آذربایجان غربی پل قطور خوی؛ بزرگترین پل هوایی ریلی خاورمیانه

❤ASAL_M❤

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2016/08/02
ارسالی ها
5,042
امتیاز واکنش
53,626
امتیاز
1,121
محل سکونت
کهکشان راه شیری ، سیاره ی Exo
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
این‌ پل‌ که‌ بر روی‌ دره‌ای‌ وسیع‌ و با تکنولوژی‌ جدید جهت‌ عبور راه‌آهن‌ و قطار احداث‌ شده‌است‌، یکی‌ از پل‌های‌ مهم‌ و شناخته‌ شده‌ خاورمیانه‌ محسوب‌ می‌شود. طول‌ آن‌ ۴۴۸ متر، ارتفاع‌ آن‌ ۱۲۸ متر وقطر دهانه‌ آن‌ ۲۳۲ متر است‌.
[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
ساخت این پل در سال ۱۳۴۹ (۱۹۷۰ میلادی) به پایان رسید. این پل از نوع زیر قوسی است و تا مدت‌ها بزرگ‌ترین دهانه قوسی را در بین پل‌های ایران داشت این پل در سال ۱۳۴۷ توسط دو شرکت ایرانی ( رانکین ) و شرکت اتریشی (پور) پی ریزی و پایه‌های بتونی آن اجرا و اسکلت فلزی و شاسی آن توسط امریکائی‌ها انجام گرفت.
[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
ارتفاع آن از سطح رودخانه قطور ۱۱۸.۲۸ متر دارای ۱۰ عدد پایه بتونی مسلح بوده که ۶ عدد از این پایه‌ها به طرف خوی و ۴ عدد از پایه‌های بتونی به سمت رازی می‌باشد و در مجموع دارای ۸ دهنه که به صورت اکس به اکس در امتداد هم گسترش یافته‌اند. این پل بر روی دره ای وسیع و با تکنولژی جدید جهت عبور راه آهن و قطار احداث شده است ، یکی از پا های مهم و شناخته شده خاورمیانه محسوب می شود
[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]

[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
%D9%BE%D9%84-11.jpg
[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
%D9%BE%D9%84-21.jpg
[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
%D9%BE%D9%84-31.jpg
[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
%D9%BE%D9%84-41.jpg
[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
%D9%BE%D9%84-5.jpg
[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
%D9%BE%D9%84-6.jpg
[/BCOLOR]
[BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
%D9%BE%D9%842.jpg
[/BCOLOR]
 
  • پیشنهادات
  • O_Q

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2017/07/10
    ارسالی ها
    2,641
    امتیاز واکنش
    25,428
    امتیاز
    856
    سن
    19
    محل سکونت
    شهرفرنگ:)
    مختصات پل قطور
    پل قطور از ساخته‌های دوره پهلوی دوم است که گفته شده ساخت آن با یک پروژه مشترک بین ایران و کشورهای اروپایی آغاز و با به کارگیری متخصصان داخلی و خارجی بنا شد.

    2f58810a-38d8-4513-8e93-efa1e412b409.jpg


    این پل از لحاظ موقعیت و استحکام، دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است. پل قطور در سال ۱۳۷۴ توسط دو شرکت رانکین و پور پی‌ریزی و پایه‌های بتونی آن گذاشته شد، اما اسکلت فلزی و شاسی پل توسط آمریکایی‌ها انجام شد. کار ساخت این پل در سال ۱۳۴۹ پایان یافت. طول پل حدود ۴۴۸ متر و ارتفاع آن از سطح رودخانه ۱۱۸٫۲۸ متر است و دارای ۱۰ پایه بتونی مسلح است که ۶ عدد از این پایه‌ها به طرف خوی و چهار عدد از پایه‌های آن به سمت رازی است.

    پل قطور در مجموع دارای ۸ دهنه است که به صورت اکس به اکس در امتداد هم گسترش پیدا کرده‌اند. پل قطور را از انواع پل‌های زیرقوسی می‌دانند که تا مدت‌ها بزرگترین دهانه قوسی را در بین پل‌های ایران داشت.

