بود که در نهایت ساخت آن را کنسل کرد. ریو تنها مکانی بود که زاها حدید در زمان حیات خود می توانست پروژه ای در آمریکای جنوبی داشته باشد.
    Hadid%20Rio%20(3).jpg

    تحریریه معماری آرل
    منبع: archdaily.com


    تعداد بازدید : ۷۴۳

    نسخه چاپی :
    print.png




    کانال تلگرام
    به اشتراک بگذارید

    برچسب ها :
    زاها حددیکنسل شدن پروژه



    ارسال نظرات

    نام شما: ایمیل : وب سایت (الزامی نیست):

    نظر شما :

    برج آزادی در کدام شهر قرار دارد؟


    مطالب مشابه

    mresize.php

    معمار و معماری گم شده است

    mresize.php

    مشاهدات پروفسور سایمون بِل، از طراحی شهری تهران

    mresize.php

    پروژه های منتخب جایزه آقا خان 2016

    mresize.php

    ولنتاین به سبک معماران!

    mresize.php

    16 آذر، روز دانشجو مبارک!

    mresize.php

    علت حادثه پلاسکو
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    نگاهی به طراحی پاویلیون های برتر در اکسپو دبی 2020
    دسته : نمایشگاه اکسپو
    تاریخ : شنبه , ۱۳۹۷/۰۷/۰۷ ۱۶:۵۸
    Expo%202020%20(1).jpg

    تحریریه معماری آرل
    اکسپو 2020 دبی یکی از مهم ترین رویدادهای دنیا در طول سال های آینده خواهد بود. شیخ محمد بِن رشید، معاون نخست وزیر امارات و حاکم دبی، مسئول برگزاری این نمایشگاه عنوان داشت با کانسپت همبستگی ذهن و خلق آینده به استقبال این رویداد می رویم. اکسپو 2020 حول ایده پایداری، تحرک و فرصت طلبی بنا شده و اولین نمایشگاه با این نام خواهد بود که در خاورمیانه، شمال آفریقا و جنوب آسیا با این گستردگی و وسعت برگزار خواهد شد. نمایشگاه اکسپو یک رویداد عظیم است که هر پنج سال یک بار برگزار شده و نزدیک به 6 ماه طول می کشد. اکسپو یک مقصد جهانی برای میلیون ها نفر است که ایده های خود را با رویکرد تکنولوژی و نوآوری به نمایش بگذارند.
    سایت اصلی نمایشگاه 2020 دبی یک ناحیه 438 هکتاری است که بین دبی و ابوظبی قرار گرفته است. طرح اصلی توسط یک شرکت معماری آمریکایی به نام HOK ارائه شده که در اطراف بلوک مرکزی به نام Al Wasl (به معنی اتصال) واقع شده که به واسطه سه سالن بزرگ احاطه شده است. همچنین معماران بنامی همچون سانتیاگو کالاتراوا و نورمن فاستر پروژه های بی نظیری در این رویداد ارائه داده اند. در ادامه 7 مورد از شاخص ترین پروژه های اکسپو 2020 را مشاهده می کنیم.
    پاویلیون UAE از سانیاگو کالاتراوا
    Expo%202020%20(2).jpg

    پاویلیون لوگزامبورگ از گروه معماری Metaform و The Space Factory
    Expo%202020%20(3).jpg

    پاویلیون پایدار از گروه معماری Grimshaw
    Expo%202020%20(4).jpg

    پاویلیون ملی اتریشی از استودیو Querkraft
    Expo%202020%20(5).jpg

    پاویلیون آمریکا از تیم معماری Fentress
    Expo%202020%20(6).jpg

    غرفه متحرک از نورمن فاستر
    Expo%202020%20(7).jpg

    پاویلیون بریتانیا از استودیو معماری Es Devlin
    Expo%202020%20(8).jpg
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    درگذشت رابرت ونچوری، بنیانگذار معماری پست مدرن
    دسته : اخبار معماری جهان
    تاریخ : پنجشنبه , ۱۳۹۷/۰۶/۲۹ ۱۴:۳۰
    Venturi%20(5).jpg

