ژانـــر :فانتزی، رومانس حماسی و اقتباس ادبی
كارگردان : پیتر جکسون
تهيه كننده : پیتر جکسون- بری ام آزبورن- تیم سندرز – فرن والش
نويسنده اصلي : جی.آر.آر.تالکین
نويسندگان فيلم : پیترجکسون- فرن والش- فیلیپا بوینز
موزيك : هاوارد شور
فيلم بردار : اندرو لزنی
تدوين : گیلبرت
تاريخ نمايش : 18 دسامبر 2002
179 دقيقه نسخه سینمایی
كمپاني : نیولاین سینما
محصول: آمريكا و نیوزیلند _ انگلیسی
بازيگران:
یان[/a] مک کلن: گاندولف
ویگو. مورتنسن : آراگورن
اورلاندو بلوم: لگولاس
الیجا وود:فرودو
شون آستین : سام وایز گمجی
کیت بلانشت : بانوی جنگل "گالادریل"
سالا بیکر: سایرون
لی: سارامون
هولم: بیل بو بگینز
دومینیک موناگان: مری برندی باک
بیلی بوید: پره گرین "پیپین" توک
شون بین: بورومیر
برنارد هيل : تئودن
كارل اوربان : ايمور
ديويد ونهام : فارمير
درباره رمان اربـاب حلقه ها:
اربـاب حلقهها رمانی خیالپردازی حماسی (High fantasy) به ج.ر.ر. تالکین واژه شناس و آکسفورد نگارش شده است. این ادامهای بر پیشین تالکین با نام هابیت است که داستانی فاتنزی می باشد. این طی ۱۲ سال از سال ۱۹۳۷ تا ۱۹۴۹ که بیشتر آن در دوم بوده نگارش شده است. اگر چه این در بین خوانندگان به شکل سه گانه جا افتاده است، اما در ابتدا بنا بود تا این جلد اول سیلماریلیون باشد که بخاطر دلایل اقتصادی تصمیم گرفت تا جلد دوم را کند، و اربـاب حلقهها را در سال ۱۹۵۴ تا ۱۹۵۵ در سه جلد منتشر کند.از آن تا کنون اربـاب حلقهها بارها تجدید شده و به زبانهای زیادی ترجمه شده است، و هم اکنون یکی از مشهورترین و تاثیرگذارترین کتابهای ادبیات در قرن ۲۱ می باشد. اربـاب حلقهها در سال ۱۹۵۴ و ۱۹۵۵ در سه جلد - با عناوین یاران حلقه، دو برج و پادشاه - شدهاست.
مقدمه:
در این دوره زمانه که فراماسون روز شده و هر بنی و بشری هرآنچه می خواهد را به آن ربط می دهد ، مطمئنا های هم سالم بدر نخواهند برد . ما مردمی هستیم ، مبدا و انتهای ما خداست ، مشکل مسئولین ما این است که میخواهند با کوبیدن بر سر دیگری را جلوه دهند ، مسئولین عزیز شما از چه می ترسید ، مگر ما نیستیم و دینمان کامل نیست؟ پس پرستی در ما ندارد ، حال اگر مسئله چیز دیگری است، دیگر دانید ولی خواهشنا اینگونه بر سر های سینمایی نکوبید ، ، لطفا آن را دیگر از ما نگیرید .
مجموعه[/a]
Lord of the Rings (اربـاب حلقه ها)
سه گانه اربـاب حلقه ها ، به کارگردانی پیتر جکسون کبیر ، سه گانه ای که هر سه آن در لیست 250 برتر وجود دارد و تر اینجاست این سه به ترتیب اپیزود ها، در رتبه های 17 ، 29 و 11 دارند که است . برای اربـاب حلقه ها ورودی به بود، شاید هم برای خیلی های دیگر هم همینطور بوده باشد . یکی از کامل ترین های هالیوودی ، چه از ، چه از کارگردانی و جه از عوامل فنی . فیلمی ساخته شده بر اساس سه اربـاب حلقه های نوشته جی.ر.ر تالکین.
