دانستنی ها ❃❁حمل و نقل سفر❃❁

ATENA_A

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2018/02/17
ارسالی ها
23,992
امتیاز واکنش
29,350
امتیاز
1,104
ریکشا
d68534c0-6476-4bb8-bd80-2f2cc3954bf3.jpg


به وسیله نقلیه سنتی چینی‌ها، ریکشا گفته می‌شود. شاید با شنیدن نام ریکشا، فکر کنید درشگه‌ای با دو چرخ است که فردی آن را می‌کشد؛ اما امروزه ریکشا در واقع سه چرخه‌ای است که راننده‌ای مسن و بازنشسته مسئولیت هدایت آن را بر عهده دارد و به عنوان روشی فوق‌العاده برای گشت و گذار در هوتانگ و آشنایی با فرهنگ قدیمی چین است.

فراموش نکنید قبل از سوار شدن حتما سر قیمت با راننده به توافق برسید، زیرا قیمت مشخصی وجود ندارد و شما باید تصمیم بگیرید که چه مقدار می‌خواهید، هزینه کنید. بعد از پرداخت کرایه، راننده ریکشا را در یک لاین باریک حرکت می‌دهد. آن‌ها راجع به تاریخ و فرهنگ هوتانگ، توضیحات مفصلی به شما می‌دهند و برخی از آن‌ها نیز حتی به زبان انگلیسی مسلط هستند.

یک ریکشا سواری ۲۰ الی ۳۰ دقیقه طول می‌کشد و نفری ۱۲ الی ۱۸ هزار تومان هزینه برمی‌دارد. اگر بخواهید برای گشت و گذار در شهر یک راهنمای حرفه‌ای داشته باشید، حدود دو ساعت و نیم طول می‌کشد و نفری ۱۲۰ الی ۱۵۰ هزار تومان تمام می‌شود. گاهی اوقات به خصوص در ایام تعطیل، قیمت آن از تاکسی گران‌تر خواهد بود.

مسیر آبی
a578f0ee-5d7c-4dc9-bab9-4ce5a2b4295a.jpg


در حال حاضر سه راه آبی برای گردشگری در پکن وجود دارد و قایق‌ها هر سال از ماه آوریل تا اکتبر در خدمت مردم هستند. به این ترتیب می‌توانید با روشی جالب به تماشای مناظر فوق‌العاده شهر بنشینید. اگر قصد رفتن به پارک Yuyuantan را داشته باشید، از بندر دریاچه Bayi، یک قایق بگیرید و از راه آبی وارد دروازه جنوبی قصر تابستانی (Summer Palace) بشوید. کسانی که می‌خواهند از باغ وحش، آکواریوم و مرکز نمایشگاه پکن بازدید کنند نیز می‌توانند با قایق از دریاچه بک (Back Lake) به قصر تابستانی بروند.

کارت هوشمند
کارت هوشمند حمل و نقل روشی عالی برای صرفه‌جویی در وقت و پول است که می‌توان از آن برای مترو، اکثر اتوبوس‌های شهری، برخی تاکسی‌ها و حتی سوپرمارکت، رستوران، پارک، فروشگاه و غیره نیز استفاده کرد. وقتی از این کارت برای پرداخت کرایه اتوبوس استفاده می‌کنید، ۵۰ درصد تخفیف شامل حال‌تان می‌شود. هنگام ترک شهر نیز می‌توانید کارت را به برخی جایگاه‌های مخصوص آن در ایستگاه‌های مترو، شرکت‌های اتوبوسرانی و شعب بانک سیتیک چاینا (China Citic Bank) برگردانید.
 
  • پیشنهادات
  • ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    حمل و نقل عمومی در رشت، گیلان
    شهر رشت به عنوان مرکز استان گیلان و یک شهر گردشگر پذیر سعی کرده سیستم حمل و نقل عمومی خود را ارتقا دهد که تا حدی هم موفق بوده است. با ما همراه باشید تا بیشتر بدانید.


    مقاله‌های مرتبط
    • حقایق جالب در مورد رشت
    • دیدنی های رشت، شهر سبز
    شهر رشت در قدیم تنها راه ارتباطی و بازرگانی ایران از طریق بندر انزلی به اروپابه شمار می آمده و از زمان شاه عباس دوم تا اواخر حکومت قاجاریه شهر رشت مرکز تجاری بزرگی بوده است. در حال حاضر نیز چنانچه راه‌ آهن قزوین- رشت- انزلی- آستارا به عنوان مهم‌ترین پروژه ریلی کشور تکمیل شود نه تنها تکمیل کننده کریدور شمال –جنوب خواهد بود، بلکه ایران را به اروپا متصل می‌کند. این تنها بخشی از سیستم حمل و نقل شهر رشت است، در ادامه به تفصیل به این موضوع می‌پردازیم.

    حمل و نقل درون‌ شهری
    قطار شهری
    رشت سومین شهری است که طرح جامع قطار درون‌ شهری در آن آغاز شده‌ است. مطالعات این طرح در ۶ ماه دوم سال ۱۳۸۵ به پایان رسید و در واقع بعد از دو شهر کرمانشاه و همدان، رشت سومین شهری است که طرح جامع قطار ریلی در آن شروع شده ‌است. هم اکنون مسیرها و ساز و کار احداث پروژه مشخص شده و در آینده نه چندان دور عملیات اجرایی این طرح نیز آغاز خواهد شد.