    در تاریخ پنجم مهرماه ۱۳۵۰ خط ریلی ایران وبه طور رسمی افتتاح شد و مبادله کالاهای اساسی کشورهای اروپایی و ایران از این طریق امکان‌پذیر شد و نقطه عطفی در تاریخ راه‌آهن ایران به شمار آمد. پل قطور به دلیل قرار گرفتن بین ایران و اروپا از اهمیت استراتژیک بسیاری برخوردار بود. این پل برای ایران و ترکیه از اهمیت بسیاری برخوردار بود. قطارهای حامل مواد سوختی، کالاها، تانکرهای سوخت رسان و ناوگان‌های مسافربری به قطارهای عبوری از این محل افزوده شدند که از ترمینال و ایستگاه قره تپه و از طبق ترمینال خوی که نزدیکی مرز بود، امکان‌پذیر می‌شد.

    be321676-e41d-4b5e-8d73-89bf2a862732.jpg


    به اهمیت استراتژیک این پل پی برد و تلاش کرد که راه مبادله کالای ایران را که در آن زمان در شرایط تحریم قرار داشت، قطع کند. عراق برای از کار انداختن مبادله کالای ایران از طریق پل قطور وارد اقدام عملی شد و پل را مورد اصابت راکت‌های خود قرار داد، اما خوشبختانه راکت‌ها به اصل پل اصابت نکردند و تنها به پایه‌ها و اطراف پل آسیب زدند. همچنین این پل حدود ۶ بار هدف بمباران هوایی قرار گرفت تا اهمیت اقتصادی خود را از دست بدهد. گفته شده این پل در گذشته به رنگ قرمز بوده و دارای چشم‌اندازی بود که از دور قابل دید و شناسایی بود. رنگ قرمز پل زیبایی خاصی به آن داده بود، اما در زمان جنگ ایران و عراق، برای دور نگه داشتن پل از آسیب موشک و بمباران هوایی، جهت استتار، پل به رنگ خاکی رنگ‌آمیزی شد. با پایان یافتن جنگ تحمیلی برآوردی که از میزان خسارت پل به عمل آمد، خسارت ۳۰ درصدی پل را اعلام کرد.

    0b6423e7-f2f0-4b66-97ce-ae1efe674004.jpg


    به علت خسارات وارده به محدوده پل، در اوایل قطارها، برای کاستن از شدت تکان پل، با موتور خاموش از پل عبور می‌کردند که خطرات بسیار زیادی داشت. آسیب‌هایی که به پایه‌های پل قطور وراد شده بود، در سال ۱۳۷۴ توسط مهندسان ایرانی بازسازی و شد.

    هم‌اکنون پل قطور از پل‌های زیبا، جدیدالاحداث و خاص خاورمیانه است که به دلیل قرار گرفتن بر فراز دره‌ای زیبا و خوش آب و هوا، دارای چشم‌اندازی رویایی و قابل توجه بوده و عبور راه‌آهن ترانزیتی ایران به اروپا از روی آن، اهمیت و جذابیت پل را چندین برابر کرده است.

    48836ac4-1aef-4de7-97ad-3846433fd4ae.jpg


    پل قطور در سال‌های اخیر به عنوان اولین میراث مدرن با ۵۰ سال سابقه، با شماره ۳۱۴۰۷ شد. این پل از جاذبه‌های خاص خاورمیانه است و هر ساله بویژه در ایام تعطیلی نوروز بسیاری را از داخل و خارج به دیدار خود جذب می‌کند.
     
    آخرین ویرایش توسط مدیر:

    برخی موضوعات مشابه

    پاسخ ها
    0
    بازدیدها
    250
    پاسخ ها
    0
    بازدیدها
    257
    پاسخ ها
    0
    بازدیدها
    746
    پاسخ ها
    0
    بازدیدها
    229
    پاسخ ها
    2
    بازدیدها
    307
    پاسخ ها
    0
    بازدیدها
    137
    پاسخ ها
    0
    بازدیدها
    201
    بالا