اخبار سینما و تلوزیون ۱۰۱ فیلمنامه برتر تاریخ سینما

🍫 Dark chocolate

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2018/09/06
ارسالی ها
2,828
امتیاز واکنش
38,895
امتیاز
1,056
سن
23
محل سکونت
°•تگرگ نشین•°
مجله دیجی کالا - صوفیا نصراللهی:

اتحادیه فیلمنامه‌نویسان آمریکا خودش ترکیبی از دو گروه انجمن فیلمنامه‌نویسان آمریکا، شرق (مستقر در نیویورک) و انجمن فیلمنامه‌نویسان آمریکا، غرب (مستقر در لس‌آنجلس) است. طبق یک رویه قدیمی انجمن‌های مستقر در ساحل شرقی یعنی نیویورک گروه‌های روشنفکرتر هستند و مقیمان لس‌آنجلس بدنه جریان اصلی هنر از جمله سینما و تئاتر را تشکیل می‌دهند.

طبق نظرسنجی از این دو انجمن، اتحادیه فیلمنامه‌نویسان آمریکا ۱۰۱ فیلمنامه برتر تاریخ سینما را انتخاب کرده است.

فیلمنامه‌هایی که اکثر قریب به اتفاق‌شان، حداقل در صدر جدول، آثار کلاسیک هستند. در میان ده فیلم اول دو بار نام بیلی وایلدر کبیر آمده است. از معاصرها برادران کوئن، چارلی کافمن و کوئنتین تارانتینو اسم‌های شاخص این فهرست هستند که البته در رده دهم به بعد قرار می‌گیرند.

لیست کامل فیلمنامه‌های برتر تاریخ سینما را در پایان مطلب می‌توانید بخوانید. درباره ده فیلمنامه برتر توضیحات مفصل‌تری به نقل از اتحادیه فیلمنامه‌نویسان نوشته‌ایم.
 
  • پیشنهادات
  • 🍫 Dark chocolate

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/09/06
    ارسالی ها
    2,828
    امتیاز واکنش
    38,895
    امتیاز
    1,056
    سن
    23
    محل سکونت
    °•تگرگ نشین•°
    1. کازابلانکا (مایکل کورتیز/ ۱۹۴۲)

    ۱۰۱ فیلمنامه‌های برتر تاریخ سینما


    ساخته مایکل کورتیز با بازی همفری بوگارت و اینگرید برگمن داستان عاشقانه ریک و الزا در میانه جنگ جهانی را روایت می‌کند. الزا سال‌ها پیش در پاریس با ریک آشنا شده و عاشق هم شده‌اند اما به خاطر مصلحت گروه‌های مقاومت با ویکتور ازدواج کرده و بی‌خبر از ریک رفته. تمام این سال‌های دوری ریک را تبدیل به آدم تلخی کرده است تا این که دوباره در کازابلانکا به هم برمی‌خورند.

    سال ۱۹۴۲ رابرت باکنر فیلمنامه‌نویس یادداشتی به دفتر هال والیس تهیه‌کننده فرستاد. کمپانی برادران وارنر حقوق ساخت فیلم سینمایی از روی نمایشنامه «همه به کافه ریک می‌روند» را خریده بود و باکنر درباره آن نوشت: «اگر برای خرید حقوق این نمایشنامه انقدر پول نداده بودیم راحت‌تر می‌توانستم احساسم را نسبت به آن ابراز کنم. بعضی‌ها ممکن است از آن خوش‌شان بیاید و نکات مورد انتقاد من به دردشان نخواهد خورد. من از نمایشنامه اصلا خوشم نیامد. موقعیت و شخصیت‌ها برایم باورپذیر نبودند و روابط اصلی کاملا آشفته و قابل ممیزی است.» با این حال برادران اپستاین درست سه روز پیش از موعد شروع فیلمبرداری و هوارد کوچ یک هفته قبل‌تر فیلمنامه‌شان را تمام کردند و تهیه‌کننده‌ها هم چراغ سبز نشان دادند. هر سه فیلمنامه‌نویس در حال آماده‌باش تا پایان فیلمبرداری بودند تا هروقت لازم شد تغییراتی در فیلم اعمال کنند.