    تحریریه معماری آرل
    رابرت ونچوری شاخص ترین معمار سبک پست مدرن و نماد معماری آمریکایی در سن 93 سالگی درگذشت. ونچوری در میان بسیاری از معمارن برتر و صاحب سبک قرار داشت و کسب پریتزکر پرایز 1991، عضو موسسه معماری آمریکایی، و عضو افتخاری موسسه سلطنتی معماری بریتانیا از مهم ترین دستاوردهای وی می باشد که ستایش و تشویق بسیاری از جوامع معماری و هنری را به همراه داشت. وی به همراه همسر خود، دنیس اسکات براون از سال 1964 تا 2012 به کار مشغول بودند. میراث وی تحت نام (VSBA (Venturi Scott Brown Associates همچنان ادامه دارد.
    Venturi%20(1).jpg

    رابرت ونچوری به واسطه تناقضات پیچیده کار خود و سبک کار منحصربه فردش یکی از پیشگامان جنبش معماری پست مدرن و نظریه پردازان قرن 20 محسوب می شود. به طور قطع پروژه خانه مادر ونچوری جزء شناخته شده ترین و مهم ترین پروژه های وی به شمار می رود. به واسطه پروژه ها، خروجی متون و مقالات نوشته توسط ونچوری و اسکات براون، جرقه جنبش معماری از طریق تسلط بر روی سبک مدرنیسم به تکوین جنبش معماری در قرن بیستم منجر شد.
    Venturi%20(2).jpg

    ونچوری طرفدار ارجاعات تاریخی در معماری بود و اعتقاد داشت مدرنیسم، هویت معماری (هم محلی و هم تاریخی) را از بین بـرده و از ساختاری شهری جدا کرده است. اعتقاد و سبک کار وی در طول سالیان کار با کمپانی خود به نام VSBA منعکس کننده دیگاه اش بود. به عنوان مثال خانه مادر ونچوری یک مرجع انتزاعی بروز شده در مورد تایپولوژی خانه های آمریکایی است. در این پروژه، نما و کانسپت طراحی کاملا به خانه های شیب دار ویلایی آمریکایی شباهت دارد. اما این سبک منازل در قرن 18 یا 19 سیرکولاسیون و پلان استانداردی در اختیار نداشتند. و نچوری با حل مسئله پلان و خلق ارتباط فضایی مدرن و قالب یک حجم کلاسیک، تلفیقی بی نظیر از یک خانه ویلایی را به نمایش گذشت که تا سال ها منبع الهام بسیاری از معماران شد.
    Venturi%20(3).jpg

    ونچوری به دلیل کهولت سن در سال 2012 بازنشسته شد. در حال حاضر اسکات براون در شرکت VSBA تحت هدایت دنیل مک کوبری به کار خود ادامه می دهد. متاسفانه بسیاری از پروژه های این شرکت زیر انتقادات شدیدی قرار گرفته اند.
    Venturi%20(4).jpg
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    هویتی که خاکسترشد
    دسته : اخبار معماری جهان
    تاریخ : يکشنبه , ۱۳۹۷/۰۶/۱۸ ۱۲:۱۳
    Brazil%20Meuseum%20(1).jpg