داستان[/a] هابیتی را روایت می کند که وارد ماجرای شده و باید حلقه ای که سیاهی کامل در در است را به کوهی که در آن ساخته شده ببرد و آن را نابود سازد . تمرک اصلی هر سه قسمت این فیلم، بر خط داستانی کوتاه شده در بالا است. معمولا بین اپیزودهای های چند گانه سینما، نوعی تفاوت و وجود دارد و نمی توان بینشان برقرار کرد ، ولی اربـاب حلقه ها اینگونه نیست و هر سه اپیزود کاملا به هم ربط دارند و هیچ گونه گسستگی بین آنها نیست .
نکته قابل دیگر در اربـاب حلقه گرایی آن است. این اسم را از ذهن آورده و بر این می گذارم ، حالا منظورم از این چیست ؟ فیلمی که درکش راحت است ، شما آنرا به راحتی هضم می کنید. درست مانند های آواتار یا سرآغاز ، با اینکه هایی در ژانر هستند، ولی آنها و برقرار کردن با آنها کاری آسان است زیرا در های اغراق صورت نمی گیرد ، و اگر هم صورت بگیرد، اغراق های طبیعی است و باز قابل هضم . در این ها خبری از انسانی با قدرت مافوق طبیعی نیست که با دیدن آن چشمانتان زده و بگوئید این دیگر یا مثلا اتفاقات اغراق آمیز . همه چیز تعریف شده هستند ، اتفاقات با اینکه غیر قابل پیش بینی اند ولی از دور نیستند . مخروطی از تخیل و ، این چیزی است که مورد است .
شیوه روایتی در هیج جایی کم نمی آورد ، و برداری باعث می شود هز لحظه جذاب تر و هر آنچه را که کارگردان قصد داشته، جذاب تر به برسد . کاراکتر ها هم قابل هستند ، کمتر پیش می آید وجود کاراکتری را اضافه کنید یا مثلا با دیالوگ های کاراکتر نتوانید برقرار کنید. هم ها و هم دیالوگ ها و هم خط توانسته اند با هم و در کنار هم، از تمام قابلیت های خود، برای هر چه بهتر و بهتر کردن استفاده کنند . شاید لحظه ای که که فیلم، از پیروزی طرف بر طرف تاریکی خوشحال نشوند (بر بسیاری دیگر از ها) باشد، چون است و نداربد تمام شود. همذات پنداری با کاراکتر ها باعث می شود در لحظه های ناراحت شوید ، لحظه خوشحال شوید. مطمئنا در سه گانه ای به این بزرگی که هر سه قسمت حدود 6 هالیوودی است های فرعی زیادی وجود داشته باشد که به لطف فیلمنامه عالی و تحسین برانگیز پیتر جکسون، نه لطمه ای به اصلی نمی رسد، بلکه آن را به شکلی حتی جذاب تر بر پرده عریض به می کشد.
یکی از اصلی ترین ارکان سه گانه اربـاب حلقه ها ، جلوه های ویژه آن است . جلوه های ویژه ای که در خود، استانداردهایی برای و فیلمسازی ایجاد کردند تا آنجا پیش رفتند که باعث مات کردن بینندگان در قسمت این عظیم شد. اما با تمام اینها، چیزی که باعث بزرگی اربـاب حلقه ها شده، جلوه های ویژه نیست، بلکه عالی، شیوه روایی بی نقص، کارگردانی استادانه، صحنه پردازی زیبا، فیلمنامه ای دقیق و در کنار اینها و جلوه های ویژه تحسین برانگیز آن است.
فیلم[/a] و اجرای آنان نیز تحسین برانگیز است. البته این نکته خالی از لطف نیست که اربـاب حلقه ها، فیلمی محور است و نه محور، به همین دلیل، هیچگاه بازیگران نمیتوانند در حدی ظاهر شوند که مثلا نامزد بشوند. دلیل این موضوع هم این است که اساسا فیلمنامه، به دلیل گستردگی داستان، هیچ گاه به آنچنان اجازه نمی دهد تا بخواهد یکه و بار قسمت اعظمی از را بر دوش بکشد. آنچه که این را با موفقیت به سرانجام می رساند، نه فیلمنامه است و نه بازیگران و کارگردان و آهنگساز و ... بلکه همه آنها با همدیگر هستند. اتفاقا به همین دلیل است که عده بسیاری، اربـاب حلقه ها را جزو های تاریخ می دانند.