    نکته جالب این که برادران اپستاین و کوچ هیچ‌وقت در یک اتاق مشترک روی فیلمنامه کار نکردند. کوچ خاطره‌ جالبی از فیلمنامه تعریف می‌کند: «وقتی ما کار را شروع کردیم فیلمنامه هنوز تمام نشده بود. اینگرید برگمن پیش من آمد و گفت: «من باید کدام مرد را بیشتر دوست داشته باشم؟» جواب دادم: «نمی‌دانم». می‌دانید ما حتی نمی‌دانستیم پایان‌بندی فیلم باید چطور باشد.»
     

    🍫 Dark chocolate

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/09/06
    ارسالی ها
    2,828
    امتیاز واکنش
    38,895
    امتیاز
    1,056
    سن
    23
    محل سکونت
    °•تگرگ نشین•°
    2. پدرخوانده (فرانسیس فوردکوپولا/ ۱۹۷۲)

    ۱۰۱ فیلمنامه‌های برتر تاریخ سینما


    داستان خانواده مافیایی کورلئونه است. پسر کوچکتر یعنی مایکل که بیش از همه اعضای خانواده موردعلاقه دون کورلئونه بزرگ است، می‌خواهد از مافیای خانواده کناره بگیرد اما اتفاقاتی می‌افتد که درنهایت مشخص می‌شود او جانشین برحق پدرش است.

    ماریو پوزو زمانی که قرارداد چاپ کتاب «پدرخوانده» را با ناشر امضا کرد ورشکسته بود. از آن طرف فرانسیس فوردکوپولا پسر یک آهنگساز فیلم مشهور بود که در دانشگاه UCLA درس خوانده و همان جا به‌خاطر نوشتن یک فیلمنامه هم برنده جایزه شده بود. پیتر بارت قبل از این که رمان پوزو چاپ شود آن را پیش مدیران استودیوی پارامونت برد. وقتی که داستان فقط یک طرح ۲۰ صفحه‌ای بود. کتاب پوزو تبدیل به یکی از پرفروش‌ها شد و ۱۰ میلیون نسخه از آن به فروش رسید. برخی از کاراکترهای کتاب و فیلمنامه پوزو از روی پنج خانواده مافیایی در نیویورک اقتباس شده بودند.
     

    🍫 Dark chocolate

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/09/06
    ارسالی ها
    2,828
    امتیاز واکنش
    38,895
    امتیاز
    1,056
    سن
    23
    محل سکونت
    °•تگرگ نشین•°
    3. محله چینی‌ها (رومن پولانسکی/ ۱۹۷۴)

    ۱۰۱ فیلمنامه‌های برتر تاریخ سینما


    جیک گیتس یک کارآگاه خصوصی است که استخدام می‌شود تا به پرونده‌هایی رسیدگی کند که برخی از کله‌گنده‌های شهر در آن درگیر هستند. این وسط ائولین هم برای یک پرونده سراغش می‌آید. زنی که گذشته تاریکی دارد. او و جیک کنار هم به جنگ اتفاقات پیش رو می‌روند.

    رابرت تاونی فیلمنامه‌نویس یکی از بهترین فیلم‌های رومن پولانسکی در دانشگاه فلسفه خوانده بود. کمپانی پارامونت سال ۱۹۷۳ به او ۱۷۵هزار دلار به او پیشنهاد داد تا فیلمنامه «گتسبی بزرگ» را بنویسد. اما به جایش او اصرار داشت که روی پروژه شخصی خودش کار کند و فقط ۲۵هزار دلار دستمزد بگیرد. رابرت تاونی جایی گفته که پایانی را که در ابتدا برای فیلم متصور بوده نتوانسته در فیلمنامه بیاورد. چون درست دو هفته پیش از شروع فیلمبرداری یکی گفته: «اسم این فیلم «محله چینی‌ها» است و ما حتی یک سکانس هم در محله چینی‌ها نداریم.» رابرت تاونی با نوشتن فیلمنامه «محله چینی‌ها» در اصل قصد داشت که یک فیلمنامه کارآگاهی بنویسد. رابرت تاونی ۲۰ نسخه پیش‌نویس برای این فیلمنامه نوشت تا درنهایت راضی شد.
     