    اتوبوسرانی


    83c6eb55-9ecf-4fcb-b8e4-ff889e60d40d.jpg


    نخستین اتوبوس ایران در شهر رشت به کار گرفته شد اما سازمان اتوبوسرانی رشت و حومه در سال ۱۳۴۵ تأسیس گردید و از آن زمان تاکنون به موازات افزایش جمعیت و وسعت شهر رشت، توسعه و گسترش نیافته ‌است. هم اکنون در شهر رشت تنها حدود ۴۶ اتوبوس فعالیت می‌کنند همچنین تنها ۵ اتوبوس در زمان هدفمندی یارانه‌ها، از محل درآمدها به رشت اختصاص یافت که سهم تهران ۲۵۰۰ دستگاه، اصفهان ۶۰۰ دستگاه بود؛ ولی با توجه به جمعیت شناور روزانه بالغ بر یک میلیون و دویست هزار نفری رشت، این تعداد اتوبوس به نظر کافی نمی‌رسد.



    a167dbce-e4e2-4d34-bf04-fd93bdaa0779.jpg


    در حال حاضر شهرداری رشت حدود ۲۰۰ اتوبوس و ۷۰ مینی‌بـ*ـوس از محل مصوبات دولت از وزارت کشور طلبکار است.

    تاکسیرانی


    16b960e0-72ef-4ce3-a808-c51af32ad677.jpg


    درسال ۱۳۲۶ تعداد ۵۰ تاکسی به سفارش خانم فخر الدوله (دختر مظفر الدین شاه) از انگلستان خریداری و وارد ایران شد. در سال ۱۳۲۷ اولین تاکسی به جهت علاقه وی به گیلان با عبور از خیابان اصلی شهر وارد رشت شد. سازمان تاکسیرانی کلانشهر رشت تاکنون بیش از ۹۵۰۰ دستگاه تاکسی و خودروهای شخصی را ساماندهی نموده‌ که از این تعداد ۶۰۰۰ دستگاه تاکسی دارای پلاک (ت) و از انواع خودروهای موجود در سیستم تاکسیرانی کشور از جمله ۱۹۴ دستگاه ون هستند. همچنین بیش از ۳۵۰۰ دستگاه خودروی شخصی فعال در ۱۳۶ واحد تاکسی تلفنی تحت نظارت سازمان با عنوان شرکت‌های حمل و نقل عمومی مسافر و دو شرکت تاکسی بی‌سیم فعالیت می‌نمایند.



    2705fd37-fdec-489a-b852-c24a06eee588.jpg


    مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی تاکسیرانی گیلان گفت: هیوندای اکسنت، فیات ایتالیا و رنو سیمبل فرانسه خودروهای جایگزین تاکسی‌های فرسوده هستند که حداکثر تا ۱۰ سال مجوز تردد خواهند داشت. بهرام علیدوست افزود: رانندگان تاکسی‌های جدید مجازند تا چابکسر در شرق، اسالم در غرب و امامزاده هاشم در جنوب گیلان تردد کنند.
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    بی. آر. تی
    فاز نخست خطوط بی. آر. تی رشت از میدان دکتر حشمت آغاز می‌شود و تا میدان مصلی این شهر ادامه دارد. از مزایای خطوط بی. آر. تی در شهرها، افزایش سرعت جابجایی شهروندان و کاهش زمان سفر و همچنین کاهش آلایندگی‌ها است. فاز دو و سه خطوط بی. آر. تی رشت نیز در خیابان های آیت الله طالقانی و دکتر شریعتی خواهد بود.

    معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری رشت گفت: در حال حاضر ۲۰ دستگاه اتوبوس خریداری شده که از این تعداد، ۱۵ دستگاه در فاز یک خط بی. آر. تی شهر تردد می‌کنند. به گفته وی، ۹ دستگاه اتوبوس در فاصله زمانی چهار دقیقه یکبار از میدان دکتر حشمت تا میدان مصلی و شش دستگاه اتوبوس نیز با فاصله زمانی هفت دقیقه از یکدیگر تا میدان گیل برای جابجایی شهروندان حرکت می‌کنند. با راه اندازی این خطوط، امکان جابجایی حدود ۱۷ هزار شهروند در طول روز مهیا شده و کاهش مشکلات ترافیکی مسیر فوق به همراه کاهش زمان سفر و هدر رفت وقت شهروندان از جمله مزایای راه اندازی خط بی. آر. تی مسیر دکتر حشمت تا میدان گیل است.

    حمل و نقل برون‌ شهری
    فرودگاه


    bee0e051-25c6-4f3b-9c8f-298b7543bdd2.jpg


    نعیم اشجری

    فرودگاه بین‌المللی سردار جنگل رشت در بلوار ولیعصر رشت قرار دارد و سال تأسیس این فرودگاه به ۱۳۴۷ باز می‌گردد. فرودگاه رشت در هفته ۴۲ پرواز خروجی و ۴۲ پرواز ورودی ثابت به ۷ مقصد داخلی و ۲ پرواز ورودی و خروجی به مبدأ و مقصد خارجی دارد. این فرودگاه دارای موقعیت ارتباطی ممتاز در استان گیلان، حاشیه دریای کاسپین است، در ضمن در مسیر کریدور شمال–جنوب (کریدور نوستراک) و در سومین شهر گردشگرپذیر ایران (رشت) واقع شده ‌است.

    فرودگاه رشت هفدهمین فرودگاه پر رفت ‌وآمد در ایران است که در سال ۲۰۱۶ میلادی حدود چهار هزار نشست و برخاست هواپیما در این فرودگاه انجام شده و ۴ هزار کیلوگرم بار و ۳ میلیون مسافر از طریق آن جابجا شده است.



    490dd56d-3396-4ab6-9784-849ab8dd67c9.jpg


    نعیم اشجری

    ارتفاع این فرودگاه از سطح دریا باعث بیشینه سوختگیری شده و تنها مسیر خط پروازی کناره دریاچه کاسپین (خرز) است، از این لحاظ مقرون به صرفه‌ترین خط پروازی کشورهای حوزه کشورهای اسکاندیناوی و اروپای مرکزی است.

