اخبار موسیقی ایران 40 موسیقی متن فراموش نشدنی و محبوب سینما

  • شروع کننده موضوع Behtina
  • بازدیدها 577
  • پاسخ ها 3
  • تاریخ شروع

Behtina

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2015/11/08
ارسالی ها
22,523
امتیاز واکنش
65,135
امتیاز
1,290
روزنامه سینما - ترجمه علی مسعودی نیا: تا پیش از ورود صدا به سینما، موسیقی نقش همراهی کننده و حتی ترمیم کننده حوادث روی پرده را داشت. حجم زیادی از موسیقی به کار می رفت تا حرکت داستان و وضعیت روحی و درونی پروتاگونیست را بازتاب دهد و حتی از وحشت، داستان را بند بیاورد. در حالی که بسیاری از موسیقی های درخشان و عظیم چنان محجوب هستند که اصلا به چشم نمی آیند، بسیاری از موسیقی های محبوب ما تم هایی کاملا فراموش ناشدنی هستند که در بهترین فیلم های کل تاریخ سینما مورد استفاده قرار گرفته اند.

40- ترمیناتور (1984)

آهنگ ساز: برد فریدل

858982_469.jpg


دا دام، دا دام... دا دام، دا دام... می توانید بشنویدش؟ برد فریدل یک بیت تپنده تاثیرگذار خلق کرد که معنایی همسان با فرنچایز ترمیناتور می یافت. موسیقی سینتی سایزری اورجینال و کم هزینه فیلم علمی – تخیلی کلاسیک جیمز کامرون به نسبت کل پروژه قدری تو سری خورده به نظر می آمد و فریدل بعدها آن را با ارکستری بزرگتر برای «ترمیناتور 2: روز داوری» به روز کرد. البته ما همان نسخه توسری خورده اصلی را ترجیح می دهیم. این موسیقی به زیبایی ابهت ماشین کشتار نیمه انسان – نیمه روبات کامرون را به رخ می کشد و هشدار می دهد که باید از دستش فرار کنید و خودتان را نجات دهید.


39- جنگو (1966)

آهنگ ساز: لوییس باکالوف

858983_160.jpg


انیو موریکونه شاید مشهورترین آهنگ ساز فیلم های وسترن اسپاگتی باشد. بعدتر به سراغ او هم خواهیم رفت اما او تنها آهنگ سازی نبوده که تم های فراموش ناشدنی خود را برای این ژانر خلق کرده. لوییس باکالوف 143 موسیقی متن فیلم در دوران فعالیت هنری خود ساخت و برای موسیقی متن رومانتیک و شیرین فیلم «پستچی» ساخته مایکل رادفورد توانست جایزه اسکار بگیرد؛ اما موسیقی تیره و تار او را باید در فیلم کلات و کلاسیک جنگو شنید و همه هم آن را در خاطر دارند ولو اصلا فیلم را ندیده باشند.

جنگو یکی از سیاه ترین وسترن هایی است که ممکن است به تور تماشاگر بخورد. فیلمی که به شکلی افراطی خشن است و فرا دیوانه وار و موسیقی مسحور کننده اش همواره آن قتل های هولناک خودسرانه را به خاطرتان می آورد که تصاویری عمیقا تراژیک هستند.


38- آجر (2005)

آهنگ ساز: ناتان جانسون

858984_256.jpg


نئونوآر دبیرستانی و معمایی «آجر» یکی از بهترین فیلم های دهه 2000 میلادی است و صادقانه اگر تم موسیقی های مالیخولیایی را نمی توانید به خاطر بسپارید، همان بهتر که اصلا فیلم را نبینید. ناتان جانسون زمانی که حین تولید فیلم در انگلستان بود، یک موسیقی کلاسیک را بر اساس چت اینترنتی برای فیلم «آجر» نوشت، به ویژه قطعه «تم امیلی» - تا جایی که ذهن مان را مرور می کنیم – یکی از به یادماندنی ترین تم های موسیقایی 10 سال اخیر بوده و بدون تردید با این موسیقی قدر نادیده در گذر زمان برخورد مهربانانه تری با آن و کار زیبای رایان و ناتان جانسون و تمام نوازندگان و دست اندرکاران استثنایی آن خواهد داشت.


37- آخرین بازمانده موهیکان ها (1992)

آهنگ ساز: ترور جونز و رندی الدمن

858985_852.jpg


فیلم کلاسیک «آخرین بازمانده موهیکان ها» به کارگردانی مایکل مان دارای یک موسیقی متن سطح بالا، حماسی و کاملا به یادماندنی داشت که دو آهنگ ساز بزرگ آن را نوشته بودند. ترور جونز که پروژه را پیش از اتمام مراحل تولید ترک کرد (به دلیل اختلاف سلیقه در شیوه خلاقیت) و جایگزین او رندی الدمن که به اندازه کافی آدم با کلاسی بود که ساخته های جونز را در فیلم حفظ کند و تنها با موسیقی خود به تکمیل آن بپردازد.

در هر صورت این تلفیق هرگز آزارنده به نظر نرسید و در حقیقت موسیقی متن فیلم را به یک محصول زنده در یک اثر عظیم تبدیل کرد. این موسیقی از حال و هوایی ماجراجویانه و حماسی آغاز و به یک اوج ملودراماتیک ختم می شود و به این ترتیب «آخرین بازمانده موهیکان ها» تمامی مزایای برگزیده شدن به عنوان یکی از بهترین موسیقی متن های تاریخ سینما را داراست.


