دانستنی ها ❃❁حمل و نقل سفر❃❁

ATENA_A

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2018/02/17
ارسالی ها
23,992
امتیاز واکنش
29,350
امتیاز
1,104
راه آهن
عملیات اجرایی راه آهن ارومیه – مراغه از سال ۸۰ به طول ۱۸۵ کیلومتردر پنج قطعه آغاز شده که روند اجرای آن بعد از گذشت ۱۶ سال هنوز به پایان نرسیده است و مردم منطقه منتظر شنیدن صدای سوت قطار هستند.

آذربایجان غربی به‌دلیل هم‌مرز بودن با سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان به ‌عنوان شاهراه ارتباطی ایران به اروپا به شمار می‌رود؛ شاهراهی که متاسفانه در بخش زیرساخت‌های راه و حمل ‌و نقل محروم از شبکه ریلی است. حمل ‌و نقل ارزان، ظرفیت‌های گسترده انتقال بار و مسافر و راحتی و سهولت در امر ارتباطات، امنیت و راحتی آن برای مسافرت‌های طولانی از بزرگ‌ترین مزایای خط آهن در این منطقه است، ولی مردم این دیار سال‌ها است از این نعمت محروم‌اند.

راه آهن مراغه به ارومیه، باقی مانده کریدور غرب کشور و تکمیل آن تا ایواوغلی، آزاده راه ارومیه به تبریز از جمله طرحهای استان است که با تسریع در روند اجرایی آن تلاش می‌شود زیرساخت‌های ارتباطی استان گسترش و توسعه یابد.

پروژه راه آهن ارومیه به تبریز از دیگر طرح‌های است که سرمایه گذار طرح آماده احداث این پروژه است و با توجه به حمایت‌های دولت از این طرح، با بهره برداری از آن تحرک بزرگی را در بخش‌های سرمایه‌گذاری و اقتصادی استان شاهد خواهیم بود.

پایانه
پایانه شبانه‌روزی شهید کاملی ارومیه روزانه ۱۷ هزار مسافر را از دیگر شهرها به ارومیه و بالعکس جابه‌جا می‌کند. به دلیل عدم کارشناسی برای ساخت این ترمینال، قرار است یک ترمینال ۱۸ هکتاری در جاده سرو ساخته شود و جایگزین این ترمینال گردد.

همراه داشتن تا ۲۰ کیلوگرم توشه برای هر نفر رایگان است و به ازای هر کیلوگرم توشه اضافی، دو و نیم درصد نرخ پایه بلیت از مسافر دریافت می‌شود. حمل توشه در داخل اتوبوس و همچنین حمل هر نوع کالای تجاری توسط اتوبوس ممنوع است. شرکت مسافربری مسوول حفاظت از توشه‌های تحویلی مسافران است و باید در ساعت تعیین‌ شده در بلیت، با تأمین وسیله نقلیه مناسب، مسافران را به مقصد تعیین‌ شده جابه‌جا کند. در صورت بروز تاخیر در حرکت، شرکت ملزم به تأمین وسیله نقلیه جایگزین و مناسب است و چنانچه تاخیر بیش از یک ساعت باشد، شرکت مکلف است بنا به درخواست مسافر نسبت به استرداد کل مبلغ بلیت اقدام نماید.

رانندگان اجازه ندارند قبل از رسیدن به مقصد نهایی، مسافران را پیاده کنند؛ مگر آنکه مسافران خودشان درخواست کنند. سرنشینان وسایل نقلیه برون‌شهری تحت پوشش شرکت‌های حمل و نقل مسافربری در مقابل حوادث رانندگی، نزد یکی از شرکت‌ها بیمه هستند و در صورت وقوع حادثه، شرکت بیمه در حد تعهدات خود خسارات وارده را جبران خواهد کرد.

وسایل نقلیه‌ای که تحت پوشش شرکت‌های مسافربری قرار می‌گیرند، غالباً اتومبیل‌های جدید با عمر بسیار کم هستند که علاوه بر فراهم کردن راحتی بیشتر برای مسافرین، مشکل فرسودگی و بالا بودن احتمال تصادف را نیز ندارند.
 
  • پیشنهادات
  • ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    اتوبوس


    093f2134-a37f-4893-b920-75e67e28648b.jpg


    به منظور کاهش ترافیک و روان‌سازی رفت‌وآمد در معابر عمومی ارومیه، شهرداری ارومیه به ایجاد سامانه اتوبوس تندرو در ارومیه مبادرت ورزید. کلنگ این پروژه در تیر ماه ۱۳۹۲ زده شد. این سامانه در ارومیه شامل ۲ خط اتوبوس است. خط ۱ به طول ۱۳ کیلومتر و دارای ۱۴ ایستگاه از شهرک ایثار تا میدان خاتم‌الانبیا، مناطق ۲ و ۳ شهرداری را به یکدیگر متصل می‌کند. این خط ۵۴ درصد از جمعیت ارومیه را پوشش می‌دهد. خط ۲ نیز از شهرک بهداری تا میدان شهدا کشیده شده است.

