درگیری در کلیسا•°•
دودستگی غرب، اصلاحات بوهمی و هوسیها
گی بولون تاج را بر سر پاپ گریگوری یازدهم میگذارد.
یک کار مینیاتوری از «تواریخ فرویسارت»
در طول قرن پر آشوب چهاردهم، اختلافات درون رهبری کلیسا به پاپاسی آوینیون (۷۶–۱۳۰۹ منجر شد. که همچنین «اسارت بابلیان پاپیون» نامیده میشد که اشاره به اسیران یهودی در بابلبود سپس به دو دستگی غرب رسید که از سال ۱۳۷۸ تا ۱۴۱۸ ادامه داشت، زمانی که دو پاپ و سه پاپ رقیب وجود داشت که هر کدام را چندین ایالت پشتیبانی میکردند.
مقامات کلیسایی در شورای کنستانس در سال ۱۴۱۴ جمع شدند.
در سال بعد شورا یکی از پاپهای رقیب را کنار گذاشت و تنها دو نفر از متقاضیان را باقی گذاشت. پس از استماعات بیشتر، در ماه نوامبر ۱۴۱۷ شورا مارتین پنجم (پاپ ۱۴۱۷–۳۱) را به عنوان پاپ انتخاب کرد.
علاوه بر دو دستگی کلیسای غرب از درگیریها در الهیات هم رنج میبرد.
برخی از آنها به الحاد متمایل شدند جان الیزابت وایکلیف (درگذشته ۱۳۸۴)، خداشناس انگلیسی، آز آنجایی که میگفت مردم عامه میبایست به متن کتاب مقدس دسترسی داشته باشند و همچنین برای اعتقاداتش به عشای ربانی، که بر خلاف دکترین کلیسا بود، در سال ۱۴۱۵ محکوم به ارتداد شد.
تعالیم ویکلیف دو جنبش بزرگ مرتدین را که در سالهای بعد قرون وسطی واقع شد تحت تأثیر قرار داد.
لولاردی در انگلستان و هوسیها در بوهمیا.
جنبش بوهمیان با تعالیم یان هـ*ـوس آغازیدن گرفت که خود او در سال ۱۴۱۵ پس از اینکه توسط شورای کنستانس محکوم شد، در آتش سوزانده شد.
کلیسای هوسیها، گرچه یک هدف جنگهای صلیبی بود اما بعد از قرون وسطی برجای ماند.
ارتدادهای دیگری نسبت به کلیسا از جمله اتهامات علیه شوالیه معبد به وجود آمد، که منتهی به سرکوب آنها در سال ۱۳۱۲ و تقسیم ثروت کلان بین پادشاه فرانسه فیلیپ چهارم فرانسه (۱۳۱۴ – ۱۲۸۵) و مهماننوازها شد.
دودستگی غرب، اصلاحات بوهمی و هوسیها
گی بولون تاج را بر سر پاپ گریگوری یازدهم میگذارد.
یک کار مینیاتوری از «تواریخ فرویسارت»
در طول قرن پر آشوب چهاردهم، اختلافات درون رهبری کلیسا به پاپاسی آوینیون (۷۶–۱۳۰۹ منجر شد. که همچنین «اسارت بابلیان پاپیون» نامیده میشد که اشاره به اسیران یهودی در بابلبود سپس به دو دستگی غرب رسید که از سال ۱۳۷۸ تا ۱۴۱۸ ادامه داشت، زمانی که دو پاپ و سه پاپ رقیب وجود داشت که هر کدام را چندین ایالت پشتیبانی میکردند.
مقامات کلیسایی در شورای کنستانس در سال ۱۴۱۴ جمع شدند.
در سال بعد شورا یکی از پاپهای رقیب را کنار گذاشت و تنها دو نفر از متقاضیان را باقی گذاشت. پس از استماعات بیشتر، در ماه نوامبر ۱۴۱۷ شورا مارتین پنجم (پاپ ۱۴۱۷–۳۱) را به عنوان پاپ انتخاب کرد.
علاوه بر دو دستگی کلیسای غرب از درگیریها در الهیات هم رنج میبرد.
برخی از آنها به الحاد متمایل شدند جان الیزابت وایکلیف (درگذشته ۱۳۸۴)، خداشناس انگلیسی، آز آنجایی که میگفت مردم عامه میبایست به متن کتاب مقدس دسترسی داشته باشند و همچنین برای اعتقاداتش به عشای ربانی، که بر خلاف دکترین کلیسا بود، در سال ۱۴۱۵ محکوم به ارتداد شد.
تعالیم ویکلیف دو جنبش بزرگ مرتدین را که در سالهای بعد قرون وسطی واقع شد تحت تأثیر قرار داد.
لولاردی در انگلستان و هوسیها در بوهمیا.
جنبش بوهمیان با تعالیم یان هـ*ـوس آغازیدن گرفت که خود او در سال ۱۴۱۵ پس از اینکه توسط شورای کنستانس محکوم شد، در آتش سوزانده شد.
کلیسای هوسیها، گرچه یک هدف جنگهای صلیبی بود اما بعد از قرون وسطی برجای ماند.
ارتدادهای دیگری نسبت به کلیسا از جمله اتهامات علیه شوالیه معبد به وجود آمد، که منتهی به سرکوب آنها در سال ۱۳۱۲ و تقسیم ثروت کلان بین پادشاه فرانسه فیلیپ چهارم فرانسه (۱۳۱۴ – ۱۲۸۵) و مهماننوازها شد.
دانلود رمان و کتاب های جدید