36- کنان بربر (1982)

آهنگ ساز: باسیل پلدوریس

858986_840.jpg


باسیل پلدوریس در دوران فعالیت هنری خود تعداد زیادی موسیقی متن درخشان نوشت – روبوکاپ، شکار اکتبر سرخ و ویلی آزاد از آن جمله اند – اما شاخص ترین اثر او همچنان موسیقی فیلم حماسی «کنان بربر» است. در حالی که صدای خرناس وار موکو نوعی زمینه چینی صوتی کلاسیک معرفی شخصیت اوست. باسیل پلدوریس تنها ابتدا قدری گرد و خاک به راه می اندازد و نهایتا به یکی از خارق العاده ترین تم های ماجراجویانه و فورانی تاریخ سینما می رسد. در دنباله های بعدی فیلم های کنان، کسی حتی با پلدوریس تماس هم نگرفت اما او با ساخت موسیقی برای دو قسمت از این مجموعه ، چشم گیرترین تاثیر را بر جای گذاشت.


35- مرثیه ای برای یک رویا (2000)

آهنگ ساز: کلینت منسل

858987_465.jpg


«مرثیه ای بر یک رؤیا» تنها دومین تجربه آهنگ سازی فیلم کلینت منسل بعد از فیلم «پی» ساخته دارن آرنوفسکی بود اما تم کلاسیک غافلگیر کننده «اور تور تابستان» به یکی از مشهورترین قطعات موسیقی دهه اخیر تبدیل شد. در عوض این جا شنونده یک موسیقی معصوم هولناک و کوبنده بودیم که بسیار هماهنگ بود با حال و هوای جوانانه و تراژیک فیلم ستایش شده از سوی منتقدان آرنوفسکی که به سوء مصرف مواد مخـ ـدر می پرداخت و بعدها با تنظیم مجدد برای تریلر فراموش ناشدنی «اربـاب حلقه ها: دو برج» مورد استفاده قرار گرفت.


34- اژدها دل (1996)

آهنگ ساز: رندی الدمن

858988_750.jpg


برای بار دوم شاهد نام رندی الدمن در این فهرست هستیم به خاطر موسیقی فیلم «اژدها دل» ساخته راب کوهن؛ فیلمی که پیداست اصلا به آن خوبی درنیامد که الدمن امید داشت. فیلم الکن و پر از افت کوهن که بر اساس یک افسانه درباره آخرین اژدهای دنیا و مواجهه اش با یک پادشاه شیطان صفت بود، بارها و بارها با موسیقی خارق العاده الدمن در ذهن احیا می شود و این موسیقی آشکار از خود فیلم هم مشهورتر شد و در وله های اسکار و شبکه های تلویزیونی و تریلرهای بی شماری مورد استفاده قرار گرفت و حتی به آرم پخش بازی های المپیک سال 2004 هم بدل شد.


33- بازگشت به آینده (1986)

آهنگ ساز: آلن سیلوستری

858989_292.jpg


موسیقی متن آلن سیلوستری برای نخستین قسمت از سری فیلم های «بازگشت به آینده» به شکل هولناکی بی شرمانه است و نسبت غریبی دارد با داستانی مبتنی بر سفر در زمان که اساس یک کمدی رومانتیک است که در آن دو شخصیت درگیر یک مثلث عاشقانه می شوند آن هم در زمان جوانی والدین شان؛ اما بعد همه چیز در بهترین فیلم رابرت رمه کیس به بهترین شکلی سر جای خودش قرار گرفت.

بازیگران، جلوه های ویژه فیلمنامه هوشمندانه و حیرت آور (منهای آن پایان بندی بی نمکش) و موسیقی هیجان انگیز سیلوستری که زندگی در دهه 80 میلادی را چنان شل و ول تصویر می کرد که انگار با یخ ترین حالت دنیا سر و کار دارد. البته ماشین سفر در زمان «دلورین» هم به او کمک کرد. موسیقی پس زمینه «بازگشت به آینده» اوج گرفت و اعتبارش از خود فیلم بیشتر شد.


32- روزی که زمین از حرکت باز ماند (1951)

آهنگ ساز: برنادر هرمن

858990_120.jpg


سر و کله برنارد هرمن هم بالاخره برای نخستین بار در فهرست موسیقی متن های به یادماندنی پیدا شد اما این آخرین باری نیست که سراغش می رویم. این بار برای اثر مکاشفه ای او در فیلم کلاسیک و علمی – تخیلی «روزی که زمین از حرکت باز ماند» پیدایش شده.

تدوینگر سابق و کارگردان آتی رابرت وایس فیلم افسانه ای خود را بر مبنای نخستین تماس با فضا و صلح جهانی پیش برد و طی یک دهه الگویی شد برای جریان اصلی فیلم های علمی و تخیلی دیگری که با همین تم ساخته شدند و برخی از آنها حتی خیلی هم خوب از آب درآمدند اما موسیقی هرمن یکی از دلایلی است که این فیلم حتی در این روزگار نیز اثری مهم تلقی خم شود چون با یک ارکستر غریب و نامأنوس به یک کار تجربی دست زد و ارگ الکتریکی را با توبا و سازهای کوبه ای دیگر تلفیق کرد و به اصیل ترین موسیقی متن دوران خود رسید و هنوز هم این اثر یکی از تکان دهنده ترین موسیقی های تاریخ سینماست.