    در آذر ۱۳۹۵ شرکت هواپیمایی نفت ایران با استقرار یک فروند هواپیمای فوکر ۵۰ این فرودگاه را به عنوان سومین قطب خود در کشور برگزید و همه روزه پروازهای صبحگاهی از رشت به تهران انجام می‌دهد. در سال ۱۳۹۳ بسیاری از پروازها و مسیرهای پروازی فرودگاه رشت با وجود مسافر کافی (میانگین ۹۹ مسافر در هر پرواز) به بهانه تحریم‌ها و کمبودهای شرکت‌های هواپیمایی لغو و غیرفعال شد که به افزایش قیمت بلیط‌های شناور و انحصاری شدن برخی مسیرها برای برخی شرکت‌های هواپیمایی منتهی گشت.



    98715dc1-04f7-467d-95f0-f62a7b4ec029.jpg


    نعیم اشجری

    درصد رشد نشست و برخاست هواپیما در ۱۰ سال گذشته با وجود افزایش مسافر همواره از میانگین کشوری پایین‌تر بوده و افزایش تقاضا و کاهش پروازها سبب افزایش قیمت غیرقانونی بلیط در برخی مسیرهای فرودگاه رشت شده است. رتبه فرودگاه رشت در پروازهای بین‌اللملی سال ۲۰۱۵ از میان ۲۹ فرودگاه ایران بیستم بود. عدم وجود پروازهای برنامه‌ای بین‌المللی شرکت‌های خارجی و داخلی از نقاط ضعف و مورد انتقاد این فرودگاه است. فرودگاه رشت از نظر تعداد پرواز در سه ‌ماهه اول سال ۱۳۹۵ با ۳۲ درصد رشد نسبت به سال در رتبه چهاردهم فرودگاه‌های ایران و رتبه اول فرودگاه‌های شمال ایران است. رشت تنها کلانشهری است که فرودگاهش پرواز خارجی برنامه‌ای ندارد
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    ترمینال مسافری جدید فرودگاه رشت به مساحت ۶۰۰۰ مترمربع با طراحی و نظارت مهندسان مشاور ایمن راه در سال ۱۳۹۲ رسماً افتتاح شد. ترمینال جدید با طراحی مدرن و تسهیلات رفاهی مناسب ساخته شده است. عدم راه اندازی جت وی و رفت و آمد پیاده مسافران از ترمینال به هواپیما و بالعکس با توجه به شرایط جوی رشت از مشکلات این پایانه جدید است.

    پس از بهره‌برداری از ترمینال جدید پروازهای داخلی، ترمینال قدیمی فرودگاه رشت که در سال ۱۳۴۷ ساخته شده بود با بهسازی برای پروازهای خارجی مورد استفاده قرار گرفت. ساخت ترمینال جدید پروازهای خارجی از برنامه‌های این فرودگاه است.

    راه‌آهن
    پیشینه احداث و بهره‌برداری موفق اولین راه‌آهن در ایران به سال ۱۸۴۸ میلادی از رشت به بندر پیر بازار و بندر انزلی برمی‌گردد، بقایای این مسیر هنوز در مسیر رشت به پیر بازار و یک لوکوموتیو بخار در محوطه اداره کل بنادر استان گیلان وجود دارد.

    راه‌آهن قزوین -رشت -انزلی-آستارا مهم‌ترین پروژه ریلی کشور است که تکمیل کننده کریدور شمال جنوب و متصل کننده ایران به اروپا محسوب می‌شود و احداث این خط آهن سالیان دراز به دلیل پیچیدگی مفرط به تعویق افتاد اما هم اکنون در شرف افتتاح است. پروژه راه‌آهن قزوین - رشت یکی از پروژه‌های بسیار مهم در مسیرهای ریلی ایران است که قزوین، رشت، انزلی، آستارا را به هم وصل کرده، سپس به کشور آذربایجان و خط ریلی اروپا متصل می‌شود.

    به گفته متخصصان، اجرای این پروژه کاری بسیار دشوار است زیرا در مسیر قزوین تا رشت باید حدود ۱۶۴ کیلومتر خط ریلی احداث شود، علاوه بر اینکه در این مسیر حدود ۸۲ دهانه پل بسیار پیچیده به طول ۹ کیلومتر، از ۱۰ تا ۱۵۰۰ متر و ۵۳ تونل به طول ۲۲ کیلومتر، از ۷۰ تا ۲۰۰۰ متر در دست احداث است. از این پل‌ها می‌توان به پل حاشیه سد سپید رود در منجیل به طول ۱۴۳۱ متر اشاره کرد که پس از تکمیل بزرگترین پل راه‌آهن ایران خواهد بود.

    استاندار گیلان گفت: ایستگاه راه آهن رشت یکی از زیباترین و بهترین ایستگاه‌های کشور خواهد شد. درحال حاضر سرعت حرکت قطار در راه آهن رشت-قزوین ۱۶۰ کیلومتر در نظر گرفته شده و به همین دلیل مسیر رشت تا قزوین یک ساعته طی شود، برنامه‌هایی نیز داریم که با استفاده از سیستم‌های با امنیت بالاتر سرعت قطار را به بالاتر از ۱۶۰ کیلومتر افزایش دهیم. راه‌ آهن رشت ـ آستارا به ۱۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و اتمام این راه آهن موجب توسعه اقتصادی کشور و استان خواهد شد. نجفی در خصوص پروژه راه‌ آهن ۴۱ کیلومتری رشت ـ انزلی با بیان اینکه ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: در مجموع پروژه ۱۶۴ کیلومتری راه‌آهن رشت ـ قزوین ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

    ترمینال


    66e3d3ca-ad0e-456e-904b-dac21f45df8e.jpg


    در طرح جامع کلانشهر رشت این شهر باید در غرب، شرق، شمال و جنوب دارای پایانه‌های مسافربری باشد. هم اکنون در این شهر تعداد چهار پایانه در حال فعالیت هستند که عبارتند از:

    • پایانه خط کناره
    • پایانه پل بوسار
    • پایانه فجر
    • پایانه میدان گیل (جنوب): این پایانه تنها پایانه احداث شده از پایانه‌های اصلی شهر رشت است که ساخت آن‌ مطابق طرح جامع بوده است. این پایانه که به عنوان پایانه جدید مسافربری رشت به آدرس خیابان امام (جاده تهران) جنب میدان گیل در سال ۱۳۷۲ احداث شده دارای ۷ هزار مترمربع وسعت است و از جمله مجهزترین پایانه‌های کشور محسوب می‌شود که تحت نظارت شهرداری رشت فعالیت دارد.
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    حمل و نقل عمومی در کوالالامپور، مالزی

    کوالالامپور پایتخت مالزی به لطف جاذبه‌های متعدد تاریخی و گردشگری توانسته گردشگران زیادی را از اقصی نقاط دنیا به خود جذب کند، در این بین نمی‌توان از سیستم حمل و نقل عمومی مدرن آن حرفی نزد.



    مقاله‌های مرتبط:
    • دیدنی های کوالالامپور؛ تلفیقی از سنت قدیمی و بافت مدرن
    • سفر ۳ روزه به کوالالامپور؛ شهر افسانه ای مالزی
    سیستم حمل و نقل عمومی کوالالامپور از بخش‌های متعددی نظیر فرودگاه، قطارهای شهری، قطار اکسپرس، مونوریل، اتوبوس، خودرو و غیره تشکیل شده که در این مقاله سعی شده برخی از آن‌ها را به شما معرفی کنیم، پس با ما همراه باشید.

    فرودگاه
    8c55b428-ba44-41a9-9f23-1e9498071ec9.jpg


    فرودگاه بین‌المللی کوالالامپور (KLIA) در ۷۵ کیلومتری مرکز شهر، در سپانگ (Sepang) قرار دارد. این فرودگاه که یکی از مهم‌ترین مراکز حمل و نقل هوایی آسیای جنوب شرقی به شمار می‌رود، شامل ساختمان اصلی ترمینال و ساختمان ماهواره است. با توجه به معماری عالی، تکنولوژی مدرن و فرهنگ غنی مالزیایی، در زمره یکی از پنج فرودگاه برتر دنیا قرار دارد.

    این فرودگاه با یک قطار سریع‌السیر به شهر وصل می‌شود، هر چند با خودرو نیز امکان رفتن به شهر وجود دارد که حدود یک ساعت زمان می‌برد. ایر لاینز و ایرآسیا مالزی دو اپراتور اصلی کلیا هستند و پروازهای بین‌المللی زیادی در این دو ترمینال صورت می‌گیرد.

    e8b5dc1b-4538-410c-80b1-d26fd0355624.jpg


    امکانات ترمینال اصلی شامل سالن استراحت لاکچری، انواع رستوران، محوطه بازی کودکان و مغازه‌های معاف از مالیات است. هواپیماهای بین‌المللی در ساختمان ماهواره فرود می‌آیند و بعد مسافران با قطار مخصوص به گیت ۵ ترمینال اصلی منتقل می‌شوند. پروازهای دیگر در ترمینال داخلی فرود می‌آیند.

    57d4c888-971a-47f3-9b93-785fdee79ed2.jpg


    برای این که از فرودگاه به شهر بروید، گزینه‌های متعددی پیش روی شما است؛ اگر به یک جابه‌جایی لوکس فکر می‌کنید، می‌توانید لیموزین را انتخاب کنید که با سیستم کوپنی کار می‌کنند، پس باید کوپن را از باجه‌های مربوطه در ورودی اصلی سطح ۳ در ترمینال اصلی تهیه کنید. سوار لیموزین شده، کوپن را به راننده بدهید و با هزینه‌ای معادل ۶۸ هزار تومان به مرکز شهر بروید که البته بر اساس مقصدتان قیمت تغییر می‌کند.

    d6e7af70-1a72-4ba1-a75b-354d77d57096.jpg


    کلیا اکسپرس (KLIA Ekspres) سریع‌ترین و راحت‌ترین راه سفر به شهر و از شهر به فرودگاه است. این جابه‌جایی فقط ۲۸ دقیقه طول می‌کشد و در ساعات اوج شلوغی هر ۱۵ دقیقه یک قطار حرکت می‌کند که در سایر ایام هر ۲۰ دقیقه است. برای سوار شدن به این قطار به سطح ۱ بروید و به راحتی به مرکز کوالالامپور سفر کنید، قیمت بلیط یک طرفه ۵۵ هزار تومان و دو طرفه ۱۰۰ هزار تومان است.

    اپراتورهای متعددی نظیر آویس، اوریکس و غیره در زمینه کرایه ماشین فعال هستند. شرکت‌های بزرگ و کوچک هر یک مزایای خود را دارند که باید بر اساس آن ماشین کرایه کنید. هر چه مسیر شما طولانی‌تر باشد، نرخ کرایه تخفیف می‌خورد. پروتون ویرا (Proton Wira) معمولا ارزان‌ترین و رایج‌ترین خودروی کرایه‌ای است.

    83ce4e8a-db4c-4127-abb5-d1750027c9cf.jpg


    اتوبوس نیز یکی دیگر از وسایل حمل و نقل است که فقط مختص جابه‌جایی از کلیا به کلیا ۲ و بالعکس است. این اتوبوس‌ها در سطح ۲ ساختمان ترمینال اصلی هستند و بلیط یک طرفه آن ۲۵۰۰ تومان و دو طرفه ۵۰۰۰ تومان تمام می‌شود.

    این فرودگاه به شدت مناسب افراد معلول است، علاوه بر رمپ‌ها، آسانسورها، سرویس‌های بهداشتی و پیاده‌رو استاندارد بیرون فرودگاه، کلیه خدمات و امکانات آن برای این منظور تجهیز شده‌اند. حتی خدمات حمل و نقل کلیا نیز به تجهیزات مناسب صندلی چرخدار مجهز هستند.

