اولین تجربه ایرانیان با پدیدهای به نام اتومبیل

  • شروع کننده موضوع *SAmirA
  • بازدیدها 545
  • پاسخ ها 0
  • تاریخ شروع

*SAmirA

کاربر نگاه دانلود
کاربر نگاه دانلود
عضویت
2016/01/09
ارسالی ها
30,107
امتیاز واکنش
64,738
امتیاز
1,304
[h=1]اولین اتومبیل وارد شده به ایران یک رنو مدل ۱۹۰۰ بود. تصویر اولین اتوبوس با لاستیک توپر در ایران، اولین اتومبیل ارتش ایران و سایر اولینها در ایران در زمینه اتومبیل را در این گالری عکس ببینید.[/h]
602900_313.jpg


تنها تصویر باقیمانده از اولین اتومبیلی که وارد ایران شد

این رنو مدل ۱۹۰۰ اولین تجربه ایرانیان با پدیدهای به نام اتومبیل است. مظفرالدینشاه در صندلی عقب نشسته است. عوامل حکومتی و ملیجک و سایرین پیاده یا با اسب اتومبیل را احاطه کردهاند. موسیو وارنه راننده فرانسوی هم پشت فرمان نشسته است. آرم سلطنتی هم روی در این اتومبیل حک شده است. مظفرالدینشاه در اولین سفر خود به اروپا، دو دستگاه از این اتومبیل را خرید که تنها یکی از آنها سالم به ایران رسید.

602901_325.jpg


نیروهای موتوریزه انگلیسی با تعدادی از اتومبیلهای اولیه خود در شرق ایران

سالها طول کشید تا پس از ورود اولین اتومبیل به ایران، اتومبیلهای دیگری وارد ایران شوند. با شروع جنگ جهانی اول، چنان تعداد اتومبیلهای شخصی و ارتشی در ایران زیاد شد که به تدوین اولین آییننامه راهنمایی و راندگی در ایران انجامید.

602902_108.jpg


اتومبیل محمودخان قره گوزلو نایب السلطنه احمدشاه که در بیابان پنچر شده است

"موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران" که نهادی دولتی وابسته به جمهوری اسلامی ایران است در گزارشی نوشته: «اندک اندک در ایران سورچیان و گاریچیان قدیمی تبدیل به رانندگان اتومبیلهای وارداتی شدند. این کار چنان کلاس داشت که هر جوانی آرزوی نشستن پشت این اسبان آهنی را داشت و بوقی که با آن شهری را شهرآشوب کند. دختران جوان هم عاشق و مرده چنین جوانان باکلاسی بودند و جواب رد به چنین خواستگارانی نمیدادند.»

602903_648.jpg


اولین اتوبوس با لاستیک توپر اولیه در خطوط بین شهری ایران

602904_855.jpg


ماشین مشدی ممدلی نه بوق داره نه صندلی

قشر جدید شوفرها که همان گاریچیان سابق بودند. ضعف امکانات ماشینهای عمومی، خرابی موتور، شکسته بودن شیشه و پاره بودن صندلی و کثیفی آن، نگاه اهل طنز آن زمان را نیز به خود جلب کرده است. "مشهدی محمد علی" از درشکهچیهای قدیمی تهران بود که بعد از رواج اتوموبیل کسب و کار او کساد شد. پس چند دستگاه مینیبوس خرید و به دلیل حسن خلق خود مشهور شد. ترانه معروف "ماشین مشدی ممدلی" در وصف اوست.

602905_971.jpg


ماشین بارکش و مسافرکش لاری که از بدترین و مردمآزارترین نوع مسافرکشهای اولیه در ایران بود.

602906_173.jpg


تصادفی نسبتا شدید در دهه بیست در ایران

با ورود اتومبیل به ایران، تصادفات رانندگی نیز به معضلی جدید در ایران تبدیل شد که تا حالا نیز ادامه دارد.

602907_860.jpg


از عجایب قوانین راهنمایی و رانندگی اولیه در ایران

خیابان سعدی تهران رو به میدان مخبرالدوله، اتومبیلها به جای پارک کردن در کنار خیابان در میان آن پارک کردهاند.

602908_806.jpg


حضور اتومبیلهای آخرین مدل آن زمان در جاده ناهموار و خاکی شمیران.

602909_819.jpg


سرهنگ حسن بقایی با سه تن از افسران لشکر آذربایجان در تبریز، در اولین اتومبیل ارتشی.

602910_310.jpg


نظامیانی هم که اتومبیل نداشتند به جای اتومبیل واقعی در اتومبیلی دکوری در خیابان لالهزار تصویری به یادگار انداختهاند.

602911_476.jpg


از اتومبیلهای زیبای وارداتی به ایران.

602912_391.jpg


یک خانواده در راه شمیران به تهران کنار جاده عکس یادگاری گرفتهاند.

602913_362.jpg


اعضای خانواده سپهبد مرتضی یزدانپناه فرمانده لشکر رضاشاه در کنار اتومبیلشان.

602914_743.jpg


اسدالله علم نخستوزیر ایران از سال ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۲ در کنار اتومبیلش.

602915_527.jpg


با ورود اتومبیل به ایران، مراسم عروسکشون به جای اسب و گاری با بنز و اوپل انجام شد.

602916_510.jpg


کامیون خدمات عمومی در تهران قدیم در حالی که کارگران به روش قاجاری و بدون امکانات اولیه و کفش مشغول کار هستند.

602917_842.jpg


تبلیغ "رادیو مولارد" روی بدنه اتوموبیل

ورود تبلیغات محیطی بر بدنه اتومبیلهای اولیه در ایران

602918_712.jpg


دو دستگاه کامیون لاری که در ابتدای دوره رضاشاه به عنوان ماشین باری و مسافربری استفاده میشد.

602919_608.jpg


سالگرد تولد ژیان در ایران

602920_521.jpg


"موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران" که نهادی دولتی وابسته به جمهوری اسلامی ایران است در توضیح این عکس نوشته: «اولین پیکان تولید شده با دست ولیعهد متبرک میشود.»
 

برخی موضوعات مشابه

بالا