31- پلیس بورلی هیلز (1984)

آهنگ ساز: هرولد فالتر مه یر

858991_555.jpg


یکی از سرخوشانه ترین موسیقی هایی که در این فهرست حضور دارند، تم به یاد ماندنی هرولد فالتر مه یر است. از فیلم «پلیس بورلی هیلز» که اکشنی ماجراجویانه و شوخ طبع و خوشایند بود، با آن وزوز افراطی، موسیقی اصلی «پلیس بولی هیلز» عمده شهرتش را مدیون نسخه سینتی سایزری اش است (بالاخره دهه 80 بود و این جور چیزها رونق داشت) موسیقی با سه سینتی سایزر ساخته شد اما نسخه ارکسترال آن هم خوب از کار درآمد. بگذارید بگوییم که اکسل فولی پیشینه معرکه ای داشت.

ادامه دارد...
 
  • پیشنهادات
  • Behtina

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2015/11/08
    ارسالی ها
    22,523
    امتیاز واکنش
    65,135
    امتیاز
    1,290
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    30- ارابه های آتش (1981)

    آهنگ ساز: ونجلیز

    859055_485.jpg

    فیلمی دیگر که زیر سایه موسیقی متن هولناکش قرار گرفته است. «ارابه های آتش» در هیچ زمینه ای غیر از موسیقی اش در هیچ کدام از لیست های «صدتایی های برتر» جایی ندارد. آن هم در حالی که فیلم توانست جایزه بهترین فیلم را از آکادمی اسکار بگیرد و بر رقیبانی چون «مهاجمان صندوقچه گم شده» و «سرخ ها» غلبه کند و در حال حاضر تنها چیزی که از آن ممکن است به یاد آدم باشد، موسیقی متن فیلم است. برای امتحان این موسیقی را بریزید روی پلیرتان و شروع کنید به دویدن تا بفهمید تا چه اندازه وظیفه حماسه سازی خود را خوب انجام می دهد. زندگی تان را سر و سامان می دهد اصلا.
    [/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    [/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]

    29- یک جای تابستانی (1959)

    آهنگ ساز: مکس استاینر

    859056_603.jpg

    تم «یک جای تابستانی» یکی از مشهورترین تم های تاریخ سینماست و حتی اگر اصلا فیلم را ندیده باشید هم حتما موسیقی اش را شنیده اید. دوباره به آن گوش بدهید تا بفهمید چرا اوضاع این طوری است. احتمالا هم فوری خواهید گفت: «خ... آره... من این را شنیده بودم. ملودی رومانتیک و روشن موسیقی با داستان ریاکارانه فیلم که والدین میانسال را سر راه ماجرای عاشقانه فرزندان تین ایجرشان قرار می دهد تا از این طریق بر ندامت عمر از دست رفته شان مرهمی بگذارند. کنتراست عجیبی دارد. فیلمی ملودرام با یک موسیقی ملودرام کلاسیک. واقعا که ملودرام چیز خوبی است.
    [/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    [/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]

    28- زیبایی آمریکایی (1999)

    آهنگ ساز: تامس نیومن

    859057_172.jpg

    همیشه هم موسیقی های متن بزرگ توی ذهن تان حک نمی شوند. موسیقی متفاوت و به یادماندنی تامس نیومن در «زیبایی آمریکایی» رقابت بر سر اسکار بهترین موسیقی متن را به «ویلن سرخ» واگذار کرد که البته عالی بود اما اصلا شاخص نبود. داستان برنده اسکار بهترین فیلم سم مندز درباره بحران میانسالی با موسیقی سرخوشانه و غافلگیر کننده نیومن جان می گیرد و باعث می شود مخاطب هوشیار بماند و پروتاگونیست طناز و بسیار تراژیک فیلم – با بازی کوین اسپیسی – را همراهی کند. یک اثر استثنایی از یک آهنگساز استثنایی.
    [/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    [/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]

    27- اکسدوس (1956)

    آهنگ ساز: ارنست گلد

    859058_618.jpg

    شاید به طرز اسفباری کسی این روزها فیلم را به خاطر نداشته باشد اما به موسیقی اش گوش کنید و سعی کنید آن را از ذهن تان بیرون کنید. محال است موفق بشوید. شرط می بندم. تم دراماتیک فیلم اکسدوس که فیلمی است حماسی با بازی پل نیومن و داستان آغاز ماجراهای سرزمین اشغالی فلسطین را در دوران پس از جنگ جهانی دوم روایت می کند. واقعا آدم را به هیجان می آورد که کاری برای شخصیت های فیلم بکند. سوزناک، غم انگیز و اندکی امیدوارانه. دیگر از یک موسیقی فیلم انتظار دارید چه غلطی بکند که این یکی نکرده باشد؟ گلد برای این اثر خارق العاده اسکار بهترین موسیقی متن را به دست آورد اما خود فیلم منتقدان مخالف و موافق بسیاری داشت.
    [/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    [/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]