    اتوبوس‌های عادی هم در حال حاضر ۳۲۹ دستگاه اعم از اتوبوسهای بخش خصوصی و ملکی است که در سطح شهر ارومیه و حومه فعالیت دارند. این تعداد اتوبوس درون شهری روزانه بطور میانگین بیش از ۱۷۰ هزار مسافر را جابه‌جا می‌کنند. مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی شهراری ارومیه گفته است که امسال تعداد ۵۰ دستگاه اتوبوس جدید با استاندارد یورو ۴ وبا تکنولوژی به روز خریداری و به ناوگان اتوبوسرانی اضافه می‌شود.

    تاکسی


    dd8c1fa2-2883-4641-876b-3d174c243f0e.jpg


    سازمان تاکسیرانی ارومیه ۵ هزار و ۱۲۸ دستگاه تاکسی دارد که از این تعداد حدود ۲۰۰۰ دستگاه تاکسی گردشی ، ۱۲۰۰ دستگاه تاکسی خطی و ۱۲۰۰ دستگاه تاکسی تلفنی است که در سطح شهر مشغول به فعالیت هستند.

    سازمان تاکسیرانی ارومیه ۱۷۰۰ دستگاه خودروی فرسوده تا مدل سال ۸۵ دارد که از این تعداد ۵۶۰ دستگاه خودرو نوسازی شده است و الباقی خودروها نیز به زودی نوسازی خواهند شد. کرایه تاکسی‌های ارومیه حدود ۱۷ درصد افزایش یافته که نرخ مسیرهای مستقیم ۶۰۰ تومان اعلام شده است.


    9689495f-33bf-4292-89d0-83a7db53d0a8.jpg


    مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری ارومیه از الکترونیکی شدن پرداخت کرایه‌های تاکسی در ارومیه خبر داد. به این ترتیب در مرحله اول ۲۰۰ دستگاه پرداخت الکترونیک بر روی تاکسی‌های شهری نصب خواهد شد. با نصب دستگاه خودپرداز الکترونیک بر روی تاکسی‌ها، امکان مدیریت توزیع ناوگان متناسب با تقاضای مسافر فراهم می‌شود.

    رفع مشکل پول خرد از چرخه پرداخت کرایه، کمک به سلامت و بهداشت تاکسیرانان و مسافران با حذف پول خرد، کاهش زمان پرداخت کرایه، کاهش اختلاف میان تاکسیرانان و مسافر در رابـ ـطه با مبلغ کرایه، مدیریت مسیر حرکت، انتخاب مسیر بهینه از طریق مسیر یابی بر روی نقشه، امکان برنامه ریزی سفر و ارائه سرویس بیشتر به شهروندان، از مزایای استفاده از سیستم الکترونیکی و هوشمند تاکسی محسوب می‌شود.
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    حمل و نقل عمومی در بلگراد؛ صربستان
    سیستم حمل و نقل عمومی شهر بلگراد شامل اتوبوس، تراموا، اتوبوس برقی و قطار می‌شود؛ اما از حمل و نقل سریع نظیر مترو در اینجا خبری نیست که در نوع خود جالب است.


    مقاله‌های مرتبط
    • راهنمای سفر به بلگراد
    • راهنمای خرید در بلگراد


    بلگراد یکی از معدود پایتخت‌ها در جمع کشورهای اروپایی است که با جمعیتی بیش از یک میلیون نفر، فاقد سیستم مترو یا هر نوع سیستم حمل و نقل سریع است. از آنجا که شرکت‌های حمل و نقل به سیستم تعرفه یکپارچه (ITS) متصل هستند، به راحتی می‌توان از یک نوع بلیت برای دیگر وسایل نقلیه استفاده کرد و برای تهیه آن باید به کیوسک‌های مربوطه مراجعه کرد یا از خود راننده خرید.

    c39d4838-3e6f-4a48-a71e-50044e24f2ed.jpg


    در گذشته سیستم حمل و نقل عمومی شهر بلگراد، قدیمی، شلوغ و نامطمئن بود؛ اما طی چند سال اخیر رشد چشمگیری داشته و گردشگران می‌توانند با خیال راحت، سریع و ارزان در شهر بگردند. بخش اعظم این سیستم شامل اتوبوس‌های قدیمی است، هر چند اکثر نقاط گردشگری دارای خطوط تراموا و اتوبوس برقی هستند.

    دو نوع بلیت در این شهر وجود دارد: بلیت زمان‌دار و بلیت روزانه. با بلیت زمان‌دار می‌توانید به مدت ۹۰ دقیقه از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید. قیمت این بلیت‌ها ۳ هزار تومان است و کل شهر را پوشش می‌دهد. بلیت‌های روزانه شامل بلیط یک، سه یا پنج روزه است که قیمت آن‌ها به ترتیب ۱۰، ۲۸ و ۴۰ هزار تومان است.

    حمل و نقل درون شهری
    تراموا
    e7d1eaef-888b-4863-b628-538867544a44.jpg


    اولین خط تراموا در سال ۱۸۹۲ راه‌اندازی شد. به طور کلی شبکه مسیرهای فعلی از سال ۱۹۸۸ تاکنون تغییری نکرده، هرچند تعدادی از مسیرها با تغییر همراه بوده است. ۱۱ خط تراموا در شهر فعالیت دارند و خط ۲ به صورت مدور در مرکز شهر بلگراد حرکت می‌کند.