در اینجا لازم است از فیلمبرداری عالی و نیز یاد کنم. نکته اینجاست که این دو عامل، از همان قسمت اول این مجموعه، جزو نقاط قوت بوده اند اما با گذشت زمان، این دو، کامل و کامل تر شده اند و کار را در قسمت به جایی رسانده اند که بیننده را به دهان می کند. صحنه های نبرد، شیوه نشان دادن یورش دو طرف به سوی همدیگر و حتی سخنرانی پادشاه روهان (در قسمت سوم) قبل از به سوی و آن انگیزه ای که به افراد خودی می داد، همه و همه آنقدر واقعی و تاثیر گذار از در آمده اند که بیننده را تحت تاثیر می دهد.
مطمئنا بین و شر موضوع خیلی از های است که در عموم های هالیوودی با کمی چاشنی روایت می شوند. در روزهای اول سینما، مخلوط شدن این تم با تخیل مخاطبین را داشت ( البته هنوز هم دارد ولی نه از قشر شناس ) که تقابل و شر با نیروهای بود ، این تم هنوز هم وجود دارد ولی قدرت را از داد تا بازهم با اضافه شدن مزه ای تازه ای گرفت ، ورود تاریکی ، روابط عمیق انسانی و به آن ، مانند اخیر شوالیه تاریکی و تم که طرفداران قوی نداشت . ولی اربـاب حلقه ها از این دو تم گذشت ، در اربـاب حلقه ها تخیل ، تاریکی ، روابط انسانی ، اخلاقیات انسانی همه و همه وجود دارد و هر در جای میگیرند و با این که تخیل بر حکم فرماست، اما آن را با گوشت و استخوان می کند .
بزرگترین[/a] و ترین است و شاید هم خواهد بود و به این زودی ها را از نخواهد داد و به شخصه هابیت بعدی پیتر جکسون که به سه گانه اربـاب حلقه ها باز میگردد هستم .
اخیرا هایی از این بوده ام که از سوی برخی برای هر چه بیشتر شیرینی کردن و جلب توجه هر چه بیشتر، و بویی به اربـاب حلقه ها داده اند و آن را مرتبط با مثلا فلان و .. دانسته اند. و امثال هستیم ، ها را می بینیم برای خودمان تحلیل می کنیم ، و از اینکار هم لـ*ـذت می بریم. شخصا از اینکه برخی می کنند هر آنچه که آنها می کنند درست است و بقیه را انسانهایی نادان تصور می کنند که باید به آنها گفت که چه درست است و چه غلط، متنفرم. های سینمایی، لوازم الکترونیکی و هر آنچه را که فکرش را بکنید را هجوم غربی ها برای مشغول کردن عمومی می دانند. در این باره یاد لطیفه ای می افتم " روزی ای در حال در بود ، را روشن کرد ، از شنید : هموطنان عزیز ، در باشید ، فردی برعکس همه در حال است ، فرد پیش گفت : لعنتشون کنه ، یکی دو تا که نیستن ."
در حاشیه سه گانه اربـاب حلقه ها
یك: سه گانه «اربـاب حلقه ها» (راهیان حلقه، دو برج، بازگشت[/a] پادشاه)، ساخته «پیتر جكسن» (براساس شاهكار جی. آر. آر. تالكین) یكی از قله های تاریخ است؛ به همین صراحت. هیچ تماشاگر دیده و خوش ذوقی را پیدا نمی كنید كه این سه به مذاقش خوش نیاید. اربـاب حلقه ها اگر مخالفانی دارد آنها هستند كه هایی از این را، حكایت هایی می دانند برای سرگرم كردن كودكان و خیال می كنند هرچیزی كه رنگی از داشته باشد، به كودكان تعلق دارد. اما چنین نیست و استقبال پرشور اربـاب حلقه ها، در طول سه سال پیاپی، نشان داد كه نسل خوش ذوق منقرض نشده و هنوز كسانی پیدا می شوند كه معنای را می فهمند و می دانند ها است را از این دنیایی كه در آن می كنند، به دنیایی دیگر.
