زنجان روستای سعیدآباد زنجان

مهربانوی ایرانی

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2018/11/30
ارسالی ها
6,382
امتیاز واکنش
14,551
امتیاز
898
سن
26
روستای سعیدآباد زنجان

سیری در سعیدآباد

در معرفي تحقيقي كه خوانندگان عزيز پيش رو دارند مي توان گفت منوگرافي از روستاي نسبتاً بزرگ سعيد آباد شهرستان ايجرود مي باشد كه در اين تحقيق آن چنان كه از نامش پيداست سعي گرديد جنبه هاي گوناگون حياط اجتماعي: از جغرافيا گرفته تا ساخت هاي اقتصادي، اجتماعي، جمعيت، فرهنگ، خانواده و ارزشها، نهادها و هنجارهاي اجتماعي و ويژگي هاي مختلف ديگر را به نحو نسبتاً دقيقي مورد مطالعه و بررسي قرار گيرد و از اين طريق بتوانيم سهم هر چيز كوچكي در شناساندن اين نقطه مستعد و محروم به علاقه مندان و مسئولين داشته باشيم. سعيد آباد در فاصله 22 كيلومتري شهر زرين آباد مركز شهرستان ايجرود واقع گرديده است. ما در اين تحقيق سعي خواهيم كرد تا مشكلات و فولكلور و موقعيت جغرافيايي، وضع سواد و بهداشت و فعاليتهاي توليدي و اقتصادي از قبيل كشاورزي، دامداري، گاوداري مرغداري و ساير فعاليتها و هم چنين نوع مسكن و مصالح آن، نيازمنديهاي زندگي، پوشاك، خوراك بپردازيم. اجتماعات انساني همواره در معرض تغيير و تطور هستند، اما در گذشته تغييرات اجتماعي تدريجاً و به كندي و در طي زمان دراز در اجتماعات پراكنده عالم صورت مي گرفته است. اما با پيشرفت عظيم علم و صنعت در قرن بيستم مخصوصاً بعد از جنگ جهاني دوم اين تغييرات با سرعت بيشتري اتفاق مي افتد. اشكار آن است اگر اجتماعات بشري چشم بسته و بدون مطالعه قبلي تسليم اين تغييرات گردند جز پريشاني بهره اي نخواهند داشت. تصميمات بدون تفكر و تعمل ممكن است به ظاهر در مسئله اي موثر افتد ولي در نهايت مشكلات اجتماعي بسياري را ايجاد خواهد كرد. اين دلايل باعث مي شود كه اين توسعه هاي علمي و صنعتي از تحقيقات و تجربيات علوم انساني كمك مي گيرند تا اين تغييرات درجهت مطلوب و سازنده سوق يابد. مجموعه اي كه در پيش رو داريد بررسي و مطالعات پيرامون مسائل اقتصادي، اجتماعي فرهنگي، و تاريخي روستاي سعيد آباد مي باشد كه در قالب يك منو گرافي از روستاي سعيد آباد بوده كه نتيجه ي مصاحبه با مردم و مسئولين و استفاده از اسناد و مدارك مي باشد هر چيزي نقايص زيادي دارد وآن هم ناشي از حجم گسترده كار و بضاعت علمي گردآورندگان مي باشد.   بيان مسئله يكي ازتكنيك هاي خاص در علوم اجتماعي كه پس از لوپله در جاهن مرسوم شده و در ايران از دهه 40 رواج فراوان يافته تك نگاري يا منو نگاري است. منوگرافي كه ترجمه ي آن تك نگاري است، يكي از شيوه هايي است كه در روش ژرفايي براي مطالعه جوامع محدود مورد استفاده قرار مي گرد. (تك نگاري در حقيقت بررسي يك نمونه است كه در آن سعي داريم به مطالعه ژرفايي امري بپردازيم و تاثير و تاثر عوامل متعددي را در پديده ي مزبور مورد توجه قرار دهيم و تغيير و تحولي را كه در اثر گذشت زمان در امري پديد آمده اند مورد عنايت قرار گيرند.) (روش تحقيق دكتر علي قائمي صفحه 199) در كشورهاي در حال توسعه كه در مرحله گذار قرار دارند معمولاً مسائل اجتماعي عديده اي وجود دارند كه مانع توسعه و تحولات اجتماعي مي گردند و به عنوان سدي كه مانع از ايجاد وضعيت مطلوب مي گردند عمل مي كنند. و از طرفي چون پژوهشهاي در اين زمينه صورت نمي گيرد و اين مشكلات و مسائل به صورت حل نشده باقي مي مانند به عنوان پديده هاي نامطلوب اذهان نخبگان و افكار عمومي مردم را به خود نشان مي دارند و انسان را به چاره جويي و اقدام عملي در حل اينگونه مسائل مي نمايند. حال در اكثر روستاها كه سعيد آباد هم جزئي از انهاست، وجود بيكاري و در پي آن اعتياد و نبود امكانات علمي ، آموزشي و رفاهي و نبود امكانات و تفريحات سالم و جواني جمعيت، ناشناخته بودن منطقه از لحاظ قابليت ها و استعدادها و نبود پژوهش هاي كافي در اين موارد ذهن هر محققي را به خود مشغول مي دارد تا با انجام تحقيقي نسبتاً همه جانبه گامي هر چند كوچك در شناساندن اين منطقه به مسئولين امر داشته باشد تا كساني كه قدرت حل مشكل يا توانايي سرمايه گذاري در اين نقطه را دارند اقدامات لازم را در اين زمينه مبذول دارند و مشكلات اهلي را كم رنگ تر نمايند.

منبع:وبلاگ سیداوا (
نوشته شده در شنبه نهم شهریور ۱۳۹۲ ساعت 12:3 توسط نظری)
 