    اتوبوس
    c33aa553-ea00-4355-9dc5-1f4557a9efe9.jpg


    ۱۷۶ خط اتوبوس در بلگراد تردد می‌کنند که زمان انتظار برای عبور آن‌ها بین ۳ تا ۳۰ دقیقه است. ۲۷ خط اتوبوس نیز در شب فعالیت می‌کنند که از ترکیب تعدادی از خطوط روزانه تشکیل شده‌اند و در شهر و حومه تردد دارند. زمان حرکت آن‌ها از میدان جمهوری، اسلاویجا (Slavija) یا شهرداری بلگراد جدید، هر ۳۰ تا ۶۰ دقیقه است. این اتوبوس‌ها زیر نظر شرکت‌های خصوصی فعالیت می‌کنند.

    اولین خط اتوبوس برقی در سال ۱۹۴۷ افتتاح شد و هدف از آن جایگزین شدن به جای تراموا بود. مسیر خطوط آن نیز از دهه ۱۹۸۰ بدون تغییر به کار خود ادامه داده است. در حال حاضر اتوبوس برقی با ۷ خط فعالیت می‌کند.

    4e09ba7e-1250-420c-b2d0-6c34f7edee6c.jpg


    ۶ خط مینی‌بـ*ـوس در آوریل ۲۰۰۷ در بلگراد آغاز به کار کردند. کوچک‌تر از اتوبوس بوده و مجهز به کولر هستند. از آنجا که در همه ایستگاه‌ها توقف ندارند، با سرعت بیشتری مسافران را جابه‌جا می‌کنند. البته در روزهای تعطیل، یکشنبه‌ها و در طول شب‌ خدماتی ارائه نمی‌دهند. بلیت را باید از راننده تهیه کنید که کمی گران‌تر از بلیت سایر وسایل حمل و نقل عمومی است.
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    مترو
    بلگراد فاقد سیستم مترو بوده و آغاز ساخت آن نیز با تاخیر مواجه شده است. این پروژه سومین پروژه مهم کشوری محسوب می‌شود.

    تاکسی
    طبق استانداردهای اکثر شهرهای غربی، استفاده از تاکسی‌های بلگراد نسبتا ارزان است و کرایه‌ها از ۵ هزار تومان شروع می‌شود. تا حد ممکن از تاکسی‌هایی که در نزدیکی مراکز توریستی هستند، استفاده نکنید؛ چراکه برخی رانندگان، تاکسی متر ندارند و به این ترتیب هزینه مسافر خیلی گران تمام می‌شود یا از گردشگران سوء استفاده می‌کنند؛ پس بهتر است با تاکسی‌های عبوری تردد کنید. با این حال کرایه‌ها از ۱۰ شب تا ۶ صبح، روزهای یکشنبه و تعطیلات عمومی بیشتر است.

    648a48fa-e231-46d9-8e48-f2ffcab47265.jpg


    دزدی به وسیله تاکسی در بلگراد رایج است، پس بهتر است با تلفن درخواست تاکسی دهید زیرا در پایگاه داده‌ها ثبت می‌شود. اگر هم مجبور شدید در خیابان تاکسی بگیرید، مطمئن شوید که علامت تاکسی و شرکت متعلق به آن روی سقف خودرو باشد. کرایه تاکسی از ۴ هزار تومان شروع شده و برای هر کیلومتر ۳۵۰۰ تومان به آن افزوده می‌شود و برای هر دقیقه انتظار ۴۰۰ تومان دیگر باید بپردازید.

    دوچرخه
    منطقه قدیمی بلگراد روی تپه‌‌ قرار گرفته و به همین دلیل دوچرخه کاربرد چندانی ندارد؛ اما منطقه جدید بلگراد و زمون (Zemun) نسبتا مسطح هستند و فضای کافی برای دوچرخه‌سواری وجود دارد. به این ترتیب گردشگران می‌توانند از بیش از ۵۰ مسیر دوچرخه‌سواری در کل شهر استفاده کنند. در خیابان‌های بزرگ و دارای چند مسیر عبور، از دوچرخه‌سواری صرف نظر کنید که خطرناک است. برای اجاره دوچرخه می‌توانید به اکثر مراکز تفریحی نظیر اسکله زون یا Ciganlija مراجعه کنید. کرایه به طور متوسط ساعتی ۵ هزار تومان و روزی ۱۳ هزار تومان است.

    حمل و نقل برون شهری
    قطار
    25b8070b-853a-435f-a27b-649dfd570ded.jpg


    شبکه راه‌آهن بلگراد در حال بازسازی است. بلگراد به طور مستقیم از طریق شبکه ریلی به بسیاری از شهرهای اروپایی (سالونیکا، استانبول،صوفیه، بخارست، بوداپست، وین، کیف، مسکو) متصل می‌شود.

    اتوبوس
    a34645db-e956-48c8-8c6d-ee2b47d47735.jpg


    بلگراد به خطوط اتوبوسرانی بین شهری با سایر شهرهای بزرگ صربستان متصل است، با این حال در تابستان و زمستان که فصل گردشگری است، خطوط فصلی خاص نیر اضافه می‌شود. اتوبوس‌های بین‌المللی نیز عمدتا به کشورهای اروپای غربی نظیر آلمان، اتریش، سوئیس و فرانسهتردد می‌کنند. بخش اعظم سیستم اتوبوسرانی برون شهری زیر نظر شرکت « SP Lasta» فعالیت می‌کند. شبکه خطوط حومه‌ای از بلگراد به مراکز شهرهای دیگر گسترش یافته است و به این ترتیب می‌توان از بلگراد به شهرهای کوچک‌تر سفر کرد.