دو: به درآوردن رمان های خواندنی، رمان هایی كه سرشار از جزئیات شگفت انگیز و های فرعی فراوان اند، كار آسانی نیست. در واقع، كاری است ناشدنی و كم پیش می آید كه كارگردانی پیدا شود و را طوری بسازد كه روح اثر، در ساخته اش باشد. همه آن شیفتگان اربـاب حلقه ها كه سال های سال می گفتند كسی نمی تواند (حق ندارد) رمان محبوب شان را به درآورد، نگران بودند كه در این تبدیل، چیزی از هدر برود. بخشی از آن یا شخصیتی، كمرنگ شود، یا به دلیلی حذفش كنند.این گونه است كه بعد از نمایش بخش اول (راهیان حلقه) غرزدن ها شد و آنها كه رمان را بیش تر از هرچیزی داشتند، گفتند جكسن این شیفته واقعی تالكین و هایش، اصل وفاداری را رعایت نكرده و «تام بامبادیل» را، كه یكی از های فرعی جلد اول است، در فیلمش كرده است. آنها درست می گفتند؛ اثری از بامبادیل در نیست، اما چه كسی گفته در اقتباسی از یك رمان همه ها (حتی های فرعی) را باید به منتقل كرد؟ كار جكسن در این سه گانه، فشرده سازی رمان است به معنای دقیق كلمه. درست می گفتند آن منتقدانی كه نوشته بودند توقع وفاداری به رمان، چیز بیهوده ای است و های «هری پاتر» (به خصوص قسمت های اول و دوم) را مثال می آوردند كه هرچند از بسیاری جهات به رمان بود، اما هایی (ماندنی؟) از كار درنیامده بودند.
سه: اربـاب حلقه ها، سال به سال به نمایش درآمد، درست مثل رمانی كه جلد به جلد منتشر می شود.تماشاگرانی كه رمان تالكین را خوانده و دوستش داشتند، از دیدن تصاویری كه چیزی بود شبیه خیال آنها، به آمدند و این هیجان، به بیش تر شد، تا اینكه داوران آكادمی اسكار در اقدامی انگیز (این یكی از معدود دفعاتی است كه باید از اسكار كرد) یازده مجسمه طلایی اسكار را به اربـاب حلقه ها: پادشاه دادند. و اگر درست یادم مانده باشد، این قسمت اربـاب حلقه ها در یازده نامزد شده بود، یعنی در آن یازده رشته، هیچ فیلمی، در حد اربـاب حلقه ها نبود. و معنای این اقدام پسندیده چه می تواند باشد، جز اینكه اربـاب حلقه ها: پادشاه، یكی از و ترین های تاریخ است؟
چهار: در همه و تحلیل هایی كه درباره این سه گانه نوشته شد، منتقدان این نكته تاكید كرده بودند كه اربـاب حلقه ها، در ممكن ساخته شد. از سویی، پیش از آن، تكنولوژی آن قدر نكرده بود كه بتوانند فیلمی بسازند در خور تالكین و شاهكارش. و از سویی دیگر لابد حكمتی داشته كه فیلمی درباره دنیایی خیالی را در هزاره سوم ساخته اند. منتقدان توضیح داده بودند كه به اعتقاد جمعی از مسیحیان، در آستانه هر هزاره، دگرگون می شود و پیش از این دگرگونی عظیم، سخنان ناگفته را باید به آورد و رازهایی را كه از هزاره های قبلی، سربسته مانده، یك به یك باید افشا كرد. (یك نمونه این را در رمان رمز داوینچی، نوشته دن براون هم می توان دید. ران هوارد از این رمان فیلمی ساخته كه است افتتاحیه جشنواره كن باشد.) شاید آن قدر هم كه می گویند پیچیده نباشد، اما به هرحال، مسئله این است كه اربـاب حلقه ها در ممكن ساخته شد و توقع را از های ای بالا برد. از این به بعد، نمی توان هر بی در و پیكری را به نام تحویل داد.