  • پیشنهادات
  • مهربانوی ایرانی

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/11/30
    ارسالی ها
    6,382
    امتیاز واکنش
    14,551
    امتیاز
    898
    سن
    26
    اهميت و ضرورت مسئله: شناخت محيطي كه در آن زندگي مي كنيم و آشنايي با مسائل و هم چنين آداب و رسوم آن مي تواند محاسن بسياري داشته باشد. براي ايجاد دگرگوني در هر پديده ي اجتماعي كه باعث عقب ماندگي و مانع پيشرفت مي شود بايستي آن پديده رابشناسيم و جنبه هاي مختلف از زندگي انسانها را مطالعه كنيم تا بتوانيم راه حلي مناسب براي مسائل بيابيم. مسائل اجتماعي پديده هاي غير فردي، واقعي، متغير، نسبي، قانونمند و قابل كنترل هستند كه طرح و شناسايي عملي آنها مستلزم وجود واحد اجتماعي مشخص و اصحاب انديشه و تعامل صحيح و مناسب بين انديشمندان اجتماعي زيربط و بالاخره وجود فضاي فكري و اجتماعي مناسب است. (بررسي مسائل اجتماعي ايران – گروه مولفان.) اگر به اين مسائل رسيدگي نشود در نتيجه مهاجرت از مناطق محروم به پايتخت و شهرهاي بزرگ سرعت بيشتري به خود مي گيرد و آن اجتماع ها را نيز دچار مشكلات خاصي ميكند لذا لازم است كه ما به مطالعه اوضاع، اقتصادي ، اجتماعي و فرهنگي اينگونه مناطق بپردازيم هر چند بررسي كامل و جامع ميسر نيست.   اهداف تحقيق: هم چنان كه از موضوع و مسئله مورد تحقيق بر مي آيد هدف تحقيق شناسايي محيط روستا، كمك به رشد و توسعه اجتماعي، طرح برنامه هاي عمراني منطقه و كسب اطلاعات ممكن است از خانوارهاي روستايي سعيد آباد و ساختار جمعيتي و استفاده از اين اطلاعات در راه رشد و تامين خواسته هاي مردم اين روستا و آسان نمودن تصميم گيري جهت رشد و توسعه امكانات مردم روستا مي باشد. هم چنين آشنايي با موقعيت جغرافيايي و اب و هوايي و هويت تاريخي اين نقطه از اهداف ديگر اين تحقيق است. اين جانب هم چنين با نگارش آداب و رسوم و عادات اجتماعي در نظر دارم از فراموش شدن اين سنت ها كه با گذر زمان اتفاق مي افتد جلوگيري نمايم. محدوديت هاي تحقيق: با توجه به اينكه اين منوگرافي از يك روستا به عمل آمد دستيابي به اسناد و اطلاعات دقيق مكتوب تا حدودي غير ممكن و بيشتر موارد نقل قول هاي شفاهي مي باشد.   بخش دوم: پيشينه ي نظري و تاريخچه ي منوگرافي (منوگرافي كه به معني تحقيق يك واحد است در واقع واحد موضوعي را شامل مي شود نه واحد جغرافيايي را و با اين محدود كردن محقق مي تواند آن زمينه كه تبحر دارد و به تحقيق و مطالعه بپردازد) (مباني مردم شناسي دكتر محمود روح الاميني صفحه 58 انتشارات دانشگاه پيام نور) منوگرافي عبارت است از مطالعه جامع اجتماع و يك امر اجتماعي نظير خانواده، طبقه، روستا و غيره. چون تحقيق جامع و كامل در يك اجتماع بزرگ عملاً ممكن است محققان ترجيح مي دهند كه يك اجتماع كوچك مثلاً يك ده و يا يك واحد اجتماعي نظير ايلي را مورد بررسي و مطالعه قرار دهند و كليه جنبه هاي معنوي و مادي و اجتماعي و اقتصادي آن را مطالعه كنند. ولي بايد توجه داشت كه منوگرافي تنها يك توصيف انتزاعي نيست زيرا تمام شئون يك اجتماع و روابط واقعي آنها با يكديگر را در نظر مي گيرند و اگر هم به سهولت مطالعه اجزا جدا جدا مورد ملاحظه و بررسي قرار گيرد. مثلاً ساختمان اجتماعي مجزا از ساختمان اقتصادي بررسي مي شود نبايد روابط و هم بستگي هاي آنان را مورد غفلت قرار دارد. چه اجتماع از كنار هم قرار گرفتن اجزاء مختلف تشكيل نمي شود بلكه در اجتماع بايد نظام خاصي كه روابط و نسبت فعل و انفعالات آنها با يكديگر معين مي كند در نظر گرفته شود (حسن نژاد) لفظ منوگرافي به معناي يكتانگري است و بر توصيفي جامع و نكته كه با روش علمي درباره ي واحدي اجتماعي صورت مي گيرد اطلاق مي گردد. پايه گذار اين شيوه تحقيق لوپله فرانسوي (Leplay) بود. كه در اروپا و از جمله در فرانسه نيز نخست پژوهشهاي تاريخي روستايي مورد عنايت بود به عنوان نمونه مي توان از دو كتاب ده در نظام اثر بابو و دهقانان و كارگران از هفتصد سال قبل تا كنون نوشته آونل ياد كرد. نيمه قرن نوزدهم به اينگونه تصوير سازي از واقعيت هاي اجتماعي روي آورد. منوگرافي روستايي به نسبت تازه تر است. هر چند تحقيقات منظم در باب جوامع انساني همواره در معرض تغيير و تطور بوده است. امروزه روش منوگرافي درهمه جوامع مقبول افتاده است چنانچه مجله ي (جامعه شناسي معاصر) كه از چند سال قبل به اهتمام يونسكو فهرستي از منابع و ماخذ در مورد مطالعات روستايي – منوگرافي هاي ده ارائه مي دهد گواهي صادق برآن است. مطالعه جامعه هاي دهقاني از همان اواسط قرن نوزدهم آغاز شد، اما بررسي هاي موضوعي و محلي درباره ده يا دهكده خاص و بيان اوصاف و احوال آن به وجه كامل و دقيق تنها در قرن بيستم نشأت يافته و رونق گرفته است. (جواد صفي نژاد- طالب آباد) در ايران منوگرافي به صورت ناقص از سال 1377 توسط جلال آل احمد در تات نشين هاي بلوك زهرا و او رازان صورت گرفت كه بيشتر به عقايد، آداب . رسوم و فرهنگ عامه ي مردم پرداخته است.   روش تحقيق: در مطالعه اين روستا به عنوان يك توصيف و منوگرافي از روش هاي مختلفي از جمله موراد زير صورت گرفته است. الف- مصاحبه ب- مشاهده همراه با مشاركت ج- استفاده از مدارك و اسناد موجود
     

    مهربانوی ایرانی

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/11/30
    ارسالی ها
    6,382
    امتیاز واکنش
    14,551
    امتیاز
    898
    سن
    26
    شنيدستم كه در اطراف زنجان دهي باشد به ده فرسنگي آن دهي بس خرم و سر سبز و آباد در آن بس مردمان خوب و دلشاد همه خوش قلب و با ايمان و تقوي سعيد آباد ناميدند آنجا به مذهب جعفري،دردين مسلم زنهي حق بري بر امر مقدم هوا خواه علي و آل اطهار كه در اين ره نموده سعي بسيار براي كسب علم و فضل و ايمان فراوان كرده كوششها، فراوان دگر سادات با ايمان اين ده كه ازنسل علي و آل زاده چه دانشمند مرداني خداجو كه غير از حق پرستيشان نبدخو. بروز شادي و غم در مجالس بذكر آل احمد بوده خالص زخوان جود حق باشد در انجا فراوان ميوه و انواع انها حبوباتش به نوع خود بنام است گوارا آب شيرينش به كام است بود اطراف ده باغات پر بار همه تسبيح گوي حق داور گلابي دارد و انگور و آلو دگر سيب است و با دام و گردو زآثار تمدنهاي پيشين بيا اطراف كوهستان آن بين به كوه كبجه آثاري فراوان تواني ديد از اقصاي دوران بود سرچشمه هاي خوشگواري در اطراف سعيد آباد جاري هوايش بس لطيف و روح افزاست كه اين از حال اهل قريه پيداست زمستانش بسي سرد اشت و پر برف كهنسالان در اين ره گفته بس حرف به تابستان چوييلاقي ملايم در آن بتوان توطن كرد دايم به مسجد جامع صاحب زمانش كه بيش از سيصد و اندي بدانش چو داخل مي شوي يك منبر آنجاست صدو پنجاه و شش سال است پيداست بود دو مسجد و سه تكيه در ده كه در عهد كهن ايجاد گشته   بخش سوم: اوضاع تاريخي و جغرافيايي روستا فصل اول: مشخصات تاريخي نام رسمي و محلي آن نام دهستان، بخش و شهرستان تاريخچه ي مختصر روستا شخصيتها: علما – سادات شهداء جانبازان اسراء مفقودالاثرها آثار تاريخي:1- مسجد صاحب الزمان- 2- تاريخچه منبر 3- بناهاي كوه گبجه 4- تونل قديمي 5- غارهاي كوه در بند فصل دوم: ويژگي هاي جغرافيايي حدود و وسعت همسايگان ناهمواري ها آب و هوا برف و باران بادهاي محلي پوشش گياهي جانوران بومي   نام رسمي و محلي روستا: با عرض تاسف بنده با سعي و تلاشي كه انجام داده ام از اسناد و مدارك و ريش سفيدان محل از وجه تسميه روستا اطلاعي بدست نياوردم. تنها مطلبي كه با اطلاع خوانندگان عزيز برسانم اين است ك نام رسمي اين روستا سعيد آباد مي باشد كه به زبان محلي و در بين روستاهاي همسايه به سيداوا معروف است. نام دهستان: بخش و شهرستان روستاي سعيد آباد به جهت وسعت و جمعيت كه دارد و هم چنين به دليل موقعيت جغرافيايي مركز دهستان مي باشد كه اين دهستان نيز همنام با روستا به دهستان سعيد اباد نام دارد كه اين دهستان همراه چند دهستان ديگر متعلق به بخش مركزي شهرستان ايجرود مي باشد. تاريخچه مختصر روستا: از قدمت و عمر سعيد آباد اطلاعات دقيقي در دست نيست ولي آنچه از نوشته روي سنگهاي قبور و انبيه قديمي بر مي آيد، نشانگر قدمت بسيار زياد روستا مي باشد. در قبرستان سنگهايي وجود داشته و دارد كه به خط كوفي نوشته شده است و بنابه اظهار يكي از روحانيون محل تاريخي بعضي از سنگها به بيش از 700 سال مي رسد. در بالاي كوه گبجه خانه هايي از سنگ و آهك ساخته شده بود كه در حال حاضر نيز بعضي از آثارش موجود است كه همگي آنان دال بر قديمي بودن روستا دارد. هم چنين گاهي حفاريهاي انجام شده در اطراف سعيد آباد منجر به پيدا شدن قبرستان هايي شده كه گواهي بر قدمت آبادي مي دهد قبرهايي كه در اين روستا موجود است و آثاري كه از آنها به دست آمده نشان مي دهد كه اين روستا قبل از پيدايش اسلام وجود داشته است چرا كه از قبرها زيور آلات و اشياي ديگري بدست آمده است و همه مي دانيم كه بعد از اسلام، گذاردن اشياء قيمتي مورد علاقه ميت در قبر مرسوم نبوده است. از قرار موجود و بنابر اظهارات بزرگان چنين فهميده مي شود كه حداقل عمر روستاي سعيد آباد به بيش از هزار و پانصد سال مي رسد. در كتاب فرهنگ جغرافيايي ايران، جلد دوم، در رابـ ـطه با روستاي سعيد آباد چنين امده است: آثار خرابه هاي ابنيه قديمي در قله كوه مجاور (گبجه) ديده مي شود كه شاهد قدمت آبادي است و روستا غارهاي بسيار قديمي دارد.
     