    ایستگاه اتوبوس بلگراد معروف به « BAS» درست در کنار ایستگاه مرکزی قطار قرار دارد و اتوبوس‌ها به مقاصد بین‌المللی و داخلی تردد می‌کنند. در جریان باشید که بابت چمدان‌های خود باید پول بپردازید و اکثر راننده‌ها به زبان انگلیسی یا زبان خارجی دیگر مسلط نیستند. اتوبوس‌هایی که به کشورهای اروپای غربی می‌روند، اغلب مدرن و تمیز هستند؛ ولی این موضوع برای اتوبوس‌هایی که عازم کشورهای یوگسلاوی سابق می‌شوند، صدق نمی‌کند. در سفرهای طولانی هر دو ساعت، ۱۵ دقیقه توقف می‌کنند، هر چند شاید این موضوع هم رعایت نشود. با این حال در صورت توقف اتوبوس، وسایل خود را رها نکنید و به همراه خود ببرید.
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    هواپیما
    dd4acd3b-642c-46fa-973a-33d93d611946.jpg


    فرودگاه بین‌المللی «بلگراد نیکولا تسلا» در ۱۸ کیلومتری غرب بلگراد واقع شده است و شلوغ‌ترین فرودگاه صربستان محسوب می‌شود. از طریق خط اتوبوس ۷۲ و A۱ می‌توان از فرودگاه به مرکز شهر رفت. پروازهای فرودگاه به شهرهای اروپا، آسیا و آفریقا صورت می‌گیرد که حدود ۵۰ پرواز می‌شود. فرودگاه اخیرا مورد بازسازی قرار گرفته و امکانات جدیدی به آن اضافه شده است.

    این فرودگاه در سال ۲۰۱۵ موفق به جابه‌جایی حدود ۵ میلیون نفر شد که در مقایسه با سال قبل با ۳ درصد رشد همراه بود. دو ترمینال این محل در کنار هم قرار گرفته و به هم مرتبط هستند. از امکانات فرودگاه می‌توان به رستوران‌ها و مغازه‌ها، سالن های تجاری، وای‌فا، بانک‌ها، دفاتر و دستگاه‌های تبدیل ارز، دستگاه‌های خودپرداز و غیره اشاره کرد. برای رفتن به شهر نیز می‌توانید از اتوبوس، تاکسی، کرایه خودرو استفاده کنید.

    راه آبی
    10868bf6-7a5f-4f76-8cd6-2c63904cd5a4.jpg


    بلگراد در محل تلاقی رودخانه‌های ساوا و دانوب قرار گرفته و کشتی‌های مسافرتی به شما امکان می‌دهند با سهولت از جاذبه‌های گردشگری متعدد در امتداد دانوب دیدن کنید؛ اگر کشتی را برای سفر خود انتخاب کردید، باید بدانید که سفری آهسته و تقریبا گرانی خواهید داشت. بندر تجاری بلگراد به عنوان بندر گردشگری نیز استفاده می‌شود و کشتی‌های تفریحی متعددی از سراسر اروپا به این بندر رفت و آمد می‌کنند.

    269174cd-ab93-4421-82b4-eec8efa03f6d.jpg


    قایق‌های کوچکی که از «Ada Ciganlija» به «Novi Beograd's Block» تردد می‌کنند، تنها نوع حمل و نقل عمومی برای عبور از روی رودخانه به شمار می‌رود. البته با قایق‌های توریستی نیز می‌توان در طول روز یا شب روی رودخانه دانوب و ساوا قایق‌سواری کرد.
    حمل و نقل عمومی در همدان

    استان همدان به واسطه‌ی پشتوانه غنی تاریخی و فرهنگی شاهد سیل عظیم گردشگران بوده که خود را با انواع وسایل حمل و نقل به این شهر می‌رسانند.


    مقاله‌های مرتبط
    • حقایق همدان، پایتخت کهن ایران زمین
    • همدان کجا بریم؟
    • راهنمای سفر به همدان، پایتخت تاریخ و تمدن ایران


    استان همدان به دلیل داشتن مراکز تاریخی و دیدنی به عنوان پنجمین شهر فرهنگی و توریستی کشور شناخته می‌شود، ضمن این که قدیمی‌ترین شهر ایران و از کهن‌ترین شهرهای جهان نیز به شمار می‌رود. این شهر از لحاظ جمعیت چهاردهمین شهر پرجمعیت ایران است و در مرداد سال ۱۳۸۸ به عنوان یکی از کلانشهرهای ایران معرفی شد. اما امروزه به دلیل تراکم جمعیت و طرح شعاعی، ترافیک مرکز شهر بسیار زیاد است.

    استان همدان به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی در غرب کشور به عنوان پخش‌کننده ترافیک در منطقه غرب کشور است، به طوری که ترافیک ۸ استان از استان همدان عبور می‌کند و این استان ۷۰ درصد ترافیک غرب کشور را تحمل می‌کند.

    استان همدان با داشتن بیش از پنج هزار کیلومتر انواع راه و بزرگراه و ۸۵ کیلومتر از آزاد راه همدان- ساوه، نقشی راهبردی و تعیین‌کننده در غرب کشور دارد. در ادامه بیشتر به حمل و نقل عمومی همدان می‌پردازیم.