    تحریریه معماری آرل
    هفته ای که گذشت برای جامعه فرهنگ و معماری بی نهایت دشوار بود. آتش سوزی موزه ملی برزیل، مرکز فرهنگ و هنر 200 ساله ای که روز دوشنبه هفته گذشته در آتش سوخت، نه تنها مصنوعات تاریخی ارزشمند را نابود کرد، بلکه ساختمان مهم این کشور از بین برد که جزئی از نماد تاریخی برزیل محسوب میشد. پاک شدن چشم انداز شهری به مسابه از بین رفتن هویت شهری و فرهنگی است. قابل توجه است که اغلب در چنین مواردی، ساخت و ساز جدید راهی برای تبلیغ احیای محله ها و ساخت و ساز شهری مورد استفاده قرار میگیرد که در این مورد بخصوص نمی توان ساخت و ساز جدید را راه حل معضل این حادثه عنوان کرد. به عنوان مثال آسمانخراش یک نماد برای شهرها و حتی کشورهای بزرگ محسوب می شود. مثلا نیویورک را بدون برج امپایراستیت، پاریس را بدون برج ایفل و یا کوالالامپور را بدون برج های پتروناس تصور کنید، غیرممکن است.
    Brazil%20Meuseum%20(2).jpg

    آتش سوزی در Museo Nacional (موزه ملی برزیل) یک خسارت غیرقابل جبران برای معماران، مورخان و شهروندان دنیا به شمار می رفت. دقیقاً مشخص نیست که جرقه این اتفاق از کجا آغاز شد، اما گزارشی مبنی بر کاهش بودجه دستگاه های ایمنی مراکز فرهنگی وجود دارد. بیش از 2 میلیون شیء تاریخی و کهن در آتش سوزی نابود شدند. لذا موسسه معماری برزیل (IAB) طی یک فراخوان جهانی، درخواستی برای دریافت کمک های مالی جهت بازسازی، مرمت و ساخت موزه داده است.
    Brazil%20Meuseum%20(3).jpg

    نابودی موزه برزیل عنوان کننده کاهش هزینه های ارائه شده توسط دولت برای نگهداری ساختمان می باشد. حال این موضوع به عنوان یک فرد ایرانی بررسی کنید: آیا امکانات امنیتی و تجهیزات نگهداری موزه های ایران کامل است؟ آیا دولت جمهوری اسلامی ایران حداقل بودجه لازم برای نگهداری یا تعمیر ساختمان های تاریخی کشور را ارائه میدهد؟
    موزه ملی ایران
    Brazil%20Meuseum%20(4).jpg

    مانند موزه ملی برزیل بسیاری از ساختمان های موزه در ایران قدیمی بوده و از امکانات کافی برای تعمیر و نگهداری بهره نمی برند. علاوه بر مسئله نگهداری، مرمت ساختمان های قدیمی خود چالش دیگری است. در طول سالیان گذشته فقدان منابع برای نگهداری ساختمان نمادین افزایش یافته است. این سناریو در مورد بسیاری از کشورها صدق می کند. در طول یک دهه گذشته فقدان مالی و عملکردی کشورهای جهان دوم و سوم نسبت به امر مدیریت مراکز فرهنگی و تاریخی بسیار افزایش یافته است. برخی از این کشورها با مشکلات مالی و اقتصادی زیادی درگیرند. سوال اینجاست کشورهایی که از منابع و افراد کافی برای کنترل فضاهای تاریخی فرهنگی خود بهره می برند (مثل ایران)، تا کنون چه کار کرده اند؟
    Brazil%20Meuseum%20(5).jpg
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    تغییر در معماری سوریه چگونه باعث جنگ شده است؟
    دسته : اخبار معماری جهان
    تاریخ : شنبه , ۱۳۹۷/۰۵/۲۷ ۱۱:۲۱

