- عضویت
- 2016/12/22
- ارسالی ها
- 2,377
- امتیاز واکنش
- 12,176
- امتیاز
- 838
فیلم «پنجره عقبی» ساخته معروف آلفرد هیچكاك بهعنوان بهترین فیلم پلیسی تاریخ سینما انتخاب شد.
در جدیدترین نظرسنجی انجام شده از منتقدین سینما و علاقهمندان هنر هفتم، فیلم «پنجره عقبی» ساخته آلفرد هیچكاك، فیلمساز افسانهای سینمای جهان در رتبه اول قرار گرفته است.
این فیلم محصول سال ۱۹۵۴ با نقشآفرینی «جیمز استوارت» داستان مردی است كه از پنجره آپارتمان خود شاهد یك قتل بوده است. «پنجره عقبی» نامزد چهار جایزه اسكار بود و عنوان بهترین فیلم پلیسی را از جوایز "ادگار آلن پو" در سال ۱۹۵۵ كسب كرد.
به گزارش ورایتی، از دیگر فیلمهای معروف حاضر در فهرست بهترین آثار پلیسی تاریخ سینما میتوان از «محلهچینیها» رومن پولانسكی، «هفت» دیوید فینچر، «كشتن مرغ مقلد»، «مرد سوم» و «شمال از شمالغربی» نام برد.
سال گذشته بود كه روزنامه گاردین با تهیه فهرستی از ترسناكترین فیلمهای سینما، «روانی» آلفرد هیچكاك را در رتبه اول قرار داده بود.
«سر آلفرد هیچكاك» فیلمساز صاحبنام و تاثیرگذار انگلیسی و پیشگام تكنیكهای بدیع در ژانرهای تریلر روانی و تعلیق بود كه طی شش دهه فعالیت سینمایی بیش از ۵۰ فیلم بلند را كارگردانی كرد و هنوز بهعنوان یكی از برترین كارگردانان تاریخ سینما یاد میشود.
«هیچكاك» اولین تجربه ساخت فیلمهای دلهرهآور را با فیلم «مستاجر» بهدست آورد. اكران این فیلم در انگلستان در سال ۱۹۲۷ با موفقیت چشمگیر و استقبال بینظیری از سوی مردم و منتقدین همراه شد. همچون دیگر فیلمهای نخستین «هیچكاك»، این فیلم نیز از تكنیكهای اكسپرسیونیست تاثیر پذیرفته بود كه او آنها را مستقیما در آلمان فراگرفته بود.
پس از ساخت فیلمهایی چون «مردی كه زیاد میدانست» (۱۹۳۴) و «۳۹ پله» (۱۹۳۵)، هیچكاك روند موفقیتهای خود را با ساخت فیلم «خانم ناپدید میشود» ادامه داد. «عقاب كوهستان»(۱۹۲۶)، «حلقه»(۱۹۲۷)، «همسر دهقان» (۱۹۲۸)، «قتل»(۱۹۳۰)، «ماری» (۱۹۳۱)، «غریب و غنی» (۱۹۳۱) و «مامور مخفی» (۱۹۳۶) دیگر ساختههای هیچكاك در این سالها بودند.
وی در اوج موفقیت و شهرت به هالیوود پیوست و اولین فیلم آمریكاییاش را در سال ۱۹۴۰ با نام «ربكا» ساخت؛ هرچند داستان این فیلم در انگلیس و اقتباس از رمانی نوشته نویسنده انگلیسی «دافنه دو موریر» اتفاق میافتد.
«خبرنگار خارجی» دومین فیلم آمریكایی «هیچكاك» بود كه در قالب ژانر تریلر، داستان آن در اروپا اتفاق میافتاد كه البته توانست در سال ۱۹۴۰ نامزد جایزه اسكار بهترین فیلم شود. این فیلم در اولین سال وقوع جنگ اول جهانی ساخته شد و الهام گرفته از رویدادهای در حال تغییر در اروپا بود.
فیلمهای هیچكاك در دهه ۴۰ بسیار متنوع بودند؛ از اثر كمدی رمانتیك «آقا و خانم اسمیت»(۱۹۴۱) تا درام دادگاهی «پرونده بهشت» (۱۹۴۷) و اثر تاریك «سایه یك شك» (۱۹۴۳). در سال ۱۹۴۱ «هیچكاك» برای اولینبار در سمت تهیهكننده و كارگردان فیلم، «سوءظن» را ساخت. این فیلم جایزه اسكار بهترین بازیگر زن و جایزه انجمن منتقدان فیلم نیویورك را برای «خوان فونتاین»، بازیگر آن بههمراه آورد.
«هیچكاك» یك سال بعد فیلم «خرابكار» را برای كمپانی «یونیورسال» ساخت و در سال ۱۹۴۴ فیلم «قایق نجات» را براساس رمانی از «جان اشتاین بك» برای كمپانی «روباه قرن بیستم» ساخت. این فیلم از آنجاییكه سكانسهایش تنها در یك قایق گرفته شدهاند، محدودترین فیلم این كارگردان محسوب میشود.
