رکوردهای فضایی: جوانترین فضانورد؛ گرمان تیتوف
گِرمان استپانوویچ تیتوف Gherman Stepanovich Titovجوانترین فضانوردی است که تا به حال به فضا رفته است. او در ۶ آگوست ۱۹۶۱ (۲۶ مرداد ۱۳۴۰) هنگامی که ۲۵ ساله بود با فضاپیمای وستوک۲ به مدار زمین رفت. سفر او از جهاتی بسیار مهم بود چراکه نهایتاً این سفر نشان داد که انسان میتواند در فضا غذا بخورد، بخوابد، فضازده شود و زندگی کند. تیتوف ۱۷ بار در مدار زمین چرخید، تقریباً بیش از یک روز در مدار ماند و نخستین تصاویر را از مدار زمین گرفت.
پس از بازگشت به زمین، تیتوف همچنان به در برنامههای فضایی شوروی سابق همکاری میکرد. او خلبان پروژهی اسپیرال Spiral بود، این پروژه درواقع برای رقابت با پروژهی آمریکاییها تعریف شده بود که به ساخت شاتلهای فضایی انجامید. هواپیمای MIG-105، هواپیمایی بود که برای آزمایش پرواز و فرود با سرعتهای کم طراحی شده بود اما این پروژه هرگز به مرحلهی دوم خود یعنی تولید فضاپیما نرسید زیرا فضاپیمای بوران Buran تولید شد. در هرحال تیتوف هم هرگز نتوانست نخستین خلبان فضاپیمای مدرن آن دوران بشود چراکه در سال ۱۹۶۸/۱۳۴۷ یوری گاگارین در یکی از پروازهای هوایی کشته شد و مقامات دولت به این نتیجه رسیدند که نمیتوانند دومین فضانورد خود را هم به سادگی از دست بدهند.
با اینکه تیتوف با فاصلهی بسیار اندکی از گاگارین به عنوان دومین فضانورد شوروی به فضا رفت و سفر او هم بسیار مهم بود اما او نخستین فردی بود که به دولت پیشنهاد داد تا روز ۱۲ آوریل، روز پرواز گاگارین به فضا، را هر سال جشن بگیرند.
گِرمان استپانوویچ تیتوف Gherman Stepanovich Titovجوانترین فضانوردی است که تا به حال به فضا رفته است. او در ۶ آگوست ۱۹۶۱ (۲۶ مرداد ۱۳۴۰) هنگامی که ۲۵ ساله بود با فضاپیمای وستوک۲ به مدار زمین رفت. سفر او از جهاتی بسیار مهم بود چراکه نهایتاً این سفر نشان داد که انسان میتواند در فضا غذا بخورد، بخوابد، فضازده شود و زندگی کند. تیتوف ۱۷ بار در مدار زمین چرخید، تقریباً بیش از یک روز در مدار ماند و نخستین تصاویر را از مدار زمین گرفت.
پس از بازگشت به زمین، تیتوف همچنان به در برنامههای فضایی شوروی سابق همکاری میکرد. او خلبان پروژهی اسپیرال Spiral بود، این پروژه درواقع برای رقابت با پروژهی آمریکاییها تعریف شده بود که به ساخت شاتلهای فضایی انجامید. هواپیمای MIG-105، هواپیمایی بود که برای آزمایش پرواز و فرود با سرعتهای کم طراحی شده بود اما این پروژه هرگز به مرحلهی دوم خود یعنی تولید فضاپیما نرسید زیرا فضاپیمای بوران Buran تولید شد. در هرحال تیتوف هم هرگز نتوانست نخستین خلبان فضاپیمای مدرن آن دوران بشود چراکه در سال ۱۹۶۸/۱۳۴۷ یوری گاگارین در یکی از پروازهای هوایی کشته شد و مقامات دولت به این نتیجه رسیدند که نمیتوانند دومین فضانورد خود را هم به سادگی از دست بدهند.
با اینکه تیتوف با فاصلهی بسیار اندکی از گاگارین به عنوان دومین فضانورد شوروی به فضا رفت و سفر او هم بسیار مهم بود اما او نخستین فردی بود که به دولت پیشنهاد داد تا روز ۱۲ آوریل، روز پرواز گاگارین به فضا، را هر سال جشن بگیرند.