    مهربانوی ایرانی

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/11/30
    ارسالی ها
    6,382
    امتیاز واکنش
    14,551
    امتیاز
    898
    سن
    26
    شخصيتها: الف- علما مرحوم آخوند ملا آقاجان كرمي فرزند مرحوم ملا عبدالرحيم در سال 1266 هجري قمري درروستاي سعيد آباد چشم به جهان گشود. مرحوم ملاآقاجان بعد از گذراندن مقدمات براي ادامه تحصيل به زنجان عزيمت نمود و در انجا به كسب فيض از محضرات سيد معظم پرداخت. مرحوم ملاآقاجان پس از اتمام لمعتين به سعيد آباد بازگشت نموده و به ارشاد اهالي و مردم روستاهاي مجاور پرداخت. مرحوم اخوند در رفع اختلافات مردم پيشگام بوده است و به دليل محبوبيتي كه در بين مردم داشته در اين امر موفق بوده است. مرحوم اخوند در سن 70 سالگي در سال 1336 قمري چشم از جهان فرو بست. مرحوم آخوند ملاعلي اكبر محمدي مرحوم آخوند فرزند مرحوم آخوند ملاميرزا بابا در سال 1244 شمسي در روستاي سعيد آباد متولد شد و همانند ساير علما براي تحصيل به زنجان عزيمت نمود و پس از اتمام تحصيل به روستا بازگشته و به ارشاد و راهنمايي اهالي پرداخته است. از خصوصيات مرحوم آخوند شب زنده داري، سحر خيزي و هم چنين در قرائت قران تبحر خاصي داشت. شهرت قرائت وي در منطقه زبان زد همگان بود. وي در سال 1319 شمسي در سن 75 سالگي دار فاني را وداع گفت. مرحوم آقا ملاعي كرمي مرحوم آخوند ملاعي كرمي معروف به ملاعي سفيد فرزند مرحوم گل محمد در روستاي سعيد آباد متولد شد وي در يك خانواده فقير متولد شد و با زحمات فراوان تحصيلات حوزوي را به پايان رسانيد. مرحوم ملاعي علاوه بر ارشاد اهالي سعيد آباد جهت ارشاد به روستاهاي اطراف نيز مي رفت. بنابر اظهارات اهالي بيشتر اوقات را مشغول مطالعه بوده و در زمان فراغت از مطالعه نيز به ذكر مشغول بوده است. ايشان بدليل صوت زيبايي كه داشته مراسم روضه خواني اش هميشه پر جمعيت بوده است و اذان را با صداي زيبايي بر بام مسجد مي گفته است. وي درسال 1370 قمري در روستاي سعيد آباد ديده از جهان فرو بست. مرحوم آخوند ملا مجتبي كرمي. مرحوم اخوند ملا مجتبي كرمي فرزند مرحوم ملاعبدالله به سال 1277 شمسي در روستاي سعيد آباد متولد شد وي بعد از دوران طفوليت براي تعليم و فراگيري علوم ديني به شهرستان زنجام مهاجرت نمود و اين در حالي بود كه پدر خود را در سن 6 سالگي از دست داده بود و مخارج تحصيلش را مادرش كه درس قران بود تامين مي نمود. مرحوم ملامجتبي در ماههاي رمضان و محرم به روستاي گروس مي رفت و مابقي ماهها را در روستا كلاسهايي را تشكيل داده و قرآن آموزش مي داد. ايشان با توجه به علاقه شديدي كه به حضرت سيد الشهدا داشت مراسم تعزيه خواني را تشكيل داده و در آن شركت مي‌كرد. وي در سال 1364 شمسي روز 22 بهمن ماه در سن 87 سالگي دار فاني را وداع گفت. حضرت حجت الاسلام و المسلمين حاج شيخ فاضل كرمي جناب حجت الاسلام و المسلمين حاج شيخ فاضل كرمي فرزند مرحوم كربلايي بختيار در سال 1306 شمسي در روستاي سعيد آباد و در يك خانواده ي مذهبي ديده به جهان گشود. ايشان قدري از كتابهاي فارسي و مقدمات عربي را در سعيدآباد خوانده و جهت ادامه تحصيل به تهران عازم گشته است و تا كلاس ششم ابتدايي به مدرسه رفته و بعد از آن به حوزه علميه قم عزيمت نمودند ايشان با استعدادخوبي كه داشتند به سرعت دروس سطح را به پايان رسانده و به درس خارج مرحوم آيت اله بروجردي را به يافتند و هم چنين از درس خارج آيت اله العظمي گلپايگاني شركت نمودند. هم اكنون شيخ يكي از مدرسين حوزه علميه ي قم مي باشند. حاج شيخ رضا كرمي كرحوم حاج شيخ رضا فرزند مرحوم آخوند ملا حسينقلي به سال 1318 شمسي در روستاي سعيد آباد و در يك خانواده روحاني ديده به جهان گشود وي در ابتداي كودكي پدر خود را از دست داد و پس از گذراندن تحصيلات ابتدايي در روستا جهت ادامه ي تحصيل عازم قم گشت. مرحوم حاج شيخ رضا خصوصيات نيكويي فراواني داشت. يكي از خصوصيات وي مهمان نوازي بود به طوري كه اكثر اوقات منزل ايشان مهمان بود و يكي ديگر از خصوصيات ايشان نماز در اول وقت بود كه حساسيت زيادي به اين موضوع داشت. اين عالم رباني ماههاي محرم و صفر را جهت ارشاد به روستاي حلب مي رفت و در بين اهالي اين روستا از محبوبيت فراواني برخوردار بود. ايشان در سال 1366 شمسي دارفاني را وداع گفت. مرحوم ملاصالح كرمي جناب آخوند ملاصالح كرمي فرزند مرحوم آخوند ملا آقاجان در سال 1325 در يك خانواده روحاني قدم به دنيا گذاشت. ايشان چندي از كتابهاي فارسي و مقدمات عربي را نزد پدرش تحصيل نمود و جهت ادامه ي تحصيل عازم زنجان گشت و در مدرسه مرحوم سيد فتح اله مدت سه سال از محضر علماء زنجان مخصوصاً از محضر مرحوم حاج ميرزا عبدالرحيم استفاه نموده اند و بعد از بازگشت به روستا مدت 2 سال هم در قريه خوئين از محضر مرحوم حجت الاسلام آقاي مولوي استفاده نمود و بعد از آن به ارشاد مردم پرداخت كه در سال 1378چشم از جهان فروبست. در نهايت به علت عدم اطلاعات دقيق از زندگي نامه برخي از علما و هم چنين طولاني نشدن مطلب تنها به نام آنها اشاره مي كنيم. مرحوم ملا حسينقلي كرمي – مرحوم محمد تقي كرمي – حاج شيخ علي حسني – حاج شيخ اصغر كرمي – حجت الاسلام شيخ موسي كرمي – شيخ نقي نظري – شيخ محمد تقي نظري – آخوند ملاباقر محمودي – اخوند ملامحمود – آخوند ملاغلامحسين – شيخ محمد آقا محمودي – شيخ غلامحسين محمودي – مرحوم ملاملك محمد – مرحوم ملا عظيم – مرحوم ملامحمد ابراهيم – مرحوم ملاتقي- مرحوم ملاعلي النقي – مرحوم ملاعبدالرحيم- مرحوم ملاميرزا بابا- مرحوم ملاميرزا آقا- مرحوم ملامحسن – مرحوم ملا عبداله – مرحوم ملانصراله- مرحوم ملانوروز – و مرحوم ملارضا
     