    26- بیگانگان (1986)

    آهنگ ساز: جیمز هورتر

    859059_522.jpg

    همانند جیمز کامرون کارگردان فیلم، جیمز هورتر هم برای بیگانه اصلی یک تم در نظر گرفت و دور و برش کلی چیز جدید را با یک موسیقی اکشن پر کرد که بارها و بارها مورد تقدیر قرار گرفت اما هرگز تکرار نشد. سمپل آن مداوما در تریلر فیلم های دیگر به کار گرفته شود. محال است موسیقی هورتر را بشنوید و دل تان نخواهد برای شکار یک حشره شخصا دست به کار شوید. جیمز هورتر جایزه اسکار را در آن سال به هربی هنکوک و فیلم «نیمه شب مدور» باخت اما نهایتا اسکار را برای فیلمی گرفت که آنقدرها به درد بخور نبود که بتواند در این لیست جایی داشته باشد، یعنی «تایتانیک».
    [/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    [/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]

    25- ساسپیریا (1977)

    آهنگ ساز: داریو آرجنتو و گوبیلن

    859060_739.jpg

    فیلم های ژانر وحشت غالبا برای ترساندن مخاطب به موسیقی وابسته اند اما موسیقی متن فیلم ساسپریا خود به خود ترشناک هست به حد کافی. صدای مکرر و واضح زنگ، شما را به سمت حسی نادرست هدایت می ند و این درست همان امنیتی است که گوبلین و استاد ژانر وحشت داریو آرجنتو می خواهند در این فیلم کلاسیک و تکان دهنده اتفاق بیفتد. ریف های موسیقی به تدریج شبح وار و شبح وارتر می شوند و صدایی شوم و ماشینی آنها را دربر می گیرد. در آن زمان آنها از تمپویی استفاده کردند که حالا برای گوش شما ممکن است خیلی ویرانگرانه و شرورانه به نظر بیاید تا ترسناک. این به هر حال یکی از فراموش نشدنی ترین و بهترین موسیقی هایی است که در ژانر وحشت نوشته شده.
    [/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    [/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]

    24- سوپرفلای (1974)

    آهنگ ساز: کرتیس میفیلد

    859061_720.jpg

    شاید این بهترین موسیقی متنی باشد که برای یک فیلم نه چندان خوب در تاریخ سینما نوشته شده است. اثر انقلابی کرتیس میفیلد در داستانی درباره سیاهپوستان در فیلم سوپرفلای به یکی از شاخص ترین آثار موسیقایی تاریخ سینما تبدیل شد چون تلفیقی بود از ساندترک های پاچ و موسیقی سنتی بسیار روانی که تقریبا نمی توانستی از هم تفکیک شان کنی. این اثر هم چنان بهترین همراهی موسیقایی برای یک فیلم پر ایراد است که حول و حوش زندگی یک فروشنده کوکایین است که می کوشد آخرین معامله اش را به سرانجام برساند.
    [/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    [/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]

    23- فرار بزرگ (1963)

    آهنگ ساز: المر برنستاین

    859062_502.jpg

    المر برنستاین فیلم سرگرم کننده و حماسی مرتبط با جنگ جهانی دوم جان استرجس – یعنی «فرار بزرگ» - را به یک سفر درخشان موسیقایی تبدیل کرد. موسیقی به نوعی پیش برنده فیلم است و شاید تا حدی به خاطر تکرار نوای سوت، این حالت را احساس می کنیم. موسیقی سبک البته راه را برای مدیریت دقایق خوب دراماتیک آماده می کند که تماما تحت تاثیر عملیات استیو مک کوییت موتورسوار است که از روی حصارهای سیمی می پرد و به پایان تراژیک کاراکتری ختم می شوند که فرارش انگار هرگز تمامی ندارد. این یکی از بهترین موسیقی های فیلم کل تاریخ است.
    [/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    [/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]

    22- شمال از شمال غربی (1957)

    آهنگ ساز: برنارد هرمن

    859063_585.jpg

    یک دقیقه وقت بگذارید و به موسیقی تریلر فیلم گوش بدهید. حتی اگر هرگز آن را پیش از این ندیده باشید و حتی اگر بالغ بر 10 بار دیده باشیدش، موسیقی اوج گیرنده برنارد هرمن برای فیلم کلاسیک «شمال از شمال غربی» ساخته آلفرد هیچکاک، شما را تحـریـ*ک می کند که همان لحظه بنشینید و فیلم را تماشا کنید و البته باید هم ببینید؛ یک تریلر جاسوسی شاداب که همچنان از سال 1959 تاکنون تر و تازه مانده است. موسیقی هرمن یک بخش لاینفک از بزرگترین تجربیات سینمایی تاریخ است و وقتی لازم باشد، هیجان زده تان می کند و وقتی هم لازم باشد، مضحک و طناز به گوش می آید.
    [/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    [/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]

    21- هفت دلاور (1960)