    تحریریه معماری آرل
    سلام. اسم من مروه صابونی است و آرشیتکت هستم. در شهر حُمص به دنیا اومدم و بزرگ شدم، شهری در مرکز غربیِ سوریه، و من همیشه همینجا زندگی کرده ام. بعد از شش سال جنگ، حُمص الان یه شهرِ نیمه ویرانه. من و خانواده م خیلی خوش شانس بودیم که خونمون هنوز سر جاشه. اگر چه برای دو سال مثل زندانیا توی خونه حبس بودیم. اون بیرون پُر از تظاهرات و درگیری و بمبارون و تک تیرانداز بود. من و همسرم یه استودیوی معماری داشتیم تو میدان اصلیِ محله قدیمیِ شهر. الان دیگه اون هم، مثل بقیه محله ی قدیمیِ شهر از بین رفته. نیمی از بقیه ی محله های شهر هم، الان خرابه ان. از زمان آتش بس اواخر سال ۲۰۱۵، بیشتر جاهای شهر کم و بیش آرومن. اقتصاد کاملا از بین رفته و مردم هنوز در حال جنگن. کاسبهایی که حُجره ای در بازار قدیمیِ شهر داشتن الان زیر یه سایبون وسط خیابون کاسبی میکنن. زیر آپارتمان ما یه نجاری هست، شیرینی فروشی و یه قصابی و یه چاپ خونه، کارگاه ها و الی آخر. من شروع کرده ام به تدریس پاره وقت. و با شوهرم که چند تا شغل با هم داره، یه کتاب فروشیِ کوچیک باز کردیم. بقیه ی مردم هم، همه جور کار برای گذران زندگی می کنن.

    Marwa(1).jpg

    البته، وقتی به شهر نابود شده‌ام نگاه می کنم، از خودم می پرسم: چی منجر به این جنگ بی معنی شد؟ در بیشتر سوریه مردم همدیگر رو تحمل می‌کردند، در طول تاریخ به تنوع عادت کرده بودند، با طیف وسیعی از اعتقادات، نژادها و هویت‌ها و رسم و رسوم، و غذاها و کالاها وفق پیدا کرده بودند. چگونه کشورم -- کشوری که در اون همه، در هماهنگی با هم زندگی می کردند، و در آرامش اختلافاتشون رو حل می کردن -- چگونه این کشور، رو به انحطاطِ جنگ داخلی و خشونت و آوارگی و یک تنفر بی سابقه ی قومی گذاشت؟ عوامل زیادی منجر به این جنگ شد -- اجتماعی، سیـاس*ـی و اقتصادی. هر کدام نقش خودشون رو بازی کردن. ولی من بر این باورم که یک دلیل کلیدی از قلم افتاده که خیلی هم تحلیلش مهمه، چرا که به شدت تاثیر میذاره، تا اینکه مطمئن بشیم دوباره این اتفاق نیفته. و اون دلیل، معماریه.

    Marwa(2).jpg

    معماری در کشور من نقش مهمی داشته در خلق و هدایت و تشدید درگیریهای بین احزاب این جنگ، و احتمالا در مورد کشورهای دیکه هم صدق میکنه. ارتباط غیر قابل انکاری بین معماری یک محل و شخصیت اجتماعی که در ان محل سکنی گزیده وجود داره. معماری نقش عمده ای در فروپاشی یک جامعه، و یا اتصال آن با هم دارد. جامعه ی سوریه مدتها با همزیستی آداب و سنن مختلف زندگی کرده. سوری ها تجربه ی برکت تجارت آزاد و جوامع پایدار را دارند. آنها معنای واقعی متعلق بودن به یک مکان را با لـ*ـذت لمس کرده اند، و تمام اینها در فضای ساخت و سازشان نمایان بود، در مساجد و کلیساهایی که پشت به پشت بنا شده بودند، در بازارهای تو در تو و اماکن عمومی، و تمام ابعاد و اندازه ها بر اساس قوانین انسانیت و توازن بود.

    هنور هم این معماری تلفیقی در خرابه ها قابل رویت است. شهر قدیمی اسلامی در سوریه بر گذشته ای چند لایه بنا شده بود، و با آن یکی شده بود و روحش را همراه با جوامعش، در آغـ*ـوش کشیده بود. مردم با هم کار و زندگی می کردند در جایی که احساس میکردن بهش تعلق دارن جایی که مثل خانه بود. همگی یک وجود واحد رو با هم تقسیم کرده بودن.