    🍫 Dark chocolate

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/09/06
    ارسالی ها
    2,828
    امتیاز واکنش
    38,895
    امتیاز
    1,056
    سن
    23
    محل سکونت
    °•تگرگ نشین•°
    4. همشهری کین (اورسن ولز/ ۱۹۴۱)

    ۱۰۱ فیلمنامه‌های برتر تاریخ سینما


    وقتی چارلز فاستر کین، غول مطبوعات از دنیا می‌رود گزارشگران دنبال زیر و رو کردن زندگی‌اش می‌روند تا معنای کلمه آخری را که گفته دریابند: رزباد.

    اورسن ولز وقتی در نوشتن فیلمنامه «همشهری کین» با هرمان منکیه‌ویچ همکاری کرد فقط ۲۴ سال داشت. منکیه‌ویچ پیش از آنکه به هالیوود بیاید سردبیر بخش نمایشنامه نیویورکر بود. منکیه‌ویچ و ولز برای نوشتن این فیلمنامه زندگینامه‌های زیادی را خواندند و بررسی کردند. ولز بخشی از زندگی خودش را وارد فیلمنامه کرد و منکیه‌ویچ هم از روی داستان زندگی غول نشر، ویلیام راندولف هرست فیلمنامه را پیش برد. نوشتن اولین نسخه فیلمنامه توسط منکیه‌ویچ فقط حدود شش هفته طول کشید. بخش زیادی از این شش هفته را هم در بستر بیماری در بیمارستان بود. ولز البته بعدتر گفت که ویلیام هرست تنها منبع آنها برای نوشتن فیلمنامه «همشهری کین» نبود. وقتی فیلم به نمایش درآمد منتقدان ستایش‌اش کردند اما در گیشه شکست خورد.
     

    🍫 Dark chocolate

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/09/06
    ارسالی ها
    2,828
    امتیاز واکنش
    38,895
    امتیاز
    1,056
    سن
    23
    محل سکونت
    °•تگرگ نشین•°
    5. همه چیز درباره ایو (جوزف.ال.منکیه‌ویچ/ ۱۹۵۰)

    ۱۰۱ فیلمنامه‌های برتر تاریخ سینما


    مارگو یک بازیگر مشهور تئاتر است که تقریبا پا به سن گذاشته. او در پشت صحنه یکی از نمایش‌هایش با بازیگری جوان و مشتاق به اسم ایو آشنا می‌شود که شیفته کارهای مارگوست. مارگو با ایو رابـ ـطه دوستانه برقرار می‌کند و به جایی می‌رسد که به او بیشتر از هر کسی اعتماد دارد. اما ایو در حقیقت از مارگو استفاده می‌کند تا از پله‌های شهرت بالا رود.

    جوزف منکیه‌ویچ برادر هرمان منکیه‌ویچ است. برادرش که فیلمنامه‌نویس «همشهری کین» بود سال ۱۹۲۹ برای او کاری در برلین دست و پا کرد که برای فیلم‌های صامت فیلمنامه بنویسد. فیلم‌ها که ناطق شدند منکیه‌ویچ اول دیالوگ‌نویس و بعد فیلمنامه‌نویس فیلم‌های ناطق شد. فیلمنامه «همه چیز درباره ایو» براساس داستان واقعی یک هنرپیشه اتریشی به اسم الیزابت برگنر نوشته شد. قصه اول تبدیل به نمایشنامه رادیویی شد و بعد فاکس حقوق این داستان را به قیمت ۳۵۰۰دلار خرید تا فیلمی از روی آن ساخته شود. بتی دیویس که نقش مارگو را در فیلم بازی می‌کرد بعدها گفت که منکیه‌ویچ با نوشتن چنین فیلمنامه و کاراکتر درخشانی کارنامه کاری او را نجات داده است
     