    آهنگ ساز: المر برنستاین

    859064_719.jpg

    المر برنستاین دوباره در این فهرست پیدایش شد با یک موسیقی واقعا خارق العاده برای یکی از بهترین وسترن های تاریخ سینما که همان «هفت دلاور» باشد. موسیقی برنستاین همانقدر که لذتبخش است به شما می گوید، دارید فیلم معرکه ای را می بینید. شما در حال دیدن اثری کاملا شگفت انگیز هستید و ممنون از جان استرجس و یکی از عظیم ترین کستینگ های گرد هم آمده در یک فیلم، استیو مک کویین، یول براینر، کابورن، چارلز برانسون و دیگران. فیلم به همان خوبی است که جلوه می کند. برنستاین جایزه اسکار را به فیلم «کسدوس» باخت اما حالا می توان با تصمیم داوران آکادمی مخالف بود و گفت که کار برنستاین یکی از بهترین های تاریخ سینماست.
    [/BCOLOR]
     

    Behtina

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2015/11/08
    ارسالی ها
    22,523
    امتیاز واکنش
    65,135
    امتیاز
    1,290
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    20- سه گانه اربـاب حلقه ها (2004-2001)

    آهنگ ساز: هاوارد شور

    859081_134.jpg

    امور استثنایی در مورد پیتر جکسون و اربـاب حلقه ها زیاد رخ داده اند؛ اگر یک مهره از این ماشین اندکی خوردگی داشته باشد، تمامی دستگاه از بین خواهد رفت و نابود خواهد شد. مثل باقی عوامل فیلم هاوارد شور هم بهترین تلاش را برای ساخت موسیقی یکی از بهترین فیلم های دهه 2000 به کار گرفت که در حقیقت انباشته بود از تم های کلاسیکی که یکی پس از دیگری رو می شدند و به فانتزی غریب تالکین پیوند می خوردند.

    از قطعه روحانی «تجمع هابیت هام بگیر و بیا تا تم رومانتیک و قهرمانی «همراهی» ... لعنتی ... همه قطعات موسیقی در این سه گانه ساده هستند. شور پیش از این هم یک موسیقیدان بزرگ و کارهایی چون «هفت» و «سکوت بره ها» را در کارنامه داشت اما او خودش را با این موسیقی چندین پله بالاتر بود و دو اسکار هم گرفت که کاملا حقش هم بود.
    [/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    [/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]

    19- پلنگ صورتی (1963)

    آهنگ ساز: هنری مانچینی

    859082_844.jpg

    بله... داریم به ته خط می رسیم. تم ملهم از سبک جاز «پلنگ صورتی» نه تنها یکی از بهترین تم های موسیقی فیلم است که تاکنون نوشته شده بلکه کلا هم یکی از به یادماندنی ترین قطعات موسیقی تاریخ است. قدری مرموز و قدری طناز. شما را مهیا می کند برای سرگرم شدن و این کار تنها از قطعات معدودی برمی آید.

    مانچینی چهار اسکار در دوران فوق العاده کاری خود دریافت کرد و برای بیش از 203 فیلم موسیقی متن نوشت که در میان آنها آثاری چون «صبحانه در تیفانی»، «گوست دد» دیده می شود. او در سال 1994 درگذشت اما تا ابد یکی از بهترین آهنگ سازان تاریخ سینما خواهد بود.
    [/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    [/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]

    18- بر باد رفته (1939)

    آهنگ ساز: مکس استاینر

    859083_651.jpg

    دوباره آقای مکس استاینر به فهرست ما آمد تا از موسیقی درخشانی که برای فیلم بر باد رفته نوشته یاد کنیم. فیلمی که درگیر اصلاحات پر شماری شد که سیاستمداران از کارگردان انتظار داشتند اما نهایتا بدل به یکی از بزرگترین فیلم های تاریخ سینما شد. موسیقی نامیرای استاینر داستان افسانه وار جنگ های داخلی را روایت می کند چون در تمامی صحنه های فیلم حضور دارد. صحنه هایی که همچنان از منظر فنی محبوب ترین و موفق ترین فیلم تاریخ سینما را تشکیل داده اند. تم تارا به اندازه خود فیلم رومانتیک است و به بخشی از فرهنگ مردم و هواداران فیلم تبدیل شده است. مکس استاینر برای 254 فیلم، موسیقی نوشت اما بر باد رفته تنها اثر او بود که مورد توجه قرار گرفت و به عنوان یکی از عظیم ترین آثار تاریخ سینما ارزیابی شد.
    [/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    [/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]

    17- بتمن (1989)

    آهنگ ساز: دنی الفمن

    859084_507.jpg

    30 قطعه بزرگ، کلاسیک و عالی در فهرست ما قرار دارند اما تعداد کمی از آنها اهمیتی به اندازه موسیقی انقلابی دنی الفمن برای «بتمن» تیم برتون پیدا کرده اند. هر فیلم مسئولیتی دارد در مورد سرگرم کردن مخاطب و بسیاری از فیلم ها این کار را به درخشان ترین شکل ممکن انجام می دهند و ملهم از داستان های آشنا هستند اما تیم برتون قصد داشت کاراکتر بتمن را بازتعریف کند و وارد دنیا و رسانه ای نو شود که دنیا هنوز برای مواجهه با آن تدارک ندیده و آماده نشده بود. بتمن با یک سکانس شاخص طولانی آغاز می شود و آلفمن با موسیقی گوتیک غیرمنتظره اش همه کار می کند تا مقدمات تجربه تازه تماشاگر با این پدیده آغاز شود. بتمن را باید واقعا نخستین اثر مهم الفمن بدانیم در یک فیلم کاملا اورجینال.
    [/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    [/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]