این كارگردان انگلیسی پس از آن برای دیدار از زادگاهش به انگلستان بازگشت و در این حین دو فیلم كوتاه فرانسویزبان برای وزارت اطلاعات انگلیس ساخت. پس از بازگشت به آمریكا، وی دو فیلم «طلسمشده» (۱۹۴۵) و «بدنام»(۱۹۴۶) را ساخت كه در این فیلم «اینگمار برگمن»، فیلمساز افسانهای سینمای جهان نقشآفرینی داشت. «بدنام» به فروش چشمگیری دست یافت و یكی از موفقترین آثار سینمایی «هیچكاك» نام گرفت.
اولین فیلم رنگی «هیچكاك» در سال ۱۹۴۸ بانام «طناب» بهروی پرده سینماها رفت كه با نقشآفرینی «جیمز استوارت» همراه بود.
در سال ۱۹۵۰، هیچكاك فیلم «وحشت در صحنه» را برای كمپانی «برادران وارنر» ساخت. پس از آن بود كه فیلم پرفروش «غریبهها در قطار» (۱۹۵۱) را با استفاده از تركیبی از المنهای فیلمهایش در آمریكا و انگلیس ساخت. سپس در فیلم «ام را نشانه قتل بگیر» (۱۹۵۴) از تكنیك فیلمبرداری سهبعدی برای اولینبار استفاده كرد.
فیلمهای «پنجره عقبی» (۱۹۵۴) و «برای گرفتن دزد» (۱۹۵۵) از دیگر فیلمهای موفق «هیچكاك» در دهه ۵۰ بودند. «مرد عوضی» (۱۹۵۷) آخرین فیلم «هیچكاك» برای كمپانی «برادران وارنر» بود. این فیلم سیاه و سفید، تنها نقشآفرینی «هنری فوندا» را بههمراه داشت.
فیلم «سرگیجه» محصول سال ۱۹۵۸ با نقشآفرینی دوباره «جیمز استوارت» اگرچه در گیشه چندان موفقیتی بهدست نیاورد، اما بسیاری آن را یكی از شاهكارهای «هیچكاك» میدانند كه در جشنواره فیلم سنسباستین اسپانیا، جایزه صدف نقرهای را بهدست آورد.
پس از «سرگیجه»، هیچكاك سه فیلم موفق دیگر ساخت كه هریك اعتباری كلان به كارنامه سینمایی این كارگردان صاحبسبك افزودند. «شمال از شمالغربی» (۱۹۵۹)، «روانی» (۱۹۶۰) و «پرندگان» (۱۹۶۳) سه اثر ماندگار سالهای پایانی فیلمسازی او بودند.
با آغاز دوران پیری و نشانههای بیماری در «هیچكاك»، جدیت او در ساخت فیلم كمرنگ شد و در دو دهه پایانی عمر، او تنها چندفیلم تریلر جاسوسی از جمله «پرده پاره» (۱۹۶۶) با نقشآفرینی «پل نیومن» و فیلم «توپاز» (۱۹۶۹) را ساخت.
پس از بازگشت به انگلیس، او آخرین فیلم موفق خود با نام «جنون» را در سال (۱۹۷۲) به نمایش درآورد. «توطئه خانوادگی» نیز آخرین فیلم ساخته «هیچكاك» بود كه در سال (۱۹۷۶) ساخته شد.
«آلفرد هیچكاك» در سال ۱۹۸۰ از سوی ملكه الیزابت دوم به دریافت لقب "سر" نائل آمد؛ هرچند مرگ فرصت آن را به او نداد تا رسما آن را دریافت كند و چهارماه پس از اعلام آن، در روز ۲۹ آوریل ۱۹۸۰ در سن ۸۰ سالگی براثر نارسایی كلیوی در لسآنجلس درگذشت.
«هیچكاك» طی ۶۰ سال فعالیت سینمایی، بهواسطه ساخت آثار برجسته موفق به كسب جوایز متعددی شد كه شاید مهمترین آنها جایزهی یادبود آكادمی اسكار در سال ۱۹۶۷ باشد. او پنجبار در سالهای ۱۹۶۰ برای فیلم «روانی»، سال ۱۹۴۰ برای «ربكا»، سال ۱۹۴۴ برای «قایق نجات»، سال ۱۹۴۵ برای «طلسمشده» و سال ۱۹۵۴ برای «پنجره عقبی» نامزد جایزه اسكار بهترین كارگردانی شد.
وی همچنین نامزد اسكار بهترین تهیهكننده برای فیلم «سوءظن» در سال ۱۹۴۱ شده بود. فیلمهای «ربكا»، «خبرنگار خارجی» و «طلسمشده» نامزد اسكار بهترین فیلم نیز بودند. شانزده فیلم ساخته او نامزدی اسكار را بهدست آوردند كه او خودش برای شش فیلم نامزد اسكار شد.
منبع : ایسنا