- عضویت
- 2016/12/22
- ارسالی ها
- 2,377
- امتیاز واکنش
- 12,176
- امتیاز
- 838
«ديويد لينچ»، كارگردان سرشناس آمريكايي به عنوان بهترين كارگردان فيلمهاي مستقل دنياي سينما انتخاب شد.
سايت سينمايي «سايت اند ساوند» فهرستي از بهترين فيلمسازان مستقل دنياي سينما را منتشر كرد كه «ديويد لينچ»، كارگردان آمريكايي برنده نخل طلاي كن در رتبه اول قرار دارد.
رتبه دوم اين فهرست در اختيار «كوئنتين تارانتينو»، ديگر فيلمساز سرشناس آمريكايي است. وي برنده جايزه نخل طلاي كن و برنده جايزه اسکار بهترين فيلمنامه است و خالق آثاري چون «سگهاي انباري»، «داستان عامهپسند» «جکي براون»، «بيل را بکش» و «حرامزادههاي عوضي» است.
«ديويد كراننبرگ»، كارگردان آمريكايي كراننبرگ» كه در در كارنامه سينمايياش كالسكه طلايي و جايزه هيات داوران جشنواره كن و خرس نقرهاي جشنواره برلين را دارد در مكان سوم قرار دارد.
به گزارش ديجيتال اسپاي، «سامي فولر»، ««راجر كورمن»، «جورج رومرو»، «جان واترز»، «اسپايك لي»، «كوين اسميت» و «آتوم اگويان» در رتبههاي بعدي بهترين فيلمسازان مستقل دنياي سينما قرار دارند.
***
«ديويد لينچ» كارگردان، موسيقيدان و نقاش سرشناس آمريكايي و خالق آثار سرشناسي چون «مرد فيلنما»، «مخمل آبي» و «جاده مالهلند» است كه اگرچه فيلمهايش موفقيت چنداني در گيشه سينماها کسب نکردهاند، اما هميشه مورد توجه منتقدين و اهالي سينما بودهاند. در سال ۲۰۰۳ در نظرسنجي که ازسوي منتقدين فيلم دنيا ازسوي روزنامه گاردين انجام شد، «ديويد لينچ» بهعنوان بزرگترين فيلمساز در قيد حيات دنيا انتخاب شد.
لينچ كه با ساخت آثاري چون «مخمل آبي» و «برجهاي دوقلو» به شهرت رسيد، در فيلمهاي خود از نمادهاي سورئاليستي، سکانسهاي روياگونه بهره گرفته است.
لينچ در سال ۱۹۴۶ در مونتانا به دنيا آمد. پدرش محقق بخش علمي سازمان کشاورزي آمريكا و مادرش معلم زبان انگليسي بود. وي كه دوران كودكياش را در کارولينا گذراند، هميشه در تلاش بود تا يک هنرمند شود؛ به همين دليل به مدرسه هنر در واشنگتن پيوست و پس از آن در مدرسه هنرهاي بوستن ثبتنام کرد.
اين فيلمساز بزرگ در سال ۱۹۶۶ به آکادمي هنر پنسيلوانيا پيوست و ساخت فيلمهاي كوتاه را آغاز كرد. «شش مرد مريض»، «الفبا» و «مادربزرگ» ازجمله اولين ساختههاي سينمايي لينچ بودند.
اولين فيلم بلند لينچ «كله پاككن» بود كه در سال ۱۹۷۸ ساخته شد، هرچند بهعلت مشكلات مالي چندينبار پروژه متوقف شد.اين فيلم كه به نوعي تاثير زندگي و تحصيل در فيلادلفيا بر لينچ را نشان ميدهد، لينچ را بهعنوان کارگرداني مستعد به دنيا معرفي كرد.
اين فيلم موجب شد تا تهيهكننده آن مجذوب لينچ شود و وي را براي کارگرداني فيلم «مرد فيلنما» انتخاب كند. اين فيلم محصول ۱۹۸۰ پس از اکران موفقيت بزرگي بهدست آورد و در هشت بخش ازجمله بهترين فيلم و بهترين كارگرداني نامزد جايزه اسكار شد و جايگاه لينچ را بهعنوان يك کارگردان مستعداد تحکيم بخشيد. اين فيلم جايزه بهترين فيلم خارجي سزار فرانسه را دريافت كرد.
لينچ در اواخر دهه ۸۰ با «مارک فارست»، تهيهكننده معروف براي ساختن سريال تلويزيوني «برجهاي دوقلو» قرارداد بست. اين مجموعه درباره يك محله کوچک در واشنگتن است که داستانهاي عجيب و غريبي در آنجا اتفاق ميافتد. اين فيلم در دهه ۹۰ در شبکه ABC به نمايش درآمد و به موفقترين سريال تلويزيوني دهه ۹۰ تبديل شد.
يكي از موفقترين آثار كارنامه سينمايي لينچ «در قلب وحشي» است كه در سال ۱۹۹۰ موفق به دريافت جايزه نخل طلاي كن شد.
در سال ۱۹۹۷ لينچ فيلم «بزرگراه گمشده» را ساخت. اين فيلم در گيشه موفقيتي به دست نياورد و نقدهاي مثبت و منفي دريافت کرد.
در سال ۲۰۰۱ بود كه فيلم «جاده مالهلند» به عنوان يكي از آثار ماندگار لينچ به دنياي سينما آمد. اين فيلم با نقشآفريني «نائومي واتس» جايزه بهترين كارگرداني جشنواره كن و نامزدي اسكار بهترين كارگرداني را براي لينچ بههمراه آورد و در جوايز سزار فرانسه بهترين فيلم خارجي انتخاب شد. انجمن منتقدين فيلم لسآنجلس سال گذشته فيلم «جاده مالهلند» را بهعنوان بهترين فيلم دهه گذشته سينماي جهان انتخاب كرد.
در سال ۲۰۰۵ بود كه لينچ در جشنواره کن اعلام کرد درحال ساخت اولين پروژه ديجيتالي خود بانام «امپراتوري درون» است. اين فيلم در سال ۲۰۰۶ اکران شد و منتقدين استقبال چشمگيري از آن داشتند. اين كارگردان نامدار در همان سال جايزه شير طلاي افتخاري جشنواره ونيز را دريافت كرد.
لينچ اخيرا به سينماگران دنيا هشدار داد كه با وجود دانلودهاي غيرقانوني در آينده نزديك ديگر هيچ مخاطبي براي تماشاي فيلم به سينما نخواهد رفت. وي اعلام كرد در آينده نزديك فيلمها فقط از طريق دانلود از اينترنت قابل تماشا خواهند بود. لينچ كه خودش خالق تكنيكهاي جديد فيلمسازي است، معتقد است روش مرسوم تماشاي فيلم در سالنهاي سينما در آينده نزديك ديگر كهنه خواهد شد و كسي به سالنهاي سينما نخواهد رفت.
وي بر اين باور است كه هيچچيز نميتواند جايگزين پرده سينما و قدرت جادويي سالنهاي سينما شود و اين پديدهاي است كه ديگر بر روي اينترنت قابل تكرار نخواهد بود.
———————————————-
منبع : ایسنا