    16- مرد سوم (1949)

    آهنگ ساز: آنتون کاراس

    859085_367.jpg

    اگر بتمن دنی الفمن یک تم غیرمنتظره داشت، موسیقی آنتون کاراس در فیلم نوار کارول رید «مردم سوم» یک شوک مطلق بود. ملودی اصلی آن را نوعی سنتور اجرا می کرد و همین موسیقی، داستان بر جنب و جوش و غافلگیر کننده کارل رید را درباره رمز و راز و قتل در دوران پس از جنگ جهانی دوم در شهر وین به یک فیلم استثنایی با صدایی که هرگز نمی توان جایگزینی برایش یافت، تبدیل می کرد. رید، گویا کاراس را در یک کلوب شبانه کشف و بعد او را برای ساخت موسیقی فیلمش استخدام کرد.
    [/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    [/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]

    15- دکتر نو (1962)

    آهنگ ساز: مونتی ترمن و جان بری

    859086_788.jpg

    موسیقی متن انفجاری جیمز باند به یکی از به یادماندنی ترین موسیقی های تاریخ سینما تبدیل شده است که از دکتر تو به بعد در تمامی فیلم های جیمز باند تکرار می شود. خنک مثل خیار و نعناع. این موسیقی خبر می دهد که جیمز باند از راه رسیده و به سمت شما شلیک خواهد کرد، اگر مجبور باشد. مونتی نورمن به عنوان آهنگ ساز فیلم ذکر شده اما جان بری که برای 11 فیلم باند موسیقی نوشت و باید سبک موسیقی باند را به نام او نوشت، اصرار داشت که در این تم شاخص دخیل بوده و عاقبت هم دعوای این موسیقی را در سال 2001 به دادگاه کشاند.
    [/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    [/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]

    14- روانی (1960)

    آهنگ ساز: برنارد هرمن

    859087_342.jpg

    موسیقی برنارد هرمن برای فیلم ژانر وحشت و جریان ساز آلفرد هیچکاک خودش هم انقلابی و خط شکن بود. یک موسیقی وفادار به خشونت فیلم که با گروه زهی و ویولن شما را به اندازه کافی وحشت زده می کند. هیچکاک در اصل تصمیم داشت در سکانس مشهور حمام از موسیقی استفاده نکند اما هرمن به میل خودش برای آن صحنه یک قطعه نوشت و هیچکاک با شنیدنش، دستمزد او را دو برابر کرد و بعدها گفت که 33 درصد ناز تاثیر فیلم روانی مدیون موسیقی متن آن است. ما که فکر می کنیم بیشتر از این ها هم باشد. این موسیقی به یکی از خارق العاده ترین آثاری بدل شد که تاکنون نوشته شده اند و البته ترسناک ترین در میان آنها.
    [/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    [/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]

    13- خوب، بد، زشت (1966)

    آهنگ ساز: انیو موریکونه

    859088_883.jpg

    ما هم مثل شما از این که انیو موریکونه اثر دیگری در این فهرست دارد، یکه خوردیم. مثلا شاید می شد بابت «تسخیرناپذیران» و چند اثر دیگر او را به این فهرست راه داد اما «خوب، بد، زشت» کلا چیز دیگری است. خونسردانه ترین موسیقی نوشته شده در کل تاریخ سینما که دیگر به بخشی از فرهنگ عامه تبدیل شده و مردم با جیغ اجرایش می کنند. اگر یک بار این اثر را بشنوید، محال است از یاد ببریدش و موسیقی به خودی خود یک اثر ماندگار است. باید بیشتر درباره اش بنویسیم اما بیهوده است که قلم فرسایی کنیم. خودتان بروید و دوباره بشنویدش.
    [/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    [/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]

    12- هالووین (1977)

    آهنگ ساز: جان کارپنتر

    859089_591.jpg

    برای توصیف این موسیقی چیزی بهتر از این نمی شود گفت که «کمش هم زیاد است». جان کارپنتر، کارگردان فوق العاده و سادگی پسند تم فیلم اسلشر کلاسیک هالووین را خودش ساخت. کارپنتر با هوشمندی فیلم را با یک هل دادن ملایم به سمت جک اولانترن آغاز می کند و می گذارد او سکندری بخورد و تمی شبیه حرکت کرم در مغز آدمی چنان می ترساندت که نتوانی لحظه ای قرار بگیری. کارپنتر موسیقی های زیادی برای فیلم های خودش نوشت اما موسیقی هالووین عملا عالی ترین اثر اوست.
    [/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    [/BCOLOR]
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]

    11- مجموعه آثار جان ویلیامز

    859090_101.jpg

    بله، جان ویلیامز. می دانم که حس می کنید فریب خورده اید و در انتهای این فهرست انتظار دیگری داشتید اما می توانم راحت متقاعدتان کنم: آرواره ها، نجات سرباز رایان، تنها در خانه، فهرست شیندلر، ژوراسیک پارک، جنگ ستارگان، سوپرمن، ماجرای پوزئیدون، ای تی و ... این فهرست را هم چنان می شود ادامه داد. اگر ادامه اش می دادیم، جایی برای دیگران باقی نمی ماند. ویلیامز با تنظیم های فوق العاده و آثار بی نظیرش بخشی از تاریخ سینماست. نتوانستیم تنها یک اثر از او انتخاب کنیم چون تمام کارهایش معرکه هستند.
    [/BCOLOR]
     