    مهربانوی ایرانی

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/11/30
    ارسالی ها
    6,382
    امتیاز واکنش
    14,551
    امتیاز
    898
    سن
    26
    سادات: همزيستي با سادات كه از ذريه رسول خدا (ص) هستند از افتخارات مردم روستاي سعيد آباد مي باشد سادات كه از ذريه پيامبر اسلام هستند و از نسل امامان معصوم، يادگار ارزشمند و گرانبهاي فرهنگ و سنت اسلام به جاي مانده است. وجود سادات نوعي بركت و معنويت خاصي به محل زندگي ايشان بخشيده است به طوري كه مردم با اعتقادي كه نسبت به سادات دارند احترام ويژه اي به ايشان قائلند براي مثال مردم در روز عيد غدير خم جهت تبريك گفتن به خانه اشان مي روند و در ايام محرم بخصوص روز تاسوعا و عاشورا جهت تسليت گفتن دسته عزاداري سيد الشهدا به در خانه ي سادات ميروند و هم چنين در روز چهارشنبه سوري و شب عيد نوروز در حياط سادات شمع روشن ميكنند و خوردن آب و غذاي ايشان را تبرك مي دانند. لازم به ذكر است كه به دليل كثرت سادات و وسعت مطالب تنها به نام برخي از سادات كه از لحاظ معنويت شهرت بيشتري دارند مي پردازيم. مرحوم حاج شيخ جعفرموسوي جد تمام سادات روستاي سعيد آباد است و همه سادات اين روستا جملگي از نوادگان آن مرحوم مي باشد. مرحوم موسوي قزويني الاصل بوده و از قزوين به روستاي سعيد آباد مهاجرت نموده اند. ايشان با پاي پياده به مكه مكرمه مشرف شده اند و بعد از بازگشت پس از مدتي چشم از جهان فرو بستند. از ديگر سادات معروف روستاي سعيد آباد از سيد بابا موسوي (بزرگ) وفات 1327 قمري – مرحوم محمود موسوي – مرحوم آقا سيد احمد موسوي – وفات 1327 هجري قمري – مرحوم آقا سيد علي موسوي تولد 1268 قمري، وفات 1363 قمري- مرحوم آقا سيد بابا موسوي، تولد 1299 هجري قمري وفات 1358 شمسي – مرحوم آقا سيد حسين موسوي، تولد 1270 هجري قمري وفات 1350 قمري- مرحوم آقاي سيد علي اكبر موسوي، تولد 1304 هجري قمري، وفات 1386 قمري – مرحوم آقاي سيد اصغر موسوي، تولد 1306 هجري قمري وفات 1371 هجري قمري- مرحوم آقا سيد آقا موسوي – مرحوم آقا سيد ياسين موسوي، تولد 1298 شمسي وفات 1371 شمسي مي باشد. شهداء: زبان و بيان ما عاجز است از ترسيم مقام بلند پايه عزيزاني كه براي اعلاء كلمه حق و دفاع اسلام و كشور اسلامي جانبازي نموده اند الفاظ و عبارات توان توصيف آنان را كه از بيت مظلم طبيعت به سوي حق تعالي و رسول اعظمش هجرت نموده و به درگاه مقدسش راه يافته اند را ندارد. قران كريم درباره ي شهيد مي فرمايد (و لاتحسبن الذين قتلوا في سبيل الله امواتاً بل احياءعند ربهم يزرقون) گمان مبريد آنان را كه در راه حق شهيد شده اند مرده اند خيرآنها زندگاني هستند نزد پروردگارشان و متنعم به انعامات او.(سوره آل عمران آيه 169) روستاي سعيد آباد مفتخر است كه شهدايي از سپاه بسيج و ارتش قديم انقلاب اسلامي نموده و حضورمداوم در جبهه هاي نبرد دين خويش را به انقلاب و اسلام ادا نموده اند. شهيدان جان فدا كردند و رفتند به عهد خود وفا كردند و رفتند خوشا انانكه در راه حقيقت رضاي حق پسنديدند و رفتند شهداي پاسدار: پاسدار شهيد حسن كرمي فرزند علي اولين شهيد روستاي سعيد آباد است كه در سال 1336 در يك خانواده مذهبي ديده به جهان گشود وي قبل از انقلاب به دليل مخالفت با رژيم شاهنشاهي دستگير شد و پس از آزادي بعد از انقلاب در جنگ تحميلي براي دفاع از كشور به جبهه جنگ اعزام گرديد و در سال 1358 در جبهه سردشت به شهادت رسيد. پاسدارشهيد حسن پالاش فرزند حاج براتعلي در ماه صفر 1340 در تهران متولد شد وي پانزدهم سال 1359 به جبهه اعزام شد و مدت 14 ماه با مزدوران بعثي مشغول جنگ بود كه در نهايت به تاريخ 23/09/1360 به ديدار يار شتافت. پاسدار شهيد مرتضي حاتميان فرزند حاج كريم در سال 1334 در تهران متولد شد و پس از پيروزي انقلاب اسلام به سپاه پاسداران پيوست و به شروع جنگ تحميلي به جبهه هاي حق عليه باطل شتافت. شهيد حاتميان در جبهه هاي جنوب و غرب كشور فعاليت مي كرد و آخرالامر در غرب كشور در تاريخ 11/11/1364 شمسي بين بانه و سقز به محاصره حزب كومله و دموكرات درآمد و به درجه رفيع شهادت نائل گشت. شهداي بسيج: بسيج لشكر مخلص خداست. شهيد عادل كرمي فرزند حاج ابوالفضل در سال 1344 متولد شد وي در اسفند ماه 1360 داوطلبانه به جبهه شوش شتافت او در سوم فروردين 1361 در عمليات فتح المبين به فيض شهادت نايل آمد. بسيجي شهيد حسن كرمي فرزند حاج محمد آقا در سال 1344 در يك خانواده مذهبي در روستاي سعيد آباد متولد شد. شهيد كرمي پس از چند ماه پيكار و جهاد در راه خدا هنگام مبارزه و فداكاري در علميات والفجر مقدماتي در جبهه به شهادت رسيد. پيكر مطهر اين بسيجي با شركت مردم سعيد آباد در روز يوم الله 22 بهمن سال 1361 با شكوه خاص تشييع و به خاك سپرده شد. بسيجي شهيد داود نظري فرزند حاج وهاب در سال 1343 در يك خانواده مذهبي متولد گشت شهيد نظري شيفته و دلباخته ي سر سخت امام زمان (عج) بود. با شروع جنگ تحميلي در سپاه پاسداران ثبت نام نمود و بعد از آموزشهاي نظامي به رزمندگان اسلام پيوست وي در عمليات والفجر مقدماتي منطقه فكه بر اثر تركش خمپاره در سن 18 سالگي در تاريخ 12/11/61 به نداي حق لبيك گفت. شهيد حسن نظري فرزند مشهدي كريم در سال 1340 متولدگرديد وي قبل از پيروزي انقلاب به علت همراه داشتن اعلاميه اما دستگير مي شود و پس از آزار و اذيت آزاد ميگردد. او در جنگ تحميلي فرماندهي يك پايگاه در منطقه سوسنگرد را به عهده داشته كه در اثر درگيري كه ميان آنها و مزدوران كومله اتفاق مي افتد بر اثر اصابت گلوله آرپي جي به شهادت مي رسيد. بسيجي شهيد داود نظري در سال 1342 در يك خانواده مذهبي ديده به جهان گشود و در تاريخ 07/12/1362 در عمليات خيبر و در جزيره مجنون به درجه رفيع شهادت نايل آمد. شهيد رضا نظري فرزند حاج علي در سال 1343 در منطقه نازي آباد تهران متولد شد. وي درجبهه سومار در تاريخ 9/3/64 در ماه مبارك رمضان هنگامي كه براي كمك به مجروحين مي رود ناگاه با آتش خمپاره هاي دشمن و با تبسمي بر لب به ديدار يار شتافت. شهيد حسن نظري فرزند مرحوم حاج قربان در سال 1345 ديده به جهان گشود از خصوصيات اخلاقي وي ناله هاي نيمه شب، كم حرفي، خوش سخن، آرام، سخت كوش و پر تلاش و دور از هياهو بود. او در عمليات والفجر 8 در منطقه فاو- ام القصر به درجه شهادت نائل آمد. شهيد اميرآريافر در اول بهمن سال 1348 شمسي در تهران متولد شد. آن شهيد بزرگوار پس از 14 ماه حضور در جبهه در تاريخ 23/11/64 در عمليات والفجر 8 در جاده ام القصر، بندر فاو به شهادت رسيد. بسيجي شهيد كوكل دستگذار فرزند حاج قاسم در سال 1348 متولد گرديد. شهيد دستگذار در تاريخ 21/10/1365 د عمليات كربلا 5 به درجه شهادت نائل امد شهيد امير نظي فرزند حاج ايوب در سال 1374 چشم به جهان گشود شهيد نظري در عمليات هاي خيبر، بدر، والفجر8، سيد الشهدا، كربلاي يك، فتح 5، بيت المقدس 2 و قكه شركت داشت. وي در واحد اطلاعات و عمليات مدت 4 ماه در 150 كيلومتري خاك عراق در استان سليمانيه و كركوك بسر مي برد و از مسئولين گردان حضرت قاسم (ع) لشكر سيد الشهدا بود كه نهايتاً در سن 19 سالگي در جبهه خرمشهر به شهادت رسيد. بسيجي شهيد غضنفر حسني فرزند حاج ابراهيم در سال 1337 در روستاي سعيد آباد متولد شد و در حالي كه در پادگان پرندك مشغول آموزش نظامي بود به شهادت رسيد. شهيد حسن كرمي فرزند علي اشرف در سال 1348 چشم به جهان گشود و در تاريخ 20/01/65 بر اثر انفجار مين به درجه رفيع شهادت نايل آمد. بسجي شهيد عادل جباري فرزند آقاي محمد طاهر در سال 1347 اقدم به دنيا گذاشت شهيد جباري يكي از شاگردان آيت اله بهشتي بود وي در تاريخ 10/04/1365 در جبهه مهران به شهادت رسيد. بسيجي شهيد مهدي حسني فرزند حضرت حجت الاسلام و المسليمن حاج شيخ هاشم حسني در سل 1350 درشهر مقدس قم متولد گشت و در سن 16 سالگي در عمليات كربلاي 5 به شهادت رسيد. شهداي سرباز شهيد عباس كرمي فرزند مشهدي ابوالفضل در سل 1338 در سعيد آباد متولد شد وي در حالي كه يك ماه و نيم از خدمتش باقي مانده بود در تاريخ 09/09/1359 به درجه رفيع شهادت رسيد. سرباز وظيفه شهيد ميكائيل حيدري فرزند حاج عزيزاله در سال 1340 در سعيد آباد ديده به جهان گشود وي در سال 1359 به خدمت سربازي فراخوانده شد و بعد از گذشت 7 ماه از خدمت مقدسش به درجه رفيع شهادت نائل آمد. شهيد محمد كرمي فرزند حاج تقي در سال 1340 در قريه حسن آباد متولد شد وي در حمله بيت المقدس آزادسازي خرمشهر در تاريخ 09/04/1361 به شهادت رسيد. سرباز وظيفه شهيد اسماعيل كرمي فرزند حاج حسن در سال 1342 در يك خانواده مذهبي متولد شد آن شهيد بزرگوار در تاريخ 07/02/1361 در جبهه سردشت توسط احزاب منحله دموكرات و كومله به شهادت رسيد. شهيد حميد كرمي فرزند فيروز در سال 1342 چشم به جهان گشود شهيد كرمي در عمليات كربلاي 6 در جبهه سومار به درجه رفيع شهادت رسيد. شهيد عباس جليلي مقدم فرزند حاج خان علي در سال 1343 متولد شد و در شهريور 1366 در منطقه سومار به شهادت رسيد. شهيد ابوالفضل كرمي فرزند آقاي مشهدي تقي در سال 1346 متولد شد. شهيد كرمي پس از 18 ماه مبارزه عليه متجاوزين در تاريخ 21/04/1367 در سه راه فكه به شهادت رسيد. شهيد ناصر نظري فرزند حاج غضنفر در سال 1346 درروستاي سعيد آباد متولد شد و پس از 18 ماه نبرد بي امان در تاريخ 30/04/1367 به شهادت رسيد و پيكر مقدسش بعد از 3 ماه پيدا شد و به زادگاهش منتقل گرديد و با شكوه فراوان به خاك سپرده شد.
     