    6937b084-3c1e-4edd-9139-779a6d1c11cc.jpg


    رستوران‌های متعددی نیز در این فرودگاه وجود دارد. طبقه دوم ترمینال اصلی یک فود کورت دارد که انواع غذای محلی را با قیمتی مناسب عرضه می‌کند. اکثر کیوسک‌های غذاهای محلی در طبقه سومِ سطح ورودی (Arrival Level) قرار دارند. طبقه چهارم کلیا نیز علاوه بر دفاتر هواپیما نیز یک فوت کورت دارد که با غذاهای محلی و بین‌المللی پذیرای مشتریان است.
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    اتوبوس
    ffb90be9-bba4-41ad-b9bf-35f666d18ff1.jpg


    اتوبوس‌های کوالالامپور اکثرا اتوبوس تندرو یا متروباس هستند. دکه اطلاعاتی در ایستگاه اتوبوس سلطان محمد در چاینا تاون وجود دارد که می‌تواند کمک زیادی به شما کند. اتوبوس‌های تندرو به چهار بخش تقسیم می‌شوند: باس بندر (اتوبوس شهر) که در اطراف مرکز شهر فعالیت دارد (۱۰۰۰ تومان)، باس اوتاما از مرکز به سمت حومه شهر می‌رود (۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان)، باس تمپاتان (اتوبوس محلی) در حومه شهر کار می‌کند (۱۰۰۰ تومان)، باس اکسپرس به نقاط دور دست حومه شهر حرکت می‌کند (۳۸۰۰ تومان).

    9bb6a76e-b296-436b-994b-17402c51455f.jpg


    اتوبوس رایگان گو-کی.ال (GO-KL) چهار مسیر مدور در اطراف شهر دارد و ایستگاه‌های آن کی.ال.سی.سی، برج کی.ال، سنترال کی.ال، موزه ملی و میدان مردکا است. در زمان اوج شلوغی هر پنج دقیقه یک اتوبوس عبور می‌کند، در بقیه ایام به ۱۰ تا ۱۵ دقیقه می‌رسد.

    هر یک از مناطق خارج از مرکز شهر فقط یک ترمینال اتوبوس دارند، ولی مرکز کوالالامپور دارای چهار ترمینال اتوبوس یعنی کی.ای سنترال، کی.ال.سی.سی، مالوری و تی تی وانگسا است. این ترمینال‌ها معمولا در نزدیکی ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی نظیر ایستگاه‌های خط کلانا جایا قرار دارند.

    6205ca5f-7325-4bfd-afb3-283ea4483381.jpg


    متروباس نشنال واید (Metrobus Nationwide) یک شرکت خصوصی در زمینه حمل و نقل عمومی است که در سال ۱۹۹۲ آغاز به فعالیت کرد. متروباس بعد از اتوبوس‌های سریع به عنوان دومین اپراتور بزرگ اتوبوس در کوالالامپور عمل است.

    تاکسی
    f0af924e-830f-4fc4-97e4-8eeb659869d0.jpg


    تاکسی‌های کوالالامپور با رنگ‌های قرمز-سفید، زرد-آبی، سبز یا زرد اکثرا دارای کولر هستند و در ایستگاه‌های تاکسی سراسر شهر صف کشیده‌اند. وقتی برای تاکسی در حرکت دست تکان می‌دهید، فقط در صورتی که شرایط مناسب باشد، توقف می‌کند. این موضوع به خصوص در ساعات اوج شلوغی و روزهای بارانی تشدید می‌شود.

    کرایه‌ها هم از ۳ هزار تومان برای ۳ دقیقه اول شروع شده و برای هر ۳۶ ثانیه ۲۵۰ تومان اضافه می‌شود. کرایه از نیمه شب تا ۶ صبح ۵۰ درصد بیشتر می‌شود و به ازای هر مسافر اضافی (بیشتر از دو نفر) باید ۲۰۰ به کرایه ثابت اولیه اضافه شود. تاکسی‌های آبی جدیدتر و راحت‌تر هستند و کرایه آن از ۶ هزار تومان برای ۳ دقیقه نخست شروع می‌شود و هزار تومان بابت هر ۳۶ ثانیه افزوده می‌شود. افزایش ۵۰ درصدی کرایه در طول شب برای این تاکسی‌ها نیز صدق می‌کند.

    9f6dda0a-e67f-4c6d-a30e-1c359038f1ec.jpg


    متاسفانه برخی رانندگان اطلاعات جغرافیایی ضعیفی دارند و برخی از آن‌ها تاکسی متر استفاده نمی‌کنند. جلوی هتل‌های لوکس و مراکز توریستی شلوغ می‌توانید به وفور این تاکسی‌ها را ببینید، هر چند تاکسی‌هایی که جلوی فروشگاه‌های بزرگ صف کشیده‌اند، دارای سیستم کوپنی هستند و شما باید از پیش کرایه خود را پرداخت کنید که کمی گران‌تر تمام می‌شود.

    e4f3a9c8-bb84-4ead-9ba4-0160840d8419.jpg


    یکی از ساده‌ترین روش‌های استفاده از تاکسی، دانلود اپلیکیشنی مانند ایزی تاکسی، گرب (Grab) یا یوبر (Uber) است. به طور کلی توصیه می‌کنیم از تاکسی‌هایی استفاده کنید که تاکسی متر دارند تا هزینه‌هایتان گران نشود.
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    حمل و نقل عمومی در چابهار
    چابهار با جاذبه‌های فراوان تاریخی و طبیعی پذیرای گردشگران زیادی است. حمل و نقل عمومی نقش بسزایی در رفاه حال گردشگران ایفا می‌کند که در این مقاله به آن پرداخته‌ایم.