    Behtina

    کاربر نگاه دانلود
    کاربر نگاه دانلود
    عضویت
    2015/11/08
    ارسالی ها
    22,523
    امتیاز واکنش
    65,135
    امتیاز
    1,290
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    10- تشریح یک جنایت (1959)
    [/BCOLOR]


    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    «سلطان همگان، جناب دوک»، استیوی واندر با این توصیف از دوک الینگتون به عنوان برترین استاد سبک جز یاد می کند. در فیلم جنایی و معمایی اتو پرمینگر الینگتون با موسیقی خود اتمسفری سبک و روشن برای فیلم ایجاد می کند که برای چنینی ژانری غریب است. جیمز استوارت در نقش وکیلی ظاهر شده که می کوشد ثابت کند موکلش بی گـ ـناه است و قتلی مرتکب نشده. موسیقی پیچیده، شگفت انگیز و بانشاط الینگتون کاملا با فیلم هم خوانی دارد. در یک سکانس از فیلم هم خود جناب دوک را می توانید پشت پیانو در یک رستوران ببینید.
    [/BCOLOR]

    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    872958_643.jpg


    [/BCOLOR]​
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    9- زندگی شیرین (1960)
    [/BCOLOR]


    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    نینو روتا همکار مطلوبی برای فدریکو فلینی بود. آهنگ هایش همان عناصری را که فلینی در فیلمش نشان می داد به همراه داشت: پارودی، نشاط، تلخی شیرین و نوستالژی. آن ها در چندین فیلم با یکدیگر همکاری کردند. از جمله در «هشت و نیم» و «کازانووا». آثار روتا تلفیقی بود از موسیقی ایتالیایی، موسیقی کلاسیک و موسیقی جز.
    [/BCOLOR]

    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    در زندگی شیرین روتا با جزیی ترین کیفیت خود موسیقی نوشت و این اصیل ترین اثر جز اوست و انگار مدام با مشاهیر و شایعه پردازان و پاپاراتزی های ایتالیایی دیالوگ برقرار می کند.
    [/BCOLOR]

    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    872959_115.jpg


    [/BCOLOR]​
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    8- محله چینی ها (1974)
    [/BCOLOR]


    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    محله چینی ها بدون تردید بهترین فیلم نئوآری است که تا به حال ساخته شده. فیلمی به کارگردانی رومن پولانسکی، سناریوی رابرت تاون و بازیگری جک نیکلسون که شاهکاری درخشان است با توییست های فراوان در پلات و دیالوگ های فریبنده فراموش ناشدنی؛ اما موسیقی متن آن هم شاهکار است. موسیقی را جری گلداسمیت نابغه ساخته و سازبندی نامعلومی دارد: یک ترومپت، چهار پیانو، چهار چنگ، دو پرکاشن و البته ارکستر زهی، تلفیقی از ملودی های نوآر جز با موسیقی کلاسیک مدرنیستی به همراه نویزهای تند. می توان آن را به مثابه یک جز نئوآر شناخت که با عناصر زیبایی شناسانه جز نوآر ترکیب شده است.
    [/BCOLOR]

    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    872960_227.jpg


    [/BCOLOR]​
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    7- نشانی از شر (1958)
    [/BCOLOR]


    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    شاهکاری که از آن با عنوان آخرین فیلم نوآر عصر طلایی این ژارن (1958- 1941) یاد می کنند. اورسون ولز در رشته های مختلفی نابغه بود، از جمله در نوازندگی پیان. هنری مانجینی نقل کرده که اورسون ولز یک دورنما از تمام عناصر فیلمش داشت، از جمله از موسیقی. او واقعا موسیقی متن را درک می کرد و نشانی از شر یکی از بهترین چیزهایی است که در زندگی ام ساخته ام. مانچینی که آهنگ سازی خلاق بود با تلفیق جز و موسیقی کلاسیک و پاپ به یک ترکیب بی نظیر رسید. کار و در نشانی از شر می تواند به عنوان بخشی زنده از فیلم نامه تلقی شود.
    [/BCOLOR]

    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    872961_137.jpg


    [/BCOLOR]​
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    6- اشباح (1959)
    [/BCOLOR]


    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    جان کاساواتیس پدر سینمای جز است. فیلم های او پر هستند از سکانس های بداهه پردازی توسط بازیگرانی که تنها ایده اصلی و جهت حرکت شان را می دانستند و فضایی داشتند تا خودشان را در مسیر آزاد بیندازند. در «اشباح» نسل بیت را در فرم سینمایی جز در تنشی نژادی می بینیم. نخستین انتخاب او برای ساختن موسیقی فیلم مایلز دیویس بود اما وقتی شیند مکایلز با کلمبیا رکوردز قرارداد بسته به دنبال موسیقی دانی مستقل تر گشت: چارلز مینگوس، مسنگوس و کاساواتس مشابهت های زیادی داشتند. کار ضبط این موسیقی بسیار دشوار بود. خصوصا که کاساواتس عقیده داشت: «حتی یک دقیقه هم ارزش دارد.»
    [/BCOLOR]