    مهربانوی ایرانی

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/11/30
    ارسالی ها
    6,382
    امتیاز واکنش
    14,551
    امتیاز
    898
    سن
    26
    جانبازان: برادر جانباز احمد برادر جانباز احمد رضا آریافر فرزند مشهدی فاضل در سال 1348 متولد شد. وی در تاریخ 10/01/1366 در جبهه غرب به دفاع از میهن اسلامی پرداخت و پس از شش ماه دفاع از حریم اسلام و انقلاب برای آموزش دوره ی کمک های اولیه امدادگری به تهران بازگشت و دوره ی امدادگری به پایان رساند. آقای آریافر در تاریخ 24/03/68 مجدداً به جبهه های حق علیه باطل در منطقه جنوب اعزام شد و در عملیات بیت المقدس 7 در دفع پاتک مزدوران بعثی هر دو پای خود را از زانوبه بالا از دست داد. اسراء: آقای جواد نظری فرزند حاج تقی در سال 1342 متولد گردید او در سال 1363 در منطقه سومار به اسرات متجاوزین در آمد. آقای عزیز کرمی فرزند مشهدی برات در سال 1347 متولد شد و در سال 1367 در عملیات مرصاد و در سر پل ذهاب اسیر شد. آقای سعید کرمی فرزند خانعلی در سال 1347 چشم به جهان گشود و در سال 1367 در عملیات مرصاد به اسارت در آمد. آقای منصور نظری فرزند مشهدی حسین در سال 1347 متولد شد و در سال 1367 در عملیات مرصاد به اسارت عراقیان در آمد. آقای داود احمدی فرزند ذبیح اله در سال 1342 در روستای سعید آباد متولد شد و در تاریخ 02/04/1367 در جبهه دهلران به اسارت در آمد. مفقودالاثرها: بسیجی مفقودالاثر باقر کرمی فرزند حاج علی در سال 1344 شمسی در روستای سعید آباد متولد گردید او در سال 1361 به عنوان بسیجی عازم جبهه ها جنگ گردید و در منطقه پنجوین در عملیات والفجر 4 مفقودالاثر شد. مفقودالاثر مرتضی نظری فرزند آقای محرم علی در سال 1348 متولد شد. در شب 19 دیماه 1365 در عملیات کربلای5 که توانستند کیلومترها جلو بروند شرکت داشت ولی در 21 دیماه مفقودالاثر گردید. رزمنده مفقودالاثر داود کرمی فرزند مشهدی رسول در سال 1345 متولد شد. وی در منطقه زبیدات و در جریان تک نیروهای مزدور بعثی در تاریخ 21/04/1367 مفقودالاثر شد. آثار تاریخی: مسجد صاحب الزمان: سنگی که بر روی دیوار مسجد نصب شده بود حاکی از قدمت بیش از 300 سال بناء مسجد بوده که روی آن این جمله مفقوش بود، این مسجد را بنا کرد میرزاعلی در تاریخ ماه رمضان سال 1087 قمری که این سنگ که شبیه یک قوچ بود 6 سال پیش به سرقت بردند. با توجه به تاریخ بنا، اگر منظور از بناء تاسیس مسجد باشد معلوم می شود که قدمت مسجد به 343 سال می رسد اما اگر منظور از کلمه بناء تعمیر و بازسازی باشد، سابقه اش از آن هم فراتر می رود و به هر حال تاریخ فوق نشانگر این است که روستای سعید آباد از روستاهای قدیمی منطقه است. تاریخچه منبر: منبری که در حال حاضر در این مسجد موجود است یکی از منابر قدیمی می باشد و از نظر منبت کاری بسیار ارزشمند است. شخصی به نام حاج محمد صادق سعید آبادی 156 سال پیش آن را ساخته است و این تاریخ بر روی خود منبر ثبت است. به این نحو حاج محمد صادق سعیدآبادی بانی این منبر شهر رمضان المبارک 1254 قمری بناء کوه گبجه: در شمال غربی روستا کوهی قرار گرفته است به نام گبجه که نام اصلیش گبرجا بوده است (گبرجا یعنی مکان زرتشتی مذهبیان) و فاصله آن تا روستا 3 کیلومتر می باشد. در بالای این کوه محوطه ای نسبتاً وسیع وجود دارد که گذشتگان خانه هایی از سنگ و اهک در آن ساخته بودند که هم اکنون نیز بعضی از آنها موجود است. و استانهایی پیرامون وجود این خانه ها نقل شده است که به بعضی از آنها اشاره می شود: چون کوه گبجه به تمامی منطقه مشرف بوده و اطراف تا چند فرسخی به راحتی دیده می شده است عده ای از اهالی سعید آباد بر بالای این کوه دیدبانی می کردند و حمله اشرار به روستا را به اهالی خبر می دادند و اهالی هم که براي خود پناهگاهی زیر زمینی احداث نموده بودند در مواقع خطر به داخل آن پناه می بردند و برای اینکه دیده بانان در قله کوه آب جهت آشامیدن و مصرف داشته باشند تا بالای کوه به وسیله لوله های سفالی از کوه نور که از کوه گبجه قدری بلند تر و در دو فرسنگی کوه گبجه قرار دارد به آنجا آب می رسانیده اند. اگر چه کوه نور از کوه گبجه بلند تر است ولی به خاطر موانع طبیعی منطقه بر تمامی اشراف ندارد و هم چنین به علت نزدیکی کوه گبجه به روستا این کوه را انتخاب کرده بودند. لازم به ذکر است که در کوه نور چشمه هایی وجود دارد.
     