    🍫 Dark chocolate

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/09/06
    ارسالی ها
    2,828
    امتیاز واکنش
    38,895
    امتیاز
    1,056
    سن
    23
    محل سکونت
    °•تگرگ نشین•°
    6. آنی هال (وودی آلن/ ۱۹۷۷)

    ۱۰۱ فیلمنامه‌های برتر تاریخ سینما


    آلوی سینگر یک کمدین نیویورکی دچار اختلالات عصبی است. او عاشق دختر ساده‌لوح و سر به هوایی به اسم آنی هال می‌شود. در حالی که سینگر همیشه در روابطش دچار مشکل است.

    مارشال بریکمن کسی بود که در دهه ۶۰، وقتی وودی آلن استندآپ کمدی اجرا می‌کرد شوخی‌نویس او بود. برای وودی آلن «آنی هال» در حقیقت یک درام اسرارآمیز جنایی بود که یکی از داستانک‌هایش درباره رابـ ـطه عاشقانه بود. بسیاری از نکاتی که در این فیلمنامه نوشته شد در حقیقت برمبنای واقعیت بود. از جمله این که اسم واقعی دایان کیتون در اصل دایان هال است و اسم مستعارش هم آنی است. خود وودی آلن هم تاکید کرد که فیلمنامه را با توجه به جزییات روزمره نوشته است. نسخه اولیه فیلمنامه «آنی هال» اپیزودیک بود. آنها فیلمنامه را دستکاری کردند تا بخش عاشقانه‌اش پررنگ‌تر شود. وودی آلن درباره «آنی هال» می‌گوید: «من همیشه می‌توانم از مخاطبم خنده بگیرم اما در این فیلم می‌خواستم کاری فراتر از این انجام بدهم.»
     

    🍫 Dark chocolate

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/09/06
    ارسالی ها
    2,828
    امتیاز واکنش
    38,895
    امتیاز
    1,056
    سن
    23
    محل سکونت
    °•تگرگ نشین•°
    7. سانست بلوار (بیلی وایلدر/ ۱۹۵۰)

    ۱۰۱ فیلمنامه‌های برتر تاریخ سینما


    نورما دزموند، بازیگر و ستاره بزرگ فیلم‌های صامت که حالا مدت‌هاست از یاد رفته یک فیلمنامه‌نویس جوان را استخدام می‌کند تا فیلمنامه‌ای برای او بنویسد و دوباره شهرت روزهای اوجش را به دست بیاورد. فیلمنامه‌نویس جوان که اول تحت‌تاثیر این ستاره سابق قرار گرفته رابـ ـطه پیچیده‌ای را با او شروع می‌کند.

    وایلدر پیش از آنکه در برلین فیلمنامه‌نویس شود گزارشگر و روزنامه‌نگار بود و شاید به همین دلیل هم روایت «سانست بلوار» تا حد زیادی شبیه یک گزارش جذاب است. چارلز براکت پیش از آنکه فیلمنامه‌نویس شود به عنوان منتقد تئاتر جایگزین هرمان منکیه‌ویچ در نیویورکر شده بود. «سانست بلوار» آخرین همکاری وایلدر و براکت است که چندین فیلمنامه موفق با هم نوشته بودند. آنها چهارده سال کنار یکدیگر کار کردند و شاهکارهایی مثل «نینوچکا» (ساخته ارنست لوبیچ) و «گلوله آتش یا آتش‌پاره» (ساخته هاوارد هاکس) را نوشته بودند. اول کار نگران بودند که نکند استودیو از تهیه فیلمی درباره پشت صحنه هالیوود که ممکن بود به کسب و کارشان ضربه بزند، خودداری کند. نگرانی‌شان بی‌جا هم نبود. وقتی لویی بی.مایر فیلم را دید سر وایلدر فریاد کشید: «ای حرامزاده! تو صنعتی را که نانت را می‌دهد بی‌آبرو کردی.»
     