    Marwa(3).jpg

    ولی در طول قرن اخیر، رفته رفته این تعادل ظریف دستکاری شد؛ اول توسط طراحان شهریِ دوران استعمار، زمانی که فرانسوی ها، مشتاقانه می گشتند و هر آنچه به قول خودشان یک شهرِ نا-مدرنِ سوریه بود را متحول می کردند. خیابان های شهر را منفجر و مجسمه ها را جا به جا می کردند. اسمش را گذاشته بودند پیشرفت، و آنها آغاز یک ازهم گسیختگیِ آهسته و طولانی بودند. شهرسازی سنتی و معماریِ شهرهای ما هویت و تعلق را نه با جدا سازی، بلکه با بافت درهمش تآمین می کرد. ولی در طول زمان، دیرینگی بی ارزش و نوگرایی باب میل شد. توازن فضاهای ساخت و ساز و اماکن اجتماعی زیر عناصر مدرنیته لگدمال شدند-- بلوکهای ناتمام و وحشتناکِ بتونی، غفلت، و انهدام زیبایی، یک شهرنشینیِ تکه تکه که اجتماع را بر اساس طبقه، قوم یا دارایی منطقه بندی کرده.

    اتفاقی که برای جامعه هم افتاد. همین که شکل محیط ساخت و ساز تغییر کرد، روش زندگی مردم و و حس تعلق خاطرشان به جامعه نیز شروع به تغییر کرد. از یک ثباتِ باهم بودن، تعلق، معماری تبدیل به یک جدا کننده شد، و جوامع فاصله گرفتند درست از همان بافتی که متحدشان کرده بود، و از روحِ همان محلی که نماینده وجود مشترکشان بود.

    در حالی که عوامل زیادی منجر به جنگ سوریه شدند، این مسیر نباید دست کم گرفته شود، که با دامن زدن به هویت و عزت نفس از دست رفته، منطقه بندی شهری و معماریِ غیر-انسانی و گمراه چگونه نفرت و بخش بندیِ قبیله ای را گسترش داد. در گذر زمان، آن شهر متحد مبدل به یک مرکز شهر شد با خرابه نشین هایی دورتا دورش و از آن طرف، جوامع اصیل شدند گروههای اجتماعی متمایز، غریبه با هم و غریبه با محل. از دید من، از دست دادن حس تعلق خاطر به یک مکان و حس تقسیم کردنش با دیگری کار را برای تخریب خیلی راحت تر کرد.

    مثال خیلی واضحش رو میتونیم در سیستم خانه سازی غیر رسمی ببینیم، که قبل از جنگ، چهل درصد جمعیت رو پوشش می داد. درسته، قبل از جنگ، تقریبا نیمی از جمعیت سوریه در زاغه ها زندگی می کردند، محله هایی پراکنده بدون زیر ساخت های لازم، ساخته شده از ردیف بی پایانی از بلوکهای عـریـ*ـان که مردم رو توخودشون جا می دادن، مردمی که بیشتر متعلق به یک گروه بودن، چه بر اساس مذهب، طبقه اجتماعی، اصالت یا همه اینها.

    این شهر نشینی خرابه ای، ثابت شد که عامل محسوسی در ایجاد جنگ بود. درگیری خیلی راحت تر شکل میگیره، بین مناطقی که از قبل دسته بندی شدن-- جایی که "دیگران" زندگی می‌کنند. رشته هایی که شهر رو متصل به هم نگه میداشت-- چه اجتماعی، در یک ساختمان، یا اقتصادی، از طریق معاملات بازار، یا مذهبی، از طریق همزیستی شان-- همه در مدرن سازی بی هدف و گمراهِ ساختمانها گم شدن.

    اجازه بدین موضوعی رو بگم. وقتی در مورد شهر نشینی ناهمگون در جاهای دیگه ی دنیا می خونم، مثل محله های نژادی و قومی در شهرهای بریتانیا یا اطراف پاریس و بروکسل، متوجه آغاز یک نوع بی ثباتی میشم از همونی که در سوریه به طرز مصیبت باری شاهدش بودیم.