    فرودگاه همدان
    11238bb7-7903-40e0-a4d6-1118157f33a8.jpg


    فرودگاه همدان در ۵ کیلومتری شهر همدان قرار دارد. در نیمه‌ی نخست سال ۱۳۹۰ شمسی ۱۴ پرواز در هفته از طریق فرودگاه همدان به شهرهایتهران، مشهد، کیش و سوریه انجام ‌شده ‌است. در سال ۲۰۱۶ میلادی ۲۸۴ نشست و برخاست هواپیما در این فرودگاه صورت گرفت و حدود ۳۰۰ هزار مسافر از طریق آن جابه‌جا شدند.

    عملیات اجرایی بهسازی سطوح پروازی فرودگاه همدان از مهر ماه سال ۱۳۹۰ آغاز شده ‌است. هدف از اجرای طرح‌های فرودگاه همدان آماده‌سازی این فرودگاه برای افزایش پروازهای همدان-تهران به روزانه حداقل دو پرواز، برقراری پروازهای اهواز، بندرعباس، شیراز، تبریز و همچنین روزانه شدن پروازهای مشهد اعلام شده ‌است. در ضمن افزایش پروازهای مسیر همدان-کیش و فعال شدن حداقل سه شرکت هواپیمایی هما، ماهان و آسمان نیز از دیگر اهداف اجرای این طرح‌ها به شمار می‌رود. پرواز حجاج ایرانی از ۹ دی سال ۱۳۹۲ شمسی از فرودگاه همدان آغاز شد. عملیات عمرانی این فرودگاه تا پایان سال ۱۳۹۳ نیز ادامه داشت. دو سال به دلیل اجرای عملیات عمرانی تطویل باند فرودگاه، ساخت برج مراقبت و ترمینال فرودگاه تعطیل بود؛ اما از ابتدای ۱۳۹۲ پرواز همدان به مشهد و تهران در حال انجام است.

    مقصد بعدی پروازی این فرودگاه عراق، ترکیه و عربستان است که در صورت اخذ مجوز مسیرهای پروازی خارجی فرودگاه به ۳ مقصد ارتقا پیدا می‌کند. شرایط برای ورود هواپیماهای پهن‌پیکر به دلیل وجود طول باند بالا و ایمنی کامل برای ورود هواپیماهای پهن پیکر به فرودگاه سردار سرلشگر شهید حاج حسین همدانی آماده است.
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    بزرگراه‌ ها و آزادراه‌ ها
    هم‌اینک حدود ۵۱۱ کیلومتر از جاده‌های مواصلاتی استان همدان به صورت آزادراه و بزرگراه است که ۷ درصد آزادراه‌ها و بزرگراه‌های کشور را شامل می‌شود. با گسترش شبکه‌های اصلی مواصلاتی هم‌اینک ۵ شهرستان عمده‌ی استان همدان از طریق بزرگراه و آزادراه به مرکز استان، شهر همدان متصل هستند و اتصال چهار شهرستان دیگر نیز در دست اقدام است.

    آزادراه ساوه-همدان به عنوان بخش عمده و مهمی از آزادراه غرب کشور است که به عنوان قسمتی از آزادراه کربلا نامگذاری شده است. امکان ارتباط سریع بین ایران و کشورهای مسلمان آسیای میانه مثل عراق و سوریه و همچنین کشورهای اروپای حاشیه دریای مدیترانه و به عبارت دیگر، احیای جاده ابریشم مدنظر قرار گرفته است.

    این آزادراه که ۱۹۰ کیلومتر درازا دارد، به دلیل نبود نظارت کافی در هنگام ساخت، یک لاین آن حذف شد که منجر به باریک شدن این محور شده است. باریک بودن جاده موجب حذف شانه خاکی نیز شده و در صورت بروز سانحه، راننده خودرو نمی‌تواند در کمترین زمان ممکن از بروز تصادف جلوگیری کند. به دلیل نبود شانه خاکی به ویژه در سمت چپ بلافاصله خودرو با گاردریل‌های مجاور برخورد کرده و منجر به واژگونی وسایط نقلیه می‌شود.

    این محور مواصلاتی مهم کشور هنوز در برخی نقاط خط‌کشی ندارد و چون مجهز به سیستم روشنایی نیز نشده است، برخی رانندگان به دلیل ترس از بروز سانحه از رانندگی در شب در این محور خودداری می‌کنند. بالا بودن نرخ عوارض در آزاد راه ساوه-همدان باعث شده که رانندگان ترجیح دهند از محور قدیم ساوه-همدان تردد کنند که این امر کماکان حوادث و سوانح رانندگی را افزایش خواهد داد.