پنج: از میان این سه گانه، بخش سوم (بازگشت پادشاه)، بی شك آنها است، فیلمی در نهایت كمال. یكی از حماسه هایی كه در طول سال های می توانید تماشا كنید و ببینید پیتر جكسن در این آخر، كه چیزی حدود سه و ربع طول می كشد، همه چیز را گسترش می دهد و تماشاگر را سر ذوق می آورد. اصلاً هیچ تماشاگری را پیدا نمی كنید كه تقلاهای «فرودو» را كه در این بخش بیش تر شده، با جدیت تمام دنبال نكند. جز این، در این بخش، و به خصوص بخش پایانی این قسمت، درست از همان راهی می رود كه تالكین در رمانش رفته بود و البته، این را هم داشته باشید كه وقتی تمام می شود، چیزی غریب، تماشاگر را دربر می گیرد. حسی كه شاید از جنس باشد: یعنی تمام شد؟ یعنی ادامه ندارد؟ حیف نیست؟
كارگردان : پیتر جکسون
تهيه كننده : پیتر جکسون- بری ام آزبورن- تیم سندرز – فرن والش
نويسنده اصلي : جی.آر.آر.تالکین
نويسندگان فيلم : پیترجکسون- فرن والش- فیلیپا بوینز
موزيك : هاوارد شور
فيلم بردار : اندرو لزنی
تدوين : گیلبرت
تاريخ نمايش : 18 دسامبر 2002
179 دقيقه نسخه سینمایی
كمپاني : نیولاین سینما
محصول: آمريكا و نیوزیلند _ انگلیسی
بازيگران:
یان[/a] مک کلن: گاندولف
ویگو. مورتنسن : آراگورن
اورلاندو بلوم: لگولاس
الیجا وود:فرودو
شون آستین : سام وایز گمجی
کیت بلانشت : بانوی جنگل "گالادریل"
سالا بیکر: سایرون
لی: سارامون
هولم: بیل بو بگینز
دومینیک موناگان: مری برندی باک
بیلی بوید: پره گرین "پیپین" توک
شون بین: بورومیر
برنارد هيل : تئودن
كارل اوربان : ايمور
ديويد ونهام : فارمير
درباره رمان اربـاب حلقه ها:
اربـاب حلقهها رمانی خیالپردازی حماسی (High fantasy) به ج.ر.ر. تالکین واژه شناس و آکسفورد نگارش شده است. این ادامهای بر پیشین تالکین با نام هابیت است که داستانی فاتنزی می باشد. این طی ۱۲ سال از سال ۱۹۳۷ تا ۱۹۴۹ که بیشتر آن در دوم بوده نگارش شده است. اگر چه این در بین خوانندگان به شکل سه گانه جا افتاده است، اما در ابتدا بنا بود تا این جلد اول سیلماریلیون باشد که بخاطر دلایل اقتصادی تصمیم گرفت تا جلد دوم را کند، و اربـاب حلقهها را در سال ۱۹۵۴ تا ۱۹۵۵ در سه جلد منتشر کند.از آن تا کنون اربـاب حلقهها بارها تجدید شده و به زبانهای زیادی ترجمه شده است، و هم اکنون یکی از مشهورترین و تاثیرگذارترین کتابهای ادبیات در قرن ۲۱ می باشد. اربـاب حلقهها در سال ۱۹۵۴ و ۱۹۵۵ در سه جلد - با عناوین یاران حلقه، دو برج و پادشاه - شدهاست.
مقدمه:
در این دوره زمانه که فراماسون روز شده و هر بنی و بشری هرآنچه می خواهد را به آن ربط می دهد ، مطمئنا های هم سالم بدر نخواهند برد . ما مردمی هستیم ، مبدا و انتهای ما خداست ، مشکل مسئولین ما این است که میخواهند با کوبیدن بر سر دیگری را جلوه دهند ، مسئولین عزیز شما از چه می ترسید ، مگر ما نیستیم و دینمان کامل نیست؟ پس پرستی در ما ندارد ، حال اگر مسئله چیز دیگری است، دیگر دانید ولی خواهشنا اینگونه بر سر های سینمایی نکوبید ، ، لطفا آن را دیگر از ما نگیرید .