    ما بد جوری شهرها رو نابود کردیم، مثل حُمص، حلب، دَرعا و شهرهای دیگه، و تقریبا نیمی از جمعیت کشور بی خانمان شدن.

    امیدوارم که جنگ به پایان برسد، و سوالی که منِ آرشیتکت، باید بپرسم، اینه: چگونه باز سازی کنیم؟ قواعدی که این بار باید ازشون پیروی کنیم که جلوی تکرار همان اشتباه را بگیریم چیا هستن؟ از دید من، تمرکز اصلی باید روی ایجاد اماکنی باشه که به مردمش حس تعلق بده معماری و طراحی باید بعضی از ارزشهای سنتی رو باز پس بگیرن، شرایطی به وجود بیارن برای همزیستی و صلح، ارزشهای زیباییی که به جای تظاهر، دسترسی و سادگی رو به نمایش بگذاره، ارزشهای اخلاقیی که مشوق پذیرش و سخاوت باشه، معماریی که برای لـ*ـذت همگان هست، نه گلچینی از آدمها، همانطور که در کوچه های تاریکِ شهر اسلامی بود، طراحیِ ترکیبی باشه که حس اجتماعی رو ترغیب کنه.

    در حُمص محله ای هست به نام "بابا اَمر" که کامل تخریب شده. تقریبا دو سال پیش من طرحی رو ارائه کردم به مسابقه خانه سازی UN برای بازسازی این محله. ایده من ایجاد یک بافت شهری بود، که از یک درخت الهام گرفته بود، قادر به رشد و گسترش طبیعی، با انعکاسی از پلهایی سنتی که روی کوچه های قدیمی معلق بودند، و آپارتمانها رو در بر داشتند، حیاطهای خصوصی، مغازه ها، کارگاه ها، پارکینگ‌ها، مکان‌های بازی و تفریح، و درختها و فضاهای با سایه‌بان. عالی نیست، مشخصا. این طرح رو در چند ساعتی که برق داریم، کشیدم. راههای زیادی برای بیان تعلق و اجتماع در معماری هست. ولی اون رو با بلوکهای جدا، جدای تنها مقایسه کنید که توسط پروژه رسمی برای بازسازی "بابا اَمر" پیشنهاد شد.

    معماری، محوری نیست که تمام زندگی بشریت حولش بچرخد، ولی قدرت آن را دارد که فعالیتهای بشری را تلقین یا حتی شکل دهد. در این راستا اسکان، تلفیق هویت و اجتماع همه محصول و سازنده شهرسازی موثر هستن. شهرسازی اصیل و زیبای شهر قدیمی اسلامی و یا خیلی از شهرهای قدیمی اروپا برای مثال، یکپارچگی را تشویق می کنند، در حالی که ردیفهای بی روحِ خانه ها یا برجها، حتی وقتی لوکس هستن موجب ترویج تنهایی و "غریبگی" هستن. حتی چیزهای ساده مثل اماکن زیرسایه یا گیاهان میوه دار یا آب آشامیدنیِ داخل شهر میتواند تفاوت ایجاد کند در اینکه مردم چه حسی نسبت به محلشان دارند، و اینکه آیا آن را محلی با سخاوت می بینند، که می بخشد محلی که ارزش نگهداری دارد، ارزش حمایت، یا اینکه جایی می بینند که غریب است، پُر از نطفه خشم. برای آنکه محلی بخشنده باشد، معماریش باید بخشنده باشد.

    محیط ساخته شده ما مهم است. بافت شهر ما در بافت روحمان، منعکس است. و چه به شکل یک زاغه نشین بتُنیِ بی قاعده، یا خانه سازیهای اجتماعی خراب شده، یا شهرهای قدیمیِ لگد مال شده، یا جنگلهایی از آسمان خراش ها، الگوهای شهرسازی معاصر که در تمام خاورمیانه ظهور یافته اند یکی از دلایل حس غُربت و از هم گسیختگی جوامع ما بوده اند.

