نتفلیکس (به انگلیسی: Netflix) یک شرکت آمریکایی رسانه جاری است که به پخش آنلاین در سطح جهانی و تولید محصولات نمایشی مانند فیلم سینمایی و مجموعههای تلویزیونی میپردازد. این شرکت تا آوریل ۲۰۲۰ بیش از ۱۸۲ میلیون مشترک دارد و در بیش از ۱۹۰ کشور جهان خدمات ارائه میدهد. نتفلیکس برنامههای گوناگون و پربینندهای مانند فیلمهای سینمایی مجموعههای تلویزیونی و برنامههای مستند تولید میکند. ستاد این شرکت در شهر لوس گاتوس، کالیفرنیا است و سهام آن در بازار بورس نزدک معامله میشود.
نتفلیکس به دلیل گوناگونی فیلم و سریالهایی که در دسترس کاربران خود قرار میدهد و حق اشتراک ارزانتر نسبت به دیگر شرکتها، محبوبیت ویژهای دارد. رشد مشتریان این شرکت همچنان ادامه دارد و بر پایه آماری که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد ۱۵ درصد از پهنای باند اینترنت جهان را نتفلیکس گرفتهاست.
تاریخچه
در ۲۹ اوت سال ۱۹۹۷ مارک راندولف مدیر بازاریابی و رید هیستینگز ریاضیدان برای فروش و کرایه نسخه دیویدی فیلمهای سینمایی با پست به مردم، شرکتی را با ۳۰ کارمند و ۹۲۵ عنوان نسخه دیویدی در آمریکا تأسیس کردند. این داستان که میگوید رید هیستینگز پس از اینکه به دلیل تأخیر در برگرداندن یک فیلم مجبور شد ۴۰ دلار جریمه پرداخت کند به فکر تأسیس نتفلیکس یکی از افسانههای معمول برای کسانی است که میخواهند تاریخی برای موفقیت کنونی خود بسازند.
نتفلیکس در آغاز، دیویدیها را با پست به خانههای مردم در سانتا کروز ایالت کالیفرنیا میفرستاد. با گسترش استفاده از دیویدی، در فاصله سه سال شمار مشتریان نتفلیکس بیش از ۳۰۰هزار مشترک در سراسر آمریکا رسید. نتفلیکس برای فرستادن دیویدی، از خدمات پستی ایالات متحده آمریکا استفاده میکرد. مشتریان نتفلیکس تماشای فیلم در خانه را به تماشای آن در سینما ترجیح میدادند. مشکل نتفلیکس، هزینه بالای پست بود. بلاکباستر ویدئو به مدیران نتفلیکس، پیشنهاد خرید بخش پخش دیویدی آن را داد و تمرکز بر پخش آنلاین را داد. اما مدیران نتفلیکس، این پیشنهاد را رد کردند.
با گسترش اینترنت پرسرعت در جهان، درخواست برای پخش آنلاین بیشتر شد. نتفلیکس در ۲۵ ماه فوریه سال ۲۰۰۷ یکمیلیاردمین دیویدی خود را ارسال کرد و پس از آن رسماً خدمات «رسانه جاری» یا «Streaming media» را ارائه کرد. در سال ۲۰۱۰ زمینه فعالیت خود را به کانادا گسترش داد.
نتفلیکس به دلیل گوناگونی فیلم و سریالهایی که در دسترس کاربران خود قرار میدهد و حق اشتراک ارزانتر نسبت به دیگر شرکتها، محبوبیت ویژهای دارد. رشد مشتریان این شرکت همچنان ادامه دارد و بر پایه آماری که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد ۱۵ درصد از پهنای باند اینترنت جهان را نتفلیکس گرفتهاست.
تاریخچه
در ۲۹ اوت سال ۱۹۹۷ مارک راندولف مدیر بازاریابی و رید هیستینگز ریاضیدان برای فروش و کرایه نسخه دیویدی فیلمهای سینمایی با پست به مردم، شرکتی را با ۳۰ کارمند و ۹۲۵ عنوان نسخه دیویدی در آمریکا تأسیس کردند. این داستان که میگوید رید هیستینگز پس از اینکه به دلیل تأخیر در برگرداندن یک فیلم مجبور شد ۴۰ دلار جریمه پرداخت کند به فکر تأسیس نتفلیکس یکی از افسانههای معمول برای کسانی است که میخواهند تاریخی برای موفقیت کنونی خود بسازند.
نتفلیکس در آغاز، دیویدیها را با پست به خانههای مردم در سانتا کروز ایالت کالیفرنیا میفرستاد. با گسترش استفاده از دیویدی، در فاصله سه سال شمار مشتریان نتفلیکس بیش از ۳۰۰هزار مشترک در سراسر آمریکا رسید. نتفلیکس برای فرستادن دیویدی، از خدمات پستی ایالات متحده آمریکا استفاده میکرد. مشتریان نتفلیکس تماشای فیلم در خانه را به تماشای آن در سینما ترجیح میدادند. مشکل نتفلیکس، هزینه بالای پست بود. بلاکباستر ویدئو به مدیران نتفلیکس، پیشنهاد خرید بخش پخش دیویدی آن را داد و تمرکز بر پخش آنلاین را داد. اما مدیران نتفلیکس، این پیشنهاد را رد کردند.
با گسترش اینترنت پرسرعت در جهان، درخواست برای پخش آنلاین بیشتر شد. نتفلیکس در ۲۵ ماه فوریه سال ۲۰۰۷ یکمیلیاردمین دیویدی خود را ارسال کرد و پس از آن رسماً خدمات «رسانه جاری» یا «Streaming media» را ارائه کرد. در سال ۲۰۱۰ زمینه فعالیت خود را به کانادا گسترش داد.