    🍫 Dark chocolate

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/09/06
    ارسالی ها
    2,828
    امتیاز واکنش
    38,895
    امتیاز
    1,056
    سن
    23
    محل سکونت
    °•تگرگ نشین•°
    8. شبکه (سیدنی لومت/ ۱۹۷۶)

    ۱۰۱ فیلمنامه‌های برتر تاریخ سینما


    ماجرای یک مجری کهنه‌کار شبکه تلویزیونی که از طریق دوستانش خبردار می‌شود فقط دو هفته دیگر برنامه‌اش روی ‌آنتن است. هاوارد بیل وقتی ماجرا را می‌فهمد به هم می‌ریزد و در برنامه زنده اعلام می‌کند که هفته آینده خودکشی خواهد کرد. شبکه بعد از این اتفاق او را اخراج می‌کند اما رییس بخش او پادرمیانی می‌کند تا خداحافظی آبرومندی با بیل صورت بگیرد. فیلمی که اتفاقات پشت صحنه شبکه‌های تلویزیونی را روایت می‌کند.

    پدی چایفسکی وقتی نویسنده شد که دوران نقاهتش را بعد از جراحتی که در جنگ جهانی دوم برداشت، می‌گذراند. موقع نوشتن فیلمنامه «شبکه» معتقد بود که در جهانی زندگی می‌کنیم که به سرعت به سمت جنون می‌رود. جهانی که تبدیل به یک شوخی تلخ شده است. چایفسکی تا آخرین روز فیلمبرداری هر روز سر صحنه حاضر می‌شد. بعد از این که استودیو اولین تصاویر فیلم را دید یادداشتی برای چایفسکی فرستاد که از کلمات ناسزاگونه کمتر استفاده کند. بسیاری از منتقدان معتقد بودند که فیلم به شدت واقع‌گرایانه است و اتفاقا چایفسکی در روایتش اغراق چندانی نداشته است.
     

    🍫 Dark chocolate

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/09/06
    ارسالی ها
    2,828
    امتیاز واکنش
    38,895
    امتیاز
    1,056
    سن
    23
    محل سکونت
    °•تگرگ نشین•°
    9. بعضی‌ها داغشو دوست دارند (بیلی وایلدر/ ۱۹۵۹)

    ۱۰۱ فیلمنامه‌های برتر تاریخ سینما


    دو مرد موزیسین وسط یک ماجرای سرقت مافیایی گرفتار می‌شوند و برای این که از مهلکه فرار کنند لباس زنانه می‌پوشند و خودشان را وسط یک گروه موسیقی زنان جا می‌زنند. کار وقتی بغرنج می‌شود که یکی از آنها واقعا عاشق یکی از موزیسین‌های گروه می‌شود.

    بارها و بارها به عنوان بهترین کمدی تاریخ سینما انتخاب شده است. این یکی فیلمنامه را وایلدر با کمک دایموند نوشته بود. وایلدر یک تئوری جالب داشت که سر این فیلم هم رعایت کرد. او معتقد بود که نباید با فیلمنامه تمام شده سر صحنه رفت چون در طول فیلمبرداری ممکن است اتفاقاتی بیفتد یا ایده‌هایی مطرح شود که پایان فیلم را تغییر بدهد. فیلم اقتباسی آزاد از ایده یک فیلم آلمانی به نام «چرخ و فلک عشق» بود. سلزنیک وقتی ایده وایلدر را شنیده بود نظرش این بود که وایلدر از پس این کار برنمی‌آید. گفته بود: «تو نمی‌توانی خون و شوخی را با هم ترکیب کنی!» وایلدر خودش می‌گفت که «بعضی‌های داغشو دوست دارند» ترکیبی از «صورت زخمی» و یک کمدی فارس است.
     

    برخی موضوعات مشابه

    پاسخ ها
    0
    بازدیدها
    143
    پاسخ ها
    0
    بازدیدها
    213
    پاسخ ها
    5
    بازدیدها
    129
    بالا