    راه‌های اصلی میان‌شهری شهر:
    • بزرگراه تهران–کرمانشاه–خسروی، که همدان در کیلومتر ۳۷۵ این مسیر از سوی تهران قرار دارد.
    • راه اصلی تهران–سنندج، که همدان در ۳۴۳ کیلومتری این مسیر قرار دارد.
    • راه اصلی تهران–کرمانشاه–ایلام، که همدان در همین مسیر قرار گرفته ‌است.
    • راه اصلی سنندج–همدان به طول ۱۸۲ کیلومتر
    • راه اصلی ارومیهـکردستانـاراک–اصفهان ، که همدان در همین مسیر قرار گرفته ‌است.
    • بزرگراه همدان–ملایر به طول ۷۵ کیلومتر
    مسیرهای تهران به همدان
    همدان در ۳۶۰ کیلومتری جنوب‌غربی تهران قرار دارد. سه مسیر جاده‌ای تهران به همدان به شرح زیر هستند:

    • مسیر اصلی جاده اصلی تهران–همدان که از قزوین می‌گذرد، ۳۴۱ کیلومتر است که ۲۰۰ کیلومتر از آن آزادراه و بزرگ‌راه است. این جاده از گردنه آوج عبور می‌کند.
    • مسیر جاده ساوه به همدان که حدود ۵۰ کیلومتر از مسیر اصلی، کوتاه‌تر است، این جاده دوبانده و تخت است.
    • جاده‌ای که از بوئین زهرا می‌گذرد.
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    قطار
    03ea2930-0169-4532-b347-780e3c935c8e.jpg


    تنها ایستگاه راه‌آهن استان در شهر ملایر قرار دارد. پروژه راه‌آهن تهران-همدان- سنندج به طول ۴۱۱ کیلومتر است که طول مسیر تهران-همدان، ۲۶۷ کیلومتر است. مسیر خط راه‌آهن تهران-همدان تکمیل و بهره‌برداری شده است و هر دو روز یک بار قطار به سمت تهران و بالعکس حرکت می‌کند. این مسیر بیشتر برای سفر به مشهد از طریق خط تهران-مشهد استفاده می‌شود.

    خودرو
    3a00f04b-5992-44e2-85af-81992ea36800.jpg


    در شهر همدان نه تنها با ترافیک سنگین تهران مواجه نمی‌شوید، بلکه خبری هم از طرح زوج و فرد و طرح ترافیک نیست. نکته‌ای که پس از مدتی گشتن در شهر متوجه خواهید شد، ساختار ویژه خیابان‌های آن است. بر خلاف سایر شهرها، خیابان‌های این شهر به صورت دایره دایره، گرداگرد مرکز شهر کشیده شده‌اند. این طرح یادآور ساختار باستانی شهر همدان (هگمتانه) است که از هفت قلعه تودرتو تشکیل ‌شده بود.

    اتوبوس
    36676235-525e-4083-8ab4-1ad80db8e043.jpg


    مانند سایر شهرهای کشور، اتوبوس یکی از بزرگ‌ترین سامانه‌های حمل و نقل عمومی در همدان است که برای دسترسی به نقاط مختلف شهری می‌توانید از آن استفاده کنید. سامانه اتوبوسرانی همدان مجهز به سیستم کارت بلیت الکترونیک است. ۲۰۰ دستگاه اتوبوس در شهر همدان فعالیت می‌کند و قرار است ۳۰ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان حمل و نقل درون شهری همدان افزوده ‌شود. روزانه به‌طور میانگین هزار نفر به ‌وسیله‌ اتوبوس‌ها در سطح شهر جابه‌جا می‌شوند. مدت زمان انتظار از جانب مسافران در شهر همدان ۲۰ دقیقه برآورد شده است.

    مترو
    شهر همدان مترو ندارد.

    تاکسی
    8eafea06-bbd8-443c-b7bc-f1625618361b.jpg


    تاکسی‌های مسیری و گردشی در سطح شهر وجود دارند که می‌توانید برای رفت و آمد خود از آن‌ها استفاده کنید. نرخ کرایه‌های تاکسی در این شهر قیمت معمول و مناسبی دارد و از ۲۵۰ تومان برای کوتاه‌ترین مسیرهای درون‌شهری تا ۱۰۰۰ تومان به عنوان گران‌ترین و طولانی‌ترین مسیرها محاسبه می‌شود. به منظور استفاده از تاکسی بی‌سیم در همدان می‌توانید با شماره‌های ۱۸۴۴، ۱۸۳۳، ۱۸۲۸ و ۱۸۲۰ (بانوان) تماس بگیرید.

    پایانه‌ های مسافربری همدان
    6e807eed-46d6-4794-9cc2-0946278ec116.jpg


    همدان دارای سه پایانه مسافربری است:

    • پایانه بزرگ همدان در میدان عاشورا واقع شده است و مساحتی معادل ۲۴۰ هزار مترمربع دارد. سرویس‌دهی این پایانه به تمام نقاط کشور (درون استانی و برون استانی) است.
    fabd9e7f-be63-4065-91db-71baff920e35.jpg


    • پایانه اکباتان در خیابان اکباتان واقع شده است و مساحتی معادل ۱۵ هزار مترمربع دارد. سرویس‌دهی این پایانه برون استانی بوده و روزانه ۳۰۰۰–۲۵۰۰ نفر مسافر از این پایانه جابه‌جا می‌شوند.
    • پایانه سفیدآبی در بلوار بدیع‌الزمان همدانی واقع شده است و مساحتی معادل ۱۵ هزار متر مربع دارد. سرویس‌دهی این پایانه درون‌استانی بوده و روزانه ۱۰-۸ هزار نفر مسافر از این پایانه جابه‌جا می‌شوند.
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    حمل و نقل عمومی در پکن، چین
    یکی از بزرگ‌ترین سیستم‌های حمل و نقل عمومی چین یا حتی دنیا به شهر پکن اختصاص دارد. این شهر بندری و مهم چین با انواع وسایل نقلیه در خدمت مردم و گردشگران است.