    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    872990_298.jpg


    [/BCOLOR]​
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    5- حوالی نیمه شب (1986)
    [/BCOLOR]


    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    حوالی نیمه شب فیلمی است با داستانی درباره محیط جز دکستر گوردون افسانه ای در نقش دیل ترنر، موسیقی دان جز که مهاجرت کرده و در پاریس زندگی می کند ظاهر شده. در کنار دکستر گوردون، هربی هنکاک نقش پیانیست گروه را بازی می کند. فیلمی به کارگردانی برتران تاورنیه که اقتباسی دور است از زندگی فرانسیس پادرا موسیقیدان فرانسوی.
    [/BCOLOR]

    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    موسیقی را هربی هنکاک تنظیم کرده است و در حقیقت کل موسیقی یک گزیده است از آثار موسیقیدانان سبک جز در قرن بیستم و پدیدآورنده حالتی نوستالژیک است به احترام بزرگ ترین هنرمندان این ژانر.
    [/BCOLOR]

    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    872962_854.jpg


    [/BCOLOR]​
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    4- آسانسوری به سوی قتلگاه (1958)
    [/BCOLOR]


    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    مایلز دیویس انتخاب لویی مال بود برای ساختن موسیقی فیلم جنایی آسانسوری به سوی قتلگاه. مایلز آدمی مرموز و خونسرد بود. موسیقی او بازتابی بود از لحن آثاری که در آن دوران می اسخت. تغییرکول جز به مودال جز که شفاف ترین و کلاسیک ترین قطعه آن «نوعی آبی» بود. آسانسوری به سمت قتلگاه از کارهای قبلی مایلز دیویس صدایی شهری تر دارد و تحت تاثیر جنبش بیپاپ است. مایلز همه چیز را از «دیزی» و «برد» آموخت.
    [/BCOLOR]

    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    در انتهای دهه 50 او برای آغاز جنبش مختص خویش مهیا شده بود. او تنها در یک جلسه شبانه موسیقی فیلم را نوشت و این طلیعه ای شد برای سبکی که مایلز در یک سال آینده هم دارد.
    [/BCOLOR]

    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    872989_652.jpg


    [/BCOLOR]​
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    3- پرنده (1988)
    [/BCOLOR]


    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    کلینت ایستوود یکی از کهنه هواداران سبک جز بود. او به خاطر مشارکتش در مستندها و فیلم هایی که درباره چهره های شاخص سبک جز ساخته شده مشهور است. او یک بار گفت جز و وسترن شاید تنها سبک های اصیل هنر آمریکایی هستند. او در جوانی اجرای چارلی پارکر را چندین بار دیده بود و بعدها تصمیم گرفت تا فیلم پرنده را با الهام از همان اجرا بسازد. موسیقی متن این فیلم مجموعه ای است از بازنوازی آثار پارکر توسط لنی نیهاوس و گروهی به همراهی بیس نواز افسانه ای ران کارتر، مجموعه ای عالی برای معرفی آثار چارلی پارکر.
    [/BCOLOR]

    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    872963_197.jpg
    [/BCOLOR]​

    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    [/BCOLOR]

    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    2- شیرین و رذل (1999)
    [/BCOLOR]


    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    وودی آلن از منظر فیزیکی و روانی و سیـاس*ـی کاملا در جناح مخالف کلینت ایستوود قرار می گیرد اما در پهنه دموکراتیک جز هر دوی آنها شبیه هم هستند. آل هنوز هم در یک گروه نیویورکی کلارینت می نوازد. در این فیلم آلن از جنگو رایندهارت بزرگ تقدیر می شود و شون پن در نقش امت ری که کاراکتری خیالی است حضور درخشانی داشته. قطعات نشان می دهد که رایندهارت تا چه حد بی همتا بوده. گیتارنوازی او مولد نوایی پیچیده، پرچرخش و پرنشاط است که بسیار از موسیقی جیپسی کنیگ الهام می گیرد.
    [/BCOLOR]

    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    872964_837.jpg


    [/BCOLOR]​
    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    1- مرد بازوطلایی (مرد بازوطلایی)
    [/BCOLOR]


    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    اتو پرمینجر همیشه آدم خوش اقبالی بود که چنین گروهی را در این فیلم در اختیار داشت. برنستاین یک رویا پرداز بود وقتی با سرگروه های جز ساحل غربی همکاری کرد تا موسیقی این فیلم را بسازد؛ اما المر برنستاین خودش قطعات را راهبری کرد و بعدها در فوریه 1956 آلبوم موسیقی فیلم را نیز منتشر کرد. این قطعات را بهترین موسیقی متن جز دهه 50 دانسته اند که هنوز هم بی نقص و درجه یک جلوه می کند. تسلط برنستاین روی جزییات بسیار کوچک موسیقی چیزی است که انرژی لازم برای این موسیقی را فراهم می آورد.
    [/BCOLOR]

    [BCOLOR=rgb(255, 255, 255)]
    872965_705.jpg
    [/BCOLOR]​
     

    برخی موضوعات مشابه

    پاسخ ها
    6
    بازدیدها
    143
    پاسخ ها
    24
    بازدیدها
    351
    پاسخ ها
    0
    بازدیدها
    121
    پاسخ ها
    1
    بازدیدها
    188
    بالا