    مقاله‌های مرتبط؛
    • راهنمای سفر به چابهار
    • دیدنی های چابهار
    چابهار یکی از شهرهای جنوب شرقی استان سیستان و بلوچستان و تنها بندر اقیانوسی کشور است که در کرانه دریای عمان و اقیانوس هند قرار دارد. لنگرگاه آن قابلیت پهلوگیری کشتی‌های اقیانوس‌پیما را دارد و از مناطق آزاد بازرگانی ایران محسوب می‌شود. بنا به نظر كارشناسان بندر چابهار در محل تلاقی دو كريدور ترانزيتی مهم جهان به نام‌های شمال – جنوب و شرق – غرب قرار گرفته است كه اين امر از مهم‌ترين مزيت‌های محور شرق كشور به حساب می‌آید.


    d74aa554-a9eb-4a71-81b0-a67957363486.jpg


    بندر چابهار به دلیل موقعیت راهبردی، که نزدیک‌ترین راه دسترسی کشورهای محصور در خشکی آسیای میانه (افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان) به آب‌های آزاد است، اهمیت فراوانی دارد و سرمایه‌گذاری فراوانی از جمله ساخت اسکله و افزایش گنجایش بارگیری کشتی‌های اقیانوس‌پیما (در خلیج چابهار) و ساخت راه‌آهن به سوی آسیای میانه و احداث فرودگاه بین‌المللی در شرف وقوع است.

    فرودگاه
    فرودگاه چابهار، فرودگاهی کوچک در شهرستان چنارک است که به دلیل فاصله‌‌ی ۳۰ کیلومتری با بندر راهبردی چابهار، رفت و آمد فراوانی در آن صورت می‌گیرد. از آنجا که این فرودگاه گنجایش و توانایی خدمت‌رسانی در این منطقه مهم را ندارد، قرار است به زودی فرودگاه بین‌المللی چابهار در منطقه آزاد تجاری-صنعتی چابهار ساخته شود.

    این فرودگاه از لحاظ سطح باند با ۱۰ کیلومتر وسعت و ۱۲ هزار پا طول، خطوط و جاده پرواز، رمپ و پارکینگ، ششمین فرودگاه کشور است. پروازهای داخلی از فرودگاه چابهار به مقصد مشهد، زاهدان، تهران، بندرعباس و شیراز انجام می‌شود و پروازهای خارجی به مقصد دبی و مسقط است. شرکت‌های هواپیمایی ساها، آسمان و ایران ایر برای انجام کلیه پروازها با این فرودگاه همکاری دارند.

    اتوبوس
    620830b9-7b9d-449e-8c41-17e2439e1abd.jpg


    پایانه و ترمینال مسافربری مکران چابهار به صورت شبانه‌روزی فعال است و در ۵ کیلومتری چابهار - جاده راسک قرار دارد. برای تهیه بلیط اتوبوس می‌توانید با دفتر تعاونی‌ها تماس حاصل بگیرید، همچنین برای خرید اینترنتی بلیط اتوبوس می‌توانید به این آدرس مراجعه کنید:پایانه اولین و معتبرترین سامانه خرید و رزرو بلیط اتوبوس و قطا

    راه آهن
    طرح ساخت راه‌آهن چابهار- زاهدان با هدف ایجاد کریدور ریلی شرق کشور و اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی کشور بوده است تا از طریق ایجاد ارتباط ریلی، اتصال کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آب‌های آزاد اقیانوسی و ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی منطقه به توسعه سواحل مکران کمک کند.

    مقاله مرتبط:
    • سواحل مکران؛ مقصد گردشگری دریایی بی نظیر در ایران
    طول این طرح ۶۱۰ کیلومتر است که با احتساب خطوط ایستگاهی، ۷۳۰ کیلومتر طول خواهد داشت. بر اساس طراحی انجام شده این پروژه، سرعت حرکت قطار مسافری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت و نوع باری آن ۱۲۰ کیلومتر در ساعت خواهد بود.

    این خط آهن با عبور از شهرهای چابهار- نیکشهر- ایرانشهر- خاش به زاهدان خواهد رسید و دارای ۲۹ ایستگاه است. در طول مسیر این خط آهن ۳۵ دهانه تونل و ۲۲۳ دستگاه پل وجود دارد که با توجه به تمدید زمان اتمام این پروژه، پیش‌بینی می‌شود این طرح تا سال ۱۳۹۹ به بهره‌برداری برسد.
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    حمل و نقل عمومی در ونیز، ایتالیا
    ونیز به عنوان یکی از زیباترین و دوست داشتنی‌ترین شهرهای جهان، هر ساله پذیرای ۲۰ میلیون گردشگر است که برای بازدید از نقاط مختلف آن از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند.


    مقاله‌های مرتبط
    • راهنمای سفر به ونیز؛ ایتالیا
    • دیدنی های ونیز، رمانتیک ترین شهر روی آب جهان


    ونیز در بخش شمال شرقی ایتالیا واقع شده، از ۱۱۸ جزیره تشکیل شده که با کانال‌های آب از هم جدا شده و از طریق پل‌ها به هم متصل شده‌اند. ونیز را با چشم‌اندازهای زیبا و خیره‌کننده، آثار هنری و معماری فوق‌العاده آن می‌شناسند. به لحاظ موقعیت مکانی، سیستم حمل و نقل عمومی متفاوتی در این شهر وجود دارد که خاص این منطقه است و تحت نظارت شرکت ACTV است. در ادامه با ما باشید تا با انواع این وسایل نقلیه آشنا شوید.

