- عضویت
- 2016/09/09
- ارسالی ها
- 2,059
- امتیاز واکنش
- 16,497
- امتیاز
- 696
نگاهی به سه دستگاه از سریعترین خودروهای بازار با قیمت زیر 1 میلیون دلار
پورشه 911 GT3 RS، شورلت کوروت Z06 و دوج وایپر ACR
این بار به سراغ برترینها رفتهایم. خودروهای فوقالعادهای که نهتنها نشاندهندهٔ بالاترین تواناییهای سازندگانشان هستند بلکه سریعترین خودروهایی هستند که قیمت معقول و مناسبی دارند. بهطوریکه حتی مجموع قیمت هر سهٔ آنها به نیم میلیون دلار هم نمیرسد. معرفی میکنیم: شورلت کوروت Z06، دوج وایپر ACR و پورشه 911 GT3 RS. سه سوپر اسپرت وحشی که آمدهاند تا پیست را به آتش کشیده و نبردی مرگبار راه بیندازند. نبردی که فقط یک نفر از آن پیروز بیرون خواهد آمد. در اینجا جنتلمن آلمانی دو قلدر آمریکایی را روبروی خود میبیند که رحم ندارند. آنها مهلکترین سلاحهای خود را به میدان آورندهاند. کوروت با اسلحهٔ Z06 آمده و وایپر سلاح ACR را به همراه دارد؛ اما 911 هم دستخالی به میدان نبرد نیامده است. او با موشک GT3 RS به این نبرد خونین آمده است. مجموع 1795 اسب بخار قدرت نشان میدهد که شاهد گردوخاکی عظیم در پیست خواهیم بود. پس بیش از این ماشینها را منتظر نمیگذاریم.
در بین سه رقیب، کوروت کمترین جنبههای مسابقهای را دارد و بیشتر از دیگران برای استفادهٔ روزمره مناسب است. در آنسوی میدان وایپر ایستاده است که هنوز هم خطرناک است و با نیروگاه عظیم 8.4 لیتری V10 خود که حجیمترین پیشرانهٔ حال حاضر دنیاست، همچون یک افعی، آمادهٔ نیش زدن به رقبا است؛ اما در این میان 911 قرار دارد که 150 اسب بخار قدرت کمتری از دو رقیب آمریکایی دارد. ولی این چندان مهم به نظر نمیرسد چراکه وقتی پشت آن مینشینید حتی ازلحاظ قدرت، کاملاً یک خودروی مسابقهای احساس میشود درحالیکه با تهویه مطبوع و چرم آلکانترا کابین بسیار راحتی دارد. درست عکس وایپر چراکه این افعی اتاق بسیار ناراحتی دارد تا جایی که یکی از تست کنندههای ما اتاق شکنجه را بهمراتب بهتر از کابین وایپر میداند! وایپر ACR بسیار شبیه یک ماشین مسابقهٔ واقعی است تا خودرویی شهری درحالیکه 911 GT3 RS ترکیبی مناسب از استفادهٔ روزمره و استفاده در پیست را ارائه میدهد.
اما در عوض جنبهٔ اسپرتی وایپر ACR همهٔ ما را شگفتزده کرد. این خودرو درعینحالی که همچون رعدوبرق سریع است، بسیار خونسرد است. حتی خونسردتر از پیشینیان خود بهگونهای که میتوانید تمامروز را با آن در پیست بدون هیچ ترسی رانندگی کنید. باید گفت ACR با لاستیکهای کومهو، کمکفنرها و دامپرهای جدید و اسپویلر بزرگی که 680 کیلوگرم نیروی روبه پایین در سرعت 240 کیلومتر در ساعت ایجاد میکند، بهبود گستردهای نسبت بهتمامی وایپرهای قبلی پیداکرده است. بعلاوه وایپر ACR دارای حالات گوناگون رانندگی است که در آن تنظیمات کمکفنرها، دامپرها، اسپلیتر جلو، دیفیوزر عقب و زاویهٔ اسپویلر عقب تغییر میکند.
همهٔ تسترهای ما متفقالقول معتقدند که جنبهٔ شهری و روزمرهٔ کوروت بهشدت بر جنبهٔ مسابقهای آن غالب است. چراکه باوجود پیشرانهٔ وحشی 6.2 لیتری سوپرشارژ که با 650 اسب بخار قدرت بیشترین قدرت را در میان خودروهای این نبرد دارد اما در پیست بهخوبی پورشه و دوج نیست. بعلاوه بارش نمنم باران و خیس شدن پیست نیز عملکرد بد کوروت را تشدید نمود.
همواره تصور میشود که خودروهای آمریکایی فقط در مسیرهای مستقیم سریعترند و در پیچها برتری از آن اروپاییهاست؛ اما این بار ما در آزمونهای عملی به نتیجهای خلاف این باور دستیافتیم چراکه پورشه 911 GT3 RS علیرغم قدرت کمتر نسبت به دو رقیب آمریکایی (500 اسب بخار برای 911 GT3 در برابر 645 و 650 اسب بخار به ترتیب برای وایپر ACR و کوروت Z06) در خط مستقیم سریعتر از آنها بود بهنحویکه در 3 ثانیه از صفر بهسرعت 96 کیلومتر در ساعت رسید و مسافت 400 متر را 11.1 ثانیه طی کرد. درحالیکه شتاب صفرتا 96 کیلومتر کوروت 3.3 ثانیه و مسافت 400 متر آن 11.4 ثانیه است و وایپر در 3.5 ثانیه به 96 کیلومتر در ساعت میرسد و در 11.5 ثانیه از خط 400 متر عبور میکند (البته این اعداد برای دوج وایپر TA به ترتیب برابر با 3.3 ثانیه و 11.3 ثانیه هستند)؛ اما در یک دور کامل پیست 3.5 کیلومتری، دوج وایپر ACR بازمان 1:30.46 و شورلت کوروت Z06 با 1:33.05 ثانیه سریعتر از 911 بازمان 1:33.29 ثانیه بودند.