مجموعه[/a]
Lord of the Rings (اربـاب حلقه ها)
![Ringstrilogyposter.jpg](http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/naghd/ings/Ringstrilogyposter.jpg)
سه گانه اربـاب حلقه ها ، به کارگردانی پیتر جکسون کبیر ، سه گانه ای که هر سه آن در لیست 250 برتر وجود دارد و تر اینجاست این سه به ترتیب اپیزود ها، در رتبه های 17 ، 29 و 11 دارند که است . برای اربـاب حلقه ها ورودی به بود، شاید هم برای خیلی های دیگر هم همینطور بوده باشد . یکی از کامل ترین های هالیوودی ، چه از ، چه از کارگردانی و جه از عوامل فنی . فیلمی ساخته شده بر اساس سه اربـاب حلقه های نوشته جی.ر.ر تالکین.
![the-lord-of-the-rings-the-fellowship-of-the-ring.jpg](http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/naghd/ings/1/the-lord-of-the-rings-the-fellowship-of-the-ring.jpg)
نکته قابل دیگر در اربـاب حلقه گرایی آن است. این اسم را از ذهن آورده و بر این می گذارم ، حالا منظورم از این چیست ؟ فیلمی که درکش راحت است ، شما آنرا به راحتی هضم می کنید. درست مانند های آواتار یا سرآغاز ، با اینکه هایی در ژانر هستند، ولی آنها و برقرار کردن با آنها کاری آسان است زیرا در های اغراق صورت نمی گیرد ، و اگر هم صورت بگیرد، اغراق های طبیعی است و باز قابل هضم . در این ها خبری از انسانی با قدرت مافوق طبیعی نیست که با دیدن آن چشمانتان زده و بگوئید این دیگر یا مثلا اتفاقات اغراق آمیز . همه چیز تعریف شده هستند ، اتفاقات با اینکه غیر قابل پیش بینی اند ولی از دور نیستند . مخروطی از تخیل و ، این چیزی است که مورد است .
![lord-of-rings.jpg](http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/naghd/ings/1/lord-of-rings.jpg)
![the-lord-of-the-rings-the-fellowship-of-the-ring-movie-poster.jpg](http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/naghd/ings/1/the-lord-of-the-rings-the-fellowship-of-the-ring-movie-poster.jpg)
فیلم[/a] و اجرای آنان نیز تحسین برانگیز است. البته این نکته خالی از لطف نیست که اربـاب حلقه ها، فیلمی محور است و نه محور، به همین دلیل، هیچگاه بازیگران نمیتوانند در حدی ظاهر شوند که مثلا نامزد بشوند. دلیل این موضوع هم این است که اساسا فیلمنامه، به دلیل گستردگی داستان، هیچ گاه به آنچنان اجازه نمی دهد تا بخواهد یکه و بار قسمت اعظمی از را بر دوش بکشد. آنچه که این را با موفقیت به سرانجام می رساند، نه فیلمنامه است و نه بازیگران و کارگردان و آهنگساز و ... بلکه همه آنها با همدیگر هستند. اتفاقا به همین دلیل است که عده بسیاری، اربـاب حلقه ها را جزو های تاریخ می دانند.
![the-lord-of-the-rings-the-return-of-the-king-gollum_422_19580.jpg](http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/naghd/ings/the-lord-of-the-rings-the-return-of-the-king-gollum_422_19580.jpg)
در اینجا لازم است از فیلمبرداری عالی و نیز یاد کنم. نکته اینجاست که این دو عامل، از همان قسمت اول این مجموعه، جزو نقاط قوت بوده اند اما با گذشت زمان، این دو، کامل و کامل تر شده اند و کار را در قسمت به جایی رسانده اند که بیننده را به دهان می کند. صحنه های نبرد، شیوه نشان دادن یورش دو طرف به سوی همدیگر و حتی سخنرانی پادشاه روهان (در قسمت سوم) قبل از به سوی و آن انگیزه ای که به افراد خودی می داد، همه و همه آنقدر واقعی و تاثیر گذار از در آمده اند که بیننده را تحت تاثیر می دهد.