    اجاره قایق
    8d21c677-a41e-4852-88df-c9d5fceb0e5f.jpg


    در صورتی که بخواهید در کانال بزرگ یا کانال‌های تاریخی مرکز شهر بگردید، کافی است از بروسا (Brussa) یک قایق اجاره کنید. برای یک ساعت قایق‌سواری با قایق ۷ متری که گنجایش ۶ نفر را دارد، باید ۱۵۰ هزار تومان و برای یک روز باید ۷۰۰ هزار تومان پرداخت کنید. برای قایقرانی نیازی به گواهینامه ندارید، ولی قبل از حرکت به صورت امتحانی دوری در اطراف می‌زنید تا توانایی شما مشخص شود، البته حتما درباره محل جایگاه‌های سوخت بپرسید تا به مشکلی بر نخورید.

    قایق های اتوبوسی


    c6fadd86-423f-4f2c-96cf-aa4544c797e8.jpg


    با این که خدمات قایق‌های اتوبوسی کارآمد و سر وقت است، ولی مسیر اصلی قایق‌ها در طول کارناوال‌ها و فصل گردشگری خیلی شلوغ می‌شود. قیمت بلیط تک سفره فقط ۲۵ هزار تومان است. سرویس حمل و نقل به جزایر مورانو، تورسلو، لیدو و ... با قایق‌های موتوری بزرگ‌تر انجام می‌شود. Vènezia Unica اصلی‌ترین مرکز فروش بلیط قایق اتوبوسی (vaporeto) به حساب می‌آید که در باجه‌ اکثر ایستگاه‌ها قابل تهیه است. جدول زمانی رایگان و نقشه مسیر را نیز می‌توانید از همین باجه‌ها بگیرید. علاوه بر این می‌توانید کارت تردد چند روزه و بلیط را به صورت آنلاین از قبل خریداری کنید.

    در صورتی که بخواهید چندین بار از قایق‌های اتوبوسی استفاده کنید (بیش از سه سفر)، به جای پرداخت ۲۵ هزار تومان بابت بلیط تک سفره، پیشنهاد می‌کنیم کارت سفر (Travel Card) تهیه کنید. فقط مواظب باشید که اگر کارت‌تان اعتبار نداشته باشد، باید علاوه بر ۲۵ هزار تومان، دویست هزار تومان به عنوان جریمه بپردازید. از آنجا که ایستگاه‌های قایق‌ اتوبوسی ممکن است کمی گیج‌کننده باشند، حتما به علائم توجه کنید تا در ایستگاه اشتباه پیاده نشوید.
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    مونوریل
    168b8e31-bbc0-4c6a-a438-2b5af543ccbd.jpg


    مونوریل ونیز، پارکینگ خودروها در ترانچتو (Tronchetto) را به ترمینال کشتی‌های تفریحی و Piazzale Roma متصل می‌کند. برای خرید بلیط هم می‌توانید از دستگاه‌های فروش بلیط در نزدیکی ایستگاه استفاده کنید.

    تاکسی آبی
    b7d562ef-afee-4dc8-b0ab-ff84a8e76703.jpg


    تاکسی‌های آبی مجاز روشی پرهزینه برای گشت و گذار در ونیز به شمار می‌آید، اما اگر عجله دارید یا چمدان‌هایتان زیادی است، ارزشش را دارد. قیمت بر اساس تاکسی متر محاسبه می‌شود یا باید از قبل با راننده توافق کنید. نرخ قیمت‌ها از ۵۰ هزار تومان آغاز شده و به ازای هر دقیقه ۶ هزار تومان اضافه می‌شود، در ضمن در طول شب یعنی از ساعت ۱۰ شب تا ۶ صبح باید ۳۵ هزار تومان اضافه‌تر پرداخت کنید و در صورتی که چمدان اضافه (بیشتر از ۵ عدد) داشته باشید، ۱۷ هزار تومان و برای مسافران بیشتر از ۴ نفر نیز ۳۵ هزار تومان اضافه می‌شود. حواس‌تان باشد که اگر از هتل یا آژانس مسافرتی می‌خواهید سفارش تاکسی دهید، باید منتظر هزینه اضافه هم باشید.

    تاکسی آبی باید حتما خط زرد رنگ و پلاک داشته باشد. تاکسی‌های آبی را می‌توانید در فرودگاه، بیرون ایستگاه قطار، جلوی Piazzale Romaو ترانچتو پیدا کنید. در صورتی که عجله دارید اصلا به راننده فشار نیاورید که سرعتش را بیشتر کند، زیرا فشار آب ناشی از موتور قایق باعث می‌شود فونداسیون باستانی ونیز در معرض تخریب و پوسیدگی قرار بگیرد.

    گاندولا
    d94093df-45d2-4e60-b3bb-a1c61aef6f89.jpg


    با گاندولا (gondola) می‌توانید چشم‌اندازهای ونیز را مشاهده کنید. در ساعت اداری برای ۴۰ دقیقه سواری باید ۲۷۰ هزار تومان بپردازید و از ساعت ۷ شب تا ۸ صبح نیز هر ۳۵ دقیقه برای شما ۳۵۰ هزار تومان تمام می‌شود. گاندولاها در حاشیه کانال بزرگ و نزدیک بناهای تاریخی مهم و نقاط توریستی جمع می‌شوند، هر چند می‌توانید تلفنی نیز جا رزرو کنید. موسسه Gondoliers، گاندولاهای ویژه‌ای مناسب افراد ویلچری دارد.

    ce99a160-014a-42f4-a150-17e65fb1a9cb.jpg


    قایق تراگتو (traghetto) یک نوع گاندولا است که افراد محلی برای عبور از کانال بزرگ در فاصله زیاد بین پل‌ها استفاده می‌کنند. قیمت این قایق‌سواری برای افراد غیربومی فقط ۶ هزار تومان است و معمولا از ساعت ۹ صبح تا ۶ عصر فعالیت می‌کنند، هر چند برخی از آن‌ها تا ظهر کار خود را به اتمام می‌رسانند.
     