    مقاله‌های مرتبط
    • راهنمای سفر به پکن، چین
    • حقایق جالب در مورد پکن


    پکن مهم‌ترین مرکز حمل و نقل هوایی، ریلی و جاده‌ای چین به شمار می‌رود. در واقع بزرگ‌ترین فرودگاه و بیشترین خطوط ریلی چین را دارد و جاده‌های ملی و سریع‌السیر متعددی در این شهر احداث شده است. از آنجا که این کلان‌شهر جمعیت زیادی دارد، سیستم حمل و نقل مناطق شهری به خصوص در ساعات اوج شلوغی یعنی حدود ۸ صبح و ۶ عصر با ازدحام جمعیت مواجه می‌شود.

    پس حتی‌المقدور در این ساعات از سوار شدن اتوبوس یا تاکسی صرف نظر کنید، چر اکه مجبور می‌شوید ترافیک‌های وحشتناک آن را تحمل کرده و بخشی از تعطیلات خود را به این ترتیب هدر دهید. دولت محلی سعی کرده با تشویق مردم به استفاده از وسایل نقلیه عمومی، زوج و فرد کردن خودروها و غیره از بار ترافیک بکاهد. با این حال پیشنهاد می‌کنیم با انواع وسایل نقلیه شهر پکن آشنا شوید تا در طول سفر خود با مشکلی مواجه نشوید.

    هواپیما
    fa121c9e-0802-4b0e-88ff-c64008842427.jpg


    دو فرودگاه مسافربری در پکن قرار دارد: فرودگاه بین‌المللی پایتخت در شمال شرقی شهر حدود ۲۵ کیلومتری میدان تیان‌آنمن و فرودگاه نانیو در جنوب شهر حدود ۱۳ کیلومتری میدان تیان‌آنمن. فرودگاه جدید پکن سومین فرودگاه چین است که در آینده نزدیک ساخته خواهد شد. اکثر پروازهای داخلی و بین‌المللی از فرودگاه بین‌المللی پایتخت صورت می‌گیرد که به «نخستین دروازه چین» مشهور است.
    ین فرودگاه بزرگ‌ترین و مهم‌ترین فرودگاه مدرن چین به حساب می‌آید، در ضمن اولین و تنهاترین فرودگاه در منطقه آسیا-اقیانوسیه است که به دو برج کنترل، سه ترمینال و سه باند مجهز است. در حال حاضر بیش از ۹۰ خطوط هوایی طی ۱۴۰۰ پرواز از ۲۲۳ مقصد داخلی و خارجی در این فرودگاه تردد می‌کنند. به لطف وسایل نقلیه‌ای نظیر اتوبوس، متروی سریع‌السیر و تاکسی، دسترسی به این فرودگاه بسیار آسان است.

    faf6252f-a9f2-4af7-86f5-cd22db79b4e4.jpg


    فرودگاه بین‌المللی پایتخت ۳ ترمینال دارد و قطار اکسپرس از ترمینال ۳ حرکت می‌کند و به طور کلی ۴ ایستگاه دارد. ترمینال سوم در طبقه دوم، جنوب ساختمان اصلی واقع شده است.

    9449033d-225f-4aab-9834-4ef7e8ea8746.jpg


    قطار اکسپرس به عنوان سریع‌ترین و ارزان‌ترین راه تردد در مسیر فرودگاه به شهر و بالعکس به شمار می‌رود.

    25b9c26d-c589-4f38-90e8-51543f1a6c75.jpg
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    قطار
    659fe83f-eecf-4581-b381-e7eae1ebf459.jpg


    پکن به عنوان قطب شبکه ریلی کشور محسوب می‌شود، چرا که از این شهر به اکثر شهرهای چین، قطار وجود دارد. خطوط اصلی راه آهن عبارتند از: راه ‌هن جینگجیو از پکن به کولون در هنگ کنگ، راه‌آهن ژینگهو به شانگهای، ژینگوانگ به گوانگجو و ژینگها به هاربین و غیره.

    a7d9a114-84a9-47bf-8799-7f5b9c0f6aba.jpg


    در سال‌های اخیر، راه‌آهن بین شهری به تیانجین، قطارهای سریع‌السیر به شانگهای و گوانگجو نیز به ناوگان ریلی اضافه شده‌اند، به این ترتیب مسافران می‌توانند در عرض ۳۰ دقیقه از پکن به تیانجین، چهار و نیم ساعته به شانگهای و هشت ساعته به گوانگجو بروند.

    d1924728-25a0-4388-917a-e6757ee889f7.jpg


    در حال حاضر ۸۰۰ قطار در ۴ ایستگاه پکن، ایستگاه غرب، شمال و جنوب در خدمت مردم هستند.

    اتوبوس
    fe918310-c462-4c1a-9be0-3dee28bf8221.jpg


    مسافرت با اتوبوس عمومی در پکن نسبتا ارزان است و کرایه بر اساس نوع اتوبوس و فاصله محاسبه می‌شود. ۱۰ پایانه اتوبوس راه دور در مناطق شهری پکن وجود دارد که از آن‌ها هزاران اتوبوس به شهرهای نزدیک و اصلی کشور از جمله چینگ‌دائو، تیانجین، شیجیاژوانگ و غیره تردد می‌کنند.

