امروزه نظام اطلاعاتى حاکم بر زندگى ما و سرعت تغيير و تحولات صورت گرفته ٬ باعث گرديده تا وجود سيستمهاى مديريت اطلاعات در هر محيط به شدت احساس گردد . متاسفانه در جامعه در حال رشد ما زير ساختهاى فعاليت صحيح يک جامعه مبتنى بر دانش و اطلاعات بسيار ضعيف وشکننده ميباشند ٬ يکى از اين پيش نيازها آموزش صحيح اصولى و بر پايه نياز علوم اوليه انفورماتيک در زندگى هر شخص ميباشد که مانند بسيارى از علوم پايه بايستى از سنين پايين آغاز گردند و همواره تکرار و بروز شوند .
نهاد مدرسه با مشخصه ها و مولفه هاى منحصر به فرد خود بهترين مکان براى شروع اين آموزشها و فراگيرى اين مهارتها ميباشد . از مزاياى بکار گيرى يک سيستم يكپارچه ٬ دقيق و برنامه ريزى شده آموزش مهارتهاى کاربردى فناورى اطلاعات همراه با سيستم جامع مديريت اطلاعات در محيطهاى آموزشى همچون مدرسه ميتوان به موارد زير اشاره کرد :
سيستمهاى مکانيزه امروزى با تعارفى همچون مدرسه الکترونيک ٬ مديريت هوشمند مدارس ٬ سيستم مديريت محتوا (cms) ٬ سيستم مديريت اطلاعات دانش آموزان (sis) و ... همگى راهگشاى حل پاره اى از مشکلات يک نظام آموزشى هستند ٬ با يکپارچه سازى اين سيستمها و فراهم نمودن بستر مناسب فکرى و فرهنگى ٬ جهش عظيمى در نيل به اهداف عاليه هر محيط آموزشى پديدار خواهد گرديد .
از نقطه نظر ما تنها راه نفوذ صحيح و اصولى فناوريهاى اطلاعاتى عصر حاضر در بدنه ديدگاههاى اجتماعى و فرهنگى سنتي ٬ آموزش از سنين پايين ٬ فرهنگ سازى بنيادى و کاربرد عملى اين مهارتها و دانشها در زندگی روزمره ميباشد.
با اين ديدگاه و با هدف راه اندازى چنين سيستمى شبکه نرم افزارى SchoolPlus با مشخصات و بخشهاى ذيل راه اندازى گرديد :
نهاد مدرسه با مشخصه ها و مولفه هاى منحصر به فرد خود بهترين مکان براى شروع اين آموزشها و فراگيرى اين مهارتها ميباشد . از مزاياى بکار گيرى يک سيستم يكپارچه ٬ دقيق و برنامه ريزى شده آموزش مهارتهاى کاربردى فناورى اطلاعات همراه با سيستم جامع مديريت اطلاعات در محيطهاى آموزشى همچون مدرسه ميتوان به موارد زير اشاره کرد :
- مديريت هوشمند مدارس
- کاهش ۴۰ درصدى حجم فعاليتهاى مديريتى و تمرکز بيشتر منابع و زمان بر روى فعاليتهاى آموزشى
- تمرکز اطلاعات و قابليت دسترسى در هر مکان و هر زمان
- تامين امنيت اطلاعات و طبقه بندى سطوح امنيتى
- آموزش مهارتهاى لازم براى زندگى در عصر اطلاعات در سطوح مختلف
- کسب مهارتهاى لازم براى احراز هويت الکترونيک و محافظت از اطلاعات شخصى
- يادگيرى مهارتها وعلوم اوليه استفاده از رايانه به عنوان مولفه شاخص زندگى در عصر اطلاعات و ارتباطات
- گسترش فعاليتهاى مدرسه به خارج از محدوده فيزيکى و اطلاع رسانى فراگير
- افزايش مشارکت در سطوح مختلف و افزايش ۳۰ درصدى بهره ورى نيروها و منابع
- ايجاد محيط يکپارچه ياددهى ٬ يادگيرى الکترونيک (e-learning)
سيستمهاى مکانيزه امروزى با تعارفى همچون مدرسه الکترونيک ٬ مديريت هوشمند مدارس ٬ سيستم مديريت محتوا (cms) ٬ سيستم مديريت اطلاعات دانش آموزان (sis) و ... همگى راهگشاى حل پاره اى از مشکلات يک نظام آموزشى هستند ٬ با يکپارچه سازى اين سيستمها و فراهم نمودن بستر مناسب فکرى و فرهنگى ٬ جهش عظيمى در نيل به اهداف عاليه هر محيط آموزشى پديدار خواهد گرديد .
از نقطه نظر ما تنها راه نفوذ صحيح و اصولى فناوريهاى اطلاعاتى عصر حاضر در بدنه ديدگاههاى اجتماعى و فرهنگى سنتي ٬ آموزش از سنين پايين ٬ فرهنگ سازى بنيادى و کاربرد عملى اين مهارتها و دانشها در زندگی روزمره ميباشد.
با اين ديدگاه و با هدف راه اندازى چنين سيستمى شبکه نرم افزارى SchoolPlus با مشخصات و بخشهاى ذيل راه اندازى گرديد :
- شبكه SchoolPlus :
شبکه منحصر به فرد SchoolPlus در راستاى اهداف ذکر شده ايجاد گرديده و در برگيرنده موارد زير ميباشد :
توليد و انتشار محتواى آموزشى الکترونيک
ايجاد بستر مناسب پياده سارى نرم افزارهاى مرتبط و تغذيه اطلاعاتى آنها
اطلاع رسانى و فراگير نمودن فرهنگ اطلاع رسانى الکترونيک
جمع آورى و ارايه مقالات تخصصى در زمينه هاى مرتبط
جمع آورى اطلاعات و آمار مراکز آموزشى و طبقه بندى بر اساس شاخصهاى مربوطه
ارايه مفاد کمک آموزشى الکترونيک - مجموعه نرم افزارهاى تحت وب سماد :
مجموعه نرم افزارهاى سماد با هدف پوشش کامل کليه نيازهاى هر محيط آموزشى و منطبق بر استانداردهاى روز دنيا تهيه گرديده اند و سيستمهاى زير را بصورت يکجا و کاملا هماهنگ پياده سازى ميکنند:
سيستم مديريت اطلاعات دانش آموزان ( Students information system )
سيستم مديريت الکترونيک و هوشمند مدارس ( School managment system )
سيستم اطلاع رسانى الکترونيک مدارس
سيستم ارايه آمار و اطلاعات تحلیلی
سيستم ارايه محتواى آموزشى آن لاين ( Content managment system )
سيستم آزمون هماهنگ و غير هماهنگ آن لاين