![lord-of-the-rings.jpg](http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/naghd/ings/lord-of-the-rings.jpg)
مطمئنا بین و شر موضوع خیلی از های است که در عموم های هالیوودی با کمی چاشنی روایت می شوند. در روزهای اول سینما، مخلوط شدن این تم با تخیل مخاطبین را داشت ( البته هنوز هم دارد ولی نه از قشر شناس ) که تقابل و شر با نیروهای بود ، این تم هنوز هم وجود دارد ولی قدرت را از داد تا بازهم با اضافه شدن مزه ای تازه ای گرفت ، ورود تاریکی ، روابط عمیق انسانی و به آن ، مانند اخیر شوالیه تاریکی و تم که طرفداران قوی نداشت . ولی اربـاب حلقه ها از این دو تم گذشت ، در اربـاب حلقه ها تخیل ، تاریکی ، روابط انسانی ، اخلاقیات انسانی همه و همه وجود دارد و هر در جای میگیرند و با این که تخیل بر حکم فرماست، اما آن را با گوشت و استخوان می کند .
بزرگترین[/a] و ترین است و شاید هم خواهد بود و به این زودی ها را از نخواهد داد و به شخصه هابیت بعدی پیتر جکسون که به سه گانه اربـاب حلقه ها باز میگردد هستم .
اخیرا هایی از این بوده ام که از سوی برخی برای هر چه بیشتر شیرینی کردن و جلب توجه هر چه بیشتر، و بویی به اربـاب حلقه ها داده اند و آن را مرتبط با مثلا فلان و .. دانسته اند. و امثال هستیم ، ها را می بینیم برای خودمان تحلیل می کنیم ، و از اینکار هم لـ*ـذت می بریم. شخصا از اینکه برخی می کنند هر آنچه که آنها می کنند درست است و بقیه را انسانهایی نادان تصور می کنند که باید به آنها گفت که چه درست است و چه غلط، متنفرم. های سینمایی، لوازم الکترونیکی و هر آنچه را که فکرش را بکنید را هجوم غربی ها برای مشغول کردن عمومی می دانند. در این باره یاد لطیفه ای می افتم " روزی ای در حال در بود ، را روشن کرد ، از شنید : هموطنان عزیز ، در باشید ، فردی برعکس همه در حال است ، فرد پیش گفت : لعنتشون کنه ، یکی دو تا که نیستن ."
در حاشیه سه گانه اربـاب حلقه ها
![The_Lord_of_the_Rings-_The_Return_of_the_King_Wallpaper_1_1024.jpg](http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/naghd/ings/The_Lord_of_the_Rings-_The_Return_of_the_King_Wallpaper_1_1024.jpg)
یك: سه گانه «اربـاب حلقه ها» (راهیان حلقه، دو برج، بازگشت[/a] پادشاه)، ساخته «پیتر جكسن» (براساس شاهكار جی. آر. آر. تالكین) یكی از قله های تاریخ است؛ به همین صراحت. هیچ تماشاگر دیده و خوش ذوقی را پیدا نمی كنید كه این سه به مذاقش خوش نیاید. اربـاب حلقه ها اگر مخالفانی دارد آنها هستند كه هایی از این را، حكایت هایی می دانند برای سرگرم كردن كودكان و خیال می كنند هرچیزی كه رنگی از داشته باشد، به كودكان تعلق دارد. اما چنین نیست و استقبال پرشور اربـاب حلقه ها، در طول سه سال پیاپی، نشان داد كه نسل خوش ذوق منقرض نشده و هنوز كسانی پیدا می شوند كه معنای را می فهمند و می دانند ها است را از این دنیایی كه در آن می كنند، به دنیایی دیگر.