    39e0a835-f8e4-4d4f-940d-21398b909da2.jpg


    سیستم حمل و نقل اتوبوس در این شهر از آنجا که بیشترین مسافر را حمل می‌کند، جزو شلوغ‌ترین سیستم‌های حمل و نقل جهان است. بیش از ۲۲ هزار اتوبوس در ۷۸۰ جاده این شهر در حال خدمات‌رسانی هستند. اتوبوس در مقایسه با مترو، مناطق بیشتری از شهر را پوشش می‌دهد، حتی برخی مناطق حومه شهر نیز شامل خطوط اتوبوسرانی می‌شوند. برای این که رفت و آمد با اتوبوس آسان‌تر و راحت‌تر باشد، دولت محلی اقدام به ساخت خطوط اتوبوسرانی و اتوبوس‌های تندرو کرده است.

    مترو
    c9cc37cb-3aec-47d1-8479-e1f745f640fc.jpg


    در اول اکتبر سال ۱۹۶۹ اولین خط مترو این شهر به بهره‌برداری رسید و اولین شهر چین صاحب مترو شد. ۱۹ خط مترو (از جمله یک خط اکسپرس فرودگاه) با کل مسافت ۵۷۴ کیلومتر در شهر تا سال ۲۰۱۷ مشغول به کار بوده است. با توجه به ترافیک‌های سنگین به خصوص در ساعات شلوغی، مترو کمک شایانی در صرفه‌جویی وقت دارد. حتی برخی سوپراستارها نیز برای سریع رسیدن به مقصد خود از مترو استفاده می‌کنند.

    0f38f708-7f11-4e6f-8f59-b3ff2b79058d.jpg


    ایستگاه‌های مترو مجهز به سرویس بهداشتی، باجه فروش بلیط، آسانسور ورودی و خروجی، تلفن عمومی و دفتر اشیای گمشده است. علاوه بر این می‌توانید کتاب فروشی، عکاسی، شیرینی فروشی، اغذیه فروشی و غیره را نیز پیدا کنید.
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    تاکسی
    0a61f4b1-4121-4742-8f17-d94afcf56b40.jpg


    صنعت تاکسی در پکن بسیار پیشرفته است و در هر نقطه از شهر می‌توانید تاکسی پیدا کنید. در حال حاضر حدود ۶۷ هزار تاکسی در شهر فعالیت می‌کنند! تنوع مدل‌های خودرو نیز خیلی زیاد است، مانند سیتروئن AZ، سوناتا، الانترا و غیره. اکثر تاکسی‌های این شهر خودروهای نو هستند و بر اساس شرکت‌ها، رنگ آن‌ها تغییر می‌کند، قرمز، سبز، بنفش و آبی از آن جمله هستند. در صورتی که تاکسی خالی باشد، می‌توانید علامتی قرمز رنگ مبنی بر «خالی بودن تاکسی» را در شیشه جلو ببینید، بعد از این که سوار تاکسی شدید، راننده این علامت را برمی‌دارید و به این ترتیب دیگران متوجه می‌شوند که تاکسی مسافر دارد.

    8eaf9f6b-4f8f-4f61-8c8e-5663a80d4e28.jpg


    قیمت‌ها روی هر یک از پنجره‌های عقب به وضوح نشان داده شده که بر اساس کیلومتر محاسبه شده‌اند. راننده‌ تاکسی‌های پکن احتمالا پر جنب و جوش‌ترین مردم دنیا هستند و به لطف شخصیت خونگر‌شان به عنوان یک سفیر عالی برای ارائه فرهنگ غنی شهر خود به حساب می‌آیند.

    beb42f45-3d81-462a-be3a-b43d806e8748.jpg


    تعداد معدودی از راننده‌ها با زبان انگلیسی آشنا هستند و به همین دلیل بهتر است هنگام سوار شدن به تاکسی، اسم مقصد خود را به زبان چینی روی یک کارت نوشته و تحویل راننده دهید.

    دوچرخه
    1bc3c349-20d1-4b80-af6c-3d0b7168fa46.jpg


    دوچرخه‌سواری یکی از بهترین راه‌های سفر در پکن به شمار می‌رود. این وسیله ایمن، سالم، راحت، اقتصادی و سازگار با محیط زیست به شدت برای رفت و آمد در شهر مناسب است. در واقع دوچرخه‌سواری یک نوع سبک زندگی در میان مردم چین محسوب می‌شود و با توجه به فرهنگ منحصر به فرد دوچرخه‌‌سواری به آن ها لقب «کشور دوچرخه» داده‌اند.

    9c73d18e-6d28-4047-9cf9-3fbf83d3ea1f.jpg


    بیش از ۵۵ هزار دوچرخه عمومی در شهر و حومه شهر پکن وجود دارد. دوچرخه‌سواری راهکاری مناسب برای سفرهای کوتاه بوده که به یک وسیله نقلیه متداول و به صرفه در زمینه انرژی تبدیل شده است. افراد بین ۱۸ تا ۶۵ سال که قدی بلندتر از ۱۳۰ سانتی‌متر دارند، می‌توانند با کارت هوشمند حمل و نقل به راحتی یک دوچرخه کرایه کنند. در ضمن با دانلود اپلیکیشن اشتراک دوچرخه نظیر موبایک، اوفو و غیره می‌توان از دوچرخه‌های کنار خیابان استفاده کرد.
     

    برخی موضوعات مشابه

    بالا