    مهربانوی ایرانی

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/11/30
    ارسالی ها
    6,382
    امتیاز واکنش
    14,551
    امتیاز
    898
    سن
    26
    تونل قدیمی: در شرق سعید آباد یک تونل قدیمی وجود دراد که یک سر آن به روستا وصل می شود این تونل بزرگ و محکم به طرف در بند راه دارد اما تا به حال کسی به داخل آن نرفته و اطلاعات دقیقی در دست نیست و مشخص نیست که آیا این تونل به دربند می رسد یا خیر و از قدمت آن هم اطلاع دقیقی در دست نیست. اما افراد سالخورده محل نقل می کنند که در زمان گذشته چند نفر با فانوس به داخل آن رفته و بعد از قدری پیش روی مشاهده میکنند که این تونل به چند راه تقسیم می گردد و همانند بازارهای بزرگ به چند راه تقسیم که موفق به پیشروی بیش از آن نشده و باز می گردند. در زمانهای قدیم امنیتی از طرف اشرار و غارتگران برای مردم وجود نداشته است. مخصوصاً مردم روستاها که بیش از مناطق شهری در معرض خطر بودند و به همین خاطر اهالی سعید آباد جهت حفظ جان خویش به پناهگاههای زیر زمینی و از آن جمله تونل یاد شده پناه میبردند. غارهای کوه دربند: کوه در بند در شرق روستای سعید آباد قرار دارد و فاصله آن تا روستا یک فرسنگ می باشد. این کوه داراي غارهای نسبتاً بزرگی است که بزرگترین انها حدود 200 راس گوسفند جا میگیرد و به زبان محلی آن را مغار بزرگ می گویند و هفت غار دیگر وجود دارد که هر کدام 100 راس وسفيد را در خود جای می دهد که به زبان محلی به قشلاق می گویند آنچه که قابل توجه است این است که این غارها کاملاً طبیعی بوده و به دلیل گرمای بیشتر هوای دربند نسبت به سایر مناطق مردم تا این اواخر بعضی از سالها در فصل زمستان و گاهی در اوایل فصل بهار حیوانات خود را به چراگاههای اطراف بـرده و شبها هم در این غارها حیوانات را جاداده و خود استراحت می کردند. ناهمواری ها: دراطراف روستای سعید آباد کوههایی وجو دارد که سعید آباد همچون دشتی بین انها قرار رفته است. 1- کوه گبجه که در شمال غربی روستا قرار گرفته است که از سطح دریا 2203 متر ارتفاع دارد. (سیدی در سعید آباد- شیخ ایوب نظری) 2- سلسله قلل سنگ بر (معدن الحجر) معروف است به داش کسن که درجنوب غربی روستا واقع شده است 3- کوه بزرگ دربند که در شرق سعید آباد قرار دارد.   ویژگی های جغرافیایی: حدود و وسعت: روستاي سعید آباد تقریباً 18 کیلومتر مربع مساحت دارد و در فاصله 57 کیلومتری شهر زنجان و در قسمت جنوب این شهر و هم چنین در 22 کیلومتر شهر زرین آباد مرکز شهرستان ایجرود قرار دارد. روستای سعید آباد در کیلومتر 50 جاده زنجان بیجار پس از 8 کیلومتر جاده فرعی به سمت غرب قرار گرفته است. همسایگان: روستای سعید آباد از شمال به روستای شهرک، از شمال غربی به روستای شوراب، از شمال شرقی به روستای ایجرود، از جنوب به روستای خوئین، از جنوب غربی به روستای سفید کمر از جنوب شرقی به روستای قزلجه و هم چنین از غرب به روستای ملاپیری محدود میشود.  آب و هوا: روستای سعید آباد همچون سایر نقاط استان زنجان آب و هوای سردی دارد ولی این منطقه به علت ارتفاع بیشتر سردتر از سایر مناطق می باشد به طوری که در اواخر پائیز و اوایل بهار که در سایر جاهای منطقه باران می بارد در روستای سعید آباد بارش به صورت برف میباشد. روستای سعید آباد دارای زمستانهای سرد و تابستان معتدل می باشد به طوری که در فصل زمستان دما تا 30 درجه زیر صفر و در فصل تابستان تا 25 درجه بالای صفر می رسد. میزان بارش باران تا 285 میلیمتر به طور متوسط در سال می باشد که با توجه به بارش متوسط در کل کشور که 250 میلیمتر می باشد 35 میلی متر بیشتر است. (هواشناسی ایجرود) به دلیل ارتفاع بالای سعید آباد و بارش برف زیاد در اکثر سالها چشمه های پر آبی در اطراف روستا جاری می شود. از آنجا که روستای سعید آباد فاقد ایستگاه هواشناسی می باشد اطلاعات دقیق از لحاظ میزان دما و میزان بارندگی به تفکیک ماهها و سالهای متناوب وجود ندارد. بادهای محلی: وضعیت بادهای محلی در این منطقه عمدتاً از جهت غرب به شرق می باشد که مهمترین آنها عبارتند از: باد مه – باد شده بادمه: بای است که از جانب شمال به جنوب می وزد. این باد چون دارای رطوبت است برای محصولات کشاورزی به ویژه مفید است و موجب سر سبزی مزارع و علفزارها می گردد. البته در هنگام درو با کمباین چون گندم نمدار می شود باعث ایجاد مشکل در امر درو مي گردد. باد شده: با شده باد خشکی است که بر خلاف جهت وزش باد مه از جنوب به شمال می وزد و موجب افزایش خشکی و تبخیر و کم شدن رطوبت می شود و در پی آن مزارع با سرعت بیشتری خشک می گردد.
     

    مهربانوی ایرانی

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/11/30
    ارسالی ها
    6,382
    امتیاز واکنش
    14,551
    امتیاز
    898
    سن
    26
    پوشش گیاهی: روستای سعید آباد به علت آب و هوای منطقه جنگلهای قابل توجهی ندارد و پوش گیاهی منطقه بیشتر علفهای کوتاه و در بخشی از اطراف روستا به علت وجود چشمه های آب درختان میوه و جنگلهای سرو که به دست انسان به وجود آمده اند و در ارتفاعات بوته های خار و گون وجود دارد. جانوران بومی: در روستاي سعید آباد همچون سایر مناطق استان جانوران اهلی نظیر، گاو، گوسفند، بز، اسب، الاغ، مرغ، خروس، و سگ وجود دارد. و جانوران وحشی منطقه گرگ، شغال، روباه، خوک، خرگوش، مار می باشد لازم به ذکر است که در گذشته ای نه چندان دور اهو در منطقه وجود داشته ولی به علت عدم حفاظت شکار بی رویه- در حال حاضر این حیوان در منطقه وجود ندارد.   بخش چهارم: ساختار اجتماعی روستا قشربندی اجتماعی جمعیت و نیروی انسانی خانواده و ازدواج آموزش و سواد بهداشت و درمان شیوه ی سکونت و مسکن سازمانها و موسسات   قشربندی اجتماعی: قشربندی در روستای سعید آباد همچون سایر روستاها به دو مرحله تقسیم می شود که در قشر بندی مرحله ی اول که تقریباً 40 تا 50 سال قبل را شامل می شود مواردی از قبیل: 1- مالکیت دام و مرتع 2- مالکیت ابزار و وسایل 3- مقدار سرمایه تجاری و تولید و مالی 4- تخصص فنی و مدرک تحصیلی 5- نفوذ معنوی و سنتی 6- تعلق داشتن به قبیله با نفوذ با توجه به موارد بالا در اسم این هرم اجتماعی خانها بودند که هم به لحاظ مالکیت زمین و هم ارتباط با دستگاه جزء بالاترین اقشار بودند و به تبع آن بعد از آنها افرادی که به نحوی با آنها در ارتباط بودند از قبیل نایب، پاکارو و سایر افراد در مرحله بعدی پایگاه اجتماعی قرار داشتند ولی بعد از این گروه افرادی که دارای نفوذ معنوی در بین اهالی بودند بیشتر از سایر افراد که دارای مالکیت ابزار و سرمایه بودند دارای محبوبیت اجتماعی بودند و در مرحله بعدی افرادی که دارای سرمایه و مالیک ابزار بودند قرار دشاند و در رتبه بعدی افرادی که دارای تخصص و تحصیلات بودند جای می گرفتند و در نهایت افرادی که بی زمین بودند و هم چنین تخصص و سرمایه و سواد نداشتند بودند که فقیر ترین مردم محسوب می گشتند اما در مرحله دوم قشر بندی که از دهه ی 50 به بعد را شامل می شود به علت عدم وجود خانها تا حدودی ملاک های قشربندی نیز تغییر نموده است. در روستاي سعید آباد اعضای شورای ده و دهدار که به نوعی زیر مجموعه ی دولت می باشند در مکان بالای هرم قرار گرفته اند و بعد از آنان ریش سفیدان و متنفذان ملی می باشند البته باید اشاره کرد که روستای سعید آباد نیز همانند ساير قسمتهای کشور به دلیل ارتباط بیشتر با شهرها و تاثیر رسانه های این قشر تا حدودی جایگاه خود را از دست داده اند و به دلیل غلبه ی تفکر مادیگرایی افرادی که دارای توان مالی بالایی هستند از قبیل سوداگران و مالکان توانگر بعد از افراد ذی نفوذی که مرتبط با دستگاه دولتی هستند قرار گرفته اند و در مرحله ی بعدی کارکنان خدماتی و دولتی و هم چنین افرادی که صاحب مشاغل فنی هستند قرار دارند و در نهایت و پایین تر از همه کارگران و بیکاره ها و افراد تهیدست دولت قرار دارند. جمعیت و نیروی انسانی: جمعیت به مجموعه ای از انسانها گفته می شود که در سرزمین معنی سکونت مداوم دارند و در طول زمان بر حسب ویژگی هایی نظیر سن، جنس، وضع فعالیت، وضع ازدواج و غیره، ترکیب ویژه ای یافته اند (مبانی جمعیت شناسی- سعید تمنا) بر اساس ملاکهای مختلف می توان انواع جمعیت را در تقسیم بندی های متنوعی مورد شناسایی قرار داد که عبارتند از : الف: جمعیت اصلی و فرعی ب: جمعیت قانونی و واقعی ج: جمعیت باز و بسته آنچه که در روستای سعید آباد حائز اهمیت است تقسیم جمعیت بر ملاک جمعیت واقعی و حقیقی می باشد. چرا که با توجه به آنچه که در بخش جغرافیایی و آب و هوایی توضیح داده شده روستای سعید آباد آب و هوای ییلاقی دارد و درفصل تابستان تعداد جمعیت نزدیک به دو برابر میشود ولی اطلاعاتی که در اینجا بیان می شود و مربوط به جمعیت قانونی این روستا میباشد که به صورت دایمی در تمام فصول در روستا سکونت دارند. آنچه که درباره موارد فوق قابل ذکر می باشد این است که منظور از جمعیت مقیم یا جمعیتی است که معمولاً در یک ناحیه معین زندگی می کنند و اساساً این سرزمین را محل سکونت اصلی و دایمی خود می دانند در این صورت جمعیت قانونی یک ناحیه علاوه بر تمامی ساکنان فعلی شامل غائبان موقت نظیر مسافران و غیر نیز می شود چرا که محل زندگی آنها نیز همین ناحیه بوده و فعلاً بنا به دلایل مختلف مانند کار و تحصیل در موطن خود حضور ندارند. اما جمعیت واقعی یا حاضر یا دو فاکتور به جمعیتی گفته مي شود که به هنگام سرشماری در آن محل معین حاضر بوده اند و بدین ترتیب این جمعیت شامل ساکنان حاضر به علاوه مسافران و میهمانان می باشد.
     