![the-lord-of-the-rings-isengard.jpg](http://www.naghdefarsi.com/images/stories/rooz/naghd/ings/the-lord-of-the-rings-isengard.jpg)
دو: به درآوردن رمان های خواندنی، رمان هایی كه سرشار از جزئیات شگفت انگیز و های فرعی فراوان اند، كار آسانی نیست. در واقع، كاری است ناشدنی و كم پیش می آید كه كارگردانی پیدا شود و را طوری بسازد كه روح اثر، در ساخته اش باشد. همه آن شیفتگان اربـاب حلقه ها كه سال های سال می گفتند كسی نمی تواند (حق ندارد) رمان محبوب شان را به درآورد، نگران بودند كه در این تبدیل، چیزی از هدر برود. بخشی از آن یا شخصیتی، كمرنگ شود، یا به دلیلی حذفش كنند.این گونه است كه بعد از نمایش بخش اول (راهیان حلقه) غرزدن ها شد و آنها كه رمان را بیش تر از هرچیزی داشتند، گفتند جكسن این شیفته واقعی تالكین و هایش، اصل وفاداری را رعایت نكرده و «تام بامبادیل» را، كه یكی از های فرعی جلد اول است، در فیلمش كرده است. آنها درست می گفتند؛ اثری از بامبادیل در نیست، اما چه كسی گفته در اقتباسی از یك رمان همه ها (حتی های فرعی) را باید به منتقل كرد؟ كار جكسن در این سه گانه، فشرده سازی رمان است به معنای دقیق كلمه. درست می گفتند آن منتقدانی كه نوشته بودند توقع وفاداری به رمان، چیز بیهوده ای است و های «هری پاتر» (به خصوص قسمت های اول و دوم) را مثال می آوردند كه هرچند از بسیاری جهات به رمان بود، اما هایی (ماندنی؟) از كار درنیامده بودند.
سه: اربـاب حلقه ها، سال به سال به نمایش درآمد، درست مثل رمانی كه جلد به جلد منتشر می شود.تماشاگرانی كه رمان تالكین را خوانده و دوستش داشتند، از دیدن تصاویری كه چیزی بود شبیه خیال آنها، به آمدند و این هیجان، به بیش تر شد، تا اینكه داوران آكادمی اسكار در اقدامی انگیز (این یكی از معدود دفعاتی است كه باید از اسكار كرد) یازده مجسمه طلایی اسكار را به اربـاب حلقه ها: پادشاه دادند. و اگر درست یادم مانده باشد، این قسمت اربـاب حلقه ها در یازده نامزد شده بود، یعنی در آن یازده رشته، هیچ فیلمی، در حد اربـاب حلقه ها نبود. و معنای این اقدام پسندیده چه می تواند باشد، جز اینكه اربـاب حلقه ها: پادشاه، یكی از و ترین های تاریخ است؟
چهار: در همه و تحلیل هایی كه درباره این سه گانه نوشته شد، منتقدان این نكته تاكید كرده بودند كه اربـاب حلقه ها، در ممكن ساخته شد. از سویی، پیش از آن، تكنولوژی آن قدر نكرده بود كه بتوانند فیلمی بسازند در خور تالكین و شاهكارش. و از سویی دیگر لابد حكمتی داشته كه فیلمی درباره دنیایی خیالی را در هزاره سوم ساخته اند. منتقدان توضیح داده بودند كه به اعتقاد جمعی از مسیحیان، در آستانه هر هزاره، دگرگون می شود و پیش از این دگرگونی عظیم، سخنان ناگفته را باید به آورد و رازهایی را كه از هزاره های قبلی، سربسته مانده، یك به یك باید افشا كرد. (یك نمونه این را در رمان رمز داوینچی، نوشته دن براون هم می توان دید. ران هوارد از این رمان فیلمی ساخته كه است افتتاحیه جشنواره كن باشد.) شاید آن قدر هم كه می گویند پیچیده نباشد، اما به هرحال، مسئله این است كه اربـاب حلقه ها در ممكن ساخته شد و توقع را از های ای بالا برد. از این به بعد، نمی توان هر بی در و پیكری را به نام تحویل داد.
پنج: از میان این سه گانه، بخش سوم (بازگشت پادشاه)، بی شك آنها است، فیلمی در نهایت كمال. یكی از حماسه هایی كه در طول سال های می توانید تماشا كنید و ببینید پیتر جكسن در این آخر، كه چیزی حدود سه و ربع طول می كشد، همه چیز را گسترش می دهد و تماشاگر را سر ذوق می آورد. اصلاً هیچ تماشاگری را پیدا نمی كنید كه تقلاهای «فرودو» را كه در این بخش بیش تر شده، با جدیت تمام دنبال نكند. جز این، در این بخش، و به خصوص بخش پایانی این قسمت، درست از همان راهی می رود كه تالكین در رمانش رفته بود و البته، این را هم داشته باشید كه وقتی تمام می شود، چیزی غریب، تماشاگر را دربر می گیرد. حسی كه شاید از جنس باشد: یعنی تمام شد؟ یعنی ادامه ندارد؟ حیف نیست؟