- عضویت
- 2018/02/17
- ارسالی ها
- 23,992
- امتیاز واکنش
- 29,350
- امتیاز
- 1,104
تونل پارک ملی یوتا؛ آمریکا
وقتی از بیرون به این تونل نگاه میکنید، بیشتر شبیه یک نقاشی عظیم روی یک سنگ بزرگ میماند. اطراف این تونل با صخرههای عظیم و درختان سرسبز بلند احاطه شده و نمایی خارقالعاده به این مکان داده است.
تونل لاردل؛ نروژ
این تونل را به جرأت میتوان زیباترین جاده کل نروژ دانست. «لاردل» با ۲۵ کیلومتر طول، در تمام مسیر خود از نورپردازیهایی با رنگهای متفاوت استفاده کرده است که آن را به جای یک راه عبور مرور برای ماشینها بیشتر به یک جاذبه گردشگری تبدیل کرده است.
گولیانگ؛ چین
مقالههای مرتبط:
عرض تونل گولیانگ به قدری کم است که دو ماشین به سختی از کنار هم عبور میکنند و تنها با حرکتی بسیار آرام و بادقت خواهند توانست از کنار یکدیگر بگذرند. دانستن این حقایق در کنار دانستن اینکه جاده در کمترین ثبات ممکن ساخته شده، جدا حیرتانگیز است. در طی حرکت در تونل، بارها و بارها مسیر در نقطهای غیر قابل پیشبینی میپیچد، میچرخد یا ناگهان با شیبی تند غافلگیرتان میکند و همه اینها کافیست تا رانندهای تازهکار را در بهت و وحشت این سؤال باقی بگذارد که در نقطه کور و لغزنده پیچ بعدی چه خبر خواهد بود.
ساخت تونل در اصل برای رفاه و آسایش روستاییان بود، اما پس از آنکه دولت چین مرزهایش را برای ورود گردشگران باز کرد، روستا و تونل گولیانگ از سوی گردشگران و مسافران با توجه بسیاری رو به رو شد و درآمد و بازده بسیار خوبی را برای روستا به ارمغان آورد. در حال حاضر هتلها و پلهای جدیدی برای مسافران و کوهنوردان ساخته شده، اما امکان دسترسی به آنها محدود است؛ بنابراین پیش از بازدید حتما وضعیت دسترسی و زمان بازدید را کنترل کنید.
تونل آیزنهاور؛ کلورادو
تونل يادبود آيزنهاور در کلورادو واقع شده است و ۳۰۰۰ متر طول دارد. با احداث اين تونل و فراهم شدن مسيری جايگزين، حدود يک ساعت از وقت مسافرانی که به سمت «دنور» حرکت میکردند، صرفهجویی میشود. ارتفاع ۳۴۰۰ متری آن موجب شده اين تونل، يکی از بلندترين تونلهای کوهستانی در سيستم بين ايالتی آمريکا باشد.
تونل مانش
تونل ۵۲ کیلومتری کانال «مانش» که بندر «ادوکاله» فرانسه را به شهرک «فولکستون» انگلستان متصل میکند، در کف دریا حفر شده است. مخارج این تونل که بزرگترین پروژه ساختمانی اروپا است، ۶ میلیارد پوند (متجاوز از ۱۰ میلیارد دلار) برآورد شده است. این تونل ۴۰ متر پایینتر از کف دریا (بیش از ۱۰۰ متر پایین تر از سطح دریا) ساخته شده و دارای ۲ خط (رفت و برگشت) برای قطارهای حمل اتومبیل و مسافر است. قطر هر کانال ۷٫۶ متر و دارای لولههای تهویه و نجات مصدومین احتمالی است. عبور قطارها از تونل ۲۰ دقیقه طول میکشد و با این پروژه زمان مسافرت زمینی از پاریس به لندن و بالعکس ۳ ساعت کاهش خواهد یافت.
مانش که انجمن مهندسان عمران آمریکا آن را یکی از عجایب هفتگانه دنیای مدرن نامیده است، دو خط ریلی و یک تونل جانبی برای خودروها دارد. هزینه اجرای این پروژه، ۷ برابر بیش از هزینه اجرایی پل گلدن گیت (یکی از عجایب هفتگانه دنیای مدرن) بود.
بیشتر ماشینها و دستگاههای حفر تونلی که در این پروژه مورد استفاده قرار گرفتند، دو برابر یک زمین فوتبال طول داشتند و قادر بودند روزی ۲۵۰ فوت تونل حفر کنند. با این حال حفر تونل ۶ سال طول کشید و قرار بود انگلیسیها و فرانسویها در نقطهای مشترک به هم برسند که انگلیسیها موفق شدند سریعتر به نقطه موردنظر برسند. یکی از نکات مهم در خصوص حفر تونل این بود که دو طرف باید بدون کوچکترین انحرافی به یکدیگر میرسیدند؛ بههمین خاطر از سیستمهای رادیویی و همچنین GPS نهایت استفاده بهعمل آمد.