    می تونیم درس بگیریم. میتونیم یاد بگیریم از یه راهِ دیگه، که چگونه یک معماری بیافرینیم که فقط در خدمت ابعاد عملی و اقتصادی زندگی مردم نباشد، بلکه پاسخ گوی نیازهای اجتماعی، معنوی و روانشناختی شان هم باشد. این نیاز ها قبل از جنگ سوریه کامل نادیده شده بودن. ما باید دوباره شهرهایی ایجاد کنیم که ساکنانش، اونو با هم قسمت کنن. اگر چنین کنیم، مردم نیاز نخواهند داشت که در پی هویتی متضاد با هویت های اطرافشون باشن، چرا که دیگه همه احساس میکنن تو خونه خودشون هستن.
     

    ☾♔TALAYEH_A♔☽

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/05/18
    ارسالی ها
    35,488
    امتیاز واکنش
    104,218
    امتیاز
    1,376
    برترین ساختمان های آجری 2018 از نگاه مسابقه بین المللی معماری
    دسته : اخبار معماری جهان
    تاریخ : يکشنبه , ۱۳۹۷/۰۵/۲۱ ۱۲:۳۳
    Brick%20award%202018%20(2).jpg

    تحریریه معماری آرل
    انجمن صنایع آجر (BIA) برندگان مسابقه معماری 2018 (Architecture Award) با موضوع ساختمان های آجری را معرفی کرده است. این مسابقه در یک بخش مجزا به نام "چشم انداز ساختمان های آجری در کشورهای صنعتی" سعی دارد تا نقش گسترده و کابری های متعدد این متریال را در معماری امروز به نمایش بگذارد. امسال 19 پروژه از بین 88 شرکت کننده انتخاب شده که شامل ساختمان های تجاری، آموزشی، مسکونی و محوطه سازی می باشند.
    آجر به واسطه انعطاف پذیری در الگوهای گسترده تر از ابعاد خود و زیبایی شناسی نامحدود اش، هر گونه استراتژی ساخت را به چالش می کشد. گسترده عملکرد این متریال که در هزاران سال قبل تا به امروز مورد استفاده قرار می گیرد، بخش جدایی ناپذیر پروژه ها به شمار می رود که به شیوه عجیبی پایدار هم محسوب می شود. جزئیات کامل پروژه و برندگان این بخش از مسابقه معماری 2018 برای شما قرار داده ایم.
    ساختمان های تجاری
    Best in Class Winner
    Fort Mill Welcome Center - Fort Mill, South Carolina

    Brick%20award%202018%20(3).jpg

    Brick%20award%202018%20(4).jpg
    معمار: گروه معماری Liollio
    معمار منظر: Warren Pruitt
    Gold Winner
    The Study at University City – Philadelphia, Pennsylvania

    Brick%20award%202018%20(5).jpg

    Brick%20award%202018%20(6).jpg

    معمار:DIGSAU
    معمار منظر:Bryan Hanes
    Silver Winner
    Bouhan Falligant – Savannah, Georgia

    Brick%20award%202018%20(7).jpg

    Brick%20award%202018%20(8).jpg

    معمار:Felder & Associates
    معمار منظر:West Construction Company
    Bronze Winner
    The Retail Center on Bryant Drive – Tuscaloosa, Alabama

    Brick%20award%202018%20(9).jpg

    Brick%20award%202018%20(10).jpg

    معمار: Herrington Architects
    معمار منظر: J.T. Harrison Construction Company, Inc.
    ساختمان های آموزشی (برای مقاطع دانشگاهی)
    Best in Class Winner
    Dr. Nettie Stevens Science Center, Westfield State University – Westfield, Massachusetts