    مهربانوی ایرانی

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/11/30
    ارسالی ها
    6,382
    امتیاز واکنش
    14,551
    امتیاز
    898
    سن
    26
    روستای سعید آباد در حال حاضر 383 خانوار و 429 نفر جمعیت قانونی دارد که این جمعیت در جدول زیر به صورت ترکیب سنی و جنـ*ـسی قابل مشاهده است. گروه سنی مرد زن مرد زن نسبت جنـ*ـسی جمع 1429 100 764 665 114 اطفال (کمتر از یکساله) 11 77/0 7 4 175 نوباوگان(1 تا5 ساله) 61 23/4 25 36 5/69 کودکان (6 تا 10 ساله) 68 75/4 42 26 5/161 نوجوانان (11 تا 14 ساله) 46 2/3 26 20 130 جوانان (16 تا 25 ساله) 236 5/16 121 115 105 میانسالان (26 تا 64 ساله) 813 95/56 456 357 7/127 بزرگسالان (46 ساله و بیشتر) 194 60/13 82 112 73 روستای سعید اباد به دلیل موقعیت جغرافیایی و محدود بودن وسعت آن و تفاوت نداشتن ارزش ملک و خانه در محله های مختلف توزیع جغرافیایی جمعیت نیز به طور یکسان و به طور تقریبی 50 نفر در هر کیلومتر مربع می باشد. نسبت سنی جمعیت با توجه به جدول بالا در سنین مختلف به شرح زیر می باشد گروه سنی 0 تا یکساله 11 نفر، 1 تا 5 ساله 61 نفر، 6 تا 10 ساله 68 نفر، 11 تا 14 ساله 46 نفر، 15 تا 25 ساله 236 نفر، 26 تا 64 ساله 813 نفر و 65 ساله و بیشتر 194 نفر می باشد. تولد و باروری: آمارهای حرکات جمعیت با تحولات مداومی سر و کار دارد که بر جمعیت اثر می گذارد که از این موراد یکی تولد و ولادت می باشد. بر اساس داده های ثبتی وقایع حیاطی می توان به طور مستمر از تعداد موالید در مقاطع مختلف زمانی آگاه شد . متاسفانه اطلاعات مورد نیاز موالید در سالهای متوالی به دلایلی بدست نیامد و تنها تعداد موالید جاری مورد بررسی قرار می یگرد. میزان موالید سال جاری روستای سعید آباد: 1000 ×)سال یک در شده متولد زنده موالید تعداد)/(سال همان میانه جمعیت) = میزان موالید فام 48/10= 1000( ×11)236+813 = میزان موالید فام میزان باروری عمومی روستای سعید آباد: 1000 ×(سال یک زنده موالید تعداد)/(سال 49 تا 15 زنان جمعیت) = میزان باروری عمومی 25/26 = 1000 ×11/(115+304) = میزان باروی عمومی میزان مرگ و میر در روستای سعید آباد: (معین سال یک میرهای و مرگ تعداد)/(سال همان میانه جمعیت) = میزان مرگ و میر فام 62/7 = 1000 × 8/(236+813) = میزان مرگ و میر فام مهاجرت: در روستای سعید اباد همچون سایر نقاط ایران مشکل عدم در آمد در محل زندگی باعث شده است که تعدادی از افراد که تشکیل خانواده می دهند جهت رفع نیاز مالی برای کار به شهرهای بزرگ به خصوص شهر تهران مهاجرت نمایند که البته اینگونه مهاجرت ها بیشتر، از مهاجرت های فصلی می بشاند ولی تعدادی نیز به خاطر مشکلات رفت و امد مجبور به مهاجرت دائمی می شوند. البته ناگفته نماند در سالهای اخیر به دلیل حمایت دولت از طریق پرداخت وام های خود اشتغالی و وام مسکن و هم چنین ساخت کارخانه ای که در بخش ساختار اقتصادی بدان اشاره خواهم نمود مهاجرت ها کاهش یافته است. ولی با این حال همانطوری که در جدول نسبت سنی ملاحظه میشود جوان بودن جمعیت روستا باعث شده است که استعداد اقتصادی منطقه همه نیازهای این جمعیت را تامین نکند و مهاجرت به طور کلی متوقف نشود. جمعیت و اشتغال: با توجه به مواردی که در قسمت مهاجرت اشاره شد و تعداد افرادی که در سن جمعیت فعال قرار دارند تعدادی از جمعیت جهت تامین در آمد مجبور به مهاجرت فصلی به شهرها می شوند به طور کلی 30% از افراد جمعیت فعال به کار کشاورزی اشتغال دارند و 40% به کارهایی دولتی و خدماتی از قبیل اشتغال در اداره برق، بانک، کارمندان اموزش و پرورش، مغازه داری، رانندگی، کارگران کارخانه، . ساختمانی و غیره مشغول می باشند و حدود 30% مابقی که اکثراً کارگران نانوایی هستند به شهرهای بزرگ به ویژه تهران و رشت مهاجرت مینمایند. نسبت جمعیت فعال روستای سعید اباد 100 × (سالگی 65 تا 16 سن در واقع جمعیت)/(جمعیت کل) = جمعیت فعال 79% = 100 × (326+813)/1429 = جمعیت فعال خانواده و ازدواج خانواده نخستین سلول جامعه و اساسی ترین نهاد و آن مرکب ازیک مرد است که با یک یا چند زن زندگی می کنند و ممکن است کودکانی هم داشته باشند و بین حداقل 2 نفر از آنها خویشاوندی برقرار است. (جامعه شناسی روستایی – نعمت اله تقوی – انتشارات پیام نور) خانواده روستایی همچون خانواده شهری قانونمندی های کلی دارد ولی در عین حال تفاوتهایی نیز وجود دارد یکی از موارد بعد خانواده است روستای سعید آباد از لحاظ بعد خانواده طی دهه های 50 تا 70 به طور متوسط اکثر خانواده ها پر جمعیت بوده اند و افراد خانواده بین 5 تا 10 نفر متغییر بوده است ولی بعد از دهه ی 70 با توجه به ارتباطات گسترده با شهر به خصوص تهران تاثیر گرفته از فرهنگ آنها بعد خانوار به طور چشمگیری کاهش داشته است به طوری که اکثر خانوارها جمعیتی بین 3 تا 5 نفر می باشند. نوع خانواده در روستای سعید آباد پدر نام و پدر مکان است و مرد مداری تا حدودی زیادی بر ان مسلط می باشد این روستا از لحاظ ارث پدر تبار و از لحاظ خویشاوندی دو سویه است. طی دهه های اخیر نسبت خانواده های هسته ای (زن، مرد و فرزندان) خانواده ها و تنها 10% از خانواده ها به صورت گسترده (پدر، مادر، پدر بزرگ، مادربزرگ، فرزندان) وجود دارد که این 10% هم اکثراً در سالهای اولیه ی زندگی افرادی را که خانواده تشکیل داده اند را شامل می شود و بعد از ان به صورت هسته ای زندگی می کنند. در روستاي سعید آباد خانواده بیشتر کارکردهای خود از قبیل اقتصادی، اموزشی و تفریحی را از دست داده است و تنها کارکردهای عاطفی و حمایتی را بر عهده دارد.
     