وقتی از بیرون به این تونل نگاه میکنید، بیشتر شبیه یک نقاشی عظیم روی یک سنگ بزرگ میماند. اطراف این تونل با صخرههای عظیم و درختان سرسبز بلند احاطه شده و نمایی خارقالعاده به این مکان داده است.
تونل لاردل؛ نروژ
این تونل را به جرأت میتوان زیباترین جاده کل نروژ دانست. «لاردل» با ۲۵ کیلومتر طول، در تمام مسیر خود از نورپردازیهایی با رنگهای متفاوت استفاده کرده است که آن را به جای یک راه عبور مرور برای ماشینها بیشتر به یک جاذبه گردشگری تبدیل کرده است.
گولیانگ؛ چین
مقالههای مرتبط:
- افتتاح تونل یخی دست ساز در یخچال لانگیوکل؛ ایسلند
- طولانیترین تونل دنیا در زیر رشتهکوه آلپ
- مخفی ترین تونل های آمریکا چه استفاده ای داشتند؟
- شهرهای معروف جهان با تونلهای زیرزمینی عجیب
عرض تونل گولیانگ به قدری کم است که دو ماشین به سختی از کنار هم عبور میکنند و تنها با حرکتی بسیار آرام و بادقت خواهند توانست از کنار یکدیگر بگذرند. دانستن این حقایق در کنار دانستن اینکه جاده در کمترین ثبات ممکن ساخته شده، جدا حیرتانگیز است. در طی حرکت در تونل، بارها و بارها مسیر در نقطهای غیر قابل پیشبینی میپیچد، میچرخد یا ناگهان با شیبی تند غافلگیرتان میکند و همه اینها کافیست تا رانندهای تازهکار را در بهت و وحشت این سؤال باقی بگذارد که در نقطه کور و لغزنده پیچ بعدی چه خبر خواهد بود.
ساخت تونل در اصل برای رفاه و آسایش روستاییان بود، اما پس از آنکه دولت چین مرزهایش را برای ورود گردشگران باز کرد، روستا و تونل گولیانگ از سوی گردشگران و مسافران با توجه بسیاری رو به رو شد و درآمد و بازده بسیار خوبی را برای روستا به ارمغان آورد. در حال حاضر هتلها و پلهای جدیدی برای مسافران و کوهنوردان ساخته شده، اما امکان دسترسی به آنها محدود است؛ بنابراین پیش از بازدید حتما وضعیت دسترسی و زمان بازدید را کنترل کنید.
تونل آیزنهاور؛ کلورادو
تونل يادبود آيزنهاور در کلورادو واقع شده است و ۳۰۰۰ متر طول دارد. با احداث اين تونل و فراهم شدن مسيری جايگزين، حدود يک ساعت از وقت مسافرانی که به سمت «دنور» حرکت میکردند، صرفهجویی میشود. ارتفاع ۳۴۰۰ متری آن موجب شده اين تونل، يکی از بلندترين تونلهای کوهستانی در سيستم بين ايالتی آمريکا باشد.
تونل مانش
تونل ۵۲ کیلومتری کانال «مانش» که بندر «ادوکاله» فرانسه را به شهرک «فولکستون» انگلستان متصل میکند، در کف دریا حفر شده است. مخارج این تونل که بزرگترین پروژه ساختمانی اروپا است، ۶ میلیارد پوند (متجاوز از ۱۰ میلیارد دلار) برآورد شده است. این تونل ۴۰ متر پایینتر از کف دریا (بیش از ۱۰۰ متر پایین تر از سطح دریا) ساخته شده و دارای ۲ خط (رفت و برگشت) برای قطارهای حمل اتومبیل و مسافر است. قطر هر کانال ۷٫۶ متر و دارای لولههای تهویه و نجات مصدومین احتمالی است. عبور قطارها از تونل ۲۰ دقیقه طول میکشد و با این پروژه زمان مسافرت زمینی از پاریس به لندن و بالعکس ۳ ساعت کاهش خواهد یافت.
مانش که انجمن مهندسان عمران آمریکا آن را یکی از عجایب هفتگانه دنیای مدرن نامیده است، دو خط ریلی و یک تونل جانبی برای خودروها دارد. هزینه اجرای این پروژه، ۷ برابر بیش از هزینه اجرایی پل گلدن گیت (یکی از عجایب هفتگانه دنیای مدرن) بود.
بیشتر ماشینها و دستگاههای حفر تونلی که در این پروژه مورد استفاده قرار گرفتند، دو برابر یک زمین فوتبال طول داشتند و قادر بودند روزی ۲۵۰ فوت تونل حفر کنند. با این حال حفر تونل ۶ سال طول کشید و قرار بود انگلیسیها و فرانسویها در نقطهای مشترک به هم برسند که انگلیسیها موفق شدند سریعتر به نقطه موردنظر برسند. یکی از نکات مهم در خصوص حفر تونل این بود که دو طرف باید بدون کوچکترین انحرافی به یکدیگر میرسیدند؛ بههمین خاطر از سیستمهای رادیویی و همچنین GPS نهایت استفاده بهعمل آمد.