مورد انتظارترین بازیهای استراتژی سال ۲۰۱۸
"به قلم شهاب زارعی"
سال نو میلادی فرارسیده و موج دیگری از بازیّهای جدید را با خود آورده است. امسال نه تنها شاهد عناوینی تازه از سریهای محبوب هستیم، بلکه آیپیّهای هیجانانگیز جدیدی را نیز خواهیم دید. تأثیر موفقیت در بسیاری از این عناوین احساس میشود؛ به همین دلیل، میتوان انتظار انتشار بازیهای استراتژی جدیدی در سبک تاکتیک نوبتی را داشت. دراین مقاله به معرفی موردانتظارترین بازیّهای استراتژی امسال از دیدگاه پردیسگیم خواهیم پرداخت.
پلتفورم: Windows
انتشار: ۲۰۱۸
این عنوان مستقل، از سری Total War، ما را به جزایر انگلیس در قرن ۹ میلادی میبرد؛ زمانی که پادشاه انگلیسی، “آلفرد کبیر” جلوی یورش وایکینگها را گرفته و با سکونت Norseها در سراسر انگلستان، صلح شکنندهای برقرار شده. بوی فرصت به مشام پادشاهان انگلیس، اسکاتلند، ایرلند و ولز خورده و زمان امضای عهدنامهها و جنگیدن در نبردها فرارسیده است. با اینکه پادشاهان زیادی پا به میدان خواهند گذاشت، فقط یکی درنهایت حکمرانی خواهد کرد. هر faction گیمپلی و حسوحال منحصربهفرد خود را دارد و با انتخابهای بازیکن راه خاصی را طی خواهد کرد. Thrones of Britannia پرجزییاتترین نقشه جزایر انگلیس است که تابحال در یک بازی Total War دیده شده و به گفتهی سازندگان آن، وسعتش از کمپین Attila نیز بیشتر است. استودیوی سازنده این سری، Creative Assembly، با عنوان Shogun 2 خود ثابت کرده هنگامی که روی یک واقعهی تاریخی در یک کشور خاص تمرکز میکند، یک شاهکار پدید میآورد و به همین دلیل، میتوان انتظار دستآوردهای بزرگی از این عنوان داشت.
پلتفورم: Windows
انتشار: پاییز ۲۰۱۸
Creative Assembly قول داده بود که عنوان تاریخی آیندهی سری Total War در دورهی کاملاً جدیدی واقع خواهد شد. پس از معرفی Thrones of Britannia تصور براین بود که منظور از این دورهی جدید دوره یورش وایکینگّها به جزایر بریتانیا بوده، ولی با معرفی Three Kingdoms معلوم شد که چین میدان نبردی است که برایمان درنظر گرفته شده. سلسلهی “هان” درحال فروپاشی است و امپراتور خردسال چیزی جز بازیچهی دست دیگران نیست. سه قهرمان، برای مقابله با ناعدالتی و ظلم، عهد برادری بستهاند و آمادهی مقابله با سختیهای آیندهاند شدهاند. فرماندهان نظامی از خاندانهای بزرگ چین نیز فرصت را غنیمت شمرده و یکی پساز دیگری، وارد میدان نبرد شدهاند. سرنوشت چین بردوش قهرمانانش است. از تریلر سینماتیک این بازی بهنظر میرسد که ویژگیهای مشترکی با عنوانهای Warhammer این استودیو داشته باشد؛ برای مثال، فرماندهها ممکن است بهصورت واحدهای تکنفره با قدرتهای خاص در میدان حضور داشته باشند. ما بیصبرانه منتظریم تا ببینیم مکانیکهای گیمپلی یک عنوان فانتزی چطور در یک عنوان تاریخی Total War پیاده خواهند شد.
پلتفورم: Nintendo Switch, PlayStation 4, Xbox One
انتشار: ۱ فروردین ۹۷ (۲۱ مارس)
پس از سالها انتظار طرفداران، و پس از فروش موفق نسخه ریمستر سری اول این بازی برای کنسولّهای نسل جدید و رایانههای شخصی، بالاخره عنوان جدید این سری معرفی شد. پس از نسخههای دوم و سوم این بازی که برای PSP منتشر شده بودند و پس از اسپینآف ناامید کنندهی Valkyria Revolution، این اولین نسخه این بازی از سال ۲۰۰۸ تا حالا است که برای پلتفورمهای اصلی منتشر میشود. داستان این بازی همزمان با رویدادهای نسخه اول رخ میدهد، ولی اینبار روایت داستان بر عهدهی “کلود والاس” فرمانده فدراسیون آتلانتیک، و جوخهی E تحت فرمانش است. گیمپلی بازی تلفیقی از تاکتیک نوبتی، شوتر سوم شخص و عناصر نقشآفرینی است. بازیکن ابتدا از روی نقشهی میدان جنگ سربازان خود را انتخاب میکند و کنترل او را به صورت سومشخص در دست میگیرد. در این حالت، بازیکن میتواند سرباز را با توجه به میزان AP باقیمانده حرکت دهد و به دشمنان شلیک کند. پس از اتمام CP یا به انتخاب خود بازیکن نوبت به دشمن میرسد تا حرکات خودش را انجام دهد. پس از اتمام مأموریت بازیکن میتواند با استفاده از تجربه، غنیمت و پولی که بدست آورده، سربازان خود را تعلیم دهد و تجهیز کند. هریک از سربازان این بازی خصوصیات و شخصیت خاص خود را دارند؛ برخی به گلوگیاه حساسیت دارند و برخی دیگر از تنهایی بیزارند. این سری برای گیمپلی مبتکرانهاش شناخته شدهاست و بهنظر میرسد جزو بازیهای محبوب امسال باشد.
پلتفورم: Windows, Linux, Mac
انتشار: ۲۰۱۸
شاید مبتکرانهترین بازی این لیست بازی Into the Breach از سازندگان FTL باشد. در این بازی، که Roguelike و به سبک تاکتیک نقشآفرینی است، انسانها توسط موجوداتی بنام Vek تا مرز انقراض رفتهاند و بازیکن برای محافظت از آخرین شهرهای باقیمانده، باید کنترل سه Mech غولآسا با قدرتهای متنوع را در دست بگیرد. سازندگان این بازی سعی براین داشتهاند که تأثیر شانس و احتمال را تا جای ممکن کاهش دهند، برای مثال، بازیکن همیشه از حرکت بعدی دشمنان خود آگاهی دارد و از تمام جزییات میدان نبرد آگاه است. بازیکن باید از این اطلاعات به نفع خود استفاده کند. مثلاً میتوان دشمن را یک خانه جابجا کرد تا داخل یک دره بیفتد یا یکی از یاران خودش را هدف قرار بدهد. نکته قابل توجه دیگر این است که شکست، پایان کار نیست؛ هنگامی که انسانها نابود میشوند، بازیکن میتواند یکی از خلبانهای خود را به گذشته بفرستد تا شاید اینبار در برابر Vekها پیروز شود. با از میان برداشتن فاکتور شانس، این بازی قول یک عنوان استراتژی خالص میدهد و همین مسئله توجه مارا جلب کردهاست.