    مهربانوی ایرانی

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/11/30
    ارسالی ها
    6,382
    امتیاز واکنش
    14,551
    امتیاز
    898
    سن
    26
    خویشاوندی که عبارت است از مجموعه ی پیوندها و روابط خونی، اجتماعی، مذهبی، حقوقی و قانونی واقعی یا فرضی و مشهود یا خبالی که گروهی از افراد را به یکدیگر مربوط می کند. در روستای سعید آباد مسئله خویشاوندی در زمان گذشته یک امر بسيار مهم تلقی می شده است وجود شبکه های گسترده خویشاوندی یعنی طایفه به قدری مهم و با اهمیت بوده که همانوطری که اشاره شد تعلق داشتن به کدام طایفه یکی از موارد پایگاه اجتماعی تلقی میشده است. در روستای سعید آباد طایفه های متعددی وجود دارد که تعدادی از آنها عبارتند از: کردعلی، کشگر، امام باش، صفا، ارن، نجار، زدر، کچر، چتز، پناهی ها و غیره. همانطوری که اشاره شد این تعلقات به قبایل به قدری شدید بوده است که بسیاری از اوقات اگر نام افراد را به همراه نام طایفه خطاب نکنید، شناخته نمی شوند. طایفه کارکردهایی از قبیل اقتصادي، عاطفی و حمایتی و فرهنگی را داشته و دارد. البته لازم به ذکر است که در حال حاضر به دلیل ارتباطات بیشتر اهالی با شهرها و هم چنین رسانه های گروهی و ازدواج های برون طایفه ای تا حدود زیادی وجود طایفه و کارکردهای ان را کم رنگ تر کرده است. ازدواج: ازواج در روستاي سعید آباد جدا ا مسائل فرهنگی که در بخش فرهنگ بدان اشاره خواهيم نمود تفاوت خاصی با شهرهای ایران ندارد. یعنی در حال حاضر در روستای سعید اباد به طور متوسط سن ازدواج برای دخترها سنی ذکر شده ازدواج نکرده اند درصد کمی می باشد. از لحاظ ازواج پیشرس شاید به جرات می توان گفت که هیچ موردی وجود ندارد و هم چنین ازدواج های هم خون یعنی ازدواج درون گروه وجود دارد ولی دلیلش تعصبات قومی و قبیله ای نیست و تنها علاقه طرفین به یکدیگر می باشد. روستای سعید آباد از جمله روستاهایی است که آمار طلاق بسیار پایین است به طوری که با توجه به جمعیت سعید اباد تعدا طلاق طی دو سه دهه ی اخیر از تعداد انگشتان دست فراتر نمی رود. آموزش و سواد: روستای سعید آباد از لحاظ اموزش و سواد از دیرباز در منطقه معروف و مشهور بوده است و اهالی به سواد و آموزش اهمیت خاصی قائل بوده و هستند برای نمونه به آموزشگاه ابتدايي می توان اشاره کرد که از 65 سال پیش در این روستا دایر بوده است و قبل از آن نیز آموزش به صورت غیر رسمی در مکتب خانه ها وجو داشته است. از لحاظ میزان سواد اهالی باید اشاره کرد که علاوه بر محصلانی که در مقاطع سه گانه مشغول به تحصیل می باشند تعداد بیش از 50 نفر دانشجو در دانشگاههای کشور مشغول به تحصیل می باشند. تعداد افرادی که در آموزش و پرورش اشتغال به کار دارند حدود 25 نفر می باشد و در حال حاضر نماینده مجلس شهرستان های ماهنشان و ایجرود آقای مهندس رضا عبدالهی اهل سعید آباد است و هم چنین آقای امیر نظری فرماندار سابق شهرستان ایجرود و مدیر کل اموزش و پرورش استان زنجان از اهلی این روستا می باشد و نزدیک به 70% اهالی مدرک دیپلم دارند. موسسات آموزشي: در حال حاضر در روستای سعید آباد یک مدرسه ابتدایی به نام شهید حسن کرمی وجود دارد که به علت کم بودن تعداد دانش آموزان دختران و پسران به صورت مختلط با تعداد 69 نفر به تحصیل اشتغال دارند که این آموزشگاه دارای 5 کلاس و 5 کادر آموزشی میباشد. مدرسه ی راهنمایی علامه طباطبایی نیز به دلیل کمی جمعیت دانش اموزان به صورت مختلط و با تعداد 28 نفر دانش آموز و 4 نفر کادر آموزشی دایر می باشد. در مقطع متوسطه دبیرستان حاج حسن اسماعیلی مقدم به صورت شبانه روزی دایر میباشد که دانش آموزان روستاهای اطراف نیز در آن بیتوته نموده و به تحصیل اشتغال دارند. در این آموزشگاه دو رشته ی آموزشی علوم تجربی و علوم انسانی جهت تحصیل دانش اموزان وجود دارد تعداد کادر اموزشی و خدماتی این آموزشگاه 22 نفر می باشد و تعداد دانش آموزانش نیز 125 نفر می باشد. و هم چنين دبيرستان سميه مي باشد كه با داير بودن 4 رشته ي آموزشي: 1- علوم تجربي 2- علوم انساني 3- رياضي فيزيك 4- كار و دانش تعداد 318 نفر دانش آموز در آن به تحصيل اشتغال دارند. دبيرستان سميه نيز همچون اسماعيلي مقدم به صورت شبانه روزي مي باشد كه دانش اموزان دختر از روستاهاي اطراف جهت تحصيل به اين اموزشگاه امده و طول هفته را در ان بيتوته مي نمايند. اين دبيرستان جمعاً 34 نفر كارد آموزشي و خدماتي دارد. بهداشت و درمان: روستاي سعيد آباد از لحاظ تاسيسات بهداشتي در حال حاضر داراي يك درمانگاه و يك خانه بهداشت مي باشد. درمانگاه سعيد آباد كه در سابق، در مركز روستا قرار داشت به علت قديمي بودن ساختمان آن و هم چنين بنود راه مناسب تا جاده اصلي، درمانگاه جديدي نزديك جاده و در ورودي روستا احداث نمودند. تعداد افرادي كه در اين درمانگاه خدمت مي نمايند 4 نفر مي باشد و نحوه مراجعه بيماران از ساعت 8 صبح تا ساعت 13 مي باشد كه در ساعات عصر پزشك جهت مداواي بيماران به ساير روستاهاي دهستان مي رود. در داخل درمانگاه اتاق دندانپزشكي نيز وجود دارد كه فقط روزهاي دوشنبه و چهارشنبه فعال مي باشد. البته ناگفته نماند كه افردي كه بيماري آنها در دمانگاه قابل درمان نباشد پس از معاينه توسط پزشك به بيمارستان هاي زنجان انتقال داده مي شوند آب بهداشت روستا از طريق لوله كشي از نزديكي روستاي قمچقاي توسط پمپاژ به منبع آب روستا رسانده ميشود و پس از كلر زني و غيره داخل شبكه مي گردد هر چند كه در فصل تابستان جوابگوي نياز مردن نيست و تنها در ساعاتي از روز آب داخل لوله ها وجود دارد.
     

    برخی موضوعات مشابه

    پاسخ ها
    1
    بازدیدها
    2,175
    پاسخ ها
    1
    بازدیدها
    240
    پاسخ ها
    0
    بازدیدها
    340
    پاسخ ها
    0
    بازدیدها
    298
    پاسخ ها
    0
    بازدیدها
    245
    پاسخ ها
    0
    بازدیدها
    264
    پاسخ ها
    0
    بازدیدها
    204
    پاسخ ها
    0
    بازدیدها
    238
    پاسخ ها
    0
    بازدیدها
    215
    پاسخ ها
    0
    بازدیدها
    184
    بالا