    Brick%20award%202018%20(11).jpg

    Brick%20award%202018%20(12).jpg

    معمار: CambridgeSeven
    معمار منظر: Shadley Associates
    Gold Winner
    Williams College Bookstore – Williamstown, Massachusetts

    Brick%20award%202018%20(13).jpg

    Brick%20award%202018%20(14).jpg

    معمار: CambridgeSeven
    معمار منظر: Engelberth Construction, Inc.
    Silver Winner
    University of Richmond, Queally Admissions Center – Richmond, Virginia

    Brick%20award%202018%20(15).jpg

    Brick%20award%202018%20(16).jpg

    معمار: SMBW, PLLC
    معمار منظر: HG Design Studio
    Bronze Winner
    Veterinary Medical Center at The Ohio State University – Columbus, Ohio

    Brick%20award%202018%20(17).jpg

    Brick%20award%202018%20(18).jpg

    معمار: Smith-Miller + Hawkinson Architects LLP
    معمار منظر: Perspectus Architecture
    ساختمان های آموزشی (برای مقاطع تحصیلی پایین)
    Best in Class Winner
    Robert J. Richardson Middle School – Chicago, Illinois

    Brick%20award%202018%20(19).jpg

    Brick%20award%202018%20(20).jpg

    معمار:STR Partners LLC
    معمار منظر: Jacobs/Ryan Associates
    Gold Winner
    Millbrook School Dining Hall – Millbrook, New York

    Brick%20award%202018%20(21).jpg

    Brick%20award%202018%20(22).jpg

    معمار:Voith & Mactavish Architects LLP
    معمار منظر: Consigli Construction
    Silver Winner
    Mansueto High School – Chicago, Illinois

    Brick%20award%202018%20(23).jpg

    Brick%20award%202018%20(24).jpg

    معمار: Wheeler Kearns Architects
    معمار منظر: Site Design Group
    Bronze Winner
    Glenbard West High School Expansion – Glen Ellyn, Illinois
    Brick%20award%202018%20(25).jpg

    Brick%20award%202018%20(26).jpg

    معمار: Legat Architects
    معمار منظر: David R. McCallum Associates
    برندگان بخش محوطه سازی و سنگ فرش
    Best in Class Winner
    University of the District of Columbia Student Center – Washington, DC

    Brick%20award%202018%20(27).jpg

    Brick%20award%202018%20(28).jpg

    معمار منظر: Cannon Design in Collaboration with Marshall Moya Design
    Gold Winner
    Founders Way Renovation – Greenville, North Carolina

    Brick%20award%202018%20(29).jpg

    Brick%20award%202018%20(30).jpg

    معمار منظر: ColeJenest & Stone
    Silver Winner
    Freedom Walkway – Rock Hill, South Carolina

    Brick%20award%202018%20(31).jpg

    Brick%20award%202018%20(32).jpg

    معمار: FMK Architects
    معمار منظر: groundworks studio
    ساختمان مسکونی (مجتمع های مسکونی)
    Best in Class Winner
    The Hine Project – Washington, DC

    Brick%20award%202018%20(33).jpg

    Brick%20award%202018%20(34).jpg

    معمار:Weinstein Studio / Esocoff & Associates, and Gensler
    Gold Winner
    5 Franklin Place – New York, New York

    Brick%20award%202018%20(35).jpg

    Brick%20award%202018%20(36).jpg

    معمار: ODA New York
    Silver Winner
    613 Baltic Street – Brooklyn, New York

    Brick%20award%202018%20(37).jpg

    Brick%20award%202018%20(38).jpg

    معمار: (Stantec (Formerly VOA
    Bronze Winner
    Four51 Marlborough – Boston, Massachusetts

    Brick%20award%202018%20(39).jpg

    Brick%20award%202018%20(40).jpg

    معمار:Hacin + Associates
     

    برخی موضوعات مشابه

    بالا