    ATENA_A

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2018/02/17
    ارسالی ها
    23,992
    امتیاز واکنش
    29,350
    امتیاز
    1,104
    خودرو
    بدیهی است که شما نمی‌توانید در ونیز رانندگی کنید، اما در دو جزیره پالسترینا (Pellestrina) و لیدو (Lido) بلامانع است و راهی عالی برای دیدن مناظر عالی مناطق اطراف ونیز به شمار می‌رود. شرکت‌های اجاره اتومبیل نظیر آویس، یوروکار و هرتز در دو منطقه Piazzale Roma و فرودگاه مارکوپولو، دفتر دارند. چندین شرکت نیز در ایستگاه قطار مستره (Mestre) یا در همان حوالی مشغول به فعالیت هستند.

    دوچرخه
    دوچرخه‌سواری در مرکز ونیز ممنوع است، اما در جزایر بزرگ لیدو و پالسترینا، یک انتخاب فوق‌العاده برای گشت و گذار و رسیدن به سواحل دور محسوب می‌شود. برای اجاره دوچرخه حتما باید کارت شناسایی داشته باشید.

    فرودگاه
    73342c53-1a76-4a7f-8da9-a1c42a264b35.jpg


    فرودگاه مارکوپولو در ۸ کیلومتری ونیز، نزدیک‌ترین فرودگاه به شهر محسوب می‌شود که در سرزمین اصلی ایتالیا قرار دارد. اینجا شلوغ‌ترین و بزرگ‌ترین فرودگاه شمال ایتالیا بوده و هر سال میزبان ۶ میلیون نفر است. گردشگران شهرهای بزرگی مانند آمستردام، نیس، فیلادلفیا، وین ودبی می‌توانند با شرکت‌های هواپیمایی نظیر امارات، بریتیش ایرویز و ... به این فرودگاه بیایند.

    22d21e5e-cd6e-42b9-84c2-35c51bb42ccb.jpg


    در این فرودگاه می‌توانید هر نوع خدمات و امکاناتی که جابجایی مسافران را تسهیل می‌کند، پیدا کنید. مغازه‌ها، ادارات پست، شرکت‌های کرایه اتومبیل، جایگاه‌های وای‌فای از جمله خدمات این فرودگاه است. حتی افراد معلول و ناتوان حرکتی نیز در این محل با مشکل مواجه نمی‌شوند، زیرا این فرودگاه در جهت رفاه آن‌ها تجهیز شده است. سیستم حمل و نقل فرودگاهی عالی است و برای رفتن به ونیز می‌توانید از تاکسی آبی، قایق اتوبوسی و خودرو استفاده کنید.

    8dc64c70-1094-41d7-a5c0-c1ea1361f95c.jpg


    هر چند گردشگران می‌توانند در فرودگاه ترویزو (Treviso) نیز به زمین بنشینند. با این که این فرودگاه در فاصله دورتری نسبت به ونیز قرار دارد، اما کسانی که می‌خواهند به ونیز سفر کنند نباید آن را نادیده بگیرند. علی‌رغم باند کوچک‌تری که دارد، پروازهای متعددی از شهرهای بزرگی همچون آمستردام، کازابلانکا، دوبلین و بارسلونا به این فرودگاه و بالعکس صورت می‌گیرد. امکانات آن در حد و اندازه فرودگاه مارکوپولو نیست، ولی خدمات اصلی مانند غذاخوری، مغازه‌های خرید و شرکت‌های اجاره اتومبیل را پوشش می‌دهد. حتی به رفاه اشخاص معلول نیز توجه شده است.

    قطار
    ea834237-5518-4504-8bec-6f38db76615d.jpg


    «سانتا لوسیا» (Santa Lucia)، ایستگاه مرکزی ونیز در شمال ایتالیا به حساب می‌آید، در واقع اینجا آخرین ایستگاه در شمالی‌ترین ناحیه شهر تاریخی ونیز است که سال ساخت آن به سال ۱۸۶۰ تحت امپراتوری اتریش برمی‌گردد. در آن زمان برای این که ایستگاه از فضای کافی برخوردار باشد، صومعه و کلیسای سانتا لوسیا تخریب شده، نام این ایستگاه نیز از همین کلیسا گرفته شده است. ساختمان ایستگاه فعلی یکی از معدود ساختمان‌های مدرن شهر است که روبه‌روی کانال بزرگ قرار دارد.

    b1c99957-cd9a-455d-bfc5-1a32730838ad.jpg


    بازسازی آن در سال ۲۰۰۹ آغاز شد که تا سال ۲۰۱۲ طول کشید. روزانه ۸۲ هزار مسافر را جابه‌جا می‌کند که در طی سال حدود ۳۰ میلیون نفر می‌شود. تقریبا ۴۵۰ قطار در این ایستگاه توقف دارند. وقتی در این ایستگاه پیاده می‌شوید، می‌توانید از طریق قایق‌های اتوبوسی یا تاکسی‌های قایقی خصوصی به دیگر نقاط ونیز بروید. در ضمن Piazzale Roma در همان نزدیکی است و می‌توانید از خودروها و تاکسی‌های این محل استفاده کنید. علاوه بر این ایستگاه مستره نیز دومین ایستگاه مهم شهر محسوب می‌شود که از طرق پل آزادی به ایستگاه سانتا لوسیا وصل می‌شود.

    اتوبوس
    دو ایستگاه اتوبوس در شهر ونیز قرار دارد که یکی در مرکز تاریخی شهر واقع شده و پیپل موور (People Mover) نام دارد، ایستگاه دیگر، ونیز مستره است. وقتی می‌خواهید با اتوبوس به ونیز بروید، حتما مطمئن شوید که مقصد اتوبوس شما کدام یک از ایستگاه‌های ونیز است تا به راحتی به مقصد دلخواه خود برسید.
     

    برخی موضوعات مشابه

    بالا